Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Toi on kyllä jännä logiikka, että herkemmin tarttuva variantti myöhäistää huippua... Luulisi pikemminkin aikaistavan.

Ellei sitten ihmiset sairastu uudestaan, mutta tietääkseni ei tämä niin erilainen muunnos ole.
Enemmän potentiaalisia tartutettavia.

"There is some indication that it is more contagious, especially for the unvaccinated, but that it can also infect people who have been vaccinated to a greater extent," SSI's technical director Tyra Grove Krause said at the briefing.

This could mean the peak of Denmark's epidemic will extend a bit further into February than previously forecast, Krause said.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Enemmän potentiaalisia tartutettavia.
No joo, kyllä mä uskon, että Omicron BA.1:kin olisi tartuttanut erittäin suuren osan ihmisistä etenkin kun buustereiden teho hiipuu kevättä kohti mentäessä. Sillä olisi vaan kestänyt oma aikansa saalistaa kaikki mahdolliset uhrit. Eli siinä mielessä olisi luullut, että BA.2 olisi vaan nopeuttanut tätä prosessia. Ja niinhän se ehkä nopeuttaakin, mutta siis sillä tavalla että tautihuippu "venyy". "Siirtyminen" on ehkä vähän huono sanavalinta. Venyminen on parempi.. Tai "laajentuminen".
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Ei tämä näinpäin toimi. Rajoitukset täytyy voida perustella. Miksi 'kaljakuppiloita' on välttämätöntä rajoittaa?
Koska rajoituksia on myös muualla kuin räkälöissä. On lähes kaikkien mielestä tärkeämpää avata ryhmäliikunta kaikille aiemmin kuin kuppilat, samoin kun esim. elokuvateatterit.
Näissä paikoissa käy se osa väestöstä joka tartunnan saadessaan kestää sen ilman sairaalaa todennäköisemmin kuin baarien kanta-asiakkaat.

En siis kannata rajoituksia jos sellaista tulkintaa haluaa tehdä, selitän vain miksi purkua halutaan porrastaa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 521
Valitettavasti tämä logiikka ei lainkaan toimi biologian tai kemian aloilla. Hyvin pieni ero konsentraatioissa voi tehdä hyvin suuren eron vaikutuksessa.

Maskit itsessään ovat triviaali toimenpide tartuntojen suhteen, mutta uskoakseni vähentää epidemiologista kuormaa siten, että maskien läpi saatu aerosolitartunta on keskimäärin lievempi kuin suora pisara- tai aerosolitartunta ilman maskia.
Niin, voi tehdä suuren eron vaikutuksessa, tai sitten ei.
Itse ainakin hengittäisin mieluummin kolmasosan virus-saastuneesta ilmamäärästä, kuin 100%.
Milloin se maski alkaa suojaamaan hengittämistä? Kun se vuotaa vain 20, 10, 5, 1 vai 0.1 %?
En tosin saa selvää tarkoititko, aerosolitartuntaa hengitysteiden kautta, kun annoit arvoa maskin suojaukselle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 363
No oireeton karanteenissa oleilu on ihan idiotismia.
Idiotismia on lähinnä tällaiset väitteet nollaperusteilla.

Aika moni joko
1) sairastaa koronan (melkein oireettomana)
2) saa oireita vasta päivän tai pari päivää sen jälkeen, kun jo tartuttaa muita.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Idiotismia on lähinnä tällaiset väitteet nollaperusteilla.

Aika moni joko
1) sairastaa koronan (melkein oireettomana)
2) saa oireita vasta päivän tai pari päivää sen jälkeen, kun jo tartuttaa muita.
Kyllä. Mutta nykyisillä tartuntalukemilla oireettomat altistuneet kotikaranteenissa tarkoittaa, että käytännössä kaikki on kokoajan karanteenissa. Tän kanssa pitäisi nyt opetella elämään, sinä sairastit, minä sairastin, elämä menee eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Nyt pitää toimia kuten normaali flunssa/influenssa-aikana. Omikroni ja ehkä suomeen rantautuva omikron vol2 tartuttaa vielä herkemmin mutta lievemmillä oireilla.

Turhuutta yrittää pidätellä ja pitkittää kun suurinta osaa kansaa suojaavat jo otetut rokotteet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 963
Pienenä muistutuksena, että altistuneita ei laiteta karanteeniin. Tosin ei laiteta kyllä sairastuneitakaan. Työpaikoilla voi olla eri ohjeita tilanteisiin, mutta vaikka kotona olisi sairastunut, voi muut perheen jäsenet jatkaa oireettomina koulussa ja töissä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 890
Sale jäi vasta vapaaehtoiseen karanteeniin altistuksesta. Kertonee jotain tämän maan pelkotilasta kun halutaan näyttää oikein esimerkkiä turhasta suojautumisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Ei, vaan niiden hoitajien pitää myös hoitaa rokotukset kuntoon, koska se on paras tapa suojata niitä ikäihmisiä joilla rokote ei kunnon vastetta saa aikaan.
Jos paras tapa on niin huono, että THL ilmoittaa ettei rokotus käytännössä suojaa leviämiseltä, niin miksi siihen pitää väkisin pakottaa?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tämä on vähän kinkkinen juttu IMO. Toisaalta en kannata pakkorokotuksia, mutta toisaalta eikö sitä ole ihan väärällä alalla jos hoitajalle ei rokotteet kelpaa? Varsinkin jos on päivittäin riksiryhmäläisten kanssa tekemisissä. En ole alalla itse, mutta mulle särähtää korvaan jos on hoitoalalla, mutta samalla on rokotevastainen. Tiedä sitten, ihmiset ovat joskus erikoisia.
Mitä nyt itse kuulostellut niin elämän kallujen ja folidoiden ohella hoitsut nimenomaan ovat vaikuttaneet hyvin rokotevastaiselta porukalta. Toisaalta ne näkee ne harvat rokotehaitat ja pistää sanaa kiertämään ja toisaalta ne ymmärtää rokotteista ja virologiasta sen mitä kala polkupyöristä. Jostain syystä niille annetaan uskottavuutta alan vuoksi mutta eihän ne nyt tuota aihetta ole varsinaisesti opiskelleet. Osaavat laittaa piikin siinä missä kuka vaan meistä pienen perehdytyksen jälkeen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 356
maskit toimivat vain ulospäin , et niin helposti tartuta muita.

Taas jos sinulla on sairashenkilö lähelläsi ja vaikka yskäisee,
ei maski auta sinua juuri mitään.

Viirus pääsee sinuun myös silmien ja korvien ja häpyalueiden kautta.

Jos siis pidät maskia siksi että uskot että se estää koronan tuloa,
suosittelen uimalasien ja korvatulppien lisäämistä
varustukseen ja koita estää yskimiset kohti jalkoväliäsi.

Kannattaa myös autoillessa pitää kypärää päässä, jotta turvavyö ei mene ihan hukkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Tämä on vähän kinkkinen juttu IMO. Toisaalta en kannata pakkorokotuksia, mutta toisaalta eikö sitä ole ihan väärällä alalla jos hoitajalle ei rokotteet kelpaa? Varsinkin jos on päivittäin riksiryhmäläisten kanssa tekemisissä. En ole alalla itse, mutta mulle särähtää korvaan jos on hoitoalalla, mutta samalla on rokotevastainen. Tiedä sitten, ihmiset ovat joskus erikoisia.
Pakkorokotuksia voidaan hyvin vaatia sellaisissa rokotuksissa jotka oikeasti suojelevat potilaita. Mutta minun on vaikea ymmärtää, että miksi sellaisia rokotuksia pitäisi pakottaa jotka eivät edes THL:n pomojen mielestä estä tautia leviämästä.

Ja jokainen täysjärkinen näkee nykyisistä tartuntamääristä, että eivät ne rokotteet estä tautia leviämästä edes auttavassa määrin.
Kannattaa myös autoillessa pitää kypärää päässä, jotta turvavyö ei mene ihan hukkaan.
Olen pitänyt autoillessani kypärää päässä - moottoriradalla se on usein jopa pakollista. Suojavarusteet tilanteen mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Pakkorokotuksia voidaan hyvin vaatia sellaisissa rokotuksissa jotka oikeasti suojelevat potilaita. Mutta minun on vaikea ymmärtää, että miksi sellaisia rokotuksia pitäisi pakottaa jotka eivät edes THL:n pomojen mielestä estä tautia leviämästä.

Ja jokainen täysjärkinen näkee nykyisistä tartuntamääristä, että eivät ne rokotteet estä tautia leviämästä edes auttavassa määrin.
No kyllähän ne rokotteet ainakin ennen omicronia lyhensi tehokasta tartuttamisaikaa. Ja vähensivät tartuntoja myös läheisiin tartunnan saaneilta.

Eli väistämättä ne rokotteet vaikuttaa, ja jos vaikutus omicroninkin kohdalla on pienempi määrä viirusta tartunnan saaneelle, joka puolestaan tuottaa keskimäärin lievemmän taudin, niin kyllä edelleen ensimmäisenä rokottaisin ne vanhukset ja sairaiden parissa työskentelevät. Sen vakavien muotojen estämisen lisäksi.
 

viskiritari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2017
Viestejä
523
Tämä on vähän kinkkinen juttu IMO. Toisaalta en kannata pakkorokotuksia, mutta toisaalta eikö sitä ole ihan väärällä alalla jos hoitajalle ei rokotteet kelpaa? Varsinkin jos on päivittäin riksiryhmäläisten kanssa tekemisissä. En ole alalla itse, mutta mulle särähtää korvaan jos on hoitoalalla, mutta samalla on rokotevastainen. Tiedä sitten, ihmiset ovat joskus erikoisia.
Pakkorokotuksia voidaan hyvin vaatia sellaisissa rokotuksissa jotka oikeasti suojelevat potilaita. Mutta minun on vaikea ymmärtää, että miksi sellaisia rokotuksia pitäisi pakottaa jotka eivät edes THL:n pomojen mielestä estä tautia leviämästä.
No kyllähän ne rokotteet ainakin ennen omicronia lyhensi tehokasta tartuttamisaikaa. Ja vähensivät tartuntoja myös läheisiin tartunnan saaneilta.

Eli väistämättä ne rokotteet vaikuttaa, ja jos vaikutus omicroninkin kohdalla on pienempi määrä viirusta tartunnan saaneelle, joka puolestaan tuottaa keskimäärin lievemmän taudin, niin kyllä edelleen ensimmäisenä rokottaisin ne vanhukset ja sairaiden parissa työskentelevät. Sen vakavien muotojen estämisen lisäksi.
NHS:n infektiotautien asiantuntija pakkorokotteista:

"if you want to mandate vaccines you have a moral duty to provide evidence that it's necessary. And now the evidence isn't just lacking that it's necessary but the evidence that is coming out now is demonstrating that it doesn't help reduce transmission from health care workers"



King'sin yliopistollisen sairaalan tehohoidon lääkäri Steve James (kohdasta 04:10) selittää koronarokotepakon ja aiempien rokotepakkojen eroa ja myös toteaa samaa, että rokote ei juuri vähennä tartuntoja:

Data from UK, from Scotland,from Iceland from Denmark and from Norway all show that infection rates are higher in people who are vaccinated


Kumpikaan ei aio ottaa rokotetta, koska he katsovat luontaisen immuniteettinsa riittävän.

Ja tässähän pitää ottaa huomioon se, että kun korona kerran on jäämässä keskuuteemme, niin työntekijöitä pitäisi rokottaa harva se kuukausi sillä suoja tippuu niin nopeasti. Se tuskin on taloudellisesti kannattavaa tai hyvä asia immuunivasteelle. Jälkimmäisestähän Euroopan lääkevirasto jo varoitti:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
NHS:n infektiotautien asiantuntija pakkorokotteista:






King'sin yliopistollisen sairaalan tehohoidon lääkäri Steve James (kohdasta 04:10) selittää koronarokotepakon ja aiempien rokotepakkojen eroa ja myös toteaa samaa, että rokote ei vaikuta omikronin leviämiseen:



Olen myös vahvasti samaa mieltä. Ihmisiä ei pidä pakottaa yhtään mihinkään ilman, että on täysin kiistamattomat ja selkeät hyödyt siitä toiminnasta. Minusta meillä on kiistattomat todisteet siitä, että nykyiset koronarokotteet eivät suojele potilaita niin paljon, että mrna-pakkorokotuksia voisi mitenkään perustella.

En myöskään näe, että esim. huoltovarmuuden yms. syiden kannalta voisi mitenkään perustella tavallisille hoitsuille jne. rokotuttamisia. Tämä "sota" ei yhtä miestä / naista kaipaa. Toki resurssiongelmia tulee, mutta niiden kanssa voidaan elää.

Sitten kun aletaan puhua esim. vaikkapa hävittäjälentäjistä joiden koulutus on aivan mielipuolisen kallista ja parin yksittäisen lentäjän poissaolo remmistä saattaa vaikuttaa koko maan puolustuvalmiuteen, niin voidaan vaatia perustellusti jo vähän enemmän.
Niin kuin sanoin, niin olen pakkorokotuksia vastaan. Silti on mielestäni erikoista että hoitoalalla on porukkaa jotka kynsin hampain vastustavat rokotuksia. Ihme touhua, mutta tehkööt jokainen mitä haluaa. Ei ole minulta pois.
En vastusta missään tapauksessa rokotuksia kynsin hampain. Vastustan pakottamista. Olen rokotettu kaikella mikä irti lähtee. Vapaaehtoisesti.

Mutta en toki olekaan hoitoalalla töissä.
 

viskiritari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2017
Viestejä
523
Alla käsitellään noita esitettyjä väitteitä.

Kaveri ei ihan pysy totuudessa.
Sulla meni kohdat mun viestissä sekaisin. Tuossahan artikkelissasihan ei käsitelty tätä NHS:n infektiotautien asiantuntijaa vaan tuon King'sin yliopistollisen sairaalan tehohoidon lääkärin väitteitä. Ja minä en sitäpaitsi linkannut haastattelua josta tuossa puhutaan vaan myöhemmin annetun haastattelun hänestä.

Tuo jonka haastattelun ensin linkkasin puhui sairaalaolosuhteissa tapahtuvista tartunnoista. Ja jälkimmäinen on siis eri pätkä Jamesista kuin mikä tuossa artikkelissa on ja siinä hän puhuu nimenomaan omikrontartunnoista. BBC:n juttu käsittelee vain deltaa, koska haastattelukin on vanhempi.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
780
NHS:n infektiotautien asiantuntija pakkorokotteista:






King'sin yliopistollisen sairaalan tehohoidon lääkäri Steve James (kohdasta 04:10) selittää koronarokotepakon ja aiempien rokotepakkojen eroa ja myös toteaa samaa, että rokote ei juuri vähennä tartuntoja:





Kumpikaan ei aio ottaa rokotetta, koska he katsovat luontaisen immuniteettinsa riittävän.

Ja tässähän pitää ottaa huomioon se, että kun korona kerran on jäämässä keskuuteemme, niin työntekijöitä pitäisi rokottaa harva se kuukausi sillä suoja tippuu niin nopeasti. Se tuskin on taloudellisesti kannattavaa tai hyvä asia immuunivasteelle. Jälkimmäisestähän Euroopan lääkevirasto jo varoitti:

Jos tuollainen eläkeikää lähentelevä ukko ei aio ottaa rokotetta vaan luottaa "luontaiseen immuniteetti in" niin se kertoo minulle jo kaiken hänen asiantuntemuksensa tasosta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
.

Ja tässähän pitää ottaa huomioon se, että kun korona kerran on jäämässä keskuuteemme, niin työntekijöitä pitäisi rokottaa harva se kuukausi sillä suoja tippuu niin nopeasti. Se tuskin on taloudellisesti kannattavaa tai hyvä asia immuunivasteelle.
No siis riskiryhmien kanssa toimivia työntekijöitä tullaan rokottamaan kausiluonteisesti kuten influenssaakin vastaan. Eihän tässä tarvitse pyörää keksiä uudestaan vaan homma menee niin kuin se tähän mennessäkin on influenssan kohdalla mennyt.

Ei tässä täydelliseen suojaan tarvitse muutaman kuukauden välillä päästä, vaan parempaan suojaan kuin ilman. Todennäköisesti myös se rokote vaihtuu jatkossa vallalla olevan variantin mukaan. En osaa sanoa kumpaa tässä tullaan tekemään. Eli rokotetaanko vuosittain talvikauden alla kuormituksen tasaamiseksi vai rokotetaanko vain tarvittaessa kun/jos uusi variantti ottaa kierroksia populaatiossa esim. muualla Euroopassa samassa tahdissa kuin riskiryhmäläisetkin oman annoksensa saavat.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 576
No siis riskiryhmien kanssa toimivia työntekijöitä tullaan rokottamaan kausiluonteisesti kuten influenssaakin vastaan. Eihän tässä tarvitse pyörää keksiä uudestaan vaan homma menee niin kuin se tähän mennessäkin on influenssan kohdalla mennyt.

Ei tässä täydelliseen suojaan tarvitse muutaman kuukauden välillä päästä, vaan parempaan suojaan kuin ilman. Todennäköisesti myös se rokote vaihtuu jatkossa vallalla olevan variantin mukaan. En osaa sanoa kumpaa tässä tullaan tekemään. Eli rokotetaanko vuosittain talvikauden alla kuormituksen tasaamiseksi vai rokotetaanko vain tarvittaessa kun/jos uusi variantti ottaa kierroksia populaatiossa esim. muualla Euroopassa samassa tahdissa kuin riskiryhmäläisetkin oman annoksensa saavat.
Ei hötkyillä vielä kovin pitkälle. Tartuntatautilain 1227/2016 väliaikainen §48a on se, joka velvoittaa SOTE henkilöstön rokottautumaan covid19 virusta vastaan. Väliaikaisuus on voimassa 31.12.2022 asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Ruotsi jatkaa edelleen omalla linjallaan ja tällä kertaa näyttää sille että siellä todellakin saavutetaan laumasuoja. Tartuntoja on keskimäärin reilut 40k/pvä.

Rajoitukset siellä ovat olleet lieviä, mm ravintolat ovat olleet auki 23 asti, liikuntapaikat auki jne eikä maskeja ole käytännössä kellään edelleen käytössä kansalaisten keskuudessa. Siellä on muutenkin eletty suht normaalia elämää muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta koronan ajan.

 

viskiritari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2017
Viestejä
523
Jos tuollainen eläkeikää lähentelevä ukko ei aio ottaa rokotetta vaan luottaa "luontaiseen immuniteetti in" niin se kertoo minulle jo kaiken hänen asiantuntemuksensa tasosta.
Eli se, että luottaa tutkittuun tietoon siitä, että luontainen immuniteetti on yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin rokotteen suoka kertoo sinulle mitä?
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
780
Eli se, että luottaa tutkittuun tietoon siitä, että luontainen immuniteetti on yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin rokotteen suoka kertoo sinulle mitä?
Tämän "luontainen immuniteetti" - termin käyttö on korona keskusteluissa aika meemi tasoa ja kertoo lähinnä että sen käyttäjä uskoo näitä kaiken maailman humpuukimaakareita.
Mihin perustat uskomuksen että joku voi estää vakavan koronasairastumisen luontaisella immuniteettilla? Johonkin yksittäiseen tarinaan tai anekdoottiin?
 

viskiritari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2017
Viestejä
523
Mihin tutkittuun tietoon perustuu "luontainen immuniteetti" kun kyseessä on korona jota pappa ei ole edes sairastanut?
Heti ekat sanat videossa:

"My personal decision was based on the fact that I've had the infection" Ja sitten kertoo miten on viimeiset 1,5 v. työskennellyt ihmisten kanssa joilla on korona.

Muutenkin kysymyksesi on oudosti muotoiltu, koska se tutkittu tieto ei riipu mitenkään siitä, että onko hänellä ollut korona vai ei. Ja mikä helvetin pappa? Tyyppi on ehkä päälle 50v.

Siitä voi tutustua tutkittuun tietoon:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Heti ekat sanat videossa:

"My personal decision was based on the fact that I've had the infection" Ja sitten kertoo miten on viimeiset 1,5 v. työskennellyt ihmisten kanssa joilla on korona.

Muutenkin kysymyksesi on oudosti muotoiltu, koska se tutkittu tieto ei riipu mitenkään siitä, että onko hänellä ollut korona vai ei. Ja mikä helvetin pappa? Tyyppi on ehkä päälle 50v.

Siitä voi tutustua tutkittuun tietoon:

Eli perustuu "ei mihinkään tieteelliseen faktaan". Lähinnä tuuriin kyllä. Vähän samaa tasoa kuin "ikuinen immuniteetti".
 

viskiritari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2017
Viestejä
523
Tämän "luontainen immuniteetti" - termin käyttö on korona keskusteluissa aika meemi tasoa ja kertoo lähinnä että sen käyttäjä uskoo näitä kaiken maailman humpuukimaakareita.
Mihin perustat uskomuksen että joku voi estää vakavan koronasairastumisen luontaisella immuniteettilla? Johonkin yksittäiseen tarinaan tai anekdoottiin?
No, jos et ymmärrä mitä tutkittu tieto tarkoittaa niin sehän on sinun ongelmasi.

Luulisi, että jo pelkästään se, että koronapassin sai käyttöön merkinnällä sairastetusta taudista kertoo jotain.

Yllä linkkasin artikkelin, jossa tutkimuksia aiheesta on listattu. Siinä se vielä suomalaisen median ilmoittamana, jos ei muuten mene perille:

”Koronataudin seurauksena muodostuva immuniteetti säilyy ainakin 6–12 kuukautta ja antaa todennäköisesti ainakin osittain suojaa myös eri virusmuunnosten aiheuttamaa vakavaa tautia vastaan”, kertoo THL:n tutkimuspäällikkö Merit Melin tiedotteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Eli et osaa lukea, selvä.
Vastasit itse omaan tulkintaasi. Todennäköisesti ja osittain ovat melko vahvoja argumentteja vai mitä mieltä olet.

No, jos et ymmärrä mitä tutkittu tieto tarkoittaa niin sehän on sinun ongelmasi
”Koronataudin seurauksena muodostuva immuniteetti säilyy ainakin 6–12 kuukautta ja antaa todennäköisesti ainakin osittain suojaa myös eri virusmuunnosten aiheuttamaa vakavaa tautia vastaan”, kertoo THL:n tutkimuspäällikkö Merit Melin tiedotteessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 802
Vastasit itse omaan tulkintaasi. Todennäköisesti ja osittain ovat melko vahvoja argumentteja vai mitä mieltä olet.
Vaikka noihin sanoihin onkin helppo tarttua, niin on tuossa sanottu myös, että "ainakin 6-12kk", kun rokotteiden kanssa pitää miettiä boosteria jo parin kk:n jälkeen.

e: ja olen siis ottanut rokotteet ja kannustan muitakin ne ottaamaan. Ilmeisen pakollinen lisäys, ettei minua leimata antivaxxeriksi ties kuinka monetta kertaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Vaikka noihin sanoihin onkin helppo tarttua, niin on tuossa sanottu myös, että "ainakin 6-12kk", kun rokotteiden kanssa pitää miettiä boosteria jo parin kk:n jälkeen.
Kyllä rokotteen muodostama solusidonnainen immuniteetti kestää pitkään ja ehkäisee nimenomaan vakavaa sairastumista. Toistaiseksi ei kai tiedetä kuinka pitkään, mutta pitkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 802
Kyllä rokotteen muodostama solusidonnainen immuniteetti kestää pitkään ja ehkäisee nimenomaan vakavaa sairastumista. Toistaiseksi ei kai tiedetä kuinka pitkään, mutta pitkään.
Tässä yhteydessä olisi aika olennaista tietää, kuinka pitkä on tämä "pitkään". Boosteria kuitenkin suositellaa otettavaksi jo alle 6kk edellisestä rokotetteesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Kyllä rokotteen muodostama solusidonnainen immuniteetti kestää pitkään ja ehkäisee nimenomaan vakavaa sairastumista. Toistaiseksi ei kai tiedetä kuinka pitkään, mutta pitkään.
Ap kertoi että " luontainen immuniteetti on yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin rokotteen tuoma suoja". Tätä kritisoin ja epäilen että näin ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Ap kertoi että " luontainen immuniteetti on yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin rokotteen tuoma suoja". Tätä kritisoin ja epäilen että näin ei ole.

The data demonstrate that vaccination can provide a higher, more robust, and more consistent level of immunity to protect people from hospitalization for COVID-19 than infection alone for at least 6 months.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 576
Mihin tutkittuun tietoon perustuu "luontainen immuniteetti" kun kyseessä on korona jota pappa ei ole edes sairastanut?
Tässä esimerkiksi Helsingin yliopiston immunologian professori ja huslab:n ylilääkäri Seppo Meri mainitseen luontaisesta immuniteetista:

Kaikki saman talouden jäsenet eivät välttämättä sairastu koronaan - professori ymmällään: ”Mysteeri tutkijoillekin”

"– Yksi selkeä syy on se, että lapsilla on todettu olevan luontaista immuniteettia, joka suojaa heitä sairastumiselta. Joillakin henkilöillä voi olla myös opittua immuniteettia aikaisempien sairastettujen infektioiden, kuten kausikoronainfektioiden seurauksena, Meri kertoo."

En kyllä valitettavasti osaa avata käsitettä sen tarkemmin.

Lisäksi "peritystä" immuniteetista on myös jo paljon tietoa. Termit ovat kyllä vähän hankalia näissä yhteyksissä.

"Oleellinen havainto on, että SARS-CoV-2:n vastaista T-soluimmuniteettia on löytynyt 40–60 prosentista vuosina 2015–2018, siis vuosia ennen pandemiaa, kerätyistä verinäytteistä (3). COVID-19-tartunnan saaneet, ilmaantuupa oireita tai ei, synnyttävät kiertävien vasta-aineiden ohella laajan muisti-T-soluvasteen SARS-CoV-2:n piikkiproteiineja (spike) ja muita epitooppeja kohtaan. Mutta niin olivat tehneet myös "neitseelliset" henkilöt, jotka eivät olleet tavanneet SARS-CoV2-virusta vaan sen sukulaisia. Näiden henkilöiden CD4+-T-vasteet ovat hieman suurempia muita kuin piikkiproteiineja kohtaan (3), mutta yhtä kaikki – ja kiitos "pikkupatogeenien" – osalla ihmiskuntaa näyttää olleen jonkinasteista COVID-19-pandemiasuojaa jo entuudestaan. Sama havainto on tehty muissakin tutkimuksissa (4,5). "

Immunologian palomiehet työssään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Tässä esimerkiksi Helsingin yliopiston immunologian professori ja huslab:n ylilääkäri Seppo Meri mainitseen luontaisesta immuniteetista:

Kaikki saman talouden jäsenet eivät välttämättä sairastu koronaan - professori ymmällään: ”Mysteeri tutkijoillekin”

"– Yksi selkeä syy on se, että lapsilla on todettu olevan luontaista immuniteettia, joka suojaa heitä sairastumiselta. Joillakin henkilöillä voi olla myös opittua immuniteettia aikaisempien sairastettujen infektioiden, kuten kausikoronainfektioiden seurauksena, Meri kertoo."

En kyllä valitettavasti osaa avata käsitettä sen tarkemmin.

Lisäksi "peritystä" immuniteetista on myös jo paljon tietoa. Termit ovat kyllä vähän hankalia näissä yhteyksissä.

"Oleellinen havainto on, että SARS-CoV-2:n vastaista T-soluimmuniteettia on löytynyt 40–60 prosentista vuosina 2015–2018, siis vuosia ennen pandemiaa, kerätyistä verinäytteistä (3). COVID-19-tartunnan saaneet, ilmaantuupa oireita tai ei, synnyttävät kiertävien vasta-aineiden ohella laajan muisti-T-soluvasteen SARS-CoV-2:n piikkiproteiineja (spike) ja muita epitooppeja kohtaan. Mutta niin olivat tehneet myös "neitseelliset" henkilöt, jotka eivät olleet tavanneet SARS-CoV2-virusta vaan sen sukulaisia. Näiden henkilöiden CD4+-T-vasteet ovat hieman suurempia muita kuin piikkiproteiineja kohtaan (3), mutta yhtä kaikki – ja kiitos "pikkupatogeenien" – osalla ihmiskuntaa näyttää olleen jonkinasteista COVID-19-pandemiasuojaa jo entuudestaan. Sama havainto on tehty muissakin tutkimuksissa (4,5). "

Immunologian palomiehet työssään
Niin, ei kerro mitään siitä mihin kommentoin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Ristiinsuojaa on tosiaan epäilty saadun normaaleista koronaviruksista (eli eri flunssista).

Mitä tulee koronaviruksen oireettomana sairastamisen niin se on ainakin suomalaisissa tutkimuksissa olla erittäin, erittäin harvinaista (kaikilla edellisillä varianteilla). Omicronin kohdalla näitä on todennäköisesti enemmän.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 576
Niin. Luontainen immuniteetti ei ole mikään "vapaudun vankilasta" takuu.
Sitähän emme voi tietää. Se opitun ja luontaisen immuniteetin yhdistelmä saattaa olla hyvinkin tehokas vakavaoireista tautia vastaan. Tässä vielä jotain tuoreempaakin keskustelua asiasta.

"Joskus synnynnäinen immuunipuolustus voi estää tartunnan. Kun immuunipuolustus tunnistaa taudinaiheuttajan, se pistää töpinäksi ja käynnistää immuunivasteen, joka johtaa lopulta vasta-aineiden muodostukseen.
”Opitun immuunipuolustuksen solut eli valkosolut ja niiden tuottamat vasta-aineet tunnistavat juuri tietyn taudinaiheuttajan molekyylejä.”
Opittu immuunivaste voi suojata myöhemmin samalta taudinaiheuttajalta ja on siinä useimmiten tehokkaampi kuin synnynnäinen immuunipuolustus yksinään.
Melin kertoo, että immuunivastetta ohjaavat geenit ovat jokaisella uniikkeja.
”Perimätyyppi voi vaikuttaa siihen, että jonkun tietyn taudin riski on toisilla pienempi ja toisilla suurempi.”
Perimä voi selittää siis senkin, miksi joku saa koronan rokotusten läpi ja toinen ei. Helsingin yliopisto johtaa paraikaa kansainvälistä tutkimusta, jossa selvitetään sitä, miten perimä vaikuttaa koronan puhkeamiseen ja vakavan taudin kehittymiseen."

Miksi perheessä joku sairastuu koronatautiin ja joku ei lainkaan? Asiantuntijat vastaavat
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Nollapostaus
Sitähän emme voi tietää. Se opitun ja luontaisen immuniteetin yhdistelmä saattaa olla hyvinkin tehokas vakavaoireista tautia vastaan. Tässä vielä jotain tuoreempaakin keskustelua asiasta.

"Joskus synnynnäinen immuunipuolustus voi estää tartunnan. Kun immuunipuolustus tunnistaa taudinaiheuttajan, se pistää töpinäksi ja käynnistää immuunivasteen, joka johtaa lopulta vasta-aineiden muodostukseen.
”Opitun immuunipuolustuksen solut eli valkosolut ja niiden tuottamat vasta-aineet tunnistavat juuri tietyn taudinaiheuttajan molekyylejä.”
Opittu immuunivaste voi suojata myöhemmin samalta taudinaiheuttajalta ja on siinä useimmiten tehokkaampi kuin synnynnäinen immuunipuolustus yksinään.
Melin kertoo, että immuunivastetta ohjaavat geenit ovat jokaisella uniikkeja.
”Perimätyyppi voi vaikuttaa siihen, että jonkun tietyn taudin riski on toisilla pienempi ja toisilla suurempi.”
Perimä voi selittää siis senkin, miksi joku saa koronan rokotusten läpi ja toinen ei. Helsingin yliopisto johtaa paraikaa kansainvälistä tutkimusta, jossa selvitetään sitä, miten perimä vaikuttaa koronan puhkeamiseen ja vakavan taudin kehittymiseen."

Miksi perheessä joku sairastuu koronatautiin ja joku ei lainkaan? Asiantuntijat vastaavat
Turhaa höpinää tämäkin.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Ristiinsuojaa on tosiaan epäilty saadun normaaleista koronaviruksista (eli eri flunssista).

Mitä tulee koronaviruksen oireettomana sairastamisen niin se on ainakin suomalaisissa tutkimuksissa olla erittäin, erittäin harvinaista (kaikilla edellisillä varianteilla). Omicronin kohdalla näitä on todennäköisesti enemmän.
Herää kyllä kysymys, että millä datalla tätä on tutkittu kun ei kerran oireettomille ei tehdä vasta-ainetutkimuksia ja "Jos sairastaisi koronan aivan todella lieväoireiseisena, mitattavaa infektiovasta-ainetta ei välttämättä näkyisi" ??
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Yle Areenassa on dokumentti espanjantaudista, mikä oli käytännössä vaarallinen influenssa, jo tuolloin oli maskivastaisia ihmisiä, ei ollut rokotusta niin sitä ei voinut vastustaa. Se näyttää olevan normaalia että kun maailmaa kohtaa pandemia niin osa ihmisistä menee johonkin psykoosiin ja kiistää koko asian. Nykyään kun on sosiaalista mediaa niin näiden ihmisten ääni kuuluu huomattavasti selvemmin, espanjantaudin aikana vastustajat laittoivat flyereitä seinille.

 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Yle Areenassa on dokumentti espanjantaudista, mikä oli käytännössä vaarallinen influenssa, jo tuolloin oli maskivastaisia ihmisiä, ei ollut rokotusta niin sitä ei voinut vastustaa. Se näyttää olevan normaalia että kun maailmaa kohtaa pandemia niin osa ihmisistä menee johonkin psykoosiin ja kiistää koko asian. Nykyään kun on sosiaalista mediaa niin näiden ihmisten ääni kuuluu huomattavasti selvemmin, espanjantaudin aikana vastustajat laittoivat flyereitä seinille.

Toi on kyllä hyvä dokkari, mutta kyllähän se ihan eri luokan tauti oli kuin korona, siis luonteeltaan erilainen. Espanjantauti oli nuorille hyväkuntoisille todella vaarallinen suhteessa koronaan ja toisaalta kaikkein vanhimmilla saattoi olla jotain risti-immuniteettia tätä tautia vastaan, joten se ei ollut korostuneesti vanhusten tauti niin kuin korona.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 239
Viestejä
4 310 851
Jäsenet
71 995
Uusin jäsen
DaDa

Hinta.fi

Ylös Bottom