Motivoisiko koronapassi ihmisiä ottamaan rokotteen? Kyllä, mutta kuinka paljon. Esimerkiksi Ranskassa on koronapassivaatimus voimassa kaikille niille palveluille, joihin koronapassia Suomessa kaavaillaan vaihtoehtoisena toimena rajoituksille (viihdetyyppiset palvelut). Eli Ranskassa koronapassi pitää olla, jos aikoo mennä vaikka ravintolaan, mutta Suomessa vain, jos ravintolatoimintaa on muuten rajoitettu ja silloinkin ravintoloitsijan omasta valinnasta, ts. ravintoloitsija voi valita joko rajoitukset tai koronapassivaatimuksen. Lisäksi Ranskassa koronapassia vaaditaan kaukoliikenteen junissa ja busseissa, samoin lentokoneissa. Ranskassa on myös otettu käyttöön rokotuspakko terveydenhuollon työntekijöille.
Rokotuskattavuus on kuitenkin ihan samalla tasolla kuin Suomessa. Toki pakkaa sekoittaa se, että Ranskassa rokotuskattavuus ei yleisesti ottaen ole niin hyvä kuin Suomessa, eli koronapassi varmaan motivoi ottamaan rokotuksen, mutta motivoiko tarpeeksi?
Itse en usko, että koronapassivaatimus millään tavoin vaikuttaa itse taudin ilmaantuvuuteen, mutta tämä on kyllä ihan puhdas mutu. Mutta itse näen koronapassin hyödyn vain, jos se motivoi oikeita ihmisiä rokotuksiin (eli vanhempaa väkeä).