Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

JEES , tesla vaihtaa muistin kaikkiin MCU1 autoihin.

Eli tulee 64giganen vanhan 8 gigan tilalle ilmaiseksi.

Teslan omistajille tulee automaagisesti kutsu kunhan osia on tarjolla.

Plus omassa jo on tuo uudempi softa niin vaikka muisti kosahtaa niin autossa säilyy perutuskamerat ja lämmöt yms.. :)

Hienoa!
145054585_10159156072864173_4170375799451620393_o.jpg
 
Minulla eMMC hajosi syyskuussa 2020.36.3.1 -versiolla, kyllä silläkin pystyi ajelemaan ihan hyvin. Noin 3min kesti startin jälkeen että vilkut alkoi toimimaan, mutta sen jälkeen ok. :)

Minähän päädyin tuossa lopulta MCU2-päivitykseen, enkä ole kyllä katunut vaikka kallis olikin. Mutta olisihan se hauska jos siitä jälkeenpäin antavat jotain rahaa takaisin.

Ei tullut tuota mailia minulle, varmaan siksi kun tietävät että on jo homma kunnossa..
 
Minulla eMMC hajosi syyskuussa 2020.36.3.1 -versiolla, kyllä silläkin pystyi ajelemaan ihan hyvin. Noin 3min kesti startin jälkeen että vilkut alkoi toimimaan, mutta sen jälkeen ok. :)

Minähän päädyin tuossa lopulta MCU2-päivitykseen, enkä ole kyllä katunut vaikka kallis olikin. Mutta olisihan se hauska jos siitä jälkeenpäin antavat jotain rahaa takaisin.

Ei tullut tuota mailia minulle, varmaan siksi kun tietävät että on jo homma kunnossa..
Itse kans tuota mcu 2 päivitystä miettinyt, ei ois enää ku 1500e eli aika halpa.
 
Saavat tarpeen mukaan uuden muistin jos entinen korkkaa.
Jos ehtivät teslan kautta tehdä ja maksaa niin rahat saa takaisin.
Tarkoitin näitä ketkä tekivät työn ulkopuolisella taholla. En usko että heidän tarvitsee tehdä muutosta kun korjattu jo mutta korjaamo Tesla jos uudelleen poksahtaa? Tai käyttäjä haluaakin Teslan piirin.
 
Saavat tarpeen mukaan uuden muistin jos entinen korkkaa.
Jos ehtivät teslan kautta tehdä ja maksaa niin rahat saa takaisin.

Vähän epäilen tuota. Ne aika nihkeästi suhtautuu ulkopuolisen korjaamiin MCU:ihin. Ei kelpaa vaihdossa MCU2:een esimerkiksi, joutuu maksamaan extraa mutta vastaavasti saa pitää MCU1:n itsellä.

Siinä lokakuussa tulleessa tiedotteessa kyllä annettiin ymmärtää että myös ulkopuolisella tehdystä eMMC-korjauksesta saattaa saada Teslalta hyvityksen.
 
Itse kans tuota mcu 2 päivitystä miettinyt, ei ois enää ku 1500e eli aika halpa.

Kannattaa se ilman muuta, etenkin jos tuo hinta pätee nyt jo Suomessa? Minusta vasta jenkeissä oli halventunut?

Minulla on 2013 auto eli ei hyödy edes niistä autopilotin parannuksista, mutta silti ihan eri planeetalta tuo käytettävyys. On nopea ja sulava. Ja selaimessa toimii kaikki Yle Areena, MTV, Ruutu yms palvelut. Edit: Ja se vielä että saa Abetterrouteplannerin pyörimään siinä auton selaimessa, pitkässä reissussa aika mukava navigoida niin.
 
Mitäköhän sähköauton omistajat osaisi sanoa tosta Kaaran sekoilusta latauksen kanssa? Noista toimittajan selityksistä kommenteissa ei oikein täysin ota selvää, ja loput kommentoijat on taantuneet lähinnä ilveilemään sähköautoille.

Onko tossa siis enemmän käyttäjäpäässä vika tai tosi huonoa tuuria, vai onko tollanen vähänkään todennäköistä tai yleistä, että tosiaan vaikka viisikin latausyritystä putkeen voi epäonnistua?

 
Mitäköhän sähköauton omistajat osaisi sanoa tosta Kaaran sekoilusta latauksen kanssa? Noista toimittajan selityksistä kommenteissa ei oikein täysin ota selvää, ja loput kommentoijat on taantuneet lähinnä ilveilemään sähköautoille.

Onko tossa siis enemmän käyttäjäpäässä vika tai tosi huonoa tuuria, vai onko tollanen vähänkään todennäköistä tai yleistä, että tosiaan vaikka viisikin latausyritystä putkeen voi epäonnistua?



En tiedä olenko sopiva vastaa mutta:

Kilsoja ny 53 tuhatta tällä 12/2015 S mallilla

Paljon chademo ja type 2 latausta koska superit harvoin osuu matkalle -> tasan kerran on ollu oikeasti ongelmia.
(Jouluna oli kajaanin cm toinen chademo pömpeli pimeä.)

Pikku murheita pari kertaa eli lipare ei ole toiminu niin puhelimen sovellusta pitäny hyödyntää.

Mut TM ja Kaara sun muut saa kyl ongelmia aikaan.. mut ne raflaavat ongelmat myy paremmin ;)
 
Ei tuota juttua kyllä kestänyt kuunnella loppuun asti. :)

Vissiin poikkeuksellisen hyvää tuuria ollut itsellä kun en muista että olisi kertaakaan latausyritys epäonnistunut? Kerran K-Latauksessa piti kertaalleen uudelleenkytkeä piuha kun ekalla yrittämällä ei onnistunut.

Enemmän ongelmia siinä että vieraalla paikkakunnalla nuo markettien laturit on yleensä ihan mahdottomia löytää. Ajelee parkkihallia ympäri joka kerroksen vain huomatakseen että laturit onkin pihalla. :)

Ne mobiilisovellukset on poikkeuksetta huonoja, kannattaa hommata yleisimpien operaattoreiden RFID-lätkät niin menee joustavammin. K-Lataus, Virta ja Fortum itsellä..
 
Pari kertaa Miin kanssa käynyt sillai, ettei nuo K-latauksen 50kW laturit ole suostuneet toimimaan. Sanoo vaan yhteysvirhe ja lataus epäonnistui. En tiedä sitten missä vika, mutta tuskin autossa itsessään, eli varmaan joku juttu ei juttele siellä tms. Muuten mitä käyttänyt ja ladannut tätä eri mestoissa, K-mestoissa, työpaikalla, parkkiksilla, Virtan pömpeleissä jne. niin on kyllä ollut helppoa. Eniten tuo vituttaa toki jos varaus on 11% ja pikalaturit sanoo "Computer says no".
 
Pari kertaa Miin kanssa käynyt sillai, ettei nuo K-latauksen 50kW laturit ole suostuneet toimimaan. Sanoo vaan yhteysvirhe ja lataus epäonnistui. En tiedä sitten missä vika, mutta tuskin autossa itsessään, eli varmaan joku juttu ei juttele siellä tms. Muuten mitä käyttänyt ja ladannut tätä eri mestoissa, K-mestoissa, työpaikalla, parkkiksilla, Virtan pömpeleissä jne. niin on kyllä ollut helppoa. Eniten tuo vituttaa toki jos varaus on 11% ja pikalaturit sanoo "Computer says no".

Juu, nyt on vähä viel sellainen tilanne et etenkin täällä ylempänä pitää olla back up plääni. (marginaalia akussa tai sit toinen laturi tiedossa)
 
Juu, nyt on vähä viel sellainen tilanne et etenkin täällä ylempänä pitää olla back up plääni. (marginaalia akussa tai sit toinen laturi tiedossa)

Jeps. Infra kun on vielä lastenkengissä, niin se täytyy ottaa huomioon. Siltikin nämä ongelmat on nyt hieman vajaan vuoden aikana olleet ihan yhden käden sormilla laskettavissa. En koe itseäni edes mitenkään fanaattiseksi sähköautoilijaksi ja silti en vaan tajua tuota Kaaraa, TM:ää ja muita amatöörijulkaisuja, kun ne niin paljon näitä ongelmia saa aikaan omissa ajoissaan. Mutta kai tämäkin TM:n osalta muuttuu, kun saa VAG-konserni taas saunottaa ja antaa pidemmäksi aikaa Skodaa/Cupraa/ID-sarjaa ajoon heille, niin varmaankin ongelmat ovat silloin "mitättömiä" tai "näiden kanssa tulee toimeen ja turha on vouhottaa". Kaarankin ongelmat on tasoa "ajan bensa-autolla tankin tyhjäksi ja vasta sitten mietin missä on lähin asema, kun soitan hinuria sinne hinaamaan".
 
Joo noi TM:n VW/Skoda ym. jutut tulee usein otettua vähän epäillen vastaan.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla yhden laturin toimimattomuus ei ole niin maailmanloppu, mutta tuolla pidemmillä matkoilla syrjemmässä akun ollessa 10 % se ei niin naurata, jos se ainoa laite ei toimikaan. Hyvä kuulla siis kokemuksia, että kuinka yleistä se oikeesti on.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla yhden laturin toimimattomuus ei ole niin maailmanloppu, mutta tuolla pidemmillä matkoilla syrjemmässä akun ollessa 10 % se ei niin naurata, jos se ainoa laite ei toimikaan. Hyvä kuulla siis kokemuksia, että kuinka yleistä se oikeesti on.
Oman kokemuksen mukaan ainakaan Lidl:n ilmaislatureiden varaan ei kannata matkoja laskea, koska ovat usein varattuna ja usein myös rikki.
 
Joo noi TM:n VW/Skoda ym. jutut tulee usein otettua vähän epäillen vastaan.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla yhden laturin toimimattomuus ei ole niin maailmanloppu, mutta tuolla pidemmillä matkoilla syrjemmässä akun ollessa 10 % se ei niin naurata, jos se ainoa laite ei toimikaan. Hyvä kuulla siis kokemuksia, että kuinka yleistä se oikeesti on.
Käsivarteen menessä ainakin teslan kans ei ollu huolta. Levillä useita (teslan ilmaiset plus maksullisia pönttöjä jne tarjolla). Sodankylässä toki latasin karvan lisää (lähtö oli täydellä akulla kemijärveltä) jotta ei tarvi mopoilla. Muutoin sitten leviltä lounaan aikana latausta ja käsivarressa evästä ja kalexia ja kohti norjaa. Norjassa sit superilta superille kuin mehiläinen kukasta kukkaan :D
 
Okei, hyvä kuulla. Omassa käytössä sähköauto kulkisi Uusimaa–Joensuu-väliä. Aihe on hyvin hypoteettinen vielä tässä kohtaa, mutta konkretisoituessa malli olisi jotain ID.3:n ja Konan luokkaa (käytännössä ne halvimmat karvalakit), eli noi Teslan vempaimet valitettavasti jää kokematta.
 
Okei, hyvä kuulla. Omassa käytössä sähköauto kulkisi Uusimaa–Joensuu-väliä. Aihe on hyvin hypoteettinen vielä tässä kohtaa, mutta konkretisoituessa malli olisi jotain ID.3:n ja Konan luokkaa (käytännössä ne halvimmat karvalakit), eli noi Teslan vempaimet valitettavasti jää kokematta.
Konan 64kw akulla olevaa saa vuoden pari vanhana aika edullisesti netin perusteella. 40 tuhannen budjetti on jo enempi ku tarpeeksi :)
 
Oman kokemuksen mukaan ainakaan Lidl:n ilmaislatureiden varaan ei kannata matkoja laskea, koska ovat usein varattuna ja usein myös rikki.

Tämä lienee paikkakuntakohtaista sitten, Varsinais-Suomen alueella Lidlin ilmaislaturit ovat toiminneet joka ainut kerta. Mikä on hieman yllättävää, kun ne on "avoinna ilkivallalle". Ainoa ongelma noissa on se, että aina löytyy joku Avensis-idiootti parkkeeraa tohon "mielenilmauksena".
 
Okei, hyvä kuulla. Omassa käytössä sähköauto kulkisi Uusimaa–Joensuu-väliä. Aihe on hyvin hypoteettinen vielä tässä kohtaa, mutta konkretisoituessa malli olisi jotain ID.3:n ja Konan luokkaa (käytännössä ne halvimmat karvalakit), eli noi Teslan vempaimet valitettavasti jää kokematta.

Kannattaa toki koeajaa Tesla Model 3 myös, ihan samaa hintaluokkaahan se on mainitsemiesi kanssa. Kaveri juuri nämä samat testasi ja päätyi Teslaan.

Tai sitten rohkeasti käytetty Model S.. :) Tähän itse päädyin puolisen vuotta sitten.

Teslan latausverkosto on laajenemassa tänä vuonna, pitäisi superit tulla esim Lappeenrantaan ja Mikkeliin jotka varmaan tuohon reitillesi osuisi. Nuo on kyllä ihan eri planeetalta käytettävyydeltään kilpailijoiden latureihin verrattuna, en tiedä miten voikin olla niin vaikeaa muilla. :)

Jotenkin möhlätty tuo Type2 / CCS latausstandardi, miksi siinä ei voi kulkea käyttäjän tunnistus johtoa myöten? Pakko söheltää mobiilisovellusten tai tägien kanssa. Teslassa laitetaan vaan johto kiinni ja kahville..
 
Type2 on kyllä olemassa standardi tunnistautumiseen mitä moni valmistaja tukee mutta kaikki pöntöt ei tue. Tesla haluaa toki käyttää omaansa joten tiedä sitten tuovatko tukea vai ei.
 
En tiedä mihin näistä lukuisista ketjuista tämä pitäisi postata. Keskustelu aiheesta pirstoutuu jatkuvasti, kun ketjuja perustetaan sen mukaan, mikä osuu kenenkäkin agendaan. Osaltaan tämä liittyy Teslaan, osaltaan sähköautoihon yleensä, osaltaan kokemuksiin. Tartuin viimeisimpään;

Pääsin istumaan Tesla Model 3 kyydissä. Innostus oli aitoa, kun odotin kokemusta uuden ajan liikkumavälineestä, joka museoi kaikki nykypelit käden käänteessä.
Sisusta oli kyllä ulkonäöllisesti siisti. Sellainen skandinaavisen yksinkertainen, selkeä ja rauhallinen. Laadusta paha sanoa juuta tai jaata, ei se ainakaan erityisesti natissut. Mustat kiiltopinnat oli pidetty puhtaina ja näyttivät hyvältä. Tummennettu lasikatto oli edustava. Penkeistä ei syntynyt lyhyellä siirtymällä mielikuvaa, semmoiset pienet peruslättänät. Näyttö oli korea, joskaan kuskin naputtelu ajon aikana sen kanssa ei nyt mitään intuitiivista ilotulitusta ollut.
Auto oli matala, tuntui kuin jossain pienessä japanilaisessa sportissa olisi istunut. Sisämelu oli varmaan samaa kategoriaa, toki moottoriääniä ei luonnollisesti ollut. Näkyvyys autosta ulos oli hyvä, mutta matalalla kun oltiin niin lumipolanteiden taakse tai liikenteen yli oli turha tiirailla. Moottoritielle ei eksytty, eli taajama siirtymään jäi kokemukset.
Takaveto söi talviolosuhteissa kaiken suorituskyvyn. Perä nytkähteli sivulle lähdöissä ja haki pitoa urista. Tavanomaisen kaksivetoisen suoritus. Auto ei muuten oikeastaan eronnut normaalista ajopelista matkustajan osalta. Kliimaksi koettu, nyt voi jatkaa matkaa. Toivottavasti joskus pääsee rattiin, mutta nyt tietää kesäkelin suorituskykyä lukuunottamatta mitä odottaa.

No tuntuiko se taantumalta palata oman krematorion kyytiin? Ei oikeastaan. Suorituskyky oli omassa aivan toista luokkaa nelivedon ansiosta. Teslaankin sen saa, mutta samalla hinta nousee merkittävästi ja tukia putoaa pois. Korotetun alustan vuoksi omaan autoon oli mukava istua, näkyvyys oli parempi ja lumi ei laahannut pohjaa vasten. Moottorin ääneen huomaa vain, kun sitä tieten tahtoen tarkkailee, muuten sen olemassaoloon ei kiinnitä huomiota. Hyvän automaattiin verrattuna Teslan vaihteettomuus ei eronnut mukavuudessa, ellei eroa halua vasiten hakea ja korostaa. Tämä on myös sellainen asia joka vaatii erikseen tiedostamista, että huomaa eron. Ihminen kun tahtoo mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Kojelautaa tai näyttöjä ei tule kuskina kummoisesti tiirailtua nopeuden lisäksi. Fyysiset painikkeet löytyvät käsituntumalla.

Olenko valmis hankkimaan sähköauton tai jopa Teslan: kyllä voisin harkita niitä seuraavaksi autoksi (arviolta 3-5 vuoden päästä). Rangen, autovalikoiman ja latausasemien määrän annan mielelläni vielä kehittyä, eikä tuo nyt vielä taloudellisestikaan itselle leiville lyö. Sopivia malleja kun ei saa käytettynä, jolloin kalliit arvonalenemat on vielä edessä. Lisäksi kunnon maavaraa, nelivetoa ja farmarikoria yhdistettynä +500km rangeen jään kaipaamaan valikoimaan.
 
En tiedä mihin näistä lukuisista ketjuista tämä pitäisi postata. Keskustelu aiheesta pirstoutuu jatkuvasti, kun ketjuja perustetaan sen mukaan, mikä osuu kenenkäkin agendaan. Osaltaan tämä liittyy Teslaan, osaltaan sähköautoihon yleensä, osaltaan kokemuksiin. Tartuin viimeisimpään;

Pääsin istumaan Tesla Model 3 kyydissä. Innostus oli aitoa, kun odotin kokemusta uuden ajan liikkumavälineestä, joka museoi kaikki nykypelit käden käänteessä.
Sisusta oli kyllä ulkonäöllisesti siisti. Sellainen skandinaavisen yksinkertainen, selkeä ja rauhallinen. Laadusta paha sanoa juuta tai jaata, ei se ainakaan erityisesti natissut. Mustat kiiltopinnat oli pidetty puhtaina ja näyttivät hyvältä. Tummennettu lasikatto oli edustava. Penkeistä ei syntynyt lyhyellä siirtymällä mielikuvaa, semmoiset pienet peruslättänät. Näyttö oli korea, joskaan kuskin naputtelu ajon aikana sen kanssa ei nyt mitään intuitiivista ilotulitusta ollut.
Auto oli matala, tuntui kuin jossain pienessä japanilaisessa sportissa olisi istunut. Sisämelu oli varmaan samaa kategoriaa, toki moottoriääniä ei luonnollisesti ollut. Näkyvyys autosta ulos oli hyvä, mutta matalalla kun oltiin niin lumipolanteiden taakse tai liikenteen yli oli turha tiirailla. Moottoritielle ei eksytty, eli taajama siirtymään jäi kokemukset.
Takaveto söi talviolosuhteissa kaiken suorituskyvyn. Perä nytkähteli sivulle lähdöissä ja haki pitoa urista. Tavanomaisen kaksivetoisen suoritus. Auto ei muuten oikeastaan eronnut normaalista ajopelista matkustajan osalta. Kliimaksi koettu, nyt voi jatkaa matkaa. Toivottavasti joskus pääsee rattiin, mutta nyt tietää kesäkelin suorituskykyä lukuunottamatta mitä odottaa.

No tuntuiko se taantumalta palata oman krematorion kyytiin? Ei oikeastaan. Suorituskyky oli omassa aivan toista luokkaa nelivedon ansiosta. Teslaankin sen saa, mutta samalla hinta nousee merkittävästi ja tukia putoaa pois. Korotetun alustan vuoksi omaan autoon oli mukava istua, näkyvyys oli parempi ja lumi ei laahannut pohjaa vasten. Moottorin ääneen huomaa vain, kun sitä tieten tahtoen tarkkailee, muuten sen olemassaoloon ei kiinnitä huomiota. Hyvän automaattiin verrattuna Teslan vaihteettomuus ei eronnut mukavuudessa, ellei eroa halua vasiten hakea ja korostaa. Tämä on myös sellainen asia joka vaatii erikseen tiedostamista, että huomaa eron. Ihminen kun tahtoo mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Kojelautaa tai näyttöjä ei tule kuskina kummoisesti tiirailtua nopeuden lisäksi. Fyysiset painikkeet löytyvät käsituntumalla.

Olenko valmis hankkimaan sähköauton tai jopa Teslan: kyllä voisin harkita niitä seuraavaksi autoksi (arviolta 3-5 vuoden päästä). Rangen, autovalikoiman ja latausasemien määrän annan mielelläni vielä kehittyä, eikä tuo nyt vielä taloudellisestikaan itselle leiville lyö. Sopivia malleja kun ei saa käytettynä, jolloin kalliit arvonalenemat on vielä edessä. Lisäksi kunnon maavaraa, nelivetoa ja farmarikoria yhdistettynä +500km rangeen jään kaipaamaan valikoimaan.

Ei kannata koeajaa. Ainakaan performancea. Varsinkaan kesällä. Voi tulla kalliiksi :D
 
Ei kannata koeajaa. Ainakaan performancea. Varsinkaan kesällä. Voi tulla kalliiksi :D
Alkaa olemaan sellainen ikä, ettei niskoja nyrjäyttävä suorituskyky paina vaa-assa kovin paljoa. Viime auton vaihdossa tuli siirtymä 7 sek autosta 8,5 sek korotettuun farmariin. Käytännössä tuolla ei merkitystä. Molemmilla pääsee turvallisesti ohi kun tarve. Taajamassa turha ryntäillä, joten siellä suorituskyky lähes merkityksetön normaaliautoissa. Matka-ajossa sähkiksellä taas ei paljoa viitsi tarpeettomasti ohitella tai lataustaajuus tiheenee tarpeettomasti.
 
Ei kannata koeajaa. Ainakaan performancea. Varsinkaan kesällä. Voi tulla kalliiksi :D
Se on just se ensivaikutelma, jolla noita varmasti osin myydään. Kuka oikeasti jaksaa kiiihdytellä normiliikenteessä? Mulla on ollut tässä vuosien useampi bemu 120d, 320d, Audeja 2.0tdi, 1.8T, Set 1.8T, lastutettuna ja ilman. Sellaisia ihan ok kulkevia pelejä ja nyt viimeiset 3.5v ajellut 116d bemulla ja en ole kyllä jäänyt koskaan tolla jalkoihin tai osannut lisätehoa kaivata. Ei tehosta haittaa ole, mutta kun Teslalla vähän aikaa kiihdyttelee, niin se viehätys katoaa ja alkaa kiinnittämään huomiota muihinkin asioihin. Ei siinä, on Teslan voimalinja paras, mitä itse olen ikinä ajanut, mutta ei riittänyt mulle ostoperusteeksi.
 
Eipä tuon tehon viehätys 40v iässä ja 53 tuhanne kilsan aikana ole hävinny. Kiva se on yhä :)

Mut ollaan erilaisia. Taas päästää siihen et auto pitää valita lopulta sen oman mieltymyksen mukaan.

Ei sen mukaan mitä muut sanoo :)
 
Alkaa olemaan sellainen ikä, ettei niskoja nyrjäyttävä suorituskyky paina vaa-assa kovin paljoa. Viime auton vaihdossa tuli siirtymä 7 sek autosta 8,5 sek korotettuun farmariin. Käytännössä tuolla ei merkitystä. Molemmilla pääsee turvallisesti ohi kun tarve. Taajamassa turha ryntäillä, joten siellä suorituskyky lähes merkityksetön normaaliautoissa. Matka-ajossa sähkiksellä taas ei paljoa viitsi tarpeettomasti ohitella tai lataustaajuus tiheenee tarpeettomasti.

No joo, oletin ehkä tämän perusteella että se jotain olisi merkannut:

No tuntuiko se taantumalta palata oman krematorion kyytiin? Ei oikeastaan. Suorituskyky oli omassa aivan toista luokkaa nelivedon ansiosta.
 
Teslan neliveto on vähän siinä ja siinä. Se on täysi takaveto ja kun vauhti kiihtyy niin otetaan etupää mukaan. Eli et saa suoraan paikalta nelivetoa oikeasti.

 
Teslan neliveto on vähän siinä ja siinä. Se on täysi takaveto ja kun vauhti kiihtyy niin otetaan etupää mukaan. Eli et saa suoraan paikalta nelivetoa oikeasti.



Niin siis eihän se jatkuva neliveto ole. Jos pito loppuu tai painaa kaasua niin sitten alkaa edestäkin vetämään. Jos menee metsään tai ajaa rallia niin ymmärrän että haluaisi jatkuvan. En tiedä mitä track modella saisi tehtyä, josko se löisi jatkuvan päälle.
 
Ei Teslassa mikään huono tuo nelivedon ohjaus ole. Itseassa tosi hyvä muihin lukottomiin verrattuna (tai saishan siihen keskilukon ohjelmallisesti?). Oheisessa videossa kaksi vetoa Model X:llä. Ensimmäisessä on huono tulos, mutta eri asetuksilla toisessa vedossa menee kyllä komeasti ylös. Videolta voi katsoa myös verrokkeja, mutta jos haluaa skipata niin Model X osuus alkaa n. 12min kohdalla.


Että tuon osalta voi vaan toivoa, että muut valmistajat kykenee edes yhtä hyvään tulokseen sähköautoissaan. Noissa Model 3 ja S malleissa ei kyllä riitä sitten maavara mihinkään, että iloa tuosta on lähinnä talvisilla hyvillä teillä (toki tämäkin n. puolet ajokaudesta). Matala auto ja arvokas akku pohjassa ei houkuttele huonosti pidetyille kinttupoluille.
 
Ei Teslassa mikään huono tuo nelivedon ohjaus ole. Itseassa tosi hyvä muihin lukottomiin verrattuna (tai saishan siihen keskilukon ohjelmallisesti?). Oheisessa videossa kaksi vetoa Model X:llä. Ensimmäisessä on huono tulos, mutta eri asetuksilla toisessa vedossa menee kyllä komeasti ylös. Videolta voi katsoa myös verrokkeja, mutta jos haluaa skipata niin Model X osuus alkaa n. 12min kohdalla.


Että tuon osalta voi vaan toivoa, että muut valmistajat kykenee edes yhtä hyvään tulokseen sähköautoissaan. Noissa Model 3 ja S malleissa ei kyllä riitä sitten maavara mihinkään, että iloa tuosta on lähinnä talvisilla hyvillä teillä (toki tämäkin n. puolet ajokaudesta). Matala auto ja arvokas akku pohjassa ei houkuttele huonosti pidetyille kinttupoluille.


Oman S mallin maksimi maavara on 17cm ilmajousitus yläasennossa.

Kyllä se mökki tiellä täällä pohjoisessa ihan hyvä on

Ei toki maasturi.

Neliveto myös vetää ku mieletön lumella. Parempi ku ex Xdrive mikä ei sekään huono ollu.
 
Kannattaa toki koeajaa Tesla Model 3 myös, ihan samaa hintaluokkaahan se on mainitsemiesi kanssa. Kaveri juuri nämä samat testasi ja päätyi Teslaan.

Tai sitten rohkeasti käytetty Model S.. :) Tähän itse päädyin puolisen vuotta sitten.
Muuten Model 3 voisi olla harkinnassa, mutta eikö noi halvimmillaankin kipua sinne 50 000 euron tuntumaan? ID.3:n ja Konan suhteen mainitsin karvalakkitason, sillä niiden osalta hinnat alkaa 33–35 000 eurosta, josta vielä lähtee se hankintatuki. Käytetyissä Model S:ssä näytti omalle budjetille kilsojakin olevan jo +– 200 000.

Parin vuoden ikäinen Kona isommalla akulla vielä varmaan mahtuu siihen haarukkaan, kuten ylempänä mainittiin. Bensakoneella budjetin yläpää olisi jossain 28 000–32 000 euron kohdilla, joten mielellään ei edes sähkön takia liian helposti sitä enää kymppitonnilla korottaisi. :D
 
Neliveto myös vetää ku mieletön lumella. Parempi ku ex Xdrive mikä ei sekään huono ollu.

Takavetoinenkin Model S etenee talvella kyllä älyttömän hyvin. Kyydissä olijat on luulleet nelivedoksi.. Se on varmaan pitkälti tuon todella hyvin toimivan luistoneston ansiota. Autoa voi mutkassakin ajaa kaasu pohjassa ja se ei rytkyttele eikä hytkyttyle, kiihtyy vaan just sen mitä sillä pidolla pystyy. Perä irtoaa sen verran että ajotuntuma on mukavan yliohjaava, mutta ei kuitenkaan millään lähde "sladiin". Tuo kaiketi tarkkailee renkaiden pyörimistä ihan millintarkalla resoluutiolla, ei anna edes sitä ensimmäistä rytkäisyä mikä murtaisi pidon. Ja kun sähköauton tehonsäätö on välitön niin luistonesto ehtii korjaamaan paljon nopeammin kuin polttomoottoriautossa.

Model 3:ssa ehkä jotenkin huonommin toimii tuo, kun TM:n jutussakin moitittiin että auto hakee puolelta toiselle ja liikkeellelähtö vaikeaa? Outoa sinänsä kun luulisi tekniikan olevan samaa. Vai onko "kiusallaan" halpamalliin tehty huonommin.

Tärkeintä minulle talviajossa on että auto ei saa puskea! Tätä vaatimusta nelikot ei useinkaan täytä. Edellinen autoni Outlander PHEV oli tässä suhteessa ihan mahdoton, suoraan mentiin jos yhtään painoi kaasua. "Hissutellen" etenee toki hyvin, ja varmaan kellosta katsoen silti takavetoa nopeammin. Mutta ei ole kiva ajaa. :)
 
Takavetoinenkin Model S etenee talvella kyllä älyttömän hyvin. Kyydissä olijat on luulleet nelivedoksi.. Se on varmaan pitkälti tuon todella hyvin toimivan luistoneston ansiota. Autoa voi mutkassakin ajaa kaasu pohjassa ja se ei rytkyttele eikä hytkyttyle, kiihtyy vaan just sen mitä sillä pidolla pystyy. Perä irtoaa sen verran että ajotuntuma on mukavan yliohjaava, mutta ei kuitenkaan millään lähde "sladiin". Tuo kaiketi tarkkailee renkaiden pyörimistä ihan millintarkalla resoluutiolla, ei anna edes sitä ensimmäistä rytkäisyä mikä murtaisi pidon. Ja kun sähköauton tehonsäätö on välitön niin luistonesto ehtii korjaamaan paljon nopeammin kuin polttomoottoriautossa.

Model 3:ssa ehkä jotenkin huonommin toimii tuo, kun TM:n jutussakin moitittiin että auto hakee puolelta toiselle ja liikkeellelähtö vaikeaa? Outoa sinänsä kun luulisi tekniikan olevan samaa. Vai onko "kiusallaan" halpamalliin tehty huonommin.

Tärkeintä minulle talviajossa on että auto ei saa puskea! Tätä vaatimusta nelikot ei useinkaan täytä. Edellinen autoni Outlander PHEV oli tässä suhteessa ihan mahdoton, suoraan mentiin jos yhtään painoi kaasua. "Hissutellen" etenee toki hyvin, ja varmaan kellosta katsoen silti takavetoa nopeammin. Mutta ei ole kiva ajaa. :)

Oma fiilis kolmosista on ollu tähän asti parin koeajon perusteella et sellainen teslojen "corolla" , hyvä auto mutta kyl siinä se halpuutus näkyy (jenkeissä tuo ei maksa hirveitä)

Toki kolmosen softa kehittyy eli luistonestoa ja ajonhallintaa sorvataan jatkuvasti lisää.

Tää S on ollu mukava neliveto, ei puske ja antaa beban heilua mukavasti. Voi viedä pienessä luisussa läpi lumisen Kuusamon :P


Mut joo, meidän perhe äänesti seuraavaksi X:sää, yritän vielä rouvan ja lapset voita jotta saisin raven S mallin.. onneksi vielä ainakin vuosi aikaa neuvotella :D
 
Mitäköhän sähköauton omistajat osaisi sanoa tosta Kaaran sekoilusta latauksen kanssa? Noista toimittajan selityksistä kommenteissa ei oikein täysin ota selvää, ja loput kommentoijat on taantuneet lähinnä ilveilemään sähköautoille.

Onko tossa siis enemmän käyttäjäpäässä vika tai tosi huonoa tuuria, vai onko tollanen vähänkään todennäköistä tai yleistä, että tosiaan vaikka viisikin latausyritystä putkeen voi epäonnistua?


Tyhmempää auto toimittajaa saa sitten hakea, en kyllä vieläkään käsitä miten tuon annetaan tehdä noita videoita, pihalla kuin lumiukko normaaleista asioista.
 
Pari kertaa Miin kanssa käynyt sillai, ettei nuo K-latauksen 50kW laturit ole suostuneet toimimaan. Sanoo vaan yhteysvirhe ja lataus epäonnistui. En tiedä sitten missä vika, mutta tuskin autossa itsessään, eli varmaan joku juttu ei juttele siellä tms. Muuten mitä käyttänyt ja ladannut tätä eri mestoissa, K-mestoissa, työpaikalla, parkkiksilla, Virtan pömpeleissä jne. niin on kyllä ollut helppoa. Eniten tuo vituttaa toki jos varaus on 11% ja pikalaturit sanoo "Computer says no".
Oma kokemus on että e-up ja K-lataus niin 1/10 kerrasta käy niin että lataus katkeaa heti alussa. Eli joutuu odottamaan että pistoolin kytkennästä on mennyt 40-45sek, eli käytännössä kun se latausmittari tulee ruutuun, niin katsoa sitä 10 sekuntia ja näkee että akkuun alkaa valumaan virtaa. Jos tulee error, niin pistooli irti ja uusi yritys ja se auttaa. Joskus otti kolmannenkin yrityksen, mutta kyllä se aina lopulta lähti. ID.3 kanssa samaa ei ole muistaakseni ilmennyt. Jäänyt tapa kuitenkin odottaa se latausmittari ruutuun ja katsoa että lähti.
 
Mites te joilla on autossa ilmalämpöpumppu, niin kuinka kovana pumpun ääni kantautuu ohjaamoon? E-golfin pumpusta kuuluu etenkin näillä pakkasilla selvä matalataajuuksinen jurina. Ja silloin kun pumppu oikein ottaa kierroksia ja hakee suurta lämmitystehoa, niin värinä tuntuu ratissa asti.

Sinänsä ihan loogista, koska kyseessä on kuitenkin mekaaninen laite, eikä polttomoorin ääni ole peittämässä. Mutta lieneekö joillain merkeillä paremmin saatu pumpun ääni eristettyä?
 
Model 3:ssa ehkä jotenkin huonommin toimii tuo, kun TM:n jutussakin moitittiin että auto hakee puolelta toiselle ja liikkeellelähtö vaikeaa? Outoa sinänsä kun luulisi tekniikan olevan samaa. Vai onko "kiusallaan" halpamalliin tehty huonommin.

Siitä nyt on vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä. Minkälainen tien kunto, mitkä renkaat, painettiinko kaasua hiljalleen vai lyötiinkö heti pohjaan, onko kyseinen kuski tottunut etuvedon puskemiseen jolloin takaveto tuntuukin omituiselta yms.

En löytänyt takavetoisten roller testejä mutta nelivetomalleissa kaikilla teslan malleilla on sama tulos, ihmettelisin jos takavetoisissa olisi eri tulos.

Tää S on ollu mukava neliveto, ei puske ja antaa beban heilua mukavasti. Voi viedä pienessä luisussa läpi lumisen Kuusamon :p

Sama kolmosessa. Track modella voi vetää sitten vähän isommassa luisussa. Mutta siis ei tieliikenteessä tietenkään :D
 
Model 3:ssa ehkä jotenkin huonommin toimii tuo, kun TM:n jutussakin moitittiin että auto hakee puolelta toiselle ja liikkeellelähtö vaikeaa? Outoa sinänsä kun luulisi tekniikan olevan samaa. Vai onko "kiusallaan" halpamalliin tehty huonommin.

Eiköhän kolmosessa uudempi tekniikka ole kuin vanhemmissa malleissa. Tuo mikä kenellekin tuntuu hakevan, puskevan on aika kuskista riippuva. Model 3:n ESP on erittäin holhoava, joten se pysäyttää heti liikkeellelähdönkin jos vähänkin sutii. Tuon takia sitä slip-starttia tarvitsee aika usein. Eli eiköhän kyse ole vain siitä ettei Teslalla oikein osata tällaista softaa tehdä kunnolla, tai ei ole tässäkään suhteessa tehty talvitestausta kunnolla.
 
Olen takavetoisen Model 3:n kokenut merkittävästi paremmaksi etenijäksi kuin yksikään aiemmin ajamistani vajaavetoisista. Kuulostaa user errorilta, jos ei tuolla eteenpäin pääse. Toki esim. paksu lumimatto + leveä rengastus muistuttaa, että kyseessä ei ole nelari.
 
Olen takavetoisen Model 3:n kokenut merkittävästi paremmaksi etenijäksi kuin yksikään aiemmin ajamistani vajaavetoisista. Kuulostaa user errorilta, jos ei tuolla eteenpäin pääse.

Etenee jos on päässyt liikkeelle. Mutta tasaisella voi jäädä jumiin jos yrittää paikaltaan lähteä, tarvitsee olla vain takarenkaiden alla jäätä. Silloin auto lopettaa samantien tehon antamisen, ei pysty edes heijaamaan sitä liikkeelle. Lähtee kyllä hyvin helposti slip-startilla.
 
Eiköhän kolmosessa uudempi tekniikka ole kuin vanhemmissa malleissa. Tuo mikä kenellekin tuntuu hakevan, puskevan on aika kuskista riippuva. Model 3:n ESP on erittäin holhoava, joten se pysäyttää heti liikkeellelähdönkin jos vähänkin sutii. Tuon takia sitä slip-starttia tarvitsee aika usein. Eli eiköhän kyse ole vain siitä ettei Teslalla oikein osata tällaista softaa tehdä kunnolla, tai ei ole tässäkään suhteessa tehty talvitestausta kunnolla.

Onko siis takaveto kyseessä?
 
Siitä juuri (eikös tässä TM:kin jutussa).

Välillä täytyy tarkistaa että missä mennään :D


Sen tässä on oppinut että kun on eri henkilö ratin takana niin kokemukset voi vaihdella ääripäästä toiseen. Siksi yhden henkilön mielipiteiden ottaminen täytenä totuutena ei ole kannattavaa. Totuus on yleensä jotain siitä välistä. Pätee niin TM:n puheisiin, omiini sekä kaikkien muiden täällä olevien kommentteihin. Kellään ei ole kaikkea dataa kun puhutaan näin subjektiivisista asioista kuin ajokokemus ja tuntuma.

Kunhan tässä mietiskelen, ei ole siis kenellekään osoitettu tai mitään
 
Eiköhän kolmosessa uudempi tekniikka ole kuin vanhemmissa malleissa. Tuo mikä kenellekin tuntuu hakevan, puskevan on aika kuskista riippuva. Model 3:n ESP on erittäin holhoava, joten se pysäyttää heti liikkeellelähdönkin jos vähänkin sutii. Tuon takia sitä slip-starttia tarvitsee aika usein. Eli eiköhän kyse ole vain siitä ettei Teslalla oikein osata tällaista softaa tehdä kunnolla, tai ei ole tässäkään suhteessa tehty talvitestausta kunnolla.

Hmm, ainakaan tässä 2013 Model S:ssä ei kyllä mitään Slip-Starttia ole edes, ainakaan valikoista ei löydy? Luistoneston saa kyllä kokonaan pois, mutta en ole kertaakaan tarvinut muuta kuin huvikseen kokeillut joskus. Kyllä lähtee umpihangesta pelkällä kaasulla liikkeelle vaikka on pohjastaan kiinni..

Edit: käyttöohjekirjassa, "On a dual motor Model S, you can enable slip start to allow the wheels to spin at a limited speed."
Aika jännä että on pelkästään nelikossa, luulisi että vajaavetoinen tuota useammin tarvisi. Vai onkohan takavetoisessa aina päällä? Siltä tuo vähän tuntuu, liikkeelle lähtiessä hiukan ruopaisee vaikka muuten ei oikein saa sutimaan millään.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, ainakaan tässä 2013 Model S:ssä ei kyllä mitään Slip-Starttia ole edes, ainakaan valikoista ei löydy? Luistoneston saa kyllä kokonaan pois, mutta en ole kertaakaan tarvinut muuta kuin huvikseen kokeillut joskus.

Tämä on erilainen Model 3:ssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 428
Viestejä
4 507 457
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom