• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Koronapandemian talousvaikutukset ja politiikkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ?..
  • Aloitettu Aloitettu
Maataloustuet ei varsinaisesti kuulu tähän koronakeskusteluun. Se olisi hyvä kuitenkin muistaa, että valtaosa maataloustuista tulee EU:lta. Ja koska EU:lla kuitenkin on yhteinen maatalouspolitiikka ja maataloustuilla budjetti, niin mitä me emme Suomeen saisi, menisi sitten muualle. Ja ei se jäsenmaksu siitä pienenisi, meistä tulisi vaan suurempi nettomaksaja.

That said, kansalliset tuet on varmaan tosiaan se meille kaikille osuva verorasitus, jolla ostetaan huoltovarmuutta ja pidetään maaseutua asuttuna. Sitä en itsekään osaa sanoa, onko fiksua vai ei. Voi olla niinkin, että ainakaan ylituotantoa ei välttämättä kannattaisi erikseen enää tukea, vaan viedä kohti hallittua rakennemuutosta.

Mutta näin korona-aikana on kyllä kiva, et pääasiassa kaupoista saa ihan kaikkea, mitä muutenkin.
Eikä saa,osa tuotteista on loppu mutta aika hyvin ainakin pk-seudulla on tota tavaraa ollut tarjolla.
 
En huomannut että tätä olisi vielä ollut täällä, mutta Vesa Vihriälä ehdottaa että EKP alkaisi avoimesti jakamaan helikopterirahaa valtioille:
Käytännössä jutussa on jo täälläkin moneen kertaan kerrattu kritiikki Euro- tai Koronabondeja kohtaan, jotka kohtelevat hyvin talouttaan hoitaneita talouksia kaltoin tuhlareiden kustannuksella, ja kritisoidaan olemassaolevia velkaohjelmia niiden liian kapeasta kohdealueesta (esm. pelkät terveydenhoidon kustannukset) että pienestä määrästä. Helikopteriraha toteutettaisiin siten että EKP ja keskuspankit saisivat nollata hallussaan olevia valtioiden velkakirjoja samassa suhteessa kuin ne pääomittavat EKP: tä, eli käytännössä kansantalouksien kokojen suhteessa. Tällöin valtioiden asema parantuisi tasapuolisesti, ei kuten eurobondeilla joissa huonossa hapessa olevien talouksien asema parantuisi muiden kustannuksella. Helikopteriraha aiheuttaa inflaation kautta varainsiirtoa velkojilta velallisille, joten ne joilla on säästöjä tai saatavia häviävät niiden hyväksi joilla on velkaa.

Tämä ehkä paremmin tänne korona ja talous -lankaan.

Vihriälä ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen) helikopterirahaa väläytellyt. Mutta siinä mielessä erilainen, kuten Hesarikin huomauttaa, että hallituksen korona-taloustyöryhmä puheenjohtajana on nyt tosiaan ns. vakavasti otettavan valtiollisen toimijan roolissa. Toinen hieno asia on, että Vihriälä esittää myös hahmotelman mekanismista, jolla asia voitaisiin toteuttaa.
 
Tämä ehkä paremmin tänne korona ja talous -lankaan.

Vihriälä ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen) helikopterirahaa väläytellyt. Mutta siinä mielessä erilainen, kuten Hesarikin huomauttaa, että hallituksen korona-taloustyöryhmä puheenjohtajana on nyt tosiaan ns. vakavasti otettavan valtiollisen toimijan roolissa. Toinen hieno asia on, että Vihriälä esittää myös hahmotelman mekanismista, jolla asia voitaisiin toteuttaa.

Hitto koitin hakea tätä threadia joka puolelta mutta en löytänyt :lol: Kiitos siirrosta!

En tiedä millaista arvovaltaa Vihriälä nauttii Eurooppalevelillä, onhan tuo ollut Rehnin avustajana ja varmaan sikäli piireissä jonkinasteinen household name. Ja tosiaan Suomen tasolla aika merkittävässä roolissa, joten ei tuon luulisi ainakaan täysin hukkuvan taustahälyyn. Jos tuohon lähdetään niin tulee mielenkiintoinen kisa valtioiden välillä, tuohan vaikuttaa valuutan arvoon, ja sillä voi olla mielenkiintoisia kerrannaisvaikutuksia - kunhan jonkin suht vakavasti otettavan valuutan takana istuva keskuspankki kerran lähtee tuohon niin voipi olla että muut tulee suht rivakkaan perässä.
 
Maatalouden töihin 10 000 hakijaa. Tilat eivät palkkaa, koska elättelevät vielä toivoa ulkomaalaisista (nehän on pääosin vuodesta vuoteen samoja henkilöitä, joten osaavat jo tilan hommat.)
Erikoinen pattitilanne.
 
Moni paikka on sulkenut ovensa, koska kysyntä on sakannut. Kyse ei ole mistään tuotannon hajoamisesta, vaan siitä, että ihmiset yksinkertaisesti lopettivat joidenkin asioiden ostamisen.

Raakaöljy on hyvä esimerkki: Öljyn tuotanto laskee, mutta ei sen takia että tuotanto olisi jotenkin vaikeaa epidemian takia. Tuotanto laskee, koska ei ole kysyntää. Keskuspankkirahoitus voi esim. edesauttaa öljysäiliöiden rakentamista, joka voi lisätä öljyn kysyntää jollain keskipitkällä tähtäimellä kun säiliöt valmistuvat ne pumpataan täyteen halpaa öljyä odottamaan parempia aikoja.

Sama homma esim. asuntorakentamisen kanssa. Asuntolainojen tarjontaa lisäämällä (korkotasoa laskemalla) useampi ihminen saattaa päätyä ostamaan asunnon, joka lisää kysyntää. Monet raksat ovat lopettaneet, ei siksi etteikö duunareita olisi vaan siksi, että ei ole ostajia jotka haluavat ostaa asuntoja.

Jos esim. keskuspankkirajoitus alentaa vallitsevaa korkotasoa 0.2%-yksikköä, se voisi vaikkapa koko maan tasolla aiheuttaa esim. 100 asuntolainan ottamisen uudiskohteen ostamiseen. Se taas mahdollistaa esim. 2-3 kerrostalon rakentamisen, mikä auttaa talouden rattaiden pyörittämistä.

Esim. minä harkitsen juuri nyt loma-asunnon ostamista. Jos saisin hyvän lainatarjouksen, se saattaisi hyvinkin innostaa minut oikeasti ostamaan jotain. Jos lainatarjoukset ovat huonoja, se vähentää intoani ostaa loma-asunto.
Talouskeskustelulle on omakin lanka. Taitaa muuten asuntolainat olla niin halpoja (oma negatiivisella viitekorolla ja marginaalin kanssa juuri ja juuri pluskorolla), ettei enää paljon halvemmaksi voi pudota.
 
Talouskeskustelulle on omakin lanka. Taitaa muuten asuntolainat olla niin halpoja (oma negatiivisella viitekorolla ja marginaalin kanssa juuri ja juuri pluskorolla), ettei enää paljon halvemmaksi voi pudota.
Yhdysvalloissa normaali uuden asuntolainan korko on n. 3-3.5%. (30v kiinteä) Siinä on reippaasti varaa tulla alaspäin, joka kyllä kannustaisi sikäläistä rakennusalaa.

Myös Euroopassa monessa maassa asuntolainoja myönnetään kiinteillä tai osittain kiinteillä koroilla, jotka ovat ainakin jonkin verran korkeampia kuin Suomen vaihtuvakorkoiset lainat.

Esim. minä katselen nyt vähän sivusilmällä Espanjasta loma-asuntoa. Jos saan 100k 0.5%:lla 1.0%:in sijaan, niin se vaikuttaa kyllä ihan suoraan.
Tai jos saisin esim. 0.7% 10v kiinteän 100k, jossa puolet maksettaisiin pois 10v aikana ja loppu sitten lopuksi, niin olisi jo aika kiva.

Espanja taas kaipaa äärettömän kipeästi kaikkia elvytys-euroja, koska maan talous on aivan tomuna turismin romahdettua ja koronan jyllätessä.

Ei kannata tutkia maailmaa pelkästään omasta näkövinkkelistä käsin, vaan laajemmin.
 
Yhdysvalloissa normaali uuden asuntolainan korko on n. 3-3.5%. (30v kiinteä) Siinä on reippaasti varaa tulla alaspäin, joka kyllä kannustaisi sikäläistä rakennusalaa.

Myös Euroopassa monessa maassa asuntolainoja myönnetään kiinteillä tai osittain kiinteillä koroilla, jotka ovat ainakin jonkin verran korkeampia kuin Suomen vaihtuvakorkoiset lainat.

Esim. minä katselen nyt vähän sivusilmällä Espanjasta loma-asuntoa. Jos saan 100k 0.5%:lla 1.0%:in sijaan, niin se vaikuttaa kyllä ihan suoraan.
Tai jos saisin esim. 0.7% 10v kiinteän 100k, jossa puolet maksettaisiin pois 10v aikana ja loppu sitten lopuksi, niin olisi jo aika kiva.

Espanja taas kaipaa äärettömän kipeästi kaikkia elvytys-euroja, koska maan talous on aivan tomuna turismin romahdettua ja koronan jyllätessä.

Ei kannata tutkia maailmaa pelkästään omasta näkövinkkelistä käsin, vaan laajemmin.
No se on totta. Mulla oli eka asuntolaina 90-luvulla. Silloin korot oli kaksinumeroisia, että se on se perspektiivi, mistä huutelen.
 
No se on totta. Mulla oli eka asuntolaina 90-luvulla. Silloin korot oli kaksinumeroisia, että se on se perspektiivi, mistä huutelen.

Korot pitää aina suhteuttaa vallitsevaan inflaatioon. Ihmettelin tuossa vajaa 10v takaperin kun Intiassa mainostettiin kaupungilla isoilla lakanoilla asuntolainojen ennätyshalpaa 14% korkoa, mutta sellainenhan sen tarvii olla jos inflaatio pyörii jossain 12%-15% -välillä. Vähän samasta syystä Jenkkilässä asuntolainasta on viime aikoina tarvinnut maksaa korkoa ja Euroopassa ei. Olishan se tyhmää vipata kaverille Big Macin hinta 10% korolla, jos silti sais takaisinmaksulla vain puolikkaan.

Teknisestihän tilanne jossa sekä inflaatio että korot nousee on mahdollinen, jos jostain syystä pankkien luottamus toisiinsa romahtaa samaan aikaan kun jollain valuutta-alueen osalla tai vaikka jollain liiketoimintasektorilla menee hyvin (esm. nykyinen koronatilanne, jos elvytyksessä sählitään), mutta keskuspankit yrittää torpata sitä kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla.
 
Maatalouden töihin 10 000 hakijaa. Tilat eivät palkkaa, koska elättelevät vielä toivoa ulkomaalaisista (nehän on pääosin vuodesta vuoteen samoja henkilöitä, joten osaavat jo tilan hommat.)
Erikoinen pattitilanne.
Jonkinlainen 1500 henkilön ydinporukkahan on luvattu tuoda (vai jo tuotukin?) Suomeen. Ei se marjan poiminta nyt niin vaikeaa ole että osaajia pitäisi ulkomailta tuoda.

Suurempi syy on se että ulkomaalainen työvoima hyppää vaikka keskellä yötä sängystä jos tilanne vaatiii (eli jousto on erinomaista maanviljelijän näkökulmasta) ja tuskinpa saavat siitä mitään erityisiä lisiä vaikka valmiustilassa on ilmeisesti oltava jatkuvasti.

"On myös hyvä, jos työntekijät asuvat tilalla, sillä heitä voidaan tarvita yllättävissäkin tilanteissa.
– Esimerkiksi eilen tehtiin 80 hehtaaria hallasuojausta. Porukkaa pitää olla täällä majoituksessa, että semmoinen hoituu illalla tai yöllä."
 
Maatalouden töihin 10 000 hakijaa. Tilat eivät palkkaa, koska elättelevät vielä toivoa ulkomaalaisista (nehän on pääosin vuodesta vuoteen samoja henkilöitä, joten osaavat jo tilan hommat.)
Erikoinen pattitilanne.
Eivät vaan halua palkata suomalaista, koska ulkomaalaisille voi maksaa riistopalkkaa.
 
Nyt on varmaan sitten viimeistään todistettu se, että suomalaisille kelpaakin nämä "paskahommat". Tällä perusteella, kun on moni iltapäivälehdissä sekä foorumeilla patsastellut, että kukaan ei tee näitä hommia.

Faktahan on se, että tuosta ei haluta maksaa asianmukaista palkkaa...
 
Korona vaikutti henkilökohtaiseen talouteeni.
Eilen tuli koeajan purun takia kenkää.

En ois kyllä tammikuussa uskonut, että minulle henkilökohtaisesti tulee käymään näin.
Noh, ei tässä liiton rahoille ja kohti uusia haasteita.
 
Korona vaikutti henkilökohtaiseen talouteeni.
Eilen tuli koeajan purun takia kenkää.

En ois kyllä tammikuussa uskonut, että minulle henkilökohtaisesti tulee käymään näin.
Noh, ei tässä liiton rahoille ja kohti uusia haasteita.
Mikä ala?
 

Mihinköhän huutopauppakeisari tarvitsee (tai tulee laittamaan) 100 000 euron vastikkeettoman tukipaketin? Vähän on sellainen fiilis, että Hirvaskankaan huutokauppa ei ole sitä ydinbisnestä, mitä on ihan pakko tukea tuollaisilla summilla, jotta saadaan Suomi Oy pidettyä pystyssä. No, vanhan sanonnan mukaan tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Tässä tapauksessa siis valtion rahoitusyhtiö Business Finland.
 

Mihinköhän huutopauppakeisari tarvitsee (tai tulee laittamaan) 100 000 euron vastikkeettoman tukipaketin? Vähän on sellainen fiilis, että Hirvaskankaan huutokauppa ei ole sitä ydinbisnestä, mitä on ihan pakko tukea tuollaisilla summilla, jotta saadaan Suomi Oy pidettyä pystyssä. No, vanhan sanonnan mukaan tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Tässä tapauksessa siis valtion rahoitusyhtiö Business Finland.
Eikö tuo ollut, että kaikki saa, jotka täyttää ehdot ja osaa kirjoittaa uskottavan suunnitelman hakemukseen.
Business Finland on organisaatio, jonka tehtävä tässä on myöntää rahoituksia ja ne pyrkii mahdollisimman paljon niitä myöntämään, ellei ole töpätty hakemusta ja suunnitelmaa.
Eri asia toki on sitten, jos raportointi jää puutteelliseksi, niin perivät kyllä takaisinkin.
 
Eikö tuo ollut, että kaikki saa, jotka täyttää ehdot ja osaa kirjoittaa uskottavan suunnitelman hakemukseen.
En tiedä. Jos on, niin kuulostaa todella typerältä.

Ei tässä tilanteessa pitäisi jakaa tukia kuin sinne missä niitä oikeasti tarvitaan, kun ei sitä pätäkkää kuitenkaan riitä kaikille. Rajan vetäminen voi olla hankalaa, mutta kyllä siihen varmaan löytyisi sopivat kriteerit, jos vain on tahtoa.

Business Finland on organisaatio, jonka tehtävä tässä on myöntää rahoituksia ja ne pyrkii mahdollisimman paljon niitä myöntämään, ellei ole töpätty hakemusta ja suunnitelmaa.
Eri asia toki on sitten, jos raportointi jää puutteelliseksi, niin perivät kyllä takaisinkin.
Business Finlandin sivuilla sanotaan, että myönnettyä tukea ei tarvitse maksaa takaisin. Sitä en tiedä millä tavalla seuraavat rahojen käyttöä, mutta veikkaan että eivät mitenkään.
 
En tiedä. Jos on, niin kuulostaa todella typerältä.

Ei tässä tilanteessa pitäisi jakaa tukia kuin sinne missä niitä oikeasti tarvitaan, kun ei sitä pätäkkää kuitenkaan riitä kaikille. Rajan vetäminen voi olla hankalaa, mutta kyllä siihen varmaan löytyisi sopivat kriteerit, jos vain on tahtoa.

Business Finlandin sivuilla sanotaan, että myönnettyä tukea ei tarvitse maksaa takaisin. Sitä en tiedä millä tavalla seuraavat rahojen käyttöä, mutta veikkaan että eivät mitenkään.
Siis normaalien tukien ja hankerahojen tapaan raportointi. Takaisinperintä, jos jätät raportoimatta tai olet käyttänyt kiellettyihin tarkoituksiin tai pääomittanut.
Tai et ole saanut kaikkea käytettyä.
 
Eikö tuo ollut, että kaikki saa, jotka täyttää ehdot ja osaa kirjoittaa uskottavan suunnitelman hakemukseen.
Business Finland on organisaatio, jonka tehtävä tässä on myöntää rahoituksia ja ne pyrkii mahdollisimman paljon niitä myöntämään, ellei ole töpätty hakemusta ja suunnitelmaa.
Eri asia toki on sitten, jos raportointi jää puutteelliseksi, niin perivät kyllä takaisinkin.

Huono Äiti -sivusto sai 100 000 euron jättiavustuksen valtiolta: ”Miten someyritys kärsii koronasta?”

Sille tosiaan vähän näyttäisi. Saakohan jokainen yksittäinen some-starakin tuon 100 000 euron könttäsumman, jos vaan tajuaa hakea? :think: Ja jokos @Sampsa io-techkinkin hakemus on heitetty sisään? :psmoke:
 
Huono Äiti -sivusto sai 100 000 euron jättiavustuksen valtiolta: ”Miten someyritys kärsii koronasta?”

Sille tosiaan vähän näyttäisi. Saakohan jokainen yksittäinen some-starakin tuon 100 000 euron könttäsumman, jos vaan tajuaa hakea? :think: Ja jokos @Sampsa io-techkinkin hakemus on heitetty sisään? :psmoke:

Ilmeisesti tuolta voisi tosiaan olla 100 000€ tarjolla kun laittaisi kupongin sisään, mutta oma moraalikäsitys on sellainen, että me emme tukea oikeasti tarvitse niin emme sitä hae. Toivottavasti tuet menee niitä oikeasti tarvitseville ja vaikka jälkikäteen sitten perittäisiin takaisin jos niitä on väärin perustein haettu tai kiireessä myönnetty.
 
Nyt on varmaan sitten viimeistään todistettu se, että suomalaisille kelpaakin nämä "paskahommat". Tällä perusteella, kun on moni iltapäivälehdissä sekä foorumeilla patsastellut, että kukaan ei tee näitä hommia.

Faktahan on se, että tuosta ei haluta maksaa asianmukaista palkkaa...

Miten määritellään "asianmukainen" ?

Itse olen aikoinaan teininä tehnyt useana kesänä muutaman viikon esim. marjanpoimintahommia, mansikanpoimintarahoilla on tullut tietokoneeseen monet prosesorit, muistit ja kovalevyt osteltua. Vaikka palkka ei markoissa ollut suuri, kyllä siihen hommaan tyytyväinen oli, kun muutaman tuhannen markan vuosituloilla veroprosentti oli todella alhainen, ei tarvinnut maksella asumisesta, työsuhde-etuihin kuului ruokaa, ja toisaalta mitään työttömyyskorvauksia tms. ei olisi kuitenkaan saanut vaikka olisi ollut kesän tekemättä mitään.

Palkasta tekee "epäasianmukaisen" lähinnä se, että sosiaalituet on usein liian kovalla tasolla, että lusmuilemalla tienaa paremmin tai melkein yhtä hyvin kuin tekemällä töitä.
 
Ilmeisesti tuolta voisi tosiaan olla 100 000€ tarjolla kun laittaisi kupongin sisään, mutta oma moraalikäsitys on sellainen, että me emme tukea oikeasti tarvitse niin emme sitä hae. Toivottavasti tuet menee niitä oikeasti tarvitseville ja vaikka jälkikäteen sitten perittäisiin takaisin jos niitä on väärin perustein haettu tai kiireessä myönnetty.
Tuossa
lisää,
Huutokauppakeisarikin on taloudellisessa ahdingossa? Väkisin tuntuu, että euroja jaetaan tarvetta tarkasti miettimättä.
Saa nähdä miten kauan tuo voi noin jatkua. Maksavatko yrittäjät eurot takaisin?
 
Miten määritellään "asianmukainen" ?
Tuo on tietysti hyvä keskustelu erikseen, mutta jos 10000 hakijan sijaan odotetaan ulkomaista työvoimaa, niin kyllä yksi syy täytyy olla palkkauksessa. Toki on varmasti helpompaa palkata tutut tekijät, mutta jos nykytilanteessa siihen ei pystytä, niin ei voi myöskään valittaa ettei ole tekijöitä ja kun ottaa huomioon tämän hetkisen tilanteen, niin hakijoina on varmasti muitakin kuin kotonaan asuvia teinejä.
 
Tuo on tietysti hyvä keskustelu erikseen, mutta jos 10000 hakijan sijaan odotetaan ulkomaista työvoimaa, niin kyllä yksi syy täytyy olla palkkauksessa. Toki on varmasti helpompaa palkata tutut tekijät, mutta jos nykytilanteessa siihen ei pystytä, niin ei voi myöskään valittaa ettei ole tekijöitä ja kun ottaa huomioon tämän hetkisen tilanteen, niin hakijoina on varmasti muitakin kuin kotonaan asuvia teinejä.
Monessa paikassa sinne haluttaisiin juurikin se tietty henkilöstö tekemään sitä hommaa.
Palkasta en tiedä, käsiittääkseni palkkoja on maksettu, josta kertonee sekin, että samoja henkilöitä kiinnostaa tulla vuodesta toiseen..
 
Miten määritellään "asianmukainen" ?

Itse olen aikoinaan teininä tehnyt useana kesänä muutaman viikon esim. marjanpoimintahommia, mansikanpoimintarahoilla on tullut tietokoneeseen monet prosesorit, muistit ja kovalevyt osteltua. Vaikka palkka ei markoissa ollut suuri, kyllä siihen hommaan tyytyväinen oli, kun muutaman tuhannen markan vuosituloilla veroprosentti oli todella alhainen, ei tarvinnut maksella asumisesta, työsuhde-etuihin kuului ruokaa, ja toisaalta mitään työttömyyskorvauksia tms. ei olisi kuitenkaan saanut vaikka olisi ollut kesän tekemättä mitään.

Palkasta tekee "epäasianmukaisen" lähinnä se, että sosiaalituet on usein liian kovalla tasolla, että lusmuilemalla tienaa paremmin tai melkein yhtä hyvin kuin tekemällä töitä.
Teininä on useimmilla aika hyvä "perustulo".
 
Monessa paikassa sinne haluttaisiin juurikin se tietty henkilöstö tekemään sitä hommaa.
Palkasta en tiedä, käsiittääkseni palkkoja on maksettu, josta kertonee sekin, että samoja henkilöitä kiinnostaa tulla vuodesta toiseen..
Ukrainassa keskiansio on sen verran matala, että Suomeen kannattaa tulla vaikka täällä maksettaisiin tes-minimiä (muistaakseni 8 euron huitteilla).
Itse asiassa, vaikka se suomalainen työnantaja kusettaisi ja maksaisi alle sen, kannattaisi silti tulla, jos kotimaassa tienaat vaan 200-300€ kuussa...
 
Palkasta tekee "epäasianmukaisen" lähinnä se, että sosiaalituet on usein liian kovalla tasolla, että lusmuilemalla tienaa paremmin tai melkein yhtä hyvin kuin tekemällä töitä.
Ei vaan palkasta tekee epäasianmukaisen se että on liian matala Suomessa elämiseen. Ukrainalaisille se muutaman kuukauden pesti tuo parhaimmillaan rahaa elämiseen enemmän kuin muu vuosi kotimaassa työskentelyä. Eikä heidän tarvitse kuluttaa rahoja täkäläisellä hintatasolla.
 
Monessa paikassa sinne haluttaisiin juurikin se tietty henkilöstö tekemään sitä hommaa.
Palkasta en tiedä, käsiittääkseni palkkoja on maksettu, josta kertonee sekin, että samoja henkilöitä kiinnostaa tulla vuodesta toiseen..
Tässä onkin se toinen ongelma. Voisi olla pikkuisen haastavaa saada tuolla palkkatasolla vuodesta toiseen samat suomalaiset työntekijöiksi, vielä kun kyseessä on kausityö. Jokainen kynnelle kykenevä kyllä etsii ja ottaa vastaan vakituista ja paremmin palkattua työtä.
 
Palkasta tekee "epäasianmukaisen" lähinnä se, että sosiaalituet on usein liian kovalla tasolla, että lusmuilemalla tienaa paremmin tai melkein yhtä hyvin kuin tekemällä töitä.
Ei vaan palkasta tekee epäasianmukaisen se että on liian matala Suomessa elämiseen.

Liian matala palkka suomessa elämiseen = sama tai liki sama kuin sosiaalituet suomessa.

Juuri kuin hkultala kirjoitti. Sos.tuet alas, niin ei tarvitse Ukrainasta asti tulla mansikoita tänne poimimaan.

Ukrainalaisille se muutaman kuukauden pesti tuo parhaimmillaan rahaa elämiseen enemmän kuin muu vuosi kotimaassa työskentelyä. Eikä heidän tarvitse kuluttaa rahoja täkäläisellä hintatasolla.

Mitä hyötyä tästä on kenellekkään muulle kuin sille riistopalkkaa maksavalle mansikkatilalliselle? Varmasti noiden ukrainalaisten kanssa viilataan linssiin ja palkat jää alle tessin.

Tässä onkin se toinen ongelma. Voisi olla pikkuisen haastavaa saada tuolla palkkatasolla vuodesta toiseen samat suomalaiset työntekijöiksi, vielä kun kyseessä on kausityö. Jokainen kynnelle kykenevä kyllä etsii ja ottaa vastaan vakituista ja paremmin palkattua työtä.

En näe tuossa mitään sen ihmeempää haastetta. Kyllä halukkaita nuoria juurikin näihin kausittaisiin kesätöihin löytyy. Lisäksi niinkuin näkyy aiemmasta uutisesta, tulijoita yllinkyllin.
 
Tuo on tietysti hyvä keskustelu erikseen, mutta jos 10000 hakijan sijaan odotetaan ulkomaista työvoimaa, niin kyllä yksi syy täytyy olla palkkauksessa. Toki on varmasti helpompaa palkata tutut tekijät, mutta jos nykytilanteessa siihen ei pystytä, niin ei voi myöskään valittaa ettei ole tekijöitä ja kun ottaa huomioon tämän hetkisen tilanteen, niin hakijoina on varmasti muitakin kuin kotonaan asuvia teinejä.
Sitä ei kukaan taida sanoa ääneen, mutta valtaosa Suomeen tulevista halpatyöntekijöistä on pimeää/puolipimeää työvoimaa.

Erään veroviraston alueella työskenteli jo 10 vuotta sittten +1000 ulkomaalaista, mutta paikallisen lehden tekemän selvityksen mukaan ainoastaan 87 ulkomaalaista oli rekisteröitynyt verovelvollisiksi.

Eräs yritys tuotti Venäjän alapuolella sijaitsevasta maasta työmiesporukoita, jotka asuivat kovaa vuokraa vastaan alkeellisissa olosuhteissa firman järjestämissä tiloissa. Ainakin osa palkasta maksettiin verokirjalla, mutta firman ulkomainen työnjohtaja keräsi osan palkasta käteisenä takaisin työmiehiltä ja antoi kirjekuoressa yrityksen omistajalle.

Mutta tätähän saa tehdä kun on suomalainen yrittäjä ja tekijät ulkomaalaisia. Mutta auta armias kun suomalainen perheenisä asentaa pimeänä hanan naapurille ja joku laulaa verottajalle.
 
Huono Äiti -sivusto sai 100 000 euron jättiavustuksen valtiolta: ”Miten someyritys kärsii koronasta?”

Sille tosiaan vähän näyttäisi. Saakohan jokainen yksittäinen some-starakin tuon 100 000 euron könttäsumman, jos vaan tajuaa hakea? :think:
Suomessa tuntuu olevan meneillään valtava puhallus, jossa 800 miljoonan tukipottia jaellaan millä sattuu perusteilla.

Huono Äiti Oy, käytännössä yhden työntekijän yritys, liikevaihto 250K nurkilla. Millä kriteereillä tällainen yritys on oikeutettu saamaan 100K koronatuen? Siksikö, että blogipitäjän mies on Kokoomuksen poliitikko Petri Sarvamaa?

Entä sitten poliitikkojen ja virkamiesten lobbaamiseen erikoistunut Milton Group? 100K tuki sen vuoksi, että kyseinen firma työllistää useita entisiä poliitikkoja?

Suomen kuvalehden listalla on pikkufirmoja, joille on heitetty vastaavia tuki/rahoituspotteja. Esimerkiksi vuonna 2017 käynnistetty startup, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 38K ja tappio -130K. Millä kriteerillä tällainen firma voi saada valtiolta 100K tuen/rahoituksen?


Jos 100K potteja jaellaan tällaisilla metodeilla, 800 miljoonan euron tukibudjetti on äkkiä käytetty kaikenmaailman huuhaa yrityksiin. Samaan aikaan kymmeniä ihmisiä työllistäviä oikeita teollisuusyrityksiä kaatuu konkursseihin. Kaikkea sitä näkee kun elää...
 
Liian matala palkka suomessa elämiseen = sama tai liki sama kuin sosiaalituet suomessa.
Juuri kuin hkultala kirjoitti. Sos.tuet alas, niin ei tarvitse Ukrainasta asti tulla mansikoita tänne poimimaan.
Ei vaan liian matala palkka. Niin keskipalkkaan kuin työn raskauteenkin nähden puhumattakaan hintatasosta. Jos jostain maksetaan palkka vähemmän kuin saisi tukina niin palkka on silloin jäänyt jälkeen. Tämäkin on osaltaan ulkomaalaisen työvoiman "syytä". Muut alat on paremmin palkattuja koska ollaan vaadittu palkkoja paremmiksi, ulkomaalaiset tuskin voivat tuota tehdä ja toisaalta ovat tyytyväisiä jo muutenkin monenkertaisiin liksoihin kotimaittensa kuukausipalkkoihin verrattuna.

Mitä hyötyä tästä on kenellekkään muulle kuin sille riistopalkkaa maksavalle mansikkatilalliselle? Varmasti noiden ukrainalaisten kanssa viilataan linssiin ja palkat jää alle tessin.
Perustelin tuolla vain sitä miksi ukraanalaiset tulevat tänne töihin mielellään, ei suinkaan koska ovat helvetin ahkeria vaan ihan vaan sen moninkertaisen palkan takia. Ensisijaisesti matalista palkoista hyötyy tietenkin tilallinen mutta hyötyjiä ovat myös ukrainalaiset ja halvemmalla mansikkansa saavat suomalaiset. Kyllä suomalainenkin lähtisi poimimaan marjoja vaikkapa Norjaan jos kuukausipalkka olisi kolmin-viisinkertainen Suomen palkkoihin verratuna.

En näe tuossa mitään sen ihmeempää haastetta. Kyllä halukkaita nuoria juurikin näihin kausittaisiin kesätöihin löytyy. Lisäksi niinkuin näkyy aiemmasta uutisesta, tulijoita yllinkyllin.
Kyse oli nimenomaan näistä työntekijöistä jotka ovat olleet jo vuosikausia samalla tilalla kausitöissä ja siinä näen kyllä haastetta miten suomalaisen saisi tyytymään vain tuohon palkkaan ja työnkuvaan vuodesta toiseen. Yleensä ihmisillä on pyrkimys parempaan kaikinpuolin.

Otetaan nyt vaikka esimerkkinä tämä vuosi ja nyt on tainnut jo useammalta mennä suunnitellut kesätyöt sivusuun. Oletetaan että menisivät mansikkatilalle töihin tänä kesänä. Ensi vuonna tilanne normalisoituisi ja muitakin kesätöitä on tarjolla. Aivan varmasti hakeutuvat taas näihin säännöllisen työajan, helpomman työn ja paremman palkkauksen töihin ja mansikkatilallinen joutuu taas hankkimaan kokematonta työvoimaa. Tällähän tilalliset ovat myös perustelleet ulkomaisen työvoiman helppoutta. Kokeneimmat työntekijät ovat olleet jo parhaimmillaan yli kymmenenä kesänä töissä eikä opastusta tarvita. Jos palkkaus olisi kohdillaan niin nuoretkin saattaisivat vaihtaa sen kassalla istumisen, pakkaustyön tai vaikkapa kaupungin puistotoimessa työskentelyn mansikankeräämiseen.

Yllinkyllin heitä ei vielä ole mutta sinänsä on hyvä että ne 16 000 tarvittavaa on jo lähes löytynyt ja toivottavasti löytyvät ensi vuonnakin. Samalla toivon kyllä myös sitä palkan korotusta.
 
Liian matala palkka suomessa elämiseen = sama tai liki sama kuin sosiaalituet suomessa.

Juuri kuin hkultala kirjoitti. Sos.tuet alas, niin ei tarvitse Ukrainasta asti tulla mansikoita tänne poimimaan.
Jenkkilässäkin varmaan niin valtavan isot nuo sosiaalituet, että siellä saman homman tekee pimeästi meksikolainen työvoima?

Tai sitten maasta riippumatta maatalousyrittäjä vaan mielellään ottaa sen, kenet saa halvimmalla. Varsinkin, jos se on valmiiksi ammattilainen. Ja tyytyy yhteishuoneisiin, parakkimajoitukseen, ei kuulu liittoon, eikä tunne tessejä ja työlainsäädäntöä.
Ja nyt en hauku maatalousyrittäjiä, joita tunnen useamman (tosin lihatiloja joissa 1-3 työntekijää, suomalaisia ja virolaisia, ympäri vuoden).
Tyhmiähän he olisivat, jos ei noin tekisi, kun se mahdollista on.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa tuntuu olevan meneillään valtava puhallus, jossa 800 miljoonan tukipottia jaellaan millä sattuu perusteilla.

Huono Äiti Oy, käytännössä yhden työntekijän yritys, liikevaihto 250K nurkilla. Millä kriteereillä tällainen yritys on oikeutettu saamaan 100K koronatuen? Siksikö, että blogipitäjän mies on Kokoomuksen poliitikko Petri Sarvamaa?

Entä sitten poliitikkojen ja virkamiesten lobbaamiseen erikoistunut Milton Group? 100K tuki sen vuoksi, että kyseinen firma työllistää useita entisiä poliitikkoja?

Suomen kuvalehden listalla on pikkufirmoja, joille on heitetty vastaavia tuki/rahoituspotteja. Esimerkiksi vuonna 2017 käynnistetty startup, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 38K ja tappio -130K. Millä kriteerillä tällainen firma voi saada valtiolta 100K tuen/rahoituksen?
Nämä täytyy kyllä käydä kammalla uudestaan läpi. Ja jos yritys ei pysty vedenpitävästi osoittamaan, että liiketoiminta tai kehitystoiminta on kärsinyt koronan takia, muutetaan tuki lainaksi, joka pitää maksaa takaisin.

Aivan käsittämättömiä nuo jakopäätökset. Huono Äitikin lässyttää blogissaan ummet ja lammet mihin tuki tullaan käyttämään, mutta ei sanallakaan mainitse miksi tuki oli tarpeellinen nimenomaan juuri koronakriisin vuoksi. Firmassa oli jakokelpoisia varoja yli 70ke, niin luulisi sillä pärjäävään muutaman kuukauden.
 
Nämä täytyy kyllä käydä kammalla uudestaan läpi. Ja jos yritys ei pysty vedenpitävästi osoittamaan, että liiketoiminta tai kehitystoiminta on kärsinyt koronan takia, muutetaan tuki lainaksi, joka pitää maksaa takaisin.

Aivan käsittämättömiä nuo jakopäätökset. Huono Äitikin lässyttää blogissaan ummet ja lammet mihin tuki tullaan käyttämään, mutta ei sanallakaan mainitse miksi tuki oli tarpeellinen nimenomaan juuri koronakriisin vuoksi. Firmassa oli jakokelpoisia varoja yli 70ke, niin luulisi sillä pärjäävään muutaman kuukauden.

Tiedätkö mitä tarkoittaa kirjanpidossa jakokelpoiset varat, oma pääoma tai nettovarallisuus? Ei ne jakokelpoiset varat kerro mitään yrityksen rahoista vaan on tässä tapauksessa vain kirjanpidollisia eriä. Toki tietenkin kertovat yrityksen yleisestä taloudellisesta tilanteesta mutta tässä nyt piileekin se että ei rahoja kannata jakaa pääasiallisesti yrityksille joilla on pääoma nollissa koska se kertoo yksinkertaistettuna että konkurssin uhka ja rahojen häviämisen riski on isompi. Noita päätöksiä tehdään sen perusteella mitkä yrityksen tulevaisuudennäkymät on ja minkälaisia potentiaalisia mahdollisuuksia niillä on.

Ei nää tuet ole tarkoitettu kassanhallintaan tai oman pääoman vahvistamiseen vaan yrityksen kehitykseen kuluviin rahoihin.

Huono Äiti laajentaa elintarvikkeisiin ja käsittääkseni yrityksellä on jo marketeissa myynnissä jotain suklaata, joten on perusteltua että toiminnan laajentaminen elintervikepuolella tulee vaatimaan investointeja ja kuluja. Lisäksi päivittäistavarakaupan povataan kasvavan koronan seurauksena joten tuki on ihan perusteltu varsinkin kun yritystä on selkeästi hoidettu edes jotenkin järkevästi.

Hirveä haloo ihan päiväselvästä asiasta. Yritys olisi saanut rahoituksen ihan varmasti vaikka yrittäjän puoliso olisi apumiehenä töissä Peran Putkiliikkeessä.

edit: ja jos kiinnostaa miten korona vaikuttaa toimintaan, niin nettisivuiltahan käy ilmi että tekevät mainos, some ja imagokampanjoita yrityksille. Asiakasesimerkkinä mainitaan esim. Delta Auto. Jos liikevaihto perustuu edes jotenkin pidempiaikaisiin asiakassuhteisiin niin uskaltaisin sanoa että liikevaihto on tippunut merkittävästi, luultavasti useita kymmeniä prosentteja.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa tuntuu olevan meneillään valtava puhallus, jossa 800 miljoonan tukipottia jaellaan millä sattuu perusteilla.

Huono Äiti Oy, käytännössä yhden työntekijän yritys, liikevaihto 250K nurkilla. Millä kriteereillä tällainen yritys on oikeutettu saamaan 100K koronatuen? Siksikö, että blogipitäjän mies on Kokoomuksen poliitikko Petri Sarvamaa?

Entä sitten poliitikkojen ja virkamiesten lobbaamiseen erikoistunut Milton Group? 100K tuki sen vuoksi, että kyseinen firma työllistää useita entisiä poliitikkoja?

Suomen kuvalehden listalla on pikkufirmoja, joille on heitetty vastaavia tuki/rahoituspotteja. Esimerkiksi vuonna 2017 käynnistetty startup, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 38K ja tappio -130K. Millä kriteerillä tällainen firma voi saada valtiolta 100K tuen/rahoituksen?


Jos 100K potteja jaellaan tällaisilla metodeilla, 800 miljoonan euron tukibudjetti on äkkiä käytetty kaikenmaailman huuhaa yrityksiin. Samaan aikaan kymmeniä ihmisiä työllistäviä oikeita teollisuusyrityksiä kaatuu konkursseihin. Kaikkea sitä näkee kun elää...

Kannattaa nyt näissä muistaa että yrityksen talousluvut katsottuna tilinpäätöksestä ovat aina jälkijunassa tulevia ja yrityksen julkisista luvuista on aika paha tehdä mitään hirveän pitkälle vietyä analyysia.

Startupeista esimerkiksi sen verran että ei tiedetä minkälainen sijoittajapohja siellä on, kuinka paljon on kehittämismenoja ja kuinka ne on aktivoitu tai onko siellä emoyhtiö tai holding-yhtiö taustalla tai onko liikevaihto kasvanut merkittävästi viimeisen tilinpäätöksen myötä. Liiekvaihto ja voitto ei kerro juurikaan yhtään mitään.

Ja jos on yksi työntekijä firmalla niin mitä helvetin väliä? Suomi on täynnä yrityksiä jotka käyttää projekteissaan alihankkijoita, ei taaskaan kerro juuri yhtään mitään se kuinka monta ihmistä on töissä.

Huono Äiti Oy:n tyylisiä firmoja on vaikka kuinka jotka ostaa kaiken tuotannon ulkopuolelta koska eivät halua palkata porukkaa omaan firmaan. Jos tehtäisiin linja että vain suoraan työllistävät firmat voi hakea tukia, niin eihän siinä olisi mitään järkeä.

Varmasti tukia menee hukkaan ja kavereille jaetaan helpommin, mutta pintapuolisilla tiedoilla pelipaidan repiminen ei ole kannattavaa.
 
Tiedätkö mitä tarkoittaa kirjanpidossa jakokelpoiset varat, oma pääoma tai nettovarallisuus? Ei ne jakokelpoiset varat kerro mitään yrityksen rahoista vaan on tässä tapauksessa vain kirjanpidollisia eriä.
Tiedän varsin hvyin kun itsekin osakeyhtiötä pyöritän. Tässä tapauksessa kun verohuojennettua osinkoakin on jaettu, tiedetään, että käytännössä vapaa oma pääoma = jakokelpoiset varat = nettovarallisuus.

En nyt enempää ota kantaa siihen onko tuki ko. firmalle ehdottoman tarpeellinen. Aika monella vaan nämä tuen määrät suhteessa liikevaihtoon näyttää hämmentävän suurilta.
 
Valtion pitäisi joko tarjota lainaa tai vähintäänkin ottaa osuudet firmoista. Firmojen arvottaminen on tietenkin kohtuullisen haastavaa, mutta tässä kohtaa valtio voisi hoitaa asian karkealla mittarilla. Suora rahan lahjoittaminen voitontavoittelua tukemaan on ainakin itselläni hyvin hankalasti nieltävissä.
 
Tiedän varsin hvyin kun itsekin osakeyhtiötä pyöritän. Tässä tapauksessa kun verohuojennettua osinkoakin on jaettu, tiedetään, että käytännössä vapaa oma pääoma = jakokelpoiset varat = nettovarallisuus.

En nyt enempää ota kantaa siihen onko tuki ko. firmalle ehdottoman tarpeellinen. Aika monella vaan nämä tuen määrät suhteessa liikevaihtoon näyttää hämmentävän suurilta.

No jos pyörität osakeyhtiötä niin tiedät varmasti että ei noilla viime vuoden tilinpäätöksen tiedoilla ole mitään tekemistä yrityksen rahojen riittävyyden kanssa. Siellä voi olla esimerkiksi tilanne että ollaan tehty just ennen koronaa sijoitus joka ei tällä hetkellä tuota yhtään mitään ja kassa tyhjänä liikevaihdon tiputuksen myötä. Tässä tilanteessa pankkiin käveleminen voi olla vähän vaikeaa vaikka viime vuonna olisi vielä ollut hyvin voiva yritys.

Elintarviketeollisuus on jonkun verran tuttua ja alkuvaiheessa se syö kyllä paljon rahaa, eli siellä on varmasti ihan oikea tarve. Lisäksi kun on vielä näyttöä että on jo lanseerattu tuotteita ja niitä ostetaan, niin on oikeasti ihan hyvät lähtökohdat tukien saamiseen.

En halua lähteä tässä sen enempää haastamaan ketään. Mun mielestä vaan pitäisi muistaa näissä että kun ei tiedetä yrityksen tilanteesta käytännössä mitään muuta kuin tärkeimmät luvut edelliseltä vuodelta, niin on paha mennä kovin pitkälle arvostelemaan.

Varmasti tapahtuu väärinkäytöksiä, ja olen tässä muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä että asiaa pitää tarkastella jälkeenpäin. Jos kirjanpito on ihan mitä sattuu eikä rahojen käyttöä pystytä jälkeenpäin selkeästi toteamaan niin verotarkastus vaan saman tien.
 
Jahas. Mä ajattelin että kun aletaan säästämään niin esimmäisenä menee nurin paskantärkeät käsienheiluttelijat ja rahat ohjattaisiin oikesti niitä tarvitseville niin että saadaan pysymään meidän "pienten ihmisten" elämä jotenkin kasassa.
Mutta olishan se pitäny arvata.
Yhden käsienheluttajan vuosipalkalla voitaisiin pelastaa pienimuotoinen ravintola tai pari kolme parturikampaamoa. Mutta näin taas tällä kertaa.
 
Ilmeisesti tuolta voisi tosiaan olla 100 000€ tarjolla kun laittaisi kupongin sisään, mutta oma moraalikäsitys on sellainen, että me emme tukea oikeasti tarvitse niin emme sitä hae. Toivottavasti tuet menee niitä oikeasti tarvitseville ja vaikka jälkikäteen sitten perittäisiin takaisin jos niitä on väärin perustein haettu tai kiireessä myönnetty.

Kai tässä käy sitten vielä niin, että nuo kriteerit pysyvät samoina jatkossakin, eli jos nyt käyttää omaa rahaa ja yrittää sillä selvitä, niin jatkossa ei täytäkään enää tuen ehtoja, kun ei kassa olekaan enää niin vahva. Olis aika perus valtion meininkiä.
 
Kannattaa nyt näissä muistaa että yrityksen talousluvut katsottuna tilinpäätöksestä ovat aina jälkijunassa tulevia ja yrityksen julkisista luvuista on aika paha tehdä mitään hirveän pitkälle vietyä analyysia.

Startupeista esimerkiksi sen verran että ei tiedetä minkälainen sijoittajapohja siellä on, kuinka paljon on kehittämismenoja ja kuinka ne on aktivoitu tai onko siellä emoyhtiö tai holding-yhtiö taustalla tai onko liikevaihto kasvanut merkittävästi viimeisen tilinpäätöksen myötä. Liiekvaihto ja voitto ei kerro juurikaan yhtään mitään.

Ja jos on yksi työntekijä firmalla niin mitä helvetin väliä? Suomi on täynnä yrityksiä jotka käyttää projekteissaan alihankkijoita, ei taaskaan kerro juuri yhtään mitään se kuinka monta ihmistä on töissä.

Huono Äiti Oy:n tyylisiä firmoja on vaikka kuinka jotka ostaa kaiken tuotannon ulkopuolelta koska eivät halua palkata porukkaa omaan firmaan. Jos tehtäisiin linja että vain suoraan työllistävät firmat voi hakea tukia, niin eihän siinä olisi mitään järkeä.

Varmasti tukia menee hukkaan ja kavereille jaetaan helpommin, mutta pintapuolisilla tiedoilla pelipaidan repiminen ei ole kannattavaa.
No kyllä tämä aika huonolta näyttää. Suomen Kuvalehti on tehnyt hyvää työtä ja kaivanut esiin julkitulleet tiedot. Valitettavasti tuntuu siltä, että esillä on vasta jäävuoren huippu.

200K liikevaihtoa tekevä firma ei pysty montaa työntekijää työllistämään, ei itse eikä alihankinnan kautta.

Jos ajatellaan maan kokonaisetua, niin yritystuet tulisi suunnata siten, että mahdollisimman suuri osa yrittäjistä ja työntekijöistä pysyy leivän syrjässä. Tuet siis tulisi suunnata yrityksiin, jolla on paikallisesti merkittävä työllistävä vaikutus. Työllistettyjen kokopäiväisten työntekijöiden määrä on tärkeä kriteeri. Toinen tärkeä kriteeri on viennin osuus, josta tulisi saada suuri plussa tukea haettaessa. Kolmas kriteeri, joka ilmeisesti on jo ainakin paperilla käytössä, on yrityksen elinkelpoisuus.

Jos 100K potteja viskotaan johonkin Kokoomuspoliitikon vaimon blogifirmoihin, niin rahat loppuvat kesken ja suuri määrä ihmisiä joutuu Suomessa työttömäksi kuluvan vuoden aikana.
 
No kyllä tämä aika huonolta näyttää. Suomen Kuvalehti on tehnyt hyvää työtä ja kaivanut esiin julkitulleet tiedot. Valitettavasti tuntuu siltä, että esillä on vasta jäävuoren huippu.

200K liikevaihtoa tekevä firma ei pysty montaa työntekijää työllistämään, ei itse eikä alihankinnan kautta.

Jos ajatellaan maan kokonaisetua, niin yritystuet tulisi suunnata siten, että mahdollisimman suuri osa yrittäjistä ja työntekijöistä pysyy leivän syrjässä. Tuet siis tulisi suunnata yrityksiin, jolla on paikallisesti merkittävä työllistävä vaikutus. Työllistettyjen kokopäiväisten työntekijöiden määrä on tärkeä kriteeri. Toinen tärkeä kriteeri on viennin osuus, josta tulisi saada suuri plussa tukea haettaessa. Kolmas kriteeri, joka ilmeisesti on jo ainakin paperilla käytössä, on yrityksen elinkelpoisuus.

Jos 100K potteja viskotaan johonkin Kokoomuspoliitikon vaimon blogifirmoihin, niin rahat loppuvat kesken ja suuri määrä ihmisiä joutuu Suomessa työttömäksi kuluvan vuoden aikana.

Se 200k liikevaihtoa tekevä firma pystyy sillä 100k€:llä työllistään tasan tarkkaan yhtä paljon väkeä kuin se 100-10000 työntekijän yritys. Oikeastaan varmaan enemmän koska todella pienissä firmoissa tuppaa olemaan pienempi overhead.
Tämä näyttää hyvin pitkälle ihan normaalilta tekes-rahoitukselta joita on Suomessa on joka vuosi satojen miljoonien eurojen edestä. Pikkuyrityksiä joilla on joku uusi liiketoiminta idea jolla on jotain uskottavuutta (lue: rahoitusta muualtakin kuin kummilta tai vanhemmilta) ja jotka hakevat tekes-rahoitusta siihen että boostaavat tuotekehitystään. Ja sitten jos tuuri käy niin rahaa tippuu tilille. Tosin tuo on kyllä toteutettu niin että ne rahat pitää sitten oikeasti käyttää siihen liiketoiminnan kehittämiseen.

Niin ja se että tuo käyttää rahat alihankintaan on erittäin normaalia. Oikeastaan isoissa yrityksissä se on juurikin se mitä noilla tekes-rahoituksilla tehdään, taitaa jopa olla sääntö nykyään että sitä rahaa ei saa käyttää yrityksen omiin työntekijöihin. Ainakaan vakituisiin, osa-aikaiset taitaa olla ok.
 
Se 200k liikevaihtoa tekevä firma pystyy sillä 100k€:llä työllistään tasan tarkkaan yhtä paljon väkeä kuin se 100-10000 työntekijän yritys. Oikeastaan varmaan enemmän koska todella pienissä firmoissa tuppaa olemaan pienempi overhead.
Tämä näyttää hyvin pitkälle ihan normaalilta tekes-rahoitukselta joita on Suomessa on joka vuosi satojen miljoonien eurojen edestä. Pikkuyrityksiä joilla on joku uusi liiketoiminta idea jolla on jotain uskottavuutta (lue: rahoitusta muualtakin kuin kummilta tai vanhemmilta) ja jotka hakevat tekes-rahoitusta siihen että boostaavat tuotekehitystään. Ja sitten jos tuuri käy niin rahaa tippuu tilille. Tosin tuo on kyllä toteutettu niin että ne rahat pitää sitten oikeasti käyttää siihen liiketoiminnan kehittämiseen.

Niin ja se että tuo käyttää rahat alihankintaan on erittäin normaalia. Oikeastaan isoissa yrityksissä se on juurikin se mitä noilla tekes-rahoituksilla tehdään, taitaa jopa olla sääntö nykyään että sitä rahaa ei saa käyttää yrityksen omiin työntekijöihin. Ainakaan vakituisiin, osa-aikaiset taitaa olla ok.
Samaa mieltä siitä, että 100K eurolla työllistää jotakuinkin yhtä suuren määrän ihmisiä, käytti sen pienemmässä tai isommassa firmassa.

Mutta jos minun pitäisi virkamiehenä päättää, yritänkö pitää toiminnassa pari vuotta vanhan 1-2 työntekijän autotallipuulaakin vai 7 vuotta toimineen 35 hengen vientiyrityksen, niin valinta on aika selvä edellyttäen että isomman firman pelastaminen onnistuu järjellisellä tukirahalla.

Tässä tilanteessa on turha katsella mitään hienoja tulevaisuuden kehittämissuunnitelmia, kun jokainen oikea yritys (ei blogisti) jotakuinkin taistelee olemassa olostaan. Jopa ne vakavaraisemmat.

Business Finlandin toimintalogiikka on niiden tietojen pohjalta, mitä Suomen Kuvalehti on julkistanut, hyvin kauniisti sanottuna täysin *rseestä. Aivan täydellisesti. Maltillisena miehenä hyvin harvoin näkee mitään niin kuvottavaa toimintaa virkamiesten taholta, mitä nyt tuli nähtyä.

Sen sijaan, että Business Finland olisi jakanut esimerkin yrityksille tukipotit muodossa 10K ja 190K, on Business Finland jakanut tukea suhteessa 100K + 100K tai jopa jättänyt jälkimmäisen isomman yrityksen ilman koska "uskottava ulkopuolisen konsultin laatima kehityssuunnitelma puuttuu".

Todellakin toivon olevani väärässä, mutta loppuvuodesta suuri osa lomautuksista muuttuu irtisanomisiksi. Eikä vähiten siksi, että yritysten tukirahat jaeltiin ties mihinkä perusteilla, joita en nyt tässä täsmennä.
 
Samaa mieltä siitä, että 100K eurolla työllistää jotakuinkin yhtä suuren määrän ihmisiä, käytti sen pienemmässä tai isommassa firmassa.

Mutta jos minun pitäisi virkamiehenä päättää, yritänkö pitää toiminnassa pari vuotta vanhan 1-2 työntekijän autotallipuulaakin vai 7 vuotta toimineen 35 hengen vientiyrityksen, niin valinta on aika selvä edellyttäen että isomman firman pelastaminen onnistuu järjellisellä tukirahalla.

Tässä tilanteessa on turha katsella mitään hienoja tulevaisuuden kehittämissuunnitelmia, kun jokainen oikea yritys (ei blogisti) jotakuinkin taistelee olemassa olostaan. Jopa ne vakavaraisemmat.

Business Finlandin toimintalogiikka on niiden tietojen pohjalta, mitä Suomen Kuvalehti on julkistanut, hyvin kauniisti sanottuna täysin *rseestä. Aivan täydellisesti. Maltillisena miehenä hyvin harvoin näkee mitään niin kuvottavaa toimintaa virkamiesten taholta, mitä nyt tuli nähtyä.

Sen sijaan, että Business Finland olisi jakanut esimerkin yrityksille tukipotit muodossa 10K ja 190K, on Business Finland jakanut tukea suhteessa 100K + 100K tai jopa jättänyt jälkimmäisen isomman yrityksen ilman koska "uskottava ulkopuolisen konsultin laatima kehityssuunnitelma puuttuu".

Todellakin toivon olevani väärässä, mutta loppuvuodesta suuri osa lomautuksista muuttuu irtisanomisiksi. Eikä vähiten siksi, että yritysten tukirahat jaeltiin ties mihinkä perusteilla, joita en nyt tässä täsmennä.

No virkamiehet toimivat lain mukaan.
Miksi pitää olla se "uskottava kehityssuunnitelma"? No koska laki vaatii sen.
Business Finland koostuu kahdesta osasta, rahoituskeskuksesta ja yhtiöstä. Tähän hätään en jaksa selvittää kumpi on se merkittävä tässä.
Rahoituskeskuksen tehtävänä on edistää:

1) innovaatioiden, uuden teknologian sekä liiketoiminnan kehittämistä;
2) tuloksellisia innovaatio- ja kokeiluympäristöjä sekä innovaatiokyvykkyyttä;
3) tutkimus-, kehitys-, ja innovaatiotoimintaa sekä sen tulosten laaja-alaista hyödyntämistä elinkeinotoiminnassa, työelämässä ja muualla yhteiskunnassa;
4) suomalaisten yritysten ja tutkimuksen kansainvälistymistä ja viennin kasvua sekä yritysten kansainväliseen liiketoimintaan liittyvää osaamista;
5) ulkomaisten investointien ja pääomasijoitusten kohdistamista Suomeen;
6) ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kasvua ja kehittämistä;
7) aikaisen vaiheen pääomasijoitusmarkkinan kehittymistä.

Yhtiön tehtävänä on edistää:

1) yritysten kykyä kehittää ja kaupallisesti hyödyntää innovaatioita ja uutta teknologiaa sekä uusien innovatiivisten yritysten ja liiketoimintojen syntymistä;
2) elinkeinoelämän uudistumista tukevaa tutkimus- ja kehitystoimintaa;
3) yritysten keskinäistä sekä niiden ja julkisyhteisöjen ja tutkimusorganisaatioiden välistä yhteistyötä;
4) suomalaisten yritysten ja tutkimuksen kansainvälistymistä ja viennin kasvua ja yritysten kansainväliseen liiketoimintaan liittyvää osaamista;
5) ulkomaisten investointien ja pääomasijoitusten kohdistamista Suomeen;
6) ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kasvua ja kehittämistä.

Ja ainakin tuon yhtiön osalta 100k per hakemus on se maksimi mitä se voi myöntää.
Rahoituskeskuksen lisäksi myös yhtiö voi tehdä valtionavustuslaissa tarkoitettuja, de minimis -ehtoisia valtiontuen myöntö-, muutos- ja maksatuspäätöksiä joiden arvo ei ylitä 100 000 euroa.

Business Finland tehtävä ei ole toimia hätätilarahoittajana sille 35 hengen vientiyritykselle joka tarvitsee lisärahoitusta vaan Business Finlandin tehtävä on uusien innovaatioiden, teknologioiden ja liiketoiminnan kehittäminen (tai siis niiden kehittämisen tukeminen). Tässä koronatilanteessa niille annettiin lisää valtuuksia siihen kuinka paljon saavat käyttää rahaa mutta se mitä ne tekee ei muuttunut. Eli ne eivät myönnä rahaa siihen että saa ne normaalit juoksevat kulut katettua.

Jos se 35 hengen vientiyritys tarvitsee sitä lisärahoitusta valtion avulla niin Business Finland on väärä paikka hakea sitä. Oikea paikka on se oma pankki josta voi hakea Finnveran takaamaan lainaa. Tai sitten voi hakea lainaa suoraan Finnveralta.
Jos kyseinen pulju olisi vähän isompi, i.e. yli 50 henkeä, niin myös Teollisuussijoitus olisi yksi mahdollinen kohde mistä saisi lisärahoitusta.

*edit*
Niin ja vähän kuvaamaan skaalaa. Valtio lisäsi Business Finlandin rahoitusvaltuuksia 800 miljoonalla eurolla. Taaskin Finnveran rahoitusvaltuuksia valtio nosti 10 miljardilla eurolla.
 
On tämä vaan härskiä touhua. Kyllä motivoi maksella veroja.


<snip>
Kuusisto omistaa konsulttiyhtiöstä 55 prosenttia ja hänen vaimonsa loput 45 prosenttia. Kuusisto toimii yhtiön hallituksen puheenjohtajana ja hänen vaimonsa yhtiön toimitusjohtajana.

Johdon konsultointiin erikoistunut yhtiö teki elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella 10 000 euron tappion, mutta sillä oli voitonjakokelpoisia varoja 339 000 euroa. Kuusistot ovat nostaneet yhtiöstä tasaista 32 000 euron vuotuista osinkoa.

</snip>
 
On tämä vaan härskiä touhua. Kyllä motivoi maksella veroja.


<snip>
Kuusisto omistaa konsulttiyhtiöstä 55 prosenttia ja hänen vaimonsa loput 45 prosenttia. Kuusisto toimii yhtiön hallituksen puheenjohtajana ja hänen vaimonsa yhtiön toimitusjohtajana.

Johdon konsultointiin erikoistunut yhtiö teki elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella 10 000 euron tappion, mutta sillä oli voitonjakokelpoisia varoja 339 000 euroa. Kuusistot ovat nostaneet yhtiöstä tasaista 32 000 euron vuotuista osinkoa.

</snip>

Mikä tuossa on sitten niin härskiä? Ei kai tuollaisia tukia pidä evätä vain sen takia että omistajana on Postin toimari. Toki jos tuolla takana on jotain oikeaa korruptiota niin sitten asia on eri mutta toistaiseksi siitä ei ole näyttöä.

*edit*
Tosin pitää sellainen disclaimer laittaa että yleensä ottaen olen erittäin skeptinen sen suhteen että onko nuo Business Finlandin tuet pitkällä juoksulla hirveän rakentavia Suomen talouden osalta. Mutta tuo on paljon laajempi kysymys kuin se että nyt lähdettäisiin nipottamaan jostain yksittäisistä myönnetyistä tuista sen perusteella että onnistutaan vetään joku yhteys johonkin yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa olevaan henkilöön.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä siitä, että 100K eurolla työllistää jotakuinkin yhtä suuren määrän ihmisiä, käytti sen pienemmässä tai isommassa firmassa.

Mutta jos minun pitäisi virkamiehenä päättää, yritänkö pitää toiminnassa pari vuotta vanhan 1-2 työntekijän autotallipuulaakin vai 7 vuotta toimineen 35 hengen vientiyrityksen, niin valinta on aika selvä edellyttäen että isomman firman pelastaminen onnistuu järjellisellä tukirahalla.

Tässä tilanteessa on turha katsella mitään hienoja tulevaisuuden kehittämissuunnitelmia, kun jokainen oikea yritys (ei blogisti) jotakuinkin taistelee olemassa olostaan. Jopa ne vakavaraisemmat.

Business Finlandin toimintalogiikka on niiden tietojen pohjalta, mitä Suomen Kuvalehti on julkistanut, hyvin kauniisti sanottuna täysin *rseestä. Aivan täydellisesti. Maltillisena miehenä hyvin harvoin näkee mitään niin kuvottavaa toimintaa virkamiesten taholta, mitä nyt tuli nähtyä.

Sen sijaan, että Business Finland olisi jakanut esimerkin yrityksille tukipotit muodossa 10K ja 190K, on Business Finland jakanut tukea suhteessa 100K + 100K tai jopa jättänyt jälkimmäisen isomman yrityksen ilman koska "uskottava ulkopuolisen konsultin laatima kehityssuunnitelma puuttuu".

Todellakin toivon olevani väärässä, mutta loppuvuodesta suuri osa lomautuksista muuttuu irtisanomisiksi. Eikä vähiten siksi, että yritysten tukirahat jaeltiin ties mihinkä perusteilla, joita en nyt tässä täsmennä.

Siis meinaatko että valtio alkaa pääomittamaan näitä yhtiöitä? Jos et meinaa niin mitä tarkoitat? 100k€ pelastaa jonkun 35 hengen firman?

Tässähän puhutaan nyt yrityksen kehitysprojekteihin annettavasta rahasta. Jos puhutaan isommista yrityksistä niin 100k€ ei käytännössä auta mitään jollei sitten rahaa käytetä suoraan johonkin projektiin joka tuo isot tilaukset per heti tai parantaa tuottavuutta huomattavasti. Kummatkin näistä skenaarioista on kuitenkin aika kaukana todellisuudesta.

Jos mietit että 35 hengen yritys maksaa pelkästään kuukaudessa palkkoja ja niiden sivukuluja reilusti yli 100 000€ niin tuommoisen firman pelastaminen tai tukeminen tällä hetkellä vaatii vähän isompia rahoja. Itse en ainakaan kannata tämän nykyisen sijasta enempää mitään vitunmoista tukipakettia yrityksien rahan puutteeseen.

Ei tämäkään Business Finlandin systeemi mikään paras vaihtoehto ole, mutta aika heppoisin perustein kiljutaan että nyt tapahtuu huutava vääryys kun blogiyritys (joka ei oikeasti edes ole mikään blogiyritys vaan markkinointitoimisto) saa rahaa eikä miljoonayritykset saa (vaikka saisivat jos hakisivat).

En ihan oikeasti ymmärrä miksi tästä on syntynyt niin helvetin iso haloo. Kaikki kyllä huutaa että nyt tehdään kaikki päin persettä mutta oikein mitään vaihtoehtoista järkevää jakotapaa ei kukaan ehdota. Tai no, ehdotetaan että jaetaan rahat keskisuurille yrityksille jotka työllistää paljon, mutta en oikein tajua mitä joku 100k€ tai edes 500k€ auttaa jos liikevaihto on laskenut ja yrityksellä on kassakriisi edessä.

Mun puolesta toki voitaisiin lopettaa koko rahojen jakelu ja käyttää rahat sosiaali ja työttömyystukiin.
 
Eikö tää sama Business Finland hoitanut Suomeen ne Francesco Osannat ja kumppanit, jotka on sen 250 millin Lakeside Airpark kusetuksen taustalla? Vähän kyseenalaista tuon organisaation osaaminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 922
Viestejä
4 561 006
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom