Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
No en ota kantaa siihen miten immuunijärjestelmä kehittyy, kun ei ole minkään vertaa alan koulutusta. Sen verran kuitenkin pystyn päättelemään, että sitä kehittyvää immuunijärjestelmää koetellaan jatkuvasti myös ilman mRNA rokotetta tai covid19 tautia. Pointti oli siinä, että kannattaako kehittyvää immuunijärjestelmää sörkkiä jollain, jolla voi olla tuntemattomia vaikutuksia jos siihen voi itse vaikuttaa. Lievänä sairastettu covidkin saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto rokotteelle, mutta vielä ei ole riittävästi kokemusta.
Kyllä se kannattaa sörkkiä kun vaihtoehtona on että pidetään lapset kotiopetuksessa ja aiheutetaan syrjäytymistä, masennusta ja sosiaalisten taitojen heikkenemistä. Plus tietenkin liikunnan puutetta. Ne vaihtoehdot aiheuttavat todella paljon haittaa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Kyllä se kannattaa sörkkiä kun vaihtoehtona on että pidetään lapset kotiopetuksessa ja aiheutetaan syrjäytymistä, masennusta ja sosiaalisten taitojen heikkenemistä. Plus tietenkin liikunnan puutetta. Ne vaihtoehdot aiheuttavat todella paljon haittaa.
Tuosta vaihtoehdostahan voidaan hyvin luopua. Ei tarvitse olla noin.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Kyllä se kannattaa sörkkiä kun vaihtoehtona on että pidetään lapset kotiopetuksessa ja aiheutetaan syrjäytymistä, masennusta ja sosiaalisten taitojen heikkenemistä. Plus tietenkin liikunnan puutetta. Ne vaihtoehdot aiheuttavat todella paljon haittaa.

No toivottavasti saavat ainakin itse päättää niin kuin tuossa rokotetutkimuskeskuksen johtajakin suosittelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
No en ota kantaa siihen miten immuunijärjestelmä kehittyy, kun ei ole minkään vertaa alan koulutusta.



Lievänä sairastettu covidkin saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto rokotteelle, mutta vielä ei ole riittävästi kokemusta.
Eli et ota kantaa, mutta otat kuitenkin kantaa että lapsia ei kannata rokottaa, koska syyt, joita et mainitse?

Yhtä hyvin minä voin heittää lauseen ”Rokotus saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto kuin lievänäkään sairastettu covid.” ja sen pitäisi olla ihan samalla viivalla sinun lauseesi kanssa kun et anna mitään perusteluja.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 437
Eli et ota kantaa, mutta otat kuitenkin kantaa että lapsia ei kannata rokottaa, koska syyt, joita et mainitse?

Yhtä hyvin minä voin heittää lauseen ”Rokotus saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto kuin lievänäkään sairastettu covid.” ja sen pitäisi olla ihan samalla viivalla sinun lauseesi kanssa kun et anna mitään perusteluja.
Sen verran on asiantuntijatietoa olemassa, ettei vielä yksikään länsimaa ole hyväksynyt rokotuksia pienille lapsille eivätkä edes rokotevalmistajat ole käsittääkseni myyntilupaa hakeneet. Voidaan siis "soveltaen" sanoa, että tämän hetken asiantuntijanäkemyksen mukaan pienten lasten rokottaminen katsotaan potentiaalisesti suuremmaksi riskiksi kuin taudin sairastaminen, koska tietoa rokotteen turvallisuudesta pikkukersoille ei ole, mutta taudin vakavuudesta alkaa jo olla.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Eli et ota kantaa, mutta otat kuitenkin kantaa että lapsia ei kannata rokottaa, koska syyt, joita et mainitse?

Yhtä hyvin minä voin heittää lauseen ”Rokotus saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto kuin lievänäkään sairastettu covid.” ja sen pitäisi olla ihan samalla viivalla sinun lauseesi kanssa kun et anna mitään perusteluja.
En ota kantaa immuunipuolustuksen kehittymiseen ja olen sitä mieltä, ettei lapsia kannata rokottaa, koska tauti on heillä äärimmäisen harvoin vaarallinen. Olen muita syitä listannut edellisissä viesteissäni.

Ihan hyvin voit heittää tuollaisen esittämäsi lauseen ja se on ihan yhtä totta kuin omani. En minä sillä halunnutkaan mitään väitettä asettaa. Siksi siinä lopussa lukee, ettei ole riittävästi kokemusta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 405
Korkeintaan märissä päiväunissas menee tonni rikki.
Lukitsetko vastauksen?

Tonni menee aika varmasti rikki, ellei tule uusia muuttujia kuvioon kuten kovempia rajoituksia. Korona on kiihtynyt Suomessa jo kuukauden ajan eikä se näytä mitään hiipumisen merkkejä. (Tässä kuvaajassa ei ole vielä edes huomioitu tämän päivän lukemaa 612.)

coronavirus-data-explorer(63).png
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
1 244
Tätä rokotepassia nyt rummutetaan enenevässä määrin, se varmaan otetaan käyttöön lähiviikkoina tai kuukausina. Kukaan ei ole nostanut esiin että se olisi määräaikainen, vaan kyllä tässä pitää valmistautua vuosittaisiin piikkeihin tai et pääse minnekkään. Rokotteidenhan teho ei kestä vaan saa olla tehostetta ottamassa uudestaan ja uudestaan. Mitenhän iso lasku tästä tulee vuosittain valtiolle, vai pitääköhän ihmisten maksaa piikistä jatkossa itse? Mukava pieni vuosimaksu että pääsee ravintoloihin tai baareihin.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Tätä rokotepassia nyt rummutetaan enenevässä määrin, se varmaan otetaan käyttöön lähiviikkoina tai kuukausina. Kukaan ei ole nostanut esiin että se olisi määräaikainen, vaan kyllä tässä pitää valmistautua vuosittaisiin piikkeihin tai et pääse minnekkään. Rokotteidenhan teho ei kestä vaan saa olla tehostetta ottamassa uudestaan ja uudestaan. Mitenhän iso lasku tästä tulee vuosittain valtiolle, vai pitääköhän ihmisten maksaa piikistä jatkossa itse? Mukava pieni vuosimaksu että pääsee ravintoloihin tai baareihin.
Passia on tosiaan rummutettu, vaikka kukaan ei ole edes määritellyt miten se tulisi toimimaan... Olisi mukava, että sen käyttö ja tarkoitus perattaisi ensin kunnolla, mutta eiköhän tässäkin käy niin, että otetaan passi käyttöön, unohdetaan määräaikaisuudet ja kun on otettu käyttöön, niin todetaan huonosti suunnitelluksi ja sitten koitetaan hätäisesti paikkailla sitä kuntoon. Kukaan ei tiedä minne saa mennä passilla ja minne ilman.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Vastasit omaan kysymykseesi. Ja wtf?! :rofl2: Kyllä ne "järjissään olevat" nimenomaan yrittää olla ja elää mahdollisimman normaalisti, rajoitukset huomioiden. Eikä kyyhötä siellä ruudun ja näppiksen välissä käyriä tuijottaen ja odotellen seuraavaa "huolestumisen aihetta", "raketointia" tai "syksyn/joulun/vapun lockdownia".

Heräisit sinäkin nyt vähän ja menisit ulos. Maailma näyttää hyvin normaalilta tällä hetkellä, poislukien muutamia naamaripäitä siellä sun täällä. Ulkoilmassa voi kuitenkin melko huoletta oleskella terasseilla ym. jos sisäilmassa leviävät pöpöt ahdistaa.
En näe järkevässä toiminnassa mitään "panikointia". Ei kellään ole mitään halua sairastua tautiin, jonka pitkäaikaisia vaikutuksia ei täysin tiedetä, tiedetään vain, että hyvin monelle taudin sairastaneelle niitä tulee ja jos ei ole rokotettu, niin voi joutua esim teholle tai kuolla. Lisäksi jos ja kun sukulaisiin kuuluu useampi tapaus, jotka voi sairastumisen seurauksena potkaista lusikan nurkkaan, niin tuskinpa kukaan, joka ei ole kokovartalokyrpä haluaa riskeerata sairastumisen ja tartuttamisen kanssa, varsinkin, kun korona tunnetusti tarttuu oikein hyvin jos siinä vaiheessa, kun oireita. ei ole.

Itse olen ollut miltei joka päivä töissä koronan aikana (tosin töiden määrä on tippunut noin puoleen, kun vaikuttaa alaan). Ihmisten ilmoilla joutuu liikkumaan, joten on aivan 100%:n turha ottaa yhtään lisäriskejä tarpeettomasti esim baareissa tai ravintoloissa.

---------------
Yleensäkin koronatapausten määrä on Suomessa nyt voimakkaassa kasvussa, joten kaikkien olisi syytä ottaa se huomioon ja välttää turhia tarttumisriskejä, koska muutoin on vaara, että korona vie ja hallituksemme vikisee ja monia asioita joudutaan perumaan ja pistämään koko maassa pien taas ovet kiinni ja laput luukulle..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
En näe järkevässä toiminnassa mitään "panikointia". Ei kellään ole mitään halua sairastua tautiin, jonka pitkäaikaisia vaikutuksia ei täysin tiedetä, tiedetään vain, että hyvin monelle taudin sairastaneelle niitä tulee ja jos ei ole rokotettu, niin voi joutua esim teholle tai kuolla.
Järkevyys riippuu katsantokannasta.

Jos jonkun riskinsietokyky on korkeampi kuin sinun, hän arvostaa sosiaalista kanssakäymistä sinua enemmän + hän on lukenut covid-tarinoita ja arvioi riskin pahasta taudista pieneksi, niin tuollaisen henkilön näkökulmasta "järkevä" toiminta on nimenomaan sitä, että mennään raflaan kavereiden kanssa nauttimaan kesästä aivan normaalisti tai mennään musafestareille.

Osa ihmisistä ei näe sukulaisiaan jatkuvasti tai kaikki vanhemmat sukulaiset ovat tuplarokotettuja jne. jolloin omat pelot siitäkin ovat ymmärrettävästi vähäisemmät.

Esim. meillä kummankin vanhemmat on tuplarokotettu jo aikaa sitten ja meilläkin on tuplarokotukset suonissa jo melkein 3vk, niin riskit ovat oikeasti tosi vähäiset. Eivät toki nollassa, mutta jos nollariskiä haluaa, niin silloin ei voi koskaan tehdä mitään.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 354
No en ota kantaa siihen miten immuunijärjestelmä kehittyy, kun ei ole minkään vertaa alan koulutusta. Sen verran kuitenkin pystyn päättelemään, että sitä kehittyvää immuunijärjestelmää koetellaan jatkuvasti myös ilman mRNA rokotetta tai covid19 tautia. Pointti oli siinä, että kannattaako kehittyvää immuunijärjestelmää sörkkiä jollain, jolla voi olla tuntemattomia vaikutuksia jos siihen voi itse vaikuttaa. Lievänä sairastettu covidkin saattaa olla lapsille parempi vaihtoehto rokotteelle, mutta vielä ei ole riittävästi kokemusta.

Ja edelleen mRNA rokotteita ei ole aikaisemmin käytetty ihmiseen. Ei voi verrata muihin rokotteisiin, joita on annettu ja testattu kymmeniä vuosia.
Mistä päättelit, että covid sairastaminen on parempi kuin rokote? Long covid on kuitenkin ihan todellinen riski sen jos sairastuu, niin en pitäisi sitä kyllä parempana. Kun sitä immuunijärjestelmää jo nyt sörkitään alle vuoden ikäisestä rokotteilla, niin en näe miksi tämä rokote olisi vaarallisempi kuin todistetusti ikäviä jopa pitkiä oireita mahdollisesti aiheuttava tauti. Joo onhan se uutta tekniikkaa, mutta rokote on todettu turvalliseksi jo 12v, nuoremmilla ei vielä ole tutkittu.


Lukitsetko vastauksen?

Tonni menee aika varmasti rikki, ellei tule uusia muuttujia kuvioon kuten kovempia rajoituksia. Korona on kiihtynyt Suomessa jo kuukauden ajan eikä se näytä mitään hiipumisen merkkejä. (Tässä kuvaajassa ei ole vielä edes huomioitu tämän päivän lukemaa 612.)
No sinun vastaukset on tähän asti ainakin menneet ihan lahjakkaasti perseelleen esim. UK:n osalta. Itse veikkaan ettei mene tonni rikki.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 405
Lyödäänkö vetoa? Jos menee tonni rikki ensi viikolla (viikko 31), niin en kirjoita ketjuun ennenkuin lumi on taas maassa. Jos tonni ei mene rikki viikolla 31, niin sinä et kirjoita ketjuun ennenkuin lunta on maassa. Sovitaan vielä, että lumeksi lasketaan vain ensilumi Helsingissä.
En lyö vetoa juuri ensi viikon osalta, mutta rikki mennee kyllä parin viikon sisällä niin että heilahtaa.

Yksi uusi muuttuja tulee kyllä olemaan lähipäivinä alkava "sadekausi", joka voi sitten vaikuttaa suuntaan tai toiseenkin. Jos ihmiset vetäytyy terasseilta baarien sisätiloihin niin ei hyvä heilu...
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 126
Onnea


Tikkurila Festivaaleilla (22.7.–24.7.) olleilla yksittäisillä henkilöillä on todettu koronavirustartuntoja. Siten festivaalialueella on saattanut altistua koronavirustartunnalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Järkevyys riippuu katsantokannasta.

Jos jonkun riskinsietokyky on korkeampi kuin sinun, hän arvostaa sosiaalista kanssakäymistä sinua enemmän + hän on lukenut covid-tarinoita ja arvioi riskin pahasta taudista pieneksi, niin tuollaisen henkilön näkökulmasta "järkevä" toiminta on nimenomaan sitä, että mennään raflaan kavereiden kanssa nauttimaan kesästä aivan normaalisti tai mennään musafestareille.

Osa ihmisistä ei näe sukulaisiaan jatkuvasti tai kaikki vanhemmat sukulaiset ovat tuplarokotettuja jne. jolloin omat pelot siitäkin ovat ymmärrettävästi vähäisemmät.

Esim. meillä kummankin vanhemmat on tuplarokotettu jo aikaa sitten ja meilläkin on tuplarokotukset suonissa jo melkein 3vk, niin riskit ovat oikeasti tosi vähäiset. Eivät toki nollassa, mutta jos nollariskiä haluaa, niin silloin ei voi koskaan tehdä mitään.
Juu, varmaankin samat idiootit todennäköisesti, kuin joiden oli pakko käudä hakemassa Venäjältä pahin mahdollinen versio Covidista ja levitellä sitten ympäriinsä.
Eli minä! minä! mulkkuja, jotka eivät välitä toisista mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 220
Onnea

Eipä tuo eikä tulevan viikonloppun DBTL turussa vaikuta yhtään mitään. Tartuntoja tulee. Minkäs teet. Niin kauan kun sairaalat eivät täyty niin keveillä rajoituksilla mennään kunnes rokotesuoja on kattava.

Periaatteessa yksityisillä toimijoilla olisi mahdollisuus ottaa käyttöön vaatimus rokotepassista rokotesuojasta jolloin tartuttajat jäisivät suurelta osin tapahtumien/baarien ulkopuolelle ilman todistetta saaduista rokotteista. Muutamassa viikossa systeemin saisi käyttöön.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
Juu, varmaankin samat idiootit todennäköisesti, kuin joiden oli pakko käudä hakemassa Venäjältä pahin mahdollinen versio Covidista ja levitellä sitten ympäriinsä.
Eli minä! minä! mulkkuja, jotka eivät välitä toisista mitään.
Ihmisiä nekin on - ja heidän katsantokannastaan sinä olet MINÄ! MINÄ! MULKKU kun haluat kieltää heiltä elämisen.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 462
Juu, varmaankin samat idiootit todennäköisesti, kuin joiden oli pakko käudä hakemassa Venäjältä pahin mahdollinen versio Covidista ja levitellä sitten ympäriinsä.
Eli minä! minä! mulkkuja, jotka eivät välitä toisista mitään.
On käynyt myös aika selväksi että ei suakaan kiinnosta pätkääkään mitä rajoitukset tekee ihmisille tai yrityksille. Kunhan saat mielenrauhan alhaisista tartuntaluvuista ja itses lisäks kaikki muutkin istuu himassa niin hyvä, ihan sama mitä ongelmia nää toimenpiteet aiheuttaa muille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 488
Tätä rokotepassia nyt rummutetaan enenevässä määrin, se varmaan otetaan käyttöön lähiviikkoina tai kuukausina. Kukaan ei ole nostanut esiin että se olisi määräaikainen, vaan kyllä tässä pitää valmistautua vuosittaisiin piikkeihin tai et pääse minnekkään. Rokotteidenhan teho ei kestä vaan saa olla tehostetta ottamassa uudestaan ja uudestaan. Mitenhän iso lasku tästä tulee vuosittain valtiolle, vai pitääköhän ihmisten maksaa piikistä jatkossa itse? Mukava pieni vuosimaksu että pääsee ravintoloihin tai baareihin.
Jos asioita hoidettaisiin kunnolla ja motivaattorina olisi yhteinen hyvä, niin koronapassitouhut olisi valmisteltu kuntoon jo vuosi sitten, saatu syksyksi käyttöön ja nyt olisi käynnissä suunnitelma tämän tilapäisen käytännön alasajamiseksi.

Tässä meidän ulottuvuudessamme kuitenkin tautipasseja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn nyt, kun homma alkaa pian olla taputeltu ja hyöty varsinaisen rajun pandemian ajalta jäi saamatta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773

Koordinaatioryhmä kannattaa Turun seudulla rokotusten tehon heikentämistä alentamalla väliä 1 ja 2 rokotteen välillä 12 viikosta 8 viikkoon. Samaan syssyyn on ymmärretty että sairaalahoidossa ei ole ketään ja kukaan ei kuole. Mikä on siis se logiikka miksi rokotteen tehoa halutaan alentaa?

Mitä ihmettä se tällainen viestintä on että ei kerrota syytä asioille. Tartuntamäärät ei ole syy.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Ei olisi iso urakka selittää vaikka rautalangasta miksi asioita tehdään, ihan tyhmällekin. Nyt ei missään viestinnässä mainita syitä ollenkaan. Onkohan vain taas yksi osoitus että päättäjät eivät itsekään tiedä mitä tekevät. Korkeintaan mielistelevät kansaa, ja tässäkin ylläolevassa tapauksessa negatiivisin tuloksin.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Vaikka aiemmalla rokotuksella saataisiin lyhytaikainen etu niin pitkäaikainen tulos on miinusta jos ihmiset eivät saa kunnon vastetta rokotuksista. Lyhytnäköistä ja erittäin typerää. En kyllä suosittelisi rokotusvälin lyhentämistä kenellekään tutulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 488

Koordinaatioryhmä kannattaa Turun seudulla rokotusten tehon heikentämistä alentamalla väliä 1 ja 2 rokotteen välillä 12 viikosta 8 viikkoon. Samaan syssyyn on ymmärretty että sairaalahoidossa ei ole ketään ja kukaan ei kuole. Mikä on siis se logiikka miksi rokotteen tehoa halutaan alentaa?

Mitä ihmettä se tällainen viestintä on että ei kerrota syytä asioille. Tartuntamäärät ei ole syy.
Tehon alentaminen on aika villi tulkinta. Vaikka rokotevälin pidentämisen lisätehosta on jonkinasteista näyttöä ja se sopii yleiseen alan perusoppimäärään, niin lyhyempi väli on itse asiassa lähempänä ohjeen mukaista käyttöä. Välin pidennys saattaa paremman ja kestävämmän suojan ohessa lisätä haittoja jälkimmäisestä annoksesta - vaikka tähänastinen kokemus viittaisi siihen, että haitat ovat vähäisiä esim. Comirnatylla ja 8-12 viikon annosvälillä.

Järkevä perustelu välin lyhentämiselle olisikin tehon heikentämisen sijaan täysrokotuskattavuuden nopeampi lisääminen, jonka on lupa olettaa vähentävän taudin leviämistä. Tämän voisi tietysti rautalangasta vääntäen sanoa ääneen, kun tiedottaa tai ehdottelee asioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 922
Vaikka aiemmalla rokotuksella saataisiin lyhytaikainen etu niin pitkäaikainen tulos on miinusta jos ihmiset eivät saa kunnon vastetta rokotuksista. Lyhytnäköistä ja erittäin typerää. En kyllä suosittelisi rokotusvälin lyhentämistä kenellekään tutulle.
Laitatko lähteen väitteelle, että 8 viikon väli antaa pitkällä aikavälillä merkitsevästi heikomman vasteen kuin 12vk väli. Mennyt itseltä tuo ohi.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 051

Koordinaatioryhmä kannattaa Turun seudulla rokotusten tehon heikentämistä alentamalla väliä 1 ja 2 rokotteen välillä 12 viikosta 8 viikkoon. Samaan syssyyn on ymmärretty että sairaalahoidossa ei ole ketään ja kukaan ei kuole. Mikä on siis se logiikka miksi rokotteen tehoa halutaan alentaa?

Mitä ihmettä se tällainen viestintä on että ei kerrota syytä asioille. Tartuntamäärät ei ole syy.
Sulla on varmaan jotain tutkimustuloksia tuosta rokotteen tehon heikkenemisestä, kun rokotusväli on 8 viikkoa vs 12. Kovin merkittävää eroa ei taida olla, ja lisäksi ollet tehnyt myös laskelmat ottaen huomioon yhden vs kahden annoksen tehon tuon neljän viikon ajalta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Sulla on varmasti esittää ihan faktaa, että 8 viikon väli olisi liian lyhyt.

Ei vaan minulla oli faktaa että viestintää ei ole. Aiemman tutkimuksen mukaan se 12 viikkoa oli hyvä. Jos on uutta tutkimustietoa niin miksi sitä ei mainita? Kyse kuitenkin tärkeästä asiasta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Laitatko lähteen väitteelle, että 8 viikon väli antaa pitkällä aikavälillä merkitsevästi heikomman vasteen kuin 12vk väli. Mennyt itseltä tuo ohi.
Eiköhän se olisi näiden koordinaatioryhmien vastuulla selostaa miksi rokotusväliä lähdetään lyhentämään. En nähnyt artikkelissa siitä sanaakaan. Onko tämä siis hyvää viestintää että kaikki tehdään pimennossa?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Tarvitseeko tässä nyt viestintää muutakuin, että rokottaminen on kilpajuoksu? Jos siihen laittaa enemmän tekstiä tai perusteita, niin joku oman elämänsä muroprofessori on huutamassa miten hän tietää paremmin ja miksei häntä kuunnella.
Saadaan enemmän ihmisiä paremman immuunivasteen piiriin, on jo riittävä syy.
Meitä on moneen lähtöön. Ei vaan tunnu ammattimaiselta jos Suomessa sooloillaan eri alueilla eri säännöillä. Ja ilman perusteluita. Miten se tavis tietää mikä on parasta jos vaihtoehtoja on monia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 220
Laitatko lähteen väitteelle, että 8 viikon väli antaa pitkällä aikavälillä merkitsevästi heikomman vasteen kuin 12vk väli. Mennyt itseltä tuo ohi.
Tällainen artikkeli löytyi mediuutisista.

Lehden haastattelemien tutkijoiden mukaan kahdeksan viikon rokotusväli Pfizer/BioNTechin rokotteella on ”ihannepiste”, kun halutaan vahva immuunivaste ja samalla suojataan ihmisiä deltavariantilta.

 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Yllä olevasta artikkelista:

"
– [Britannian rokotuksista vastaavan komitean] JCVI:n alkuperäinen suositus 12 viikosta pohjautui laajaan tietomäärään muista rokotteista, että usein, kun [rokoteannosten välissä] on pitkä väli, on immuunijärjestelmällä mahdollisuus luoda korkein vaste, sanoi Oxfordin yliopiston professori Susanna Duanchie The Guardianille. Hän toimi tutkimuksen johtavana tutkijana.


– Ajattelen kahdeksan viikon [rokotusvälin] olevan ’ihannepiste’, koska ihmiset haluavat ottaa kaksi rokotetta ja Deltaa on paljon liikkeellä nyt, hän sanoi.
"
Ymmärrän tuon itse niin että ihannepiste ei tarkoita maksimaalista vastetta, vaan kompromissia ihmisten panikoinnin ja vasteen välillä. Eli jos haluaa maksimaalisen vasteen niin on parempi odottaa kauemmin kuin tuo 8 viikkoa.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Koronaryhmä miettii uusia toimia vasta, ei ne ole mitään päättänyt. Turussakin toimitaan THL:n ohjeen mukaan, että annosväliä voidaan lyhentää jos tilanne antaa myöden, mutta nyt se ei ole vielä ajankohtaista.
Niin ja minä kritisoin tätä tapaa tehdä päätöksiä ihmisten panikoinnin perusteella. Ei edes tavoitella kunnon vastetta, vaan ihmisiä vaan huijataan rauhoittumaan. Esiintyvät vielä ammattilaisina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 922
Eiköhän se olisi näiden koordinaatioryhmien vastuulla selostaa miksi rokotusväliä lähdetään lyhentämään. En nähnyt artikkelissa siitä sanaakaan. Onko tämä siis hyvää viestintää että kaikki tehdään pimennossa?
Ok, eli sulla ei ole lähdettä, ja keksit koko asian? Asia selvä. Ja miksi aikaistetaan väliä? Siksi, että saataisiin nopeammin toinen annos ihmisille. Toinen annos lisää merkittävästi rokotteen tehoa (lähteet postattu miljoona kertaa ketjuun).

Ja yllä näköjään viitteitä, että lyhyempi väli voisi olla tehokkaampi kuin 12vk väli. Kiitos, @Centteri. Tässä vielä alkup. uutinen:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 220
Niin ja minä kritisoin tätä tapaa tehdä päätöksiä ihmisten panikoinnin perusteella. Ei edes tavoitella kunnon vastetta, vaan ihmisiä vaan huijataan rauhoittumaan. Esiintyvät vielä ammattilaisina.
Missä tätä paniikkia esiintyy..? Täällä foorumilla?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Ok, eli sulla ei ole lähdettä, ja keksit koko asian? Asia selvä. Ja miksi aikaistetaan väliä? Siksi, että saataisiin nopeammin toinen annos ihmisille. Toinen annos lisää merkittävästi rokotteen tehoa (lähteet postattu miljoona kertaa ketjuun).

Ja yllä näköjään viitteitä, että lyhyempi väli voisi olla tehokkaampi kuin 12vk väli. Kiitos, @Centteri. Tässä vielä alkup. uutinen:

No yllä on toinen artikkeli joka väittää toista. Ja en keksinyt päästäni vaan näin täällä aiemmin keskustelua 12 viikosta. Enhän minä nyt kaikkea jaksa itse kaivaa.

Voisit muuten lopettaa tuon päällekäyvän tyylin jos ei löydy 2 sekunnissa lähdettä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Ok, eli sulla ei ole lähdettä, ja keksit koko asian? Asia selvä. Ja miksi aikaistetaan väliä? Siksi, että saataisiin nopeammin toinen annos ihmisille. Toinen annos lisää merkittävästi rokotteen tehoa (lähteet postattu miljoona kertaa ketjuun).

Ja yllä näköjään viitteitä, että lyhyempi väli voisi olla tehokkaampi kuin 12vk väli. Kiitos, @Centteri. Tässä vielä alkup. uutinen:

Ei ole viitteitä. Jos luet artikkelin kunnolla.

Naurattaa muutenkin kun kirjoitit että keksin 12 viikkoa päästäni. Suomessa ei ole valikoitunut se 12 viikkoa rokotusväliksi sattumalta, ihan tiedoksi.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Uusi tapa argumentoida on linkittää artikkeli ja sitten ymmärtää se väärin. Propsit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 922
No yllä on toinen artikkeli joka väittää toista. Ja en keksinyt päästäni vaan näin täällä aiemmin keskustelua 12 viikosta. Enhän minä nyt kaikkea jaksa itse kaivaa.
Se postattiin oman kommenttisi jälkeen ja siinä ei sanota, että 12vk väli olisi parempi kuin 10vk tai 8vk. Mutta siinä todetaan, että 8vk voi olla parempi kompromissi kuin 12vk kun otetaan huomioon nopeutuva rokotustahti ja silti rokotteen korkea teho. Ja osassa tapauksista jopa 4vk voi olla parempi.

Tuo siis yksinään on jo ihan hyvä perustelu myös miksi Turkuun tuota ehdotetaan.

Naurattaa muutenkin kun kirjoitit että keksin 12 viikkoa päästäni.
Pyysin lähdettä väitteellesi että 8vk annosväli antaa heikomman vasteen kuin 12vk. Haluaisin yhä nähdä sen lähteen. Muutoin kuulostaa että keksit asian omasta päästäsi.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Se postattiin oman kommenttisi jälkeen ja siinä ei sanota, että 12vk väli olisi parempi kuin 10vk tai 8vk. Mutta siinä todetaan, että 8vk voi olla parempi kompromissi kuin 12vk kun otetaan huomioon nopeutuva rokotustahti ja silti rokotteen korkea teho. Ja osassa tapauksista jopa 4vk voi olla parempi.

Tuo siis yksinään on jo ihan hyvä perustelu myös miksi Turkuun tuota ehdotetaan.

Pyysin lähdettä väitteellesi että 8vk annosväli antaa heikomman vasteen kuin 12vk. Haluaisin yhä nähdä sen lähteen. Muutoin kuulostaa että keksit asian omasta päästäsi.
Aijaa. Itse sain kyllä kuvan että alettiin kritisoida kun väitin että rokotteen vaste alenee kun rokotusvälin laskee 12 viikosta 8. Nuo linkitetyt artikkelit kertovat että, kyllä näinhän se juuri menee.

En ymmärtänyt koko tämän keskustelun pointtia oikein.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Pitäiskö sun kokeilla sitä lukemista mitä sillä haetaan? Itseasiassa taisin jopa suomeksi kirjoitella mitä tällä haetaan takaa.
Oma väitteeni koski vain sitä osaa että heikkeneekö vaste. Heikkenee. En ottanut muuhun kantaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 922
Itse sain kyllä kuvan että alettiin kritisoida kun väitin että rokotteen vaste alenee kun rokotusvälin laskee 12 viikosta 8. Nuo linkitetyt artikkelit kertovat että, kyllä näinhän se juuri menee.
Guardianin artikkelissa vertailtiin 3-4vk ja 10vk annosten välisiä eroja. Mukana testissä ei ollut 12vk annosväliä, siihen viitattiin aiemman suosituksen osalta. Onko sulla siis joku lähde, jossa 12vk annosväliä on verrattu 8vk tai 10vk annosväliin - sitä alkunperinkin kysyin? Jos se on tällä sivulla, niin pahoittelut, on mennyt ohi. Linkkaatko vielä, niin lukaisen sen. Tuo linkkaamani alkup. uutinen totesi, että 8vk voi olla parempi kompromissi, koska näin saadaan rokotteet aiemmin perille. Ja tätä Turussakin ehdotellaan. Ja sen kyseenalaistit.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 405
Neljä viikkoa on aika pitkä aika odotella yhden annoksen varassa sitä, että sitten neljän viikon päästä saa teoriassa prosentilla tai parilla paremman suojan jatkoa ajatellen kuin jos ottaisi sen tehosteen heti.

Eiköhän se nyt ole aika selvää, että tässä vaiheessa tuon neljän viikon ajallinen voittaminen on oleellisempaa kun epidemia kiihtyy koko ajan.

Jos rokotteet menisi hyvin "kaupaksi" jäljellä oleville ykkösannoksen saajille, niin sitten toki kannattaa rokotteet antaa niille. Mutta jos ei kelpaa, niin pääasia että ne johonkin olkavarsiin pistetään.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Guardianin artikkelissa vertailtiin 3-4vk ja 10vk annosten välisiä eroja. Mukana testissä ei ollut 12vk annosväliä, siihen viitattiin aiemman suosituksen osalta. Onko sulla siis joku lähde, jossa 12vk annosväliä on verrattu 8vk tai 10vk annosväliin - sitä alkunperinkin kysyin? Jos se on tällä sivulla, niin pahoittelut, on mennyt ohi. Linkkaatko vielä, niin lukaisen sen. Tuo linkkaamani alkup. uutinen totesi, että 8vk voi olla parempi kompromissi, koska näin saadaan rokotteet aiemmin perille. Ja tätä Turussakin ehdotellaan. Ja sen kyseenalaistit.
Edelliseltä sivulta. Ei löydy 12 viikkoa, mutta todetaan suoraan että pidempi väli on hyväksi. Jos 10 viikolla saadaan näistä maksimaalinen vaste niin todennäköisempää on että 12 viikolla saa paremman vasteen kuin 8 viikolla.

 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Tuo on se sama Guardianin lähde. Ja sulla EI siis ole lähdettä keksimällesi väitteellesi. Turha jatkaa tätä vääntämistä.
Senkun etsit itse. Kyllä siinä on maininta että muilla lääkkeillä se 12 viikkoa tuntuu olevan paras. En nyt näkisi että koronarokote olisi mikään erityistapaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
Eiköhän se olisi näiden koordinaatioryhmien vastuulla selostaa miksi rokotusväliä lähdetään lyhentämään. En nähnyt artikkelissa siitä sanaakaan. Onko tämä siis hyvää viestintää että kaikki tehdään pimennossa?
Ehkä pitäisi perustella, että miksi ylipäätään poikettiin 4vk rokotevälistä jolla rokotteet alunperin testattiin toimiviksi?

Itse sain toisen rokotteen päivälleen 4vk päästä ensimmäisestä ja modernalle mitattiin tällä rokotevälillä Phase-3 kliinisissä tutkimuksissa joku 95% teho tjsp.

Suomessa ja Briteissä ilmeisesti haluttiin saada enemmän 1. Annoksen saaneita nopeammin kun kansalliset rokoteohjelmat päätettiin ajaa 8-12vk väleillä läpi, mutta silloin kun päätöksiä tehtiin, ei tietääkseni ollut yhtään tutkimusta siitä, että miten nämä uudet rokotteet ylipäätään toimivat noin pitkillä väleillä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 773
Ehkä pitäisi perustella, että miksi ylipäätään poikettiin 4vk rokotevälistä jolla rokotteet alunperin testattiin toimiviksi?
Eihän sille kansalle näköjään tarvitse kertoa mitään. Kunhan lätkitään rajoituksia ja muuta kaikkea. Bää bää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 620
Viestejä
4 254 002
Jäsenet
71 346
Uusin jäsen
Sigmeoni

Hinta.fi

Ylös Bottom