Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Kuka sitten on? Tässä ei tunnu kenelläkään olevan vastuuta tai toimivaltaa, kaikki vaan selittää ettei ole toimivaltaa. Eikö sinne nyt saada yhtä ukkoa joka käskisi koko orkesteria?
Ei.
Sellainen ei kuuluu avoimeen demokraattiseen pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon edes poikkeusoloissa näin rauhan aikana. Vain sota-aikana organisoidutaan siten, että on ylipäällikkö ja alaspäin valuvat komentoketjut.

That said, käyttöönotetuilla valmiuslain pykälillä voidaan päätösvalta keskittää maan hallitukselle pykälien mukaisissa asioissa. Mutta ei missään muissa.

Toki koordinointia muissa asioissa johtaa ministeriöiden kansliapäällikkökokous (kansliapäälliköt) ja aluehallintovirastot.
Mutta avit ei varsinaisesti ole enää esimerkki keskitetystä johtamisesta.
 
Suomessa kuolee normaalin kalenterivuoden aikana n. 55 000 henkeä. Koronakuolemat kohdistuvat vanhoihin, joten pelkkien kuolemien lukumäärä ainakin minusta liioittelee asian vakavuutta. Jos esim. koronan takia kuolee paljon 75-100 vuotiaita, niin se vähentää seuraavien vuosien kuolleisuutta, koska moni noista olisi kuollut lähivuosina kuitenkin. -> Pitäisi puhua siitä, että montako elinvuotta menetetään koronan seurauksena.

Esim. oma isoisäni kuoli viime syksynä ja hän vietti viimeiset pari viikkoa veteraanien hoitokodissa. Jos korona-epidemia olisi vetäissyt silloin läpi hoitokodin, yksi korona- / keuhkokuumekuolema olisi saatu tilastoihin, mutta se olisi vain vähentänyt veritulppakuolleisuutta samalta vuodelta ja 92-vuotias pappani olisi menettänyt maksimissaan muutaman viikon.

Samanlaisia tapauksia on paljon ja he ovat niitä todennäköisimpiä koronan uhreja.
Tällaiseen jossitteluun ei voi kuin jossitella takaisin. Entä jos koronaepidemia olisi tullut kun hän oli 72? Olisi ehkä menettänyt sen parikymmentä vuotta...
Nykyään tosiaan eletään aika vanhaksi. Monella on 20-25 vuotta eläkevuosia (toki jotkut vastaavasti vaihtaa hiippakuntaa niin nuorena, ettei ehdi eläkkeelle pääsemäänkään).
 
On se perkele. Mut on pakotettu menemään tapaamaan Riskiryhmään kuuluvaa vanhempaani.
Hän ei selviä muistisairauden takia laskujen maksusta ja ei osaa netistä tehdä ilman apua esim mulle käyttöoikeusanomusta.
Pankki nosti kädet pystyyn ja sanoi,että ei auta muu kuin mennä kylään hoitamaan laskut.

Tee tuollainen valtakirja laskujen maksamiseksi:



Rajaa siitä vain pois ne turhat "ominaisuudet". Ongelma voi olla että pitäisi olla mahdollisesti kopio voimassa olevasta henkilötodistuksesta (passi, henkilökortti).
 
Ei.
Sellainen ei kuuluu avoimeen demokraattiseen pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon edes poikkeusoloissa näin rauhan aikana. Vain sota-aikana organisoidutaan siten, että on ylipäällikkö ja alaspäin valuvat komentoketjut.

That said, käyttöönotetuilla valmiuslain pykälillä voidaan päätösvalta keskittää maan hallitukselle pykälien mukaisissa asioissa. Mutta ei missään muissa.

Toki koordinointia muissa asioissa johtaa ministeriöiden kansliapäällikkökokous (kansliapäälliköt) ja aluehallintovirastot.
Mutta avit ei varsinaisesti ole enää esimerkki keskitetystä johtamisesta.
Olen itse tässä asiaan liittyen miettinyt että kuka se ylin tartuntataudeista vastaava päätösvaltainen viranomainen on? Sosiaali ja terveysministeriön kansliapäällikkö? Ja sosiaali ja terveysministerillä sitten poliittinen vastuu? mitä se tarkoittaakaan..
 

PHKS - tehohoitopaikkoja 8kpl. Tällä hetkellä 2kpl ja 1 joka on ollut todennäköisesti lyhyesti on kuollut. Kapasiteetti ollut jo hetkellisesti siis 3 / 8 tässä vaiheessa. Ei kovin hyvältä tunnu tällä hetkellä Lahdessa asustella. Vakavien tapausten huomioiden sekä sairaanhoitoa tarvitsevien täällä on myös tartuntaketjut hakusessa niin saattanee olla Päijät-Hämeen seudulla epidemia pidemmällä mitä on oletettu.

edit: niin ja tarkennukseksi muualla Suomessa epidemia on jäljessä vrt. Uusimaa ja mennään THL - käyrissä epidemiaviikkoa 1 eli aivan alussa.
Tehohoito-osasto on muutettu vain korona potilaille ja joku heräämö olisi muutettu normaaliksi teho osastoksi. Olisiko tuo 8kpl norm teho osasto, kun naapuri kertoi ton korona osaston vuodepaikkoja määrän nostetuksi 3 kertaiseksi.
 
Tällaiseen jossitteluun ei voi kuin jossitella takaisin. Entä jos koronaepidemia olisi tullut kun hän oli 72? Olisi ehkä menettänyt sen parikymmentä vuotta...
Nykyään tosiaan eletään aika vanhaksi. Monella on 20-25 vuotta eläkevuosia (toki jotkut vastaavasti vaihtaa hiippakuntaa niin nuorena, ettei ehdi eläkkeelle pääsemäänkään).
Ei siinä ole mitään jossittelua, että vanhemmilla ja vakavasti sairalla on pienempi jäljelläoleva elininänodote kuin nuorilla ja perusterveillä. @zepi :n esimerkki on toki jossittelua (siksi siinä on sana jos), mutta eiköhän pointti ollut, että vastaavia vanhuksia on edelleen paljon. Kuolemat ovat toki hyvin surullisia täälläkin, mutta siinä on silti ero aikaistuuko kuolema arviolta viikolla (terminaalivaiheen syöpäpotilas kuolee koronaan) , viidellä vuodella (vanhus kuolee koronaan) vai 80 vuodella (pikkulapsi kuolee koronaan).

Se että tämä huomioidaan ei ole mikää korona-argumentti vaan ihan arkea terveydenhuollon toimenpiteiden järkevyyttä mietittäessä, ainakin jos halutaan julkinen terveydenhuolto. Kuolemien lukumäätä yksin on huono mittari, vaan ennemmin huomioidaan menetetyt elinvuodet ja niiden laatu. Quality-adjusted life year - Wikipedia
 
Marin on laumasuojan kannalla:
... mutta ei sitä suostu myöntämään (tai sitten ei ymmärrä, mitä tekee):
Nyt on ehkä vedetty vähän mutkia suoriksi tulkinnan kanssa. Tietynlainen laumasuoja tulee automaattisesti ajan kanssa, mutta se ei ole hallituksen päästrategia, vaan nimenomaan leviämisen hidastaminen, jottei terveydenhuolto kuormitu liikaa. Laumasuoja tulee siinä sivussa.
Tämä on kyllä jotenkin absurdia. Jos strategiana ei ole laumasuoja niin mikä se sitten on? Olisi kansalaisena mukava tietää niin osaisi toimia sen mukaan. Nyt vain "pysytään kotona" ettei käyrä nouse mutta mitä sen jälkeen?
Sitten kun käyrä on tasoittunut tarpeeksi, niin jatketaan normaalia elämää.
Tää Intian populaatiokoe on kyllä aika mielenkiintoinen. Mitähän tällä 3 viikon totaalipysäytyksellä yritetään saavuttaa? Eikö ole aika lailla 100% varmaa, että kun karanteeni päättyy, epidemia jatkaa taas kulkuaan?

Ilmeisesti siis kaikki muu on suljettuna paitsi ruokakaupat ja apteekit (joista suurin osa poikkeuksellisesti auki 24h vuorokaudessa).
Sama tuli itselläkin mieleen, eihän totaalieristämisellä muuta kuin siirretä piikkiä tulevaisuuteen. Jollei sitten ole arvioitu että leviää tarpeeksi jo kauppojen välityksellä.
 
Tehohoito-osasto on muutettu vain korona potilaille ja joku heräämö olisi muutettu normaaliksi teho osastoksi. Olisiko tuo 8kpl norm teho osasto, kun naapuri kertoi ton korona osaston vuodepaikkoja määrän nostetuksi 3 kertaiseksi.

Lahdessahan on PHKS tosiaan COVID-19 -potilaiden tehohoito ja tuo 8 kpl paikkoja (eli alkuperäinen teho-osasto on pidetty COVID, koska hoito on erittäin vaativaa teho-osasto mittareillakin) kuulostaa ihan validilta pelkästään COVID-19 -potilaille koska maanlaajuisestikin kun puhuttiin tehohoitopaikat pystytään arviolta ainakin tuplaamaan juurikin laajentamalla leikkaussaleja tehohoitopaikoiksi kuten näemmä on nyt tehtykin.

Salpakankaalla taitaa olla ihan perus vuodeosasto muutettu pelkästään sairaalahoitoa vaativille potilaille, jotka eivät tarvitse tehohoitoa mutta tästäkin tilanne voi muuttua iän ja perussairauksien mukaisesti helposti. Tässä vaiheessa 3 / 8 kuitenkin tuntuu melko isolta hetkellisesti, epidemiaviikko 1. Tästä varmaan saanee sitten enemmän osviittaa viikon parin päästä lisääntyykö tapaukset vai pysyykö samoissa. Huolestuttavaa on tosiaan että tartuntaketjut kateissa sekä sairaalahoitoa ja tehohoitotapauksia iso määrä täällä todennetuista. Spekulointina 3/2020 alussa järjestetyt Salpausselän Kisat pienenä ponnistuslautana näille oireettomille, lieväoireisille tartunnoille epidemian lähtemiseksi täällä alkuun. Tästä on sopivasti se 3 viikkoa hieman yli että näitä tapauksia alkaa enemmän sitten putkahtelemaan.
 
Tällaiseen jossitteluun ei voi kuin jossitella takaisin. Entä jos koronaepidemia olisi tullut kun hän oli 72? Olisi ehkä menettänyt sen parikymmentä vuotta...
Nykyään tosiaan eletään aika vanhaksi. Monella on 20-25 vuotta eläkevuosia (toki jotkut vastaavasti vaihtaa hiippakuntaa niin nuorena, ettei ehdi eläkkeelle pääsemäänkään).
Juuri sen takia kannattaa mitata niitä menetettyjä elinvuosia.

Saattohoitokodissa korona tappaa paljon ja nopeasti, mutta se ei ehkä ole lopulta olisi yhtä suuri tragedia kuin se, että korona leviää suhteellisen omatoimisesti elävien 65-75 vuotiaiden kansoittamaan senioritaloon tai palvelutaloon.

Jota mitataan vain kuolemia, niin saattohoitokotien suojaaminen on yhteiskunnan tärkein tehtävä, koska sillä ehkäistään eniten välittömiä koronakuolemia.
Jos mitataan menetettyjä elinvuosia ja niiden laatua, niin 50-75 vuotiaiden omatoimisesti elävien ihmisten suojaaminen on paljon tärkeämpää. Tämä ei toki tarkoita, että saattohoitokodissa pitäisi laiminlyödä suojautumistoimet.
 
Olen itse tässä asiaan liittyen miettinyt että kuka se ylin tartuntataudeista vastaava päätösvaltainen viranomainen on? Sosiaali ja terveysministeriön kansliapäällikkö?

Tuo on se, joka maaliskuun alussa sanoi olevansa enemmän huolissaan kausi-influenssasta, niin ei varmaan mikään ihme jos mitään ei tehty ennen kuin homma kaatui kirjaimellisesti eteen.
 
Itse seurailen edelleen omasta mielenkiinnosta Itävallan ja erityisesti Tirolin tilanteen kehittymistä; 1600 todettua tartuttaa per 10000 testiä, 4 kuollutta, 37 teholla (eilen 26) ja 170 vaatii sairaalahoitoa. Ei tosiaan ole kestävällä pohjalla Suomessa jos HUS:n ulkopuolella oltaisiin tuossa tilanteessa. Oliko se nyt niin että kun tehtiin ns. "Tuplaus", niin koko maassa on se n. 900 tehohoitopaikkaa, joista 1/3 normaalisti kuormituksessa/käytössä. Keskimääräinen hoito hengityskoneessa oli mitä, jotain pari viikkoa viruksen hoidossa.

Edit: Suomessa nyt 958 laboratoriovarmistettua tautitapausta. Sairaalahoitoa vaativia potilaita on tällä hetkellä 96, joista 24 on tehohoidossa.
 
Viimeksi muokattu:
Moro! taitaa viimeksi kirjoitukset olla Murobbs ajoilta..
asiaan. Pohjois-koreasta,ei minuun silmiini ole osunut yhtään uutisointia. en näe mitään syytä, miksi ei tauti olisi sielläkin..
 
Koreassa on tehty n. 350 000 testiä (Coronavirus disease 19(COVID-19)) testiä ja populaatio (oletan että puhut nyt koko maan väestöstä) on yli 50 miljoonaa. Eli noin 0,7% on testattu, jos oletetaan että jokainen testi on tehty eri ihmiselle. Sinänsä edes koko populaation testaaminen ei tarkoittaisi, että kaikki caset löydettäisiin koska kerran negatiivinen ei tarkoita aina negatiivinen.

Miten tämä liittyy eristyksessä olevaan italialaiseen kylään?
 
,
Ei siinä ole mitään jossittelua, että vanhemmilla ja vakavasti sairalla on pienempi jäljelläoleva elininänodote kuin nuorilla ja perusterveillä. @zepi :n esimerkki on toki jossittelua (siksi siinä on sana jos), mutta eiköhän pointti ollut, että vastaavia vanhuksia on edelleen paljon. Kuolemat ovat toki hyvin surullisia täälläkin, mutta siinä on silti ero aikaistuuko kuolema arviolta viikolla (terminaalivaiheen syöpäpotilas kuolee koronaan) , viidellä vuodella (vanhus kuolee koronaan) vai 80 vuodella (pikkulapsi kuolee koronaan).

Se että tämä huomioidaan ei ole mikää korona-argumentti vaan ihan arkea terveydenhuollon toimenpiteiden järkevyyttä mietittäessä, ainakin jos halutaan julkinen terveydenhuolto. Kuolemien lukumäätä yksin on huono mittari, vaan ennemmin huomioidaan menetetyt elinvuodet ja niiden laatu. Quality-adjusted life year - Wikipedia
Juu no terveystaloustiede on asia erikseen.

Tähän liittyen meidän lainsäädäntö ei oikeastaan kuitenkaan taida tukea hoitopäätösten harkintaa tuolla perusteella, vaikka jokainen lääkäri sitä tietysti käytännön tasolla tekee. Parin vuoden sisällä mediassa ns. priorisointia on muutama ammattilainen koettanut nostaa puheisiin; eli aiheesta tulisi ainakin alkaa puhua julkisuudessa.

Nyt vähän off topiccia: Minulla ei ole ollenkaan omaa asiantuntemusta aiheesta ja esimerkkini on yksittäistapaus eli huono, mutta laitan sen kuitenkin.
Viittaan siis erääseen sukulaiseeni, joka sai n. 40-vuotiaana syövän ja pian diagnoosin suhteellisen varmasta ja nopeasta kuolemasta, ja alkuvaiheessa pyrittiin tekemään hyvinkin konservatiivisia hoitolinjauksia ja hoitavan lääkärin suunnitelmana oli siis palliatiivinen hoito.
Palkkasivat avukseen huippujuristin ja syöpäblogiakin pidettiin iltapaskeessa.
Vaativat johdonmukaisesti, että pyritään hoitamaan mahdollisimman tehokkaasti Lopputulos oli, että kaikki mahdolliset kokeiluhoidotkin saatiin (oletan, että tuli sairaanhoitopiirille / yhteiskunnalle jumalattoman kalliiksi). Kuolemakin lopulta tuli, mutta taisi 9 vuotta saada kun alkuperäinen ennuste oli kuukausia tai vuosi. Viimeinen vuosi oli inhimillisesti katsoen toki hyvin kurjaa elämää, mutta kyllä noista yhdeksästä useampi taisi olla laadultaan ihan hyviä. Ja ehti nähdä lastensa kasvamisen aikuisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä liittyy eristyksessä olevaan italialaiseen kylään?
No ymmärsin että puhuit Etelä-Koreasta, kun juttu lähti lainauksesta, jossa nimenomaisesti puhuttiin erikseen mainiten Etelä-Koreasta.

Jos puhutaan tuosta kylästä niin siellä vissiin kaikki tai lähes kaikki on testattu, mutta ei sekään tarkoita a) täsmälleen 1:1 sama pätisi Koreassa tai b) ettei kukaan lievä- tai suht-lieväoireinen jäisi testausjoukon ulkopuolelle (oireettomiahan oli se 50-75%). Eli ei mitään absoluuttista rajaa minkään maan testattujen suhteesta todellisiin tartuntoihin voida tuon perusteella asettaa.
 
Ei.
Sellainen ei kuuluu avoimeen demokraattiseen pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon edes poikkeusoloissa näin rauhan aikana. Vain sota-aikana organisoidutaan siten, että on ylipäällikkö ja alaspäin valuvat komentoketjut.

That said, käyttöönotetuilla valmiuslain pykälillä voidaan päätösvalta keskittää maan hallitukselle pykälien mukaisissa asioissa. Mutta ei missään muissa.

Toki koordinointia muissa asioissa johtaa ministeriöiden kansliapäällikkökokous (kansliapäälliköt) ja aluehallintovirastot.
Mutta avit ei varsinaisesti ole enää esimerkki keskitetystä johtamisesta.
No onpas hieno systeemi. Paljon päälliköitä eikä kenelläkään vastuuta. Tässä kyllä pitäisi olla "ylipäällikkö" ja selvät komentoketjut.
 
Eihän tämän naisen tarvitse kuin tartuttaa itse vaikka viiteen ihmiseen, jotka taas tartuttavat viiteen muuhun osaltaan jne. Yksin hän on tuskin 44 ihmistä tartuttanut - muuta kuin välillisesti.

Ei ne ensimmäiset viisi ehdi tätä itää yksissä häissä (ellei mennä perinteisillä parin viikon menoilla), kun itämisaika on 2-5 päivää. En ole kuullut, että corona tarttuisi itämisaikana.

Nyt on ehkä vedetty vähän mutkia suoriksi tulkinnan kanssa. Tietynlainen laumasuoja tulee automaattisesti ajan kanssa, mutta se ei ole hallituksen päästrategia, vaan nimenomaan leviämisen hidastaminen, jottei terveydenhuolto kuormitu liikaa. Laumasuoja tulee siinä sivussa.

Sitten kun käyrä on tasoittunut tarpeeksi, niin jatketaan normaalia elämää.

Missä kohtaa vedin mutkia suoraksi? Hallituksen selvä strategia on laumaimmuniteetti, kuten sinäkin toteat, mutta he eivät sitä suostu myöntämään.

Jos käyrän (todetut tartunnat, sairaalahoidossa olevat, tehohoidossa olevat, kuolleet vai mikä käyrä?) tasoittumisen jälkeen jatketaan saman tien normaalia elämää, niin tauti vetää toisen aallon läpi ilman rajoitustoimia, minkä seurauksena terveydenhoitojärjestelmä romahtaa siinä vaiheessa. Ainoa tapa jatkaa eteenpäin on purkaa rajoitteita hiljalleen ja näin kompensoida saatu osittainen laumaimmuniteetti, jotta laumaimmuniteetti voidaan ylipäätänsä saavuttaa.

Esimerkki: jos viruksen R0 on 3 ja se on nykyisillä toimilla saatu rajattua 2:een, niin epidemia loppuu rajoituksien kanssa itsellään, kun hivenen yli puolet suomalaisista on voittanut saurauden (tämä on laumaimmuniteetti, kun R on 2). Rajoituksien poistumisen jälkeen virus pääsee leviämään paremmin ja epidemia jatkuu, kunnes vähän yli 2/3 osaa suomalaisista on voittanut sairauden. Tässä esimerkissä siis viimeisin kuudesosa sairastaisi taudin hyvin lyhyen ajan sisällä, mikäli rajoitukset poistetaan kertalaakista.
 
Olen katsellut uutiskanavia, ja jos nyt en ihan väärin katsele, niin monilla sairaanhoitajilla ja lääkäreillä on noita kirurgisia maskeja käytössä ja he hoitavat koronapotilaita. Siis ulkomailla. Onko tässä jotain mitä en ymmärrä vai eivätkö he ymmärrä? Vai onko syy vain p3 maskien loppuminen?

Melkein sanosin että p3 maskit varmaan loppuneet mutta täysin mutu. Toinen syy varmaan on se että uskotaan vahvasti vain pisaratartuntaan jolloin kuten meillä ohjeena on väh. kirurginen maski ja visiiri. Itse jos saisin päättää niin pelaisin varman päälle ja p3 maski ja visiiri päälle.
 
Itse luin uutisen niin, että kylän koko populaatio olisi testattu, mutta tarkemmalla lukemisella uutinen ei ota kantaa asiaan mitenkään. Mistä siis tiedät, että koko populaatiota ei testattu? (Mielestäni uutinen antaa ymmärtää, että ainakin lähes koko populaatio olisi testattu)
Täh? Kysyin, että millä perusteella pääsit tähän skaalaimeen 4 kun ei Etelä-Koreassa ole koko populaatiota testattu toisin kuin tuolla kylässä?
Etelä-Korean kuolleisuuslukuja voidaan siis skaalata alaspäin korkeintaan tekijällä 4.
 
Juuri sen takia kannattaa mitata niitä menetettyjä elinvuosia.

Saattohoitokodissa korona tappaa paljon ja nopeasti, mutta se ei ehkä ole lopulta olisi yhtä suuri tragedia kuin se, että korona leviää suhteellisen omatoimisesti elävien 65-75 vuotiaiden kansoittamaan senioritaloon tai palvelutaloon.

Jota mitataan vain kuolemia, niin saattohoitokotien suojaaminen on yhteiskunnan tärkein tehtävä, koska sillä ehkäistään eniten välittömiä koronakuolemia.
Jos mitataan menetettyjä elinvuosia ja niiden laatua, niin 50-75 vuotiaiden omatoimisesti elävien ihmisten suojaaminen on paljon tärkeämpää. Tämä ei toki tarkoita, että saattohoitokodissa pitäisi laiminlyödä suojautumistoimet.

Ja edelleen kannattaa muistaa, että Etelä-Koreassa kuolleita on todetuista tapauksista 1,4 % ja siellä sairastuneet ovat painottuneet 20-29 vuotiaisiin. Näillä ei ole enää tyypillisesti muutamia kuukausia elinaikaa jäljellä.

No ymmärsin että puhuit Etelä-Koreasta, kun juttu lähti lainauksesta, jossa nimenomaisesti puhuttiin erikseen mainiten Etelä-Koreasta.

Jos puhutaan tuosta kylästä niin siellä vissiin kaikki tai lähes kaikki on testattu, mutta ei sekään tarkoita a) täsmälleen 1:1 sama pätisi Koreassa tai b) ettei kukaan lievä- tai suht-lieväoireinen jäisi testausjoukon ulkopuolelle (oireettomiahan oli se 50-75%). Eli ei mitään absoluuttista rajaa minkään maan testattujen suhteesta todellisiin tartuntoihin voida tuon perusteella asettaa.

Ei kai missään ole sen parempaa dataa kuin tuosta kylästä ja Princessiltä kerätty? Vai kannattaako mieluummin vetää hatusta data?

Oireettomat tartunnan saaneet ja testaamattomat tartunnan saaneet ovat toki eri asioita.
 
Täh? Kysyin, että millä perusteella pääsit tähän skaalaimeen 4 kun ei Etelä-Koreassa ole koko populaatiota testattu toisin kuin tuolla kylässä?

Koska osaan ajatella. Avaan sitä sinulle:
- Etelä-Koreassa on testattu hyvin laajasti. Oireellisia testaamattomia pitäisi siis olla kohtuullisen merkityksetön osuus koko populaatiosta.
- Italian kylässä oli tehty koko populaation kattava testaus, jossa selvisi, että oireettomia kantajia on 50 - 75 % väestä. Siis 1/4 - 1/2 osalla on oireita.
- Yhdistän nämä tiedot, koska parempaakaan ei ole. Lopputuloksena saan skaalaimen 2-4 tautitapauksien määrälle suhteessa Etelä-Korean testattuihin. Käytän näistä lukua 4, koska sillä saan vähäteltyä kuolleisuuslukua. Saan silti lopputuloksena THL:n ilmoittamaan kuolleisuuslukua isomman luvun.
- Olen itse kertonut päättelyketjuni avoimesti, THL ei, joten THL:n tiedot ovat selvästi epäilyttävämpiä kuin omani.
 
Hallituksen selvä strategia on laumaimmuniteetti, kuten sinäkin toteat, mutta he eivät sitä suostu myöntämään.

Saattaa olla että yksi mahdollinen lopputulos on sairastumisien kautta saatu laumaimmuniteetti, mutta siitä että se on eräs mahdollinen lopputulos ei voi väittää että se on strategia tai mikään tavoite.

Tavoite on paljon todennäköisemmin yhdistelmä asioista jossa on mukana sairaanhoidon resurssien säästäminen, lääkehoidon parantumisen ja rokotteitten kehittymisen odottelu toivoen että mahdollisimman moni ehtii saada nämä ennen sairastumistaan ja sen tosiasian tunnustaminen että täysin sairauden pysäyttäminen on täysin mahdotonta eli ei tässä oikein mitään muutakaan voi tehdä kuin valita joistakin sellaisista toimista joista yhtenä lopputuloksena voi olla laumaimmuniteetti.

Ei tästä ole mitään tarvetta vääntää jotakin lausetta joka demonisoi toimijat kun parhaansa yrittävät ja mitään muutakaan ei ole tarjolla.
 
- Etelä-Koreassa on testattu hyvin laajasti. Oireellisia testaamattomia pitäisi siis olla kohtuullisen merkityksetön osuus koko populaatiosta.
Tämä ei voi pitää paikkaansa, koska Etelä-Koreassa on testattu max. noin 0,7%. Lieviä hengitystieinfektion oireita on varmasti viimeisen kolmen kuukauden aikana ollut huomattavasti suuremmalla joukolla, joten on selvää että läheskään kaikkia lieväoireisia ei ole testattu (toki suurimmalla osasta lieväoireisista oireiden syy on flunssa, influenssa tai joku muu tulehdus, mutta silti se osoittaa että oletus että kaikki jolla on lieviäkin oireita olisi testattu ei voi mitenkään pitää paikkaansa).
 
Missä kohtaa vedin mutkia suoraksi? Hallituksen selvä strategia on laumaimmuniteetti, kuten sinäkin toteat, mutta he eivät sitä suostu myöntämään.
@herra57 tuossa edellä jo ansiokkaasti vastasikin. Lisään tähän vielä sen, että käsittääkseni laumaimmuniteettistrategiassa annetaan porukan vaan sairastaa eikä tehdä mitään asian hillitsemiseksi. Saa toki korjata jos olen väärässä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että osin sanomiset ja tiedottamiset ovat välillä turhan monitulkintaisia.
 
Melkein sanosin että p3 maskit varmaan loppuneet mutta täysin mutu. Toinen syy varmaan on se että uskotaan vahvasti vain pisaratartuntaan jolloin kuten meillä ohjeena on väh. kirurginen maski ja visiiri. Itse jos saisin päättää niin pelaisin varman päälle ja p3 maski ja visiiri päälle.

Ei tämä mikään mutu ole. Yliopistollisissakin sairaaloissa ne PPF3 ja PPF2 maskit ovat niin loppu että niitä ei toimiteta lainkaan varastosta kuin muutamille osastoille. Tyyliin teho-osasto, syöpäosasto ja infektio-osastot.

Niillekkin osastoille joita niitä toimitetaan toimitusmääriä rajoitetaan voimakkaasti ja toimitetaan maksimissaan todella vähän lisää päivää kohti ja niillä osastoilla PPF3 maskeja ei saa käyttää kuin tietyissä hoitotoimenpiteissä korona-potilaiden kanssa. Muuten kirurginen suojain.

Kiinassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa suosittelevat aina käytettäväksi FPP3 tai N95 maskeja kun hoidetaan koronapotilaita tai ollaan töissä muuten riskiosastoilla tai jos potilaalla on mahdollisesti korona.

Iltalehdessä oli hyvä juttu tänään asiasta:


Noita FPP3 maskeja tarvittaisiin nyt kymmeniä miljoona kappaleita Suomeen lisää. Ketään ei näytä kiinnostavan paskaakaan niiden hankkiminen tavalla tai toisella ulkomailta tai oman tuotannon polkaiseminen käyntiin.
 
No onpas hieno systeemi. Paljon päälliköitä eikä kenelläkään vastuuta. Tässä kyllä pitäisi olla "ylipäällikkö" ja selvät komentoketjut.
Ehkä joku totalitaarinen valtiomalli
Koska osaan ajatella. Avaan sitä sinulle:
- Etelä-Koreassa on testattu hyvin laajasti. Oireellisia testaamattomia pitäisi siis olla kohtuullisen merkityksetön osuus koko populaatiosta.
- Italian kylässä oli tehty koko populaation kattava testaus, jossa selvisi, että oireettomia kantajia on 50 - 75 % väestä. Siis 1/4 - 1/2 osalla on oireita.
- Yhdistän nämä tiedot, koska parempaakaan ei ole. Lopputuloksena saan skaalaimen 2-4 tautitapauksien määrälle suhteessa Etelä-Korean testattuihin. Käytän näistä lukua 4, koska sillä saan vähäteltyä kuolleisuuslukua. Saan silti lopputuloksena THL:n ilmoittamaan kuolleisuuslukua isomman luvun.
- Olen itse kertonut päättelyketjuni avoimesti, THL ei, joten THL:n tiedot ovat selvästi epäilyttävämpiä kuin omani.
Onhan THL sentään jotain julkaissut.
Lisäksi THL:n mallit on rakennettu yhdessä Turun ja Tampereen yliopiston kanssa, justeeraamiseen on lopuksi osallistuneet yliopistojen / yliopistosairaaloiden traumaprofessorit. Voisi kai ajatella laajasti, että maamme parhaan pään osaajia on silloin taustalla, vaikket heidän kanssaan samaa mieltä olekaan.



ja simulaatioota voi jokainen rakentaa itse vaikka tällä:

 
@herra57 tuossa edellä jo ansiokkaasti vastasikin. Lisään tähän vielä sen, että käsittääkseni laumaimmuniteettistrategiassa annetaan porukan vaan sairastaa eikä tehdä mitään asian hillitsemiseksi. Saa toki korjata jos olen väärässä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että osin sanomiset ja tiedottamiset ovat välillä turhan monitulkintaisia.

Sairastaa maksimitasolla mitä sairaalat antaa myöten, eli pitää kyllä hillitä aika paljon.
 
Koska osaan ajatella. Avaan sitä sinulle:
- Etelä-Koreassa on testattu hyvin laajasti. Oireellisia testaamattomia pitäisi siis olla kohtuullisen merkityksetön osuus koko populaatiosta.
- Italian kylässä oli tehty koko populaation kattava testaus, jossa selvisi, että oireettomia kantajia on 50 - 75 % väestä. Siis 1/4 - 1/2 osalla on oireita.
- Yhdistän nämä tiedot, koska parempaakaan ei ole. Lopputuloksena saan skaalaimen 2-4 tautitapauksien määrälle suhteessa Etelä-Korean testattuihin. Käytän näistä lukua 4, koska sillä saan vähäteltyä kuolleisuuslukua. Saan silti lopputuloksena THL:n ilmoittamaan kuolleisuuslukua isomman luvun.
- Olen itse kertonut päättelyketjuni avoimesti, THL ei, joten THL:n tiedot ovat selvästi epäilyttävämpiä kuin omani.
No ok. Hyväksytään. Tosin tässä teet aika ison oletuksen, joka voi heittää laskelmaa kyllä ihan mihin suuntaan tahansa: "Oireellisia testaamattomia pitäisi siis olla kohtuullisen merkityksetön osuus koko populaatiosta."

Kun se testeihin meno ei mitenkään pakollista tuollakaan ole, niin näitäkin tapauksia (hyvin lieväoireisia) on varmasti paljon.

Toisaalta tuolla on tartuntamäärät saatu laskuun, mikä taas puolustaa sitä kantaa, että jo oireellisten löytäminen ja eristäminen auttaa merkittävästi. Ja toisaalta ei oikein puolusta sitä näkökulmaa, että (a) oireettomia olisi paljon ja/tai (b) oireettomat levittäisivät virusta tehokkaasti.
 
Noita FPP3 maskeja tarvittaisiin nyt kymmeniä miljoona kappaleita Suomeen lisää. Ketään ei näytä kiinnostavan paskaakaan niiden hankkiminen tavalla tai toisella ulkomailta tai oman tuotannon polkaiseminen käyntiin.
Kiina joka tekee suurimman osan maailman maskeista ek pysty vastaamaan täysin edes kotimaan kysyntään vaikka tuotanto on moninkertaistettu. Ei niitä saa ulkomailta ainakaan tarvittavia määriä ennenkuin kiinan omat tartunnat on loppunut. Vähän veikkaan ettei saa koneitanaan millä niitä tekis. Ainakin kiinassa tuotantoa on käynnistetty ihan muidenkin alojen tehtaissa.
 
Pari viikkoa sitten luvattiin lähettää koteihin tietopaketti viruksesta. Onko joku tällaista saanut? Meille ei ainakaan ole postia tullut.


Määräaika sen toimitukselle taidettiin kertoa huhtikuun loppuun mennessä.

Siitä voinee jotain jo päätellä siitä kauanko tämän sirkuksen ajattelevat kestävän. Joku verohuojennuslaki yrittäjille oli astumassa voimaan taas kesäkuun alkuun mennessä. Senkin aikataulusta voi vetää omia johtopäätöksiä.
 
Ei tämä mikään mutu ole. Yliopistollisissakin sairaaloissa ne PPF3 ja PPF2 maskit ovat niin loppu että niitä ei toimiteta lainkaan varastosta kuin muutamille osastoille. Tyyliin teho-osasto, syöpäosasto ja infektio-osastot.

Niillekkin osastoille joita niitä toimitetaan toimitusmääriä rajoitetaan voimakkaasti ja toimitetaan maksimissaan todella vähän lisää päivää kohti ja niillä osastoilla PPF3 maskeja ei saa käyttää kuin tietyissä hoitotoimenpiteissä korona-potilaiden kanssa. Muuten kirurginen suojain.

Kiinassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa suosittelevat aina käytettäväksi FPP3 tai N95 maskeja kun hoidetaan koronapotilaita tai ollaan töissä muuten riskiosastoilla tai jos potilaalla on mahdollisesti korona.

Iltalehdessä oli hyvä juttu tänään asiasta:


Noita FPP3 maskeja tarvittaisiin nyt kymmeniä miljoona kappaleita Suomeen lisää. Ketään ei näytä kiinnostavan paskaakaan niiden hankkiminen tavalla tai toisella ulkomailta tai oman tuotannon polkaiseminen käyntiin.
Eilisessä politiikkaradiossa Huoltovarmuuskeskuksen johtaja Asko Harjula kertoi, että kuljetukset varmuusvarastoista lähtevät sairaaloihin vielä tämän viikon aikana ja että ensimmäiset on jo liikkeellä.
Samoin keskitetysti hankitaan maailmalta / käynnistellään tuotantoa välittömästi, kunhan sairaaloilta saadaan arviot tarvittavista määristä.
Keskitetysti, koska yksittäisten sairaanhoitopiirien hankintamäärät on olleet liian pieniä pärjätäkseen tässä poikkeustilanteessa kv. kilpailussa.
 
Siitä voinee jotain jo päätellä siitä kauanko tämän sirkuksen ajattelevat kestävän. Joku verohuojennuslaki yrittäjille oli astumassa voimaan taas kesäkuun alkuun mennessä. Senkin aikataulusta voi vetää omia johtopäätöksiä.
120-160 päivää tästä eteenpäin on sekä THL että HUS arvio maanantailta.
 
Moro! taitaa viimeksi kirjoitukset olla Murobbs ajoilta..
asiaan. Pohjois-koreasta,ei minuun silmiini ole osunut yhtään uutisointia. en näe mitään syytä, miksi ei tauti olisi sielläkin..

Pohjois-Korea on muutenkin kestokaranteenissa, joten siellä olnee ihan omat kuvionsa. Tässäkin asiassa. Venäjän valhetilastot tulikin jo pinnalle valtamediaan, eli siellä aiemmin esiintynyt keuhkokuume = Korona ja pulinat pois. Se oli systeemi mikä siellä halusi vääristellä asioita, ettei ole koronaa. Itäraja sais pysyä kiinni pidemmän aikaa tällä menolla.
 
Moro! taitaa viimeksi kirjoitukset olla Murobbs ajoilta..
asiaan. Pohjois-koreasta,ei minuun silmiini ole osunut yhtään uutisointia. en näe mitään syytä, miksi ei tauti olisi sielläkin..

Ymmärtääkseni siellä päin on vähän sellainen meno että jos menee sanomaan tai julkaisemaan jotain mistä maan johto ei tykkää niin löytää itsensä ja sukulaisensa jostain pakkotyöstä seuraavan parinkymmenen vuoden ajan. Ehkä sen takia ei ole uutisointia asiasta... Olisi maan johdolle ikävä asia jos kansalle kävisi ilmi että maan suuri ja kaikkivaltias Johtaja ei pystyisikään estämään taudin leviämistä taikavoimillaan.
 
Noita FPP3 maskeja tarvittaisiin nyt kymmeniä miljoona kappaleita Suomeen lisää. Ketään ei näytä kiinnostavan paskaakaan niiden hankkiminen tavalla tai toisella ulkomailta tai oman tuotannon polkaiseminen käyntiin.
Tarvetta varmasti on, mutta tuosta linkittämästäsi artikkelista ei käynyt selväksi, että kuinka paljon siellä valmiusvarastossa on niitä maskeja? Siinä todettiin vain, että nyt sieltä on otettu 5 miljoonaa suojavarustetta, mutta ei kai siinä kaikki ollut kuitenkaan.
 
Eilisessä politiikkaradiossa Huoltovarmuuskeskuksen johtaja Asko Harjula kertoi, että kuljetukset varmuusvarastoista lähtevät sairaaloihin vielä tämän viikon aikana ja että ensimmäiset on jo liikkeellä.
Samoin keskitetysti hankitaan maailmalta / käynnistellään tuotantoa välittömästi, kunhan sairaaloilta saadaan arviot tarvittavista määristä.
Keskitetysti, koska yksittäisten sairaanhoitopiirien hankintamäärät on olleet liian pieniä pärjätäkseen tässä poikkeustilanteessa kv. kilpailussa.

Siellä huoltovarmuuskeskuksessa taisi olla muutama miljoona kirurgista maskia ja sitten "muutama sata tuhatta" FPP3 maskia.

Nuo määrät ovat sen verran pieniä, että eihän nuo FPP3 maskit riitä edes viikoksi Suomessa siinä vaiheessa kun korona-potilaita on kaikki sairaalat täynnä ja jos hoitohenkilökunta on tarkoitus niillä suojata tehokkaasti tartunnoilta.

Em. syystä päätyneet siihen että hoitajille ja lääkäreille annetaan Suomessa pääasiassa vain noita keveitä malli Cajanderin suojauksia.

Jos muu ei nyt auta niin Sauli Niinistön pitäisi kilauttaa Kiinan presidentiltä Xi Jinpingille ja pyytää apua niiden muodossa. Toki se apu pitää sitten aikanaan maksaa tavalla tai toisella kiinalaisille takaisin eikä nyt puhuta rahasta. Tosin jos tai kun sillä säästetään monen suomalaisen sairaanhoitajan ja lääkärin ja potilaan henki, niin sitä kannattaisi vakavasti harkita.
 
Eikö WHO ole sanonut, että maailmanlaajuisesti on hyvistä suojamaskeista jo pulaa eikä pelkästään Suomessa? Voi siellä olla niitä ihmisiä, joilla mitään koronaa ole vaivaamassa vaan jokin muu?
 
Ehkä joku totalitaarinen valtiomalli
Kuitenkin pelastuslaissa on olemassa käsite pelastustoiminnan johtaja, jotain sentyylistä tässä haen. Mutta tämä lienee niin vähäpätöinen juttu, että se hoidetaan vaan virkamiesten ja asiantuntijoiden vastuunvälttelynä viinerikahvien lomassa..
 

PHKS - tehohoitopaikkoja 8kpl. Tällä hetkellä 2kpl ja 1 joka on ollut todennäköisesti lyhyesti on kuollut. Kapasiteetti ollut jo hetkellisesti siis 3
/ 8 tässä vaiheessa. Ei kovin hyvältä tunnu tällä hetkellä Lahdessa asustella. Vakavien tapausten huomioiden sekä sairaanhoitoa tarvitsevien täällä on myös tartuntaketjut hakusessa niin saattanee olla Päijät-Hämeen seudulla epidemia pidemmällä mitä on oletettu.

edit: niin ja tarkennukseksi muualla Suomessa epidemia on jäljessä vrt. Uusimaa ja mennään THL - käyrissä epidemiaviikkoa 1 eli aivan alussa.
Luuletko että ne loput tehohoito paikat on tyhjillään? On siellä muitakin tehohoitopotilaita koko ajan. Nämä korona potilaat tulevat sen kaiken muun päälle. On tästä ollut aiemminkin puhetta tässä ketjussa, ihmiset törppöilee liikenteessä, suikkarit menee pieleen, vakava sairaus vie teholle jne.
 
Tarvetta varmasti on, mutta tuosta linkittämästäsi artikkelista ei käynyt selväksi, että kuinka paljon siellä valmiusvarastossa on niitä maskeja? Siinä todettiin vain, että nyt sieltä on otettu 5 miljoonaa suojavarustetta, mutta ei kai siinä kaikki ollut kuitenkaan.

Huoltovarastoja avatessa jäi jostakin tiedotustilaisuudesta mieleen, että sanoivat että muutama sata tuhatta hengityssuojainta.

Tarkempaa lähdettä en nyt jaksa alkaa etsimään kuka sen sanoi ja milloin ja missä.
 
Luuletko että ne loput tehohoito paikat on tyhjillään? On siellä muitakin tehohoitopotilaita koko ajan. Nämä korona potilaat tulevat sen kaiken muun päälle. On tästä ollut aiemminkin puhetta tässä ketjussa, ihmiset törppöilee liikenteessä, suikkarit menee pieleen, vakava sairaus vie teholle jne.

En tainnut väittää, että kaikki muut tehopaikat ovat tyhjillään, otin kantaa siihen kuinka monta COVID potilasta on ilmoitetuista tehohoitopaikoista? Olen hyvinkin tietoinen että paikoilla on tietty normaali käyttöaste jota säädellään esimerkiksi vähentämällä kiireettömiä leikkauksia ym. Akuuteille asioille ei sitten voi mitään ja käyttöaste vaihtelee niiden mukaan. Kuten jenkkilässä todettiin osassa osavaltiota oli käyttöaste jatkuvasti esim. 80%. Tässäkin tapauksessa leikkaushuoneita on normaalina tehohoitopaikkana käytössä. Huomioithan myös, että COVID ja muut tehohoitopaikat pitää olla erillään. Käsittääkseni esim. PHKS teho-osasto on 8 paikkainen ja käsittääkseni pyhitetty täysin COVID. En osaa sanoa, ovatko nämä miten toisistaan eristettynä mutta kun maailmalta katsoo videoita niin COVID potilaat ovat samassa tilassa eristettynä muualta. Tällöin jos tuo teho-osasto on 8 paikkainen niin silloin ehkä 5 paikkaa on tyhjänä tai sitten ei ole. Muita siihen tilaan ei voi missään nimessä pistää.
 
Pari viikkoa sitten luvattiin lähettää koteihin tietopaketti viruksesta. Onko joku tällaista saanut? Meille ei ainakaan ole postia tullut.

Taitaa olla vähän turhaa hommaa, kun tilanne elää jatkuvasti...Elleivät sitten lähetä jokaiselle tablettia jossa homescreenillä pikanappi johonkin web-sivulle, tyyliin lue ite sieltä.

Paitsi jos siellä lukee että pitää pestä käsiä, se asia ei ole muuttunut!
 
Jenkkien työttömyysluvut vähän sitten loikkasivat.

2f2f80c0-6f5f-11ea-bf0f-863547b53d90
 
Kuitenkin pelastuslaissa on olemassa käsite pelastustoiminnan johtaja, jotain sentyylistä tässä haen. Mutta tämä lienee niin vähäpätöinen juttu, että se hoidetaan vaan virkamiesten ja asiantuntijoiden vastuunvälttelynä viinerikahvien lomassa..
Vuoteen 1991 asti oli samaan tapaan lääkintöhallituksen pääjohtaja. Sitten poliittisesti katsottiin viisaammaksi siirtyä asiantuntijaorganisaatioiden ja hajautetun päätöksenteon malliin.
 
Tehohoitopaikkoja puolta vähemmän, kuin italiassa. Jenkeissä tilanne yllättävän hyvä, jos köyhät vain tehophoitoon edes pääsee.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tuo on se, joka maaliskuun alussa sanoi olevansa enemmän huolissaan kausi-influenssasta, niin ei varmaan mikään ihme jos mitään ei tehty ennen kuin homma kaatui kirjaimellisesti eteen.

No jaa, onhan koronatilanne kaatunut eteen jokaisessa EU-maassa ja USAssa, joten en erityisesti lähtisi tuomitsemaan suomalaisia viranomaisia. Kritiikkia toki pitää aina esittää kunhan ymmärtää kontekstin. Pohdin lähinnä miten nämä vastuut ministeriöissä menee ja kenellä on suurimmat valtuudet toimia. Itse luotan kyllä suomalaisiin viranomaisiin, yhteiskuntaan ja kansalaisiin ja heitänkin tässä veikkaukseni että vuoden kuluttua asiaa tarkastellessa huomataan että suomi hoiti koronatilanteen paremmin kuin EU-maat keskimäärin. Tässä tarvitaan myös sitä rakentavaa palautetta kansalta ja medialta ylöspäin, jotta saadaan tarvittava paine päättäjille ja viranomaisille.
 
Tehohoitopaikkoja puolta vähemmän, kuin italiassa. Jenkeissä tilanne yllättävän hyvä, jos köyhät vain tehophoitoon edes pääsee.

Tosin suomessa ollaan valmius paikkojen tuplaamiseen. Eli ainakin 600 paikkaa koko maassa eli noin 11 paikkaa per 100000 kansalaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 009
Viestejä
4 877 699
Jäsenet
78 740
Uusin jäsen
nikz1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom