A-studiossa THLlän Mika Salminen selittää että suomessa testataan niin vähän mm. Siksi ettei ole porukkaa jäljittämään mahdollisien positiiviseksi testattujen kontakteja koska se on niin henkilötyö intensiivistä. Omaan tajuntaa ei kyllä valkene se miksi tuo kontaktien jäljitys on tässä tilanteessa muka niin elintärkeää. Eikö pelkästään jo se ole hyödyksi että positiivinen henkilö saadaan karanteeniin pois mahdollisesti tartuttamasta lisää. Kontaktien jäljitys on vain plussaa tuohon päälle vs. Se ettei testata ja sairastuneet oireettomat/vähäoireiset jatkaa muiden tartuttamista.
"Kaikki työ on turhaa, jos sairastuneen tartuttamat ihmiset jatkavat tartuttamista" ajatteli varmaan THL:n pomo. "Eikä
meillä ole resursseja tämän selvittämiseksi", hän saattoi sanoakin.
THL voisi luottaa ihmisiin ja yhteisöihin vähän enemmän. Jos on varmistunut tartunta, niin
normaali ihminen kyllä osaa itse informoida vähintään lähipiirinsä ja työkaverinsa, että menevät testeihin. Olen itsekin vähän pessimisti, mutta näin nihilistinen kuva ei ole minulla, että kaikki tartuntaketjujen selvitykset jäisivät THL:n vastuulle. Todennäköisesti normaali ihminen tekee tuossa
itse parempaa työtä kuin THL ikinä. Porkkanana voisi vielä olla, että ne hänen mahdollisesti tarttumansa ihmiset pääsee testeihin tai vähintään todistuksen, jossa 2 viikkoa sairaslomaa karanteenissa.. Nyt ei pääse edes testeihin kaikki halukkaat. Voi vain arvailla, monta tartuntaketjua poistuisi kaduilta, kun ihmiset itse voisivat tähän vaikuttaa. Onko tuo kaveri joku kontrollifriikki, jolla pitää olla kaikki langat käsissään?
Jos Mika Salminen olisi yksityisellä, hän olisi saanut potkut jo kauan sitten. Nyt vaan keksitään tekosyitä sille, miksi ei tehdä mitään. Ja jatketaan "ei tehdä mitään"-linjalla. Siinä vaiheessa, kun valtion johto ilmoittaa, että "emme käyttäneet tämän päätöksen pohjana THL:n arvioita", olen (taas) huojentunut.
edit: laajamittainen testaus on toiminut erittäin hyvin Etelä-Koreassa:
www.sciencemag.org
Tämäkin on ollut täällä jo. Samoin kuin Etelä-Korean hienot tartuntakäyrät. Tässä vaan änkyröidään vastaan, kun johdossa on mies, jolle oman tekemättömyyden perustelut on tärkeämpiä kuin kansalaisten hyvinvointi.
Tässä voi toki kysyä, kuinka paljon tämä toimivaksi todettu taktiikka kärsii siitä, kun tartuntaketjuja ei välttämättä henkilöresurssien puutteessa saada täysin selville - mutta ensin pitäisi päästä tähän kysymykseen asti, eikä tod.näk. omien ennakkoluulojen takia ampua kaikkien muiden ideoita heti alas. On toiminut todistetusti käytännössä, toiminee varmasti tapausten vähentämisessä joka tapauksessa, kun ihmisten ei tarvitse arvuutella itse, vaan heille annetaan vastuita omasta ja yhteisönsä hyvinvoinnista.