Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tuohon suhtautuisin lievällä varauksella, esim. bioetanolin osalta tuijotetaan globaalia tilannetta, kun Suomessa on käytössä ST1:n RE85, joka perustuu jätteiden käyttöön ja on tuotannoltaan skaalautuva. Vihreää sähkö nyt vaan tulee globaalisti loputtomasti, töpselistä?
Tässä puhuttiin nyt sähköautoilun kuluista vs. muut. Ei päästöistä, vaikka tuossa laskurissa molemmat vaihtoehdot ovatkin tarjolla.

Tuohon on RE85:n on vastattu selkokielisemmin täällä:

Laitatko lähdettä tai linkkiä tuolle jäte-etanolin skaalautuvuudelle? Löysin nopealla haulla vain ST1:n suoria tai epäsuoria mainoksia. Lisäksi voisi kuvitella, että suurin päästösäästö tulisi siitä, että se jätteen määrä minimoitaisiin. Varsinkin ruokajätteen.
Itse muistelen, että koko Suomen teknistaloudellisen biopolttoainekapasiteetin biokaasukapasiteetin valjastaminen käyttöön riittäisi n. 50% 40% raskaasta liikenteestä*. Pitää tonkia se lähde tälle, kun hakusanat eivät vielä osuneet kohdalleen.

ST1:n Anttonen itse ei tunnu enää liputtavan biovaihtoehdon puolesta ja vetoaa globaaliin niukkuuteen:
"Biodieselin käyttöä hän pitää suomalaisen kuluttajan kannalta lähinnä yritysten markkinointina.
”Biopolttoaineilla ei pystytä riittävän nopeasti ja riittävissä määrin vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Raaka-aineita ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi maailmassa”, Anttonen sanoo.
Anttonen on ollut biopolttoaineiden puolestapuhuja, mutta nyt hän kommentoi asiaa klassikolla.
”Tieto lisää tuskaa”, Anttonen toteaa."
- St1:n Mika Anttonen uskoo nyt vain yhteen skaalautuvaan energiaratkaisuun: ”Tieto lisää tuskaa”

Uusi lempilapsi, joka ei sattumalta kajoa polttonestemarkkinoihin, Power-2-X tulee vaatimaan monta kertaluokkaa enemmän vihreää sähköä globaalista töpselistä.

Edit. *Meni puurot ja vellit vähän sekaisin, mutta tässä tuo raskas liikenne+biokaasu: Selvitys: yli 40 prosenttia raskaasta liikenteestä voisi kulkea biokaasulla – "Ensimmäinen askel olisi asian tunnustaminen poliittisesti".

Tuolta taas näkemyksiä biopolttoaineiden riittävyyteen yleisemmin:
"Nykyinen ja suunnitteilla oleva kotimainen biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti riittäisi 30 %:n jakeluvelvoitteen täyttämiseen, mutta tuotanto pohjautuisi pääosin tuontiraaka-aineisiin. "
- Raportti -
 
Viimeksi muokattu:
Tällä Harri Salolla on just näitä yksittäistapauksia videomuodossa jonkin verran. Laskee itse myös ekselillä kohtuu järkevänoloisesti kuluja.

Tässä uusin pätkä, missä joku kaveri vaihtoi vm. 2015 diisseli- ja bensa-autot kahteen Tesla Model 3:n:

Hieman pistää silmään muutama asia esitetyissä laskelmissa:
Hintaverailu tehty vain 1 vuoden ajalta, ei koko omistuksen ajalta. Fabiaan mm. laskettu 1000€ (!!!!!) jarruremontti 5-vuoden omistuksen jälkeen, kun taas uusilla tesloilla tämä ei luonnollisesti ole heti rasitteena.
Caddylle laskettu törkyhintainen vakuutus (yli 1k€), kun taas tesloille hyvin maltillinen 600€.
Kk-erät kuulostaa kummallisilta. Teslassa täytyy olla jätetty isompi jämäri. Ei kai se lopullinen kulu nyt siitä muodostu, paljonko autoa maksat kuukaudessa, vaan paljonko sen arvo on laskenyt oston ja myynnin välissä. Eri kokoisilla käsirahoilla, jämäreillä ja laina-ajoilla saa muokattua täysin vastaavan kokoiset lainat eri kokoisiin kk-eriin..
Teslan kustannukset laskettu ilmeisesti 100% kotilatauksilla, eli reissua ei tehdä.

Heitetään nyt, että uusi Fabia maksaisi vaikka 20k€ (tuolla saanee jo vailla mitä varusteita). Jos oletetaan että sen hinta laskee seuraavan viiden vuoden aikana vaikka täysin nollaan (mikä ei ole todellisuutta) ja heitetään sen reilusti yläkanttin polttoaine, vero ja huoltokuluiksi 4000€/v. Otetaan verrokiksi 50k Tesla, jonka vuosikuluiksi polttoaine, vero ja huotojen osalta 600€ (mikä taas on alakanttiin). 5 vuoden aikana Teslan arvo saisi laskea (125tkm ajettuna) vain 13k€ jotta se olisi saman hintainen kuin Fabia. Mitäpä luulette laskeeko Teslan hinta vain 2600€/v tai onko Fabia 0 arvoinen samassa tilanteessa? Silti laskelmissa Teslan omistaminen oli halvempaa koska 5 vuoden jälkeen tulee kertaluontoinen jarruremontti.

Lisäksi tuossa vertaillaan täysin erityyppisiä autoja. Jos se kerta olisi pärjännyt ilman pikkupakua aina, niin ei kai sellaisella ajamisessa voi ollakaan mitään järkeä. Toinen on paku, neliveto yms, toinen ilmeisesti vajaavetoinen sedan. Missään kohtaa ei tuotu esiin. negatiivisia puolia siitä, että auto on nyt paljon pienempi, vetomassa on paljon pienenpi ja auto on vajaavetoinen. Jos se ois ostanut 25k vastaavan bensasedanin tai dieselin, niin se olisikin yhtäkkiä ollut halvempaa ajaa sillä kuin Teslalla.

Lisäksi kerrotaan, että ihanaa kun ei tartte mennä haiseville (?) polttoaineasemille kerran viikossa tankkaamaan, mutta joka ilta siirtelee kahta autoa kotona että saa molemmat ladattua. Miksei se nyt laittanut sitä toistakin asemaa?

Voi se olla sähköautoilu kivaa ja kustannustehokasta, mutta en mä nyt noilla perusteilla ihan ymmärtänyt miksi. Eikä ole tarkoitus mollata kyseisen henkilön valintoja, vaan huomioida jokseenkin merkittävät kummallisuudet laskelmissa.
 
Hieman pistää silmään muutama asia esitetyissä laskelmissa:
Hintaverailu tehty vain 1 vuoden ajalta, ei koko omistuksen ajalta. Fabiaan mm. laskettu 1000€ (!!!!!) jarruremontti 5-vuoden omistuksen jälkeen, kun taas uusilla tesloilla tämä ei luonnollisesti ole heti rasitteena.
Caddylle laskettu törkyhintainen vakuutus (yli 1k€), kun taas tesloille hyvin maltillinen 600€.
Kk-erät kuulostaa kummallisilta. Teslassa täytyy olla jätetty isompi jämäri. Ei kai se lopullinen kulu nyt siitä muodostu, paljonko autoa maksat kuukaudessa, vaan paljonko sen arvo on laskenyt oston ja myynnin välissä. Eri kokoisilla käsirahoilla, jämäreillä ja laina-ajoilla saa muokattua täysin vastaavan kokoiset lainat eri kokoisiin kk-eriin..
Teslan kustannukset laskettu ilmeisesti 100% kotilatauksilla, eli reissua ei tehdä.

Heitetään nyt, että uusi Fabia maksaisi vaikka 20k€ (tuolla saanee jo vailla mitä varusteita). Jos oletetaan että sen hinta laskee seuraavan viiden vuoden aikana vaikka täysin nollaan (mikä ei ole todellisuutta) ja heitetään sen reilusti yläkanttin polttoaine, vero ja huoltokuluiksi 4000€/v. Otetaan verrokiksi 50k Tesla, jonka vuosikuluiksi polttoaine, vero ja huotojen osalta 600€ (mikä taas on alakanttiin). 5 vuoden aikana Teslan arvo saisi laskea (125tkm ajettuna) vain 13k€ jotta se olisi saman hintainen kuin Fabia. Mitäpä luulette laskeeko Teslan hinta vain 2600€/v tai onko Fabia 0 arvoinen samassa tilanteessa? Silti laskelmissa Teslan omistaminen oli halvempaa koska 5 vuoden jälkeen tulee kertaluontoinen jarruremontti.

Lisäksi tuossa vertaillaan täysin erityyppisiä autoja. Jos se kerta olisi pärjännyt ilman pikkupakua aina, niin ei kai sellaisella ajamisessa voi ollakaan mitään järkeä. Toinen on paku, neliveto yms, toinen ilmeisesti vajaavetoinen sedan. Missään kohtaa ei tuotu esiin. negatiivisia puolia siitä, että auto on nyt paljon pienempi, vetomassa on paljon pienenpi ja auto on vajaavetoinen. Jos se ois ostanut 25k vastaavan bensasedanin tai dieselin, niin se olisikin yhtäkkiä ollut halvempaa ajaa sillä kuin Teslalla.

Lisäksi kerrotaan, että ihanaa kun ei tartte mennä haiseville (?) polttoaineasemille kerran viikossa tankkaamaan, mutta joka ilta siirtelee kahta autoa kotona että saa molemmat ladattua. Miksei se nyt laittanut sitä toistakin asemaa?

Voi se olla sähköautoilu kivaa ja kustannustehokasta, mutta en mä nyt noilla perusteilla ihan ymmärtänyt miksi. Eikä ole tarkoitus mollata kyseisen henkilön valintoja, vaan huomioida jokseenkin merkittävät kummallisuudet laskelmissa.
Niin kuin mainitsin, tämä oli vain viimeisin näistä samantyyppisistä videoista. Tuossa allaolevassa pätkässä on tarkemmat laskelmat isommalla määrällä vertailupareja (uusi vs. uusi) ja 3v pitoajalla:


Jokainen voi tietenkin laskea ihan niin kuin itse parhaakseen näkee tai siten, että pääsee haluamaansa lopputulokseen. Raha on myös vain yksi osa auton omistajuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Siinäkään ei olisi mitään vikaa, jos myöntää että halusi vaan ostaa 50 tonnin sähköauton, koska tajusi ettei loppujen lopuksi tee nelivedolla ja Caddylla muutenkaan yhtään mitään (vaikkakin on iso perhe) eikä muutenkaan halua ostaa autoa pelkällä järjellä. Nyt kun videon argumentti perustuu nimenomaan säästölle, niin toi 2 x Tesla on vähän outo ratkaisu, vaikka muuten se onkin tietty se ja sama millä kukin täällä ajelee.
 
En mä ainakaan sähköä säästämisellä itselleni perustele, etenkään uutta ostaessa. Vaikka toki tällä hetkellä onkin ihan mukavaa, että "polttoainekuluissa" säästääkin kivasti. Se on vaan se voimansiirron paremmuus ja ajamisen helppous, josta mieluusti maksan hiukan extraa.
 
Jos se kerta olisi pärjännyt ilman pikkupakua aina, niin ei kai sellaisella ajamisessa voi ollakaan mitään järkeä. Toinen on paku, neliveto yms, toinen ilmeisesti vajaavetoinen sedan. Missään kohtaa ei tuotu esiin. negatiivisia puolia siitä, että auto on nyt paljon pienempi, vetomassa on paljon pienenpi ja auto on vajaavetoinen. Jos se ois ostanut 25k vastaavan bensasedanin tai dieselin, niin se olisikin yhtäkkiä ollut halvempaa ajaa sillä kuin Teslalla.
Itse en videota katsonut, mutta jos heti alkujaan on väärän tyyppinen (liian kallis) auto, niin onhan se fiksua myydä pois ja esim joku sähköauto tilalle. Neliveto ja auton iso koko kun lisää myös kulutusta.

Onhan kahdessa teslassa toki 96 000€ rahaa kiinni, mikä on aika paljon (+talvirenkaat). Toisena autona esim 40kWh Nissan Leaf maksaisi käytettynä "vain" 20 000€. Toivottavasti myös pikku Tesloja saisi jossain vaiheessa käytettynä järki hintaan. Nyt kun on parempi ostaa uusi.
 
Itse en videota katsonut, mutta jos heti alkujaan on väärän tyyppinen (liian kallis) auto, niin onhan se fiksua myydä pois ja esim joku sähköauto tilalle. Neliveto ja auton iso koko kun lisää myös kulutusta.

Onhan kahdessa teslassa toki 96 000€ rahaa kiinni, mikä on aika paljon (+talvirenkaat). Toisena autona esim 40kWh Nissan Leaf maksaisi käytettynä "vain" 20 000€. Toivottavasti myös pikku Tesloja saisi jossain vaiheessa käytettynä järki hintaan. Nyt kun on parempi ostaa uusi.
Pointti kun ei ollut kaverilla vaihtaa epäsopiva auto sopivampaan, vaan hän perusteli sitä 500€/kk säästöllä, mikä on vaikea uskoa kun verrokkina on 5v vanhat käytetyt, joiden pahin arvonlasku on jo takana.

Jos hän olisi tehnyt vertailun saman hintaluokan uusiin fossiilipolttoaineilla käyviin autoihin, niin tulos olisi uskottava.
 
Hieman pistää silmään muutama asia esitetyissä laskelmissa:
Hintaverailu tehty vain 1 vuoden ajalta, ei koko omistuksen ajalta. Fabiaan mm. laskettu 1000€ (!!!!!) jarruremontti 5-vuoden omistuksen jälkeen, kun taas uusilla tesloilla tämä ei luonnollisesti ole heti rasitteena.
Caddylle laskettu törkyhintainen vakuutus (yli 1k€), kun taas tesloille hyvin maltillinen 600€.
Kk-erät kuulostaa kummallisilta. Teslassa täytyy olla jätetty isompi jämäri. Ei kai se lopullinen kulu nyt siitä muodostu, paljonko autoa maksat kuukaudessa, vaan paljonko sen arvo on laskenyt oston ja myynnin välissä. Eri kokoisilla käsirahoilla, jämäreillä ja laina-ajoilla saa muokattua täysin vastaavan kokoiset lainat eri kokoisiin kk-eriin..
Teslan kustannukset laskettu ilmeisesti 100% kotilatauksilla, eli reissua ei tehdä.

Heitetään nyt, että uusi Fabia maksaisi vaikka 20k€ (tuolla saanee jo vailla mitä varusteita). Jos oletetaan että sen hinta laskee seuraavan viiden vuoden aikana vaikka täysin nollaan (mikä ei ole todellisuutta) ja heitetään sen reilusti yläkanttin polttoaine, vero ja huoltokuluiksi 4000€/v. Otetaan verrokiksi 50k Tesla, jonka vuosikuluiksi polttoaine, vero ja huotojen osalta 600€ (mikä taas on alakanttiin). 5 vuoden aikana Teslan arvo saisi laskea (125tkm ajettuna) vain 13k€ jotta se olisi saman hintainen kuin Fabia. Mitäpä luulette laskeeko Teslan hinta vain 2600€/v tai onko Fabia 0 arvoinen samassa tilanteessa? Silti laskelmissa Teslan omistaminen oli halvempaa koska 5 vuoden jälkeen tulee kertaluontoinen jarruremontti.

Lisäksi tuossa vertaillaan täysin erityyppisiä autoja. Jos se kerta olisi pärjännyt ilman pikkupakua aina, niin ei kai sellaisella ajamisessa voi ollakaan mitään järkeä. Toinen on paku, neliveto yms, toinen ilmeisesti vajaavetoinen sedan. Missään kohtaa ei tuotu esiin. negatiivisia puolia siitä, että auto on nyt paljon pienempi, vetomassa on paljon pienenpi ja auto on vajaavetoinen. Jos se ois ostanut 25k vastaavan bensasedanin tai dieselin, niin se olisikin yhtäkkiä ollut halvempaa ajaa sillä kuin Teslalla.

Lisäksi kerrotaan, että ihanaa kun ei tartte mennä haiseville (?) polttoaineasemille kerran viikossa tankkaamaan, mutta joka ilta siirtelee kahta autoa kotona että saa molemmat ladattua. Miksei se nyt laittanut sitä toistakin asemaa?

Voi se olla sähköautoilu kivaa ja kustannustehokasta, mutta en mä nyt noilla perusteilla ihan ymmärtänyt miksi. Eikä ole tarkoitus mollata kyseisen henkilön valintoja, vaan huomioida jokseenkin merkittävät kummallisuudet laskelmissa.
Olen itsekin ihmetellyt näitä usemman kerran. Välillä tuntuu, että on ollut Tesla-merkkiset lasit silmillä näitä laskiessa, ja jätetty nimenomaan kertomatta isommasta viimeisestä erästä tai käsirahasta. Tuolla on joku muukin asiaa kysynyt.

Kysyjä sanoi:
Jos uutena about 17 000e maksaneen Fabian kuukausittaiset kulut lyhennyksineen on enemmän, kuin uuden 50 000 euron Teslan, niin väkisinkin tulee mieleen onko laskelmissa jätetty huomioimatta joku Teslasta maksettu iso käsiraha? Fabian kuukausilyhennys taulukossa 280e ja Teslan 470e. Viiden vuoden rahoituksella Fabia on maksettu, Teslasta vasta reilu puolet? Vai saako Teslan kaupasta ilman käsirahaa, ja lupaavat jonkun lunastushinnan sopimuksen päätteeksi? Tässäkin tapauksessa Fabiasta saa vaihdossa rahaa takaisin, Teslasta ei. Ja videosta sain myös käsityksen, että Fabian tilalle katseltiin joka tapauksessa uutta autoa. Ei kai tässä tapauksessa vertailuun pitäisi ottaa vanhaan tulevia 1600e remontteja huomioon?

Videon Teslakuskin vastaus sanoi:
Jäännöserät/ jämärit on suhteutettu auton jälleenmyyntiarvoon siten että viimeisen suuremman maksuerän langetessa auto myydään ja autosta saadaan sen verran rahaa myydessä, että sillä katetaan se viimeinen maksuerä ja seuraavan uuden auton käsiraha. Skodan tapauksessa jämäri oli 5000€. Skoda myytiin hintaan 9500€ ja uuden auton käsiraha oli 3000€+valtion suoraan Teslalle maksama 2000€ hankintatuki. Teslassa on sitten jätetty samalla lailla jämäriksi sen kokoinen erä, että sitten kun se myydään, niin siitä saatavalla rahalla maksetaan se viimeinen erä sekä seuraavan auton käsiraha. Tämä on yksi tapa toimia, mutta kukin tyylillään. Nämä ovat kuitenkin meidän perheessä ihan konkreettisia euroja, joista kuukausittaiset menot koostuvat. Meidän perheessämme ei ole ollut tavoitteena maksaa auto ensin osamaksuerillä kokonaan ja jäädä omistamaan velatonta autoa vuosiksi osamaksun päätyttyä, koska silloin auton ikääntyessä ja osamaksujen päättyessä alkavat astua esiin korjauskulut lisääntyvässä määrin.

Nämäkin huomioonottaen tuntuu, että Fabiassa on vähintään ollut todella kallis rahoitus, jos 60 * 280e = 16 800e maksettu 5 vuoden aikana rahoituksia, ja siitä huolimatta ollut 5000e jäännöserä, olettaen että käsirahaakin on annettu? Uutena tuommoisen saanut tosiaan alle 20 000 eurolla. Ja toinen juttu on, että saako tuosta Teslasta 5 vuoden päästä tuota "viimeinen erä + käsiraha seuraavaan"? Teslasta maksavat 5 vuoden aikana 28300e, ja siitä maksettu käsirahaa 5000e. Eli jos se oli 50 000e, niin jämäri + käsiraha olisi semmonen 22 000e. Ensi vuonna tulee ainakin parilta autovalmistajalta uutta akkuteknologiaa, joten 5 v päästä tuo Tesla on jo vanhentunutta tekniikkaa. Haluaako joku maksaa silloin 22 000e 300km rangella varustetusta Teslasta, se ainakin jännittäisi itseäni.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en videota katsonut, mutta jos heti alkujaan on väärän tyyppinen (liian kallis) auto, niin onhan se fiksua myydä pois ja esim joku sähköauto tilalle. Neliveto ja auton iso koko kun lisää myös kulutusta.

Onhan kahdessa teslassa toki 96 000€ rahaa kiinni, mikä on aika paljon (+talvirenkaat). Toisena autona esim 40kWh Nissan Leaf maksaisi käytettynä "vain" 20 000€. Toivottavasti myös pikku Tesloja saisi jossain vaiheessa käytettynä järki hintaan. Nyt kun on parempi ostaa uusi.
Tästä tulinkin mieleen, että Saksassa Tesla laski juuri hintojaan:

"The reduction varies between the versions and particular countries. According to reddit, in Germany the change is:
  • Standard Range Plus RWD: €3,000 (from €42,990 to €39,990; €33,990 after subsidy)
  • Long Range AWD: €2,500 (from €52,490 to €49,990; €43,990 after subsidy)
  • Long Range Performance AWD: €3,500 (from €58,490 to €54,990; €48,990 after subsidy"
- Europe: Tesla Noticeably Lowers Model 3 Prices
 
Tuosta videosta (säästöistä) oli juttua facebookin sähköautot ryhmässä.
Tiivistettynä: Täysin epärealistiset laskelmat.

Itse vertaan sähköautoa kotilatauksella 7l/100km kuluttavaan dieseliin. Vakuutukset maksaa 600e luokkaa ja sähköautossa ne on varmasti kalliimmat. Kuviteltu säästö tulee tällöin puhtaasti polttoainekuluista.

Mut ainakin minun logiikka menee, että mitä enemmän ajaa, niin sitä enemmän "säästää". Oletuksena kotilataus. Kyllä "meillä" olisi mahdollista keskittää 30 000 km vuodessa sähköautolle kotilatauksella, mutta soveltuvia käytettyjä ei vielä ole markkinoilla (Tesla Model S vanhana soveltuisi). ID.3 on liian pieni perheelliselle ja harrastavalle.
ID.4, Model Y, mahdollisesti Nissan Arya ja Skoda Enyaq on omat seurannassa olevat mallit - ja vaihtoehto näille on kärjistettynä 3.0 TDI Audi A6 farmari 25k hintaan.
 
Melkoinen hintaero on saksan Model 3:lla suomeen vaikka alveissa suht pieni ero (19% vs 24%) ja autovero Model 3:lle ei ole kuin reilun tonnin. Suomen verotuksella täällä Model 3:n hinta pitäisi alkaa noin 43000 eurosta.

Herää kysymys, että miksi suomessa hinta on 7000e kalliimpi.
 
Melkoinen hintaero on saksan Model 3:lla suomeen vaikka alveissa suht pieni ero (19% vs 24%) ja autovero Model 3:lle ei ole kuin reilun tonnin. Suomen verotuksella täällä Model 3:n hinta pitäisi alkaa noin 43000 eurosta.

Herää kysymys, että miksi suomessa hinta on 7000e kalliimpi.
Sanoppa se. Ehkä se on vain tapa kontrolloida kysyntää ja pelata eri markkina-alueilla.

Luulisi kuitenkin, että nuo Saksan hinnat vaikuttaisivat jollain aikavälillä muidenkin maiden hintoihin, koska kyllähän käytetyt liikkuvat rajojen yli.
 
Melkoinen hintaero on saksan Model 3:lla suomeen vaikka alveissa suht pieni ero (19% vs 24%) ja autovero Model 3:lle ei ole kuin reilun tonnin. Suomen verotuksella täällä Model 3:n hinta pitäisi alkaa noin 43000 eurosta.

Herää kysymys, että miksi suomessa hinta on 7000e kalliimpi.
Saksan hinnassa on -3000€ sikäläistä sähköautotukea hinnassa sisällä. ALV ero selittää n. 2000e. Jos ALV-lasketaan hankintatuen jälkeisestä hinnasta eikä ennen sitä, niin se selittäisi hieman lisää.

Saksassa myös hankintatuki on korkeampi alle 40000e autoille, joten ehkä Tesla on laskenut, että kannattaa myydä autoja pienemmällä katteella, kunhan sillä saa hinnan hilattua tuohon 39900e:hen, jolloin tuen määrä maksimoituu ja kauppa varmasti käy paremmin. Suomessa raja-arvo on 50 000e, jonka alle SR+ menee joka tapauksessa.
 
Jopa 450km range, ihan hyvä. Laturia vaan lisää
Unohtui vastata aiemmin, että saapa nähdä mihin tuo Q4 e-tron asettuu toimintamatkaltaan. ID.4 on ollut ekoissa testeissä aika janoinen:


TL;DW:
90 km/h = 208 Wh/km
100 km/h = 230 Wh/km
120 km/h = 286 Wh/km
130 km/h = 320 Wh/km

Björnin testiä odotellessa :smile:

Edit: Videon autossa 21" kiekot ei ainakaan pienennä kulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä tulinkin mieleen, että Saksassa Tesla laski juuri hintojaan:

"The reduction varies between the versions and particular countries. According to reddit, in Germany the change is:
  • Standard Range Plus RWD: €3,000 (from €42,990 to €39,990; €33,990 after subsidy)
  • Long Range AWD: €2,500 (from €52,490 to €49,990; €43,990 after subsidy)
  • Long Range Performance AWD: €3,500 (from €58,490 to €54,990; €48,990 after subsidy"
- Europe: Tesla Noticeably Lowers Model 3 Prices
Jos malttaa eikä nyt osta uutta M3LR hintaan €60k vaan hakee ensi vuonna Saksasta vuoden käytetyn hintaan €40k... näin laskettuna hinnasta putoaa 20k ensimmäisen vuoden aikana?
 
Voisiko joku kertoa miksi sähköautoilijat ovat haastamassa TM porukkaa kisaan Helsinki - Nuorgam matkalle? Kun tuota haastetta lukee niin en saa tuosta irti mitään.

Avoin haaste Tekniikan Maailma:lle – Sähköautomiehiltä!

Sähköautomiehet haastavat Tekniikan Maailman leikkimieliseen kisaan; Helsinki – Nuorgam sähköautolla, joka EI ole Tesla. Ideana on ajaa rajoitusten mukaan Helsingistä Nuorgamiin ja molemmat tiimit (TM & Sam) suunnittelevat itse oman reittinsä ja lataukset. Suunnitelmia ei kerrota etukäteen, eikä VR autojunaa saa käyttää ;).

Ajakohta vko 9 - tai sitten menee kesään asti...

Ehkäpä jokin autojen maahantuoja on halukas antamaan autot pr-mielessä tiimien käyttöön ja mielellään valmis maksamaan autojunan takaisin autoille+tiimeille, jottei hommaan pala tolkuttomasti aikaa?

Tämä leikkimielinen kilpailu tarjoaa TM:lle hyvät tilaisuuden osoittaa ammattitaitonsa sähköautojen, sekä etenkin latauskuvioiden kanssa, unohtamatta varmasti kiinnostavaa uutisointia matkanvarrelta – molemmilta tiimeiltä! Sähköautomiehiä ei myöskään haittaa tempauksen tuoma julkisuusarvo, mutta mitään rahallista korvausta emme tästä halua vaan teemme tätä ”rakkaudesta lajiin”!

Tarkoitus ei ole pilkata, vähätellä tai irvailla, vaan kyse on puhtaasti sähköautoilun edistämisestä, joka on Sähköautomiesten perimmäinen tarkoitus.

Miten on Reijo Ruokanen, otatteko haasteen vastaan?

Tässä vielä linkki Sähköautomiehet Spotify-soittolistaan:



edit: lisätty TM-logo
 
Olen itsekin ihmetellyt näitä usemman kerran. Välillä tuntuu, että on ollut Tesla-merkkiset lasit silmillä näitä laskiessa, ja jätetty nimenomaan kertomatta isommasta viimeisestä erästä tai käsirahasta. Tuolla on joku muukin asiaa kysynyt.





Nämäkin huomioonottaen tuntuu, että Fabiassa on vähintään ollut todella kallis rahoitus, jos 60 * 280e = 16 800e maksettu 5 vuoden aikana rahoituksia, ja siitä huolimatta ollut 5000e jäännöserä, olettaen että käsirahaakin on annettu? Uutena tuommoisen saanut tosiaan alle 20 000 eurolla. Ja toinen juttu on, että saako tuosta Teslasta 5 vuoden päästä tuota "viimeinen erä + käsiraha seuraavaan"? Teslasta maksavat 5 vuoden aikana 28300e, ja siitä maksettu käsirahaa 5000e. Eli jos se oli 50 000e, niin jämäri + käsiraha olisi semmonen 22 000e. Ensi vuonna tulee ainakin parilta autovalmistajalta uutta akkuteknologiaa, joten 5 v päästä tuo Tesla on jo vanhentunutta tekniikkaa. Haluaako joku maksaa silloin 22 000e 300km rangella varustetusta Teslasta, se ainakin jännittäisi itseäni.
Onhan uusia akkuja luvattu jo vuosia mutta ei vieläkään ole mitään sellaista markkinoilla. Ehkä 2025 on jotain mutta silti taidetaan olla kahdella mallilla, nykyiset akut vs solid-state akut. Molemmissa hyvät ja huonot puolet.
 
Olen itsekin ihmetellyt näitä usemman kerran. Välillä tuntuu, että on ollut Tesla-merkkiset lasit silmillä näitä laskiessa, ja jätetty nimenomaan kertomatta isommasta viimeisestä erästä tai käsirahasta. Tuolla on joku muukin asiaa kysynyt.





Nämäkin huomioonottaen tuntuu, että Fabiassa on vähintään ollut todella kallis rahoitus, jos 60 * 280e = 16 800e maksettu 5 vuoden aikana rahoituksia, ja siitä huolimatta ollut 5000e jäännöserä, olettaen että käsirahaakin on annettu? Uutena tuommoisen saanut tosiaan alle 20 000 eurolla. Ja toinen juttu on, että saako tuosta Teslasta 5 vuoden päästä tuota "viimeinen erä + käsiraha seuraavaan"? Teslasta maksavat 5 vuoden aikana 28300e, ja siitä maksettu käsirahaa 5000e. Eli jos se oli 50 000e, niin jämäri + käsiraha olisi semmonen 22 000e. Ensi vuonna tulee ainakin parilta autovalmistajalta uutta akkuteknologiaa, joten 5 v päästä tuo Tesla on jo vanhentunutta tekniikkaa. Haluaako joku maksaa silloin 22 000e 300km rangella varustetusta Teslasta, se ainakin jännittäisi itseäni.
Joo ei noita tehdä koskaan "reiluilla" kuluilla vaan polttiksiin työnnetään jotain ihme kuluja aina. Se vanha kunnon InsideEVs Camry vs Model3 vertailu sisälsi kolmen vuoden sisään tuhansilla huoltokuluja vaikka Camryssä on ensimmäiset vuodet ilmaiset huollot! :D

Sähköautoilijoita aina kiukuttaa nää jutut, kun ei luvut täsmää niin lisätään jotain omia. Sähköauto tulee halvemmaksi jos ajaa paljon ja/tai pystyy jotenkin itselle perustelemaan Teslan kiihtyvyyden.

EDIT: Prkl ja tää oli tää sähköauto kokemus threadi joten jatketaan mielellään tätä täällä: Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
 
Tulossa jaettavaksi myös uudenlaista sähköautokokemusta, kun ajamme sähköpakettiautolla sekä viidellä sähköautolla Suomen talvessa Lappiin Utsjoelle ja Nuorgamiin asti.


Tulossa: #evwintertour2021 -sähköpakettiautolla sekä viidellä sähköautolla Tampereelta Utsjoelle talvikelissä | Sähköautoileva motoristi | Autotie
Toimin Sähköautot - Nyt! -facebook-ryhmän ylläpitäjänä ja lisäksi Helsingin tieteen ja teknologian vihreiden ja Arabian-Käpylän-Viikin vihreiden puheenjohtajana. Haluan olla osa ilmastokriisin ratkaisua sekä poliittisesti että omissa ratkaisuissani.



Ennen sähköauton hankintaa en ollut kertaakaan käynyt Lapissa, mutta nyt siellä vierailusta on tullut lähes tapa - Tie on vienyt Lappiin useita kertoja vuodessa.

Sähköautojen Winter Tourin kanssa starttaamme jo kolmatta kertaa kohti pohjoista nyt alkavalla #evwintertour2021 -reissulla.


Tuo wintertourin esittelyssä nuo kohdat aiheuttaa hieman hilpeyttä: miten huvikseen ajaminen auttaa ilmastokriisissä? :rofl:

Mieleen tulee se Japanilainen mies joka protestoi ilmastonmuutosta vastaan ajamalla polkupyörällä keskieuroopasta Norjan Nordkappiin ja takaisin. Jotenkin vain ihmetyttää Japanista lentokoneella tuleminen Eurooppaan auttaa asiassa?
 
Tuo wintertourin esittelyssä nuo kohdat aiheuttaa hieman hilpeyttä: miten huvikseen ajaminen auttaa ilmastokriisissä? :rofl:
No loppujen lopuksi kaikki on huvikseen tehtyä. Oikea ilmastonystävä ampuisi itsensä ja kaikki muut jotta kukaan ei tekisi enää mitään koska mikään pakkohan ei ole kenenkään elää ja pelkkä hengittäminen jo saastuttaa.

Mutta auttaahan tuo huvikseen ajelu, jos homma menee putkeen ja reissusta kerrotaan vaan positiivista niin ehkä joku pilttomoottoriautolla säännöllisesti lapissa käyvä henkilö ostaa tuon perusteella sähköauton?
 
En mä ainakaan sähköä säästämisellä itselleni perustele, etenkään uutta ostaessa. Vaikka toki tällä hetkellä onkin ihan mukavaa, että "polttoainekuluissa" säästääkin kivasti. Se on vaan se voimansiirron paremmuus ja ajamisen helppous, josta mieluusti maksan hiukan extraa.

Juurikin tämä. Ihmetyttää jos hyvätuloiset koodarit, jotka yleensä ostelee uusia kalliita autoja, oikeasti välittää maksaako auto vuodessa tonnin enempi vai vähempi, vaan he ajavat sellaisilla autoilla joilla nauttii ajaa. Pätee myös polttisautoihin. Eihän siinä ole taloudellisesti järkeä vaihtaa toimivaa ~10 l/100 kuluttavaa bensaautoa johonkin ~6-7 litraa kuluttavaan, jos välirahaa pitää latoa niin paljon että sillä maksaa bensaa seuraavat parikymmentä vuotta.
 
Aivan selvästi keskustelut menevät sillä tasolla, että sähköautoilijoiden pitäisi perehtyä erittäin hyvin latauspaikkoihin tienpäällä ja kotona. Samoin pitäisi osata optimoidan ajot aplikaatiota hyödyntäen, tuulennopeus, lämpötila, esilämmitys, softaominaisuudet, latauspaikat, ajomatka ja latausmahdollisuudet.

Todellisuus on se, että tavallinen toytota-kuski ei osaa edes sankassa lumipyryssä kytkeä autonsa takavaloja päälle saatikka sitten jollakin aplikaatiolla pitäisi tuulen nopeuksia ynnä muita arvioda, että pääsee seuraavalle latauspaikalle.

Matka on pitkä, mutta kehitystä tapahtuu nopeasti. On hienoa, että tästä keskustelusta löytyy pioneerejä, jotka kertova omista kokemuksistaan. Samoin TM:n kirjotukset ja testaukset ovat minulle selkeää informaatiota.
Olet ihan oikeasssa. Latausjuttuihin perehtymisen tarve katoaa, kun auton navigaattori kertoo että perille päästäksesi kannattaa ladata seuraavissa paikoissa ja siihen menee X minuuttia, ja auto hoitaa maksamisen. Tesla tämän tempun osaa jo, niin kauan kun Teslan omat laturit riittää. id3:seen tämä ominaisuus on kai tulossa. Premium-merkitkin tarjoaa jo omia latauskortteja, joiden luulisi integroituvan auton navin kanssa. Paino sanalla "luulisi", koska luottamukseni legacy-autonvalmstajien ohjelmointikykyihin on aika heikko. En tiedä miksi Tesla ei sinulle ole vaihtoehto, mutta voisin veikata että Tesla saa ne asiat korjattua ennenkuin perinnevalmistajat saa ohjelmisto-osaamisensa kuntoon.

Ajan myötä hinnoitelun kirjavuuskin katoaa, kun autonvalmistaja ilmoittaa että "jos haluatte että laturinne näkyy meidän auton navigaattorissa, hinta on tämä - ottakaa tai jättäkää. Sen jälkeen latuspaikkojen/äppien kanssa säätäminen jää "ämpäriharrastukseksi", kun voi kertoa naapurin Jormalle säästäneensä 10€ ajamalla lidl:in pihaan ja odetettuaan 30min laturin vapautumista.
 
Itse olen ilmastohysteriasta sitä mieltä, että mitä on pahinta mitä on tapahtua, jos ilmastonmuutosta ei olisikaan?
Juuri se mitä nyt tapahtuu, eli joudumme elämään syyttöminä vankeina niukkuudessa ja orjuudessa tai korkeintaan koevapaudessa tämän anekaupan takia samalla kun rahoitamme sillä muiden luksuselämää tai porsastelua. Tämä kaikki ihan riippumatta siitä, mitä tarkoitetaan absurdilla kysymyksellä onko "ilmastonmuutosta olemassa".
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tammikuu taputeltu kohta , mittarissa kohta 252 tuhatta tasan. Maaliskuussa tulis vuosi sähköautoilua täyteen, näillä näkymin menee 260 tuhatta rikki mikä tarkoittaa että on rullattu 60 tuhatta vuodessa :D

Ihan uskomattoman hyvin pelannu, edellee fiilikset loistavat ku auton rattiin hyppää.

T. tyytyväinen 12/2015 model S omistaja.
 
Kona 64kwh MY20.5 nyt pihassa, ja pitäisi tuolle onnettomalle latausluukulle keksiä joku patentti. Vielä ei varsinaisia ongelmia ole sen kanssa ollut, mutta tänään oli reippaasti lunta päällä ja epäilen että ongelmia on ennenpitkää tiedossa. Pitäisi varmaan ensitöikseen laittaa tuohon luukkuun joku tiiviste, jottei ajossa puske lunta latausluukun sisälle. Toisekseen tuohon latauspistooliin olisi ajatuksena tulostaa (edit: 3D-tulostimella, siis) tuon latausluukun kannen muotoinen kaulus, jolloin ei pääsisi lumi myöskään ladatessa tuohon koteloon. Noihin on kyllä jotain kamalia pussivirityksiä suojaksi, mutta ne pitäisi joka kerta viritellä paikalleen. Jos tuo kansi olisi integroitu tuohon latauspistooliin niin sitä ei erikseen tarvitsisi asettaa paikalleen joka latauksen yhteydessä. Pitäisi siis sen verran jaksaa askarrella, että saisi mallinnettua tuon aukon Fusion360:n ja tulostettua testikappaleen.
 
Kona 64kwh MY20.5 nyt pihassa, ja pitäisi tuolle onnettomalle latausluukulle keksiä joku patentti. Vielä ei varsinaisia ongelmia ole sen kanssa ollut, mutta tänään oli reippaasti lunta päällä ja epäilen että ongelmia on ennenpitkää tiedossa. Pitäisi varmaan ensitöikseen laittaa tuohon luukkuun joku tiiviste, jottei ajossa puske lunta latausluukun sisälle. Toisekseen tuohon latauspistooliin olisi ajatuksena tulostaa (edit: 3D-tulostimella, siis) tuon latausluukun kannen muotoinen kaulus, jolloin ei pääsisi lumi myöskään ladatessa tuohon koteloon. Noihin on kyllä jotain kamalia pussivirityksiä suojaksi, mutta ne pitäisi joka kerta viritellä paikalleen. Jos tuo kansi olisi integroitu tuohon latauspistooliin niin sitä ei erikseen tarvitsisi asettaa paikalleen joka latauksen yhteydessä. Pitäisi siis sen verran jaksaa askarrella, että saisi mallinnettua tuon aukon Fusion360:n ja tulostettua testikappaleen.

Oman Leafin olen pärjäillyt lumen kanssa. Ajon aikana luukun alle ei mene lunta, mutta latauksen aikana kyllä jos sattuu satamaan. Tosin kun latauksen aikana kannen laittaa niin kiinni, kuin johto antaa myöden, niin kansi jää ikäänkuin katoksi ”lataus aukolle”. Kansi aukeaa siis ylöspäin. Näin ollen aukko ei ole yleensä kauheasti lumessa. Enkä ole välittänyt lumesta erityisesti kuin latausporttien osalta.

Ja suht etelässä asuen ei lumi kauaa viihdy muutenkaan luukun sisäpuolella, vaan sulaa säännöllisesti. Suurempia ongelmia tuleekin enemmän pitkillä pakkaskausilla, kun lumi ja jää ei pääse sulamaan.

Yleisesti ottaen em. asiaan ei ole suunnittelussa otettu juurikaan kantaa. Mutta ainakaan Leafissa en ole kokenut tarpeelliseksi suojata aukkoa lumen varalta. Mutta monessa autossa latausportit ovat autojen sivulla, jolloin ne ovat täysin paljaana mikäli luukku aukeaa sivulle. Oliko näin myös Konassa?
 
Oman Leafin olen pärjäillyt lumen kanssa. Ajon aikana luukun alle ei mene lunta, mutta latauksen aikana kyllä jos sattuu satamaan. Tosin kun latauksen aikana kannen laittaa niin kiinni, kuin johto antaa myöden, niin kansi jää ikäänkuin katoksi ”lataus aukolle”. Kansi aukeaa siis ylöspäin. Näin ollen aukko ei ole yleensä kauheasti lumessa. Enkä ole välittänyt lumesta erityisesti kuin latausporttien osalta.

Ja suht etelässä asuen ei lumi kauaa viihdy muutenkaan luukun sisäpuolella, vaan sulaa säännöllisesti. Suurempia ongelmia tuleekin enemmän pitkillä pakkaskausilla, kun lumi ja jää ei pääse sulamaan.

Yleisesti ottaen em. asiaan ei ole suunnittelussa otettu juurikaan kantaa. Mutta ainakaan Leafissa en ole kokenut tarpeelliseksi suojata aukkoa lumen varalta. Mutta monessa autossa latausportit ovat autojen sivulla, jolloin ne ovat täysin paljaana mikäli luukku aukeaa sivulle. Oliko näin myös Konassa?
Luukku on keulassa, tässä jonkun demonstroimana ongelmaa:
 
Kona 64kwh MY20.5 nyt pihassa, ja pitäisi tuolle onnettomalle latausluukulle keksiä joku patentti. Vielä ei varsinaisia ongelmia ole sen kanssa ollut, mutta tänään oli reippaasti lunta päällä ja epäilen että ongelmia on ennenpitkää tiedossa. Pitäisi varmaan ensitöikseen laittaa tuohon luukkuun joku tiiviste, jottei ajossa puske lunta latausluukun sisälle. Toisekseen tuohon latauspistooliin olisi ajatuksena tulostaa (edit: 3D-tulostimella, siis) tuon latausluukun kannen muotoinen kaulus, jolloin ei pääsisi lumi myöskään ladatessa tuohon koteloon. Noihin on kyllä jotain kamalia pussivirityksiä suojaksi, mutta ne pitäisi joka kerta viritellä paikalleen. Jos tuo kansi olisi integroitu tuohon latauspistooliin niin sitä ei erikseen tarvitsisi asettaa paikalleen joka latauksen yhteydessä. Pitäisi siis sen verran jaksaa askarrella, että saisi mallinnettua tuon aukon Fusion360:n ja tulostettua testikappaleen.
Sinne sisälle voisi kokeilla laittaa vaikka muovipussin näin ensihätään.
 
Se demonstroija olin mä

edit: Onnea autolle, mun silmissä aivan sähköautojen parhautta Kona.

Hyundai on sitä koittanut paikkailla huonolla menestyksellä. Ongelma siis tulee tuiskusss ajaessa, ei suinkaan aina eikä kaikenlaisesta tuiskusta.

mitä omistajien FB-ryhmässä olen lukenut, niin siihen ovat onnistuneet apua omatoimisesti rakentamaan. Joten ellet vielä ole, niin kannustan liittymään (Jos FB ylipäätään käytössä)
Hyundai/Kia-sähköautoilijat
 
Näenkö oikein että ovipahvi on kirkkaan valkoinen? En heti keksi mitään typerämpää ja epäkäytännöllisempää. Miksi ihmeessä?

No tuo on osa mustavalkoista sisustusta, eli ihan design-valinta. Itse pinta on pehmeää leatherettea. Saa sisustuksen täysmustanakin, mutta ankeahan se on valkoiseen verrattuna. Tuo on kahvan korkeudella, eli ei sitä jalalla vahingossa potkita, mutta rasvanäppi saa toki tuon likaiseksi.
 
Onkohan oikea paikka kysyä/keskustella mutta mistä löytyy tulevien latauspaikkojen tiedot? Jyväskylän pohjoispuolella pl oulun seutu on aika harvaa aluetta. Onko vielä tiedossa mihin tulee v2021 aikana uusia latausasemia?
 
Onkohan oikea paikka kysyä/keskustella mutta mistä löytyy tulevien latauspaikkojen tiedot? Jyväskylän pohjoispuolella pl oulun seutu on aika harvaa aluetta. Onko vielä tiedossa mihin tulee v2021 aikana uusia latausasemia?

Moi, mitään yleistä listaa ei ole. Mutta esim Kuusamon cittari , prisma ja Rukan kauppa saa laturit ny keväällä.

Tietoa joutuu hakee ja suhteilla kyselee.
 
Onkohan oikea paikka kysyä/keskustella mutta mistä löytyy tulevien latauspaikkojen tiedot? Jyväskylän pohjoispuolella pl oulun seutu on aika harvaa aluetta. Onko vielä tiedossa mihin tulee v2021 aikana uusia latausasemia?


Esim. plugsharessa jos on kiintoavaimen kuva niin se on joko huollossa tai tulossa PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You

Sitten operaattoreiden omilta sivuilta ja kartoilta voi löytyä

Supereita muutama tulossa: Käy myymälässä | Tesla

Ionity kartalla ei näy yhtään tulevaa tällä hetkellä: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
 
Jossain näin listan niistä rahoituksista mitkä oli hyväksytty tietylle alueelle. Rovaniemelle oli tulossa vissiin 2x50 kw + 2x150 kw latureit ja moneen muuhunkin paikkaan.
 
Onkohan oikea paikka kysyä/keskustella mutta mistä löytyy tulevien latauspaikkojen tiedot? Jyväskylän pohjoispuolella pl oulun seutu on aika harvaa aluetta. Onko vielä tiedossa mihin tulee v2021 aikana uusia latausasemia?
Kauhean paljoa eivät yleensä keskeneräisistä hankkeista puhu. Joskus yrittäjä kertoo hankeestaan paikallislehdessä tai pressitiedotteessa . Yleensä kuitenkin tiedot uudesta latausasemasta tulee kun joku bongaa rakenteilla olevan laturin ja ilmoittaa siitä Facebookin "Latausverkosto - nyt!" tai twitterin "pikalaturit" tilille.

Poikkeuksena on julkisesti rahoitetut laturit. Liikenteen infratuki-sivuilla on lista niistä:


Vuoden 2020 päätökset eivät ole tulleet vielä pikalaturien osalta, ne julkaistaan joskus helmikuussa,
 
Olisikohan muuten mitään tsäänssiä, että tässä kauneusleikatussa Kona electric 2021 -mallissa olisi tehty nuille latausluukun talviongelmille mitään?

Muutenhan tuossa ei nykyiseen malliin paljon eroa ole. Hieman parempi perusvarustelu, sisätiloissa minimaalisia muutoksia ja etäohjaus on ilmeisesti vihdoin mukana:
"Tietoviihdejärjestelmä on päivitetty myös, siitä löytyvät Bluelink®, Hyundai LIVE Services ja Apple CarPlay sekä Android Auto"
 
Suurin ongelma itselleni tuossa Konassa on järkyttävän muovinen ohjaamo. Samasta syystä Ioniq ei houkutellut edes koeajamaan.
 
Melkoinen hintaero on saksan Model 3:lla suomeen vaikka alveissa suht pieni ero (19% vs 24%) ja autovero Model 3:lle ei ole kuin reilun tonnin. Suomen verotuksella täällä Model 3:n hinta pitäisi alkaa noin 43000 eurosta.

Herää kysymys, että miksi suomessa hinta on 7000e kalliimpi.
Suomessa hankintatuki on 49 999€. Muistelen että Saksassa parhaan tuen saisi 39 999€ autoon. Tuossa varmaan yksi syy miksi Tesla myy Model 3 mallia edullisesti. Ja Suomessa kauppa käy ilman alennustakin. Eli kannattaa jättää ostamatta :)
 
Onko kukaan kuullut enempää tästä Kian uutuudesta?


Kuulostaa jotenkin uskomattomalta, että suorituskyvyssä mennään suoraan Teslan ja Porschen parhaimpien joukkoon:

"Utilizing the same 800-volt battery system as the Porsche Taycan, the Kia CV will support rapid charge times. When using a 350-kW charger, the battery will charge from 20-80 percent in around 20 minutes. A high-performance version will also reportedly accelerate from 0-62 mph in less than three seconds, but this will inevitably affect the driving range."

Menee heti omalle odotuslistalle ja varmaan pakko katsoa vielä tämä kortti ennen kuin laittaa nimeä seuraavaan sopimuksen.
 
Ihan lupaavat lukemat. Ionitylla saisi latauksesta kaiken siis irti.
 
Onko tuossa siis ostettu porschelta voimalinja vai onko se mainittu vain sen 800V takia? Eli voimalinja voisi olla Hyundailta kuten muissakin Kian vehkeissä?
 
Onko tuossa siis ostettu porschelta voimalinja vai onko se mainittu vain sen 800V takia? Eli voimalinja voisi olla Hyundailta kuten muissakin Kian vehkeissä?

Eiköhän siinä haeta sitä että akusto on sama LG chemin 800V paketti
"That is exactly what the Porsche Taycan’s battery design does. Its packs contains a total of 396 individual cells made by LG Chem, mechanically arranged into 33 modules of 12 cells each. Electrically, the 396 cells are divided into two sets connected in parallel. In each set, there are 198 cells connected in series. The maximum voltage of the pack is 835 V (that’s 198 multiplied by 4.2 V). Each LG Chem cell is rated at 64.6 A.h, equivalent to an energy capacity of 236 W.h. When the energy from all 396 cells is added, we calculate a total pack maximum energy capacity of 93.4 kWh — just a little less than the maximum pack energy capacity of the Tesla Model S (100 kWh)."
 
Tammikuu taputeltu, kovatkaan pakkaset ( -36) ei tuottaneet murheita.
Tesla on soveltunut Kuusamoon hyvin, ipanoiden kanssa arki ja matkaaminen sujuu vaivattomasti.
Kertaakaan ei ex autoja ole tullut ikävä.

Eilen kävin Kemijärvellä, vakkariin 95km/h , sisälämmöt automaagilla 20 , kulutus 197wh/100Km mennessä ja takasin tullessa 203wh/100km (EDIT- ->>>> -12 oli pakkasta

Katsotaan mitä helmikuu tuo tullessaan :O
 
Viimeksi muokattu:
Tammikuu taputeltu, kovatkaan pakkaset ( -36) ei tuottaneet murheita.
Tesla on soveltunut Kuusamoon hyvin, ipanoiden kanssa arki ja matkaaminen sujuu vaivattomasti.
Kertaakaan ei ex autoja ole tullut ikävä.

Eilen kävin Kemijärvellä, vakkariin 95km/h , sisälämmöt automaagilla 20 , kulutus 197kwh/100Km mennessä ja takasin tullessa 203kwh/100km

Katsotaan mitä helmikuu tuo tullessaan :O

Aika tuuheat on kulutukset Teslassa tai sitten olet unohtanut pilkut välistä. :rofl2:
 
Miillä tammikuun pakkasissa suurinpiirtein samalla ajoprofiililla, millä meni kesälllä 160 kWh tuntumaan kuukausi, meni nyt 260 kWh. Perus lapset-kauppa-työ ajoa 2-20 km kerta-ajosuoritteella. Muutaman minuutin esilämmitys kotona/töissä. Periaatteessa auto siis täyttää edelleen alkuperäisen hankintaperusteensa mainiosti, joutuu vain vähän useammin pistämään töpseliin. Lumisilla pikkuteillä hirveän kiva ajettava ja kabiini lämpiää nopeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom