Olen itse amiksessa yhteisten aineiden opettajana, joten minulla ei ole täysin kristallinkirkasta kuvaa siitä, miten ammattiaineiden opetus on sujunut. Sen verran kuitenkin ymmärsin kollegan puheista, että osaamisen näyttöjä on otettu vastaan korona-aikaan poikkeusjärjestelyillä ja -luvilla. Nykyäänhän moni valmistuu onneksi yksillöllisesti jo "etuajassa" ennen toukokuun loppua, joten koko amisikäluokka ei sentään ole Jan11:n mainitsemassa tilanteessa.Peruskoulua ei koske, mutta ammatillisella toisella asteella viimeisen vuoden opiskelijoissa on kosolti heitä, joiden pitäisi päästä tekemään kokeita ja näyttöjä, jotta valmistuisivat. Näyttöä ei kaiketi voi tehdä etänä.
Saikutuspuheisiin en ole törmännyt omassa työyhteisössäni tai opettajien FB-ryhmissä. En oikein jaksa uskoa, että kyse on kovin laajalle levinneestä ajatusmallista. Itse kyllä menen takaisin työpaikalle, kun käsky käy. Etäisyyksien pitäminen tulee tosin olemaan erittäin vaikeaa ellei mahdotonta, sillä omassakin työpaikassani luokkatilat on rakennettu joskus 90-luvulla noin 15 opiskelijalle ja nykyään ryhmässä saattaa olla 25 opiskelijaa. Siinä loppuu helposti tilavuus kesken.