Vähän itse pidän liiallisena noista sekundamaskeista naureskelua. Lehtijuttujen perusteella Huoltovarmuuskeskuksen tyypithän oli tietoisia näistä vaikeuksista. Se ei tietoisuus ei vaan välttämättä auta. Tilannehan on tosiaan vaikea. Suojaimia on pakko saada, mutta niitä on rajallisesti saatavilla ja kaikki ovat markkinoilla samassa tilanteessa. Suurvallan edustajat kun heiluttelevat dollarinippuja lentokentillä, niin siinä on meidän rahat ja tilaukset aika pieniä. Ja tosiaan näitä huonoja varusteita ja testejä ovat ostaneet monet isot maat.
Eihän se tietenkään tarkoita, että huonoa kannattaa ostaa siltikään. Sanon vaan, että tuossa toimitaan kovan paineen alla ja on tosiaan myyjän markkinat. Meidän on pakko saada suojaimia ja niitä pitäisi saada just nyt. Myyjällä taas riittää asiakkaita. Tavaraa voi yrittää tarkastaa ulkonäöltä ja ehkä pistää muutaman päähänkin ja kokeilla, mutta luotettavampi testaaminen ei varmaan onnistu. Ilman testauslaitteistoa et voi sanoa suodatinmateriaalista juuri mitään. Kiinalaisten sertifikaatit luonnollisesti ovat melko arvottomia. Pitäisi luottaa valmistajaan, mutta luottoa ei ole. Ja toisaalta kun suojaimia on satoja tuhansia tai miljoonia tulossa per kone, niin eihän siinä kovin kattavaa testausta voi joka tapauksessa tehdä.
Periaatteessa varmaan VTT osaisi tehdä lentokoneeseen siirrettävän testauslaitteiston, mutta ei se ihan realismia ole saada sellaista toimimaan luotettavasti kovin nopeasti. Näitä laitteistoja ei varmaan montaa Suomessa muutenkaan ole, ehkä vain VTT:n yksi?
Edit:
Ehkä joku ammatikseen näitä myyvä "tietäjä" pystyy tunnistamaan käsikopelolta aidot suodatinmateriaalit, toimivan venttiilin, tiiviin leikkauksen jne. Mistä niitä vaan löytyy koneeseen? Toisekseen siinäkin joutuu vielä monella tavalla luottamaan, että kaikki ovat samaa.