Mitä itse oon seurannut hintoja ja saanut tarjouksia Kiinasta pienemmistä määristä maskeja ja siitä päättelemällä veikkaisin, että "N95" -maskit ovat olleet jotain 0.80 e/kpl ja kirurgiset 0.10 - 0.20 e/kpl.Paljonkohan noista maskeista maksettiin? Oliko jossain tietoa? Työkaveri mainitsi "10 kertaisen hinnan", mitä se ikinä tarkoittaakaan, ei kai noiden normaali hinta voi olla 20 senttiä enempää. Voisin kai minäkin myydä omat 3M FFP3-maskini valtiolle 10x hintaan, mutta eipä se taitaisi tässä tilanteessa auttaa muuta kuin minun lompakkoa, sekin vain hetkeksi.
EDIT: Ja en tiedä mitä tuolla 10 -kertaisella hinnalla nyt tarkoitetaan. Markkinatilanne määrittelee hinnan ja kysyntä on nyt niin kovaa, että tottakai hinnat nousevat. En osaa uskoa, että ne nykyisestä markkinahinnasta osasivat maksaa vielä kymmenkertaisen hinnan. Kiina on myös tässä ihan viime viikolla laittanut uusia vaatimuksia maskeja valmistaville tehtaille. Nyt pitää erikseen hakea vientilisenssi tälle kamalle ja sitä ei ihan kuka vaan saa. Eli kyllä siellä hieman suitsitaan tätä toimintaa.
Viimeksi muokattu: