Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Toi TM:n artikkeli siinä mielessä hyvä kun normaalin autoilijan ei pitäisi joutua tuollaisiin ongelmiin aivan tavallisessa auton käytössä. Tämäkin osoittaa sen että kaukana ollaan vielä siitä että sähköpelit olisivat mainstream-kamaa tavalliselle autoilijalle.
Näin juuri ja tämä ärsyttää kun sitä ei suostuta myöntämään. Sähkössä on paljon hyvää, mutta siinä on myös edelleen niitä puutteita tietyissä tilanteissa.

Ja jengi aina kritisoi lehdistöä, jos se kirjoittaa sähköauton vastaisesti. Näiden kannattaisi myös muistaa, että niitä päätöksiä tekevät lukevat myös näitä samoja kirjoituksia ja saattavat ymmärtää, että muutoksia pitää vielä tehdä, että tilanne paranee. Jos lehdistö kirjoittaisi vain pelkkää satutarinaa kuinka sähköllä ajossa ei ole mitään parannettavaa niin silloin ne päättäjät ei tekisi mitään muutoksia, koska kaikki on jo kunnossa. Siihen jäisi niiden uusien latureiden pystytys tai ainakin niitä saisi odottaa pidempään.
 
Feilaako internet-tietäjien mukaan SuperChargerit koskaan? Puhutaan Teslan omista? Jos ei, niin miksi ei?
 
Feilaako internet-tietäjien mukaan SuperChargerit koskaan? Puhutaan Teslan omista? Jos ei, niin miksi ei?
Kyllä failaa. Siellä oli viime kesänä yksi kriittinen paikka missä kaikki pysähtyy niin osittain pimeänä.

Teslan matka on jatkunut.

Ikävästi näkyy, että jos laturi on rikki ja nyt käynyt useasti tuolla matkalla niin seuraavasta sitten. Vaikka verkosto on vielä kesken niin toinen suo on nämä tagit ja appit.
 
Pystyykö sähköautoa kytkemään suoraan kolmivaihepistorasiaan esim. 3x16A, 3x32A tai 3x64A adapterilla tai ilman?

Niitä on kaikki kauppakeskukset ja vastaavat täynnä. Tuntuu vähän rahastukselta nuo taloyhtiolle ja yksityisille myytävät "latausasemat" 500 - monta tuhatta euroa. Muutaman kymmenen euron kolmivaihepistorasia ajaisi saman asian.
 
Kyllä failaa. Siellä oli viime kesänä yksi kriittinen paikka missä kaikki pysähtyy niin osittain pimeänä.

Teslan matka on jatkunut.

Ikävästi näkyy, että jos laturi on rikki ja nyt käynyt useasti tuolla matkalla niin seuraavasta sitten. Vaikka verkosto on vielä kesken niin toinen suo on nämä tagit ja appit.

Se noissa supereissa on että niitä on aina vähintään 2kpl. Jos toinen kyykkää niin toinen todennäköisesti toimii. Ellei koko kunnan sähköt ole poikki mutta se on eri asia.

Pystyykö sähköautoa kytkemään suoraan kolmivaihepistorasiaan esim. 3x16A, 3x32A tai 3x64A adapterilla tai ilman?

Niitä on kaikki kauppakeskukset ja vastaavat täynnä. Tuntuu vähän rahastukselta nuo taloyhtiolle ja yksityisille myytävät "latausasemat" 500 - monta tuhatta euroa. Muutaman kymmenen euron kolmivaihepistorasia ajaisi saman asian.

Suoraan ei. Adapterilla riippuu mitä tarkoitat. Minunkin latauslaite on voimarasiassa kiinni vaikka onkin seinässä kiinteästi. Mutta auto siis tarvitsee jotain älyä siihen väliin joka kertoo esim. paljonko siitä voi ladata. Ilman niitä signaaleja auto ei ota vastaan yhtään sähköä.

Myöskin niissä laitteissa on suojakomponentteja kuten johdonsuojakatkaisija, B- tyypin vikavirtasuoja tai DC-vian tunnistus jolloin A- tyypin vikari kelpaa. Joissain malleissa on energiamittari, RFID lukija jolla voidaan hoitaa käyttäjähallintaa sekä mahdollisuus yhdistää taustajärjestelmään josta saadaan otettua sähkönkulutuslukemat, voidaan hoitaa maksatus ilman että kenenkään täytyy siitä laitteelta fyysisesti lukea energiamittarin lukuja. Kuormanhallinta on ominaisuus jota halutaan myös, joka voidaan hoitaa eri tavoin mutta tarvitsee älyä myös.

Eli ne laitteet ei ole mielestäni pelkkää rahastusta. Niillä on oikea tehtävä, vaikka välillä yleistetään että se on vain hieno pistorasia/katkaisija
 
Noin periaatteessa olisi kätevää kun autossa olisi johto vähän niinkuin vaikka imureissa? Luukku auki ja vedät sieltä 32A pistokkeen johtoineen ja kytket seinään. Olisi maailma täynnä mahdollisia latauspaikkoja valmiiksi.
 
Noin periaatteessa olisi kätevää kun autossa olisi johto vähän niinkuin vaikka imureissa? Luukku auki ja vedät sieltä 32A pistokkeen johtoineen ja kytket seinään. Olisi maailma täynnä mahdollisia latauspaikkoja valmiiksi.

Järeä AC/DC muunnin on iso ja painava eikä siten yleensä ole pultattu autoon kiinni
 
Järeä AC/DC muunnin on iso ja painava eikä siten yleensä ole pultattu autoon kiinni
Pointti taisi olla se johdon kayton mukavuus eika se kuinka suuri latausvirtaa se tukisi. Olen samanlaista johtoa miettinyt lohkolammittimeen jonka olen ajatellut purkaa ihan vaan vanhasta imurista.
mun autot on vanhoja romuja niin ei olis iedes erikoinen patentti kunhan vaan suojamaa loytyy kaapelista.
 
Noin periaatteessa olisi kätevää kun autossa olisi johto vähän niinkuin vaikka imureissa? Luukku auki ja vedät sieltä 32A pistokkeen johtoineen ja kytket seinään. Olisi maailma täynnä mahdollisia latauspaikkoja valmiiksi.

Voima virta onnistuisi varmaan, laturithan on autossa valmiiksi.

Teslassa laturit on takapenkin alla > 11kw tai 22kw näissä vanhemmissa.

Mutta joo, DC pikalataus erikseen sit eli pitäs kuite oll portti auton kyljessä :D
 
Latauspisteitä tarvitaan lisää, toimivia sellaisia.


TM:n Team Teslan kotimatka alkoi: Autossa oli ”kylmempi kuin Siperian junassa”, mutta Ouluun päästiin – Takaiskujen kautta

sodankylaseo-768x512.jpg

TEKSTI TERO KIIRA

KUVAT ANTTI HENTINEN


Lue myös: Team Teslan kotimatka ”sähköautoilun autiomaan” läpi alkaa – Vastassa on 27 asteen pakkanen
Team Teslan kotimatka Saariselältä alkoi lämpöisissä tunnelmissa, sillä Tesla oli viettänyt yönsä lämpimässä autohallissa. Akun varaustaso oli tasan 100 prosenttia. Team Teslan uuden jäsenen Antti Hentisen varaustila oli myös sama 100, ja Tero Kiiran varaustila oli noin 70 prosenttia. Reilut ylityöt viimeisen kahden viikon aikana olivat syöneet Teroa sen verran paljon, että kakkoskuski Antti sai ensimmäisen ajovuoron. Matka saattoi alkaa.
Lämpötila painui jo ennen Vuotsoa noin –30 asteen tuntumaan. Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.
”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan, oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa. Samovaarissa oli lämmintä vettä, ja muutenkin oli mukavaa”, muisteli Antti ajon aikana.
Matkan aikana Teron puhelin soi. Tuttu moottoripyöräpoliisi Mika Koskenlaakso soitti.
huurtuu_pahasti.jpg


”Sinä kun tiedät noista sähköhärpäkkeistä, niin mikä sähköauto pitäisi hankkia meidän rouvallemme? Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, ja auton pitäisi olla käytetty”, Koskenlaakso luetteli kriteerejä.
Puolen tunnin palaverin jälkeen Tero suositti rouvalle käytettyä Nissan Leafia. Teron mukaan kyseessä on mainio peli. Hän vieraili TM:n käyttötestin Nissan Leafilla aikanaan peräti Itävallassa saakka.
SODANKYLÄÄ LÄHESTYTTÄESSÄ akun varaustila alkoi näyttää huolestuttavia merkkejä. Prosentit juoksivat näytössä kuin Usain Bolt tartaanilla! Antti alkoi huolestua akun riittävyydestä, mutta Tero kokeneempana sähköautoilijana veikkasi sähkön riittävän Sodankylän Seolle. Antin mielestä Team Tesla oli jo hiukan pulassa.
Seo kuitenkin saavutettiin aikataulun mukaisesti, ja auto kytkettiin ilmaiseen lataukseen. Samalla Teron puhelin taas soi:
”Oletko sillä Tekniikan Maailman Teslalla liikenteessä”, kyseli autokorjaamoa Sodankylällä pyörittävä Ville Häkkinen.
odottelua.jpg

Teron vastatessa kyllä, Ville pyysi pojat autokorjaamolle kahville. Team Teslalle tämä sopi, sillä ottihan Tesla samaan aikaan raikasta lappilaista virtaa akustoon.
Latausasemalla Team Tesla sai toiselta Tesla-kuljettajalta ohjeita lämmityslaitteen käyttöön. Päätimme kokeilla niitä, ja hieman ne auttoivatkin. Mutta yksinkertaisesti Teslan lämmityslaitteen teho ei ole riittävä –30 asteen pakkasessa.
Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Poikien kollega, Jari Kujala oli lentänyt sinivalkoisin siivin Ivalosta Helsinkiin ja kertoi, että lento oli ollut peräti tunnin myöhässä. Hemmetti, tuumi Team Tesla. Tunnin myöhästyminen tässä kohden tuntui aika pieneltä vastoinkäymiseltä. Matkaa yöpaikkaan Kajaaniin oli vielä melkoisesti edessä.
ROVANIEMELLE SAAVUTTAESSA akkua oli jäljellä yhdeksän prosenttia. Team Tesla suuntasi tutulle K-latauksen latauspisteelle. Toinen latauspiste oli käytössä, mutta onneksi toinen oli vapaana. Harmi vain, että latauspiste ei toiminut. ”Error”, sanoi herra latausasema kohteliaasti. Tätä aina niin hauskaa lataushippaa jatkettiin tovi, kunnes ymmärrettiin, että watteja ei nyt asemasta irtoa.
Antti sai tuta, mitä kokemuksia sähköautoilu saattaa parhaimmillaan tuoda. Ei muuta kuin leuka rintaan ja nöyrästi kohti seuraavaa latausasemaa. Sellainen piti löytymän Chargemapin mukaan kauppakeskus Rinteenkulmasta.
Team Tesla syötti latausaseman osoitteen navigaattoriin ja kohtelias rouva navigaattori alkoi neuvomaan sujuvalla englannin kielellä kohteeseen. Harmi vain, että osoite vei väärään paikkaan. Juonikkaasti Team Tesla päätteli, että latausaseman on oltava parkkihallissa. Sieltä sitä ei kuitenkaan löytynyt.
Terolla on onneksi moottoriurheilun puolelta monta tuttua. Yksi näistä on moninkertainen kiihdytysajon Suomen mestari Juha Ollikainen, joka asuu Rovaniemellä:
”Joo, on se siellä kellarissa”, kuului Juhan vastaus Teron kysymykseen.
Tässä vaiheessa akun varaustila oli painunut 4 prosenttiin. Latausasema löytyi Juhan neuvoilla. Muuten sinne ei varmasti olisi eksynyt, sillä viitoitus on sen verran puutteellinen. Team Tesla tunnelmoi hetken Teslan näytön tarjoaman takkatulen ääressä. Sitten he lähtivät tappamaan aikaa ostoskeskukseen. Tässä kohden kävi selväksi, että Kajaanissa ei oltaisi ennen aamuyötä. Team Teslan ei auttanut muuta kuin soittaa jälleen kerran palvelukordinaattori Pia Hanhikankaalle:
rovaniemi_surkea_opastus.jpg

rovaniemi_odottelua.jpg

”VOITKO PERUA sen Kajaanin majoituksen ja ottaa meille majoituksen Oulusta? Samasta hotellista kuin tulomatkalla, niin saamme siellä ladattua auton yön aikana täyteen”, kuului Team Teslan kaunis pyyntö.
Pia lupasi järjestää asian. Muutaman minuutin päästä puhelin soi:
”Majoitus on varattu, mutta molemmat latauspisteet ovat varattuja. Olette siis omillanne”, kertoi Pia ja naurahti – Team Teslan mielestä ehkä hiukan kolhosti.
Teslaa ladattiin sen verran, että päästäisiin mukavasti – turhia jännittelemättä – seuraavalle pikalatausasemalle, joka sijaitsee Kemissä. Terolla on puhelimessaan useita eri sovelluksia, jotka kertovat, mistä latausasemia löytyy. Erään sovelluksen mukaan Kemin asema on auki 24/7. Ajokeli muuttui tässä kohtaa todella huonoksi. Onneksi keli oli lämmennyt –15 asteen tuntumaan, joten autossa oli jälleen lämmin, eivätkä ikkunat menneet huuruun.
Kemissä paljastui vähän ikävämpi yllätys. Latausasema ei ollut auki. Se on toiminnassa vain silloin, kun rakennuksessa oleva Etran myymälä on auki. Nyt olivat vitsit vähissä, sillä virta ei riittäisi seuraavalle pikalatausasemalle. Team Tesla päätti turvautua Neste K Lapintuulen tarjoamaan Type 2 -lataukseen. Sitä otettiin puolen tunnin verran.
ajokuva.jpg

SEURAAVA PIKALATAUSASEMA oli Kuivaniemessä. Jälleen kerran oli tosi kiva yllätys todeta, että sekin latauspiste oli epäkunnossa. Pienen googlailun jälkeen selvisi, että tavaratalo Kärkkäisen pihassa olisi ilmainen, teholtaan 50 kW:n latausasema. Sinne siis, huimaa vauhtia. Tai itse asiassa noin 70 km/h nopeudella, sillä muuten ei virta riittäisi.
Asemalle kurvattiin huiman neljän prosentin turvin. Johto kiinni, ja Tesla vilkutteli sinistä hiutaletta akun kohdalla sen merkiksi, että akustolla on vilu. Ja kun akulla on kylmä, se ei ota kovin tehokkaasti vastaan virtaa. 50 kW:n laturi pystyi puskemaan peräti kahdeksan kW:n teholla. Tero otti virtaa juuri sen verran, että watit riittäisivät Oulun hotellin vieressä olevaan parkkitaloon. Siellä pitäisi olla kolme Type 2 -latauspistettä. Tesla saisi yön aikana virtaa ja miehet kanssa unen muodossa.
Suunnitelma oli selvä. Tällä välin ajokeli oli mennyt todella huonoksi, ja mikä pahinta, tuuli oli käynyt vastaiseksi. Tiellä oleva lumikerros ja vastatuuli aiheuttivat sen, että Tesla imi watteja nopeammin, kuin Tero oli ennustanut. Siinä vaiheessa kun akun prosentit olivat tippuneet nolliin, alkoi Antilla tulla tuskanhiki.
”Äääh, no hätä. Tämä menee nollilla vielä tovin”, lohdutti Tero kokeneena sähköauto- ja moottoripyöräilijänä.
0g8a8055.jpg

kemi_asema_kiinni.jpg

Parkkihalli löydettiin, mutta lappu luukulla ei ilahduttanut Team Teslan miehistöä. Lapussa luki ”avoinna kello 6–23”, ja tässä kohden kello kävi jo seuraavan vuorokauden puolella. Tero bongasi seinästä kilpailevan hotellin napin, ja sitä painamalla ovi saatiin auki. Voi riemun tunnetta, kun Tesla sai raikasta Oulun Energian tuottamaa sähköä kitusiinsa.
TÄSSÄ KOHDEN erityisesti moni sähköautoilija saattaa epäillä tätäkin tarinaa väritetyksi. Näin ei ole. Kaikki tapahtumat ovat dokumentoitu tarkasti. Terokin epäili, miten hitossa voi olla näin huono tuuri, etteivät pikalatausasemat toimi. Toiset epäilevät näiden juttujen olevan käsikirjoitettuja. Eivät ne ole. Tai sitten meillä on todella hyvät suhteet yläkertaan, että saimme tilattua menoa hidastavan –30 asteen pakkasen.
Raportoimme edesottamuksistamme Intagramiin pitkin matkaa. Ensimmäisen matkapäivän aikana saimme paljon viestejä ja kysymyksiä. Ja paljon hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Tämän jutun tullessa ulos olemme jo matkalla kohti Kainuuta. Raportoimme seikkailuistamme vielä myöhemmin perjantaina. Toivottavasti sähköautoilu näyttäisi tänään meille paremmat puolensa. Muuten Antti Hentisen toteamus voi toteutua:
”Jos tämä sähköautoilu on näin saatanan vaikeaa, niin tämä on minun viimeinen retkeni hetkeen näiden kanssa tällaisessa kelissä. Ajan mieluimmin vaikka vanhalla Ladalla”, totesi Antti hotellihuoneen oven sulkeutuessa.
Terveisin,
Team Tesla
karkkainen3.jpg


LISÄÄ AIHEESTATesla Tesla Model 3

Onpas vittumaista ajaa sähköautolla. Hyvä artikkeli ja vahvistaa vain sitä, että sähköautot ovat kupla ja välietappi, kun siirrytään vetyautoihin 2030.

Aikamoinen vitutus tulisi sähköautolla ajaessa esimerkiksi urakkaneuvotteluissa. Ensiksi jätät auton hevon kuuseen ja menet neuvotteluun taksilla. Tai sitten ihan yksinkertainen sukulointimatka Lappiin menee tuollaiseksi säätämiseksi.

Summasummarum: Nuo toimivat kaupunkien pikkuajoissa, ei muussa
 
Tuskinpa on kupla. Eiköhän suurin osa okt-asujista niihi siirry. Kerrostaloihmiset erikseen. Tosin aika monta kerrostaloihmistä meillä on.

Toimivat arkiajossa 95%, mut ei tuo kyllä mukavaa ole jos joutuu miettimään ajamista pidemmällä matkalla. Työmatkaahan noilla taittaa edullisesti, siksi itsekin olen kiinnostunut. 135km suuntaansa, kyllä siinä säästöjä jo saa ajamalla sähköllä?
 
Tuskinpa on kupla. Eiköhän suurin osa okt-asujista niihi siirry. Kerrostaloihmiset erikseen. Tosin aika monta kerrostaloihmistä meillä on.

Toimivat arkiajossa 95%, mut ei tuo kyllä mukavaa ole jos joutuu miettimään ajamista pidemmällä matkalla. Työmatkaahan noilla taittaa edullisesti, siksi itse
Nykyinen ajoneuvoteknologia on vain välivaihe. Se mikä se lopulta tulee on täysin kysymysmerkki. Kehitykselle on huonoa, että kaikii munat lyödään yhteen koriin(sähköautot). Kaikkien etu olisi, että kaikkia kehityshaaroja jatkettaisiin tasapuolisesti. Ilmastohysteria ja sillä rahan tekeminen, sekä siihen liittyvä lobbaus on saanut maailman sekaisin.
 
Nykyinen ajoneuvoteknologia on vain välivaihe. Se mikä se lopulta tulee on täysin kysymysmerkki. Kehitykselle on huonoa, että kaikii munat lyödään yhteen koriin(sähköautot). Kaikkien etu olisi, että kaikkia kehityshaaroja jatkettaisiin tasapuolisesti. Ilmastohysteria ja sillä rahan tekeminen, sekä siihen liittyvä lobbaus on saanut maailman sekaisin.

Itse olen ilmastohysteriasta sitä mieltä, että mitä on pahinta mitä on tapahtua, jos ilmastonmuutosta ei olisikaan? Tällöinhän olemme luoneet vain puhtaan tavan liikkua ja hengittää, vaikka emme siitä ns. hyötyisikään sillä tavalla mitä markkinoitiin.
EU on hyvä olla olemassa päästöjä rajoittamassa.

Toki autoilusta tulisi saada yht-helppoa, kuin bensa-autoilusta. Teknologiat on jo olemassa, kannattavuus niissä vaan pielessä..
 
Onpas vittumaista ajaa sähköautolla. Hyvä artikkeli ja vahvistaa vain sitä, että sähköautot ovat kupla ja välietappi, kun siirrytään vetyautoihin 2030.

Aikamoinen vitutus tulisi sähköautolla ajaessa esimerkiksi urakkaneuvotteluissa. Ensiksi jätät auton hevon kuuseen ja menet neuvotteluun taksilla. Tai sitten ihan yksinkertainen sukulointimatka Lappiin menee tuollaiseksi säätämiseksi.

Summasummarum: Nuo toimivat kaupunkien pikkuajoissa, ei muussa
Niitä vetyasemia pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa sinne hevon kuuseen rakentamaan, jos vetyautoihin siirrytään vuonna 2030.

Itse veikkaan, että vetyautot ovat se fossiilifirmojen luoma kupla, ne on olleet tulossa jo monta vuosikymmentä. Henkilöautoliikenteen sähköistyminen on väistämätöntä. Sähkön siirto ja latausasemien rakentaminen on triviaalia vedyn kanssa pelmuamiseen verrattuna. Puhumattakaan siitä, että vedyn käyttökustannukset ovat moninkertaiset*.

*Kuten muualla kirjoitin:

Vedyn hinta Saksan ja Kalifornian KA, koska niissä maissa on panostettu aiheeseen. Suomessa ei myöskään ole yhtään vedyn tankkausasemaa, eikä minulla ole mitään ajatusta paljonko täällä vety pistoolista maksoi sillon, kun sitä sai.
  1. Kilo vetyä (9,5€* + 13,57€** / 2) ~= 11,54€*, kilolla vetyä ajelee Mirailla (Gen 2) n. 100 km***.
    1. * Germany: New Hydrogen Fueling Stations Now Open in Bayreuth and Berg - FuelCellsWorks (On muuten hankala löytää hintatilastoja, vai EVO?)
    2. ** Kaliforniassa vety maksaa merkittävästi enemmän, ehkä Saksassa hintaa subventoidaan(?), n. 13,57€/kg ($16,5/kg): https://ww2.energy.ca.gov/2019publications/CEC-600-2019-039/CEC-600-2019-039.pdf, s28
    3. *** Introducing the all-new Toyota Mirai (Virallisesti 650 km / 5,6 kg = 116 km / kg, mutta eiköhän tuo ole optimilukema labrasta, joten 20% päälle)
  2. Bensa-autolla 100 km taittaa n. 7,3 litralla* ja se kustantaa noin 1,45 €** / l x 7,3 l = 10,6€.
    1. * http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne/tieliikenne/henkiloautot/habens.htm
    2. ** Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus
  3. Dieselautolla 100 km: 6,0 l / 100 km x 1,3 € / l = 7,8€.
    1. * http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne/tieliikenne/henkiloautot/hadies.htm
    2. ** Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus
  4. Sähköautolla 100 km* (20% häviöt, lähinnä AC-lataus): 1,2 x 19 kWh / 100 km x (6,47 snt/kwh + 7,2 snt/kwh)** ~= 3,1€.
    1. * http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne/tieliikenne/henkiloautot/hasahko.htm
    2. ** Sähkön hintatilastot - Energiavirasto (Uusimmat 11/2019, sarake L1, siirron KA laskettu itse)
Kuvaavaa on, että vetyautoilulle tilastojen ja keskiarvojen kaivaminen on haastavaa siinä missä se on kohtuu triviaalia bensa, diesel- sähköautoille. Siitä syystä vetyesimerkkini onkin enemmän suuntaa antava anekdootti.

Jokaista nuita voi tietenkin kilpailuttaa, vertailla ja metsästää sitä paremmin mitä enemmän valinnanvaraa löytyy. Esimerkiksi omalla sähkön hinnallani (~10 snt/kWh) sähköautoilun 100 km kustannus kotilatauksella olisi ~2,3€/ 100 km. Pikalataus on sitten kalliimpaa: Tesla SC 0,3€ kWh (6,84€ / 100 km).

Tietenkin elektrolyysillä tuotetun vedyn hinta laskee tulevaisuudessa tekniikan kehittyessä ja sähkön hinnan alentuessa. Sähkön hinnan alennus tulee suoraan koskemaan myös sähköautoja.

Loppuun vielä tiivistys siitä, mikä tässä perustasolla hannaa vastaa, eli elektrolyysillä tuotetun vedyn ja sitä käyttävän vetyauton well-to-wheel -energiatehokkuus vs. sähköauto (vs. P2X): E-fuels too inefficient and expensive for cars and trucks, but may be part of aviation's climate solution – study | Transport & Environment
 
Onpas vittumaista ajaa sähköautolla. Hyvä artikkeli ja vahvistaa vain sitä, että sähköautot ovat kupla ja välietappi, kun siirrytään vetyautoihin 2030.

Aikamoinen vitutus tulisi sähköautolla ajaessa esimerkiksi urakkaneuvotteluissa. Ensiksi jätät auton hevon kuuseen ja menet neuvotteluun taksilla. Tai sitten ihan yksinkertainen sukulointimatka Lappiin menee tuollaiseksi säätämiseksi.

Summasummarum: Nuo toimivat kaupunkien pikkuajoissa, ei muussa

Ilmastohysteria ja sillä rahan tekeminen, sekä siihen liittyvä lobbaus on saanut maailman sekaisin.

Eipäs nyt heti alkumetreillä tuhota ketjua tuollaisella turhalla trollailulla ja provosoinnilla. Katkera tilitys ilmastonmuutoksesta ja sähköautojen "totaalisesta paskuudesta" kuuluu jonnekin muualle.
 
Onhan semmoinen ad 22kW tasoa kaikissa sähköautoissa kiinni. Ei se ”tavallinen” type2 pistokkeinen laturi ac/dc muunnosta tee.

Tuo hoituisi tavallisella 32A kolmivaihepistokkeella, jos autossa on 22kW sisäinen laturi. Nyt noihin näytetään myyvän Type 2 / 3-vaihe-muunnoskaapeleita 700 euroa.

 
Eipäs nyt heti alkumetreillä tuhota ketjua tuollaisella turhalla trollailulla ja provosoinnilla. Katkera tilitys ilmastonmuutoksesta ja sähköautojen "totaalisesta paskuudesta" kuuluu jonnekin muualle.


No tämä nyt meni taas tähän paskanjauhantaan. Ketään ei tainnut kysyä @Diplomaatti mielipidettä mutta tulipahan silti purkamaan mielipahaansa
 
Tuo hoituisi tavallisella 32A kolmivaihepistokkeella, jos autossa on 22kW sisäinen laturi. Nyt noihin näytetään myyvän Type 2 / 3-vaihe-muunnoskaapeleita 700 euroa.


Harvassa on 22kW. 11kW "muunnoskaapeli" riittäisi. Pääsee pienemmällä johtimella jota on mukavampi käsitellä. Ja komponentitkin hieman halvempia.
 
Tuo hoituisi tavallisella 32A kolmivaihepistokkeella, jos autossa on 22kW sisäinen laturi. Nyt noihin näytetään myyvän Type 2 / 3-vaihe-muunnoskaapeleita 700 euroa.


Siinä tarvitaan paljon muutakin elektroniikkaa kuin sähköjohto. Ja ihan kaikissa sähköautoissa on sisäinen laturi / ac/dc muunnin. 22kW sisäinen laturi on esim. Renault Zoessa.
 
Mun mielestä tuo TM:n juttu on ihan asiaa ja tuolla FB-ryhmässä jengi repii pelihousuja, kun kirjoitus ei ole pelkkää Tesla-palvontaa ja -hypetystä. Noin voi ihan hyvin käydä sähköautolla, jos vain sattuu huono tuuri kohdalle. Polttiksella ei samaa pelkoa ole, koska pumppuasemat ovat hyvin toimintavarmoja tällä hetkellä.

Itsellä on nimittäin vähän vastaava kokemus, kun kävin hakemassa oman sähkö Miin Jyväskylästä Espooseen. Aamulla vaihtoautolla (Yaris Hybrid) ajo Espoosta suoraan Jyväskylään ilman ainuttakaan pysähdystä. Matka-aika oli aikalailla Googlen arvioima vähän reilu 3h. Takaisin Espooseen lähtiessä myyjä oli, että kyllä täydellä akulla Lahteen asti pääsee ja lataat siellä. No ei olisi päässyt, kun vettä tuli kaatamalla, oli aivan tajuton vastatuuli ja lämpötila nollan tuntumassa. Kulutus huiteli jossain 20-25kWh/100km välillä koko ajan. Latauksia joutui tekemään 3kpl pikalatureilla (45min, 60min ja 25min). Tuohon vielä päälle, että motarilla ei voinut ajaa sitä "kymppi yli rajoituksen" vaan piti himmailla akkua säästääkseen. Lopputulos oli se, että vajaan 300km matka-aika melkein tuplaantui sähköllä verrattuna polttikseen.

Sähkö on edelleen lyömätön talvella, kun se lähtee omasta pihasta lämpimänä liikkeelle ja sillä pysytään rangen sisällä ennen seuraavaa latausta kotona. Mutta kun sillä lähdetään kovilla pakkasilla vetämään pitkää siivua, niin yllätysmomenttien riski on paljon suurempi kuin polttiksella vielä tänä päivänä. On hölmöä, että tätä ei suostuta myöntämään vaan haukutaan ne kirjoittajat, jotka tuovat näitä epäkohtia esille.
Muuten olen samaa mieltä, mutta tuossa Miin hakureissussa taitaa olla mukana muutakin kuin huonoa tuuria. Luultavasti olet uutena sähköautoilijana puskenut liian lujaa vastatuuleen, jonka seurauksena lataustarve on ollut optimaalista suurempi. Lisäksi jos haluaa taittaa matkaa mahdollisimman nopeasti, niin ei yleensä kannata ladata yli 60-80 % SOC. Tuo 60 minuutin pikalataus kuulostaa siltä, että on heruteltu pitkään ja hartaasti viimeisiä hitaita kWh:ja akkuun.

ABRP:lla on helppo kokeilla optimaalista matkanopeutta eri sääoloissa kullakin reitillä/etappisuunnalla (ottaa huomioon korkeuserot).

Pääsin (ABRP:llä) kuvailemaasi kolmeen yht. 130 minuutin lataustarpeeseen ajamalla rajoitusten mukaan ja enintään 100 km/h, ja kelin ollessa seuraavanlainen:

Mii, Jyväskylä - Espoo (Iso Omena), 285 km, +0 C, kaatosade, vastatuuli 30 m/s. Näillä tiedoilla tuli kolme lataustaukoa (yht. 130 min.) kokonaismatka-ajan ollessa 5 h 43 min.

Vastatuuli tuskin oli sinulla 30 m/s, vaan ennemminkin vaikkapa 12 m/s. Silloin matkaa olisi järkevää taittaa samassa kaatosateessa +0 C:ssa hieman rahtareita nopeammin, eli 90 km/h. Näillä tiedoilla tuli kaksi lataustaukoa (yht. 57 min.) kokonaisajan ollessa 4 h 33 min. Jos tuuli oli tätä luokkaa, niin olisit tuolla nopeudella selvinnyt alle tunnin lataamisilla. Niissä ladattiin akku alle 60 %:iin, mikä on latauksen nopeaa aluetta.

Sähköautolla nopein ajaminen ei yleensä ole nopein tapa päästä perille. Optiminopeus samallakin autolla vaihtelee mm. tuuliolosuhteiden ja lämmitystarpeen mukaan. Tähän tulee kokemuksen myötä näppituntumaa, mutta myös sovelluksia voi käyttää apuna.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210123-144322.png
    Screenshot_20210123-144322.png
    490,1 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_20210123-144758.png
    Screenshot_20210123-144758.png
    1 MB · Luettu: 45
Sähköautoilija olen ollut nyt loppusyksystä asti. Kulkineena Kia e-Niro 64 kWh ja parhaalla varustelulla, totta kai.

Tuli viime vuonna ajeltua varmaan kaikki markkinoilla olevat autot. Id3 oli se, mikä kiinnosti eniten tuon Niron lisäksi. Valinnan ratkaisi lopulta
-Niron tyylikkäämmät sisätilat (ilmastoidut, sähkösäätöiset nahkapenkit, yleisilme)
-Parempi hyvitys (lähtöhinnaltaan kalliimpi niro tuli halvemmaksi kuin Id3 + rahoitus oli järkevillä ehdoilla)
-Varustelu (Niissä 1st-malleissa oli kummia puutteita: Vain etukaiuttimet, ei kaista-apua, ihmeelliset säkkikangaspenkit. Toki siinä parhaassa oli jo enemmän, mutta hintakin oli enemmän. Kysyin myös tech-malliin tarjouksia, mutta Niron tasolle varusteltuna, hinta oli paljon enemmän)
-Takuu, bugittomuus (Kiassa sähkölaitteiden ohella 7 vuotta koko autolle ja Id3 ihan uusi tekele tökkivine ohjelmistoineen ja 2v takuineen)

Id3 oli kyllä hyvä auto ajaa ja mielelläni olisin senkin hankkinut. Tarjoukset eivät vaan olleet lähelläkään samaa tasoa Kian kanssa. Ja kaikki nuo edellä mainitut käänsivät kelkan kohti Koreaa.

Vähän ikävästi sain auton juuri talvirengaskauden alkuun, eli en päässyt kunnon kesäkumeilla ajettavuutta ja kulkua testaamaan. Kitkat kun tahtovat antaa periksi kuivallakin asfaltilla, jos vähän dynaamisemmin koittaa kiihdyttää. Ajoin toki koeajoversiota kesän puolella ja tykkäsin. Auto on ihan hyvä ajaa, ei kovin meluisa ja lähtee joka nopeudessa sähäkästi kiihtymään. Kaista-apu toimii hyvin ja ohjailee autoa nätisti keskellä kaistaa, kunhan vain edes jonkunlaiset tiemerkinnät näkyy.

Talvella sähköauton hyvät puolet ovat tulleet esiin. Lämpöä alkaa tulla nopeasti (ei ihan salamana, koska lämpöpumpun pitää käynnistyä, eli ehkä n. 30 sekuntia menee "paineen keräykseen". ), "käynnistykset" eivät stressaa, kun sitä vaan lähtee ajamaan - oli pakkasta vaikka 30 astetta ja kulutuksen lisäys ei haittaa, kun polttoaine on melkoisen halpaa ja osin myös ilmaista.

Kulutksen kannalta myrkkyä on oma ajoprofiili. Pitää viedä aamulla lapsia, viedä vaimo, ajaa itse töihin ja takaisin päin sama rulianssi. Sitten kaupassakäynnit, harrastukset yms. Semmoista pientä muutaman kilometrin ajoa sinne tänne ja aina joka kerta kabiinin jäähtyminen ja lämmitys. Kovimmilla pakkasilla sattoi päivän keskikulutus olla pitkälle yli 30 kWh/100km.

Noin muuten kulutus on ihan maltillista. Ajeltiin pikkupakkasilla visiitille toiseen kaupunkiin. Matkaa n. 230 km ja akku ladattuna lähes täyteen. Matkalla pysähdyttiin kerran ja perille päästyä näytti mittari vielä n. 160 km kantamaa. Eli "normaalissa" talvikelissä 400 km maantieajoa ei ole mikään epärealistinen tavoite.

Kotona latausta hoitaa kolmivaihetta ymmärtävä 11 kW tyhmä laturi. Eli ei ole mitään älyä tai hallintaa siinä. Ladattua tulee yleensä muutaman päivän välein, noin 5 kW rajoitetulla teholla (n. 8A per vaihe). Sitten jos tulee sellainen puoliyllättävä lähtö, niin täydellä teholla saa jo parissa tunnissa ihan kivasti virtaa. Myös kauppakeskusten ilmaisia latureita on tullut käytettyä, kun siinä visiitillä ottaa taas helposti päivän-kahden ajeluihin virrat. Autossa on siis lisävarusteena 3-vaihelaturi.

Autonvaihtoa pois dieselistä olin miettinyt jo pidempään. Onnistuin kuitenkin laskemaan kaiken niin, että n. 45 000 euron arvoinen sähkäri ei tule loppupeleissä paljon kalliimmaksi kuin n. 30 000 euron bensavekotin. Ja siinä vaiheessa valinta oli aika selvä. Bensa-autot on kuintekin kaikki bensa-autoja ja sähköauto sen sijaan ihan jotain uutta. Vielä ei kaduta - saa nähdä suunnitteilla olevien pidempien reissujen jälkeen...
 
Sähköautoilija olen ollut nyt loppusyksystä asti. Kulkineena Kia e-Niro 64 kWh ja parhaalla varustelulla, totta kai.

Tuli viime vuonna ajeltua varmaan kaikki markkinoilla olevat autot. Id3 oli se, mikä kiinnosti eniten tuon Niron lisäksi. Valinnan ratkaisi lopulta
-Niron tyylikkäämmät sisätilat (ilmastoidut, sähkösäätöiset nahkapenkit, yleisilme)
-Parempi hyvitys (lähtöhinnaltaan kalliimpi niro tuli halvemmaksi kuin Id3 + rahoitus oli järkevillä ehdoilla)
-Varustelu (Niissä 1st-malleissa oli kummia puutteita: Vain etukaiuttimet, ei kaista-apua, ihmeelliset säkkikangaspenkit. Toki siinä parhaassa oli jo enemmän, mutta hintakin oli enemmän. Kysyin myös tech-malliin tarjouksia, mutta Niron tasolle varusteltuna, hinta oli paljon enemmän)
-Takuu, bugittomuus (Kiassa sähkölaitteiden ohella 7 vuotta koko autolle ja Id3 ihan uusi tekele tökkivine ohjelmistoineen ja 2v takuineen)

Id3 oli kyllä hyvä auto ajaa ja mielelläni olisin senkin hankkinut. Tarjoukset eivät vaan olleet lähelläkään samaa tasoa Kian kanssa. Ja kaikki nuo edellä mainitut käänsivät kelkan kohti Koreaa.

Vähän ikävästi sain auton juuri talvirengaskauden alkuun, eli en päässyt kunnon kesäkumeilla ajettavuutta ja kulkua testaamaan. Kitkat kun tahtovat antaa periksi kuivallakin asfaltilla, jos vähän dynaamisemmin koittaa kiihdyttää. Ajoin toki koeajoversiota kesän puolella ja tykkäsin. Auto on ihan hyvä ajaa, ei kovin meluisa ja lähtee joka nopeudessa sähäkästi kiihtymään. Kaista-apu toimii hyvin ja ohjailee autoa nätisti keskellä kaistaa, kunhan vain edes jonkunlaiset tiemerkinnät näkyy.

Talvella sähköauton hyvät puolet ovat tulleet esiin. Lämpöä alkaa tulla nopeasti (ei ihan salamana, koska lämpöpumpun pitää käynnistyä, eli ehkä n. 30 sekuntia menee "paineen keräykseen". ), "käynnistykset" eivät stressaa, kun sitä vaan lähtee ajamaan - oli pakkasta vaikka 30 astetta ja kulutuksen lisäys ei haittaa, kun polttoaine on melkoisen halpaa ja osin myös ilmaista.

Kulutksen kannalta myrkkyä on oma ajoprofiili. Pitää viedä aamulla lapsia, viedä vaimo, ajaa itse töihin ja takaisin päin sama rulianssi. Sitten kaupassakäynnit, harrastukset yms. Semmoista pientä muutaman kilometrin ajoa sinne tänne ja aina joka kerta kabiinin jäähtyminen ja lämmitys. Kovimmilla pakkasilla sattoi päivän keskikulutus olla pitkälle yli 30 kWh/100km.

Noin muuten kulutus on ihan maltillista. Ajeltiin pikkupakkasilla visiitille toiseen kaupunkiin. Matkaa n. 230 km ja akku ladattuna lähes täyteen. Matkalla pysähdyttiin kerran ja perille päästyä näytti mittari vielä n. 160 km kantamaa. Eli "normaalissa" talvikelissä 400 km maantieajoa ei ole mikään epärealistinen tavoite.

Kotona latausta hoitaa kolmivaihetta ymmärtävä 11 kW tyhmä laturi. Eli ei ole mitään älyä tai hallintaa siinä. Ladattua tulee yleensä muutaman päivän välein, noin 5 kW rajoitetulla teholla (n. 8A per vaihe). Sitten jos tulee sellainen puoliyllättävä lähtö, niin täydellä teholla saa jo parissa tunnissa ihan kivasti virtaa. Myös kauppakeskusten ilmaisia latureita on tullut käytettyä, kun siinä visiitillä ottaa taas helposti päivän-kahden ajeluihin virrat. Autossa on siis lisävarusteena 3-vaihelaturi.

Autonvaihtoa pois dieselistä olin miettinyt jo pidempään. Onnistuin kuitenkin laskemaan kaiken niin, että n. 45 000 euron arvoinen sähkäri ei tule loppupeleissä paljon kalliimmaksi kuin n. 30 000 euron bensavekotin. Ja siinä vaiheessa valinta oli aika selvä. Bensa-autot on kuintekin kaikki bensa-autoja ja sähköauto sen sijaan ihan jotain uutta. Vielä ei kaduta - saa nähdä suunnitteilla olevien pidempien reissujen jälkeen...

Mukava lukea tällaista, enempi näitä juttuja ja vähempi sähköautot on perseestä / en ikinä laita / kaikki on kesken. Niille on toinen ketju.


Meillä on nyt Kuusamossa joulu-tammikuun kulutus asettunut noin 230wh/km tasolle. Paljon 24-30km pätkiä joiden välissä auto ehtii jäähtyä. Kovin lukema mitä saanu 50km matkalle on ollu 400wh/km , kova pakkanen, reipa kaasujalka ja paljon esilämmitystä ja kauppareissun ajaksi lämmöt päällä auto odottaa :D
 
Muuten olen samaa mieltä, mutta tuossa Miin hakureissussa taitaa olla mukana muutakin kuin huonoa tuuria. Luultavasti olet uutena sähköautoilijana puskenut liian lujaa vastatuuleen, jonka seurauksena lataustarve on ollut optimaalista suurempi. Lisäksi jos haluaa taittaa matkaa mahdollisimman nopeasti, niin ei yleensä kannata ladata yli 60-80 % SOC. Tuo 60 minuutin pikalataus kuulostaa siltä, että on heruteltu pitkään ja hartaasti viimeisiä hitaita kWh:ja akkuun.

ABRP:lla on helppo kokeilla optimaalista matkanopeutta eri sääoloissa kullakin reitillä/etappisuunnalla (ottaa huomioon korkeuserot).

Pääsin (ABRP:llä) kuvailemaasi kolmeen yht. 130 minuutin lataustarpeeseen ajamalla rajoitusten mukaan ja enintään 100 km/h, ja kelin ollessa seuraavanlainen:

Mii, Jyväskylä - Espoo (Iso Omena), 285 km, +0 C, kaatosade, vastatuuli 30 m/s. Näillä tiedoilla tuli kolme lataustaukoa (yht. 130 min.) kokonaismatka-ajan ollessa 5 h 43 min.

Vastatuuli tuskin oli sinulla 30 m/s, vaan ennemminkin vaikkapa 12 m/s. Silloin matkaa olisi järkevää taittaa samassa kaatosateessa +0 C:ssa hieman rahtareita nopeammin, eli 90 km/h. Näillä tiedoilla tuli kaksi lataustaukoa (yht. 57 min.) kokonaisajan ollessa 4 h 33 min. Jos tuuli oli tätä luokkaa, niin olisit tuolla nopeudella selvinnyt alle tunnin lataamisilla. Niissä ladattiin akku alle 60 %:iin, mikä on latauksen nopeaa aluetta.

Sähköautolla nopein ajaminen ei yleensä ole nopein tapa päästä perille. Optiminopeus samallakin autolla vaihtelee mm. tuuliolosuhteiden ja lämmitystarpeen mukaan. Tähän tulee kokemuksen myötä näppituntumaa, mutta myös sovelluksia voi käyttää apuna.
Tämä on kyllä semmoista mitä varmaan kukaan autoilija ei halua kokea. "Uutena sähköautoilijana puskenut liian kovaa vastatuuleen" :D
"Optimaalinen matkanopeus" eri sääoloissa. Ei stna :D
Kyllä pitää vehkeiden kehittyä että tuo miu anoppi/appi ostaa moisen sähköpelin kun näyttää olevan vaikeaa.

Itseäni kyllä kiihottaisi Polestar2 kovasti mutta ajellaan nyt hybridillä liisuri loppuun.

edit. Ja odotellaan TM talvitestin tulokset. Siellä kun on voimalinjaltaan/akustoltaan sama XC40 Recharge kuin tuo Polestar.
 
Tämä on kyllä semmoista mitä varmaan kukaan autoilija ei halua kokea. "Uutena sähköautoilijana puskenut liian kovaa vastatuuleen" :D
"Optimaalinen matkanopeus" eri sääoloissa. Ei stna :D
Kyllä pitää vehkeiden kehittyä että tuo miu anoppi/appi ostaa moisen sähköpelin kun näyttää olevan vaikeaa.

Itseäni kyllä kiihottaisi Polestar2 kovasti mutta ajellaan nyt hybridillä liisuri loppuun.

edit. Ja odotellaan TM talvitestin tulokset. Siellä kun on voimalinjaltaan/akustoltaan sama XC40 Recharge kuin tuo Polestar.

Ota huomioon että tuo Mii ei ole mitenkään kuvaava esimerkki koko sähköautovalikoimasta. Jos joku on kaupunkiin tarkoitettu niin se on tuo Mii/up/citigo sarja, sähkö sekä polttisvoimalinjalla.
 
Vastatuuli tuskin oli sinulla 30 m/s, vaan ennemminkin vaikkapa 12 m/s. Silloin matkaa olisi järkevää taittaa samassa kaatosateessa +0 C:ssa hieman rahtareita nopeammin, eli 90 km/h. Näillä tiedoilla tuli kaksi lataustaukoa (yht. 57 min.) kokonaisajan ollessa 4 h 33 min. Jos tuuli oli tätä luokkaa, niin olisit tuolla nopeudella selvinnyt alle tunnin lataamisilla. Niissä ladattiin akku alle 60 %:iin, mikä on latauksen nopeaa aluetta.
Niin tuohan vain kertoo sen, että sovellus ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Jos ABRP:n mukaan olisi riittänyt 26 ja 31 minuutin lataukset, niin miksi sitten mun 45 ja 60 minuutin pikalatauksen jälkeen piti vielä käydä erikseen lataamassa 25min, että pääsi perille. Tuona päivänä taisi olla sen talven kovin myräkkä tuulen puolesta.
 
Ota huomioon että tuo Mii ei ole mitenkään kuvaava esimerkki koko sähköautovalikoimasta. Jos joku on kaupunkiin tarkoitettu niin se on tuo Mii/up/citigo sarja, sähkö sekä polttisvoimalinjalla.
Eihän tuo todellakaan kuvaakaan, mutta toisaalta sen akku ei ole läheskään pienimmästä päästä. Talven kulutus vaan helposti tuplaantuu kesän lukemiin verrattuna.
 
Mukava lukea tällaista, enempi näitä juttuja ja vähempi sähköautot on perseestä / en ikinä laita / kaikki on kesken. Niille on toinen ketju.
Otsikossa kuitenkin mainitaan sana kokemukset. Miksi se negatiivinen kokemus olisi sisällöltään yhtään sen huonompi kuin se positiivinen? Itse ainakin opin noista vastoinkäymisistä paljon enemmän.

Itse ihmettelen, että miksi joillekin sähköautolla ajaville tuo sähköauton puutteista puhuminen on kuin punainen vaate eikä niistä saisi puhua. Itse liputan kovasti sähköauton puolesta, mutta turha sitä on itseltään tai muilta kieltää, etteikö koko sähköauto-skenessä olisi Suomessa vielä paljon parannettavaa. Ei se nykyisellään ole valmis koko kansan käyttöön kuten huomaa, että reissulle lähdettäessä pitäisi viittä eri sovellusta tarkkailla, valita latauspisteet ja latauspisteiden varalatauspisteet, miettiä tuulen nopeutta ja suuntaa, ulkolämpötilaa ja säätilannetta, akun varausta ja lämpötilaa jne.
 
Niin tuohan vain kertoo sen, että sovellus ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Jos ABRP:n mukaan olisi riittänyt 26 ja 31 minuutin lataukset, niin miksi sitten mun 45 ja 60 minuutin pikalatauksen jälkeen piti vielä käydä erikseen lataamassa 25min, että pääsi perille. Tuona päivänä taisi olla sen talven kovin myräkkä tuulen puolesta.

ABRP antaa suuntaa, edes live säätietojen kans (maksulliset) se ei voi kaikkea ennustaa > kuski kiihdyttää vähä rajummin , tienpinta on karhea, renkaissa painetta heikommin jne..

Teslan kans seikkaillessa tuota käytän, lähinnä oudoille alueille jos pläänin reissua. Silti se on suuntaa antava.

Mut +/- 5% yleensä tarkkuus eli karkeaan suunnitteluun sopii hyvin.
 
Otsikossa kuitenkin mainitaan sana kokemukset. Miksi se negatiivinen kokemus olisi sisällöltään yhtään sen huonompi kuin se positiivinen? Itse ainakin opin noista vastoinkäymisistä paljon enemmän.

Itse ihmettelen, että miksi joillekin sähköautolla ajaville tuo sähköauton puutteista puhuminen on kuin punainen vaate eikä niistä saisi puhua. Itse liputan kovasti sähköauton puolesta, mutta turha sitä on itseltään tai muilta kieltää, etteikö koko sähköauto-skenessä olisi Suomessa vielä paljon parannettavaa. Ei se nykyisellään ole valmis koko kansan käyttöön kuten huomaa, että reissulle lähdettäessä pitäisi viittä eri sovellusta tarkkailla, valita latauspisteet ja latauspisteiden varalatauspisteet, miettiä tuulen nopeutta ja suuntaa, ulkolämpötilaa ja säätilannetta, akun varausta ja lämpötilaa jne.

Juu, vaan esim tuon tm testin ympärillä käyvä juupas eipäs huutelu ei ole kokemus. (Et tosin sitä postannutkaan, eli en tarkoita sinua)

Negatiiviset kokemukset käy toki myös tänne, jos itse on ajettu.

Se et kaveri kerto tms ei johda mihinkään (taaskaan en tarkoita sinua)
 
Otsikossa kuitenkin mainitaan sana kokemukset. Miksi se negatiivinen kokemus olisi sisällöltään yhtään sen huonompi kuin se positiivinen? Itse ainakin opin noista vastoinkäymisistä paljon enemmän.

Itse ihmettelen, että miksi joillekin sähköautolla ajaville tuo sähköauton puutteista puhuminen on kuin punainen vaate eikä niistä saisi puhua. Itse liputan kovasti sähköauton puolesta, mutta turha sitä on itseltään tai muilta kieltää, etteikö koko sähköauto-skenessä olisi Suomessa vielä paljon parannettavaa. Ei se nykyisellään ole valmis koko kansan käyttöön kuten huomaa, että reissulle lähdettäessä pitäisi viittä eri sovellusta tarkkailla, valita latauspisteet ja latauspisteiden varalatauspisteet, miettiä tuulen nopeutta ja suuntaa, ulkolämpötilaa ja säätilannetta, akun varausta ja lämpötilaa jne.

Jos siitä voidaan käydä rakentavaa ja järkevää keskustelua niin sehän on vain hyvä asia. Vain se tuntuu aina menevän siihen että "katsokaa kuinka paskaa tämä on, mitä ne siellä hallituksessa oikein ajattelee kun koittaa lisätä sähköautojen määrää ja haluaa romuttaa minun polttisautoni, sähköautoissa on oikeasti isommat päästöt kuin vaarin perintö 8 litrasessa V36 moottorissa, akut räjähtää jos niitä katsoo väärin, niistä ei tule karsinogeenejä auton peräosasta mitä voi haistella kun tekee mieli, ei tule ääntä jotta kaikki kuulee kun ajan ohi" ynnä muut erittäin tieteelliset faktat mitä ihmiset tykkää levittää
 
Mukavan asiallinen ja hyvä lopetus: Tekniikan Maailma


Jotenkin antoi mukavamman kuvan kuitenki lopuksi tää juttu.

Kyllähän asiaa on tuossa ja paljon.

Niin ja tärkein tieto: elä osta pienellä akulla olevaa sähkäriä.
 
Onpas vittumaista ajaa sähköautolla. Hyvä artikkeli ja vahvistaa vain sitä, että sähköautot ovat kupla ja välietappi, kun siirrytään vetyautoihin 2030.

Aikamoinen vitutus tulisi sähköautolla ajaessa esimerkiksi urakkaneuvotteluissa. Ensiksi jätät auton hevon kuuseen ja menet neuvotteluun taksilla. Tai sitten ihan yksinkertainen sukulointimatka Lappiin menee tuollaiseksi säätämiseksi.

Summasummarum: Nuo toimivat kaupunkien pikkuajoissa, ei muussa
Kyllähän sähköautojen akut ja latausinfra on vielä alkutekijöissään. Itsessään tuo että lähdetään Saariselältä tammikuussa -30 pakkasilla on aika extremä jota ei tee (onneksi) kuin promillen osa etelän ihmisistä. Kaikki järkevät vuokraavat (bensiini) polttomoottori auton tuollaisille kerran elämässä matkoille. 95% ajosta kuitenkin onnistuu ihan hyvin sähköllä eikä satunnaiset autonvuokraukset kustannuksissa juuri näy.
 
Minä seuraan tätä ja muita sähköautokeskusteluja, koska seuraava käyttöautoni tulee olemaan täyssähköauto heti kun nykyinen hybridi menee vaihtoon ja selvitän sitä, että onko nyt tai silloin (parin vuoden päästä) sähköautojen range, talvikäyttö ja latausinfra sillä tasolla että voin siirtyä täyssähköautoiluun. Tällä hetkellä suurimman mielenkiinnon kohteena on Mustang mach e.

Tunnistan oman käyttötapaani verrattuna seuraavat käyttötavat ja tunnistan ne myös teksteistä:
- 1. kaupunkiajo muutama kymmenen kilometriä kerralla
- 2. kehätieajo/työmatkajo max 100 km suuntaansa
- 3. maantieajo ns. kauppamatkustaja, useita satoja kilometrejä suuntaantasa ja sama matka paluuna.

Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen joukkoon. Olen ajanut aiemmin ajot dieselillä ja tällä hetkellä siis bensahybridillä.

Minun mielenkiinnon kohteet ovat siis range, latausinfra ja talvikäyttö. Tällä hetkellä vähänkään pitemmän rangen autot ovat järkyttävän hintaisia. Tesla on pois minun laskuista. Odotan kokemuksia siitä Mustang mach e:n range mallista.

Aivan selvästi keskustelut menevät sillä tasolla, että sähköautoilijoiden pitäisi perehtyä erittäin hyvin latauspaikkoihin tienpäällä ja kotona. Samoin pitäisi osata optimoidan ajot aplikaatiota hyödyntäen, tuulennopeus, lämpötila, esilämmitys, softaominaisuudet, latauspaikat, ajomatka ja latausmahdollisuudet.

Todellisuus on se, että tavallinen toytota-kuski ei osaa edes sankassa lumipyryssä kytkeä autonsa takavaloja päälle saatikka sitten jollakin aplikaatiolla pitäisi tuulen nopeuksia ynnä muita arvioda, että pääsee seuraavalle latauspaikalle.

Matka on pitkä, mutta kehitystä tapahtuu nopeasti. On hienoa, että tästä keskustelusta löytyy pioneerejä, jotka kertova omista kokemuksistaan. Samoin TM:n kirjotukset ja testaukset ovat minulle selkeää informaatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Niitä vetyasemia pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa sinne hevon kuuseen rakentamaan, jos vetyautoihin siirrytään vuonna 2030.

Itse veikkaan, että vetyautot ovat se fossiilifirmojen luoma kupla, ne on olleet tulossa jo monta vuosikymmentä. Henkilöautoliikenteen sähköistyminen on väistämätöntä. Sähkön siirto ja latausasemien rakentaminen on triviaalia vedyn kanssa pelmuamiseen verrattuna. Puhumattakaan siitä, että vedyn käyttökustannukset ovat moninkertaiset*.

*Kuten muualla kirjoitin:

Pariisissa on tarkoitus ottaa käyttöön 2023 5000 vetytaksia... 2028 mennessä 50 000kpl.

Plug solmi juuri diilin Renaultin kanssa vety autoista ja samoin korea teki ison diilin plugin kanssa.

Jenkeissähän Bidenin myötä tämä lähtee lentoon tänä vuosikymmenenä.

Itse tein tästä toimialasta erinomaiset voitot.
 
Sinänsä näkisin ihan hyödyllisenä, että WLTP-lukuja olisi esillä useita: yhdistetty (isoin luku, ei paljon yhteyttä todellisuuteen), kova nopeus (todellinen matka-range) ja pakkastalvi maantienopeuksilla (worst case scenario). Nyt aihetta tuntematonta saattaa hieman yllättää, kun mennään vaikka talviolosuhteissa motaria.
 
Sinänsä näkisin ihan hyödyllisenä, että WLTP-lukuja olisi esillä useita: yhdistetty (isoin luku, ei paljon yhteyttä todellisuuteen), kova nopeus (todellinen matka-range) ja pakkastalvi maantienopeuksilla (worst case scenario). Nyt aihetta tuntematonta saattaa hieman yllättää, kun mennään vaikka talviolosuhteissa motaria.
Mutta sitten vastatuuli jne vaikuttaa kanssa? Sinänsä hankala tämä range homma kyllä näissä kun niin moni asia vaikuttaa niin kaikki lukemat on vaan arvioita joista todellisuus voi heittää kovinkin paljon. Mutta ehkä voisi olla range -30 asteen pakkasessa ja kovassa vastatuulessa motarilla.
 
Tossa vähän ylempänä joku jo sivusikin sitä, miten oli laskenut bensa-autoa kalliimman sähköauton tulevan kuitenkin sen halvemman bensa-auton kanssa samalle viivalle tai halvemmaksi, ja olisi kiinnostavaa nähdä vastaavia laskelmia/kokemuksia. Usein tulee ajateltua, että sähköautot nyt on liian kalliita eikä mahdu omaan budjettiin, mutta minkäköhän verran sitäkin voisi ajatella sähköauton eduksi kun huomioi sähköauton kulutuksen? Jos lukemat on sellaset, että uuden bensa-autoehdokkaan budjetti huitelee siellä 25-30 000 euron tietämillä ja kilsoja tulee vuodessa noin 10 000-12 000, joista 95 % on sitä edestakaista työmatkaa 15 km suuntaansa.

Voikohan jonkun 35-40 000 euron sähköauton hankinta olla sitten kuitenkin yksi vaihtoehto, jos tosiaan bensaversiolle on hintakaton laittanut siihen 30 000 euroon., tai onko täällä sähköautoa ostaneet ylipäätään ajatelleet asiaa tältä kannalta?

edit. Sen verran selvennystä, että omaan käyttöön autossa pitäis olla vähintään jonkun nykyisen Golfin/Focuksen tilat, ja pari kertaa vuodessa tulee tehtyä sellanen 450 km siivu (sähköautolla pitäis toki välissä ladata), eli tästä syystä skenaariosta on noi selvästi halvemmat/pienemmät Miit/e-Upit jne. ulkona.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa vähän ylempänä joku jo sivusikin sitä, miten oli laskenut bensa-autoa kalliimman sähköauton tulevan kuitenkin sen halvemman bensa-auton kanssa samalle viivalle tai halvemmaksi, ja olisi kiinnostavaa nähdä vastaavia laskelmia/kokemuksia. Usein tulee ajateltua, että sähköautot nyt on liian kalliita eikä mahdu omaan budjettiin, mutta minkäköhän verran sitäkin voisi ajatella sähköauton eduksi kun huomioi sähköauton kulutuksen? Jos lukemat on sellaset, että uuden bensa-autoehdokkaan budjetti huitelee siellä 25-30 000 euron tietämillä ja kilsoja tulee vuodessa noin 10 000-12 000, joista 95 % on sitä edestakaista työmatkaa 15 km suuntaansa.

Voikohan jonkun 35-40 000 euron sähköauton hankinta olla sitten kuitenkin yksi vaihtoehto, jos tosiaan bensaversiolle on hintakaton laittanut siihen 30 000 euroon., tai onko täällä sähköautoa ostaneet ylipäätään ajatelleet asiaa tältä kannalta?
Itsellä on ainakin budjetti venynyt uuden sähköauton ostossa, kun on ollut 3 triplettiä ja yksi id.3. Ajoa tulee vain 5tkm vuodessa kaupungissa. Nyt ei ole taas sähköautoa ollut, mutta neljäs (Mii+) tulee joskus.

Olihan id.3 ihan hieno kokemus, kun aika paljon säädettävää siinä ja ihan hienoja varusteita.

Id.3:n halvin malli tulee vasta vuoden toisella puoliskolla. Ja saa nähdä tuleeko taas joulukuussa niitä kovia tarjouksia (ei?).

Mun ainoat uudet autot on olleet kaikki sähkiksiä. Ja ei varmaan järkeä ostaa uutta polttista, kun niitä saisi ihan hyviä käytettynäkin. Eikä ole ollut vastaavia hyviä tarjouksia polttisten puolella tietääkseni.

Sähköauto tai hybridi kumminkin niin uutta tekniikkaa, että en ole sellaista vielä käytettynä tohtinut ostaa. Lisäksi Seat Mii:n ajomatka juuri ja juuri riittää ja osa sähköautoista siis liian pienellä akulla (tai akun kunto myös heikentynyt).
 
Tossa vähän ylempänä joku jo sivusikin sitä, miten oli laskenut bensa-autoa kalliimman sähköauton tulevan kuitenkin sen halvemman bensa-auton kanssa samalle viivalle tai halvemmaksi, ja olisi kiinnostavaa nähdä vastaavia laskelmia/kokemuksia. Usein tulee ajateltua, että sähköautot nyt on liian kalliita eikä mahdu omaan budjettiin, mutta minkäköhän verran sitäkin voisi ajatella sähköauton eduksi kun huomioi sähköauton kulutuksen? Jos lukemat on sellaset, että uuden bensa-autoehdokkaan budjetti huitelee siellä 25-30 000 euron tietämillä ja kilsoja tulee vuodessa noin 10 000-12 000, joista 95 % on sitä edestakaista työmatkaa 15 km suuntaansa.

Voikohan jonkun 35-40 000 euron sähköauton hankinta olla sitten kuitenkin yksi vaihtoehto, jos tosiaan bensaversiolle on hintakaton laittanut siihen 30 000 euroon., tai onko täällä sähköautoa ostaneet ylipäätään ajatelleet asiaa tältä kannalta?

edit. Sen verran selvennystä, että omaan käyttöön autossa pitäis olla vähintään jonkun nykyisen Golfin/Focuksen tilat, ja pari kertaa vuodessa tulee tehtyä sellanen 450 km siivu (sähköautolla pitäis toki välissä ladata), eli tästä syystä skenaariosta on noi selvästi halvemmat/pienemmät Miit/e-Upit jne. ulkona.
10-12 tkm on niin matala kilometrimäärä, että nykyisillä energiahinnoilla tuskin pääsee nopeasti voitolle. Bensakulut ovat varmaan 1000-1300 € vuosi ja sähkö 250-280 €. Erotusta siis se noin tonni vuodessa, jolloin kymppitonnin erotukseen menee kutakuinkin vuosikymmen.

Toki voi arvioida polttonesteiden verotuksen kiristyvän jatkuvasti ja sähköauton huoltokulujen jäävän pienemmiksi. Uusi sähköauto luultavimmin säilyttää myös arvonsa paremmin, koska polttikset nähdään enenevässä määrin kuolleena teknologiana.

Parhaiten hankintaa kuitenkin tukee korkeampi kilometrimäärä, ja se että aiottu hankinta sijoittuu enemmän tuonne kalliimpaan segmenttiin.
 
Saisiko siita 10k takaisin 5k kun myy 5 vuoden paasta? Silloin ei jaisi tappiolle kun on saanut polttoaineista 5k ja jalleenmyntiarvosta 5k takaisin.
 
edit. Sen verran selvennystä, että omaan käyttöön autossa pitäis olla vähintään jonkun nykyisen Golfin/Focuksen tilat, ja pari kertaa vuodessa tulee tehtyä sellanen 450 km siivu (sähköautolla pitäis toki välissä ladata), eli tästä syystä skenaariosta on noi selvästi
Loppuvuonna tuleva halvin vw id.3 maksaa 31.900 €. Voisi olla riittävän tilava.
 
Joo kiitos, hyviä havaintoja. Toi sähköauton harkinta on tavallaan vielä lastenkengissä, mutta aina välillä se ajatus käy aika vahvasti mielessä. Tollanen 40 000 euron sähköauto kieltämättä näillä kilsoilla on vähän ylimitoitettu, mutta toi ID.3:n halvempi versio ei ehkä ole mahdoton ajatus. Toi pari kertaa vuodessa (talvella ja kesällä) tehtävä 450 kilsan matka on ehkä ainoa sellanen kysymysmerkki, varsinkin pahemmilla pakkasilla. Tietty jos sen sähköauton ihan välttämättä haluaa, niin kai sitä jollain pienempiakkuisella ID.3:lla malttaa pysähdellä sen kerran pari lataamaan, kun suurin osa vuoden muista ajoista on juuri sitä työ- ja kauppamatkaa.

Seuraavan auton osalta ajatus on, että sitä olisi hyvä pitää vähintään viisi vuotta eikä väkisin ainakaan ole hinkuja koko aikaa olla autoa vaihtamassa. Tietty joku plugari on vähemmän riski hankinta (mielenrauhan osalta siis), kun sellasellakin jo noi työmatkat taitaa taittua kokonaan sähköllä ja ne pari pidempää matkaa menee 100 % pysähtelemättä, eli periaatteessa silläkin jo saisi hyvin suuren osan vuoden ajoista vedettyä sähköllä.
 
Itse olen ilmastohysteriasta sitä mieltä, että mitä on pahinta mitä on tapahtua, jos ilmastonmuutosta ei olisikaan? Tällöinhän olemme luoneet vain puhtaan tavan liikkua ja hengittää, vaikka emme siitä ns. hyötyisikään sillä tavalla mitä markkinoitiin.
EU on hyvä olla olemassa päästöjä rajoittamassa.

Toki autoilusta tulisi saada yht-helppoa, kuin bensa-autoilusta. Teknologiat on jo olemassa, kannattavuus niissä vaan pielessä..

Kyllä mä olisin käyttänyt elämäni aikana rahaa paljon kaikkeen muuhun ja elänyt mukavampaa elämää ellei kaikesta rahastettaisi niin maan perkeleesti tämän ilmaston ja ekoilun perusteella. Mua ei oikeastaan tipan vertaa kiinnosta ympäristönsuojelu Suomessa kun Finskeillä nyt on sen verran järkeä päässä ettei me tätä maata pilata vaikkei kukaan holhoaisi ja laskuttaisikaan kokojan aiheen perusteella.

Kuinka kiva olis rakennella vaikka jotain LS Swappi volvoja ja ajella niillä, mutta eihän täällä voi sellaista tehdä kun Suomi päästää varmaan 0,13% koko maailman päästöistä niin pitäähän meillä nyt olla globaalisti ajatellen sitä tuoreinta mahdollista autokantaa kaikkin DPF, EGR yms. virityksineen.

Sama homma vaikka ennen niin muodikkaan automatkailun kanssa. Bensa on kallista ja vaikka ei nyt siihen viimeiset pennoset menisikään, niin kyllähän se maan kiertäminen ja autolla liikkuminen isommassa skaalassa olisi mukavaa ellei sitäkin verotettaisi osittain ilmastohysterian verukkeella, vaikkakin ne verokertymät todennäköisesti kyllä käytetään johonkin ihan muuhun.
 
Kyllä mä olisin käyttänyt elämäni aikana rahaa paljon kaikkeen muuhun ja elänyt mukavampaa elämää ellei kaikesta rahastettaisi niin maan perkeleesti tämän ilmaston ja ekoilun perusteella. Mua ei oikeastaan tipan vertaa kiinnosta ympäristönsuojelu Suomessa kun Finskeillä nyt on sen verran järkeä päässä ettei me tätä maata pilata vaikkei kukaan holhoaisi ja laskuttaisikaan kokojan aiheen perusteella.

Kuinka kiva olis rakennella vaikka jotain LS Swappi volvoja ja ajella niillä, mutta eihän täällä voi sellaista tehdä kun Suomi päästää varmaan 0,13% koko maailman päästöistä niin pitäähän meillä nyt olla globaalisti ajatellen sitä tuoreinta mahdollista autokantaa kaikkin DPF, EGR yms. virityksineen.

Sama homma vaikka ennen niin muodikkaan automatkailun kanssa. Bensa on kallista ja vaikka ei nyt siihen viimeiset pennoset menisikään, niin kyllähän se maan kiertäminen ja autolla liikkuminen isommassa skaalassa olisi mukavaa ellei sitäkin verotettaisi osittain ilmastohysterian verukkeella, vaikkakin ne verokertymät todennäköisesti kyllä käytetään johonkin ihan muuhun.
Ilmastokiukuttelun voi hoitaa tässä triidissä: Ilmastonmuutos

Tässä triidissä keskustellaan sähköautoista ja sähkö vs. diesel/bensa/hybridi/bio/whatever joudut etsimään toisen ketjun. Voin suositellä tätä, koska siellä jauhetaan todennettusti jatkuvasti aiheen vierestä ja aina samoista kuluneista aiheista: Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
 
Tossa vähän ylempänä joku jo sivusikin sitä, miten oli laskenut bensa-autoa kalliimman sähköauton tulevan kuitenkin sen halvemman bensa-auton kanssa samalle viivalle tai halvemmaksi, ja olisi kiinnostavaa nähdä vastaavia laskelmia/kokemuksia. Usein tulee ajateltua, että sähköautot nyt on liian kalliita eikä mahdu omaan budjettiin, mutta minkäköhän verran sitäkin voisi ajatella sähköauton eduksi kun huomioi sähköauton kulutuksen? Jos lukemat on sellaset, että uuden bensa-autoehdokkaan budjetti huitelee siellä 25-30 000 euron tietämillä ja kilsoja tulee vuodessa noin 10 000-12 000, joista 95 % on sitä edestakaista työmatkaa 15 km suuntaansa.

Voikohan jonkun 35-40 000 euron sähköauton hankinta olla sitten kuitenkin yksi vaihtoehto, jos tosiaan bensaversiolle on hintakaton laittanut siihen 30 000 euroon., tai onko täällä sähköautoa ostaneet ylipäätään ajatelleet asiaa tältä kannalta?

edit. Sen verran selvennystä, että omaan käyttöön autossa pitäis olla vähintään jonkun nykyisen Golfin/Focuksen tilat, ja pari kertaa vuodessa tulee tehtyä sellanen 450 km siivu (sähköautolla pitäis toki välissä ladata), eli tästä syystä skenaariosta on noi selvästi halvemmat/pienemmät Miit/e-Upit jne. ulkona.
Tällä Harri Salolla on just näitä yksittäistapauksia videomuodossa jonkin verran. Laskee itse myös ekselillä kohtuu järkevänoloisesti kuluja.

Tässä uusin pätkä, missä joku kaveri vaihtoi vm. 2015 diisseli- ja bensa-autot kahteen Tesla Model 3:n:
 

Tuolla voi laskea jotain ja sitten vaan ihan perus Excel mihin pistää luvut ja katsoo.

Tuohon suhtautuisin lievällä varauksella, esim. bioetanolin osalta tuijotetaan globaalia tilannetta, kun Suomessa on käytössä ST1:n RE85, joka perustuu jätteiden käyttöön ja on tuotannoltaan skaalautuva. Vihreää sähkö nyt vaan tulee globaalisti loputtomasti, töpselistä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom