• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Koronapandemian talousvaikutukset ja politiikkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ?..
  • Aloitettu Aloitettu
Kunnon puhallus näköjään menossa valtakunnassa, maskikaupat olikin vasta alkusointuja.
Nyt kannattaa jokaisen perustaa pöytälaatikkofimoja, mahdollisuus sadan tonnin pikavoittoon on ilmeisen suuri.
 
Kunnon puhallus näköjään menossa valtakunnassa, maskikaupat olikin vasta alkusointuja.
Nyt kannattaa jokaisen perustaa pöytälaatikkofimoja, mahdollisuus sadan tonnin pikavoittoon on ilmeisen suuri.

Jep, tämä on pientä verrattuna siihen kun aletaan sitä 20+ miljardia taikaseinärahaa jakelemaan edestakaisin. Varmaan alunperin tarkoitus on ollut "hyvä", mutta kun se toteutus on tyyliin "tuossa on 800 miljoonaa, koittakaa hoitaa sillä yritykset kuiville" tai "tossa on 600 miljoonaa, ostakaa kiinasta maskeja", niin homma lähtee kyllä siinä kohtaa täysin käsistä kun aktivoituu kaikki mahdolliset kusettajat, välistävetäjät ja hyväveliverkostot.
 
Kunnon puhallus näköjään menossa valtakunnassa, maskikaupat olikin vasta alkusointuja.
Nyt kannattaa jokaisen perustaa pöytälaatikkofimoja, mahdollisuus sadan tonnin pikavoittoon on ilmeisen suuri.

No jos meinaat Business Finlandin tuilla tehdä tiliä niin sitten niitä yrityksiä on kannattanut aina perustaa. Okei, nyt on väliaikaisesti vähän enemmän rahaa jaossa kuin normaalisti mutta tuen saantiperusteet aikalailla samat.
Tosin todellisuudessa tuota tukien käyttöä seurataan joten niillä ei voi lähteä tekemään mitään pikavoittoja.
 
No jos meinaat Business Finlandin tuilla tehdä tiliä niin sitten niitä yrityksiä on kannattanut aina perustaa. Okei, nyt on väliaikaisesti vähän enemmän rahaa jaossa kuin normaalisti mutta tuen saantiperusteet aikalailla samat.
Tosin todellisuudessa tuota tukien käyttöä seurataan joten niillä ei voi lähteä tekemään mitään pikavoittoja.

Ei sieltä rahaa kanneta millään ämpäreillä ulos vieläkään. Puhuminen pikavoitoista tai suuresta puhalluksesta on melkolailla liioiteltua.

Varojen käyttöön vaaditaan projektiseuranta ja välitilinpäätös tarvitaan ennen hakemuksen jättämistä. On aika vaikea lähteä peittelemään tätä rahaa pikavoitoksi johonkin omistajien tileille.

On paaaaaaaaaljon helpompia tapoja pimittää rahaa verottajalta tai kähmiä itselleen ylimääräistä fyrkkaa kun hakea jotain Business Finlandin tukea.

Jos osoittautuu väärinkäytöksiä niin eiköhän valtion puolesta laiteta aika kattava tutkinta ja verotarkastus pystyyn.

Rahoituksen saamisen edellytyksissä seisoo että sitä ei voi hakea holdareille tai jollekin bulvaanille tai viikko sitten rekisteröidylle yritykselle. Tämä yhdistettynä vaadittavaan peojektiseurantaan tekee business Finlandin tuesta aika huonon tavan kähmiä itselleen rahaa.

Ministerikin nyt Iltalehden otsikoiden ja möyhöäjien takia joutuu sanomaan että hakemukset tutkitaan. No voi helvetti hakemusten säännöissä jo lukee selkeästi mihin ne pitää käyttää ja jälkeenpäin on aika helppo todentaa onko perseilty. Etukäteen kukaan ei pysty tarpeeksi hyvin arvioimaan tämmöisessä nopeasti kyhätyssä viritelmässä että kuka oikeasti tarttee sitä rahaa ja mikä se kokonaisuus yksittäisen firman ympärillä on. Tai pystyy mutta siinä vaiheessa viimeisiä avustuksia maksettaisiin vielä 2030-luvulla.

Kyseessä on enemmänkin ministerien liian nopeasti ja asiaa ymmärtämättä pystyyn laitettu raha-automaatti. Suurin ongelma on että tämä näyttää huonolta.
 
Ministerikin nyt Iltalehden otsikoiden ja möyhöäjien takia joutuu sanomaan että hakemukset tutkitaan. No voi helvetti hakemusten säännöissä jo lukee selkeästi mihin ne pitää käyttää ja jälkeenpäin on aika helppo todentaa onko perseilty. Etukäteen kukaan ei pysty tarpeeksi hyvin arvioimaan tämmöisessä nopeasti kyhätyssä viritelmässä että kuka oikeasti tarttee sitä rahaa ja mikä se kokonaisuus yksittäisen firman ympärillä on. Tai pystyy mutta siinä vaiheessa viimeisiä avustuksia maksettaisiin vielä 2030-luvulla.

Kyseessä on enemmänkin ministerien liian nopeasti ja asiaa ymmärtämättä pystyyn laitettu raha-automaatti. Suurin ongelma on että tämä näyttää huonolta.
Onhan noita Business Finland (entinen Tekes) rahoja saanut jo hyvin pitkään erilaisiin startuppeihin, tai kehityshankkeisiin. Näissä vaan on tyypillisesti ehtona ollut se että kyseessä on ollut laina:



Normaalistihan yritys rahoittaa investointinsa joko omalla pääomallaan tai sitten lainaamalla. Nyt homma on minusta tuon Koronan varjolla lähtenyt kyllä osittain lapasesta, kun rahaa on käytännössä annettu esim. tuohon jo surullisen kuuluisaan blogistin suklaahankkeeseen. Tai varsin hyvin menestyneisiin ja hyvää tulosta tehneisiin IT taloihin vaikkapa.


Ei nuo Business Finland:inkaan rahat synny ilmasta, vaan kyseessä on verorahoitteinen pulju, joka loppupeleissä jakaa verotuksella kerättyjä rahoja (tai valtion velkana otetuja pahimmillaan). Minusta on ihan asiallista kysyä että onko oikein riistää työtä tekevältä väestöltä rahaa, jotta sen voi antaa jollekkin yritykselle ilmaiseksi tuon yrityksen hankkeisiin. Ei ehkä olla ihan valtion ja verotuksen ytimessä tässä rahan käytössä nyt.
 
Se suklaablogi nyt on esillä vain sen takia kun se on niin ilmiselvä keissi. Sitten on ne lukemattomat muut jotka on vähemmän itsestäänselviä kun niitä ei kukaan ole penkomassa, ja voi olla monessa tapauksessa vaikea penkoakin jos on vain jokin epämääräinen pöytälaatikkofirma.
 
Onhan noita Business Finland (entinen Tekes) rahoja saanut jo hyvin pitkään erilaisiin startuppeihin, tai kehityshankkeisiin. Näissä vaan on tyypillisesti ehtona ollut se että kyseessä on ollut laina:



Normaalistihan yritys rahoittaa investointinsa joko omalla pääomallaan tai sitten lainaamalla. Nyt homma on minusta tuon Koronan varjolla lähtenyt kyllä osittain lapasesta, kun rahaa on käytännössä annettu esim. tuohon jo surullisen kuuluisaan blogistin suklaahankkeeseen. Tai varsin hyvin menestyneisiin ja hyvää tulosta tehneisiin IT taloihin vaikkapa.


Ei nuo Business Finland:inkaan rahat synny ilmasta, vaan kyseessä on verorahoitteinen pulju, joka loppupeleissä jakaa verotuksella kerättyjä rahoja (tai valtion velkana otetuja pahimmillaan). Minusta on ihan asiallista kysyä että onko oikein riistää työtä tekevältä väestöltä rahaa, jotta sen voi antaa jollekkin yritykselle ilmaiseksi tuon yrityksen hankkeisiin. Ei ehkä olla ihan valtion ja verotuksen ytimessä tässä rahan käytössä nyt.

Ei niissä tyypillisesti ole ollut ehtona mikään laina. Laina on yksi vaihtoehto noissa Business Finland rahoituksissa mutta siellä on myös ihan suoraa rahallista tukea jota ei tarvitse maksaa takaisin. Ja tuota voi hakea niin isot kuin pienetkin yritykset. Noissa suorissa tuissa on enemmän rajoituksia sen suhteen mihin niitä saa käyttää mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa takaisin (paitsi jos ei käytä koko tukea syystä tai toisesta).

Nyt tämän koronatilanteen seurauksena Business Finland ei ole tehnyt mitään sellaista mitä se ei normaalisti tekisi. Ainoa ero on se että ne saivat luvan käyttää sen 800 miljonaa ylimääräistä (sen normaalin about 500 miljoonan vuosibudjetin lisäksi) sellaisiin yrityksiin joiden liiketoimintaa haittaa koronavirus (eli käytännössä lähes kaikki yritykset).

Eli se "suklaablogi", tai siis oikeasti uusmedian markkinointifirma joka on laajentamassa toimintaansa myös vähittäiskaupan puolelle jonkinlaisella brändilisenssoinnilla, olisi hyvinkin voinut saada vastaavanlaista Business Finland rahoitusta vaikka ei olisi koronavirusta. Koska tuota rahaa jaetaan joka vuosi satojen miljoonien eurojen edestä käytännössä samoilla perusteilla kuin nyt.
 
Se suklaablogi nyt on esillä vain sen takia kun se on niin ilmiselvä keissi. Sitten on ne lukemattomat muut jotka on vähemmän itsestäänselviä kun niitä ei kukaan ole penkomassa, ja voi olla monessa tapauksessa vaikea penkoakin jos on vain jokin epämääräinen pöytälaatikkofirma.
Eikä vaan epämääräiset pöytälaatikkofirmat.

Mitenkäs luulet, olisiko IKH palauttanut rahoja ilman että asia olisi noussut julkisuuteen.


Ihan asiallista on kysyä että onko tämä rahan jakaminen mennyt ihan oikein.

"Tilinpäätöstietojen mukaan työkalu- ja tarviketukkukauppaan erikoistuneella IKH:lla ei pitäisi olla suurta hätää, sillä yhtiön kassassa on 18 miljoonaa euroa ja se omistaa rahoitusarvopapereita 25,8 miljoonalla eurolla. Lisäksi yhtiöllä on voitonjakokelpoisia varoja huimat 121,4 miljoonaa euroa. " Osikojakin jaettiin hiljattain omistajille 6 miljoonan edestä.

Ja IKH on vain yksi esimerkki, varmasti tuolta tulee vastaan muitakin..
 
Ei niissä tyypillisesti ole ollut ehtona mikään laina. Laina on yksi vaihtoehto noissa Business Finland rahoituksissa mutta siellä on myös ihan suoraa rahallista tukea jota ei tarvitse maksaa takaisin. Ja tuota voi hakea niin isot kuin pienetkin yritykset. Noissa suorissa tuissa on enemmän rajoituksia sen suhteen mihin niitä saa käyttää mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa takaisin (paitsi jos ei käytä koko tukea syystä tai toisesta).

Nyt tämän koronatilanteen seurauksena Business Finland ei ole tehnyt mitään sellaista mitä se ei normaalisti tekisi. Ainoa ero on se että ne saivat luvan käyttää sen 800 miljonaa ylimääräistä (sen normaalin about 500 miljoonan vuosibudjetin lisäksi) sellaisiin yrityksiin joiden liiketoimintaa haittaa koronavirus (eli käytännössä lähes kaikki yritykset).

Eli se "suklaablogi", tai siis oikeasti uusmedian markkinointifirma joka on laajentamassa toimintaansa myös vähittäiskaupan puolelle jonkinlaisella brändilisenssoinnilla, olisi hyvinkin voinut saada vastaavanlaista Business Finland rahoitusta vaikka ei olisi koronavirusta. Koska tuota rahaa jaetaan joka vuosi satojen miljoonien eurojen edestä käytännössä samoilla perusteilla kuin nyt.
Riippuu tilanteesta. Usein on laina. Joissain tilanteissa voi olla myös suoraa tukeakin. Itse olen ollut mukana perustamassa yhtä yritystä, jonka alukurahoitusta tuli Tekesiltä lainana.
Ja huomaa että noin se 800 miljoonaa jaettavaksi vain järjestyi nopsaan.


Mutta hyväähän tässä on myös se että ihmiseille alkaa kertyä tietoisuutta siitä mihin ne verorahat oikein katoavatkaan. Ehkäpä se joskus liiankin innokas "hyvinvointivaltion" hehkutus alkaa jatkossa saada hieman katkerampaa makua monenkin suussa.
 
Riippuu tilanteesta. Usein on laina. Joissain tilanteissa voi olla myös suoraa tukeakin.


Mutta hyväähän tässä on myös se että ihmiseille alkaa kertyä tietoisuutta siitä mihin ne verorahat oikein katoavatkaan. Ehkäpä se joskus liiankin innokas "hyvinvointivaltion" hehkutus alkaa jatkossa saada hieman katkerampaa makua monenkin suussa.

No varmasti usein on laina mutta usein on myös suora tuki. Tai sanotaan näin, en tiedä yhtään tapausta että joku olisi saanut Tekes/Business Finland lainan. Tiedän varmaan kymmeniä tapauksia joissa on suoraa tukirahoitusta Business Finlandilta (tai sitä ennen Tekesiltä). Niin pienien startuppien, vähän isompien yritysten ja sitten ihan suuryritysten kohdalla.

Ja täältä vaan selaamaan:

Näyttäisi että lainojen osuus on suht pieni verrattuna muihin tukiin.

*edit*
Katos olikin että yksi niistä jonka luulin saaneen tuen oli laina. Joten tiedän yhden tapauksen jossa on hakenut lainaa tuolta
 
Viimeksi muokattu:
No varmasti usein on laina mutta usein on myös suora tuki.
Business Finland (Tekes) saa tässä nyt varmasti ansaitsemaansa julkisuutta ;), voi monelle työn raskaan raatajalle tulla yllätyksenä kuinka niitä "yhteisiä" ja työntekijöiden selkänahasta irroitettuja rahoja käytetään tässä maassa.

Mutta sitä ei voi kieltää, vaikka Business Finland eräänlainen "ilmaisen rahan jakokone" onkin, että tämän Korona kriisin varjolla tehty rahan jakaminen ei ihan nyt ole kohdallaan. Onko se ollut kohdallaan pitkään aikaan saa nyt valoa myös. Koronan osalta touhu vaan on noussut ihan uusiin swääreihin.

Ei Kauppalehti ihan helposti julkaise artikkelia otsikolla "Koronatuet ovat vuosisadan vedätys".


 
Viimeksi muokattu:
Eniten tässä vituttaa jos nyt tämän lavean rahan jakamisen vuoksi kaikkien yrittäjien ja palkansaajien tuloverotusta joudutaan kiristämään :mad:
 
Eniten tässä vituttaa jos nyt tämän lavean rahan jakamisen vuoksi kaikkien yrittäjien ja palkansaajien tuloverotusta joudutaan kiristämään :mad:
Lainarahalla tuo rahan jakaminen tehdään. Budjetti oli jo valmiiksi reilun alijäämäinen, ja nyt on entistä alijäämäisempi, ja pahemmaksi menee etenkin jos/kun tästä touhusta seuraa massatyöttömyys.
Joten vaihtoehdot on joko verotuksen kiristäminen, tai valtion ja kuntien kulujen karsinta reilusti. Mitähän nykyinen sosialistihallituksemme valitsee ;).

Aina kannattaa muistaa se, ettei valtiolla ole mitään rahaa. Kaikki raha jota tuolla on, on tavalla tai toisella joko kerätty, tai tullaan keräämään meiltä, veroja maksavilta Suomen kansalaisilta.
 
Viimeksi muokattu:

Ei nyt taas mahdu pienen ihmisen päähän, että niinkin typeriä ihmisä löytyy, joiden mielestä se jos julkinen sekori jakaa kyseenalaisin perustein kehitysrajaa on niiden vika, jotka sitä vastaan ottavat. Tappouhkauksia ei ole syytä lähettää kenellekään, mutta jos kritiikkiä haluaa johonkin osoittaa, niin miten olisi se taho joka tästä hienosta jakosysteemistä päätti? Ai ei vain, äänestetään edelleen sama vasemmistohallitus jakamaan rahaa joka suuntaan, ja uhkaillaan yrityksiä jos nämä eivät rahasta kieltäydy, kun ovat sen ensin veroina maksaneet, selvä. Ehkä minunkin pitäisi kannustusloukkujen kritisoinnin sijasta alkaa uhkailla niissä olevia, sehän ratkaiseekin ongelman.

Toki sama koskee koko yritystukiviidakkoa, josta 99% saisi lakkauttaa ja käytää säästöt joko yritysverotuksen ja työnantajamaksujen alentamiseen kautta linjan, sen sijaan että valtio tunnetusti infernaalisen huonolla businessvainullaan valikoi mitä kannattaa ja mitä ei kannata tukea.
Business Finland (Tekes) saa tässä nyt varmasti ansaitsemaansa julkisuutta ;), voi monelle työn raskaan raatajalle tulla yllätyksenä kuinka niitä "yhteisiä" ja työntekijöiden selkänahasta irroitettuja rahoja käytetään tässä maassa.

Mutta sitä ei voi kieltää, vaikka Business Finland eräänlainen "ilmaisen rahan jakokone" onkin, että tämän Korona kriisin varjolla tehty rahan jakaminen ei ihan nyt ole kohdallaan. Onko se ollut kohdallaan pitkään aikaan saa nyt valoa myös. Koronan osalta touhu vaan on noussut ihan uusiin swääreihin.

Ei Kauppalehti ihan helposti julkaise artikkelia otsikolla "Koronatuet ovat vuosisadan vedätys".


Sadattelin jo kun näistä tuista ekan kerran kerrottiin, että miksi pitää taas kerran polttaa rahaa jollain byrokratiajärjestelmän harkinnanvaraisella touhusatatonnisila, sen sijaan että oltaisiin tehty jotain järkevää, tasapuolista ja yrityselämää ja työllistämistä helpottavaa kuten leikattu määräaikaisesti työnantajamaksuja. Ai niin, koska se olisi pienentänyt julksen sektorin vaikutusta, ja sehän ei vaan kertakaikkiaan käy päinsä.

Surullisinta tässä on, että tämä perseily tuntuu saavan suuren osan suomalaisista vaatimaan lisää samanlaista perseilyä, eli julksen sektorin paisuttamista. Mikä kumma siinä on, että aina kun julkinen sektori toimii huonosti, niin ratkaisu siihen on lisää rahaa julkiselle sektorille.
 
Voisin itse lisätä että en erikseen kannata tätä rahan jakamista isoille konsulttiyrityksille tai muille jotka sitä eivät oikeasti tarvitse.

Toimin itse töiden puolesta pk-yritysten kanssa ja itselläni on asiakkaita joilla liikevaihto on jotain 1-5 miljoonan välillä ja tarve järjestelmille ja toiminnan modernisoinnille on melko valtava. Jos otettaisiin esim. rakennus ja kuljetuspuolella käyttöön sähköiset toiminnanohjaukset, sähköinen taloushallinto ja modernisoitaisiin vaikka ihan perus toimistokalustoa niin tuottavuusloikka olisi melko monumentaalinen. Tämä 100 000€ tuki olisi aivan omiaan tällaisiin projekteihin.

Tiedän yhden tukkurin jolla tavaraa vielä liikkuu, mutta ongelmana on että logistiikka ja laskutus tehdään käytännössä exceleillä, nyt jos joutuu irtisanomaan porukkaa niin ei pysty itse millään hoitamaan koko yrityksen toimintaa. Tällaisten yritysten järjestelmien modernisointiin tämä tuki olisi melkoinen taivaan lahja. Yritysasiakkaiden verkkokauppaportaalit ovat kanssa sellainen että helpotettaisiin yritysten toimintaa. Osa tällaisesta tarjonnasta on sitä joka yrityksen ajautuessa konkurssiin, siirtyy isoille ulkomaisille toimijoille jotka pystyvät helposti ottaa irronneen kysynnän hoitoonsa.

Toki modernisointi voi aiheuttaa sen että porukalta lähtee työntekijöiden tarvetta pois, mutta onko mitään järkeä että yritys työllistää ihmisiä tekemään töitä jotka voitaisiin automatisoida ja tehdä yrityksestä vakavaraisempi jolloin talouden heilahtelut eivät aiheuta ennakoimattomia konkursseja ja kriisejä.
 
Mikä kumma siinä on, että aina kun julkinen sektori toimii huonosti, niin ratkaisu siihen on lisää rahaa julkiselle sektorille.

Koska siitä seuraa työttömyyttä ja konkursseja ja sitä kautta enemmän tukien varassa sossuilevia.
 
Ei nyt taas mahdu pienen ihmisen päähän, että niinkin typeriä ihmisä löytyy, joiden mielestä se jos julkinen sekori jakaa kyseenalaisin perustein kehitysrajaa on niiden vika, jotka sitä vastaan ottavat.
Ei kukaan ole saanut rahaa pyytämättä ja yllätyksenä. Kyllä se on moraalisesti väärin hakea avustuksia, joita tosiasiassa ei tarvitse. Kyllä tätä saa mielestäni paheksua.

Tappouhkaukset ja muut henkilöön käyvät menevät tietysti yli.
 
Ei kukaan ole saanut rahaa pyytämättä ja yllätyksenä. Kyllä se on moraalisesti väärin hakea avustuksia, joita tosiasiassa ei tarvitse. Kyllä tätä saa mielestäni paheksua.

Mistä joku "mä tuun ja tapan sut" tapaus voi realistisesti sanoen päätellä, että jonkun yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen haettu avustus on perusteeton ja vieläpä hakemusta näkemättä?
 
Jotain tossa Busines Finlandin toiminnassa tuntuu kuitenkin olevan rikki. Faktaa ei ole, mutta kuullut että ympärillä pyörii useita konsulttiyrityksiä jotka suorastaan soittelevat yrityksille ja tarjoavat mahdollisuutta ilmaiseen rahaan, kunhan vaan keksitään sopiva projekti.

Tarjoutuvat ilmeisesti hoitamaan koko projektin alusta loppuun avaimet käteen periaatteella. Suuri osa tuesta valuu näille konsulttifirmoille ja niiden yhteistyökumppaneille ja panos tuotos suhde jää heikoksi. Taitaa olla vähemmistö niitä firmoja jotka näitä tukia ovat täysin oma aloitteisesti hakeneet ja projekteja panneet liikkeelle.

Puhumattakaan siitä, että nyt koronan aikana tuet pitäisi kohdentaa eniten koronasta kärsineille ja konkurssiuhan alla siksi oleville.
 
Ei kukaan ole saanut rahaa pyytämättä ja yllätyksenä. Kyllä se on moraalisesti väärin hakea avustuksia, joita tosiasiassa ei tarvitse. Kyllä tätä saa mielestäni paheksua.

Tappouhkaukset ja muut henkilöön käyvät menevät tietysti yli.
Mutta kun eivät nämä ole mitään sosiaalitukia vaan kehitystukihakemuksia.

Onko väärin hakea opintotukea, vaikka oikeasti vanhemmilla olisi varaa maksaa koko lysti? Onko väärin näyttää kela-kortti apteekissa, vaikka tosiasiassa olisi varaa maksaa koko lääke? Onko väärin hakea työttömyysturvaa lomautuksen tai irtisanomisen yhteydessä, vaikka olisi säästöjä (jos on aito halu tehdä töitä)? Onko väärin hakea kehitysavustusta, vaikka olisi varaa kehitellä itsekin?

Minun vastaukseni olisi, että ei ole, koska mitään kyseisistä tuista ei ole tarkoitettukaan vain turvaamaan välttämätöntä elantoa. Se on eri asia pitäisikö jotakin tukimuotoa olla olemassa (jos puhutaan yritystuista niin vastaus on pääosin ei), mutta jos sellainen on, ja sellaisen tukeminen verorahoilla ei ole vapaaehtoista, niin tottakai on oikeus hyödyntää myös maksamansa järjestelmän hyviä puolia. Minusta se on naurettava ajatus, että yhteiskunnan tuet ja palvelut ovat vain niitä varten, jotka eivät niistä maksa. Pätee yhtälailla tähän kuin näihin "miksi rikas saa lapsilisää" valituksiin.
 
Mutta kun eivät nämä ole mitään sosiaalitukia vaan kehitystukihakemuksia.
Kaiken kaikkiaan koko Business Finland sekä valtion verotuksella kerättyjen varojen jakaminen yritysten kehitystoimintaan on minusta aika perverssiä.

Ensiksi valtio kerää yritykseltä sekä sen työntekijöiltä kovat verot hyvinkin monella tapaa. Sitten osa rahasta hukataan burokraattisen systeemin pyörittämiseen sekä valtion sektorin työntekijöiden (ja poliittisesti nimettyjen "johtajien") palkkoihin jotka leikkivät ymmärtävänsä paremmin kuin yritykset itse miten yritysten kehitykseen käyttämiä rahoja kannattaisi pyörittää + touhun ympärilä pyörivään tällä rahastavaan konsulttiarmeija.

Ymmärrän toki että on olemassa jokin taho joka tukee (neuvonta, ehkä lainat ilman takuuta) aloittelevia yrityksiä, mutta onko tässä Business Finland (Tekes) kuviossa taasen valtio lähtenyt yditoiminnastaan hyvin oudoille poluille ja käyttää verovaroja ihan johonkin muuhun kuin mitä pitäisi?

Tiedän useammankin tapauksen jossa Tekes rahoja aikoinaan on haettu ja saatu ihan vain siksi että kun nyt oli hankkeeseen xx löysää rahaa tarjolla. Niin kuin tässä Koronan varjolla tehdyssä kuppauksessa nyt näyttää käyneen.

Eikö kaikille olisi järkevintä pitää verotus kevyempänä, jotta yritykset ja ihmiset voisivat suoraan itse päättää miten rahansa käyttävät?
 
Olen ollut itse aikoinani tekesin osittaisavustuksella kehitysprojekteissa, joista tuli kuitenkin ihan oikeita kannattavia tuotteita maailmalle myytäväksi. Jonkun mielestä väärin ja vääristää toki kansainvälistä kilpailua mutta jos nyt ajatellaan että Suomessa halutaan kehitettävän ja tehtävän uutta niin onhan tuo ainakin selkeästi siihen osoitettua rahaa toisin kuin se, jonka kansainvälisesti omistettu yhtiö voisi yhtä hyvin jakaa omistajilleen osinkona tai investoida halvemman työvoiman maahan.

Mutta joo, ei tuo suomalaisia firmoja tai työntekijöitä tosiaan pakota laittamaan itseään kilpailukykyiseen kuntoon.
 
Olen ollut itse aikoinani tekesin osittaisavustuksella kehitysprojekteissa, joista tuli kuitenkin ihan oikeita kannattavia tuotteita maailmalle myytäväksi. Jonkun mielestä väärin ja vääristää toki kansainvälistä kilpailua mutta jos nyt ajatellaan että Suomessa halutaan kehitettävän ja tehtävän uutta niin onhan tuo ainakin selkeästi siihen osoitettua rahaa toisin kuin se, jonka kansainvälisesti omistettu yhtiö voisi yhtä hyvin jakaa omistajilleen osinkona tai investoida halvemman työvoiman maahan.

Mutta joo, ei tuo suomalaisia firmoja tai työntekijöitä tosiaan pakota laittamaan itseään kilpailukykyiseen kuntoon.
Se mitä olen maita kiertänyt, niin kaikki se mitä täällä tehdään kotiinpäin vetämiseksi on hyvä juttu. Sillä muualla maailmassa tuota tehdään moninkertaisesti, ja häpeilemättä ja kaikilla tasoilla. Ei tarvitse kuin käydä Tanskanssa tai Ruotsissa vähän pitempään hommissa niin huomaa että kyllä jo noissa maissa oman maan etu ohjaa. Joten kansainvälisen kilpailun vääristämisestä puhujat voivat minun puolestani hypätä kaivoon :)

Lähinnä minusta Suomea ja yrittämistä täällä kuristaa ylikireä verotus, joka ajaa siihen että asioita hyvin helposti lähdetään tuottamaan vaikka sitten nearshorena (Viro). Siksi sitä miten verorahoja nykyisin käytetään tulisi katsoa hyvinkin kriittisesti. Pitäisi olla aika korkea kynnys siihen missä määrin ihmisiltä "laillisesti varastettuja" rahoja otetaan ja käytetään.

Itse uskon että jos tätä maata ei olisi vedetty näin verotushelvetiksi, kyllä noita kehitysprojekteja täällä rahoitettaisiin ihan yritysten omasta kassastakin helpommin, ja uskon että tehokkaammin ja järkevämmin kuin että Tekes siinä välissä säätää.
 
Onko väärin hakea opintotukea, vaikka oikeasti vanhemmilla olisi varaa maksaa koko lysti? Onko väärin näyttää kela-kortti apteekissa, vaikka tosiasiassa olisi varaa maksaa koko lääke? Onko väärin hakea työttömyysturvaa lomautuksen tai irtisanomisen yhteydessä, vaikka olisi säästöjä (jos on aito halu tehdä töitä)? Onko väärin hakea kehitysavustusta, vaikka olisi varaa kehitellä itsekin?

Normaalitilanteessa ei ole ongelmaa hakea tukia, mutta kriisitilanteessa, jolloin kaikille tarvitseville ei riitä, tämä on helvetin väärin.
 
Se mitä olen maita kiertänyt, niin kaikki se mitä täällä tehdään kotiinpäin vetämiseksi on hyvä juttu. Sillä muualla maailmassa tuota tehdään moninkertaisesti, ja häpeilemättä. Joten kansainvälisen kilpailun vääristämisestä puhujat voivat minun puolestani hypätä kaivoon :)

Lähinnä miusta Suomea ja yrittämistä täällä kuristaa ylikireä verotus, joka ajaa siihen että asioita hyvin helposti lähdetään tuottamaan vaikka sitten nearshorena (Viro). Siksi sitä miten verorahoja nykyisin käytetään tulisi katsoa hyvinkin kriittisesti. Pitäisi olla aika korkea kynnys siihen missä määrin ihmisiltä "laillisesti varastettuja" rahoja otetaan ja käytetään.

Itse uskon että jos tätä maata ei olisi vedetty näin verotushelvetiksi, kyllä noita kehitysprojekteja täällä rahoitettaisiin ihan yritysten omasta kassastakin helpommin, ja uskon että tehokkaammin ja järkevämmin kuin että Tekes siinä välissä säätää.

No se syy, miksi tämä maa on verotushelvetti on pitkälti siinä, että täällä halutaan säilyttää suhteellisen mukavat elinoltavat sellaisillakin ihmisillä, jotka melko aktiivisesti välttelevät töitä. Mutta siitä on jauhettu pitkään ja moneen kertaan ja tälläkin foorumilla tulee nopeasti selväksi, että liberaali tai konservatiivi niin yllättävän monen etuliite on vasemmisto- ja toimintamoodi on ymmärtäminen.

Normaalitilanteessa ei ole ongelmaa hakea tukia, mutta kriisitilanteessa, jolloin kaikille tarvitseville ei riitä, tämä on helvetin väärin.

Tämä on taas uusi versio siitä, että asiansa kunnolla hoitanut maksaa vähän muidenkin kuluja taas mutta luopuu itselleen maksamastaan.
 
Mistä joku "mä tuun ja tapan sut" tapaus voi realistisesti sanoen päätellä, että jonkun yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen haettu avustus on perusteeton ja vieläpä hakemusta näkemättä?
Mutta kun eivät nämä ole mitään sosiaalitukia vaan kehitystukihakemuksia.
En ottanut kantaa tähän yksittäistapaukseen vaan ihan yleisesti. Jos vähänkään olette uutisointia ja median selvityksiä lukenut, niin onhan se nyt ihan täysin selvää, että rahaa on haettu ja saatu hyvin heppoisiin "kehityshankkeisiin". Jo se että hakemuksista 4/5 menee sukkana läpi kertoo että seula on ollut hyvin lavea.

Olen itsekin näitä projekteja ja touhua nähnyt ja tiedän, että älytön määrä näistä tukihakemuksia on ihan "kokeillaan kepillä jäätä" -luokkaa ja tasoltaan aivan sontaa. Nyt jos vielä menettelynä on ollut pelkkä lomakkeen täyttäminen ilman että tarvitsee edes tarkkaa budjettia ja projektisuunnitelmaa, niin on ihan selvää, että tällaisten "pohjapilkki"hakemusten määrä on ollut valtaisa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on taas uusi versio siitä, että asiansa kunnolla hoitanut maksaa vähän muidenkin kuluja taas mutta luopuu itselleen maksamastaan.
Ihan oikeesti nyt. Valtiolla on rajallinen määrä rahaa maksettavaksi tukena firmoille, jotka muuten menevät Coronan vuoksi konkurssiin. Tuo tuki on nimetty Coronan mukaan. Jos sitä hakee ahneuksissaan, ansaitsee kaiken sen paskamyrskyn joka niskaan tulee.

Poliitkkojen vika on se, että jakavat rahaa tuota kautta mutta vaatii vitunmoista kusipäisyyttä hakea sitä jos talous on muuten kunnossa ja ei toimi alalla, jossa Corona aiheuttaa suuria ongelmia firmalle.
 
Ihan oikeesti nyt. Valtiolla on rajallinen määrä rahaa maksettavaksi tukena firmoille, jotka muuten menevät Coronan vuoksi konkurssiin. Tuo tuki on nimetty Coronan mukaan. Jos sitä hakee ahneuksissaan, ansaitsee kaiken sen paskamyrskyn joka niskaan tulee.

Poliitkkojen vika on se, että jakavat rahaa tuota kautta mutta vaatii vitunmoista kusipäisyyttä hakea sitä jos talous on muuten kunnossa ja ei toimi alalla, jossa Corona aiheuttaa suuria ongelmia firmalle.

Ihan oikeasti nyt, Italialle kans?

Vaihtoehdot olivat se aluksi (täälläkin) ehdotettu yleinen helikopterirahoitus tai sitten se, että haetaan hakemuksin. Päivänselvä juttu, että hakemuksin haettava ei jakaudu niin "oikeudenmukaisesti", ettei siitä ulinaa löytyisi just niin pitkäksi aikaa kun poliittista lyömäkeppiä kaivataan ja mikään valtion byrokratiakoneisto ei tässä tilanteessa ehdi perusteellisesti noiden firmojen liiketoiminnan kehityssuunnitelmia, talouden tilaa ja yleisiä selviytymisedellytyksiä arvioimaan. Yleinen rahoitus olisi aiheuttanut meteliä sekin.

Fakta on se, että ne jotka sitä rahaa eniten tarvitsevat, tarvitsevat sitä nopeasti eikä pitkän byrokratian jälkeen. Ja siksi ehkä sitä voisi kohdistaa laaja-alaisesti esim. kaikkiin ravintoloihin ja ennen kaikkea baareihin, jotka ei ulos voi myydä. Vai?
 
Normaalitilanteessa ei ole ongelmaa hakea tukia, mutta kriisitilanteessa, jolloin kaikille tarvitseville ei riitä, tämä on helvetin väärin.
Se on tukien myöntäjien vastuulla päätellä kelle rahaa riittää ja kelle ei, eikä niiden jotka tukia hakee.

Pieleenhän tämä tukihomma meni, mutta syyttävän sormen ja paskan suunta pitäisi olla Business Finland ja muut päättäjät, eikä ne yksittäiset firmat, jotka tukia hakivat.
 
Normaalitilanteessa ei ole ongelmaa hakea tukia, mutta kriisitilanteessa, jolloin kaikille tarvitseville ei riitä, tämä on helvetin väärin.
Ok, eli nyt kun on kriisitilanne, niin on siis *#¤#* väärin hakea työttömyysavustusta, opintotukea tai KELA-korvausta lääkkeistä, jos ei ole vararikossa?

Valtiolla on intressi taata maahan toimiva liiketoimintaympäristö ja työpaikkoja (toki suorat yritystuet ovat tähän pääosin huono keino, kuten taas kerran nähtiin). Mielellään mahdollisimman tehokkaissa ja tuottavissa yrityksissä, jotka maksavat paljon veroja ja tuottavat paljon lisäarvoa. Valtiolla ei ole intressiä vääristää kilpailua ja taata että huonoiten tuottavat firmat pysyvät verorahoilla mukana sotkemassa markkinaa. Ainakaan jos alalla ei ole erityistä monopoli/HMV riskiä.

Sen takia tuen myötämisedellytyksissä puhutaankin toimialoista, jotka kärsivät koronasta, ei yrityksistä jotka kärsivät koronasta:
"Lähes kaikki toimialat, joiden nykyinen liiketoiminta kärsii koronaviruksen aiheuttamista markkina- ja tuotantoketjuhäiriöistä "

Ja joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta todellakin lähes kaikki toimialat kärsivät koronasta tavalla tai toisella.
 
Fakta on se, että ne jotka sitä rahaa eniten tarvitsevat, tarvitsevat sitä nopeasti eikä pitkän byrokratian jälkeen. Ja siksi ehkä sitä voisi kohdistaa laaja-alaisesti esim. kaikkiin ravintoloihin ja ennen kaikkea baareihin, jotka ei ulos voi myydä. Vai?
Nimenomaan tuki pitäsi kohdistaa mahdollisimman neutraalisti, eikä niin että valtion byrokratia valitsee surkealla onnistumisprosentilla hyviä ja huonoja kehityshankkeita.

Eli esim. kaikkiin työllistäjiin laskemalla työnantajamaksuja. Tai jos halutaan nimenomaan investointeja tukea, niin tämä olisi hyvin helppo toteuttaa esim. maksimipoistoja muuttamalla. Ja lisäbonuksena ei tarvitsisi käyttää rahaa ja resursseja siihen byrokratiaan joka, tässäkin ketjussa näkyvällä menestyksellä, pohtii näiden rahojen kohdentamista.

Tai jos halutaan tukea kuluttajakaupan ja palvelutuotannon maksukykyä, niin muuttamalla esim. arvonlisäveron maksuaikoja.
 
Jep, tämä on pientä verrattuna siihen kun aletaan sitä 20+ miljardia taikaseinärahaa jakelemaan edestakaisin. Varmaan alunperin tarkoitus on ollut "hyvä", mutta kun se toteutus on tyyliin "tuossa on 800 miljoonaa, koittakaa hoitaa sillä yritykset kuiville" tai "tossa on 600 miljoonaa, ostakaa kiinasta maskeja", niin homma lähtee kyllä siinä kohtaa täysin käsistä kun aktivoituu kaikki mahdolliset kusettajat, välistävetäjät ja hyväveliverkostot.
Jos tuhat firmaa saa tarpeettomasti 100 000e, niin se sata miltsiä hukattuja verorahoja. Paljon pienemmistäkin määrärahoista ja siltarummuista taistellaan verisesti eduskunnassa.

Minusta valtion ei pitäisi maksaa lähtökohtaisesti senttiäkään tukia minnekään.

Kuten @Walla sanoo, paljon paljon parempi olisi esim. työnantajamaksujen peruminen parilta kuukaudelta tjsp.
 
Eli esim. kaikkiin työllistäjiin laskemalla työnantajamaksuja. Tai jos halutaan nimenomaan investointeja tukea, niin tämä olisi hyvin helppo toteuttaa esim. maksimipoistoja muuttamalla. Ja lisäbonuksena ei tarvitsisi käyttää rahaa ja resursseja siihen byrokratiaan joka, tässäkin ketjussa näkyvällä menestyksellä, pohtii näiden rahojen kohdentamista.

Tai jos halutaan tukea kuluttajakaupan ja palvelutuotannon maksukykyä, niin muuttamalla esim. arvonlisäveron maksuaikoja.

Mikään noista ei auta sitä liikettä, joka on pakkolailla laitettu sulkemaan ovensa.

Minusta valtion ei pitäisi maksaa lähtökohtaisesti senttiäkään tukia minnekään.

No nyt :tup:
 
Mikään noista ei auta sitä liikettä, joka on pakkolailla laitettu sulkemaan ovensa.
Kyllä se auttaa merkittävästi.

Jos esim. tietää, että liikkeen aukaisun jälkeen säästää 10 000e/kk, niin on paljon helpompi tietää, että hommassa on jotain tolkkua kun joskus saa hommat auki ja firmaa ei kannata hakea konkkaan. Myös lainarahaa tai omistajien rahaa on paljon kivempi käyttää tilavuokrien maksuun, jos tietää ennalta, että jatkossa jää sitten enempi voitoksi. Tai vaihtoehtoisesti jos verottaja palauttaa esim. Q1:llä maksettujen palkkojen työnantajamaksut tai perutaan niiden kerääminen, niin paljon palkkoja maksaneilta firmoilta säästyy merkittävästi rahaa.
 
Kyllä se auttaa merkittävästi.

Jos esim. tietää, että liikkeen aukaisun jälkeen säästää 10 000e/kk, niin on paljon helpompi tietää, että hommassa on jotain tolkkua kun joskus saa hommat auki ja firmaa ei kannata hakea konkkaan. Myös lainarahaa tai omistajien rahaa on paljon kivempi käyttää tilavuokrien maksuun, jos tietää ennalta, että jatkossa jää sitten enempi voitoksi. Tai vaihtoehtoisesti jos verottaja palauttaa esim. Q1:llä maksettujen palkkojen työnantajamaksut tai perutaan niiden kerääminen, niin paljon palkkoja maksaneilta firmoilta säästyy merkittävästi rahaa.
Tän oheen haluaisin sitten yrittäjänä myös tiedon, että milloin. Ravintoloita on jo konkannut. Meidän nykyinen hallituksemme on selkeästi valinnut arastelun tien nyt, jopa terveysalan ammattilaisia jyrkemmin. Eikä pelkästään riitä tieto, että milloin ovet saa avata vaan milloin kansalaisille "luodaan mieliala" (tavalla tai toisella), että baariin voi mennä. Tämähän alkoi niin, että ravintolat ja baarit saivat olla auki vielä pitkään sen jälkeen kun median avustuksella oli peloteltu ihmiset pysymään poissa niistä ja se on se vittumaisin tilanne yritykselle että joo, saatte olla auki mutta viestitään kaikin keinoin kansalle, ettei pitäisi oikeastaan mennä.
 
Mikään noista ei auta sitä liikettä, joka on pakkolailla laitettu sulkemaan ovensa.
Tässähän on se, että ravintola-alaa pitäisi tukea sillä perusteella, että valtiovalta pakotti ovet kiinni.

Muutoin on niin, että sen alan konkursseilla ei taloudellisen toimeliaisuuden ja kansantalouden näkökulmasta ole juuri merkitystä. Hyvillä liikepaikoilla olevat toimitilat löytää aina hyvin nopeasti uudet ravintolayrittäjät. Keittäjän (siis oikeasti taitavan kokin/keittiömestarin) tärkein pääoma on taito, luovuus ja työhulluus. Joten sekin saa aina uuden sauman ennemmin tai myöhemmin, jos vaan pää kestää konkurssin. Yleensä kestää, koska ko. alalla lähes kaikki tekee uransa aikana jonkun konkurssin.

Kaljakuppiloiden määrä taantumissa ja nousukausien alussa taas tuppaa jopa kasvamaan, joten niiden tyhjät liiketilat kyllä täyttyvät.

Nyt saatoin kuulostaa tylyltä, mutta toistan: kyllä näille yrittäjille tällä kertaa pitää jonkinlainen räätälöity tukipaketti löytää johtuen tuosta ensimmäisestä syystä. Ja nopeasti.
 
Tässähän on se, että ravintola-alaa pitäisi tukea sillä perusteella, että valtiovalta pakotti ovet kiinni.

Muutoin on niin, että sen alan konkursseilla ei taloudellisen toimeliaisuuden ja kansantalouden näkökulmasta ole juuri merkitystä. Hyvillä liikepaikoilla olevat toimitilat löytää aina hyvin nopeasti uudet ravintolayrittäjät. Keittäjän (siis oikeasti taitavan kokin/keittiömestarin) tärkein pääoma on taito, luovuus ja työhulluus. Joten sekin saa aina uuden sauman ennemmin tai myöhemmin, jos vaan pää kestää konkurssin. Yleensä kestää, koska ko. alalla lähes kaikki tekee uransa aikana jonkun konkurssin.

Kaljakuppiloiden määrä taantumissa ja nousukausien alussa taas tuppaa jopa kasvamaan, joten niiden tyhjät liiketilat kyllä täyttyvät.

Nyt saatoin kuulostaa tylyltä, mutta toistan: kyllä näille yrittäjille tällä kertaa pitää jonkinlainen räätälöity tukipaketti löytää johtuen tuosta ensimmäisestä syystä. Ja nopeasti.

Niinpä eikä pelkästään yrittäjän vaan myös työntekijöiden takia.

Eiköhän tämä tästä vähitellen lähde purkautumaan kun nyt jo HUS julkisesti kannattaa rajoitusten asteittaista purkua. Ajatuksena flatten the curve oli hieno mutta se onnistui niin hyvin, että Suomen tehohoidon kapasiteetti ei ole ollut lähimainkaan hyödynnetty ja voidaan todeta melkeinpä, että tartuntoja on liian vähän.
 
Ravintoloita ei ole pakotettu olemaan kiinni. Take-away:tä ja kotiinkuljetusruokaa saa myydä edelleen - se toki tekee sen A-luokan liikepaikan hyödyttömäksi, mutta sen takia ravintolan ei pitäisi joutua maksamaan siitä liiketilasta nykyisessä taloustilanteessa normaalia vuokraakaan.

Jos ravintola lähtee pois korkean vuokran premium-liiketilasta, niin nykytilanteessa ketään ei tule tilalle, joten kyllä siinä on vuokranantajalla tosi huonot neuvotteluvaltit jos vuokralainen uhkaa pistää firman konkkaan.
 
Ravintoloita ei ole pakotettu olemaan kiinni. Take-away:tä ja kotiinkuljetusruokaa saa myydä edelleen - se toki tekee sen A-luokan liikepaikan hyödyttömäksi, mutta sen takia ravintolan ei pitäisi joutua maksamaan siitä liiketilasta nykyisessä taloustilanteessa normaalia vuokraakaan.

Jos ravintola lähtee pois korkean vuokran premium-liiketilasta, niin nykytilanteessa ketään ei tule tilalle, joten kyllä siinä on vuokranantajalla tosi huonot neuvotteluvaltit jos vuokralainen uhkaa pistää firman konkkaan.

Se tekee liikepaikan hyödyttömäksi ja kun viranomainen on kärppänä muistuttamassa, että alkoholisäännöt pitää ehdottomasti, niin se vie myös suuren tulonlähteen pois. Puhumattakaan niistä lukemattomista paikoista, jotka ensisijaisesti toimivat juomamyynnillä tai ovat fine dining -paikkoja.
 
Itse uskon että jos tätä maata ei olisi vedetty näin verotushelvetiksi, kyllä noita kehitysprojekteja täällä rahoitettaisiin ihan yritysten omasta kassastakin helpommin, ja uskon että tehokkaammin ja järkevämmin kuin että Tekes siinä välissä säätää.
Itse taas kuvittelisin, että mitä korkeampi verotus, sitä suurempi motivaatio yrittäjällä on käyttää rahat investointeihin. Muutenhan yritys tuottaisi voittoa ja joutuisi maksamaan veroa.
 
Itse taas kuvittelisin, että mitä korkeampi verotus, sitä suurempi motivaatio yrittäjällä on käyttää rahat investointeihin. Muutenhan yritys tuottaisi voittoa ja joutuisi maksamaan veroa.

Ne investoinnit vaan voi tehdä muihin maihin, joissa verotus on alhaisempaa ja työvoima halvempaa.
 
Ne investoinnit vaan voi tehdä muihin maihin, joissa verotus on alhaisempaa ja työvoima halvempaa.
Toki. Tosin silloin joutuu toivottavasti maksamaan ne edes omasta pussistaan. Toisaalta Business Finlandilla on kyllä nuo koronarahat poltelleet taskun pohjalla siihen malliin, että ties vaikka sieltä olisikin jaettu apurahaa offshorettamiseen:think:
 
Sitä ei kukaan taida sanoa ääneen, mutta valtaosa Suomeen tulevista halpatyöntekijöistä on pimeää/puolipimeää työvoimaa.

Erään veroviraston alueella työskenteli jo 10 vuotta sittten +1000 ulkomaalaista, mutta paikallisen lehden tekemän selvityksen mukaan ainoastaan 87 ulkomaalaista oli rekisteröitynyt verovelvollisiksi.

Eräs yritys tuotti Venäjän alapuolella sijaitsevasta maasta työmiesporukoita, jotka asuivat kovaa vuokraa vastaan alkeellisissa olosuhteissa firman järjestämissä tiloissa. Ainakin osa palkasta maksettiin verokirjalla, mutta firman ulkomainen työnjohtaja keräsi osan palkasta käteisenä takaisin työmiehiltä ja antoi kirjekuoressa yrityksen omistajalle.

Mutta tätähän saa tehdä kun on suomalainen yrittäjä ja tekijät ulkomaalaisia. Mutta auta armias kun suomalainen perheenisä asentaa pimeänä hanan naapurille ja joku laulaa verottajalle.
No nyt olisi mahdollista nähdä maatilojen osalta moniko on ollut pimeästi töissä koska Ukraina ei enää päästä kansalaisiaan kausitöihin. Jos joutuvat palkkaamaan suomalaisia ihan virallisesti niin helppohan tuosta olisi tehdä pientä tutkimusta minkä verran on eroa työllisten määrässä verrattuna viime vuosiin.

Vielä helpompaa olisi tosin ollut jos ukrainalaiset olisivat päässeet tänne vain virallisilla kausityölennoilla ja niin paljon kuin tarvitaan. Nyt tuossa on vielä se mahdollisuus että tilallinen väittää että suomalaisia tarvitaan tuplasti se mitä ukrainalaisia. Ensin uutisoitiin että tarve olisi 16 000 mutta nyt näin jo jostain että tarve olisikin 20 000. Jännä nähdä mihin lukemiin se tarve nouseekaan.
 
Lainaan omaa viestiäni #58
Ja kaikki tämä todennäköisesti täysin turhaan. Parin kolmen kuukauden päästä vihelletään pilliin ja todetaan, että ongelma ratkaistu (vaikkei ole), koska valtionvelka on räjähtänyt, ihmiset työttöminä ja talouselämä tuhottu. Sitten tauti leviää kuten aiemminkin.

Onneksi soraääniä kuuluu yhä voimakkaammin. Media on jo aloittanut hallituksen teilaamisen (kuten kuuluukin) ja väestö tajuaa ongelman yhä laajemmin. Oppositio sen sijaan vaan mukailee.

Soraäänet rupeavat kuulumaan yhä vahvemmin yhteiskunnan avaamisen puolesta:
Viherliberaali ajattelijamme Osmo:
"Tunnustan kuuluvani niiden inhorealistien joukkoon, jotka uskovat koronaepidemian päättyvän vasta laumasuojaan, joka voidaan saavuttaa joko tartunnan tai rokotteen kautta."
"Eettinen keskustelu tästä asiasta on jokseenkin mahdotonta. Yleinen mielipide tuomitsee kaikki, jotka yrittävät yhtään optimoida tilannetta talouden ja terveyden välillä."

HUSin infektiotautien ylilääkäri ilmaisi rivien välistä suunnilleen samaa (koska yleinen mielipide).
EK on alusta lähtien yrittänyt hienovaraisesti vihjata tätä samaa (koska yleinen mielipide).

Oppositiota odotellessa. Aika hampaatonta toimintaa sanoisin.

Hallituskin on onneksi toimimassa jo toisin, tosin puhuen toista. Rajoitukset pois, koska eihän niistä ole kuin harmia, ongelmahan on jo ratkaistu. Toiminta olisi vain pitänyt aloittaa jo kuukautta aiemmin.
 
Lainaan omaa viestiäni #58


Soraäänet rupeavat kuulumaan yhä vahvemmin yhteiskunnan avaamisen puolesta:
Viherliberaali ajattelijamme Osmo:
"Tunnustan kuuluvani niiden inhorealistien joukkoon, jotka uskovat koronaepidemian päättyvän vasta laumasuojaan, joka voidaan saavuttaa joko tartunnan tai rokotteen kautta."
"Eettinen keskustelu tästä asiasta on jokseenkin mahdotonta. Yleinen mielipide tuomitsee kaikki, jotka yrittävät yhtään optimoida tilannetta talouden ja terveyden välillä."

HUSin infektiotautien ylilääkäri ilmaisi rivien välistä suunnilleen samaa (koska yleinen mielipide).
EK on alusta lähtien yrittänyt hienovaraisesti vihjata tätä samaa (koska yleinen mielipide).

Oppositiota odotellessa. Aika hampaatonta toimintaa sanoisin.

Hallituskin on onneksi toimimassa jo toisin, tosin puhuen toista. Rajoitukset pois, koska eihän niistä ole kuin harmia, ongelmahan on jo ratkaistu. Toiminta olisi vain pitänyt aloittaa jo kuukautta aiemmin.

Oppositio ajaa ihan toista laitaa. Vituttaa kokoomuksenkin orpoilu :(
 
Osa "ukrainalaisista avaintyöntekijöistä" ei ole ollutkaan Suomessa aiemmin. Vai voiko olla että ovat olleet pimeästi töissä? Kyseessä on tosin melko pieni osa, noin 5-20%. Edelleen toivon että ukrainalaiset pääsevät Suomeen mansikoita poimimaan mutta vain valvotusti ja sitten nähdään moniko on ollut täällä ennenkin virallisesti jne. Siitäkin huolimatta että suomalaisilta jäisi sitten nämä työt saamatta.
 
Osa "ukrainalaisista avaintyöntekijöistä" ei ole ollutkaan Suomessa aiemmin. Vai voiko olla että ovat olleet pimeästi töissä? Kyseessä on tosin melko pieni osa, noin 5-20%. Edelleen toivon että ukrainalaiset pääsevät Suomeen mansikoita poimimaan mutta vain valvotusti ja sitten nähdään moniko on ollut täällä ennenkin virallisesti jne. Siitäkin huolimatta että suomalaisilta jäisi sitten nämä työt saamatta.

Media ei pintaa syvemmälle kerro, että mitä tässä historian aikana on muuttunut ja tässä olisi hyvää luettavaa, että miten se nykyään menee ja se kirjoitus oli tähän asti asiallisin ja silmiä avaavaa:

 
Ei tuossa itselleni mitään uutta ollut itselleni mutta ihan hyvä kirjoitus sinänsä. Palkkataso verrattuna kotimaan hintatasoon, palkkataso verrattuna Suomen hintatasoon, kätevyys työntekijöiden asumiseen tilalla ja satokauden pidentyminen jne. on kaikki olleet jo tiedossa. Nyt se vain on Ukrainan pää joka kieltää kausityöläisten lähdön. Tosin tätä määräystä on ilmeisesti jo kierretty ja Suomeen on päästy Valko-Venäjän kautta. Itse toivon että ne ukrainalaiset pääsevät tänne töihin, ei heidän tulonsa ole ennenkään ollut ongelma oikein mistään päin katsottuna. Toivon silti että palkkaus nousisi.

Tällä hetkellä tosin ongelmia voi tulla kesken kaudenkin jos ahtaasti asuvissa alkaa virus levitä niin miten sitten toimitaan? Miten karanteenit järjestetään? Saavatko ukrainalaiset sairasloman palkkaa tai muita sairasloman tukia Suomesta jne.?
 
Ei tuossa itselleni mitään uutta ollut itselleni mutta ihan hyvä kirjoitus sinänsä. Palkkataso verrattuna kotimaan hintatasoon, palkkataso verrattuna Suomen hintatasoon, kätevyys työntekijöiden asumiseen tilalla ja satokauden pidentyminen jne. on kaikki olleet jo tiedossa. Nyt se vain on Ukrainan pää joka kieltää kausityöläisten lähdön. Tosin tätä määräystä on ilmeisesti jo kierretty ja Suomeen on päästy Valko-Venäjän kautta. Itse toivon että ne ukrainalaiset pääsevät tänne töihin, ei heidän tulonsa ole ennenkään ollut ongelma oikein mistään päin katsottuna. Toivon silti että palkkaus nousisi.

Tällä hetkellä tosin ongelmia voi tulla kesken kaudenkin jos ahtaasti asuvissa alkaa virus levitä niin miten sitten toimitaan? Miten karanteenit järjestetään? Saavatko ukrainalaiset sairasloman palkkaa tai muita sairasloman tukia Suomesta jne.?

Siellä kommenttien seassa oli tilallinen vastannut, että karanteeniin joutuneet henkilöt pannaan erikseen ja tekemään niitä taimin istutuksia. Ruokaostokset tehdään heidän puolestaan tuomalla sinne pihalle. Varsinaiseen poimintahommiin heillä ei ole asiaa. Sitä en tiedä, että miten ne muut sairaudet sekä tukia maksellaan.

Viime vuosina oli tehty valvontatarkastukset tiloille, joissa epäillään käytettävän runsaasti ulkomaalaista työvoimaa, niin yli puolet raportoiduista oli puutteellisia tietoja kuten esim. työajan ylittymiset, kirjanpito heikkoa mutta pääosin oleskeluluvat sekä työluvat olivat kunnossa.
 
Lufthansa mahdollisesti velkajärjestelyyn. Yhtiön kiinteät menot on noin miljoona euroa tunnissa, eikä edes neljän miljardin euron kassa sitä pitkään kestä.

Lentoyhtiöillä on muutenkin varsin haastava tilanne. Vaikka sulkuja ympäri maailman purettaisiin, ei kansainvälinen liikenne todennäköisesti avaudu pitkään aikaan. Eikä välttämättä palaudu entiselle tasolle ikinä enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom