Paitsi jos olet köyhä Sveitsissa tai Saksassa, silloin Suomi voittanee ja aika reilusti.
Just näin. Mulla on krooninen perussairaus, joka on ns. harvinaisten sairauksien listalla. Mutta olen kanssa aiemmin asunut useammassa maassa työn vuoksi. Ja toki aina ollut yksityiset kalliit työnantajan kustantamat vakuutukset.
Silti mun hoito on toiminut (ja toimii) parhaiten Suomessa, vaikka on se erinomaista ollut parissa muussakin maassa.
Mutta meillä on kaksi terveydenhuoltoa.
Se maailman paras, missä olet jo joko erikoissairaanhoidon vastuulla (kuten itse) ja muihin vaivoihin käyt työterveyshuollosta yksityiseltä hakemassa lähetteet.
Tai oot opiskelijana oikeutettu YTHS-palveluihin.
Ja sit se keskinkertainen, jos oot työtön tai eläkeläinen, ja julkisen perusterveydenhuollon varassa. Silloin on ne portinvartijat ja pirun pitkät jonot. Jos oot vielä päihdeongelmainen tai on mielenterveysasiakkuutta, on julkiselta puolelta vaikea saada lähetteitä erikoissairaanhoitoon.
Tätä keskustelua vaikeuttaa se, että oma kokemus tulee siitä, mihin ryhmään kukakin on kuulunut.
Tutkimusten mukaan ollaan jossain maailman kärjessä, jossain keskitasoa. Vaikuttavuudelta ja kustannustehokkuudelta toki ollaan yleisesti ottaen maailman kärkeä.
Mutta niissä, jossa mitataan perusterveydenhuoltoa, ei kyllä olla. Eli vähän mittarista kiinni tuo homma.