Sähköautoilija olen ollut nyt loppusyksystä asti. Kulkineena Kia e-Niro 64 kWh ja parhaalla varustelulla, totta kai.
Tuli viime vuonna ajeltua varmaan kaikki markkinoilla olevat autot. Id3 oli se, mikä kiinnosti eniten tuon Niron lisäksi. Valinnan ratkaisi lopulta
-Niron tyylikkäämmät sisätilat (ilmastoidut, sähkösäätöiset nahkapenkit, yleisilme)
-Parempi hyvitys (lähtöhinnaltaan kalliimpi niro tuli halvemmaksi kuin Id3 + rahoitus oli järkevillä ehdoilla)
-Varustelu (Niissä 1st-malleissa oli kummia puutteita: Vain etukaiuttimet, ei kaista-apua, ihmeelliset säkkikangaspenkit. Toki siinä parhaassa oli jo enemmän, mutta hintakin oli enemmän. Kysyin myös tech-malliin tarjouksia, mutta Niron tasolle varusteltuna, hinta oli paljon enemmän)
-Takuu, bugittomuus (Kiassa sähkölaitteiden ohella 7 vuotta koko autolle ja Id3 ihan uusi tekele tökkivine ohjelmistoineen ja 2v takuineen)
Id3 oli kyllä hyvä auto ajaa ja mielelläni olisin senkin hankkinut. Tarjoukset eivät vaan olleet lähelläkään samaa tasoa Kian kanssa. Ja kaikki nuo edellä mainitut käänsivät kelkan kohti Koreaa.
Vähän ikävästi sain auton juuri talvirengaskauden alkuun, eli en päässyt kunnon kesäkumeilla ajettavuutta ja kulkua testaamaan. Kitkat kun tahtovat antaa periksi kuivallakin asfaltilla, jos vähän dynaamisemmin koittaa kiihdyttää. Ajoin toki koeajoversiota kesän puolella ja tykkäsin. Auto on ihan hyvä ajaa, ei kovin meluisa ja lähtee joka nopeudessa sähäkästi kiihtymään. Kaista-apu toimii hyvin ja ohjailee autoa nätisti keskellä kaistaa, kunhan vain edes jonkunlaiset tiemerkinnät näkyy.
Talvella sähköauton hyvät puolet ovat tulleet esiin. Lämpöä alkaa tulla nopeasti (ei ihan salamana, koska lämpöpumpun pitää käynnistyä, eli ehkä n. 30 sekuntia menee "paineen keräykseen". ), "käynnistykset" eivät stressaa, kun sitä vaan lähtee ajamaan - oli pakkasta vaikka 30 astetta ja kulutuksen lisäys ei haittaa, kun polttoaine on melkoisen halpaa ja osin myös ilmaista.
Kulutksen kannalta myrkkyä on oma ajoprofiili. Pitää viedä aamulla lapsia, viedä vaimo, ajaa itse töihin ja takaisin päin sama rulianssi. Sitten kaupassakäynnit, harrastukset yms. Semmoista pientä muutaman kilometrin ajoa sinne tänne ja aina joka kerta kabiinin jäähtyminen ja lämmitys. Kovimmilla pakkasilla sattoi päivän keskikulutus olla pitkälle yli 30 kWh/100km.
Noin muuten kulutus on ihan maltillista. Ajeltiin pikkupakkasilla visiitille toiseen kaupunkiin. Matkaa n. 230 km ja akku ladattuna lähes täyteen. Matkalla pysähdyttiin kerran ja perille päästyä näytti mittari vielä n. 160 km kantamaa. Eli "normaalissa" talvikelissä 400 km maantieajoa ei ole mikään epärealistinen tavoite.
Kotona latausta hoitaa kolmivaihetta ymmärtävä 11 kW tyhmä laturi. Eli ei ole mitään älyä tai hallintaa siinä. Ladattua tulee yleensä muutaman päivän välein, noin 5 kW rajoitetulla teholla (n. 8A per vaihe). Sitten jos tulee sellainen puoliyllättävä lähtö, niin täydellä teholla saa jo parissa tunnissa ihan kivasti virtaa. Myös kauppakeskusten ilmaisia latureita on tullut käytettyä, kun siinä visiitillä ottaa taas helposti päivän-kahden ajeluihin virrat. Autossa on siis lisävarusteena 3-vaihelaturi.
Autonvaihtoa pois dieselistä olin miettinyt jo pidempään. Onnistuin kuitenkin laskemaan kaiken niin, että n. 45 000 euron arvoinen sähkäri ei tule loppupeleissä paljon kalliimmaksi kuin n. 30 000 euron bensavekotin. Ja siinä vaiheessa valinta oli aika selvä. Bensa-autot on kuintekin kaikki bensa-autoja ja sähköauto sen sijaan ihan jotain uutta. Vielä ei kaduta - saa nähdä suunnitteilla olevien pidempien reissujen jälkeen...