Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Mitenköhän opettajat tuohon suhtautuu, etenkin jos alkaa kollegoja kaatumaan ympäriltä...

Yksi luova ratkaisu olisi mielestäni se, että siirretään kesälomaa yksinkertaisesti aiemmaksi eli ei avata kouluja nyt, mutta avataan ne aiemmin loppukesästä jos tilanne sallii.

Siinä vastaus. Eipä tuossa muutaman viikon opetuksessa mitään saavuteta.
 
Todella hölmöä olisi avata koulut nyt toukokuussa kun silloin ehtisi olla vain muutama viikko koulua. Jos se aika opiskellaan edelleen etäkouluna, niin samoilla tulilla saadaan sitten 2-3 kuukautta lisää koululaisille "karanteenia" kun kesäloma pukkaa päälle seuraavaksi.

Syksyllä sitten koulujen alkamisen aikaan arvioida rauhasssa tilanne uudelleen. Välttämättä ei sittenkään voida avata vielä kouluja vaan pandemian tilanne on paljon pahempi kuin nyt on.
Peruskoulua ei koske, mutta ammatillisella toisella asteella viimeisen vuoden opiskelijoissa on kosolti heitä, joiden pitäisi päästä tekemään kokeita ja näyttöjä, jotta valmistuisivat. Näyttöä ei kaiketi voi tehdä etänä.
 
Opettajilla voi olla aika iso houkutus mennä lakkoon, jos kouluja käydään availemaan.
Opettajat olleet lakossa viimeksi 1984, ja silloinkin vain muutamissa kunnissa.
Ei ole oikeata pelkoa tuosta. Työehtosopimusneuvottelujen osalta toki ikävä, että myös Kuntatyönantaja tietää asian.
(Disclaimer: olen myös ope, vaikka teenkin nykyisin muuta)
 
Normaaliaikoina tämä onkin varmasti ihan ok systeemi, mutta jos tulee tällainen voimakas ja poikkeuksellinen pandemia, niin on aika paljon vaadittu sairaanhoitopiireiltä, että nämä nyt itsenäisesti ymmärtäisivät ja pystyisivät riittävästi varusteita hankkimaan. Sitä paitsi mistä ne sairaanhoitopiirit voi tietää, että paljonko niitä varusteita tullaan tarvitsemaan, kun ei edes ministerit ja THL tunnu tajunneen asiaa, ja onko sitten kohtuullista olettaa että sairaanhoitopiirit kyllä tietää paremmin tulevaisuudesta... Etenkin kun siis ministerit julistaa, että kyllä ollaan hyvin varauduttu!!!
Tässähän se asian ydin on. Sote-toimijoilla on ollut varautumisvelvollisuus, mutta ei edes influenssapandemiasuunnitelmissa oltu osattu varautua tällaiseen tilanteeseen, jos edes suunnitelman mukaisesti ylipäätään on täysin varauduttu. HVK:lla taas ei ole ollut velvollisuutta varastoida henkilösuojaimia. Joten näissä asioissa on oltu lopulta osaksi tyhjän päällä. Ihan ei katastrofia ehtinyt tästä aiheutua, mutta ei varmastikaan kovin kaukana oltu. Tämä asia on nyt se, mikä pitää tulevaisuudessa laittaa kuntoon tavalla tai toisella ja myös etukäteen jo ratkaista, kenen vastuulla on kriisitilanteessa lisähankintojen tekeminen ja suunnitella sekin menettely kunnolla.
 
Yhä edelleen: jos on sovittu, että sairaanhoitopiirit hankkivat ja varastoivat maskit, niin on aika hassua syyttää HVK:ta siitä, että sairaanhoitopiireillä ei ole maskeja varastossa.

Ja yhä edelleen: jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.

Normaaliaikoina tämä onkin varmasti ihan ok systeemi, mutta jos tulee tällainen voimakas ja poikkeuksellinen pandemia, niin on aika paljon vaadittu sairaanhoitopiireiltä, että nämä nyt itsenäisesti ymmärtäisivät ja pystyisivät riittävästi varusteita hankkimaan. Sitä paitsi mistä ne sairaanhoitopiirit voi tietää, että paljonko niitä varusteita tullaan tarvitsemaan, kun ei edes ministerit ja THL tunnu tajunneen asiaa, ja onko sitten kohtuullista olettaa että sairaanhoitopiirit kyllä tietää paremmin tulevaisuudesta... Etenkin kun siis ministerit julistaa, että kyllä ollaan hyvin varauduttu!!!
En nyt jaksa vääntää rautalangasta sisällöltään samanmoista viestiä uudestaan, niin lainaan sinun viestiä vastauksena.

edit: ei kai nyt kukaan kuvittele, että maailmanlaajuisen pandemian aikana jokaiselle yksittäiselle sairaanhoitopiirille jätetään vastuu varustehankinnoista
 
En usko että kouluja avataan. Jo tällä hetkellä on tullut ohjeistusta että pahimmille "tippujille" jotka tarvitsevat erityistä tukea, voidaan järjestää lähiopetuspäiviä tarpeen mukaan. Eikä tämä järjestely ole tarvinut mitään uusia hankintojakaan, vaan samat vanhat Teamssit siellä pyörii opettajien käytössä kuin ennenkin. Tyhjät tilat toki tuovat koululle kustannuksia, mutta eipä siinä eroa normaaliin. Minun mielestäni näitä etätyömahdollisuuksia voisi huomattavasti kokeilla rohkeasti myös koronan jälkeen. Opiskelijat ovat mielestäni hyötyneet paljon mm. siitä, että nyt joutuvat ottamaan oikeasti vastuuta omasta koulunkäynnistä ja ei mennä vain nollat taulussa valvotun yön jälkeen kouluun nukkumaan. Eli joutuvat tekemään oikeasti tehtäviä, kaikki tehtävät tarkastetaan (tosin kuin normaalisti luokassa ope ei jokaiselta niitä katso tarkasti/ollenkaan) ja muutenkin joutuu skarppaamaan aikataulujen suhteen. Eli hyvää kasvua tulevaisuuden työelämään oppivat jo tässä vaiheessa.
 
Jos tai kun koulujan avaaminen tulee jossain tulevaisuudessa ajankohtaiseksi, niin kenties alkuvaiheessa voitaisiin tehdä vaikka niin että koulun oppilaat jaettaisiin viiteen osaan vaikka luokittain ja jokainen kävisi vain kerran viikossa koulussa alkuvaiheessa. Eli neljä päivää viikossa olisi etäopetusta ja yhtenä päivänä viikossa lähiopetusta. Varmaan viidesosalle koululaista löytyisi kohtuullisen hyvin sellaisia isoja tiloja joissa voisi opetusta järjestää turvaväleistä huolehtien. Eli tyyliin koulun liikuntasali ja ruokasali.

Em. tavalla voitaisiin aika tehokkaasti rajoittaa tartuntojen leviämistä.
 
Ylellä nostetaan esiin taas tämä paljon puhuttu laaja testaus - tartuntaketjujen jäljitys -strategia. Jutun mukaan toukokuussa voi testauskapasiteetti olla jo 7500 ja tavoitteena on vielä siitä sen nostaminen 10 000 testiin päivässä.


Sosiaali- ja terveysministeriön johdon mukaan Suomi saattaa muuttaa strategiaansa koronaviruksen torjunnassa.

STM:n kansliapäällikkö Kirsi Varhila kertoo Ylelle, että nykyisiä rajoituksia voisi korvata lievemmillä tai osasta jopa luopua, kun koronaviruksen testausta lisätään ja virukselle altistuneet jäljitetään tarkemmin.

Suomi siirtyisi siis massarajoituksista yksilöllisempiin ja paremmin kohdennettuihin rajoituksiin.

– Voidaanko joistakin rajoituksista luopua, mutta onko toisaalta tarve tehdä toisenlaisia rajoituksia, ehkä enemmän kohdennettuja. Tämä on se kokonaisuus, jota käymme nyt läpi, Varhila kertoo.

Varhila on mukana Suomen koronastrategiaa pohtivassa mallinnusryhmässä.

– Pohdimme, mitkä ovat riskit, jos jostain rajoitustoimesta luovutaan, ja onko olemassa jokin toinen rajoitustoimenpide tai muu keino, millä pystymme hallitsemaan tätä kokonaisuutta, hän sanoo.

Tähän asti Suomen koronastrategia on nojannut viruksen leviämisen hidastamiseen, jotta terveydenhuollon kantokyky pystytään turvaamaan epidemian aikana. Maan pitäminen suljettuna on kuitenkin taloudellisesti kallista.

Tavoite testata jopa 10 000 ihmistä päivässä
THL:n mukaan hallituksen asettamat rajoitukset ovat hidastaneet viruksen leviämistä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Markku Tervahauta on kuvaillut Helsingin Sanomille(siirryt toiseen palveluun) virustorjunnan "hybridimallia", jossa rajoituksia voisi purkaa asteittain ja pitää samalla epidemia aisoissa.

Tämä kuitenkin vaatisi laajamittaista testaamista, tartuntaketjujen jäljittämistä ja altistuneiden eristämistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön tavoite on nostaa viruksen testausmäärät jopa 10 000 testiin vuorokaudessa. Ministeriöstä kerrotaan, että julkisella puolella tehdään nyt maksimissaan noin 3 000 testiä vuorokaudessa. Toukokuussa pitäisi päästä jo 7 500 testiin vuorokautta kohden.

Ylen tietojen mukaan kriteerit täyttäviä testattavia on epidemian nykyisessä vaiheessa vähemmän kuin testauskapasiteetti on.

Isoon hyppäykseen testimäärissä päästään Kirsi Varhilan mukaan ennen pääsiäistä tehdyllä testauksen kriteerien lievennyksellä. Nyt lääkärin päätöksellä voidaan testata lieväoireisetkin ja kaikki huoltovarmuuden kannalta kriittisten alojen työntekijät, ei vain sote-henkilöstö.

Varhila kertoo myös, että testaukseen etsitään kumppania yksityisistä terveysyrityksistä, pelkällä julkisen puolen testauksella ei päästä 10 000:een.

Kouluista ja kesätapahtumista tarvitaan pian linjaus
Hallitus käsittelee ministeriön eri mallinnuksia eli rajoitusten vaikutuksia viruksen leviämiseen keskiviikkona.

Kiireellisimmät linjaukset koskevat kesätapahtumien kokoontumisrajoituksia ja koulujen mahdollista avaamista. Varhilan mukaan molemmat rajoitukset ovat nyt mallinnusryhmän käsittelyssä.

Uusimman tutkimustiedon(siirryt toiseen palveluun) ja asiantuntijoiden mukaan koulujen sulkemisella ei ole juuri merkitystä viruksen leviämiseen. Virus ei leviä lapsiin ja nuoriin samalla voimalla kuten aikuisiin.

Ovatko tiukat rajoitukset, kuten koulujen sulkeminen enää tarpeen?

– Lasten sosiaaliset kontaktit ovat aika laajat. Vaikka lapset itse eivät juurikaan sairasta, eivätkä ilmeisesti kovasti tartuta virusta toisiinsa, tartuttavatko he sitä sitten vanhempiin ja isovanhempiin ynnä muihin. Tästä on kysymys, kun mietitään koulujen toimia, Kirsi Varhila perustelee.

Esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa on jo avattu kouluja ja päiväkoteja.
 
Ongelma on vaan siinä, että olisi pitänyt hankkia jo aikoja sitten, ja kun ei ole hankittu, niin se on aika selkeästi STM:n ja ylipäätään hallituksen vika.

Oikeastaan se on enemmänkin sairaanhoitopiirien vika koska niillä on se ensisijainen vastuu siitä että sairaanhoito toimii. Valtio toki voi tarvittaessa tukea tuota, etenkin tällaisissa tilanteissa missä voidaan tarvita myös diplomaattisia suhteita pelkkien kauppasuhteiden lisäksi. Ja nyt tukeekin.

*edit*
Tarkennetaan vielä vähän. Sairaanhoitopiirit ovat kuitenkin se looginen taho hankkimaan noita tuotteita. Sairaanhoitopiirit ovat ne jotka tietävät kuinka paljon ne tarvitsevat tarvikkeita, tai ainakin ne joilla on paras kuva tuosta. Sairaanhoitopiirit ovat myös ne jotka hankkivat noita tarvikkeita jatkuvasti, toisinkuin HVK joka hankkii niitä kerran kymmenessä vuodessa tjsp. Eli sairaanhoitopiireillä pitäisi olla olemassaolevat hankintaketjut joista voivat lähteä liikkeelle.
Okei, tässä tilanteessa kyllä törmätään siihen ongelmaan että nykyisellään Suomen sairaanhoitopiirit ovat aivan liian pieniä toimiakseen tehokkaasti mutta kuitenkin ne ovat se taho jolla on paras kyky ja tietotaito suorittaa noita hankintoja. Paitsi sitten kun tarvitaan diplomatiaa siihen että saadaan se lähetys sieltä Kiinasta koneeseen tarvittavilla luvilla, tuossa sitten auttaa valtiotason diplomaattiset suhteet.
 
Viimeksi muokattu:
Ylellä nostetaan esiin taas tämä paljon puhuttu laaja testaus - tartuntaketjujen jäljitys -strategia. Jutun mukaan toukokuussa voi testauskapasiteetti olla jo 7500 ja tavoitteena on vielä siitä sen nostaminen 10 000 testiin päivässä.

Mieleen jäi viime viikolta Johns Hopkinsin sairaalan tai Harvardin sairaalan tartuntautilääkärin näkemys että Yhdysvalloissa testejä tarvitaan puoli miljoonaa päivässä että pandemia saadaan hallintaan ja rajoituksia voidaan laajemmin purkaa. CNN ja Fox News kanavalta se haastattelu tuli. Pahoittelut kun ei tarkemmin jäänyt mieleen kun muuta puuhailin samalla ja televisio oli vain taustameluna.

Yhdysvalloissa on 328 miljoonaa asukasta ja Suomessa 5,5 miljoonaa. Tuo puoli miljoon testiä vuorokaudessa on Suomen väkimäärään skaalattuna 8400 testiä päivässä.

Eli ihan hyvä lähtökohta voisi Suomessa olla nyt tuo 10 tuhatta testiä keskimäärin päivässä. Toki enemmän olisi viela parempi, mutta tuo voisi jo riittää aika pitkälle.

Tartuntaketjujen jäljitys tehokkaasti on sitten yhtä tärkeää kuin testaaminenkin mitä olen ymmärtänyt.

Kansallista allergia- ja tartuntatautivirastoa johtava Anthony Fauci Yhdysvalloista toisteli taas Trumpin tiedotustilaisuuden lopuksi sitä viikonloppuna, että testaamisen ongelma on siinä että testi kertoo vain sen hetken tilanteen ja terveeksi testattu voi sairastua koronaan vaikka viikko myöhemmin testin jälkeen tai vaikka seuraavana päivänä. Tämä näkyi suorana CNN ja Fox kanavilta ja lukuisilta muiltakin uutiskanavilta. AIDS epidemian aikana ongelmasta pääs i Anthony Faucin mukaan sillä eroon kun kerran testasi HI-viruksen ihmisestä ja sen jälkeen oli varmaa ettei henkilö siihen yllättäen sairastu jos ei itse harrasta riskikäyttäytymistä (eli käytännössä. suojaamatonta seksiä tai samojen huumeneulojen käyttöä toisten kanssa).
 
Oikeastaan se on enemmänkin sairaanhoitopiirien vika koska niillä on se ensisijainen vastuu siitä että sairaanhoito toimii. Valtio toki voi tarvittaessa tukea tuota, etenkin tällaisissa tilanteissa missä voidaan tarvita myös diplomaattisia suhteita pelkkien kauppasuhteiden lisäksi. Ja nyt tukeekin.

*edit*
Tarkennetaan vielä vähän. Sairaanhoitopiirit ovat kuitenkin se looginen taho hankkimaan noita tuotteita. Sairaanhoitopiirit ovat ne jotka tietävät kuinka paljon ne tarvitsevat tarvikkeita, tai ainakin ne joilla on paras kuva tuosta. Sairaanhoitopiirit ovat myös ne jotka hankkivat noita tarvikkeita jatkuvasti, toisinkuin HVK joka hankkii niitä kerran kymmenessä vuodessa tjsp. Eli sairaanhoitopiireillä pitäisi olla olemassaolevat hankintaketjut joista voivat lähteä liikkeelle.
Okei, tässä tilanteessa kyllä törmätään siihen ongelmaan että nykyisellään Suomen sairaanhoitopiirit ovat aivan liian pieniä toimiakseen tehokkaasti mutta kuitenkin ne ovat se taho jolla on paras kyky ja tietotaito suorittaa noita hankintoja. Paitsi sitten kun tarvitaan diplomatiaa siihen että saadaan se lähetys sieltä Kiinasta koneeseen tarvittavilla luvilla, tuossa sitten auttaa valtiotason diplomaattiset suhteet.
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...
 
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...

No kuten totesin, sairaanhoitopiirit itse tietävät parhaiten kuinka paljon maskeja tarvitsevat. Koska he ovat se taho jolla on se operatiivinen vastuu noista toimista, he tietävät kuinka paljon heillä on työntekijöitä jotka voivat noita tarvita, kuinka paljon niitä kuluu toiminnassa ja kuinka paljon heillä on niitä varastossa. Ja sairaanhoitopiireillä on myös massiiviset määrät ammattitaitoa sen suhteen että miten tuollaista pandemiaa pitäisi hoitaa, tietoa mitä valtion tasolla ei ole hirveästi koska se vastuu on siellä sairaanhoitopiireissä.
Lisäksi koska sairaanhoitopiirit (tai tämä voi jopa pirstaloitua vielä pienempiin osiin) hoitavat normaalisti ne hankinnat niin heillä on myös ne kontaktit niihin tahoihin jotka noita tarvikkeita toimittavat. Kontakteja joita HVK:lla tai valtiolla, jotka eivät normaalisti noita hankintoja tee, ei ole.

Ja mielipiteitä toki saa olla mutta lähtökohtana pitäisi olla Suomen laki. Ja terveydenhuollon järjestäminen Suomessa on kuntien, ei valtion, vastuulla. Ja kunnilla on suht vahva itsehallinto niissä asioissa jotka ovat niiden vastuulla. Kunnat sitten taaskin muodostavat sairaanhoitopiirejä joiden kautta tuo käytännön operatiivinen toiminta hoidetaan. Lisäksi tietääkseni Suomen laissa ei ole mitään pykälää joka siirtäisi tuon vastuun poikkeusoloissa valtiolle.

Suuruuden ekonomiassa olet oikeassa ja Suomessa varmasti homma kusee etenkin noiden pienten sairaanhoitopiirien kohdalla ja etenkin niiden kannalta on hyvä että on myös tahoja kuten HVK jotka voivat auttaa. Tosin tuo on seurausta siitä että meillä on noita naurettavan pieniä sairaanhoitopiirejä mutta tuo lienee sellainen sivujohde jota voidaan jatkaa vaikka tuolla Kotimaan politiikan ketjussa.
 
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...

Kyllä lähtökohtaisesti sairaanhoitopiireillä paras käsitys suojavarusteiden kulutuksesta pitäisi olla, ja kulutuksen kasvaessa heidän järjestelmänsä pitäisi ensimmäisenä osata hälyttää.

Mutta se on selvä, että meillä kansainvälisesti katsoen vain HUS on riittävän iso ostaja, muutoin tällaisia tilanteita varten varautumiseksi pitää jatkoa ajatellen kehitellä jonkinlainen yhteishankintajärjestelmä tai konsortio. Voisi olla vaikka HUS-vetoinen.

Vaikka täällä tykätään heitellä vastuuta hallitukselle, ministeriölle tai jopa HVK:lle (joka sai sen pyytämättä ja yllättäen kuin Jäätteenmäki faksin), niin ajatteles nyt järjellä: onko muutaman kymmenen vuoden välein tai kerran vuosisadassa iskevän tilanteen osuessa kohdalle järkevää, että ne ostaa, joilla ostamiseen se ammattitaito ja rutiinit on eli sairaanhoitopiirien ammattiostajat? Vai kannattaako laittaa joku sinällään hankinnoista ymmärtävä ostaja ministeriöstä tai HVK:sta tilanteeseen, jossa hän ostaa ko. alan tuotteita ensimmäistä kertaa ikinä työurallaan?

Tämä tilanne tullaan kyllä perkaamaan tarkkaan jälkikäteen ja vastuut käymään läpi. Toivottavasti silloin ymmärretään, että kriiseissä kannattaa ennen kaikkea hyödyntää kylmäpäisesti, mutta koordinoidusti ja harkiten sitä osaamista, mikä on olemassa tavallisessa arjessakin.
 
Lapset eivät levitä koronavirusta kovin hyvin tämän hetken parhaan tiedon mukaan. Joko eivät sairastu ollenkaan tai eivät saa oireita, jolloin levittävät huomattavasti heikommin.
Kun ovat siellä koulussa päivästä toiseen, niin tartuttavat jokatapauksessa toisiaan. Lisäksi kun saavat kopin, niin tartuttavat sen kyllä luotettavasti vanhempiinsa sitten kotona.

Vaikka tauti ei olekaan nykytietämyksen mukaan, kuin erittäin harvoin lapsille vaarallinen, niin tuota kuvitelmaa, ettei levitä, siis koulujen avaamisesta ei seuraa leviämistä ei pidä viljellä, koska pieleen menee.

Järkevä tapa olisi avata esim vain ala-aste, vaikka viikoksi ja siitten katsoa viikko, mitä tapahtuu.
 
Kyllä lähtökohtaisesti sairaanhoitopiireillä paras käsitys suojavarusteiden kulutuksesta pitäisi olla, ja kulutuksen kasvaessa heidän järjestelmänsä pitäisi ensimmäisenä osata hälyttää.
Ei siihen voi luottaa, että sairaanhoitopiirit osaavat ennakoida pandemiatilanteen kulutuksen, ja joka tapauksessa STM:n olisi pitänyt ottaa näistä asioista selvää ja toimia jonkinlaisena kapelimestarina, mikä sen olemassaolon tarkoitus onkin!

Ja onko tosiaan tarkoituksenmukaista, että jokainen sairaanhoitopiiri erikseen lennättäisi maskeja tilauslennoilla Kiinasta? Yhteistyötä tässä olisi joka tapauksessa tarvittu.

Ongelmahan on ollut se, että kukaan ei ole osannut tai älynnyt ennakoida, että paljonko maskeja tosiasiassa kuluu epidemiassa, ja isoin syyttävä sormi tässä kyllä vääjäämättä kohdistuu isoimpaan pomoon eli STM:öön ja toisaalta sen pomoon eli pääministeriin. Jos nämä tahot ovat olleet tilanteesta kuutamolla, niin ei siitä voi alempia portaita syyttää. Alemmatkin portaat ovat toki voineet tehdä virheitä, mutta päävastuu on silti aina pääjohtajalla.

Sairaanhoitopiirit eivät myöskään voi allekirjoittaa sitä EU:n yhteishankintasopimusta valtion puolesta...... Varmaan olisivat, jos voisivat.
 
Hieman tänään järkytyin kuinka metsässä jotkut omassakin lähipiirissä ovat tämän koronan suhteen. Jonkun sensaatiopuoskari Heikkilän postauksen pohjalta oli yksi tuttuni nyt vahvasti sitä mieltä että kaikki auki vaan ja laumaimmuniteettistrategialla eteenpäin. Vahvat selviää jne. Jotenkin hankala tajuta ettei porukka vieläkään tunnu sisäistävän tätä hidastamisperiaatetta ollenkaan. Jossain USA:ssa se meuhkaaminen ehkä helpommin ymmärrettävää kun siellä ne työttömyyden turvaverkot ovat sen verran heikot, mutta täällä tilanne ei ole kuitenkaan niin paha. Isovanhemmat kuuluvat riskiryhmään ja saa olla tosissaan huolissaan onko tässä monttubileet pian edessä. Samoin nyt jeesataan naapurin herttaista eläkeläispariskuntaa ruokaostosten hakemisessa kun heillä ei ole varaa riskeerata ollenkaan.

Muutenkin tästä kyllä seuraa varmasti aika pitkään kestävä hamstraaminen ja sisämarkkinoille kääntyminen mikä on tietysti myrkkyä viennin varassa vahvasti eläville maille kuten Suomelle. Toisaalta taas monen maan kohdalla voisi ehkä olla hyvä hieman varustaa niitä kriisivarastoja ettei olla seuraavan epidemian sattuessa heti muutaman viikon jälkeen polvillaan.

Kait tämä on nyt sitten sitä talouden ja ihmishenkien menetyksen välillä tasapainoilua. Toisaalta sitten auttaisiko se paljoa jos Suomessa jatkettaisiin ihan kuin mitään ei olisikaan, koronaan kuolisi lyhyessä ajassa reippaasti sakkia, mutta työikäisistä suurin osa kuitenkin selviäisi. Vetäisikö se vienti sitten sen paremmin kun kysyntä maailmalla olisi joka tapauksessa hyvin pientä kun liinat on kiinni joka paikassa. Ehkä se tässä tapauksessa on paras kompromissi on seurata muun maailman liikkeitä eikä lähteä sooloilemaan Ruotsin tapaan. Ruotsin tapauksesa kävi pikaiseen mielessä että voisivatko olla siellä sen verran härskejä että osittain tietoisesti antavat tämän nyt levitä siellä juurikin niissä heidän kansantalouden kannalta miinusmerkkisissä ihmisryhmissä (eläkeläiset, maahanmuuttajat, ruotsinsuomalaiset, slummit...)?
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin tapauksesa kävi pikaiseen mielessä että voisivatko olla siellä sen verran härskejä että osittain tietoisesti antavat tämän nyt levitä siellä juurikin niissä heidän kansantalouden kannalta miinusmerkkisissä ihmisryhmissä (eläkeläiset, maahanmuuttajat, ruotsinsuomalaiset, slummit...)?
Kyllähän korona kieltämättä tietynlainen älykkyystesti on väestön kannalta, ja vaikka onkin helppo syyttää "heikko-osaisten huonoa sosioekonomista asemaa" kohtalostaan, niin kyllä vähän voi syyttää heitä itseäänkin, etenkin kun täällä Pohjolassa on maailman tasa-arvoisin yhteiskunta.

Ja yksi osatekijä lienee D-vitamiini, kun puhutaan tummaihoisesta väestöstä. Mutta kenen vika sekin sitten on, jos elää "puutteessa". Onko se yhteiskunnan vai yksilön vika. Ehkä vähän molempien, mutta etenkin jälkimmäisen, koska onhan tuostakin aiheesta ollut jo ihan riittävästi puhetta viime vuosina.

(Dr. Campbell on puhunut pariinkin kertaan D-vitamiinista tässä viime aikoina, ja sen hyödyt hengitystieinfektoiden ehkäisyssä näyttää kiistattomilta. Viimeistään siis nyt kannattaa pitää huolta "saannistaan".)

Mutta eihän korona nyt niin tappava tauti ole, että kenenkään sadistin kannattaa härskisti antaa sen levitä minkään porukan keskuudessa tarkoituksellisesti. Jos se tappaisi vaikka prosentin jostain vähemmistöstä tai kaksikin prosenttia, niin onpa hurjaa, siinähän säästyy melkein monta kruunua. Joopa joo.
 
Jos koulut avataan niin saattaa olla että opettajia on aika paljon sairaslomalla kesäloman alkuun asti. Näin ainakin omassa koulussa jossa työskentelen henkilökunta keskustelee ajatuksesta

Olen itsekin tässä ihmetellyt tätä vastikään puhjennutta intoa avata koulut toukokuussa.Viimeiset pari viikkoa kun yleensä ovat aika löysää ja käydään luokkaretkillä yms. Näin siis ainakin omina kouluaikoina oli. Täysin suoraanhan tuo ei itseäni kosketa, kun en itse, eikä puolisonikaan ole koulussa töissä. Lapsemmekaan eivät ole kouluikäisiä.
 
Olen itsekin tässä ihmetellyt tätä vastikään puhjennutta intoa avata koulut toukokuussa.Viimeiset pari viikkoa kun yleensä ovat aika löysää ja käydään luokkaretkillä yms. Näin siis ainakin omina kouluaikoina oli. Täysin suoraanhan tuo ei itseäni kosketa, kun en itse, eikä puolisonikaan ole koulussa töissä. Lapsemmekaan eivät ole kouluikäisiä.

Ei kai sillä mitään käytännön merkitystä mihinkään "opetukseen" ole. Enempi, että uskoisin että olisi henkisesti ja oppilaiden mielenterveyden kannalta hyvä, että ei olisi jotain 5 kuukauden taukoa oikeasta koulusta. Mutta asia on todennäköisesti liian vaivalloista toteuttaa ja siitä nousisi liian iso haloo tavalla tai toisella, siten helpoin ratkaisu on vaan jatkaa tätä samaa lukukauden loppuun asti ja katsellaan sitten syssymmällä uusiksi.
 
Ilmeisesti osalla opettajistakin on jo kesäloma alkanut eikä työvelvoitteet enää kiinnosta, palkka tietysti juoksee. Halpamaista lähteä väärinkäyttämään sairaslomajärjestelmää tällaiseen.
Veikkaan, että ne kyrpä otsassa olevat ja täystyöllistetyt lääkärit ja hoitajat ilolla lähtevät kirjoittelemaan todistuksia motivaatiovemppaaville opeille, tai sitten ei.
Työmääräykset vetämään ja kesälomien tilalle opetusta.
 
Ilmeisesti osalla opettajistakin on jo kesäloma alkanut eikä työvelvoitteet enää kiinnosta, palkka tietysti juoksee. Halpamaista lähteä väärinkäyttämään sairaslomajärjestelmää tällaiseen.
Veikkaan, että ne kyrpä otsassa olevat ja täystyöllistetyt lääkärit ja hoitajat ilolla lähtevät kirjoittelemaan todistuksia motivaatiovemppaaville opeille, tai sitten ei.
Työmääräykset vetämään ja kesälomien tilalle opetusta.
Peruskoululain perusteella opetusta voi jatkaa kuudella koulupäivällä, mutta kuitenkin maksimissaan keskeytyksen vuoksi menetettyjen päivien määrällä.
 
Peruskoulua ei koske, mutta ammatillisella toisella asteella viimeisen vuoden opiskelijoissa on kosolti heitä, joiden pitäisi päästä tekemään kokeita ja näyttöjä, jotta valmistuisivat. Näyttöä ei kaiketi voi tehdä etänä.
Olen itse amiksessa yhteisten aineiden opettajana, joten minulla ei ole täysin kristallinkirkasta kuvaa siitä, miten ammattiaineiden opetus on sujunut. Sen verran kuitenkin ymmärsin kollegan puheista, että osaamisen näyttöjä on otettu vastaan korona-aikaan poikkeusjärjestelyillä ja -luvilla. Nykyäänhän moni valmistuu onneksi yksillöllisesti jo "etuajassa" ennen toukokuun loppua, joten koko amisikäluokka ei sentään ole Jan11:n mainitsemassa tilanteessa.

Saikutuspuheisiin en ole törmännyt omassa työyhteisössäni tai opettajien FB-ryhmissä. En oikein jaksa uskoa, että kyse on kovin laajalle levinneestä ajatusmallista. Itse kyllä menen takaisin työpaikalle, kun käsky käy. Etäisyyksien pitäminen tulee tosin olemaan erittäin vaikeaa ellei mahdotonta, sillä omassakin työpaikassani luokkatilat on rakennettu joskus 90-luvulla noin 15 opiskelijalle ja nykyään ryhmässä saattaa olla 25 opiskelijaa. Siinä loppuu helposti tilavuus kesken.
 
Vihdoinkin otettiin tähän asiaan kantaa mitä kyseenalaistin aiemmin myös ylipainosta.

Tyksin ylilääkäri vakavasti sairastuneista koronapotilaista: Ylipaino suurempi riskitekijä kuin tupakointi. Linkin sisältö kiteytettynä kerrankin otsikkoon. Näitä uutisia on toki jo ollut New York Timesissa.
 
Ja mielipiteitä toki saa olla mutta lähtökohtana pitäisi olla Suomen laki. Ja terveydenhuollon järjestäminen Suomessa on kuntien, ei valtion, vastuulla. Ja kunnilla on suht vahva itsehallinto niissä asioissa jotka ovat niiden vastuulla. Kunnat sitten taaskin muodostavat sairaanhoitopiirejä joiden kautta tuo käytännön operatiivinen toiminta hoidetaan. Lisäksi tietääkseni Suomen laissa ei ole mitään pykälää joka siirtäisi tuon vastuun poikkeusoloissa valtiolle.

Tartuntatautilaissa meillä on kuitenkin tällainen momentti:
7 § Valtakunnallinen torjuntatyö
Tartuntatautien torjunnan yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle. Ministeriö vastaa valtakunnallisesta terveydenhuollon häiriötilanteisiin tai niiden uhkaan varautumisesta ja näiden tilanteiden johtamisesta.

Terveydenhoidon järjestäminen kuuluu kunnille mutta tartuntatautien torjunnan yleinen johto on STM:llä. Myös tämä on minusta merkityksellistä
6 § Viranomaisten yleiset velvollisuudet
Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan.
Olenpahan sitä mieltä, että näiden pykälien jalkauttaminen käytäntöön ei ole oikein toteutunut. STM ja hallitus ovat käytännössä kokonaan laiminlyöneet johtovastuunsa varsinkin varautumis- ja vaaraan reagointivaiheessa. Kun hallitus ei ole johtanut, muut viranomaiset ovat heitelleet palloa toisilleen tai antaneet sen pudota lattialle, EVVK.
 
Nyt on Hesarissa mielenkiintoista luettavaa

Tässä on niin paljon kaikenlaista, että ei oikein järkevästi voi tiivistää.
- Viitataan tutkimukseen, jossa London School of Hygiene and Tropical Diseases -yliopiston tutkijaryhmän arvion mukaan 10 % sairastuneista vastaisi 80 %:sta tartuntoja
- Lisäksi tutkimukseen, jossa alppimajassa altistumisen tartuntaketjuja oli seurattu. Yksi sairastunut oli tartuttanut yksitoista muuta, mutta muista yksi oli tartuttanut ainoastaan yhden muun ja loput eivät ketään.
- Kiinassa samankaltaisin tuloksin tutkittu ravintolassa alkunsa saanutta tartuntaketjua
Tartuntoja oli yhteensä kahdessa ravintolapöydässä, kun ilmanvaihtolaitteiden puhallus oli levittänyt pisarat viruksen kantajalta muiden ulottuville. Kuitenkaan aerosolit eivät välttämättä erityisemmin levittäisi tautia, koska tarjoilijat ja muiden pöytien asiakkaat eivät olleet saaneet tartuntaa, vaikka heitä oli testattu paljon.
- Nimenomaan sosiaaliset tapahtumat olleet otollisisa viruksen leviämiselle
- Ja erityisesti suljetut tilat
- Haastatellun ylilääkäri Järvisen havainnoe eivät sellaisenaan tue, että epidemiaa voisivat ajaa valtaosin superlevittäjät. ”Isossa kuvassa superlevittäjiä ei voi olla kovinkaan paljon”, ylilääkäri Järvinen arvioi. Se vaatisi hänen mukaansa sitä, että tauti leviäisi aerosoleina ilmateitse. Tällaisesta ei kuitenkaan ole havaittu Husissa tehdyissä selvityksissä.”Käytännössä tartunnat ovat tapahtuneet lähipiirissä tiiviissä lähikontakteissa”, Järvinen sanoo.
 
Jos koulut avataan niin saattaa olla että opettajia on aika paljon sairaslomalla kesäloman alkuun asti. Näin ainakin omassa koulussa jossa työskentelen henkilökunta keskustelee ajatuksesta
Vaikka lasten osuus levittäjänä on (jostain syystä) epäselvä niin tuo on kyllä juuri opettajien kannalta hurja idea: kun taudin R0 luku uhkaa mennä liian alas, avataanpa (ilmanvaihtolegendaariset) koulut jotta virus pysyy kierrossa. Tuossa virityksessä loppuu terveet opettajat nopeasti ja vanhempien etätyökin menettää merkitystään jos altistuneita kulkee ovesta päivittäin.
Kuinka paljon koulujen kiinnipysyminen vaikuttaa talouteen? Ei varmaankaan ole merkittävin muihin rajoitteisiin verrattuna.
Tietenkin henkisesti koulujen avaaminen olisi positiivinen signaali ja monelle perheelle suuri helpotus vallitsevaan tukaluuteen. Ja toisaalta voikin käydä niin ihmeen onnellisesti, että tartunnat pysyisikin hyväksyttävällä tasolla. Mielenkiintoinen ihmistesti joka tapauksessa jos koulut päätetään keväällä vielä avata.
 
Olen itsekin tässä ihmetellyt tätä vastikään puhjennutta intoa avata koulut toukokuussa.Viimeiset pari viikkoa kun yleensä ovat aika löysää ja käydään luokkaretkillä yms. Näin siis ainakin omina kouluaikoina oli. Täysin suoraanhan tuo ei itseäni kosketa, kun en itse, eikä puolisonikaan ole koulussa töissä. Lapsemmekaan eivät ole kouluikäisiä.
Muut taudit leviävät erittäin tehokkaasti kouluissa, miksei tämäkin? Nyt olisi hyvä aika saada lisää tartuntoja kun kesälomat alkavat ja vaikutus talouteen on pienempi. Pelkään että tämä on koko agenda koulujen avaamisen takana nyt.

Tukahduttaminen taitaa olla mahdotonta ilman ihmisten ovien kiinnihitsaamista ja kriittisten alojen työntekijöiden eristämistä työpaikoilleen siksi ajaksi, globaalisti. Normaalioloissa Helsingin lentokentän kautta kulkee vuosittain yli 10:nen miljoonaa matkustajaa ja tämä pirulainen elää tartuttavana, mutta oireettomana alkaen 5 päivää. Riittää yksi supertartuttaja koneessa ja jatkolennot päälle ja pandemia jatkuu. Se tulee varmuudella takaisin rokotteeseen tai globaaliin immuniteettiin asti. Näin se palaa myös varmuudella takaisin kotimaahansa. Ehkä leikimme kissa-hiiri-leikkiä ja hidastamista rokotteeseen asti, en tiedä.

Todella vaikea tuote myydä äänestäjille millään parametreilla.
 
Miten testi reagoi siihen, jos ihminen on syystä taikka toisesta luonnostaan vastustuskykyinen koronalle?

Eiköhän se testi reagoi vain vasta-aineisiin.

Lisäksi tutkimukseen, jossa alppimajassa altistumisen tartuntaketjuja oli seurattu. Yksi sairastunut oli tartuttanut yksitoista muuta, mutta muista yksi oli tartuttanut ainoastaan yhden muun ja loput eivät ketään.

Eli onko supertartuttaja äärimmäinen ekstrovertti, joka on aina suuna ja päänä tutuille ja tuntemattomille :lol:
 
Eiköhän se testi reagoi vain vasta-aineisiin.

Eli onko supertartuttaja äärimmäinen ekstrovertti, joka on aina suuna ja päänä tutuille ja tuntemattomille :lol:
Entä, kun joku asia tapppaa viruksen, ennen vasta-aineiden muodostumista?
Eikös se todettu, että nuoremmilla on yleensä vähintään vähemmän vasta-aineita.

Se nyt on täysin varma, että puhuminen kaikille (ilman suojavarusteita) edesauttaa tarttumista.
 
Miten testi reagoi siihen, jos ihminen on syystä taikka toisesta luonnostaan vastustuskykyinen koronalle?



Overview-of-microneutralization-assay-The-main-steps-of-the-microneutralization-assay.png

Microneutralization array, kuvan lähde:


Suomalaistutkimus koronaviruksesta


Eli vasta-aineet jotakuinkin istutetaan vihermarakatin munuaisesta erotettujen solujen aseistukseksi ja kovaa ajoa
 
Entä, kun joku asia tapppaa viruksen, ennen vasta-aineiden muodostumista?
Eikös se todettu, että nuoremmilla on yleensä vähintään vähemmän vasta-aineita.

T-solujen reaktiotapaa kutsutaan soluvälitteiseksi spesifiseksi immuunivasteeksi. Ne eivät tunnista mikrobien antigeenejä, vaan pääasiassa elimistön omia vahingoittuneita soluja


Suora quote, koska en alaa varsinaisesti tunne. Kehon puolustusmekanismeja löytyy toki muitakin, mutta tossa selkee. Infektoitunut solu on luonnolliseti vahingoittunut solu.
 
Kyllä tuoreiden vasta-ainetestien (Ruotsista, USA:sta jne) valossa näyttää nimenomaan siltä, että tällainen näkymätön epidemia olisi meneillään ja oireettomia saattaa olla enemmän kuin on aiemmin luultu. Mutta asiaan varmaan tulee lisäselvyyttä lähiaikoina, ihan Suomestakin.

Alkuaikoina ainakin Suomessa jokainen todettu tartunta (ja nämähän oli sairastuneita henkilöitä, eli oli oireita) pystyttiin jäljittämään mistä oli saatu. Lisäksi jos oletetaan, että oireettomatkin levittävät kuitenkin tautia, niin mikäli olisi ollut joku näkymätön epidemia, ei tartuntaketjuja olisi voitu jäljittää 100 prosenttisesti kuten pitkän aikaa onnistuttiin tekemään.
 
"Those who died at home or in care facilities are not included and some of the hardest-hit regions have only been testing the most sick patients. Some experts believe the true extent of the damage caused by the pandemic will be revealed in the number of excess deaths registered in the past few months. In northern Italy, where the outbreak first exploded, some provinces have seen their usual number of deaths over a single month increase by a factor of four or five even when the official virus tolls were relatively small."

Eli osassa Pohjois-Italian kunnista on kuollut 4-5 kertaa enemmän väkeä kuin keskimäärin vastaavassa ajassa on kuollut, VAIKKA virallinen koronaviruskuolleisuus on ollut suhteellisen vähäistä. Kuinka suuri osa tästä on koronasta johtuvaa, jäänee puhtaasti arvailujen varaan.

Tästä aasinsilta Kiinaan: on mahdollista (jopa todennäköistä) että sama tilastoharha esiintyy myös Wuhanissa. Mutta vaikka kertoisimme Kiinan viralliset kuolinluvut kymmenellä, emme silti pääsisi jenkkien lukuihin.. Toisaalta, Kiinassa virus keskittyi olennaisesti pienemmälle osalle väestöä yhteen maakuntaan, toisin kuin jenkkilässä missä sitä on käytännössä kaikkialla. On hyvin todennäköistä että vastaava tilastovirhe esiintyy myös siellä! Suomessakin sairaanhoitopiirit ovat jo nyt kommentoineet osan arvioiduista koronakuolemista puuttuvan THL:n virallisista luvuista.

Lähde: Italy's current COVID-19 cases fall for first time
 
Tässäpä olisi näppärä tapa tutkia COVID-19 alueellista leviämistä ns. "haulikkometodilla". Voisi helpottaa esimerkiksi paikallisia terveyspalveluita järjesteleviä elimiä varautumaan tulevaan, ja ehkä jopa mahdollisesti vaikuttaa paikallisten käyttäytymiseen julkisissa tiloissa, mukaan lukien kaupat.

Itse itseäni lainaten, tähän THL havahtui nopeammin kuin odotin. THL alkaa selvittää, onko jätevesissä koronavirusta
 
Alkuaikoina ainakin Suomessa jokainen todettu tartunta (ja nämähän oli sairastuneita henkilöitä, eli oli oireita) pystyttiin jäljittämään mistä oli saatu. Lisäksi jos oletetaan, että oireettomatkin levittävät kuitenkin tautia, niin mikäli olisi ollut joku näkymätön epidemia, ei tartuntaketjuja olisi voitu jäljittää 100 prosenttisesti kuten pitkän aikaa onnistuttiin tekemään.
Kun ketjuissa katsotaan altistuneiden perusteella, niin toki pystytään jäljittämään muutama porras eteenpäin..
 
Eli onko supertartuttaja äärimmäinen ekstrovertti, joka on aina suuna ja päänä tutuille ja tuntemattomille :lol:
Ei yhtään huonompi johtopäätös itse asiassa. Tällainen ihminen on todennäköisemmin ollut baarissa ym. viruksen leviämiselle otollisissa menopaikoissa, kavereiden kanssa muuten vaan lorvimassa ja muissa sosiaalisissa tilanteissa. Ja vaikka aerosolitartunta olisikin käytännössä normaaleissa arkitilanteessa epätodennäköinen tartuntatapa, niin jos tartunnan saanut suupaltti on naaman edessä baaripöydässä höpöttämässä alppimatkansa kuulumisia niin kyllä siinä aerosoli- ja sylkipärsketartunnan todennäköisyys kasvaa huimasti. :hmm:
 
Itse itseäni lainaten, tähän THL havahtui nopeammin kuin odotin. THL alkaa selvittää, onko jätevesissä koronavirusta
Vanha kunnon paskavesinäyte on kyllä hyvä vaikka mihin. Poliotahan näistä etsitään edelleenkin säännöllisesti ja muistaakseni Tampereella on/oli joku asukas, joka paskoi poliota vuodesta toiseen, mutta ei ole selvinnyt, että kuka tämä poliota kroonisesti kantava on. Kaupunginosan tarkkuudella kai asuinpaikka pystyttäisiin selvittämään, mutta ei sen pitemmälle. 1984 polioepidemia pääsi alkamaan siitä, kun käytössä ollut rokote oli alitehoinen ja samaan aikaan oli lopetettu polionäytteiden ottaminen jätevesistä. Huumeiden käyttöäkin seurataan jätevesistä ja julkaistuissa havainnoissa on huimia paikkakuntakohtaisia eroja.
 
Ei yhtään huonompi johtopäätös itse asiassa. Tällainen ihminen on todennäköisemmin ollut baarissa ym. viruksen leviämiselle otollisissa menopaikoissa, kavereiden kanssa muuten vaan lorvimassa ja muissa sosiaalisissa tilanteissa. Ja vaikka aerosolitartunta olisikin käytännössä normaaleissa arkitilanteessa epätodennäköinen tartuntatapa, niin jos tartunnan saanut suupaltti on naaman edessä baaripöydässä höpöttämässä alppimatkansa kuulumisia niin kyllä siinä aerosoli- ja sylkipärsketartunnan todennäköisyys kasvaa huimasti. :hmm:
Baarissa joutuu vielä puhumaan kovalla äänellä, joten keuhkoista tulevat, aerolisoituvat limamäärät kasvavat selkeästi.
 
Mitä enemmän suutaan aukoo, sitä enemmän virusta levittää. Jotkut puhuvat niin että sylki tuntuu kasvoilla metrin päästä.

Tuntuu ihneelliseltä että monelle on niin vaikea pitää turpansa kiinni väkijoukossa. Ei ole paljoa vaadittu.
 
Alkuaikoina ainakin Suomessa jokainen todettu tartunta (ja nämähän oli sairastuneita henkilöitä, eli oli oireita) pystyttiin jäljittämään mistä oli saatu. Lisäksi jos oletetaan, että oireettomatkin levittävät kuitenkin tautia, niin mikäli olisi ollut joku näkymätön epidemia, ei tartuntaketjuja olisi voitu jäljittää 100 prosenttisesti kuten pitkän aikaa onnistuttiin tekemään.

Alkuaikoina ei testattu kuin jo tunnetuille tartuntaketjuille altistuneita. THL teki tällöin toki johtopäätöksen, että tunnistamattomia tartuntaketjuja ei ole olemassa, mutta ei ymmärtänyt, että silloisilla testauskriteereillä näiden löytäminen oli mahdotonta.
 
Alkuaikoina ainakin Suomessa jokainen todettu tartunta (ja nämähän oli sairastuneita henkilöitä, eli oli oireita) pystyttiin jäljittämään mistä oli saatu. Lisäksi jos oletetaan, että oireettomatkin levittävät kuitenkin tautia, niin mikäli olisi ollut joku näkymätön epidemia, ei tartuntaketjuja olisi voitu jäljittää 100 prosenttisesti kuten pitkän aikaa onnistuttiin tekemään.
Meillä oli pitkään se tilanne, että yksinkertaisesti ei testattu sellaisia ihmisiä, joilla ei ollut suoraa linkkiä todettuun tartuntaan. Joissain medioissakin näkyi sellaisia ohjeita, että ei voi olla koronaa sellaisella henkilöllä, joka ei ole ollut suorassa yhteydessä jo todettuun tapaukseen.

Testaaminen on ollut kehäpäätelmä, ja sen perusteella ei voi väittää, että tauti ei olisi levinnyt tartuntaketjujen ulkopuolella, etenkin kun massatestausten perusteella tiedetään, että se on levinnyt tunnettujen ketjujen ulkopuolellakin.
 
Back
Ylös Bottom