Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa tosin kuukausisäästävät piensijoittajat olla yksi pieru saharassa kun mietitään pörssin trendejä. Määritelmän mukaan kuukausisäästäjä sijoittavat aina, oli globaali kriisi tai ei. Mutta ne laskut aiheutuvat kyllä muista syistä kuin kuukausisäästäjien säästötauoista.
No joo tavallaan, mutta kuukausisäästäjät ovat osa sitä trendiä jossa isompaa roolia pelaa esim. eläkerahastot. Kaikki haluaa pistää rahaa osakkeisiin ja silloin niiden arvo väkisin nousee. Varsinkin kun ei ole mitään muuta paikkoja jäljellä. USA:lla on vähän vajaa 40 biljoonaa velkaa ja iso budjettivaje. Ei ole kovin isnspiroivaa pistää rahaa sinne velkapapereihin huonolla tuotolla kun ei ole edes kovin varmaa että ne rahat saa takaisin. Kiinteistöt ei muualla ole yhtä huono bisnes kuin suomessa, mutta melkein. Osakkeet ovat ainoa paikka. Raha menee sinne ja arvo nousee. Mutta eihän se huono juttu ole.

Se että esimerkiksi sinä siirsit millin osakkeisiin bondeista edustaa enemmänkin sitä että olen oikeassa, rahaa virtaa siihen suuntaan. Mutta turha fiilistellä liikaa sitä että välillä olin oikeassa. Mitä tulee seuraavaksi?
En mä mitään fiilistele että olin oikeassa. Annoin vain konkreettisen esimerkin että raha voi siirtyä paikasta toiseen. Toinen pointti että fundamentit on edelleen vahvasti kuviossa mukana toisin kuin esim. dot.com kuplan aikaan. Mä katson asioita todella pitkän linssin läpi enkä ole hakemassa mitään viikon, kuukauden tai edes parin vuoden pikavoittoja. Jos tänään vielä epäilee ai:ta ja robotiikkaa niin 20v päästä tulevaisuudessa tuollainen epäileminen nähdään saman tason virheenä kuin internetin epäileminen 00 tai nokian ajatukset iphonesta. Trumppia ei muista kukaan ja politiikka on kerinnyt veivata ees+taas lukemattomia kertoja. Koodaus yksinään on jotain biljoonan markkina, AI syö ison osan tästä seuraavan 10v aikana. Vaikka olis nollasummapeli niin nallekarkit voidaan jakaa uusiksi,...

Viimeksi muokattu:
En mä mitään fiilistele että olin oikeassa. Annoin vain konkreettisen esimerkin että raha voi siirtyä paikasta toiseen. Toinen pointti että fundamentit on edelleen vahvasti kuviossa mukana toisin kuin esim. dot.com kuplan aikaan. Mä katson asioita todella pitkän linssin läpi enkä ole hakemassa mitään viikon, kuukauden tai edes parin vuoden pikavoittoja.
Luet aika huonosti suomea nykyään. Viittasin siihen että minun on turha liikaa fiilistellä siitä että olin oikeassa, ja pistin siis uuden ennustuksen perään. Jos sekin tulee toteen kohtuullisesti, kyse saattaa olla enemmästä kuin pelkästä tuurista.

Mutta nouseehan se markkina väkisin kun väkisin sinne rahaa pistetään, se ei vaadi mitään erityistä älykkyyttä ymmärtää. Voi myös tehdä omakohtaisen analyysin. Tunnetko enemmän ihmisiä jotka ostaa osakkeita, vaiko heitä jotka myy niitä? Jos ostajat ovat enemmistössä, se todistaa pointtiani.

Luet aika huonosti suomea nykyään. Viittasin siihen että minun on turha liikaa fiilistellä siitä että olin oikeassa, ja pistin siis uuden ennustuksen perään. Jos sekin tulee toteen kohtuullisesti, kyse saattaa olla enemmästä kuin pelkästä tuurista.

Mutta nouseehan se markkina väkisin kun väkisin sinne rahaa pistetään, se ei vaadi mitään erityistä älykkyyttä ymmärtää. Voi myös tehdä omakohtaisen analyysin. Tunnetko enemmän ihmisiä jotka ostaa osakkeita, vaiko heitä jotka myy niitä? Jos ostajat ovat enemmistössä, se todistaa pointtiani.
Tunnen ihmisiä jotka ennustaneet maailmanloppua vuosikausia, joka vuosi sp500 tulee romahtamaan. Tunnen myös optimisteja jotka uskovat tulevaisuuteen.

Tuo sun yksinkertaistus "rahaa on, rahaa virtaa" on niin absurdi ettei mitään rajaa. Katso ennemmin fundamentteja, mieti mitkä asiat on järkeviä ja aseta niiden pohjalta 10v, 20v vetoja sisään. Lyhyellä tähtäimellä ihan turha ennustella ja sellaiseen en edes lähde. Esim. se mun postauksen anthropic ja openai kasvu koodausavustinpuolella, kertoo vahvaa signaalia. Tätä signaalia voi käydä tarkistelemassa vaikka kejussa AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/... ja huomaten että oho, nyt ollaan oikeasti ison muutoksen äärellä joka tapahtuu varsin nopeasti.

Nasdaqin päivittäinen treidausvoluumi dollareina 500miljardia++/päivä. Tuulipukujen indeksiostot katoaa kohinaksi kun laskee nasdaq, nyse ja kaikki muut pörssit päivävoluumin yhteensä. Siellä haetaan aikasen paljon joka päivä hintaa kohdalleen. Jos indeksi/etf ostokset olisivat pääasiallinen tekijä osakekurssien nousussa esim. viimeisen 10v ajalta niin aika vaikea selittää miksi vain pieni osa yrityksistä nousee arvoon arvaamattomaan samalla kun esim. sp493 rämpii suossa. Merkittävä määrä rahaa ottaa indeksiä enemmän näkemystä,...

Viimeksi muokattu:
Tunnen ihmisiä jotka ennustaneet maailmanloppua vuosikausia, joka vuosi sp500 tulee romahtamaan. Tunnen myös optimisteja jotka uskovat tulevaisuuteen.

Tuo sun yksinkertaistus "rahaa on, rahaa virtaa" on niin absurdi ettei mitään rajaa. Katso ennemmin fundamentteja, mieti mitkä asiat on järkeviä ja aseta niiden pohjalta 10v, 20v vetoja sisään. Lyhyellä tähtäimellä ihan turha ennustella ja sellaiseen en edes lähde. Esim. se mun postauksen anthropic ja openai kasvu koodausavustinpuolella, kertoo vahvaa signaalia. Tätä signaalia voi käydä tarkistelemassa vaikka kejussa AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/... ja huomaten että oho, nyt ollaan oikeasti ison muutoksen äärellä joka tapahtuu varsin nopeasti.
Ennustatko että maailman indeksi nousee pitkällä tähtäimellä enemmän kuin maailman BKT? Jos ennustat, miksi? Minä ennustan että nousee koska se rahan tarjonta. Jos et ennusta että maailman indeksi nousee enemmän kuin maailman BKT (2-3%), ennustat että maailman indeksi nousee tosi hitaasti. Eli mikä sinun teoriasi on kasvusta, se että se vaan nousee kun on ennenkin niin tehnyt?

Ennustatko että maailman indeksi nousee pitkällä tähtäimellä enemmän kuin maailman BKT? Jos ennustat, miksi? Minä ennustan että nousee koska se rahan tarjonta. Jos et ennusta että maailman indeksi nousee enemmän kuin maailman BKT (2-3%), ennustat että maailman indeksi nousee tosi hitaasti. Eli mikä sinun teoriasi on kasvusta, se että se vaan nousee kun on ennenkin niin tehnyt?
Ainoa asia mitä minä ennustan on, että pitkällä aikavälillä, vaikka 20v robotiikka ja AI muuttavat maailmaa vähintään yhtä paljon kuin internet muutti maailmaa 2000-2020 välillä. Jos teoreettisesti ajateltaisiin ettei kasvua ole ja kyseessä nollasummapeli niin rahat jaetaan uusiksi kun esim. noin biljoonan vuosittaisesta koodausmarkkinasta katoaa AI:n suuhun merkittävä osa. Koska en osaa sanoa kuka voittaa, mutta uskon että voittajat(konesali, rautavalmistaja, mallien+työkalun tekijä) löytyy nasdaq:sta olen ostanut qqq:ta pää märkänä. Tähän 20v matkaan voi ihan hyvin osua dot.kom tyylinen kupla vähintään puolijohdepuolen firmojen osalta, mutta se ei jännitä kun uskon että lopputulos on väistämätön töyssyistä huolimatta.

Nasdaqin päivittäinen treidausvoluumi dollareina 500miljardia++/päivä. Tuulipukujen indeksiostot katoaa kohinaksi kun laskee nasdaq, nyse ja kaikki muut pörssit päivävoluumin yhteensä. Siellä haetaan aikasen paljon joka päivä hintaa kohdalleen. Jos indeksi/etf ostokset olisivat pääasiallinen tekijä osakekurssien nousussa esim. viimeisen 10v ajalta niin aika vaikea selittää miksi vain pieni osa yrityksistä nousee arvoon arvaamattomaan samalla kun esim. sp493 rämpii suossa. Merkittävä määrä rahaa ottaa indeksiä enemmän näkemystä,...
Tuulipukujen ja eläkerahastojen ostot on plus miinus 0 peliä hinnoissa. Jos tuulipuvut ja eläkerahastot ostaa enemmän kun myy, hinnat nousee. Jos tuulipuvut ja rahaston myy enemmän kuin ostaa, hinnat pitkässä juoksussa laskee. Luuletko että tuulipuvut ja eläkerahastot myy vai ostaa?

Mitä tulee AI-Robotiikkaan niin siinä ollaan samaa mieltä, maailma tulee muuttumaan, mutta se ei ainakaan kokonaan selitä tämän hetken fundamenttejä. Joista olennaisin on se, että kaikki haluaa pistää rahaa osakkeisiin.

Riippuu varmaan miten maailman indeksillä tarkoitetaan.

Jos maailmaindeksi on vaikka maailman top 1000 marketcap yritystä, niin eipä tuo vaadi kuin sen että markkinat keskittyvät enemmän kuin nyt -> top1000 kaappaa suuremman osan globaalista bkt:sta ja varmaan oletettavasti niiden marketcap kasvaa suhteessa globaaliin bkt:hen.

Tai jos korkotaso globaalisti laskee, niin se tupaa nostamaan assettien arvoja suhteessa BKT:hen. Pörssit ja muidenkin asioiden arvot ovat kasvaneet nopeammin kuin BKT.

--

Jossain kohtaa päästään myös tilanteeseen, että rikkaiden maiden harmaantuminen alkaa siirtyä siihen tilanteeseen, että eläkeläiset haluavat käyttää säästyneitä eläkerahojaan ja se taas pakottaa heidät / heidän omistamansa rahastot myyntilaidalle. Ja jos ostajia (töillä tienaavia) on vähemmän työntämässä rahaa sisään, niin kai siitä tulee hintapainetta alaspäin kun eläkeläisten on pakko saada massia elämiseen ja asseteille on ostajia rajallisesti?

Tuulipukujen ja eläkerahastojen ostot on plus miinus 0 peliä hinnoissa. Jos tuulipuvut ja eläkerahastot ostaa enemmän kun myy, hinnat nousee. Jos tuulipuvut ja rahaston myy enemmän kuin ostaa, hinnat pitkässä juoksussa laskee. Luuletko että tuulipuvut ja eläkerahastot myy vai ostaa?
Miksi vain mag7 arvostus kasvaa kuin pullataikina ja sp493 tarpoo suossa jos eläkerahastot/etf/indeksi ovat syypää markkinoiden nousuun? Jos indeksin ostaminen on syy markkinan nousuun niin kaikkien indeksissä olevien osakkeiden pitäisi nousta samassa suhteessa, eikä mag7:en ylipainon pitäis pystyä kasvamaan. Tai vielä konkreettisemmin nvidia mennyt katosta läpi ihan eri tavalla kuin sp500. Alla 5v ajalta mietittävää. Kyllä markkinassa edelleen otetaan indeksiä/etf:aa enemmän näkemystä sen suhteen kuka voittaa ja kuka ei.

Voit myös miettiä mun aikaisemman postauksen päivittäisiä voluumeja. Pisara meressä eläkerahastot koko voluumista,... Nvidian keskimääräinen päivittäinen voluumi jotain 30miljardia, 170miljoonaa osaketta.

1778788017822.png

1778788307883.png

1778788139526.png

Viimeksi muokattu:
Miksi vain mag7 arvostus kasvaa kuin pullataikina ja sp493 tarpoo suossa jos eläkerahastot/etf/indeksi ovat syypää markkinoiden nousuun? Jos indeksin ostaminen on syy markkinan nousuun niin kaikkien indeksissä olevien osakkeiden pitäisi nousta samassa suhteessa, eikä mag7:en ylipainon pitäis pystyä kasvamaan. Tai vielä konkreettisemmin nvidia mennyt katosta läpi ihan eri tavalla kuin sp500. Alla 5v ajalta mietittävää. Kyllä markkinassa edelleen otetaan indeksiä/etf:aa enemmän näkemystä sen suhteen kuka voittaa ja kuka ei.

Voit myös miettiä mun aikaisemman postauksen päivittäisiä voluumeja. Pisara meressä eläkerahastot koko voluumista,... Nvidian keskimääräinen päivittäinen voluumi jotain 30miljardia, 170miljoonaa osaketta.

1778788017822.png

1778788307883.png

1778788139526.png
Eli niillä isoilla voluumeilla ole mitään käytännön merkitysta jos sama taho ostaa ja myy saman osakkeen moneen kertaan päivän aikana.

Olennaista on se, halutaanko sinne pitkällä tähtäimellä pistää rahaa, vaiko ottaa rahaa pois. Ja se koskee ihan kaikkia toimijoita. Myös niitä isoimpia tomijoita markkinalla. Ja minä väitän että edelleen sinne halutaan pistää rahaa, ja kurssit nousee. Ei se ole mitään kovin vaikeaa matematiikkaa.

Treidaus ja muut markkinan lyhytaikaiset liikkeet erikseen, ja tietty huonot firmat menee konkurssiin jne. Mutta kokonaisuutena rahan tarjonta nostaa osakekursseja.

edit: Olen moneen kertaan todennut että sisäisesti markkina toimii loogisesti, paremmat firmat kasvaa ja huonommat laskee. Se ei mitenkään ole ristiriidassa sen kanssa että yleinen trendi nostaa kokonaisuuden hintaa rahan tarjontaan perustuen. Edelleen parhaat firmat ovat kalleimpia, mutta kaikki firmat ovat kalliita kun rahan tarjontaa rittää.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
307 241
Jäsenet
83 031
Uusin jäsen
Petteri456

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom