Kannattaa lukea koko teksti, jotta pystyy tulkitsemaan asiaa todennäköisemmin oikein. Jos lainaa tekstistä pätkän niin on hyvä huolehtia ettei koita ajaa ihmisiä sillä harhaan.
Itse olen tulkinnut tätä sivua näiden tietojen valossa tällä tapaa, mutta jos en osaakkaan tulkita, niin valaiskaa mua! Tässä miten itse olen sivua tulkinnut:
Taulukossa aika selkeästi tähti merkintä ja tähden alainen teksti kuvassa.
Lainaan myös sivuilta muutaman tekstin:
"Haittavaikutusilmoitukset kuvastavat ilmoittajan havaintoja ja näkemyksiä, eivätkä tarkoita sitä, että rokotteen ja havaittujen vaikutusten välinen mahdollinen yhteys olisi vahvistettu.
Rokotteen hyödystä ja riskeistä voidaan tehdä päätelmiä vasta, kun kaikki käytettävissä olevat tiedot ovat läpikäyneet tieteellisen arvioinnin osana rokotteen jatkuvaa turvallisuusseurantaa. Jos turvallisuusongelma tieteellisen arvioinnin jälkeen varmistuu, ryhdytään toimenpiteisiin esimerkiksi tuotetietojen ja rokotusohjeiden päivittämiseksi."
Eli tietellistä arviointia odotellessa.
Toinen lainaus koskee haittailmoituksia ja mistä ne koostuu: "
Yksi ilmoitus sisältää keskimäärin viisi epäiltyä haittavaikutusta, joten ilmoitettujen haittojen määrä on suurempi kuin ilmoitusten määrä. Yhdessä ilmoituksessa voidaan kuvata rokotteen jälkeen ilmenneen esimerkiksi nokkosihottumaa, pahoinvointia ja päänsärkyä, jolloin yhdessä ilmoituksessa on kolme haittaa."
En tiedä onko itsessä vika, mutta ymmärrän vakavat haittavaikutukset tekstin perusteella nimen mukaisesti vakaviksi. Tämä sinun lainaamasi teksti mistä selviää yleisimmin vakavassa haittailmoituksessa mukana olleita oireita ei ole täysin tyhjentävä: "
Yleisimmin ilmoitettuja haittoja vakaviksi luokitteluissa ilmoituksissa olivat kuume, päänsärky ja väsymys."
Eli vakava haittailmoitus voi sisältää noita ei vakavia haittoja, mutta sisältää myös vakaviakin haittoja. Vakava haittailmoitus voisi sisältää esim tälläisiä oireita: Kuume, päänsärky, väsymys, hengitysvaikeus ja sydämmen vajaatoiminta.