En tiedä mihin näistä lukuisista ketjuista tämä pitäisi postata. Keskustelu aiheesta pirstoutuu jatkuvasti, kun ketjuja perustetaan sen mukaan, mikä osuu kenenkäkin agendaan. Osaltaan tämä liittyy Teslaan, osaltaan sähköautoihon yleensä, osaltaan kokemuksiin. Tartuin viimeisimpään;
Pääsin istumaan Tesla Model 3 kyydissä. Innostus oli aitoa, kun odotin kokemusta uuden ajan liikkumavälineestä, joka museoi kaikki nykypelit käden käänteessä.
Sisusta oli kyllä ulkonäöllisesti siisti. Sellainen skandinaavisen yksinkertainen, selkeä ja rauhallinen. Laadusta paha sanoa juuta tai jaata, ei se ainakaan erityisesti natissut. Mustat kiiltopinnat oli pidetty puhtaina ja näyttivät hyvältä. Tummennettu lasikatto oli edustava. Penkeistä ei syntynyt lyhyellä siirtymällä mielikuvaa, semmoiset pienet peruslättänät. Näyttö oli korea, joskaan kuskin naputtelu ajon aikana sen kanssa ei nyt mitään intuitiivista ilotulitusta ollut.
Auto oli matala, tuntui kuin jossain pienessä japanilaisessa sportissa olisi istunut. Sisämelu oli varmaan samaa kategoriaa, toki moottoriääniä ei luonnollisesti ollut. Näkyvyys autosta ulos oli hyvä, mutta matalalla kun oltiin niin lumipolanteiden taakse tai liikenteen yli oli turha tiirailla. Moottoritielle ei eksytty, eli taajama siirtymään jäi kokemukset.
Takaveto söi talviolosuhteissa kaiken suorituskyvyn. Perä nytkähteli sivulle lähdöissä ja haki pitoa urista. Tavanomaisen kaksivetoisen suoritus. Auto ei muuten oikeastaan eronnut normaalista ajopelista matkustajan osalta. Kliimaksi koettu, nyt voi jatkaa matkaa. Toivottavasti joskus pääsee rattiin, mutta nyt tietää kesäkelin suorituskykyä lukuunottamatta mitä odottaa.
No tuntuiko se taantumalta palata oman krematorion kyytiin? Ei oikeastaan. Suorituskyky oli omassa aivan toista luokkaa nelivedon ansiosta. Teslaankin sen saa, mutta samalla hinta nousee merkittävästi ja tukia putoaa pois. Korotetun alustan vuoksi omaan autoon oli mukava istua, näkyvyys oli parempi ja lumi ei laahannut pohjaa vasten. Moottorin ääneen huomaa vain, kun sitä tieten tahtoen tarkkailee, muuten sen olemassaoloon ei kiinnitä huomiota. Hyvän automaattiin verrattuna Teslan vaihteettomuus ei eronnut mukavuudessa, ellei eroa halua vasiten hakea ja korostaa. Tämä on myös sellainen asia joka vaatii erikseen tiedostamista, että huomaa eron. Ihminen kun tahtoo mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Kojelautaa tai näyttöjä ei tule kuskina kummoisesti tiirailtua nopeuden lisäksi. Fyysiset painikkeet löytyvät käsituntumalla.
Olenko valmis hankkimaan sähköauton tai jopa Teslan: kyllä voisin harkita niitä seuraavaksi autoksi (arviolta 3-5 vuoden päästä). Rangen, autovalikoiman ja latausasemien määrän annan mielelläni vielä kehittyä, eikä tuo nyt vielä taloudellisestikaan itselle leiville lyö. Sopivia malleja kun ei saa käytettynä, jolloin kalliit arvonalenemat on vielä edessä. Lisäksi kunnon maavaraa, nelivetoa ja farmarikoria yhdistettynä +500km rangeen jään kaipaamaan valikoimaan.