Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Slip start löytyy ainakin meidän 12/2015 S 85D vermeestä.

Toki en ole tarvinnut. Mut on valikossa.
 
Moni on valittanut tesla 3 äänekkääksi. Huomaako arkiajossa eroa ajomelussa esim tesla 3 ja id3/4 välillä vw hyväksi?
Mistä tuo teslan melu johtuu, voisko sitä blokata jotenkin?
Kun hiljaista autoa toivoo niin mikä olisi valinta alle 60t€ sähkärissä?
 
Moni on valittanut tesla 3 äänekkääksi. Huomaako arkiajossa eroa ajomelussa esim tesla 3 ja id3/4 välillä vw hyväksi?
Mistä tuo teslan melu johtuu, voisko sitä blokata jotenkin?
Kun hiljaista autoa toivoo niin mikä olisi valinta alle 60t€ sähkärissä?
Id.3 on aika hiljainen. Model 3 taas ilmeisesti vähän kovempi rengasääniltään.

"Model 3 on tiettävästi kohtalaisen äänekäs auto. Melu johtuu rengas- ja ajoäänistä"

Tuossa näkyy muutamia kuvia, että onko äänieristettä laitettu:
 
Model 3 on tosiaan yllättävän meluisa, myös uusi malli. Model Y ilmeisesti myös yhtä meluisa. Hiljaisia on ainakin VAG:t (kuten ID.3, ID.4, Enyaq varmaan myös) ja ilmeisesti myös Peugeot 2008. ID.4:sta ainakin alustavissa testeissä kehutaan kovin hiljaiseksi.
 
Moni on valittanut tesla 3 äänekkääksi. Huomaako arkiajossa eroa ajomelussa esim tesla 3 ja id3/4 välillä vw hyväksi?
Mistä tuo teslan melu johtuu, voisko sitä blokata jotenkin?
Kun hiljaista autoa toivoo niin mikä olisi valinta alle 60t€ sähkärissä?
AutoTrader kehui Mustang Mach-E:tä, ja muistaakseni kehujen kohteena oli myös hiljaisuus.

 
AutoTrader kehui Mustang Mach-E:tä, ja muistaakseni kehujen kohteena oli myös hiljaisuus.

Valitettavasti moni Italian autobaanalla ajanut kehuu myös Model 3:sta hiljaiseksi, kun ei ole rengasmeteliä. Eli nuo ulkomailla tehdyt reviewt ei yleensä oikein kerro totuutta, Briteissä tehdyt joskus ajavat sivuteilläkin joissa meteli voi tulla esille.
 
Kriittiseen korvaan ID.3 ei ollut mitenkään erityisen hiljainen. Ihan ok, mutta paljon parempaankin olisi pystynyt aloittaen poistamalla esim. kovien muovien natinat. 0/5 suoritus uudessa autossa. Varmasti kyllä tuntuu hiljaiselta (kuten e-208), jos saapuu perus-golfilla tai japsilla koeajamaan.
 
Hiljaiselta (kuten e-208).
Itse en ole tuota pientä 208 Pösöä ajanut, mutta Pösö e-2008 16" renkailla oli kyllä hiljainen. Id.3 taas on vähän isommilla 19" tai 18" renkailla.

e-2008 ja Citikka e-C4 taitavat olla sama auto.
 
Itse en ole tuota pientä 208 Pösöä ajanut, mutta Pösö e-2008 16" renkailla oli kyllä hiljainen. Id.3 taas on vähän isommilla 19" tai 18" renkailla.

e-2008 ja Citikka e-C4 taitavat olla sama auto.
e-C4 sisältää sitikan erilaisen jousituksen, hydraulic cushion tms.. Veikkaisin, että on molempia pösöjä (ja opelia) hiljaisempi.
 
Alkaa olemaan sellainen ikä, ettei niskoja nyrjäyttävä suorituskyky paina vaa-assa kovin paljoa. Viime auton vaihdossa tuli siirtymä 7 sek autosta 8,5 sek korotettuun farmariin. Käytännössä tuolla ei merkitystä. Molemmilla pääsee turvallisesti ohi kun tarve. Taajamassa turha ryntäillä, joten siellä suorituskyky lähes merkityksetön normaaliautoissa. Matka-ajossa sähkiksellä taas ei paljoa viitsi tarpeettomasti ohitella tai lataustaajuus tiheenee tarpeettomasti.

Juuri näin, itsekin olen siinä mielessä onnekas että olen päässyt näitäkin testailemaan mutta ongelma on juuri se että huvikseen ei oikein jaksa kiihdytellä missään koulukaduilla, siihen kyllästyy aika nopeasti kun ei ole sitä polttomoottorin "voiman ääntä" -> Fiilispuoli puuttuu.
Nopeassa etenemisessä GT tyylillä tuollainen P Tesla olisi oikein hieno mutta sitten idean vesittää se että reippaammissa vauhdeissa se lataustiheys on liikaa. Hienoa että on ihmisiä jotka näitä ostavat, eihän nämä muuten kehittyisi mutta itselleni en pysty vielä oikein tällaista perustelemaan.
 
Vaikka sähköautot.nyt -faceryhmä on hieman vastenmielinen paikka kritiikittömän sähköautouskonnon takia, niin käyn aina välillä lueskelemassa. Nyt siellä lähti aamulla porukka "kisailemaan" etelästä Utsjoelle useamman sähköauton voimin. Mukana ainakin isoakkuinen Id.3, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Porsche Taycan, Jaguar i-Pace. Ja mikä parasta - Niro taistelee tämän erittäin vakavamielisen kilpailun voitosta yhdessä Porschen kanssa. Molemmat lataavat tällä hetkellä Sodankylässä ja jännää on, pystyykö ajamaan suoraan Utsjoelle, vai vieläkö pitää tehdä peliliikkeitä. (Mukana on paku, joka lähti jo aiemmin ja on siksi edellä)

Tesla lähti kiertämään toista reittiä, Id on jonkun verran jäljessä ja saattaa vielä tulla sotkemaan kärkikaksikon latausta Sodankylään.

Linkki live-karttaseurantaan: http://glympse.com/!ev_wintertour_2021?fbclid=IwAR1n4RTFlQaEmd0kKjXTAt5hlauUVafKjbcaJXFJwxtWqhYPbLdwbrWOlJg
 
Vaikka sähköautolla suhailenkin, melko huvittavaa kun 5 samaan aikaan liikenteessä olevaa sähköautoa saa pohjoisen latausinfran natisemaan liitoksistaan.

Ei kannata varmaan miettiä sitä lomamatkaa viikoille 8-10.
 
Vaikka sähköautot.nyt -faceryhmä on hieman vastenmielinen paikka kritiikittömän sähköautouskonnon takia, niin käyn aina välillä lueskelemassa. Nyt siellä lähti aamulla porukka "kisailemaan" etelästä Utsjoelle useamman sähköauton voimin. Mukana ainakin isoakkuinen Id.3, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Porsche Taycan, Jaguar i-Pace. Ja mikä parasta - Niro taistelee tämän erittäin vakavamielisen kilpailun voitosta yhdessä Porschen kanssa. Molemmat lataavat tällä hetkellä Sodankylässä ja jännää on, pystyykö ajamaan suoraan Utsjoelle, vai vieläkö pitää tehdä peliliikkeitä. (Mukana on paku, joka lähti jo aiemmin ja on siksi edellä)

Tesla lähti kiertämään toista reittiä, Id on jonkun verran jäljessä ja saattaa vielä tulla sotkemaan kärkikaksikon latausta Sodankylään.

Linkki live-karttaseurantaan: Glympse - Default Viewer
Tuleeko Tesla viimeisenä maaliin? Ja vielä LR versio. Korealaisten kulutusta, etenkin talvella olen itse täälläkin kehunut, mutta viimeksi sekin taidettiin teilata Teslan pienemmällä kulutuksella...
 
Vaikka sähköautolla suhailenkin, melko huvittavaa kun 5 samaan aikaan liikenteessä olevaa sähköautoa saa pohjoisen latausinfran natisemaan liitoksistaan.

Ei kannata varmaan miettiä sitä lomamatkaa viikoille 8-10.
Tuota mietin itsekin, kun TM teki sen testin, jossa Teslalla oli vaikeuksia päästä etelään. Tuo vielä tehtiin optimiaikaan. Mietippä kun sama testi olisi toistettu vilkkaimpaan talviloma-aikaan ja ilman koronaa, jolloin sähköautoileva massa olisi luultavasti moninkertainen ja jokainen haluaa ladata autonsa.
 
Tuleeko Tesla viimeisenä maaliin? Ja vielä LR versio. Korealaisten kulutusta, etenkin talvella olen itse täälläkin kehunut, mutta viimeksi sekin taidettiin teilata Teslan pienemmällä kulutuksella...
Mutta miten näin voi käydä?
Onhan sille oikeasti olemassa syykin kun Tesla säästää akuissa kun vähemmän kobolttia.
 
Mutta tuo Niron voitto kyllä edelleen puoltaa sitä, että korealaisilla on tuo talvikulutus erinomaisesti hallussa. Tätähän puolsi jo vuosi sitten tehty TM:n talvitesti, jossa korealaisilla taisi olla pienin kulutus testiryhmästä. Toivotaan, että tämä lupaa hyvää myös tuleville Ioniq 5 ja Kia CV malleille.
 
Huyndai Konahan on vielä E-Niroakin tehokkaampi ja löytyy 30 km enemmän wtlp-rangea. Ja Ioniqin kulutus nyt on aika laajasti tiedossa, että todella matalilla lukemilla päästään.
 
Mutta miten näin voi käydä?
Onhan sille oikeasti olemassa syykin kun Tesla säästää akuissa kun vähemmän kobolttia.

Tuolla aikaisemmin sanottiin että Tesla kiersi eri reittiä. En ole seurannut tätä niin en tiedä mikä se reitti on
 
Taisi käyttää Superchargereita, koska se on game changing ;)

Onhan se jos niitä on reitillä. Jos ne on kiertoreitin ajanut pelkästään sen takia niin se on ehkä typerintä mitä olen kuullut. Jos muut laturit oli täynnä niin sitten sehän on hyvä että oli vaihtoehtoinen reitti.
 
Onhan se jos niitä on reitillä. Jos ne on kiertoreitin ajanut pelkästään sen takia niin se on ehkä typerintä mitä olen kuullut. Jos muut laturit oli täynnä niin sitten sehän on hyvä että oli vaihtoehtoinen reitti.
Muut laturit ilmeisesti oli vähän täynnä kun niitä tuli matkalla. Mutta ei silti puolla miksi pitäisi ajaa SC kautta.
 
Mitkä tossa oli nyt lopputulokset ja kauanko autoilla meni tuossa matkassa Helsinki(?) - Utsjoki?
 
Niin ja mitä tällä haettiin? :sthinking:
Kai sitä nyt harrastaa ja kilpailla saa, jos intoa riittää :smile:

Mulle ainakin kelpaa kaikki data mitä aiheesta on saatavilla. Varsinkin Suomesta, koska täällä on haastavat olot ja harva latausverkosto ~Oulusta pohjoiseen.
 
Kai sitä nyt harrastaa ja kilpailla saa, jos intoa riittää :smile:

Mulle ainakin kelpaa kaikki data mitä aiheesta on saatavilla. Varsinkin Suomesta, koska täällä on haastavat olot ja harva latausverkosto ~Oulusta pohjoiseen.
Saa toki mutta kai joku idea taustalla oli kumminkin. Tosin nyt sain kuvan että pohjoisen laturit on heti täynnä kun yli 5 autoa matkaa.
 
Saa toki mutta kai joku idea taustalla oli kumminkin. Tosin nyt sain kuvan että pohjoisen laturit on heti täynnä kun yli 5 autoa matkaa.

Ei taida pohjoisesta löytyä vielä yhtään asemaa mihin mahtuisi 5 autoa DC laturin päähän samanaikaisesti. Yleensä 1-2kpl
 
Mukava testi tuo on ollu ku tarkkaan seurannu. Ja ylläri ei niitä TM klikki ongelmia ku ei ajeltu tahallaan rikkinäisille laturille tai perseilty.

Tuo paku kinostaa , 250km näkys olevan talvella saavutettavissa jos ei motaria tarvi ajaa.
 
Mukava testi tuo on ollu ku tarkkaan seurannu. Ja ylläri ei niitä TM klikki ongelmia ku ei ajeltu tahallaan rikkinäisille laturille tai perseilty.

Tuo paku kinostaa , 250km näkys olevan talvella saavutettavissa jos ei motaria tarvi ajaa.
Eihän TM ajanut tahallaan rikkinäiselle laturille. Olivat katsoneet että tuolla laturi mutta se ei toiminutkaan.
 
Tesla-jengillä taitaa ottaa koville? Missä kohtaa ajettiin tahallaan rikkinäiselle laturille? Mitä perseilyjä tarkoittat?

Esim siikalatvan hesen laturi on ollu sökö jo viimevuodesta asti :)

Pesulaan 0 % akulla ja myöhmemi just ja just päästään navin mukaan ni eiku laturin ohi.

Jopa töissä ei sähköautoilijat piti juttua vähän värikkäänä.

Mut turha tätä täss enempää tingata .
 
Sodankylä , mukavat kelit ajella :)
CFF9BCF2-1B86-4F7F-8CCA-26C91367236F.jpeg
 
Esim siikalatvan hesen laturi on ollu sökö jo viimevuodesta asti :)

Pesulaan 0 % akulla ja myöhmemi just ja just päästään navin mukaan ni eiku laturin ohi.

Jopa töissä ei sähköautoilijat piti juttua vähän värikkäänä.

Mut turha tätä täss enempää tingata .
Mistä olisivat voineet tietää laturin olevan rikki? Navi ei kerro ja ainut tapa selvittää on ladata appi ja katsoa sieltä mutta moniko tämän tavan tallaaja tekee? Ei kyllä tee.

Kävivät pesemässä auton koska se oli likainen. Siinä vaiheessa akku oli mennyt nollaan. Ei siis ennen sitä.

 
Mistä olisivat voineet tietää laturin olevan rikki? Navi ei kerro ja ainut tapa selvittää on ladata appi ja katsoa sieltä mutta moniko tämän tavan tallaaja tekee? Ei kyllä tee.

Kävivät pesemässä auton koska se oli likainen. Siinä vaiheessa akku oli mennyt nollaan. Ei siis ennen sitä.


Joo, no itse katson apista lähes aina laturin tilanteen jos pidempi reissu.

Mut ei varmasti perus pave heti älyä.

Omalta osalta lopetan TM puinnin tähän.
 
Mikä oli akun varaus ennen latausta ja latauksen jälkeen? Kauanko odottelit(te) ja paljonko lataaminen maksoi?

Seo, Sodankylä > 46% akussa > lataus maksoi nolla euroa (on ilmainen) > 81% ku lähdettiin. Teho 30kw , ei odotettu latausta kun se aika meni lankoja villapaitaan ostaessa (112e) ja pikku kauppoja tyhjentäessä.

Pyhällä lataus myös ilmainen, joku 63% oli äsken akussa ku tultiin.

Kulutus ollu Kemijärvi - Sodankylä - pyhä tourneella 210wh/km ja vauhdit rajoituksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Seo, Sodankylä > 46% akussa > lataus maksoi nolla euroa (on ilmainen) > 81% ku lähdettiin. Teho 30kw , ei odotettu latausta kun se aina meni lankoja villapaitaan ostaessa (112e) ja pikku kauppoja tyhjentäessä.

Pyhällä lataus myös ilmainen, joku 63% oli äsken akussa ku tultiin.

Kulutus ollu Kemijärvi - Sodankylä - pyhä tourneella 210wh/km ja vauhdit rajoituksen mukaan.
Ei kuulosta hirveän pahalta. Tuolla odottelulla siis tarkoitin, että kauanko auto oli siinä johdon päässä.
 
Ei kuulosta hirveän pahalta. Tuolla odottelulla siis tarkoitin, että kauanko auto oli siinä johdon päässä.

Joo, tuo 30kw on siedettävä jos on esim lounas tms. Mut ei hirveän nopea toki. Auton akun kapasiteetti tällä hetkellä 77kw käytössä niin vähä vajaa puoli akkua tunnissa tolla vauhdilla täyttää. Mut kentän teho 60kw eli tulossa muutos et jos yksi auto niin saa max ton 60kw.

Ja olen ikäni eläny pohjoisessa niin kiireetön elämänrytmi opittu. Ehkä sillä ei tuskastuta koskaan latailu , tiedä tuota :P
 
Tuli käytyä koeajamassa Volvo XC40 P8

Tässä sekalaisia tietoja/kokemuksia.

Ajo-ohjeistajan mukaan autossa on ominaisuus joka välillä putsaa levyjarruja, ja siihen on tullut päivitys joka harventaa tätä putsaamista ja parantaa rangea. Toivottavasti joku saa testattua rangen tällä uudella päivityksellä.

Siinä on aika pieni näyttö, mutta se ei välttämättä ole ongelma koska navin saa ratin takana olevalle näytölle. Spotify löytyy joten itselle ei ole tarvetta carplaylle, mutta sekin on loppuvuodesta tulossa.

Simmi data on kuulemma aina ilmainen.

Kun auton laittaa lataukseen, se menee hieman eri moodiin eli et näe esimerkiksi viime ajon kulutusta. Ratin takana oleva ruutu menee latausinforuutuun josta ei pääse pois. Se tuntuu hieman kömpelöltä.

Se ei myöskään näyttänyt kertovan kilowatteja suoraan eikä vaiheita, vaan ampeerit ja voltit sekä montako kilometriä tunnissa ladataan, ehkä sen saa valikosta asetettua.

Latauksen ampeerit saa asetettua 32A asti, mutta ohjeistajan mukaan sillä ei ole väliä, sillä auto ottaa vain 16A vaikka on yksivaihe laturi.

Puhelinsovellusta ei ole vielä, se tulee tämän vuoden aikana.

Ilmalämpöpumppu on Suomeen tulevissa vakiona.

Akun lämmitys sekä jäähdytys löytyy.

Moottorin käynnistysnappia ei ole. Jarrua pohjaan, valitse menosuunta ja sitten mennään. Erinomaista.

Latausluukku on manuaalinen.

360 kamera on jees, varsinkin etukamera josta näkee sivuille. Hyöty on suurin parkkipaikoilla josta ohjeistaja mainitsi että on panostettu ominaisuuksiin jotka auttavat parkkipaikalla jossa sattuu iso osa varsinkin peltikolareista.

Vetokoukun saa. Maksimi vetomassa on 1500kg

Kaikki reunat tulee aika korkealle. Takapenkki tuntui pieneltä ja pimeältä kun ikkunat ovat suhteellisen korkealla ja tuntui pieniltä.

Kaikinpuolin ihan mukavan oloinen vehje, ajo-ominaisuudet on itselle sopivat kun takavetopainotteinen 400hv peli kyseessä. Rangea tosiaan ei tullut testattua kun ei loputtomasti aikaa ollut eikä koeajon kulutustakaan voitu katsella kun lyötiin johto kiinni autoliikkeessä eikä sitten enää nähnyt niitä lukemia

Sentry mode ja dashcam on ehkä suurimmat mitä kaipaisin. Ajoavustinta ei tullut testattua joten en siitä voi sanoa suuntaan tai toiseen

Jos heti tarvitsisi kakkosauton millä voi vetää niin vakavasti harkintaan kyllä menisi. Siinä on mielestäni jo oikean sähköauton tuntua Teslan lisäksi.

Koeajoauton listahinta oli ~68k€
 


Bjørnin tekemä MC Hammerin degradaatio testi, toimii samalla myös Model 3 Performancen talvirangetestinä. Degradaatiota oli 8%. Edellinen tulos 60tkm kohdalla 6kk sitten oli 6%. Edellinen testi oli kesällä, talviolosuhteet voi vaikuttaa negatiivisesti. Bjørn sanoi että kesätesti olisi hyvä tehdä myös mutta emme välttämättä sellaista saa kun hän on auton jo myynyt


Lämpötilat vaihteli näköjään väillä -6C ja -13C. Mukana lumisadetta. Eli aika perus talvikeli. 100% -> 2% pääsi 324,5km. Mittarinopeus 93km/h. Kulutus 202 Wh/km


Meidän maanteillä se 93km/h on ehkä jo hieman liian suuri talvinopeus, osa kameroista välähtää jo 89/90km/h mittarinopeudella joten itse laitan nykyään max 88km/h mittariin. Niillä nopeuksilla olen yleensä saanut kulutukseksi 190 Wh/km pintaan samankaltaisissa olosuhteissa.
 
Onko kukaan päässyt vielä koeajamaan tuota Fordin Mustangin e-Mach versiota? Kovasti olisi harkinnan alla tuo menopeli, mutta tietysti pitäisi päästä koeajamaan jne.
 
Onko kukaan päässyt vielä koeajamaan tuota Fordin Mustangin e-Mach versiota? Kovasti olisi harkinnan alla tuo menopeli, mutta tietysti pitäisi päästä koeajamaan jne.
Huhtikuun tienoilla lupasi Raision Laakkonen että tulisi koeajo Mach-E liikkeeseen. Arvasi myös että jos heti sen jälkeen tilaa niin auton saa noin vuodenvaihteessa.

Edit: Ja niillä kahdella esittelyautolla ei ollut käsittääkseni edes liikkeen edustajat saaneet ajaa. Pari tuttua kävi Sastamalassa katsomassa ja näin siellä ja kun kysyin asiasta Raisiossa niin sama oli kuulemma pätenyt täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyyköhän jostain jotain kattavaa listaa sähköautojen toteutuneista rangeista etenkin talvella? Monet testit on tehty välillä kevät–syksy, eikä rangesta puhuttaessa välttämättä mainita talvesta mitään.

Jos sellaset ~250 km pääsisi ilman älyttömiä kikkailuja talvella ilman, että kajoaa noihin kalliimpiin malleihin (Enyaq, Teslat, jne), niin omaan käyttöön se istuisi hyvin. Vähän hidasta vaan selvitellä noita lukuja yksitellen.
 
Löytyyköhän jostain jotain kattavaa listaa sähköautojen toteutuneista rangeista etenkin talvella? Monet testit on tehty välillä kevät–syksy, eikä rangesta puhuttaessa välttämättä mainita talvesta mitään.

Jos sellaset ~250 km pääsisi ilman älyttömiä kikkailuja talvella ilman, että kajoaa noihin kalliimpiin malleihin (Enyaq, Teslat, jne), niin omaan käyttöön se istuisi hyvin. Vähän hidasta vaan selvitellä noita lukuja yksitellen.

Hyundai Kona ja myös uudempi ioniq menee helposti.
 
Kiitos. Lista selkeyttää asiaa hyvin.

Kona on jo harkinnassa. Tulevista malleista ainakin uusi Opel Mokka-e tai e-Mokka saattaa päätyä myös mietintään.
 
Kiinnostava testi. Näköjään aika moni vähän edullisemmistakin malleista pärjää testin mukaisissa talvikeleissä ihan hyvin. Ainakin siihen nähden, että toivoin 250 kilometrin kantamaa.

Tänä vuonna noita sähköautoja (ja luonnollisesti plugareita) alkaa näemmä tippua markkinoille aiempaa tiheämmin, joten ehkä tässä tulee vielä yllättäviäkin vaihtoehtoja mukaan.
 
Tämänpäiväisestä reissusta hieman dataa. Jokaista etappia en huomannut taltioida.





IMG_2590.jpg


Tuossa on aamupalan jälkeisen matkan tietoja. Enimmäkseen maantietä ja 100km/h kehätietä. Ehkä kymmenisen kilometriä 60km/h aluetta ja nimellisesti kaupunkiajoa, suunnilleen pari kilometriä. Lämpötila oli siinä -8C paikkeilla. Auto näyttää lämpimämpää kun savuttiin kohteeseen, mutta ilmatieteen laitoksesta voi tarkistaa Vantaan lämpötilat siinä klo 11 aikoihin, sen mukaan -7,9C

Keskinopeus 75km/h







IMG_2589.jpg




Saman välimatkan viimeiset 50km meni hieman pienemmällä kulutuksella, siihen 50km matkaan mahtuu suurin osa tuosta 60km/h ajosta



IMG_2599.PNG



Päivän viimeisellä etapilla alkoi lämpötilat alkoi laskemaan -10C -> -14C. Kulutus oli 204wh/km. Keskinopeus 80km/h


IMG_2598.PNG


Taas viimeiset 50km tällä etapilla menee pienemmällä kulutuksella, koska ne viimeiset kilometrit ovat taajamaa.


Jos verrataan tuohon norjalaisten testiin niin sellasessa 5-10 asteen pakkasessa pääsee aikalailla heidän tulokseen. Tosin heillä oli LR eikä Performance, mutta sähkökiuas kuitenkin molemmissa, ei ilppiä.




Laskeskelin kuluja kun tuolla toisessa ketjussa siitä keskusteltiin:

Tuli ajettua 522km ja sähköä kului 28,65€ edestä. Oikeasti hieman vähemmän, sillä akku ei ollut tyhjä kotiin saapuessa, mutta yksinkertaisuuden vuoksi lasken että kaikki sähkö kului mitä ladattiin. Sisältää sähkön mikä oli kotona ladattu ennen lähtöä. Eli seassa on kotisähköä, Superchargeria sekä Fortumin julkisesta laturista ladattua sähköä.

100km hinnaksi tulee siis 28,65/5,22 = 5,4885 Pyöristetään 5,5€

Vertailun vuoksi entisen vakkariaseman nyky polttoainehinnoilla 95E10 1,544€/L ja dieseli 1,434€/L saisi bensiiniä kulua 3,562L/100km tai dieseliä 3,835L/100km
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom