Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

@JzC En tiedä onko tästä mitään iloa, mutta kokeilepa Internet Speed Test - Measure Network Performance | Cloudflare

Tuo mittaa nopeutta eri kokoisilla paketeilla erikseen.

IMG_2844.jpegIMG_2847.jpegIMG_2845.jpegIMG_2846.jpeg

Mulla taas onkelma... en saa kameran led valoa päälle.. Ai Turret kamera kyseessä.
Valo palaa kun laittaa värillisen yökuvauksen päälle eli valo toimii mut viivan ylityksenä en saa toinii noilla asetuksilla. Olen kameraan laittanut sen viivan jonka ois takoitus sytyttää valo... mut ei..

vaaas.jpg

Jos tuo AI Turretin valo käyttäytyy samoin kuin AI Pro + enhancer niin se syttyy vain liikkeestä (smart detection), ei mistään muusta. Pitää olla eläin, auto tai ihminen. Jos on jänis jota ei tunnista eläimeksi niin ei se syty. Sen säädöt pitäisi näkyä kameran asetussivulla. Status light on se pyörivä sininen rengas, mutta kai siellä joku lamppu-osio on tuolle valolle. Ainakin enhanceria pystyy säätämään kuinka lauan palaa liikkeen loputtua ja kuinka pitkältä matkalta/läheltä ottaa (0-28M).

Onko täällä UDM:stä UMD se:hen vaihtaneita. Onko ollut sen arvoista?
Vaihdoin UMS:tä SE:hen reilut vuosi sitten. Mielestäni on ollut sen arvoista, kun laitoin samalla pari kameraa ja sitä myöten jonkinlainen tallennusratkaisu olisi pitänyt laittaa joka tapauksessa. Päivitys oli erittäin suoraviivaista. Backuppi UDM:stä SE:hen ja verkko takaisin pystyssä vidiessä minuutissa.

Vaihdoin UMS:tä SE:hen reilut vuosi sitten. Mielestäni on ollut sen arvoista, kun laitoin samalla pari kameraa ja sitä myöten jonkinlainen tallennusratkaisu olisi pitänyt laittaa joka tapauksessa. Päivitys oli erittäin suoraviivaista. Backuppi UDM:stä SE:hen ja verkko takaisin pystyssä vidiessä minuutissa.
Mikä on käytännön ero miksi parempi?

Molemmilla tuotelyhenteet vähän hakusessa. Joo siis UDM:stä UDM SE:hen :)
Mulla toi nyt mielessä kun aattelin, että saisin dual wanin sitten käyttöön joko fail overina tai load balancerina. Tossa rytäkässä toki sitten menettää yhden tukiaseman minkä roolia UDM on nyt toteuttanut, mutta sen ehkä pystyy konfaamaan standalone tukariksi kun kytkee reitittimen pois päältä. Hintaahan tolla SE:llä sitten taas on. Onkohan näissä tarjouksia ikinä..

Jos ei tarvitse SE:n tai pron lisäsovelluksia, ei mielestäni ole järkevää päivittää ihan vain päivityksen ilosta. Minä tarvitsin tuon videotallennuksen ja Protectin ja halusin ne yhteen laitteeseen. 4/4 POE ja POE+ porttia oli sitten mukava lisä.

Suorituskyvyltään nämä räkkivehkeet taitaa olla vähän parempia. Gigaisella kuidulla en ole toki huomannut suurta eroa. Olisiko maksimilataukset nousseet suodatukset ja peruspalomuurisäännöt päällä 800 --> 950.

UDM:n tukari oli kyllä hyvä. Laitoin sen tilalle U6+ ja sillä on näppituntumalla aavistuksen huonompi kantama.

Kannattaako palomuurituksessa vaihtaa uuteen zone based systeemiin? Käytännössä kaikki ohjeet netissä tuntuu olevan vanhalle järjestelmälle.

Kannattaako palomuurituksessa vaihtaa uuteen zone based systeemiin? Käytännössä kaikki ohjeet netissä tuntuu olevan vanhalle järjestelmälle.
Itse vaihdoin ja on nyt niin paljon selkeämpi ettei paljon enää ohjeita tarvitse katsoakaan. Hetki meni siivotessa vanhat säännöt, migraatio luo aika paljon duplikaatteja.

Itse siirryin tuossa 2-3 viikkoa sitten kun EA firmware keskusteluissa näytti siltä, että lastentaudit korjattu ja toimii niin kuin pitää.
Ja siis, onhan tuo paljon mukavampi käyttää + ns. standardin mukainen setuppi.

Pari vinkkiä:
Ota backupit (toki palomuurimuutokseessa tekee myös oman backupin).
Varaa aikaa siihen, että joudut tekemään uudestaan / käymään läpi kaikki rajoitukset ja ehdot (riippuu tietysti millainen oma verkkosi on).
Voi olla helpompi ensin vähän miettiä mitä haluaa, ennen kuin alkaa konfiguroimaan.
Muutoksessa tulee todennäköisesti "liikaa" ehtoja, koska Unifi ottanut kannan, että tehdään mieluummin liikaa ehtoja kuin liian vähän.
Varaudu siihen, että joudut ns. trial-and-error tyyppisesti seuraamaan tilannetta muutaman päivän.
Mielestäni on helpompi eriyttää verkkoja tuosta "Internal" zonesta omille zoneille, kuin rajoittaa niitä siinä zonen sisällä (esim. IoT).

Jos osaat käyttää palomuureja niin ei tuon käyttöönotto ole mikään iso ongelma.
Jos et tiedä mitä teet ja ehdot on kunnossa, ehkä kannattaa jättää vanha paikalleen - mitään pakkoa ei ole siirtyä.

Periaatteessa toiminnot on samat ja ehdot tehdään aika samalla tavalla kuin vanhassakin. Uusina juttuina "Objektit" ja "Return Traffic" sekä "Invalid", jotka siis hieman muuttaa/helpottaa konfigurointia.

YouTubesta löytyy uudestakin jonkin verran videoita (esim. hakusana Unifi ZBF), mutta älyttömän hyvää videota/ohjetta en ole löytänyt.
Ohjeissa on tietysti se haaste, että kukaan muuhan ei voi tietää mitä itse haluat rajoittaa.

Tässä miltä oma taulukkoni näyttää:

1737371580438.png

Jos ei tarvitse SE:n tai pron lisäsovelluksia, ei mielestäni ole järkevää päivittää ihan vain päivityksen ilosta. Minä tarvitsin tuon videotallennuksen ja Protectin ja halusin ne yhteen laitteeseen. 4/4 POE ja POE+ porttia oli sitten mukava lisä.

Suorituskyvyltään nämä räkkivehkeet taitaa olla vähän parempia. Gigaisella kuidulla en ole toki huomannut suurta eroa. Olisiko maksimilataukset nousseet suodatukset ja peruspalomuurisäännöt päällä 800 --> 950.

UDM:n tukari oli kyllä hyvä. Laitoin sen tilalle U6+ ja sillä on näppituntumalla aavistuksen huonompi kantama.

Joo ei mulla ole muuta intressiä vaihdolle kuin dual wan, et sen hinta on se +500€ tässä muutoksessa. Ei se ehkä järjellä aateltuna ole sen arvoista, mutta noh..

Statistiikka

Viestiketjuista
265 257
Jäsenet
75 610
Uusin jäsen
käärme2024

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom