Latauspisteitä tarvitaan lisää, toimivia sellaisia.
tekniikanmaailma.fi
TM:n Team Teslan kotimatka alkoi: Autossa oli ”kylmempi kuin Siperian junassa”, mutta Ouluun päästiin – Takaiskujen kautta
TEKSTI TERO KIIRA
KUVAT ANTTI HENTINEN
- Jaa Facebookissa
- Jaa Twitterissä
- Jaa sähköpostilla
Lue myös: Team Teslan kotimatka ”sähköautoilun autiomaan” läpi alkaa – Vastassa on 27 asteen pakkanen
Team Teslan kotimatka Saariselältä alkoi lämpöisissä tunnelmissa, sillä Tesla oli viettänyt yönsä lämpimässä autohallissa. Akun varaustaso oli tasan 100 prosenttia. Team Teslan uuden jäsenen Antti Hentisen varaustila oli myös sama 100, ja Tero Kiiran varaustila oli noin 70 prosenttia. Reilut ylityöt viimeisen kahden viikon aikana olivat syöneet Teroa sen verran paljon, että kakkoskuski Antti sai ensimmäisen ajovuoron. Matka saattoi alkaa.
Lämpötila painui jo ennen Vuotsoa noin –30 asteen tuntumaan. Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan, oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa. Samovaarissa oli lämmintä vettä, ja muutenkin oli mukavaa”, muisteli Antti ajon aikana.
Matkan aikana Teron puhelin soi. Tuttu moottoripyöräpoliisi Mika Koskenlaakso soitti.
”Sinä kun tiedät noista sähköhärpäkkeistä, niin mikä sähköauto pitäisi hankkia meidän rouvallemme? Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, ja auton pitäisi olla käytetty”, Koskenlaakso luetteli kriteerejä.
Puolen tunnin palaverin jälkeen Tero suositti rouvalle käytettyä Nissan Leafia. Teron mukaan kyseessä on mainio peli. Hän vieraili TM:n käyttötestin Nissan Leafilla aikanaan peräti Itävallassa saakka.
SODANKYLÄÄ LÄHESTYTTÄESSÄ akun varaustila alkoi näyttää huolestuttavia merkkejä. Prosentit juoksivat näytössä kuin Usain Bolt tartaanilla! Antti alkoi huolestua akun riittävyydestä, mutta Tero kokeneempana sähköautoilijana veikkasi sähkön riittävän Sodankylän Seolle. Antin mielestä Team Tesla oli jo hiukan pulassa.
Seo kuitenkin saavutettiin aikataulun mukaisesti, ja auto kytkettiin ilmaiseen lataukseen. Samalla Teron puhelin taas soi:
”Oletko sillä Tekniikan Maailman Teslalla liikenteessä”, kyseli autokorjaamoa Sodankylällä pyörittävä Ville Häkkinen.
Teron vastatessa kyllä, Ville pyysi pojat autokorjaamolle kahville. Team Teslalle tämä sopi, sillä ottihan Tesla samaan aikaan raikasta lappilaista virtaa akustoon.
Latausasemalla Team Tesla sai toiselta Tesla-kuljettajalta ohjeita lämmityslaitteen käyttöön. Päätimme kokeilla niitä, ja hieman ne auttoivatkin. Mutta yksinkertaisesti Teslan lämmityslaitteen teho ei ole riittävä –30 asteen pakkasessa.
Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Poikien kollega, Jari Kujala oli lentänyt sinivalkoisin siivin Ivalosta Helsinkiin ja kertoi, että lento oli ollut peräti tunnin myöhässä. Hemmetti, tuumi Team Tesla. Tunnin myöhästyminen tässä kohden tuntui aika pieneltä vastoinkäymiseltä. Matkaa yöpaikkaan Kajaaniin oli vielä melkoisesti edessä.
ROVANIEMELLE SAAVUTTAESSA akkua oli jäljellä yhdeksän prosenttia. Team Tesla suuntasi tutulle K-latauksen latauspisteelle. Toinen latauspiste oli käytössä, mutta onneksi toinen oli vapaana. Harmi vain, että latauspiste ei toiminut. ”Error”, sanoi herra latausasema kohteliaasti. Tätä aina niin hauskaa lataushippaa jatkettiin tovi, kunnes ymmärrettiin, että watteja ei nyt asemasta irtoa.
Antti sai tuta, mitä kokemuksia sähköautoilu saattaa parhaimmillaan tuoda. Ei muuta kuin leuka rintaan ja nöyrästi kohti seuraavaa latausasemaa. Sellainen piti löytymän Chargemapin mukaan kauppakeskus Rinteenkulmasta.
Team Tesla syötti latausaseman osoitteen navigaattoriin ja kohtelias rouva navigaattori alkoi neuvomaan sujuvalla englannin kielellä kohteeseen. Harmi vain, että osoite vei väärään paikkaan. Juonikkaasti Team Tesla päätteli, että latausaseman on oltava parkkihallissa. Sieltä sitä ei kuitenkaan löytynyt.
Terolla on onneksi moottoriurheilun puolelta monta tuttua. Yksi näistä on moninkertainen kiihdytysajon Suomen mestari Juha Ollikainen, joka asuu Rovaniemellä:
”Joo, on se siellä kellarissa”, kuului Juhan vastaus Teron kysymykseen.
Tässä vaiheessa akun varaustila oli painunut 4 prosenttiin. Latausasema löytyi Juhan neuvoilla. Muuten sinne ei varmasti olisi eksynyt, sillä viitoitus on sen verran puutteellinen. Team Tesla tunnelmoi hetken Teslan näytön tarjoaman takkatulen ääressä. Sitten he lähtivät tappamaan aikaa ostoskeskukseen. Tässä kohden kävi selväksi, että Kajaanissa ei oltaisi ennen aamuyötä. Team Teslan ei auttanut muuta kuin soittaa jälleen kerran palvelukordinaattori Pia Hanhikankaalle:
”VOITKO PERUA sen Kajaanin majoituksen ja ottaa meille majoituksen Oulusta? Samasta hotellista kuin tulomatkalla, niin saamme siellä ladattua auton yön aikana täyteen”, kuului Team Teslan kaunis pyyntö.
Pia lupasi järjestää asian. Muutaman minuutin päästä puhelin soi:
”Majoitus on varattu, mutta molemmat latauspisteet ovat varattuja. Olette siis omillanne”, kertoi Pia ja naurahti – Team Teslan mielestä ehkä hiukan kolhosti.
Teslaa ladattiin sen verran, että päästäisiin mukavasti – turhia jännittelemättä – seuraavalle pikalatausasemalle, joka sijaitsee Kemissä. Terolla on puhelimessaan useita eri sovelluksia, jotka kertovat, mistä latausasemia löytyy. Erään sovelluksen mukaan Kemin asema on auki 24/7. Ajokeli muuttui tässä kohtaa todella huonoksi. Onneksi keli oli lämmennyt –15 asteen tuntumaan, joten autossa oli jälleen lämmin, eivätkä ikkunat menneet huuruun.
Kemissä paljastui vähän ikävämpi yllätys. Latausasema ei ollut auki. Se on toiminnassa vain silloin, kun rakennuksessa oleva Etran myymälä on auki. Nyt olivat vitsit vähissä, sillä virta ei riittäisi seuraavalle pikalatausasemalle. Team Tesla päätti turvautua Neste K Lapintuulen tarjoamaan Type 2 -lataukseen. Sitä otettiin puolen tunnin verran.
SEURAAVA PIKALATAUSASEMA oli Kuivaniemessä. Jälleen kerran oli tosi kiva yllätys todeta, että sekin latauspiste oli epäkunnossa. Pienen googlailun jälkeen selvisi, että tavaratalo Kärkkäisen pihassa olisi ilmainen, teholtaan 50 kW:n latausasema. Sinne siis, huimaa vauhtia. Tai itse asiassa noin 70 km/h nopeudella, sillä muuten ei virta riittäisi.
Asemalle kurvattiin huiman neljän prosentin turvin. Johto kiinni, ja Tesla vilkutteli sinistä hiutaletta akun kohdalla sen merkiksi, että akustolla on vilu. Ja kun akulla on kylmä, se ei ota kovin tehokkaasti vastaan virtaa. 50 kW:n laturi pystyi puskemaan peräti kahdeksan kW:n teholla. Tero otti virtaa juuri sen verran, että watit riittäisivät Oulun hotellin vieressä olevaan parkkitaloon. Siellä pitäisi olla kolme Type 2 -latauspistettä. Tesla saisi yön aikana virtaa ja miehet kanssa unen muodossa.
Suunnitelma oli selvä. Tällä välin ajokeli oli mennyt todella huonoksi, ja mikä pahinta, tuuli oli käynyt vastaiseksi. Tiellä oleva lumikerros ja vastatuuli aiheuttivat sen, että Tesla imi watteja nopeammin, kuin Tero oli ennustanut. Siinä vaiheessa kun akun prosentit olivat tippuneet nolliin, alkoi Antilla tulla tuskanhiki.
”Äääh, no hätä. Tämä menee nollilla vielä tovin”, lohdutti Tero kokeneena sähköauto- ja moottoripyöräilijänä.
Parkkihalli löydettiin, mutta lappu luukulla ei ilahduttanut Team Teslan miehistöä. Lapussa luki ”avoinna kello 6–23”, ja tässä kohden kello kävi jo seuraavan vuorokauden puolella. Tero bongasi seinästä kilpailevan hotellin napin, ja sitä painamalla ovi saatiin auki. Voi riemun tunnetta, kun Tesla sai raikasta Oulun Energian tuottamaa sähköä kitusiinsa.
TÄSSÄ KOHDEN erityisesti moni sähköautoilija saattaa epäillä tätäkin tarinaa väritetyksi. Näin ei ole. Kaikki tapahtumat ovat dokumentoitu tarkasti. Terokin epäili, miten hitossa voi olla näin huono tuuri, etteivät pikalatausasemat toimi. Toiset epäilevät näiden juttujen olevan käsikirjoitettuja. Eivät ne ole. Tai sitten meillä on todella hyvät suhteet yläkertaan, että saimme tilattua menoa hidastavan –30 asteen pakkasen.
Raportoimme edesottamuksistamme Intagramiin pitkin matkaa. Ensimmäisen matkapäivän aikana saimme paljon viestejä ja kysymyksiä. Ja paljon hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Tämän jutun tullessa ulos olemme jo matkalla kohti Kainuuta. Raportoimme seikkailuistamme vielä myöhemmin perjantaina. Toivottavasti sähköautoilu näyttäisi tänään meille paremmat puolensa. Muuten Antti Hentisen toteamus voi toteutua:
”Jos tämä sähköautoilu on näin saatanan vaikeaa, niin tämä on minun viimeinen retkeni hetkeen näiden kanssa tällaisessa kelissä. Ajan mieluimmin vaikka vanhalla Ladalla”, totesi Antti hotellihuoneen oven sulkeutuessa.
Terveisin,
Team Tesla
- Jaa Facebookissa
- Jaa Twitterissä
- Jaa sähköpostilla
LISÄÄ AIHEESTATesla Tesla Model 3