Eikös tuo Q4 ollut nyt rakennettu sille täyssähkö MEB alustalle? Eli soisi odottaa hieman parempaa kokonaisuutta kuin etron. Hinnasta ei tosin tietoa. Menee varmaan heittämällä yli Enyaq/ID4 tason
Aika erikoista jos noin nopeesti saa. Kun autoa ei ole vielä edes esitelty. Tosin ei ID.4:ssa tainnu mennä kuin 3kk julkistuksesta kun Hollannissa ekat sen saivat.
Yleis suositus sähkikselle olisi ladata 80 prosenttiin, koska lopun lataus kestää suhteessa tuhottoman kauan ja jos käyttää recuperationia, niin sille ei täyteen ladattuna ole tilaa, ennen kuin akku vajonnut ajon aikana riittävästi. Hyundaissa suositus 80-90 prossaa ja kerran kuussa 100 prossaa.
Miten muuten teslassa onko vampire drain jo saatu fiksattua? Hyndaissa ollut joillakin ongelmia käyttöakun tyhjenemisen kanssa. Omassa ei ole ollut vielä 1v ja 6kk aikana mitään huolia. Kona 64 mulla siis...
Tämän artikkelin innoittamana lähdin tutkimaan mitä lataustasoja eri valmistajat suosittelevat päivittäiseen ajoon. Tuossa testissä siis ilmeisesti Porsche ladattiin täyteen, kun Tesla ladattiin 90% asti, sillä verukkeella että Tesla suosittelee 90% maksimia päivittäiskäyttöön. Artikkelin tekijöiltä jäi ilmeisesti huomaamatta että Porsche suosittelee vain 85% latausta päivittäisajoon.
Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista
Tesla
90% (LFP 100%)
Porsche
85%
VW ID
80%
Audi
80%
Mercedes
80%
Ford
90%
Honda
Suositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo
"Avoid fully charging the battery to the maximum level unless needed for the distance you will drive."
Mazda
"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MG
Ei tietoa
Jaguar
Ei tietoa
Citroen
Ei tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
Mini
Ei tietoa
Renault
Ei tietoa
Smart
Ei tietoa
Peugeot
Ei tietoa
Nissan
Ei tietoa
Hyundai/Kia
Ei tietoa
Opel
Ei tietoa
BMW
Ei tietoa
Nopeasti kuin ohjeita luin läpi niin aika monelta en löytänyt mitään tietoa suositellusta lataustasosta. Kaikissa ne on vähän eri paikassa joten saattoi jäädä huomaamattakin. Joillain se on latauksen ohjeissa, joissain akun yleistiedoissa ja joissain ohjeissa se on huollon alla.
Yleis suositus sähkikselle olisi ladata 80 prosenttiin, koska lopun lataus kestää suhteessa tuhottoman kauan ja jos käyttää recuperationia, niin sille ei täyteen ladattuna ole tilaa, ennen kuin akku vajonnut ajon aikana riittävästi. Hyundaissa suositus 80-90 prossaa ja kerran kuussa 100 prossaa.
Miten muuten teslassa onko vampire drain jo saatu fiksattua? Hyndaissa ollut joillakin ongelmia käyttöakun tyhjenemisen kanssa. Omassa ei ole ollut vielä 1v ja 6kk aikana mitään huolia. Kona 64 mulla siis...
Ei teslassa vampire drainit enää vaivaa, tai no vaivaa tietty jos laittaa esim senteryn päälle jatkuvasti kuvaamaan jne.
Mutta aika vähän häviää yössä virtaa, oisko luokkaa prosentti talvella per yö nyt jos jätän auton ilman johtoa seisoo.
Mitäs muuten konasta oot tykänny?
Mietittiin sellaista ku alettiin sähkäriä laita mut neliveto oli ehdoton vaatimus rouvan puolelta niin päädyttiin sit teslaan.
Auto meinas jumia katokseen, aika kauan sai hokutella enne ku paukahti liikkeelle. Jarrut liimautuu kiinni käytön puutteessa.
Tai sit on parkkijarrun satuloiden moottorit takana tiensä päähän tulossa
Pitäs purkaa ja tutkia enne ku menee lavetti hommiksi
-edit- Tänään oli taas -26 pakkasta, eilen viel aamulla -6 , voipi olla et jäätääkin jostain.
No toisaalta aina on viat tullu ajettua ulos , eli sikaa vaan kunnes savut tulee
Saisi Tesla keksiä ABS järjestelmäänsä sellaisen että kun katkaisee virrat niin alipaineistaa jarrujärjestelmän muutamaksi sekunniksi jotta sylinterit menevät sisään reilusti ja taas virtojen kytkettyä paineistaisi jarruja kunnes on kaikki sylinterit kiinni. Tämä ei kuluttaisi jarruja mutta pitäisi sylinterit virkeinä ja estäisi jäätymistä.
Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto tuo mieleen viistoperän, vaikka valmistajan mukaan kyseessä on crossover. Muotoilullisesti nyt mennään täysin uuteen suuntaan Hyundai 45 -konseptiauton kannoilla.
Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto tuo mieleen viistoperän, vaikka valmistajan mukaan kyseessä on crossover. Muotoilullisesti nyt mennään täysin uuteen suuntaan Hyundai 45 -konseptiauton kannoilla.
Tuo Ioniq 5 onkin sitten ehkä kiinnostavin vaihtoehto tässä lähitulevaisuudessa. Tuossa on kovat mahdollisuudet olla erinomainen sähköauto ja toivottavasti Hyundai ei pelaa itseään pois pelistä hinnoittelulla tai ulkopuolen muotoilulla tai sisustan erikoisuuksilla. Tämä ja Mach-e kiinnostaa kovasti. Enyaq on myös kiinnostava vaihtoehto, mutta siinä tuo suorituskyky ja softaongelmat hiukan mietityttää.
Tuo Ioniq 5 onkin sitten ehkä kiinnostavin vaihtoehto tässä lähitulevaisuudessa. Tuossa on kovat mahdollisuudet olla erinomainen sähköauto ja toivottavasti Hyundai ei pelaa itseään pois pelistä hinnoittelulla tai ulkopuolen muotoilulla tai sisustan erikoisuuksilla. Tämä ja Mach-e kiinnostaa kovasti. Enyaq on myös kiinnostava vaihtoehto, mutta siinä tuo suorituskyky ja softaongelmat hiukan mietityttää.
Mites muuten noi sähköauton katsastukset? Mitä siellä edes tehdään muuta kuin jarrut ja alustatarkastus? Maksaako saman verran silti? Itellä vielä pari vuotta ennen ensimmäistä katsastusta
Mites muuten noi sähköauton katsastukset? Mitä siellä edes tehdään muuta kuin jarrut ja alustatarkastus? Maksaako saman verran silti? Itellä vielä pari vuotta ennen ensimmäistä katsastusta
Päästötestejä ei tehdä, eli sen pitäisi ilmeisesti säästää.
"Sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta juuri päästömittauksissa. Koska sähköautolla ei ole päästöjä eikä öljyvuotoja, päätösmittauksia ei tarvita."
Mites muuten noi sähköauton katsastukset? Mitä siellä edes tehdään muuta kuin jarrut ja alustatarkastus? Maksaako saman verran silti? Itellä vielä pari vuotta ennen ensimmäistä katsastusta
Mites muuten noi sähköauton katsastukset? Mitä siellä edes tehdään muuta kuin jarrut ja alustatarkastus? Maksaako saman verran silti? Itellä vielä pari vuotta ennen ensimmäistä katsastusta
Päästötestejä ei tehdä, eli sen pitäisi ilmeisesti säästää.
"Sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta juuri päästömittauksissa. Koska sähköautolla ei ole päästöjä eikä öljyvuotoja, päätösmittauksia ei tarvita."
Aika vähänhän katsastuksessa muutenkaan on muita käyttövoimaan liittyviä tarkastuksia noiden päästöjen lisäksi, ajovalot, merkinantolaitteet, pesulaitteet yms sekä tietysti jousitus ja muu alusta jarrujen lisäksi sitä testattavaa on, ja ne ovat aika identtisiä sähkäreissäkin testata.
Outoa, koska kyllä minulla on joka kerta tuulilasi märkä katsastuksen jälkeen. Mielestäni toimiva vesisuihku ja pyyhkimet kuuluvat välttämättömiin varusteisiin lain mukaan, pyyhkijät ainakin
Tuo Ioniq 5 onkin sitten ehkä kiinnostavin vaihtoehto tässä lähitulevaisuudessa. Tuossa on kovat mahdollisuudet olla erinomainen sähköauto ja toivottavasti Hyundai ei pelaa itseään pois pelistä hinnoittelulla tai ulkopuolen muotoilulla tai sisustan erikoisuuksilla. Tämä ja Mach-e kiinnostaa kovasti. Enyaq on myös kiinnostava vaihtoehto, mutta siinä tuo suorituskyky ja softaongelmat hiukan mietityttää.
Hyvännäköistä, rohkeaa muotoilua sekä ulkoa että sisältä, speksit kunnossa. Kyllä tuo Ioniq 5 tulee myymään, kunhan pitävät hinnan edes jossain määrin kilpailukykyisenä.
Hyvännäköistä, rohkeaa muotoilua sekä ulkoa että sisältä, speksit kunnossa. Kyllä tuo Ioniq 5 tulee myymään, kunhan pitävät hinnan edes jossain määrin kilpailukykyisenä.
- kunnollisen etäohjauksen puute
- ei minkäänlaista akun lämpötilan hallintaa
- liian pienet sisätilat/kontti (todennäköisesti ei ongelma koska isompi kuin id4)
- hinta reilusti yli 50k€
- lämpöpumpun puute
Noista varmaan kyllä osa on varmasti kunnossa eli ei siltä osin huolta.
- kunnollisen etäohjauksen puute
- ei minkäänlaista akun lämpötilan hallintaa
- liian pienet sisätilat/kontti (todennäköisesti ei ongelma koska isompi kuin id4)
- hinta reilusti yli 50k€
- lämpöpumpun puute
Noista varmaan kyllä osa on varmasti kunnossa eli ei siltä osin huolta.
Konassa akun lämmitys on vähän köykäistä talvella. päivän ensimmäinen pikalataus menee ~25kW teholla ainakin vartin verran. Saman päivän toisella latauskerralla akku on yleensä jo valmiiksi lämmin niin saadaan nopeammin täydet lataustehot. Harvempana päivänä sitä tosin kahta latausta tarvii joten...
Ioniq 5:lle on luvattu +200kW lataustehoja, joka ei taida onnistua ilman akun esilämmitystä, joten luulisi sen puolen olevan kunnossa.
Hyvännäköistä, rohkeaa muotoilua sekä ulkoa että sisältä, speksit kunnossa. Kyllä tuo Ioniq 5 tulee myymään, kunhan pitävät hinnan edes jossain määrin kilpailukykyisenä.
Makuasioita, mutta Ioniq 5:n ulkonäkö ainakaan noiden vuotokuvien perusteella ei houkuttelisi ostamaan sitä. Koska kyseessä on Hyundai, niin kaiken muun luottaisin olevan kunnossa.
Hyvännäköistä, rohkeaa muotoilua sekä ulkoa että sisältä, speksit kunnossa. Kyllä tuo Ioniq 5 tulee myymään, kunhan pitävät hinnan edes jossain määrin kilpailukykyisenä.
Ioniqin myyntiä on tähän mennessä rajannut lähinnä naurettavan pieni valmistuskapasiteetti. Autoa on tuotettu koreassa luokkaa 2000kpl kuussa koko maailmaa varten ja siinä se.
Se on ihan sama kuinka haluttava seuraava Ioniq on jos Hyundai ei lisää tuotantokapasiteettiaan tuosta pelleilystä johonkin oikeisiin lukemiin.
Ioniqin myyntiä on tähän mennessä rajannut lähinnä naurettavan pieni valmistuskapasiteetti. Autoa on tuotettu koreassa luokkaa 2000kpl kuussa koko maailmaa varten ja siinä se.
Se on ihan sama kuinka haluttava seuraava Ioniq on jos Hyundai ei lisää tuotantokapasiteettiaan tuosta pelleilystä johonkin oikeisiin lukemiin.
Joo, vähän tuollainen compliance car -fiilis ollut aiemmin, kun tuotanto oli piensarjaa silloinkin, kun kysyntää alkoi olla reilusti. Todennäköisesti Hyundailla on kuitenkin tässä vaiheessa jo ymmärretty markkinoiden muutos.
TM:n Team Teslan kotimatka alkoi: Autossa oli ”kylmempi kuin Siperian junassa”, mutta Ouluun päästiin – Takaiskujen kautta
TEKSTI TERO KIIRA
KUVAT ANTTI HENTINEN
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa sähköpostilla
Lue myös: Team Teslan kotimatka ”sähköautoilun autiomaan” läpi alkaa – Vastassa on 27 asteen pakkanen
Team Teslan kotimatka Saariselältä alkoi lämpöisissä tunnelmissa, sillä Tesla oli viettänyt yönsä lämpimässä autohallissa. Akun varaustaso oli tasan 100 prosenttia. Team Teslan uuden jäsenen Antti Hentisen varaustila oli myös sama 100, ja Tero Kiiran varaustila oli noin 70 prosenttia. Reilut ylityöt viimeisen kahden viikon aikana olivat syöneet Teroa sen verran paljon, että kakkoskuski Antti sai ensimmäisen ajovuoron. Matka saattoi alkaa.
Lämpötila painui jo ennen Vuotsoa noin –30 asteen tuntumaan. Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan, oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa. Samovaarissa oli lämmintä vettä, ja muutenkin oli mukavaa”, muisteli Antti ajon aikana.
Matkan aikana Teron puhelin soi. Tuttu moottoripyöräpoliisi Mika Koskenlaakso soitti.
”Sinä kun tiedät noista sähköhärpäkkeistä, niin mikä sähköauto pitäisi hankkia meidän rouvallemme? Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, ja auton pitäisi olla käytetty”, Koskenlaakso luetteli kriteerejä.
Puolen tunnin palaverin jälkeen Tero suositti rouvalle käytettyä Nissan Leafia. Teron mukaan kyseessä on mainio peli. Hän vieraili TM:n käyttötestin Nissan Leafilla aikanaan peräti Itävallassa saakka.
SODANKYLÄÄ LÄHESTYTTÄESSÄ akun varaustila alkoi näyttää huolestuttavia merkkejä. Prosentit juoksivat näytössä kuin Usain Bolt tartaanilla! Antti alkoi huolestua akun riittävyydestä, mutta Tero kokeneempana sähköautoilijana veikkasi sähkön riittävän Sodankylän Seolle. Antin mielestä Team Tesla oli jo hiukan pulassa.
Seo kuitenkin saavutettiin aikataulun mukaisesti, ja auto kytkettiin ilmaiseen lataukseen. Samalla Teron puhelin taas soi:
”Oletko sillä Tekniikan Maailman Teslalla liikenteessä”, kyseli autokorjaamoa Sodankylällä pyörittävä Ville Häkkinen.
Teron vastatessa kyllä, Ville pyysi pojat autokorjaamolle kahville. Team Teslalle tämä sopi, sillä ottihan Tesla samaan aikaan raikasta lappilaista virtaa akustoon.
Latausasemalla Team Tesla sai toiselta Tesla-kuljettajalta ohjeita lämmityslaitteen käyttöön. Päätimme kokeilla niitä, ja hieman ne auttoivatkin. Mutta yksinkertaisesti Teslan lämmityslaitteen teho ei ole riittävä –30 asteen pakkasessa.
Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Poikien kollega, Jari Kujala oli lentänyt sinivalkoisin siivin Ivalosta Helsinkiin ja kertoi, että lento oli ollut peräti tunnin myöhässä. Hemmetti, tuumi Team Tesla. Tunnin myöhästyminen tässä kohden tuntui aika pieneltä vastoinkäymiseltä. Matkaa yöpaikkaan Kajaaniin oli vielä melkoisesti edessä.
ROVANIEMELLE SAAVUTTAESSA akkua oli jäljellä yhdeksän prosenttia. Team Tesla suuntasi tutulle K-latauksen latauspisteelle. Toinen latauspiste oli käytössä, mutta onneksi toinen oli vapaana. Harmi vain, että latauspiste ei toiminut. ”Error”, sanoi herra latausasema kohteliaasti. Tätä aina niin hauskaa lataushippaa jatkettiin tovi, kunnes ymmärrettiin, että watteja ei nyt asemasta irtoa.
Antti sai tuta, mitä kokemuksia sähköautoilu saattaa parhaimmillaan tuoda. Ei muuta kuin leuka rintaan ja nöyrästi kohti seuraavaa latausasemaa. Sellainen piti löytymän Chargemapin mukaan kauppakeskus Rinteenkulmasta.
Team Tesla syötti latausaseman osoitteen navigaattoriin ja kohtelias rouva navigaattori alkoi neuvomaan sujuvalla englannin kielellä kohteeseen. Harmi vain, että osoite vei väärään paikkaan. Juonikkaasti Team Tesla päätteli, että latausaseman on oltava parkkihallissa. Sieltä sitä ei kuitenkaan löytynyt.
Terolla on onneksi moottoriurheilun puolelta monta tuttua. Yksi näistä on moninkertainen kiihdytysajon Suomen mestari Juha Ollikainen, joka asuu Rovaniemellä:
”Joo, on se siellä kellarissa”, kuului Juhan vastaus Teron kysymykseen.
Tässä vaiheessa akun varaustila oli painunut 4 prosenttiin. Latausasema löytyi Juhan neuvoilla. Muuten sinne ei varmasti olisi eksynyt, sillä viitoitus on sen verran puutteellinen. Team Tesla tunnelmoi hetken Teslan näytön tarjoaman takkatulen ääressä. Sitten he lähtivät tappamaan aikaa ostoskeskukseen. Tässä kohden kävi selväksi, että Kajaanissa ei oltaisi ennen aamuyötä. Team Teslan ei auttanut muuta kuin soittaa jälleen kerran palvelukordinaattori Pia Hanhikankaalle:
”VOITKO PERUA sen Kajaanin majoituksen ja ottaa meille majoituksen Oulusta? Samasta hotellista kuin tulomatkalla, niin saamme siellä ladattua auton yön aikana täyteen”, kuului Team Teslan kaunis pyyntö.
Pia lupasi järjestää asian. Muutaman minuutin päästä puhelin soi:
”Majoitus on varattu, mutta molemmat latauspisteet ovat varattuja. Olette siis omillanne”, kertoi Pia ja naurahti – Team Teslan mielestä ehkä hiukan kolhosti.
Teslaa ladattiin sen verran, että päästäisiin mukavasti – turhia jännittelemättä – seuraavalle pikalatausasemalle, joka sijaitsee Kemissä. Terolla on puhelimessaan useita eri sovelluksia, jotka kertovat, mistä latausasemia löytyy. Erään sovelluksen mukaan Kemin asema on auki 24/7. Ajokeli muuttui tässä kohtaa todella huonoksi. Onneksi keli oli lämmennyt –15 asteen tuntumaan, joten autossa oli jälleen lämmin, eivätkä ikkunat menneet huuruun.
Kemissä paljastui vähän ikävämpi yllätys. Latausasema ei ollut auki. Se on toiminnassa vain silloin, kun rakennuksessa oleva Etran myymälä on auki. Nyt olivat vitsit vähissä, sillä virta ei riittäisi seuraavalle pikalatausasemalle. Team Tesla päätti turvautua Neste K Lapintuulen tarjoamaan Type 2 -lataukseen. Sitä otettiin puolen tunnin verran.
SEURAAVA PIKALATAUSASEMA oli Kuivaniemessä. Jälleen kerran oli tosi kiva yllätys todeta, että sekin latauspiste oli epäkunnossa. Pienen googlailun jälkeen selvisi, että tavaratalo Kärkkäisen pihassa olisi ilmainen, teholtaan 50 kW:n latausasema. Sinne siis, huimaa vauhtia. Tai itse asiassa noin 70 km/h nopeudella, sillä muuten ei virta riittäisi.
Asemalle kurvattiin huiman neljän prosentin turvin. Johto kiinni, ja Tesla vilkutteli sinistä hiutaletta akun kohdalla sen merkiksi, että akustolla on vilu. Ja kun akulla on kylmä, se ei ota kovin tehokkaasti vastaan virtaa. 50 kW:n laturi pystyi puskemaan peräti kahdeksan kW:n teholla. Tero otti virtaa juuri sen verran, että watit riittäisivät Oulun hotellin vieressä olevaan parkkitaloon. Siellä pitäisi olla kolme Type 2 -latauspistettä. Tesla saisi yön aikana virtaa ja miehet kanssa unen muodossa.
Suunnitelma oli selvä. Tällä välin ajokeli oli mennyt todella huonoksi, ja mikä pahinta, tuuli oli käynyt vastaiseksi. Tiellä oleva lumikerros ja vastatuuli aiheuttivat sen, että Tesla imi watteja nopeammin, kuin Tero oli ennustanut. Siinä vaiheessa kun akun prosentit olivat tippuneet nolliin, alkoi Antilla tulla tuskanhiki.
”Äääh, no hätä. Tämä menee nollilla vielä tovin”, lohdutti Tero kokeneena sähköauto- ja moottoripyöräilijänä.
Parkkihalli löydettiin, mutta lappu luukulla ei ilahduttanut Team Teslan miehistöä. Lapussa luki ”avoinna kello 6–23”, ja tässä kohden kello kävi jo seuraavan vuorokauden puolella. Tero bongasi seinästä kilpailevan hotellin napin, ja sitä painamalla ovi saatiin auki. Voi riemun tunnetta, kun Tesla sai raikasta Oulun Energian tuottamaa sähköä kitusiinsa.
TÄSSÄ KOHDEN erityisesti moni sähköautoilija saattaa epäillä tätäkin tarinaa väritetyksi. Näin ei ole. Kaikki tapahtumat ovat dokumentoitu tarkasti. Terokin epäili, miten hitossa voi olla näin huono tuuri, etteivät pikalatausasemat toimi. Toiset epäilevät näiden juttujen olevan käsikirjoitettuja. Eivät ne ole. Tai sitten meillä on todella hyvät suhteet yläkertaan, että saimme tilattua menoa hidastavan –30 asteen pakkasen.
Raportoimme edesottamuksistamme Intagramiin pitkin matkaa. Ensimmäisen matkapäivän aikana saimme paljon viestejä ja kysymyksiä. Ja paljon hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Tämän jutun tullessa ulos olemme jo matkalla kohti Kainuuta. Raportoimme seikkailuistamme vielä myöhemmin perjantaina. Toivottavasti sähköautoilu näyttäisi tänään meille paremmat puolensa. Muuten Antti Hentisen toteamus voi toteutua:
”Jos tämä sähköautoilu on näin saatanan vaikeaa, niin tämä on minun viimeinen retkeni hetkeen näiden kanssa tällaisessa kelissä. Ajan mieluimmin vaikka vanhalla Ladalla”, totesi Antti hotellihuoneen oven sulkeutuessa.
Terveisin,
Team Tesla
Nimenomaan toimivien pikalaturien laaja verkko on se mitä eniten tarvittaisiin. Asiointilatureita löytyy jo monista kauppakeskuksista ja parkkihalleista mutta niiden varassa ei pitkiä maantiesiirtymiä suoriteta. Huoltamoketjuilta toivoisin asiaan lisään panostusta. ABC on asiassa pisimmällä mutta lisää tarvitaan.
Lue myös:Team Teslan kotimatka ”sähköautoilun autiomaan” läpi alkaa – Vastassa on 27 asteen pakkanen
Team Teslan kotimatka Saariselältä alkoi lämpöisissä tunnelmissa, sillä Tesla oli viettänyt yönsä lämpimässä autohallissa. Akun varaustaso oli tasan 100 prosenttia. Team Teslan uuden jäsenen Antti Hentisen varaustila oli myös sama 100, ja Tero Kiiran varaustila oli noin 70 prosenttia. Reilut ylityöt viimeisen kahden viikon aikana olivat syöneet Teroa sen verran paljon, että kakkoskuski Antti sai ensimmäisen ajovuoron. Matka saattoi alkaa.
Lämpötila painui jo ennen Vuotsoa noin –30 asteen tuntumaan. Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan, oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa. Samovaarissa oli lämmintä vettä, ja muutenkin oli mukavaa”, muisteli Antti ajon aikana.
Matkan aikana Teron puhelin soi. Tuttu moottoripyöräpoliisi Mika Koskenlaakso soitti.
”Sinä kun tiedät noista sähköhärpäkkeistä, niin mikä sähköauto pitäisi hankkia meidän rouvallemme? Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, ja auton pitäisi olla käytetty”, Koskenlaakso luetteli kriteerejä.
Puolen tunnin palaverin jälkeen Tero suositti rouvalle käytettyä Nissan Leafia. Teron mukaan kyseessä on mainio peli. Hän vieraili TM:n käyttötestin Nissan Leafilla aikanaan peräti Itävallassa saakka. SODANKYLÄÄ LÄHESTYTTÄESSÄ akun varaustila alkoi näyttää huolestuttavia merkkejä. Prosentit juoksivat näytössä kuin Usain Bolt tartaanilla! Antti alkoi huolestua akun riittävyydestä, mutta Tero kokeneempana sähköautoilijana veikkasi sähkön riittävän Sodankylän Seolle. Antin mielestä Team Tesla oli jo hiukan pulassa.
Seo kuitenkin saavutettiin aikataulun mukaisesti, ja auto kytkettiin ilmaiseen lataukseen. Samalla Teron puhelin taas soi:
”Oletko sillä Tekniikan Maailman Teslalla liikenteessä”, kyseli autokorjaamoa Sodankylällä pyörittävä Ville Häkkinen.
Teron vastatessa kyllä, Ville pyysi pojat autokorjaamolle kahville. Team Teslalle tämä sopi, sillä ottihan Tesla samaan aikaan raikasta lappilaista virtaa akustoon.
Latausasemalla Team Tesla sai toiselta Tesla-kuljettajalta ohjeita lämmityslaitteen käyttöön. Päätimme kokeilla niitä, ja hieman ne auttoivatkin. Mutta yksinkertaisesti Teslan lämmityslaitteen teho ei ole riittävä –30 asteen pakkasessa.
Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Poikien kollega, Jari Kujala oli lentänyt sinivalkoisin siivin Ivalosta Helsinkiin ja kertoi, että lento oli ollut peräti tunnin myöhässä. Hemmetti, tuumi Team Tesla. Tunnin myöhästyminen tässä kohden tuntui aika pieneltä vastoinkäymiseltä. Matkaa yöpaikkaan Kajaaniin oli vielä melkoisesti edessä. ROVANIEMELLE SAAVUTTAESSA akkua oli jäljellä yhdeksän prosenttia. Team Tesla suuntasi tutulle K-latauksen latauspisteelle. Toinen latauspiste oli käytössä, mutta onneksi toinen oli vapaana. Harmi vain, että latauspiste ei toiminut. ”Error”, sanoi herra latausasema kohteliaasti. Tätä aina niin hauskaa lataushippaa jatkettiin tovi, kunnes ymmärrettiin, että watteja ei nyt asemasta irtoa.
Antti sai tuta, mitä kokemuksia sähköautoilu saattaa parhaimmillaan tuoda. Ei muuta kuin leuka rintaan ja nöyrästi kohti seuraavaa latausasemaa. Sellainen piti löytymän Chargemapin mukaan kauppakeskus Rinteenkulmasta.
Team Tesla syötti latausaseman osoitteen navigaattoriin ja kohtelias rouva navigaattori alkoi neuvomaan sujuvalla englannin kielellä kohteeseen. Harmi vain, että osoite vei väärään paikkaan. Juonikkaasti Team Tesla päätteli, että latausaseman on oltava parkkihallissa. Sieltä sitä ei kuitenkaan löytynyt.
Terolla on onneksi moottoriurheilun puolelta monta tuttua. Yksi näistä on moninkertainen kiihdytysajon Suomen mestari Juha Ollikainen, joka asuu Rovaniemellä:
”Joo, on se siellä kellarissa”, kuului Juhan vastaus Teron kysymykseen.
Tässä vaiheessa akun varaustila oli painunut 4 prosenttiin. Latausasema löytyi Juhan neuvoilla. Muuten sinne ei varmasti olisi eksynyt, sillä viitoitus on sen verran puutteellinen. Team Tesla tunnelmoi hetken Teslan näytön tarjoaman takkatulen ääressä. Sitten he lähtivät tappamaan aikaa ostoskeskukseen. Tässä kohden kävi selväksi, että Kajaanissa ei oltaisi ennen aamuyötä. Team Teslan ei auttanut muuta kuin soittaa jälleen kerran palvelukordinaattori Pia Hanhikankaalle:
”VOITKO PERUA sen Kajaanin majoituksen ja ottaa meille majoituksen Oulusta? Samasta hotellista kuin tulomatkalla, niin saamme siellä ladattua auton yön aikana täyteen”, kuului Team Teslan kaunis pyyntö.
Pia lupasi järjestää asian. Muutaman minuutin päästä puhelin soi:
”Majoitus on varattu, mutta molemmat latauspisteet ovat varattuja. Olette siis omillanne”, kertoi Pia ja naurahti – Team Teslan mielestä ehkä hiukan kolhosti.
Teslaa ladattiin sen verran, että päästäisiin mukavasti – turhia jännittelemättä – seuraavalle pikalatausasemalle, joka sijaitsee Kemissä. Terolla on puhelimessaan useita eri sovelluksia, jotka kertovat, mistä latausasemia löytyy. Erään sovelluksen mukaan Kemin asema on auki 24/7. Ajokeli muuttui tässä kohtaa todella huonoksi. Onneksi keli oli lämmennyt –15 asteen tuntumaan, joten autossa oli jälleen lämmin, eivätkä ikkunat menneet huuruun.
Kemissä paljastui vähän ikävämpi yllätys. Latausasema ei ollut auki. Se on toiminnassa vain silloin, kun rakennuksessa oleva Etran myymälä on auki. Nyt olivat vitsit vähissä, sillä virta ei riittäisi seuraavalle pikalatausasemalle. Team Tesla päätti turvautua Neste K Lapintuulen tarjoamaan Type 2 -lataukseen. Sitä otettiin puolen tunnin verran.
SEURAAVA PIKALATAUSASEMA oli Kuivaniemessä. Jälleen kerran oli tosi kiva yllätys todeta, että sekin latauspiste oli epäkunnossa. Pienen googlailun jälkeen selvisi, että tavaratalo Kärkkäisen pihassa olisi ilmainen, teholtaan 50 kW:n latausasema. Sinne siis, huimaa vauhtia. Tai itse asiassa noin 70 km/h nopeudella, sillä muuten ei virta riittäisi.
Asemalle kurvattiin huiman neljän prosentin turvin. Johto kiinni, ja Tesla vilkutteli sinistä hiutaletta akun kohdalla sen merkiksi, että akustolla on vilu. Ja kun akulla on kylmä, se ei ota kovin tehokkaasti vastaan virtaa. 50 kW:n laturi pystyi puskemaan peräti kahdeksan kW:n teholla. Tero otti virtaa juuri sen verran, että watit riittäisivät Oulun hotellin vieressä olevaan parkkitaloon. Siellä pitäisi olla kolme Type 2 -latauspistettä. Tesla saisi yön aikana virtaa ja miehet kanssa unen muodossa.
Suunnitelma oli selvä. Tällä välin ajokeli oli mennyt todella huonoksi, ja mikä pahinta, tuuli oli käynyt vastaiseksi. Tiellä oleva lumikerros ja vastatuuli aiheuttivat sen, että Tesla imi watteja nopeammin, kuin Tero oli ennustanut. Siinä vaiheessa kun akun prosentit olivat tippuneet nolliin, alkoi Antilla tulla tuskanhiki.
”Äääh, no hätä. Tämä menee nollilla vielä tovin”, lohdutti Tero kokeneena sähköauto- ja moottoripyöräilijänä.
Parkkihalli löydettiin, mutta lappu luukulla ei ilahduttanut Team Teslan miehistöä. Lapussa luki ”avoinna kello 6–23”, ja tässä kohden kello kävi jo seuraavan vuorokauden puolella. Tero bongasi seinästä kilpailevan hotellin napin, ja sitä painamalla ovi saatiin auki. Voi riemun tunnetta, kun Tesla sai raikasta Oulun Energian tuottamaa sähköä kitusiinsa. TÄSSÄ KOHDEN erityisesti moni sähköautoilija saattaa epäillä tätäkin tarinaa väritetyksi. Näin ei ole. Kaikki tapahtumat ovat dokumentoitu tarkasti. Terokin epäili, miten hitossa voi olla näin huono tuuri, etteivät pikalatausasemat toimi. Toiset epäilevät näiden juttujen olevan käsikirjoitettuja. Eivät ne ole. Tai sitten meillä on todella hyvät suhteet yläkertaan, että saimme tilattua menoa hidastavan –30 asteen pakkasen.
Raportoimme edesottamuksistamme Intagramiin pitkin matkaa. Ensimmäisen matkapäivän aikana saimme paljon viestejä ja kysymyksiä. Ja paljon hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Tämän jutun tullessa ulos olemme jo matkalla kohti Kainuuta. Raportoimme seikkailuistamme vielä myöhemmin perjantaina. Toivottavasti sähköautoilu näyttäisi tänään meille paremmat puolensa. Muuten Antti Hentisen toteamus voi toteutua:
”Jos tämä sähköautoilu on näin saatanan vaikeaa, niin tämä on minun viimeinen retkeni hetkeen näiden kanssa tällaisessa kelissä. Ajan mieluimmin vaikka vanhalla Ladalla”, totesi Antti hotellihuoneen oven sulkeutuessa.
Terveisin,
Team Tesla
En lukenut tuota TM:n juttua tarkasti, mutta väite lämmityslaitteen tehottomuudesta tarttui silmään. Minulla oli äskettäin tilaisuus jutella sähköautoilusta yhden Tesla-kuskin kanssa, ja eräs keskustelussa esiin noussut juttu oli se, miten hirmuisen tehokas lämmitys Teslassa on. Täysin kylmänä startatun Teslan sisälämpötila nousee kuulemma muutamassa minuutissa kovallakin pakkasella hellelukemiin, jos lämmityksen laittaa maksimiteholle. Mikähän mahtaa olla totuus?
En lukenut tuota TM:n juttua tarkasti, mutta väite lämmityslaitteen tehottomuudesta tarttui silmään. Minulla oli äskettäin tilaisuus jutella sähköautoilusta yhden Tesla-kuskin kanssa, ja eräs keskustelussa esiin noussut juttu oli se, miten hirmuisen tehokas lämmitys Teslassa on. Täysin kylmänä startatun Teslan sisälämpötila nousee kuulemma muutamassa minuutissa kovallakin pakkasella hellelukemiin, jos lämmityksen laittaa maksimiteholle. Mikähän mahtaa olla totuus?
Toki mut kyl ainakin 50kw pöntöistä esim roissa sain 43-46kw chademolla myös ny talvella. Toki ei mitään supereit mut ihan jees ku perus kauppa reissun aikana about tarpeeksi saa.
Kyllä Model 3 lämpenee rivakasti. Välittömästi puhaltimien käynnistyttyä alkaa lämpimän ilman tulo. Vanhempi malli itseasiassa on nopeampi kuin ILPillä varustettu tässä tapauksessa, kun kabiini pitää saada lämpöiseksi. Onhan tuossa TM:n jutussa hieman sellaista "boomerit sähköautoilee"-fiilistä . Mutta näin se on, että hieman perehtymistä ja reittisuunnittelua vaatii, jos haluaa optimaalisesti taittaa pidempää matkaa.
Mun mielestä tuo TM:n juttu on ihan asiaa ja tuolla FB-ryhmässä jengi repii pelihousuja, kun kirjoitus ei ole pelkkää Tesla-palvontaa ja -hypetystä. Noin voi ihan hyvin käydä sähköautolla, jos vain sattuu huono tuuri kohdalle. Polttiksella ei samaa pelkoa ole, koska pumppuasemat ovat hyvin toimintavarmoja tällä hetkellä.
Itsellä on nimittäin vähän vastaava kokemus, kun kävin hakemassa oman sähkö Miin Jyväskylästä Espooseen. Aamulla vaihtoautolla (Yaris Hybrid) ajo Espoosta suoraan Jyväskylään ilman ainuttakaan pysähdystä. Matka-aika oli aikalailla Googlen arvioima vähän reilu 3h. Takaisin Espooseen lähtiessä myyjä oli, että kyllä täydellä akulla Lahteen asti pääsee ja lataat siellä. No ei olisi päässyt, kun vettä tuli kaatamalla, oli aivan tajuton vastatuuli ja lämpötila nollan tuntumassa. Kulutus huiteli jossain 20-25kWh/100km välillä koko ajan. Latauksia joutui tekemään 3kpl pikalatureilla (45min, 60min ja 25min). Tuohon vielä päälle, että motarilla ei voinut ajaa sitä "kymppi yli rajoituksen" vaan piti himmailla akkua säästääkseen. Lopputulos oli se, että vajaan 300km matka-aika melkein tuplaantui sähköllä verrattuna polttikseen.
Sähkö on edelleen lyömätön talvella, kun se lähtee omasta pihasta lämpimänä liikkeelle ja sillä pysytään rangen sisällä ennen seuraavaa latausta kotona. Mutta kun sillä lähdetään kovilla pakkasilla vetämään pitkää siivua, niin yllätysmomenttien riski on paljon suurempi kuin polttiksella vielä tänä päivänä. On hölmöä, että tätä ei suostuta myöntämään vaan haukutaan ne kirjoittajat, jotka tuovat näitä epäkohtia esille.
Olen samaa mieltä, mutta en ihmettele että intohimoisilta sähköautoilijoilta tulee kritiikkiä, jos iso lehti tekee jutun köykäisellä perehtymisellä aiheeseen. Muistatko kun The Vergen kesähessu teki tietokoneen kokoamisesta susipaskan how to -videon, ja miten se sai ATK-intoilijoiden runosuonet auki? Business as usual siis.
Mielestäni sähköautojen markkinointi tällä hetkellä on aika perseestä sen osalta, että on WTLP-arvo, joka ei korreloi haastavien olosuhteiden kanssa lainkaan. EV database on hyvä sivusto todellisen rangen tarkistukseen, mutta sellaisesta ei suuri yleisö tiedä hölkäisen pöläystä.
Toki mut kyl ainakin 50kw pöntöistä esim roissa sain 43-46kw chademolla myös ny talvella. Toki ei mitään supereit mut ihan jees ku perus kauppa reissun aikana about tarpeeksi saa.
Model 3 liitin on type2/CCS. Chademon saa vain adapterilla. Mutta ei tuota kukaan osta kun ei tarvitse.
Mutta en näe itse mitään pahaa tuossa TM jutussa. Tuo hyvin esiin sen, että latausverkko on kesken Suomessa. Toimii tyyliin Tampereelle asti ja sen jälkeen se on Herran haltuun.
Toi TM:n artikkeli siinä mielessä hyvä kun normaalin autoilijan ei pitäisi joutua tuollaisiin ongelmiin aivan tavallisessa auton käytössä. Tämäkin osoittaa sen että kaukana ollaan vielä siitä että sähköpelit olisivat mainstream-kamaa tavalliselle autoilijalle.
Laturin pystyttäminen kaupan tai ravintelin kylkeen luulisi olevan kohtuu halpaa ja helppoa. Verrattuna minkään polttoaineen jakelun rakentamiseen verrattuna ei tarvii kaivaa isoa tankkia maan alle jne.
Ongelma tulee siinä, että jos/kun sähkikset olisivat mainstreamia, niin latauspaikkoja olisi syytä olla kokonainen parkkialue eikä vaan muutamalle asiakkaalle kerralla.
Nyt voi vielä bensatankille jonottaa kun tietää että se auto vie ehkä pari minuuttia max, mutta ei kukaan jonota sitä toista tuntia kun sähkis on latautunut ja asiakkaat syöneet burgerit.
En edes tiedä miten paljon tuollaisiin paikkoihin (ravintola ym kiinteistöt) tulee sähköverkosta tehoa, eli kuinka isoin modauksin saadaan sellaiseen verkkoon kiinni että riittää antamaan vaikka 20:lle autolle esim. 150kW lataustehoa?
Roin superit tulee kyl tarpeeseen ja kyllä, vaikka en kaikesta TM touhussa ole samaa mieltä niin laturiverkko kyl Lapin läänin alueella aiheutta suunnittelun tarvetta. Etenkin pikku akulla en lähtis seikkailee.
Talvi rokottaa kuitenkin pientä akkua enempi suhteessa.
No eteenpäin mennään, tänä vuonna Kuusamo/ Ruka saa myös pikalaturit (150kw)