Tein huvikseni Primacovid -vasta-ainetestin kotona, hinta 15 e + 5 e pk.
Toi ei siis testaa aktiivista infektiota vaan piikkiproteiinin vasta-aineita, jotka voi saada rokotuksesta tai aiemmasta sairastumisesta. Sellaisiakin antibody-testejä on, jotka ei testaa piikkiproteiinia vaan muita proteiineja, jolloin erottuu onko sairastanut koronan vai ei, rokotuksesta riippumatta. Tämä nyt ei kuitenkaan ole sellainen, enkä tiedä saako noita edes Suomesta mistään.
Kolmannen rokotteen olen saanut jo 8½ kuukautta sitten. Neljättä en ole ottanut.
Siitä huolimatta tulos oli positiivinen, eli vasta-aineita löytyy. Tarkoittaako toi sitten sitä, että olen sairastanut oireettoman koronan tässä välissä vai että kolmannen rokotteen vasta-ainevaikutus säilyy näin pitkään, mene ja tiedä. Olen käsittänyt, että yleensä rokotteen varsinainen vasta-ainevaikutus hiipuu nopeasti, mutta ns. T-solu immuniteetti säilyy pidempään.
En valita, ihan hyvä kai näin sitten... Neljänteen rokotukseen ei tuntuisi olevan kiire.
PS. Ja ottaen huomioon, että on baareissakin tullut hilluttua tänä kesänä, niin mahdollisesti olen sairastanut oireettoman omikronin...
NOPEA KOTITESTI ROKOTUKSEN TAI SAIRASTETUN TAUDIN JÄLKEEN SYNTYNEIDEN COVID-19-VASTA-AINEIDEN HAVAITSEMISEEN
vastaainetesti.fi