Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Peruskoululaisia on 564000 tässä maassa , noitten kaikkien testaamiseen nykyisellä 2000 testia/pv menisi vuosi. sillävälin ensimmäiseksi testatut olisivat ehtineet saada minkä tahansa tartunnan
Ja koulujen avaaminen lykkääntyisi
Mahdottomuuksia pitää välttää kun ja jos tästä koronakierteestä pyritään normaaliin
Ennakointi ja ennalta valmistautuminen on huomattavasti hankalampaa kuin jälkipelit ja muitten syyllistäminen
Kysymys koski lähinnä sitä, että miksi opettajat pitäisi testata, kun opettajat eivät ole mitenkään yhtään todennäköisempi tai edes tehokkaampi levittäjä siellä koulussa kuin kuka tahansa oppilas. Oppilaat ovat todennäköisesti jopa enemmän toistensa kanssa lähikontaktissa.
 
Kysymys koski lähinnä sitä, että miksi opettajat pitäisi testata, kun opettajat eivät ole mitenkään yhtään todennäköisempi tai edes tehokkaampi levittäjä siellä koulussa kuin kuka tahansa oppilas. Oppilaat ovat todennäköisesti jopa enemmän toistensa kanssa lähikontaktissa.
Lapset eivät levitä koronavirusta kovin hyvin tämän hetken parhaan tiedon mukaan. Joko eivät sairastu ollenkaan tai eivät saa oireita, jolloin levittävät huomattavasti heikommin.
 
Huomasin että useissa paikoissa viitataan tähän vertaisarvioimattomattoman tutkimuksen arvioihin että koulujen sulkemisella ei ole kuin 2-4% vaikutus COVID-19 leviämisessä. Tulos perustuu todennäköisesti virheelliseen oletukseen että lapset eivät levitä COVID-19 yhtä paljon kuin aikuiset.


CDC on eri mieltä ja on tullut tulokseen että lapset ovat merkittävässä osassa taudin levittämisessä. Jotain varmaan kertoo myös se että New Yorkissa on kuollut jo 21 opettajaa COVID-19:ta.

Because persons with asymptomatic and mild disease, including children, are likely playing a role in transmission and spread of COVID-19 in the community, social distancing and everyday preventive behaviors are recommended for persons of all ages to slow the spread of the virus, protect the health care system from being overloaded, and protect older adults and persons of any age with serious underlying medical conditions.

 
Huomasin että useissa paikoissa viitataan tähän vertaisarvioimattomattoman tutkimuksen arvioihin että koulujen sulkemisella ei ole kuin 2-4% vaikutus COVID-19 leviämisessä. Tulos perustuu todennäköisesti virheelliseen oletukseen että lapset eivät levitä COVID-19 yhtä paljon kuin aikuiset.


CDC on eri mieltä ja on tullut tulokseen että lapset ovat merkittävässä osassa taudin levittämisessä. Jotain varmaan kertoo myös se että New Yorkissa on kuollut jo 21 opettajaa COVID-19:ta.



No, tauti ei leviä, jos kaikki ovat perunakellarissa, sehän on selvää. Mutta sen mitä itse olen yrittänyt tietoa hankkia, niin vahvasti näyttäisi konsensus siltä, että lapset eivät todellakaan ole merkittävä tekijä taudin leviämisen kannalta. Yleensä lapset ovat merkittävässä roolissa tautien levittämisessä, joten tätä on varmaan tutkittu aika tarkasti.
 
Hallitus päättää keskiviikkona kouluista. Jos menee kuten uudenmaan rajan kanssa ne avataan torstaina.
 
No, tauti ei leviä, jos kaikki ovat perunakellarissa, sehän on selvää. Mutta sen mitä itse olen yrittänyt tietoa hankkia, niin vahvasti näyttäisi konsensus siltä, että lapset eivät todellakaan ole merkittävä tekijä taudin leviämisen kannalta. Yleensä lapset ovat merkittävässä roolissa tautien levittämisessä, joten tätä on varmaan tutkittu aika tarkasti.
Ei ole tutkittu kunnolla kun oireettomille ja lieväoireisille ei oikein missään riitä testejä. Vaikuttaisi että lapset ovat tässäkin tapauksessa merkittävässä osassa levittäjinä. Tässä New Yorkilaisen lastenlääkärin arvio.

 
Ja sitten myös niitä lähteitä kehiin kiitos, kun esitetään väitteitä siitä että lapset tartuttaisivat huomattavasti heikommin kuin aikuiset.
No enpäs nyt kyllä tällaista linkkiä tähän hätään löydä eikä sellaista tule kyllä kukaan koskaan löytämäänkään... Oireinen lapsi varmaan tartuttaa ihan yhtä hyvin kuin oireinen aikuinen, mutta kun lapset eivät vaan jostain syystä tunnu sairastuvan. Nuhakuumeissa ja noroissa ym. kulkutaudeissa lapset niitä levittävät, mutta sen nyt näkee kun seurailee maailmaa silmät auki: heillä on oireita.
 
No enpäs nyt kyllä tällaista linkkiä tähän hätään löydä eikä sellaista tule kyllä kukaan koskaan löytämäänkään... Oireinen lapsi varmaan tartuttaa ihan yhtä hyvin kuin oireinen aikuinen, mutta kun lapset eivät vaan jostain syystä tunnu sairastuvan. Nuhakuumeissa ja noroissa ym. kulkutaudeissa lapset niitä levittävät, mutta sen nyt näkee kun seurailee maailmaa silmät auki: heillä on oireita.
Korona leviää vaikkei oireita olisikaan, ja juuri tästä syystä lapset onkin vaarallisia, koska terveenoloisiin veitikoihin ei osata suhtautua potentiaalisina tartuttajina.

Toki tiedetään, että kaikkein parhaiten tauti leviää ilmeisesti oireiden alkupäivinä, mutta se leviää myös ilman oireita.

Itse en kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä pitäisi nyt koulut avata muutamaksi viikoksi enää tänä keväänä. Opiskelkoot etänä kotona.
 
Hallitus päättää keskiviikkona kouluista. Jos menee kuten uudenmaan rajan kanssa ne avataan torstaina.
Jos taas menee kuin Onnin keississä niin sekoilua on luvassa ,
Nyt pitäisi pikkuisen tuumailla ketä suojataan tartunnoilta ja miten
Ne joilla jo on tauti , sairastaa sen ja ovat tartuntariski muille
 
Itse en kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä pitäisi nyt koulut avata muutamaksi viikoksi enää tänä keväänä. Opiskelkoot etänä kotona.

On se ainakin hyvä ihmiskoe, jos ei muuta. Ne menevät kuitenkin taas pian kiinni, niin nähdään millainen vaikutus tilastoihin muutaman viikon aukiololla on. Eli lähdetään ilmeisesti siitä olettamuksesta, että terveydenhuoltomme kestää tällaisen kokeen tässä kohtaa.
 
Itse en kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä pitäisi nyt koulut avata muutamaksi viikoksi enää tänä keväänä. Opiskelkoot etänä kotona.

Olisi hyvä avata kymmenkunta koulua hivenen eri tavoin: yhdessä vain 1-3 luokat, toisessa koko ala-aste, kolmannessa vain ylä-aste jne. Näiden ihmisten kontakteja tulisi seurata ja testata hyvin matalalla kynnyksellä. Muutama suljettu koulukin tarvitaan tähän mukaan. Näin saadaan tietoa siitä, kuinka virus leviää kouluympäristössä.

Tätä ei varmaan voida toteuttaa, koska se kuulostaa liikaa ihmiskokeelta toisin kuin kaikkien koulujen avaaminen kerralla.
 
On se ainakin hyvä ihmiskoe, jos ei muuta. Ne menevät kuitenkin taas pian kiinni, niin nähdään millainen vaikutus tilastoihin muutaman viikon aukiololla on. Eli lähdetään ilmeisesti siitä olettamuksesta, että terveydenhuoltomme kestää tällaisen kokeen tässä kohtaa.
Hyvä koe testata, että monta ihmistä sairastuu ja kuolee? Kuulostaapas kivalta testiltä.

Ei tällaiseen ole mitään tarvetta, koska koulujen aukiolo muutaman viikon ajan ei todellakaan ole nyt mikään äärimmäisen tarpeellinen asia kenellekään eikä ihmishenkien arvoista. "Testaillaan" sitten syksyllä.
 
Hallitus päättää keskiviikkona kouluista. Jos menee kuten uudenmaan rajan kanssa ne avataan torstaina.
Vaikuttaa siltä että päätös koulujen avaamisesta on jo tehty ja viime päivinä on marssitettu median eteen asiantuntijoita kertomaan että on konsensus siitä että lapset eivät tautia merkittävästi levitä. Lähteitä tuolle väitteelle ei ole näkynyt.
 
Ihan riippu miten tutkimus on toteutettu. Ainakin Suomessa tehtävässä tutkimuksessa positiiviset tulokset varmennetaan toisella menetelmällä.
Mikä tämä toinen menetelmä mahtaa olla ja ovatko menetelmät riippumattomia niin, että sama tekijä ei voi aiheuttaa väärää positiivista molemmissa?

Väestötasolla se on luotettava, ei niinkään yksilötasolla. Kun toistoja on paljon, on virhemarginaali pieni ja nähdään riittävällä varmuudella, kuinka suuri osa väestöstä on taudin sairastanut. En minäkään vielä luottaisi tulokseen, jos saisin positiivisen tuloksen. (Negatiivinen tulos pitäisi olla riittävän luotettava).

Väestötason luotettavuuskin edellyttää sitä, että todellisten positiivisten määrä on suurempi kuin väärien. Jonkin verran tätä voi parantaa riippumattomalla varmennusmenetelmällä ja kasvattamalla otoksen kokoa.
 
Vaikuttaa siltä että päätös koulujen avaamisesta on jo tehty ja viime päivinä on marssitettu median eteen asiantuntijoita kertomaan että on konsensus siitä että lapset eivät tautia merkittävästi levitä. Lähteitä tuolle väitteelle ei ole näkynyt.
Mitenköhän opettajat tuohon suhtautuu, etenkin jos alkaa kollegoja kaatumaan ympäriltä...

Yksi luova ratkaisu olisi mielestäni se, että siirretään kesälomaa yksinkertaisesti aiemmaksi eli ei avata kouluja nyt, mutta avataan ne aiemmin loppukesästä jos tilanne sallii.
 
Mun agenda on alusta asti ollut, että ei pitäisi tehdä oikeastaan mitään muuta kuin ohjeistaa ihmisiä ja suojella niitä, jotka eivät voi tehdä valintoja, ja silloinkin vain, jos suojelua kaipaavat niin haluavat. Mitä pitemmälle koronakriisi on edennyt, niin sitä vakuuttuneempi olen siitä, ettei ihmiskuntaa kohtaa loppu, sillä lapset ja nuoret ovat turvassa, vanhukset ovat heikoilla jäillä. Keski-ikäiset ovat paniikissa jostain syystä, en ymmärrä miksi (kuulun itse keski-ikäisiin). Onko se väärin kuolla virukseen?

Omalta kohdaltani olen miettinyt asiaa niin, että otan hyvin paljon riskejä elämässäni esim. elintapojen suhteen, ettei kyllä ole jollain koronaviruksella mitään merkitystä henkilökohtaisella tasolla. Jokainen voisi pohtia ihan samaa, kun samalla tuhoamme lasten tulevaisuutta hyvää vauhtia...
 
Koulujen suhteen vaikuttaa siltä, että etänäkin homma toimii ihan hyvin. Toki ala-asteella olevien kanssa on enemmän sitä tuen tarvetta, mutta heidänkin kanssaan tukijärjestelyt ovat melko hyvällä mallilla. Nykyisessä työssä kun olen oppilashuollon ohessa yksi näiden peruskoululaisten "tukijoukoista", niin yhteydenpito on kyllä tippujienkin kohdalla riittävää ja eihän ne töissä olevat vanhemmatkaan lasten elämästä ole mihinkään kadonneet. Eli koen, että koululaiset kyllä tämän koronan kanssa pärjäävät ja osalla koulunkäynti jopa tehostunut, kun sosiaaliset paineet laskeneet rajusti ja saa tehdä milloin haluaa tehtäviä.

Enempikin olen huolissani vanhemmista ja heidän työpaikoistaan. Mm. pienemmät yksityisyrittäjät perheineen tässä osumaa ottavat ja jos jostain sitä höllennystä on järkevä lähteä tekemään, niin heidän ylläpitämistään palveluista ja liikkeistä.
 
Vaikuttaa siltä että päätös koulujen avaamisesta on jo tehty ja viime päivinä on marssitettu median eteen asiantuntijoita kertomaan että on konsensus siitä että lapset eivät tautia merkittävästi levitä. Lähteitä tuolle väitteelle ei ole näkynyt.

Vähän vaikuttaa, että tämä häly koulujen avaamisesta on vähän paisunut liikaa mediassa ja itse en usko koulujen avaamiseen. Muutama asiantuntija on haastattelussa spekulatiivisessa tapauksissa kyselty purkamisesta ja nämä ovat pyöritelleet näitä kouluja joihin on samantien sitten tartuttu ja media on näihin tarttunut. Myös muiden maiden purkamiset ovat olleet esillä mediassa, siellä ovat rajoitukset olleet paljon kovempia kuin meillä Suomessa. Mahdollista tehdä paljon enemmän astettaista pientä purkua. Tässä on parisen viikkoa aikaa ennen kesälomia ja viimeinen viikko on aina koulunkäynnistä koulutuksen kannalta mitätön. Opettajilta on tullut yhteisvetoomusta ettei kouluja avattaisi ja mentäisiin terveys edellä kesälomalle. Etähommat ovat saatu jouheviksi. Syksyllä meillä on huomattavasti enemmän ja parempaa tietoa. STM on ottanut kantaa tähän, että lasten merkitystä ei tiedetä tarkalleen - en tiedä mistä ovat sen repässeet etteivät muka toisiaan jostain syystä tartuttaisi vaan mahdollisesti sitten vain vanhempia ja opettajia. Onhan se myös moneen kertaan todettu että oireettomat ja lieväoireiset nimenomaan tartuttavat ja lapset ovat yleisesti pääasiallisia hengitystieinfektioiden tartuttajia. Lapsien osuus 90%+ oireeton/lievä. Tämä myös tiedossa STM ja THL, eiköhän mennä järkipäässä ja varovaisuus edellä.

Älkää peljätkö, koulut ovat kiinni ja kesälomalle mennään.
 
Tuntuis fiksulta ,mitä juuri A-studiossa puhuttiin; että kannattaa varmasti katsoa vähintään muutama viikko ennen päätösten tekoa miten tuo "yhteiskunnan avaaminen" euroopan maissa nyt alkaa vaikuttaa ; kun nyt kerran meillä on se etu , me kun ollaan epidemiassa jäljessä.
Juu ja ollaan jo niin lähellä kesää, että kouluja toinna enää aukaista, se on selvä. Samoin mitään massafestareita tälle kesälle, turha järjestää tietentahtoen mitään rypästartuntoja, kun jo niin paljon taloudellisestikin tälle uhrattu.
 
Maskien hankinta ei ole ydintehtävä, maskit eivät olleet edes varastoitava asia, mutta niitä sattui olemaan sikainfluenssan takia varastoituna. Maskien hankinta ryssittiin ja siitä on hyvä oppia, mutta eipä se näytä olevan ydintehtävä.
Terveydenhuollon osalta osaston tehtävänä on edistää niitä varautumistoimenpiteitä, joilla varmistetaan toiminnan materiaaliset edellytykset ja logistiikan toimivuus. Tämä koskee lääkkeiden ja tarvikkeiden saatavuutta sekä laitehuoltoa. Ympäristöterveydenhuollon varautumisella varmistetaan puhtaan veden saatavuus, jätehuollon toimivuus ja erilaisiin ympäristöuhkiin varautuminen. Perustuotanto-osasto tukee ja koordinoi terveydenhuoltosektorin ja sen toimialaan kuuluvien poolien toimintaa sekä hoitaa alaan liittyvät varmuusvarastointitehtävät. Terveydenhuollon kriittisiä raaka-aineita varastoidaan arvioitujen uhkakuvien edellyttämällä tavalla.

Kai se toimenkuva nyt tuollaisella instansilla muuttuu kriisien mukana? Ei kai nyt kunnat ja sairaanhoitopiirit muuten pyytäisi apua. Heidän ydintehtävä oli hankkia varusteita ja siinä töpeksittiin. Haluaisin kyllä tietää, millaisia fläppitauluja ja skenaarioita tuolla suunnitellaan, kun ei osata varautua edes 10 vuoden välein uusiutuvaan epidemiaan/pandemiaan, milloin perustarvikkeiden saatavuus on ihan kaiken a ja o.
 
Tuntuis fiksulta ,mitä juuri A-studiossa puhuttiin; että kannattaa varmasti katsoa vähintään muutama viikko ennen päätösten tekoa miten tuo "yhteiskunnan avaaminen" euroopan maissa nyt alkaa vaikuttaa ; kun nyt kerran meillä on se etu , me kun ollaan epidemiassa jäljessä.
Tässä on vain se, että paikkojen pitäminen suljettuna yhtään pidempään kuin pakko on aivan helvetin kallista. Pikemminkin kannattaisi availla paikkoja proaktiivisesti ja pistää uudelleen kiinni, jos näyttää siltä, että joku toimi selkeästi aiheuttaa tartuntojen leviämistä. Tuskin millään alalla voidaan poistaa kaikkia rajoituksia vaan on haettava käytäntöjä ja torjuntatoimia, joilla epidemia pysyy kurissa.
 
Sanoisin että meillä alakouluikäisten lasten opiskelu on tehostunut huomattavasti nyt etäopiskelun aikana. Tekevät paljon innokkaammin tehtäviä kotona ja tykkäävät kun on rauhallista ja hiljaista toisin kuin meluisassa koululuokassa. Whatsapp toimii hyvin tehtävien palauttamiseen ja yhteydenpitoon opettajaan ja opettajat tekevät hyviä youtube videoita johdatuksena koulutehtäviin. Lasten vähentynyt liikunta ja kaverisuhteiden kärsiminen ovat suurimmat miinukset. Ja toki aikuisten työaikaa menee lasten opiskelun valvomiseen ja ruuanlaittoon. Ja ellei jokaisella lapsella olisi omaa hyvää läppäriä ja uudehkoa puhelinta, niin etäopiskelu ei varmasti sujuisi yhtä hyvin.
 
Tässä on vain se, että paikkojen pitäminen suljettuna yhtään pidempään kuin pakko on aivan helvetin kallista. Pikemminkin kannattaisi availla paikkoja proaktiivisesti ja pistää uudelleen kiinni, jos näyttää siltä, että joku toimi selkeästi aiheuttaa tartuntojen leviämistä. Tuskin millään alalla voidaan poistaa kaikkia rajoituksia vaan on haettava käytäntöjä ja torjuntatoimia, joilla epidemia pysyy kurissa.
Koulujen pitäminen kiinni tuskin on erityisen "kallista"... Paitsi ehkä jossain filosofisessa mielessä, mutta sekin on vähän siinä ja tässä.
 
Kai se toimenkuva nyt tuollaisella instansilla muuttuu kriisien mukana? Ei kai nyt kunnat ja sairaanhoitopiirit muuten pyytäisi apua. Heidän ydintehtävä oli hankkia varusteita ja siinä töpeksittiin. Haluaisin kyllä tietää, millaisia fläppitauluja ja skenaarioita tuolla suunnitellaan, kun ei osata varautua edes 10 vuoden välein uusiutuvaan epidemiaan/pandemiaan, milloin perustarvikkeiden saatavuus on ihan kaiken a ja o.

Yhä edelleen: jos on sovittu, että sairaanhoitopiirit hankkivat ja varastoivat maskit, niin on aika hassua syyttää HVK:ta siitä, että sairaanhoitopiireillä ei ole maskeja varastossa.

Ja yhä edelleen: jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.
 
Kai se toimenkuva nyt tuollaisella instansilla muuttuu kriisien mukana? Ei kai nyt kunnat ja sairaanhoitopiirit muuten pyytäisi apua. Heidän ydintehtävä oli hankkia varusteita ja siinä töpeksittiin. Haluaisin kyllä tietää, millaisia fläppitauluja ja skenaarioita tuolla suunnitellaan, kun ei osata varautua edes 10 vuoden välein uusiutuvaan epidemiaan/pandemiaan, milloin perustarvikkeiden saatavuus on ihan kaiken a ja o.
Kaiken takana on nainen , tällä kertaa vasemmistolainen
 
Todella hölmöä olisi avata koulut nyt toukokuussa kun silloin ehtisi olla vain muutama viikko koulua. Jos se aika opiskellaan edelleen etäkouluna, niin samoilla tulilla saadaan sitten 2-3 kuukautta lisää koululaisille "karanteenia" kun kesäloma pukkaa päälle seuraavaksi.

Syksyllä sitten koulujen alkamisen aikaan arvioida rauhasssa tilanne uudelleen. Välttämättä ei sittenkään voida avata vielä kouluja vaan pandemian tilanne on paljon pahempi kuin nyt on.
 
Yhä edelleen: jos on sovittu, että sairaanhoitopiirit hankkivat ja varastoivat maskit, niin on aika hassua syyttää HVK:ta siitä, että sairaanhoitopiireillä ei ole maskeja varastossa.

Ja yhä edelleen: jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.
Normaaliaikoina tämä onkin varmasti ihan ok systeemi, mutta jos tulee tällainen voimakas ja poikkeuksellinen pandemia, niin on aika paljon vaadittu sairaanhoitopiireiltä, että nämä nyt itsenäisesti ymmärtäisivät ja pystyisivät riittävästi varusteita hankkimaan. Sitä paitsi mistä ne sairaanhoitopiirit voi tietää, että paljonko niitä varusteita tullaan tarvitsemaan, kun ei edes ministerit ja THL tunnu tajunneen asiaa, ja onko sitten kohtuullista olettaa että sairaanhoitopiirit kyllä tietää paremmin tulevaisuudesta... Etenkin kun siis ministerit julistaa, että kyllä ollaan hyvin varauduttu!!!
 
Mitenköhän opettajat tuohon suhtautuu, etenkin jos alkaa kollegoja kaatumaan ympäriltä...

Yksi luova ratkaisu olisi mielestäni se, että siirretään kesälomaa yksinkertaisesti aiemmaksi eli ei avata kouluja nyt, mutta avataan ne aiemmin loppukesästä jos tilanne sallii.

Siinä vastaus. Eipä tuossa muutaman viikon opetuksessa mitään saavuteta.
 
Todella hölmöä olisi avata koulut nyt toukokuussa kun silloin ehtisi olla vain muutama viikko koulua. Jos se aika opiskellaan edelleen etäkouluna, niin samoilla tulilla saadaan sitten 2-3 kuukautta lisää koululaisille "karanteenia" kun kesäloma pukkaa päälle seuraavaksi.

Syksyllä sitten koulujen alkamisen aikaan arvioida rauhasssa tilanne uudelleen. Välttämättä ei sittenkään voida avata vielä kouluja vaan pandemian tilanne on paljon pahempi kuin nyt on.
Peruskoulua ei koske, mutta ammatillisella toisella asteella viimeisen vuoden opiskelijoissa on kosolti heitä, joiden pitäisi päästä tekemään kokeita ja näyttöjä, jotta valmistuisivat. Näyttöä ei kaiketi voi tehdä etänä.
 
Opettajilla voi olla aika iso houkutus mennä lakkoon, jos kouluja käydään availemaan.
Opettajat olleet lakossa viimeksi 1984, ja silloinkin vain muutamissa kunnissa.
Ei ole oikeata pelkoa tuosta. Työehtosopimusneuvottelujen osalta toki ikävä, että myös Kuntatyönantaja tietää asian.
(Disclaimer: olen myös ope, vaikka teenkin nykyisin muuta)
 
Normaaliaikoina tämä onkin varmasti ihan ok systeemi, mutta jos tulee tällainen voimakas ja poikkeuksellinen pandemia, niin on aika paljon vaadittu sairaanhoitopiireiltä, että nämä nyt itsenäisesti ymmärtäisivät ja pystyisivät riittävästi varusteita hankkimaan. Sitä paitsi mistä ne sairaanhoitopiirit voi tietää, että paljonko niitä varusteita tullaan tarvitsemaan, kun ei edes ministerit ja THL tunnu tajunneen asiaa, ja onko sitten kohtuullista olettaa että sairaanhoitopiirit kyllä tietää paremmin tulevaisuudesta... Etenkin kun siis ministerit julistaa, että kyllä ollaan hyvin varauduttu!!!
Tässähän se asian ydin on. Sote-toimijoilla on ollut varautumisvelvollisuus, mutta ei edes influenssapandemiasuunnitelmissa oltu osattu varautua tällaiseen tilanteeseen, jos edes suunnitelman mukaisesti ylipäätään on täysin varauduttu. HVK:lla taas ei ole ollut velvollisuutta varastoida henkilösuojaimia. Joten näissä asioissa on oltu lopulta osaksi tyhjän päällä. Ihan ei katastrofia ehtinyt tästä aiheutua, mutta ei varmastikaan kovin kaukana oltu. Tämä asia on nyt se, mikä pitää tulevaisuudessa laittaa kuntoon tavalla tai toisella ja myös etukäteen jo ratkaista, kenen vastuulla on kriisitilanteessa lisähankintojen tekeminen ja suunnitella sekin menettely kunnolla.
 
Yhä edelleen: jos on sovittu, että sairaanhoitopiirit hankkivat ja varastoivat maskit, niin on aika hassua syyttää HVK:ta siitä, että sairaanhoitopiireillä ei ole maskeja varastossa.

Ja yhä edelleen: jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.

Normaaliaikoina tämä onkin varmasti ihan ok systeemi, mutta jos tulee tällainen voimakas ja poikkeuksellinen pandemia, niin on aika paljon vaadittu sairaanhoitopiireiltä, että nämä nyt itsenäisesti ymmärtäisivät ja pystyisivät riittävästi varusteita hankkimaan. Sitä paitsi mistä ne sairaanhoitopiirit voi tietää, että paljonko niitä varusteita tullaan tarvitsemaan, kun ei edes ministerit ja THL tunnu tajunneen asiaa, ja onko sitten kohtuullista olettaa että sairaanhoitopiirit kyllä tietää paremmin tulevaisuudesta... Etenkin kun siis ministerit julistaa, että kyllä ollaan hyvin varauduttu!!!
En nyt jaksa vääntää rautalangasta sisällöltään samanmoista viestiä uudestaan, niin lainaan sinun viestiä vastauksena.

edit: ei kai nyt kukaan kuvittele, että maailmanlaajuisen pandemian aikana jokaiselle yksittäiselle sairaanhoitopiirille jätetään vastuu varustehankinnoista
 
En usko että kouluja avataan. Jo tällä hetkellä on tullut ohjeistusta että pahimmille "tippujille" jotka tarvitsevat erityistä tukea, voidaan järjestää lähiopetuspäiviä tarpeen mukaan. Eikä tämä järjestely ole tarvinut mitään uusia hankintojakaan, vaan samat vanhat Teamssit siellä pyörii opettajien käytössä kuin ennenkin. Tyhjät tilat toki tuovat koululle kustannuksia, mutta eipä siinä eroa normaaliin. Minun mielestäni näitä etätyömahdollisuuksia voisi huomattavasti kokeilla rohkeasti myös koronan jälkeen. Opiskelijat ovat mielestäni hyötyneet paljon mm. siitä, että nyt joutuvat ottamaan oikeasti vastuuta omasta koulunkäynnistä ja ei mennä vain nollat taulussa valvotun yön jälkeen kouluun nukkumaan. Eli joutuvat tekemään oikeasti tehtäviä, kaikki tehtävät tarkastetaan (tosin kuin normaalisti luokassa ope ei jokaiselta niitä katso tarkasti/ollenkaan) ja muutenkin joutuu skarppaamaan aikataulujen suhteen. Eli hyvää kasvua tulevaisuuden työelämään oppivat jo tässä vaiheessa.
 
Jos tai kun koulujan avaaminen tulee jossain tulevaisuudessa ajankohtaiseksi, niin kenties alkuvaiheessa voitaisiin tehdä vaikka niin että koulun oppilaat jaettaisiin viiteen osaan vaikka luokittain ja jokainen kävisi vain kerran viikossa koulussa alkuvaiheessa. Eli neljä päivää viikossa olisi etäopetusta ja yhtenä päivänä viikossa lähiopetusta. Varmaan viidesosalle koululaista löytyisi kohtuullisen hyvin sellaisia isoja tiloja joissa voisi opetusta järjestää turvaväleistä huolehtien. Eli tyyliin koulun liikuntasali ja ruokasali.

Em. tavalla voitaisiin aika tehokkaasti rajoittaa tartuntojen leviämistä.
 
Ylellä nostetaan esiin taas tämä paljon puhuttu laaja testaus - tartuntaketjujen jäljitys -strategia. Jutun mukaan toukokuussa voi testauskapasiteetti olla jo 7500 ja tavoitteena on vielä siitä sen nostaminen 10 000 testiin päivässä.


Sosiaali- ja terveysministeriön johdon mukaan Suomi saattaa muuttaa strategiaansa koronaviruksen torjunnassa.

STM:n kansliapäällikkö Kirsi Varhila kertoo Ylelle, että nykyisiä rajoituksia voisi korvata lievemmillä tai osasta jopa luopua, kun koronaviruksen testausta lisätään ja virukselle altistuneet jäljitetään tarkemmin.

Suomi siirtyisi siis massarajoituksista yksilöllisempiin ja paremmin kohdennettuihin rajoituksiin.

– Voidaanko joistakin rajoituksista luopua, mutta onko toisaalta tarve tehdä toisenlaisia rajoituksia, ehkä enemmän kohdennettuja. Tämä on se kokonaisuus, jota käymme nyt läpi, Varhila kertoo.

Varhila on mukana Suomen koronastrategiaa pohtivassa mallinnusryhmässä.

– Pohdimme, mitkä ovat riskit, jos jostain rajoitustoimesta luovutaan, ja onko olemassa jokin toinen rajoitustoimenpide tai muu keino, millä pystymme hallitsemaan tätä kokonaisuutta, hän sanoo.

Tähän asti Suomen koronastrategia on nojannut viruksen leviämisen hidastamiseen, jotta terveydenhuollon kantokyky pystytään turvaamaan epidemian aikana. Maan pitäminen suljettuna on kuitenkin taloudellisesti kallista.

Tavoite testata jopa 10 000 ihmistä päivässä
THL:n mukaan hallituksen asettamat rajoitukset ovat hidastaneet viruksen leviämistä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Markku Tervahauta on kuvaillut Helsingin Sanomille(siirryt toiseen palveluun) virustorjunnan "hybridimallia", jossa rajoituksia voisi purkaa asteittain ja pitää samalla epidemia aisoissa.

Tämä kuitenkin vaatisi laajamittaista testaamista, tartuntaketjujen jäljittämistä ja altistuneiden eristämistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön tavoite on nostaa viruksen testausmäärät jopa 10 000 testiin vuorokaudessa. Ministeriöstä kerrotaan, että julkisella puolella tehdään nyt maksimissaan noin 3 000 testiä vuorokaudessa. Toukokuussa pitäisi päästä jo 7 500 testiin vuorokautta kohden.

Ylen tietojen mukaan kriteerit täyttäviä testattavia on epidemian nykyisessä vaiheessa vähemmän kuin testauskapasiteetti on.

Isoon hyppäykseen testimäärissä päästään Kirsi Varhilan mukaan ennen pääsiäistä tehdyllä testauksen kriteerien lievennyksellä. Nyt lääkärin päätöksellä voidaan testata lieväoireisetkin ja kaikki huoltovarmuuden kannalta kriittisten alojen työntekijät, ei vain sote-henkilöstö.

Varhila kertoo myös, että testaukseen etsitään kumppania yksityisistä terveysyrityksistä, pelkällä julkisen puolen testauksella ei päästä 10 000:een.

Kouluista ja kesätapahtumista tarvitaan pian linjaus
Hallitus käsittelee ministeriön eri mallinnuksia eli rajoitusten vaikutuksia viruksen leviämiseen keskiviikkona.

Kiireellisimmät linjaukset koskevat kesätapahtumien kokoontumisrajoituksia ja koulujen mahdollista avaamista. Varhilan mukaan molemmat rajoitukset ovat nyt mallinnusryhmän käsittelyssä.

Uusimman tutkimustiedon(siirryt toiseen palveluun) ja asiantuntijoiden mukaan koulujen sulkemisella ei ole juuri merkitystä viruksen leviämiseen. Virus ei leviä lapsiin ja nuoriin samalla voimalla kuten aikuisiin.

Ovatko tiukat rajoitukset, kuten koulujen sulkeminen enää tarpeen?

– Lasten sosiaaliset kontaktit ovat aika laajat. Vaikka lapset itse eivät juurikaan sairasta, eivätkä ilmeisesti kovasti tartuta virusta toisiinsa, tartuttavatko he sitä sitten vanhempiin ja isovanhempiin ynnä muihin. Tästä on kysymys, kun mietitään koulujen toimia, Kirsi Varhila perustelee.

Esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa on jo avattu kouluja ja päiväkoteja.
 
Ongelma on vaan siinä, että olisi pitänyt hankkia jo aikoja sitten, ja kun ei ole hankittu, niin se on aika selkeästi STM:n ja ylipäätään hallituksen vika.

Oikeastaan se on enemmänkin sairaanhoitopiirien vika koska niillä on se ensisijainen vastuu siitä että sairaanhoito toimii. Valtio toki voi tarvittaessa tukea tuota, etenkin tällaisissa tilanteissa missä voidaan tarvita myös diplomaattisia suhteita pelkkien kauppasuhteiden lisäksi. Ja nyt tukeekin.

*edit*
Tarkennetaan vielä vähän. Sairaanhoitopiirit ovat kuitenkin se looginen taho hankkimaan noita tuotteita. Sairaanhoitopiirit ovat ne jotka tietävät kuinka paljon ne tarvitsevat tarvikkeita, tai ainakin ne joilla on paras kuva tuosta. Sairaanhoitopiirit ovat myös ne jotka hankkivat noita tarvikkeita jatkuvasti, toisinkuin HVK joka hankkii niitä kerran kymmenessä vuodessa tjsp. Eli sairaanhoitopiireillä pitäisi olla olemassaolevat hankintaketjut joista voivat lähteä liikkeelle.
Okei, tässä tilanteessa kyllä törmätään siihen ongelmaan että nykyisellään Suomen sairaanhoitopiirit ovat aivan liian pieniä toimiakseen tehokkaasti mutta kuitenkin ne ovat se taho jolla on paras kyky ja tietotaito suorittaa noita hankintoja. Paitsi sitten kun tarvitaan diplomatiaa siihen että saadaan se lähetys sieltä Kiinasta koneeseen tarvittavilla luvilla, tuossa sitten auttaa valtiotason diplomaattiset suhteet.
 
Viimeksi muokattu:
Ylellä nostetaan esiin taas tämä paljon puhuttu laaja testaus - tartuntaketjujen jäljitys -strategia. Jutun mukaan toukokuussa voi testauskapasiteetti olla jo 7500 ja tavoitteena on vielä siitä sen nostaminen 10 000 testiin päivässä.

Mieleen jäi viime viikolta Johns Hopkinsin sairaalan tai Harvardin sairaalan tartuntautilääkärin näkemys että Yhdysvalloissa testejä tarvitaan puoli miljoonaa päivässä että pandemia saadaan hallintaan ja rajoituksia voidaan laajemmin purkaa. CNN ja Fox News kanavalta se haastattelu tuli. Pahoittelut kun ei tarkemmin jäänyt mieleen kun muuta puuhailin samalla ja televisio oli vain taustameluna.

Yhdysvalloissa on 328 miljoonaa asukasta ja Suomessa 5,5 miljoonaa. Tuo puoli miljoon testiä vuorokaudessa on Suomen väkimäärään skaalattuna 8400 testiä päivässä.

Eli ihan hyvä lähtökohta voisi Suomessa olla nyt tuo 10 tuhatta testiä keskimäärin päivässä. Toki enemmän olisi viela parempi, mutta tuo voisi jo riittää aika pitkälle.

Tartuntaketjujen jäljitys tehokkaasti on sitten yhtä tärkeää kuin testaaminenkin mitä olen ymmärtänyt.

Kansallista allergia- ja tartuntatautivirastoa johtava Anthony Fauci Yhdysvalloista toisteli taas Trumpin tiedotustilaisuuden lopuksi sitä viikonloppuna, että testaamisen ongelma on siinä että testi kertoo vain sen hetken tilanteen ja terveeksi testattu voi sairastua koronaan vaikka viikko myöhemmin testin jälkeen tai vaikka seuraavana päivänä. Tämä näkyi suorana CNN ja Fox kanavilta ja lukuisilta muiltakin uutiskanavilta. AIDS epidemian aikana ongelmasta pääs i Anthony Faucin mukaan sillä eroon kun kerran testasi HI-viruksen ihmisestä ja sen jälkeen oli varmaa ettei henkilö siihen yllättäen sairastu jos ei itse harrasta riskikäyttäytymistä (eli käytännössä. suojaamatonta seksiä tai samojen huumeneulojen käyttöä toisten kanssa).
 
Oikeastaan se on enemmänkin sairaanhoitopiirien vika koska niillä on se ensisijainen vastuu siitä että sairaanhoito toimii. Valtio toki voi tarvittaessa tukea tuota, etenkin tällaisissa tilanteissa missä voidaan tarvita myös diplomaattisia suhteita pelkkien kauppasuhteiden lisäksi. Ja nyt tukeekin.

*edit*
Tarkennetaan vielä vähän. Sairaanhoitopiirit ovat kuitenkin se looginen taho hankkimaan noita tuotteita. Sairaanhoitopiirit ovat ne jotka tietävät kuinka paljon ne tarvitsevat tarvikkeita, tai ainakin ne joilla on paras kuva tuosta. Sairaanhoitopiirit ovat myös ne jotka hankkivat noita tarvikkeita jatkuvasti, toisinkuin HVK joka hankkii niitä kerran kymmenessä vuodessa tjsp. Eli sairaanhoitopiireillä pitäisi olla olemassaolevat hankintaketjut joista voivat lähteä liikkeelle.
Okei, tässä tilanteessa kyllä törmätään siihen ongelmaan että nykyisellään Suomen sairaanhoitopiirit ovat aivan liian pieniä toimiakseen tehokkaasti mutta kuitenkin ne ovat se taho jolla on paras kyky ja tietotaito suorittaa noita hankintoja. Paitsi sitten kun tarvitaan diplomatiaa siihen että saadaan se lähetys sieltä Kiinasta koneeseen tarvittavilla luvilla, tuossa sitten auttaa valtiotason diplomaattiset suhteet.
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...
 
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...

No kuten totesin, sairaanhoitopiirit itse tietävät parhaiten kuinka paljon maskeja tarvitsevat. Koska he ovat se taho jolla on se operatiivinen vastuu noista toimista, he tietävät kuinka paljon heillä on työntekijöitä jotka voivat noita tarvita, kuinka paljon niitä kuluu toiminnassa ja kuinka paljon heillä on niitä varastossa. Ja sairaanhoitopiireillä on myös massiiviset määrät ammattitaitoa sen suhteen että miten tuollaista pandemiaa pitäisi hoitaa, tietoa mitä valtion tasolla ei ole hirveästi koska se vastuu on siellä sairaanhoitopiireissä.
Lisäksi koska sairaanhoitopiirit (tai tämä voi jopa pirstaloitua vielä pienempiin osiin) hoitavat normaalisti ne hankinnat niin heillä on myös ne kontaktit niihin tahoihin jotka noita tarvikkeita toimittavat. Kontakteja joita HVK:lla tai valtiolla, jotka eivät normaalisti noita hankintoja tee, ei ole.

Ja mielipiteitä toki saa olla mutta lähtökohtana pitäisi olla Suomen laki. Ja terveydenhuollon järjestäminen Suomessa on kuntien, ei valtion, vastuulla. Ja kunnilla on suht vahva itsehallinto niissä asioissa jotka ovat niiden vastuulla. Kunnat sitten taaskin muodostavat sairaanhoitopiirejä joiden kautta tuo käytännön operatiivinen toiminta hoidetaan. Lisäksi tietääkseni Suomen laissa ei ole mitään pykälää joka siirtäisi tuon vastuun poikkeusoloissa valtiolle.

Suuruuden ekonomiassa olet oikeassa ja Suomessa varmasti homma kusee etenkin noiden pienten sairaanhoitopiirien kohdalla ja etenkin niiden kannalta on hyvä että on myös tahoja kuten HVK jotka voivat auttaa. Tosin tuo on seurausta siitä että meillä on noita naurettavan pieniä sairaanhoitopiirejä mutta tuo lienee sellainen sivujohde jota voidaan jatkaa vaikka tuolla Kotimaan politiikan ketjussa.
 
Niin eli sun mielestä Suomen jokaisella sairaanhoitopiirillä olisi pitänyt olla parempi tilannekuva kuin hallituksella tammi-helmi-maaliskuussa, ja pitänyt ymmärtää ja pystyä hommaamaan miljoonia suojia omiin tarpeisiinsa kukin, riippumatta siitä olisiko se oikein edes ollut mahdollistakaan. Asia selvä.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeusoloissa päävastuu on Suomen hallituksella, ja vähintäänkin sen tulee pitää huolta siitä, että sairaanhoitopiirit ovat tilanteen tasalla ja pystyvät täyttämään tehtävänsä. Riippumatta siitä kuka ne maskit sitten hankkii.

Sitä paitsi tässä on nyt tullut selväksi, että maskiostoissa auttaa suuruuden ekonomia, eli on paljon toimivampaa hankkia niitä koko Suomeen kerralla, tai jopa koko Euroopan unioniin kerralla, osittain ainakin...

Kyllä lähtökohtaisesti sairaanhoitopiireillä paras käsitys suojavarusteiden kulutuksesta pitäisi olla, ja kulutuksen kasvaessa heidän järjestelmänsä pitäisi ensimmäisenä osata hälyttää.

Mutta se on selvä, että meillä kansainvälisesti katsoen vain HUS on riittävän iso ostaja, muutoin tällaisia tilanteita varten varautumiseksi pitää jatkoa ajatellen kehitellä jonkinlainen yhteishankintajärjestelmä tai konsortio. Voisi olla vaikka HUS-vetoinen.

Vaikka täällä tykätään heitellä vastuuta hallitukselle, ministeriölle tai jopa HVK:lle (joka sai sen pyytämättä ja yllättäen kuin Jäätteenmäki faksin), niin ajatteles nyt järjellä: onko muutaman kymmenen vuoden välein tai kerran vuosisadassa iskevän tilanteen osuessa kohdalle järkevää, että ne ostaa, joilla ostamiseen se ammattitaito ja rutiinit on eli sairaanhoitopiirien ammattiostajat? Vai kannattaako laittaa joku sinällään hankinnoista ymmärtävä ostaja ministeriöstä tai HVK:sta tilanteeseen, jossa hän ostaa ko. alan tuotteita ensimmäistä kertaa ikinä työurallaan?

Tämä tilanne tullaan kyllä perkaamaan tarkkaan jälkikäteen ja vastuut käymään läpi. Toivottavasti silloin ymmärretään, että kriiseissä kannattaa ennen kaikkea hyödyntää kylmäpäisesti, mutta koordinoidusti ja harkiten sitä osaamista, mikä on olemassa tavallisessa arjessakin.
 
Lapset eivät levitä koronavirusta kovin hyvin tämän hetken parhaan tiedon mukaan. Joko eivät sairastu ollenkaan tai eivät saa oireita, jolloin levittävät huomattavasti heikommin.
Kun ovat siellä koulussa päivästä toiseen, niin tartuttavat jokatapauksessa toisiaan. Lisäksi kun saavat kopin, niin tartuttavat sen kyllä luotettavasti vanhempiinsa sitten kotona.

Vaikka tauti ei olekaan nykytietämyksen mukaan, kuin erittäin harvoin lapsille vaarallinen, niin tuota kuvitelmaa, ettei levitä, siis koulujen avaamisesta ei seuraa leviämistä ei pidä viljellä, koska pieleen menee.

Järkevä tapa olisi avata esim vain ala-aste, vaikka viikoksi ja siitten katsoa viikko, mitä tapahtuu.
 
Kyllä lähtökohtaisesti sairaanhoitopiireillä paras käsitys suojavarusteiden kulutuksesta pitäisi olla, ja kulutuksen kasvaessa heidän järjestelmänsä pitäisi ensimmäisenä osata hälyttää.
Ei siihen voi luottaa, että sairaanhoitopiirit osaavat ennakoida pandemiatilanteen kulutuksen, ja joka tapauksessa STM:n olisi pitänyt ottaa näistä asioista selvää ja toimia jonkinlaisena kapelimestarina, mikä sen olemassaolon tarkoitus onkin!

Ja onko tosiaan tarkoituksenmukaista, että jokainen sairaanhoitopiiri erikseen lennättäisi maskeja tilauslennoilla Kiinasta? Yhteistyötä tässä olisi joka tapauksessa tarvittu.

Ongelmahan on ollut se, että kukaan ei ole osannut tai älynnyt ennakoida, että paljonko maskeja tosiasiassa kuluu epidemiassa, ja isoin syyttävä sormi tässä kyllä vääjäämättä kohdistuu isoimpaan pomoon eli STM:öön ja toisaalta sen pomoon eli pääministeriin. Jos nämä tahot ovat olleet tilanteesta kuutamolla, niin ei siitä voi alempia portaita syyttää. Alemmatkin portaat ovat toki voineet tehdä virheitä, mutta päävastuu on silti aina pääjohtajalla.

Sairaanhoitopiirit eivät myöskään voi allekirjoittaa sitä EU:n yhteishankintasopimusta valtion puolesta...... Varmaan olisivat, jos voisivat.
 
Hieman tänään järkytyin kuinka metsässä jotkut omassakin lähipiirissä ovat tämän koronan suhteen. Jonkun sensaatiopuoskari Heikkilän postauksen pohjalta oli yksi tuttuni nyt vahvasti sitä mieltä että kaikki auki vaan ja laumaimmuniteettistrategialla eteenpäin. Vahvat selviää jne. Jotenkin hankala tajuta ettei porukka vieläkään tunnu sisäistävän tätä hidastamisperiaatetta ollenkaan. Jossain USA:ssa se meuhkaaminen ehkä helpommin ymmärrettävää kun siellä ne työttömyyden turvaverkot ovat sen verran heikot, mutta täällä tilanne ei ole kuitenkaan niin paha. Isovanhemmat kuuluvat riskiryhmään ja saa olla tosissaan huolissaan onko tässä monttubileet pian edessä. Samoin nyt jeesataan naapurin herttaista eläkeläispariskuntaa ruokaostosten hakemisessa kun heillä ei ole varaa riskeerata ollenkaan.

Muutenkin tästä kyllä seuraa varmasti aika pitkään kestävä hamstraaminen ja sisämarkkinoille kääntyminen mikä on tietysti myrkkyä viennin varassa vahvasti eläville maille kuten Suomelle. Toisaalta taas monen maan kohdalla voisi ehkä olla hyvä hieman varustaa niitä kriisivarastoja ettei olla seuraavan epidemian sattuessa heti muutaman viikon jälkeen polvillaan.

Kait tämä on nyt sitten sitä talouden ja ihmishenkien menetyksen välillä tasapainoilua. Toisaalta sitten auttaisiko se paljoa jos Suomessa jatkettaisiin ihan kuin mitään ei olisikaan, koronaan kuolisi lyhyessä ajassa reippaasti sakkia, mutta työikäisistä suurin osa kuitenkin selviäisi. Vetäisikö se vienti sitten sen paremmin kun kysyntä maailmalla olisi joka tapauksessa hyvin pientä kun liinat on kiinni joka paikassa. Ehkä se tässä tapauksessa on paras kompromissi on seurata muun maailman liikkeitä eikä lähteä sooloilemaan Ruotsin tapaan. Ruotsin tapauksesa kävi pikaiseen mielessä että voisivatko olla siellä sen verran härskejä että osittain tietoisesti antavat tämän nyt levitä siellä juurikin niissä heidän kansantalouden kannalta miinusmerkkisissä ihmisryhmissä (eläkeläiset, maahanmuuttajat, ruotsinsuomalaiset, slummit...)?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom