Ei yksiköön matkustajakone paineista 3000m korkeuteen. Alkaisi olla jo epämukavaa matkustaa siellä. Taitaa 8000 jalkaa eli n. 2400m olla maksimi mihin paineistetaan. Riippuu koneen iästä, kunnosta, lentokorkeudesta jne. Matkustajakoneella jos lennetään vaikkapa 25000 jalan korkeudessa, paineistuu kabiini varmaan jonnekin 3000 ja 4000 jalan korkeuteen. Normaali lentokorkeus on 30000 ja 40000 jalan välillä. Hyvin voitaisiin tällaisia tehohoitolentoja lentää matalammalla. Polttoainetta toki kuluu enemmän.
Se 3000m / 10000 ft on maksimi sallittu matkustamon ilmanpaine, sillä siellä vielä selvitään ilman happipulloja ja aivokuolemia mutta yksikään kone ei paineista sinne tai lennä sellaisella paineistuksella.
Noilla sadoilla metreillä "ei ole mitään väliä" tässä teoreettisessa tarkastelussa ja lisäksi 'virhe' sattui olemaan siihen suuntaan että tilanne vain paranee.
Air travel exposes passengers to a number of factors that may have an impact on health. Some medical conditions and lifestyle choices may affect the safety and comfort of air travel and should be considered before planning a trip. Pregnant women, people travelling with newborn babies and those...
www.who.int
6000-8000ft näyttäisi olevan.
Altitude To Oxygen Chart - Oxygen Levels At High Altitudes - Hypoxico
6,000 | 1828 | 16.6% | 16.6% | Stanley, ID (6,253 ft. - 1906m) |
7,000 | 2133 | 16% | 16% | Flagstaff, AZ (6,910 - 2106m) |
8,000 | 2438 | 15.4% | 15.4% | Aspen, CO (7,907 ft. - 2410m) |
9,000 | 2743 | 14.8% | 14.8% | Bogata, Columbia (8,660' - 2640m) |
10,000 | 3048 | 14.3% | 14.3% | Leadville, CO (10,200 ft. - 3109m) |
11,000 | 3352 | 13.7% | 13.7% | Cusco, Peru (11,152ft – 3399 m) |
12,000 | 3657 | 13.2% | 13.2% | La Paz, Bolivia (11,942 ft. - 3640m) |
Eli laskelmat muutuu siten että maanpinnalla
70%->73,6% happea saava potilas voidaan siirtää normaalisti 100% hapella 8000ft paineessa.
Jos lennettäisiin vähän matalammalla (arviosi 25000ft), niiin paineistus lienee itseasiassa 5000ft luokkaa eli 17,3% -> 82% happea saava menee
Aircraft Pressurization Systems (tämä on varmaan "vanha" ja uudemmat komposiittikoneet kestänevät suurempaa paine-eroa)
Koneesta pystyy näköjään säätää käsinkin halutun paine-eron, mutta sitä en osaa sanoa että minkälaisia vapausasteita koneet sallivat, ylläolevan dokkarin mukaan "automaattisäätö" ei sitä alle 5000ft tason tuo. Olen joka tapauksessa hyvin skeptinen sen suhteen että lentokorkeudella itsessään on kovin suurta merkitystä potilaiden siirtämiseen. 11,8psi (6000ft) - 3,4psi (36000ft) = 8,4psi paineroa näyttävät sallivan normaalisti, jolloin merenpinnan 14,7psi paine voitaisiin paineistaa jossain 20000ft korkeudessa - jos vain paineistushimmeli antaa myöden. Joka tapauksessa tuskin alle 6000m on tarvetta joka lienee itse lentämisen kannalta isohkolla koneella vielä suht turvallinen korkeus.
Juuri tätä mietin. Eiköhän tarvittaessa voida lentää huomattavasti tavallista alempana ja täten pitää korkeampi absoluuttinen paine matkustamossa kuin normaalissa taloudellisessa matkalennossa. Tämä ilman vaarallisen matalaa korkeutta pl. korkeat vuoristot.
Mä sain käsityksen että olisi puhuttu lentämisestä luokkaa jossain 3000m alapuolella, nopeasti laskien (kts yltä) alle 6000m ei liene mitään syytä mennä, joten keskustelu lentokorkeudesta itsessään lienee irrelevanttia potilaiden siirtämisen kannalta.
Tuo 3000 metriä vastaava paineistushan on ymmärtääkseni nykykäsityksen mukaan jo hyvin epäterveellinen ja vain hetkellisesti turvallinen, siis kukaan ei luultavasti heti saa mitään laakia ja terveet pysyvät tajuissaan. Perustason 2400 on jo epämiellyttävä useamman tunnin aikana ja vaikuttaa terveenkin järjenjuoksuun. Happisaturaatiokin laskee hyväkuntoisella vähintään pari prosenttiyksikköä ja vähän raihnaammalla enemmän, jopa riskitasolle.
käsitykseni mukaan 3000m ei ole "vielä" mitään - kroppa (kuin kroppa) tottuu tuohon päivässä. Toki se lienee liikaa korona-potilaalle jonka keuhkot on knock out jo valmiiksi...
A comprehensive altitude chart for various locations in Peru, including major cities and tourist attractions as well as information about altitude sickness.
www.tripsavvy.com
Jotain sydänongelmia korkeat paikat voi vissiin pahentaa, mutta ainakaan astmaan (
Asthma and High Elevation Activity) tms. tuo korkeus itsessään ei vaikuta.