ViKiV
Tukijäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 429
Tässä puhuttiin nyt sähköautoilun kuluista vs. muut. Ei päästöistä, vaikka tuossa laskurissa molemmat vaihtoehdot ovatkin tarjolla.Tuohon suhtautuisin lievällä varauksella, esim. bioetanolin osalta tuijotetaan globaalia tilannetta, kun Suomessa on käytössä ST1:n RE85, joka perustuu jätteiden käyttöön ja on tuotannoltaan skaalautuva. Vihreää sähkö nyt vaan tulee globaalisti loputtomasti, töpselistä?
Tuohon on RE85:n on vastattu selkokielisemmin täällä:
Laitatko lähdettä tai linkkiä tuolle jäte-etanolin skaalautuvuudelle? Löysin nopealla haulla vain ST1:n suoria tai epäsuoria mainoksia. Lisäksi voisi kuvitella, että suurin päästösäästö tulisi siitä, että se jätteen määrä minimoitaisiin. Varsinkin ruokajätteen.
Itse muistelen, että koko Suomen teknistaloudellisenbiopolttoainekapasiteetin biokaasukapasiteetin valjastaminen käyttöön riittäisi n. 50% 40% raskaasta liikenteestä*. Pitää tonkia se lähde tälle, kun hakusanat eivät vielä osuneet kohdalleen.
ST1:n Anttonen itse ei tunnu enää liputtavan biovaihtoehdon puolesta ja vetoaa globaaliin niukkuuteen:
"Biodieselin käyttöä hän pitää suomalaisen kuluttajan kannalta lähinnä yritysten markkinointina.
”Biopolttoaineilla ei pystytä riittävän nopeasti ja riittävissä määrin vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Raaka-aineita ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi maailmassa”, Anttonen sanoo.
Anttonen on ollut biopolttoaineiden puolestapuhuja, mutta nyt hän kommentoi asiaa klassikolla.
”Tieto lisää tuskaa”, Anttonen toteaa."
- St1:n Mika Anttonen uskoo nyt vain yhteen skaalautuvaan energiaratkaisuun: ”Tieto lisää tuskaa”
Uusi lempilapsi, joka ei sattumalta kajoa polttonestemarkkinoihin, Power-2-X tulee vaatimaan monta kertaluokkaa enemmän vihreää sähköä globaalista töpselistä.
Edit. *Meni puurot ja vellit vähän sekaisin, mutta tässä tuo raskas liikenne+biokaasu: Selvitys: yli 40 prosenttia raskaasta liikenteestä voisi kulkea biokaasulla – "Ensimmäinen askel olisi asian tunnustaminen poliittisesti".
Tuolta taas näkemyksiä biopolttoaineiden riittävyyteen yleisemmin:
"Nykyinen ja suunnitteilla oleva kotimainen biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti riittäisi 30 %:n jakeluvelvoitteen täyttämiseen, mutta tuotanto pohjautuisi pääosin tuontiraaka-aineisiin. "
- Raportti -
Q&A: 12 kysymystä ja vastausta Ilmastopaneelin autolaskurista
Suomen ilmastopaneeli julkaisi joulukuussa 2019 autolaskurin, jolla voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia. Laskuri on herättänyt paljon keskustelua ja kysymyksiä. Nyt Ilmastopaneeli vastaa 12 useimmin kysyttyyn kysymykseen. Ilmastopaneeli kiittää kaikkia, jotka
www.ilmastopaneeli.fi
Laitatko lähdettä tai linkkiä tuolle jäte-etanolin skaalautuvuudelle? Löysin nopealla haulla vain ST1:n suoria tai epäsuoria mainoksia. Lisäksi voisi kuvitella, että suurin päästösäästö tulisi siitä, että se jätteen määrä minimoitaisiin. Varsinkin ruokajätteen.
Itse muistelen, että koko Suomen teknistaloudellisen
ST1:n Anttonen itse ei tunnu enää liputtavan biovaihtoehdon puolesta ja vetoaa globaaliin niukkuuteen:
"Biodieselin käyttöä hän pitää suomalaisen kuluttajan kannalta lähinnä yritysten markkinointina.
”Biopolttoaineilla ei pystytä riittävän nopeasti ja riittävissä määrin vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Raaka-aineita ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi maailmassa”, Anttonen sanoo.
Anttonen on ollut biopolttoaineiden puolestapuhuja, mutta nyt hän kommentoi asiaa klassikolla.
”Tieto lisää tuskaa”, Anttonen toteaa."
- St1:n Mika Anttonen uskoo nyt vain yhteen skaalautuvaan energiaratkaisuun: ”Tieto lisää tuskaa”
Uusi lempilapsi, joka ei sattumalta kajoa polttonestemarkkinoihin, Power-2-X tulee vaatimaan monta kertaluokkaa enemmän vihreää sähköä globaalista töpselistä.
Edit. *Meni puurot ja vellit vähän sekaisin, mutta tässä tuo raskas liikenne+biokaasu: Selvitys: yli 40 prosenttia raskaasta liikenteestä voisi kulkea biokaasulla – "Ensimmäinen askel olisi asian tunnustaminen poliittisesti".
Tuolta taas näkemyksiä biopolttoaineiden riittävyyteen yleisemmin:
"Nykyinen ja suunnitteilla oleva kotimainen biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti riittäisi 30 %:n jakeluvelvoitteen täyttämiseen, mutta tuotanto pohjautuisi pääosin tuontiraaka-aineisiin. "
- Raportti -
Viimeksi muokattu: