No mä en osaa laittaa arvoja noille todennäköisyyksille, niin en ala väittämään mitään. Älä tartu liikaa siihen 10 vuoteen. Tarkoitukseni oli niillä luvuilla vaan esittää, että haittavaikutuksia voi mahdollisesti ilmaantua pitkän ajan jälkeen. Onneksi tässä on jo reilu vuosi annettu rokotteita melko vähillä haittavaikutuksilla. Toivottavasti jatkuu samalla lailla. Vaikka Pandemrix olikin kevyesti testattu, niin silti se oli hyväksytty käyttöön ja itseasiassa kehitetty jo 2006 eli kauan ennen sikapandemian alkua. Rokotteen hyödyt laskettiin haittoja paremmiksi ja ihan hyvä niin. Olisi aika huolestuttavaa jos haitat olisivat ylittäneet hyödyt. Myöhässä ne narkolepsiayhteydet jokatapauksessa havaittiin. Sikainfluenssa aiheuttaa narkolepsiaa hyvin pienellä todennäköisyydellä. Ehkä se oli oireiden kuvalta tai tarttuvuudelta "tuhnu", mutta melko sitkä virus, koska se kiertää edelleen maapallolla. En ole verrannut koronaa ja sikainfluenssaa tauteina vaan toin sikaflunssan sen takia esille, että siinä on esimerkki tapaus rokotteesta, josta ei oltu testeissä havaittu tai osattu etsiä juuri tuota alttiutta. Alle 12-vuotiaitahan ei ole vielä rokotettu lainkaan covidia vastaan, joten emme tiedä voiko tuon ikäisillä olla jokin erilainen alttius kuin vanhemmilla. Ja koen sellaisenkin olevan mahdollista, että koronaviruksen jäädessä kiertämään maapalloa, tarvitaan säännöllistä rokottamista. Sellaisessa tapauksessa olisi erittäin tärkeää selvittää rokotteiden turvallisuutta pitkällä ajalla, ettei sillä ole mitään kumuloituvaa vaikutusta. Siihen ei vaan taida olla muuta keinoa kuin kokeilla ja katsoa miten käy. Nythän esim. rokotustodistus on voimassa 12kk ja sen jälkeen täytyy kaiketi käydä uudelleen piikeillä, että saa jatkoa todistukseen.
Kevennyksenä Suomalaisten mietteitä sikapiikistä kymmenen vuoden takaa:
Sikainfluenssarokote ei innosta piikitettäväksi
On koronan aiheuttamilla oireilla ja jälkitaudeilla merkitystä jos ne on vakavia. Kyllä mä toivon, että rokote olis turvallinen ja, että se lopettais tämän rajoituksista vouhkaamisen ja ihmisten vapauksiin puuttumisen. Suoraan sanottuna en edes vielä tiedä milloin voisin alkaa pitää rokotetta niin turvallisena, että esim. suostuisin rokotuttamaan oman taaperon. Enemmän se lasten rokottaminen itsellä tässä on huolen aiheena. Olisi aika ankea loppuelämä jos kävisikin niin, että oma lapsi saisi rokotteesta vakavia haittavaikutuksia ja on vanhempana tehnyt sen päätöksen rokottaa lapsensa. Itsestäni ja muista aikuisista en ole niinkään huolissani. Tuntuisi kuitenkin myös pahalta suositella jotain ottamaan rokote ja jälkeenpäin saada selville, että siitä olikin enemmän haittaa. Siksi vältän väittämästä kauheasti mitään, enkä varsinkaan suosittele kenellekään yhtään mitään. Jokaisen tulee tehdä päätös itse ja antaa muidenkin tehdä päätökset itse.
Jos jatketaan niiden lasten rokottamisesta, niin minähän olen vain samaa mieltä niiden kanssa, jotka näistä rokottamisista päättää. Kun kerran lasten rokottamista ei vielä suositella, niin silloinhan alan ammattilaisetkin ovat sitä mieltä, että koronan aiheuttamilla oireilla ei ole niin suurta riskiä kuin rokotteen ottamisella.