Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Siltä varalta, että on jäänyt muilta Kia-kuskeilta huomaamatta: Kia Uvo -sovellus on nyt App Storessa.

Olettaisin saman koskevan Hyundaita (bluelink?) sama appi kun on käytännössä kyseessä.

Vaikuttaa kätevältä, saa mm. auton lämpimäksi etänä.
 
Siltä varalta, että on jäänyt muilta Kia-kuskeilta huomaamatta: Kia Uvo -sovellus on nyt App Storessa.

Olettaisin saman koskevan Hyundaita (bluelink?) sama appi kun on käytännössä kyseessä.

Vaikuttaa kätevältä, saa mm. auton lämpimäksi etänä.
Ei tietääkseni toimi Hyundailla kuin MY21 eteenpäin. Kialla lienee sama, ellei ole ulkomailta tuotu. Rauta puuttuu autosta. Omassa autossa ei valikoista Bluelinkiä löydy.
 
No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.
Sähköllä se normaali päiväajo on halpaa mutta matkustaminen ei niinkään enää. Jos siis kotilataus mahdollista. Matka-ajossa joka puolella nostettu AC, että pikalatauksia niin julkista käyttäessä tuo etu katoaa ns. heti. Kaikki tämä tapahtunut tässä vuoden sisään.

Jos ajaa paljon vuosittain eli 30-40+ säästää kyllä sähköllä.
 
Jos ajaa paljon vuosittain eli 30-40+ säästää kyllä sähköllä.

Sano jos olen väärässä, mutta mielestäni on ihan sama säästöjen kannalta paljonko ajaa. Enemmänkin on merkistystä juuri sillä, että mistä lataa. Omat lataukset kotona 95% ja kyllä on millään vehkeellä vaikea tällä hetkellä lyödä tuota noin 2€/100km.
 
Näitä nousevia lataus hintoja ajatellen on kyllä hyvä et valitsin Teslan vaikka kotona lataankin 90% ajasta.

Superit ilmaisia edelleen meidän kulkineessa. Ja toki myös nuo teslan destination laturit.


Mutta jännä nähdä mihin suuntaan K-lataus sun muut menee, luulis et kilpailua ku tulee (prisman tai muiden laturit) niin tulis jotain painetta laskea hieman hintaa.

Toki jos 90% kotona esim latauksista niin eipä hirveästi haittaa vaikka loput reissut jotain maksaa.
 
Sano jos olen väärässä, mutta mielestäni on ihan sama säästöjen kannalta paljonko ajaa. Enemmänkin on merkistystä juuri sillä, että mistä lataa. Omat lataukset kotona 95% ja kyllä on millään vehkeellä vaikea tällä hetkellä lyödä tuota noin 2€/100km.
Kuten sanoit niin voit ladata kotona. Mutta jos matkustat ja joudut käyttämään julkista niin silloin aletaan olemaan jo bensan kanssa samoissa.
 
Näitä nousevia lataus hintoja ajatellen on kyllä hyvä et valitsin Teslan vaikka kotona lataankin 90% ajasta.
Superit ilmaisia edelleen meidän kulkineessa. Ja toki myös nuo teslan destination laturit.

Tarkoitat "onneksi ostin käytetyn Teslan". Eihän Superit uusissa ole ilmaisia ja Superien hinta on noussut vuodessa nyt 54%.

Mutta jännä nähdä mihin suuntaan K-lataus sun muut menee, luulis et kilpailua ku tulee (prisman tai muiden laturit) niin tulis jotain painetta laskea hieman hintaa.

Eiköhän hinta ole lähinnä latureissa ylöspäin.
 
Mutta jännä nähdä mihin suuntaan K-lataus sun muut menee, luulis et kilpailua ku tulee (prisman tai muiden laturit) niin tulis jotain painetta laskea hieman hintaa.

Onko kukaan muu miettinyt sähkön siirtohintoja? Eihän sähkönhinta muodostu kotonakaan pelkästään sähköyhtiön myymästä kWh hinnasta, vaan iso osa laskua on myös paikallisen sähköyhtiön siirtohinnat. Joidenkin sähköyhtiöiden alueella siirtohinnat voivat olla sähkön kokonaishinnasta jopa 80%. Kotilatauksen lisäksi myös julkisten latauspisteiden ylläpitäjät joutuvat maksamaan siirtohinnat. Nämä siirtohinnathan ovat olleet pilvissä niin kuin kaikki tietää. Jos näiden uusien lakimuutosten jälkeen nuo naurettavuuksiin kohonneet siirtohinnat saadaan laskemaan, se saattanee säteillä positiivisesti myös julkisten latauspaikkojen hinnoitteluun kotilataushintojen lisäksi.
 
Joidenkin sähköyhtiöiden alueella siirtohinnat voivat olla sähkön kokonaishinnasta jopa 80%

Nämä tällaiset "käytin sähköä yhtenä päivänä vuodessa ja kuukausimaksut olivat suuret" artikkelit eivät vaikuta kyllä mitenkään latauspisteisiin. Kotitalouksien sähkölaskut eivät liity mitenkään tällaisiin suuremman luokan sähkönkäyttäjiin, hinnoittelumallikin on eri sähkönsiirrossa. Verotus on toki sama jos ei tule muutosta jossa pääsisivät veroluokka 2:n, mutta muuten ei ole nähtävissä mitään muutosta.
 
Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.

 
Nämä tällaiset "käytin sähköä yhtenä päivänä vuodessa ja kuukausimaksut olivat suuret" artikkelit eivät vaikuta kyllä mitenkään latauspisteisiin. Kotitalouksien sähkölaskut eivät liity mitenkään tällaisiin suuremman luokan sähkönkäyttäjiin, hinnoittelumallikin on eri sähkönsiirrossa. Verotus on toki sama jos ei tule muutosta jossa pääsisivät veroluokka 2:n, mutta muuten ei ole nähtävissä mitään muutosta.

Taisin sekoittaa verotusta liikaa ajatukseen, kiitos täsmennyksestä. :thumbsup:
 
Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.

Tuo artikkeli on vanhentunut (lukee muuten siinä heti alkuun) ja väärin 1.3.2020 lähtien. Eli kohta vuoden verran.
 
Tuo artikkeli on vanhentunut (lukee muuten siinä heti alkuun) ja väärin 1.3.2020 lähtien. Eli kohta vuoden verran.
Ionityllä taitaa olla jo 0.95€/min. Pakkaskeliä ja 50kWh tuella olevaa autoa layaukseen, niin puhutaan yli 30€/100km hinnasta. Eli kallista on.
 
Oma ajatukseni tulevasta on se, että jonkinlaisen ajan kuluttua kauppojen lataushinnat laskevat. Kaupat taistelevat asiakkaista ja parhaimman kokonaispalvelun tarjoajat vievät suuremman määrän asiakkaita. Latauspisteiden kustannukset ovat kaupan kokoisessa kiinteistössä vielä melko pieniä verraten esim mitä maksaa lämmin autopaikoitustila, jolle ei esim tule mitään suoraa katetta. Kaikki tuotto tulee päivittäistavarakaupasta tuollekin kalliisti rakennetulle infralle.

Latauspisteiden hinnoittelulla ei voi olla suurtakaan merkitystä ison kaupan tulokseen. Mutta sillä on merkitystä, että kauppa pystyisi saamaan vakituisia maksukykyisiä asiakkaita hyvin palvelevan kokonaisuuden kautta. Johon kuuluu mm. helposti kuljettava piha-alue pysäköinteineen, oli sitten lämmin tai kylmä. Hyvät lataus mahdollisuudet. Mahdollisesti Alko samassa kiinteistössä, sekä muita palveluita. Unohtamatta tietenkään laadukasta kauppaa itsessään.

Lyhykäisyydessään miellän pitkässä juoksussa latauksen osana pysäköinti infraa, joka on ilmaista ja sen kate tulee kaupassa käyvien asiakkaiden tekemien ostosten kautta. Tosin luulen myös, että kun vuosia kuluu niin jatkuvilla latauksilla ei tule olemaan kovin suurta arvoa sähköautojen ollessa nykyistä parempia. Joko sähköinen kantama on niin hyvä, ettei jatkuvalle lataukselle ole tarvetta tai sitten joku toinen teknologia tulee korvaamaan sähkön.
 
Tossa sivusilmällä kattelin Teknavin Instagramista storyn puolelta lyhyen esittelyn tosta Volvon XC40 Rechargesta, ja ainakin tuon pelkistetyn tutustumisen perusteella tulee sellanen fiilis, että miksiköhän tätä harkitsisi? Lähtöhinta 62 000 euroa ja talviolosuhteissa ainakin tällä koeajajalla range jäi 200–250 kilometriin, ja valikotkin oli kummallisella tavalla todella pelkistetyt, vaikka sähköautossa varmaan toivoisi saavan jos jonkinlaista dataa ajosuorituksista.

En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.
 
Miten tuo ladatun sähkön määrä jakautuu koti/fortum/sc välillä? Äkkiseltään kun tuota ei voi kovin edullisena pitää vrt fossiilikoneet

Kotona 7,8€ 65kWh

Fortum 8,6€ 36,4kWh

Supercharger 9,25€ 25kWh

Hieman yläkanttiin nuo laskut on, kovin moni ei varmaan istu autossa paria tuntia samalla kun konffaa sitä latauslaitetta, joten siitä tulee muutama kWh ylimääräistä. Mutta en tiedä tarkkaan paljonko energiaa kului siinä joten jätin ne mukaan. Superillakin olisi 5 minuuttia riittänyt, mutta meni 10 kun haettiin tuliaispullat. Se on sitten taas realismia, aina ei ole niin nopea kuin luulee

Päivän keskikulutus muodostui jonnekin 190-195wh/km paikkeille.

Tällä voidaan laskea että kotisähköllä rahaa menee 2,34€/100km, Fortumilla 4,6€/100km ja Superilla 7.215€/100km

Eli pidän silti kohtuullisen edullisena verrattuna fossiileihin.
 
Tossa sivusilmällä kattelin Teknavin Instagramista storyn puolelta lyhyen esittelyn tosta Volvon XC40 Rechargesta, ja ainakin tuon pelkistetyn tutustumisen perusteella tulee sellanen fiilis, että miksiköhän tätä harkitsisi? Lähtöhinta 62 000 euroa ja talviolosuhteissa ainakin tällä koeajajalla range jäi 200–250 kilometriin, ja valikotkin oli kummallisella tavalla todella pelkistetyt, vaikka sähköautossa varmaan toivoisi saavan jos jonkinlaista dataa ajosuorituksista.

En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.
Ootko käynyt vielä koeajamassa tuota xc40 p8 volvoa? Teslan nelivetokin maksaa vähän yli 50 000€.

Toisaalta en minäkään ostaisi volvoa, kun ajomatka on kohtalaisen lyhyt. Mukavan tehokas kyllä.
 
Tossa sivusilmällä kattelin Teknavin Instagramista storyn puolelta lyhyen esittelyn tosta Volvon XC40 Rechargesta, ja ainakin tuon pelkistetyn tutustumisen perusteella tulee sellanen fiilis, että miksiköhän tätä harkitsisi? Lähtöhinta 62 000 euroa ja talviolosuhteissa ainakin tällä koeajajalla range jäi 200–250 kilometriin, ja valikotkin oli kummallisella tavalla todella pelkistetyt, vaikka sähköautossa varmaan toivoisi saavan jos jonkinlaista dataa ajosuorituksista.

En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.

Jos haluaa sähköauton millä voi vetää. Ne on vielä harvassa
 
Mitä on testejä seuraillut, niin XC40 taitaa tällä hetkellä olla kaikkein eniten kuluttava sähköauto. Jopa paljon suurempi ja ei mikään erityisen pihi Audi E-Tron vie vähemmän.
 
En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.

Aika oudot vertailukohteet. Tuon mainitsemasi Model 3:n range talvella olisi aivan sama kuin tuo Volvon, joten sama kritiikki osuisi kumpaankin. Eikä tuossa Model 3:ssa ole nelivetoa, joten ei se siinäkään vertailukelpoinen ole. Mennäänkö tässä taas vertailuun "miksi ostaa Volvo kun voisi ostaa Toyotan" ? Kuitenkin eri kohdeyleisölle.
 
Ootko käynyt vielä koeajamassa tuota xc40 p8 volvoa? Teslan nelivetokin maksaa vähän yli 50 000€.

Toisaalta en minäkään ostaisi volvoa, kun ajomatka on kohtalaisen lyhyt. Mukavan tehokas kyllä.
En ole, eikä ylipäätään tuon hintaluokan autot ole kiikarissa. Eikä sähköautoiluunkaan siirtyminen ole lainkaan varmaa.

Äkkiseltään tuntui vaan vähän kalliilta, mutta toi veto-ominaisuus on kieltämättä ymmärrettävä. Enkä tietty ketään tosissani syyllistä, jos Volvoon päätyy.
 
Aika oudot vertailukohteet. Tuon mainitsemasi Model 3:n range talvella olisi aivan sama kuin tuo Volvon, joten sama kritiikki osuisi kumpaankin. Eikä tuossa Model 3:ssa ole nelivetoa, joten ei se siinäkään vertailukelpoinen ole. Mennäänkö tässä taas vertailuun "miksi ostaa Volvo kun voisi ostaa Toyotan" ? Kuitenkin eri kohdeyleisölle.
Hyvä pointti. :thumbsup: Tää olikin sellainen ensimmäinen tunne, mikä siitä videosta ja autosta jäi. En muistanut, että nelivetoista Teslaa ilmeisesti ei 50 tonnilla saa.
 
Jossain törmäsin juttuun, että sähköiseen XC40 tullut päivitys, joka laskee kulutusta merkittävästi. Ainakin osa tuli vissiin agressiivisen jarrujen kuivatuksen uudelleen ohjelmoinnista, mistä johtuen vastus laskenut merkittävästi.
Odotellaan testejä.

Ja onhan Model3 täysin erilainen auto. Matala kuin mikä versus Volvon katumaasturi.
 
Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.

Lainaamasi pätkähän on bullshittiä, koska nimenomaan Audi e-tronilla lataus maksaa paljon vähemmän, eli n. 20e.

Sen sijaan esim. Teslalla lataus maksaa tuon 60e / "tankilliselta".
 
Volvoa en ole koeajanut, mutta kaikkien kommenttien perusteella mitä täälläkin on näkynyt tulee sellainen fiilis, että "seuraava versio lienee jo ihan kelvollinen". Vähän kuten id.3/id.4 käyttöliittymätkin ja materiaalien laatupuutteet, facelift korjannee varmasti ison osan murheista. Ensimmäisen version ostajat pohtii siinä kohtaa autonsa kanssa, että helvettiäkö mä tällaisen ostin :D
 
Ja siis selkeyttääkseni omaa ajatustenkulkua, lähdin kai alitajuisesti siitä olettamuksesta että ostaja etsii ensisijaisesti sähköautoa ja ehkä toisena vasta nelivetoista sähköautoa. Eli siis määräävin kriteeri on käyttövoima, sillä voisin kuvitella, että monet sähköautoa etsivät ovat valmiita luopumaan aiemmista mieltymyksistään ja toiveistaan, ja autoa etsiessä saattavat katsella vähän jokaista vaihtoehtoa. Jos taas ostajalle on ehdottoman tärkeää saada neliveto ja vetokyky, valikoima ilmeisesti kapenee aika tavalla, ja silloin joku talviolosuhteiden range ei välttämättä olekaan niin tärkeä kriteeri.

Jokainen tietenkin itse asettaa hinnan, jonka on valmis tietystä ominaisuudesta maksamaan. Mulla tässä hypoteesin keskiössä oli henkilö, joka etsii sähköautoa ja ehkä pitäisi nelivetoakin hyödyllisenä, mutta siitä päästään siihen, onko se neliveto 10 000 euron arvoinen vai ei. Ja onko se 10 000 euron tuoma lisä muustakin kuin nelivedosta, kuten vaikka Volvon (oletettavasti) paremmasta viimeistelyjäljestä.

Omalla kohdalla pidän nelivetoa erittäin hyvänä ominaisuutena, mutta en omassa arjessa varsinaisesti ehdottomasti tarvitse sitä, joten jos olisin tämä sama kuvitteellinen ostaja, katsoisin varmaan halvempia malleja, ellei sitä kymppitonnia halua käyttää vaikka siihen, että paneelit, penkit, nappulat ja muut on laadukkaampaa jälkeä. En mä ehkä tavallisesti näin erilaisia autoja usein vertaile, mut sähköautojen suhteen jotenkin on kiva verrata vähän laajemmin malleja keskenään.
 
Volvoa en ole koeajanut, mutta kaikkien kommenttien perusteella mitä täälläkin on näkynyt tulee sellainen fiilis, että "seuraava versio lienee jo ihan kelvollinen". Vähän kuten id.3/id.4 käyttöliittymätkin ja materiaalien laatupuutteet, facelift korjannee varmasti ison osan murheista. Ensimmäisen version ostajat pohtii siinä kohtaa autonsa kanssa, että helvettiäkö mä tällaisen ostin

XC40:n muu suunnittelu tosin ei ole "ensimmäisen sukupolven" tavaraa (XC60 / XC90 perustuu samaan softaan mitä tulee käyttöliittymiin), kyllähän se on myynnissä bensakoneellakin ja Volvo on hetken aikaa autoja tehnyt.
 
XC40:n muu suunnittelu tosin ei ole "ensimmäisen sukupolven" tavaraa (XC60 / XC90 perustuu samaan softaan mitä tulee käyttöliittymiin), kyllähän se on myynnissä bensakoneellakin ja Volvo on hetken aikaa autoja tehnyt.
No ihan tästäkin ketjusta poimittuna pientä näyttöä, "tulossa" oleva softafeatureita, muuta typeryyttä (sähköautopuolen)softassa, range on mitä on... Kyllä se sähköautojen ominaisuuksien ja softan täysimääräinen hyödyntäminen ja muotoilu muutaman iteraation ottaa, oli autoja tehnyt sitten 5 tai 50 vuotta. 60-70 k€ on paljon betatestaajan roolista.
 
No ihan tästäkin ketjusta poimittuna pientä näyttöä, "tulossa" oleva softafeatureita, muuta typeryyttä (sähköautopuolen)softassa, range on mitä on... Kyllä se sähköautojen ominaisuuksien ja softan täysimääräinen hyödyntäminen ja muotoilu muutaman iteraation ottaa, oli autoja tehnyt sitten 5 tai 50 vuotta. 60-70 k€ on paljon betatestaajan roolista.

Range on se mitä akusta saa, ajattelitko Volvon kehittävän uuden akkuteknologian seuraavaan malliin? Ei kykene muutkaan valmistajat - samalla tasolla Volvo on kuin muutkin. En ymmärrä mikä tuossa muotoilussa on, pitääkö sen näyttää joltain UFO:lta? Volvon asiakaskunta ei välttämättä sellaisia halua, joten ei Volvon kannata sellaisia tehdäkään.

Mitä tulossa olevia featureja siis halusit? Sen perusteella mitä XC40:sta (tosin bensakoneella) olen ajanut, niin ei se tuntunut mitenkään keskeneräiseltä autolta. Mikä tekee siitä betatestaajan? Ei tässä olla mitään Teslan "keksitään uudestaan lämmitysjärjestelmä" ongelmia ratkomassa, Volvolta on löytynyt sellainen jo vuosikymmeniä.
 
XC40:n muu suunnittelu tosin ei ole "ensimmäisen sukupolven" tavaraa (XC60 / XC90 perustuu samaan softaan mitä tulee käyttöliittymiin), kyllähän se on myynnissä bensakoneellakin ja Volvo on hetken aikaa autoja tehnyt.

On siinä jotain ensimmäisen sukupolven asioita. Koeajolla se ohjeistaja erikseen mainitsi että muissa Volvoissa on eri systeemit, se näkyy esimerkiksi siinä että heidän pitää kehittää uusi puhelinsovellus, vanha ei toimi XC40 P8 kanssa. Eli bensakoneisen XC40 infotainment sun muut on jotenkin perustavanlaatuisesti erilaiset kuin P8:n
 
Range on se mitä akusta saa, ajattelitko Volvon kehittävän uuden akkuteknologian seuraavaan malliin? Ei kykene muutkaan valmistajat - samalla tasolla Volvo on kuin muutkin. En ymmärrä mikä tuossa muotoilussa on, pitääkö sen näyttää joltain UFO:lta? Volvon asiakaskunta ei välttämättä sellaisia halua, joten ei Volvon kannata sellaisia tehdäkään.

Mitä tulossa olevia featureja siis halusit? Sen perusteella mitä XC40:sta (tosin bensakoneella) olen ajanut, niin ei se tuntunut mitenkään keskeneräiseltä autolta. Mikä tekee siitä betatestaajan? Ei tässä olla mitään Teslan "keksitään uudestaan lämmitysjärjestelmä" ongelmia ratkomassa, Volvolta on löytynyt sellainen jo vuosikymmeniä.
Hieman taitaa olla volvo-lasit juuttuneet päähäsi? Alkuperäinen kommentti ei ollut edes mitenkään volvo-spesifinen, samat ”ekaa täyssähköä tekemässä” päänsäryt muillakin on kuten sanoin. Muotoilulla viittasin tietysti nykyisen käyttöliittymän kummallisuuksiin. Ymmärrän kyllä, että eläkeläislook haukkuja on kuultu sen verran, että se tulee muotoilusta ekana mieleen. Itselle S90/V90 oli ensimmäisiä, jotka ei tuonut pientä oksennusta suuhun sisustoiltaan. Toivottavasti xc40 on jatkanut samoilla linjoilla. Range varmasti paranee kun mallisarjat etenee, ihan selväähän se on. Eikä taaskaan mitenkään volvo-kommentti. Voi olla, että volvolla paranee suhteellisesti nopeasti ihan softallakin, kun jarrubugia sun muuta pukkaa. Mitä muuta lienee koodattu vähän väärin/konservatiivisesti. Bensalla kun oot ajellut, niin ethän sä sitten edes ole törmännyt noihin kipupisteisiin mitä ketjussakin mainittu...
 
Hieman taitaa olla volvo-lasit juuttuneet päähäsi?

En ole koskaan Volvoa omistanut, joten aikamoiset lasit. En jaksa lähteä loppua kommenttisia quoteamaan, koska siis et ole edes koskaan nähnyt kyseistä autoa edes päätellen muotoilukommenteistasi ja koska et tunne edes sisustaa, niin vaikea keskustella kanssasi.

Voit kuvitella rangen paranevan, mutta ilman suuria muutoksia akkuteknologiassa ranget eivät tule paranemaan yhdessäkään autossa. Akut painavat, autot painavat ja niiden liikuttamiseen tarvitaan tarpeeksi voimaa. WLTP-lukemissa varmasti päästään huijaamaan lisää (esim. Tesla osaa niillä pelata), mutta ei se tule muuttamaan todellista rangea mihinkään. Jo nykyisten sähköautojen moottorien hyötysuhde on niin korkea, ettei siltä puolelta tulla paljonkaan muutoksia saamaan.

Käy nyt edes ajamassa joskus mainittuja autoja, tai edes muuten tutustumassa niihin. Kyllä ne autoliikkeessä päästävät koeajolle, jos et aivan resupekka ole (ja omistat ajokortin).
 
Tinkaus seis, ei tähän ketjuun turhaa tinkaa.
OT: Tämä taitaa olla joku murresana, kun en mä hintoja alaspäin ole tinkaamassa. Toki eihän se haittaisi, jos kaikista malleista lähtis 20 k€ hinnoista pois...

e: En viitsi tehdä uutta viestiä (tuohon tätä viestiä seuraavaan täsmennyksen), niin juu, idea tuli kyllä ymmärrettyä. Ei ole tarve tingata, varsinkaan mitään volvo vs. muu maailma asetelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
OT: Tämä taitaa olla joku murresana, kun en mä hintoja alaspäin ole tinkaamassa. Toki eihän se haittaisi, jos kaikista malleista lähtis 20 k€ hinnoista pois...
No lapissa tinkaus , tinkaaminen tarkoittaa myös asioista kiistelyä (juupas,eipäs tasolla) . :P
 
Audi julkaisi odotetusti e-Tronit eilen:
"Audi e-tron GT quattro ja Audi RS e-tron GT eivät tule suurena yllätyksenä, sillä niiden muotoja ja tekniikkaa on paljastettu moneen kertaan viimeksi kuluneiden kuukausien aikana. Täyssähköisen kaksikon tavoite on selvä: ne tulevat kilpailemaan samoista ostajista Tesla Model S:n kanssa. Ylellisten, noin sadantuhannen euron hintaisten, sähköautojen luokkaan on tulossa nopeaan tahtiin paljon kilpailijoita."
- Tekniikan Maailma

Saapa nähdä, Model S Plaid -mallien suorituskykylukemat ovat kyllä pikkuisen eri hehtaarilla. Audi lienee sisätiloiltaan ja rakenteeltaan laadukkaampi kokonaisuus.

Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
Siis onko sulla kotona bensapumppu vai löpöä kanisterissa?
 
Onhan tuo vielä varsin edullista, varsinkin jos verrokiksi ottaa edes hivenen sporttisen fossiilin.
No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.
Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.

Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. :) Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.
Mitä ihmettä? Tankkaamassa pitää käydä keskimäärin kerran viikossa-kahdessa normipulliaisella, kestää sen 3min.

Ja voisin kuvitella että sähköautoilijatkin tuntee sellaisen työkalun kuin hanskat?

Bensan loppuminen juuri kun on kiire on ongelma vain niille jotka eivät tykkää katsella bensamittaria ja eivät reagoi varoitusvaloihin.

Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.
Väärä ketju näille sähkö vs. fossiilinen yms väännöille. Sitä voi harrastaa omassa ketjussaan. Tämä ketju on sähköautoilukokemusten jakamiseen.

Edit: Siirretty offtopicia tuonne yleisketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan lataukseen laittaminen ja pois ottaminen se vasta ärsyttävää onkin. Ensin sisään autoon, painetaan nappia että saa latauskaapelin irti ja sitten ottamaan se irti. Tai vaihtoehtoisesti hanskat pois, jäätävillä näpeillä etsit kännykkää taskusta, avaat sen, avaat Tesla appin, odotat pari minuuttia ja voit painaa avaa lukitus ja sen jälkeen vetää se. Ei se tankkaaminen kovin vaikealta kyllä kuulosta, vähemmän hommaa kuin latauskaapelissa - ihmisten laiskuudella tosin ei taida olla rajaa.

Hmm, missäs autossa noin?

Teslan omissa latausjohdoissa on nappi joka avaa lukituksen. Laiska hommaa kotiin semmoisen. Muiden johtojen kanssa voi lukituksen avata auton avaimella, painaa pitkään takakontin avausnappia. Uudemmissa vuosimalleissa (2015+?) luukku aukeaa myös ihan sitä itse luukkua käsin painamalla, ja johto irtoaa kun painaa luukun alla olevaa nappia.

Edit: ohoh lainaamani viesti siirtyi sillä välin kun olin tätä kirjoittamassa, mutta tämä nyt ehkä sopiikin tähän ketjuun paremmin.
 
Pitääkö joissain autoissa sisältä vapauttaa latauspiha? Plugari-priuksessa nappi on siinä latausluukun sisällä ja se aukeaa jos lukot auki eli irti ei saa ilman väkivaltaa jos auto on lukossa.

Molemmissa tavoissa lienee puolensa.

Asia jota ehkä kaipaisin eniten on sisäänkelautuva latausjohto (vrt. puutarhaletkukela), liekkö tällaisia olemassa vielä?
 
Pitääkö joissain autoissa sisältä vapauttaa latauspiha? Plugari-priuksessa nappi on siinä latausluukun sisällä ja se aukeaa jos lukot auki eli irti ei saa ilman väkivaltaa jos auto on lukossa.

Molemmissa tavoissa lienee puolensa.

Asia jota ehkä kaipaisin eniten on sisäänkelautuva latausjohto (vrt. puutarhaletkukela), liekkö tällaisia olemassa vielä?

Ei taida olla.

Itse huomannut et spiraali type-2 johto on mukavampi ku suora kaapeli. Etenkin ku tuo suora type 2 piuha on turha pitkä.
 
Renault Twizyssä on spiraali Suko-johto keulassa pienen luukun alla.

Joo meillä on semmoinenkin, pojan mopoauto..
 
Ajaako kukaan sähköautomies vähän reilumpaa keskinopeutta? Itsellä monesti keskinopeudet luokkaa 90-95 km/h ja olis kiinnostavaa tietää, paljonko sähkö sillä tavoin kuluu? Tietysti enemmän ja epäoptimaalisesti.
Jatkuvasti lukee noita sähköautofoorumin "ajan supernätisti" pikkukulutuksella - mikä on tietysti totta - , mutta entä rumasti ja reippaasti ajettuna?
 
Ajaako kukaan sähköautomies vähän reilumpaa keskinopeutta? Itsellä monesti keskinopeudet luokkaa 90-95 km/h ja olis kiinnostavaa tietää, paljonko sähkö sillä tavoin kuluu? Tietysti enemmän ja epäoptimaalisesti.
Jatkuvasti lukee noita sähköautofoorumin "ajan supernätisti" pikkukulutuksella - mikä on tietysti totta - , mutta entä rumasti ja reippaasti ajettuna?

Model S:ssä ainakaan ei keskinopeus ihan älyttömästi vaikuta mitään. Satunnaiset kiihdyttelytkään ei juuri keskiarvossa tunnu.

Sen sijaan nyt talvikäytössä huomannut että lyhyt kaupunkiajo on kyllä myrkkyä, lämmitys vie suhteessa tehoa aika paljon. Etenkin kun tietysti mukavuudenhaluisena paahtaa kabiinin kuumaksi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.. Yli 300Wh/km näyttää kulutusmittari helposti. Ja mitään ilmalämpöpumppuahan tässä ei ole, sähköllä lämmittää.

Pitemmässä matka-ajossa kulutus on ihan kohtuullista. Kesällä pääsi sen kummemmin pihistelemättä alle 200Wh/km, nyt viikonloppuna heitettiin noin 500km lenkki ja keskikulutus oli 230Wh/km..
 
Model S:ssä ainakaan ei keskinopeus ihan älyttömästi vaikuta mitään. Satunnaiset kiihdyttelytkään ei juuri keskiarvossa tunnu.

Sen sijaan nyt talvikäytössä huomannut että lyhyt kaupunkiajo on kyllä myrkkyä, lämmitys vie suhteessa tehoa aika paljon. Etenkin kun tietysti mukavuudenhaluisena paahtaa kabiinin kuumaksi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.. Yli 300Wh/km näyttää kulutusmittari helposti. Ja mitään ilmalämpöpumppuahan tässä ei ole, sähköllä lämmittää.

Pitemmässä matka-ajossa kulutus on ihan kohtuullista. Kesällä pääsi sen kummemmin pihistelemättä alle 200Wh/km, nyt viikonloppuna heitettiin noin 500km lenkki ja keskikulutus oli 230Wh/km..

Joo, nämä on ihan järkevän kuuloisia. Taas oli joku päässyt oikeast Model S:llä 500km, mutta 160wh kulutuksella.. Lähinnä yritän omaan ajotyyliin peilailla, että minkä verran oletan auton kuluttavan omassa käytössä.. Varmaan joku 250wh-270wh, eli pitää jo tuhti akku olla että pystyisi käyttämään..
 
Teslan omissa latausjohdoissa on nappi joka avaa lukituksen. Laiska hommaa kotiin semmoisen. Muiden johtojen kanssa voi lukituksen avata auton avaimella, painaa pitkään takakontin avausnappia. Uudemmissa vuosimalleissa (2015+?) luukku aukeaa myös ihan sitä itse luukkua käsin painamalla, ja johto irtoaa kun painaa luukun alla olevaa nappia.

Teslan omasta 11kW laturista puuttui B-johdonsuoja, joten ostin sen sijaan VW:n vastaavan, joka tuntuu paremmin tehdyltä muutenkin. Myöskään mitään auton avainta ei ole, vaan on toki se läpyskä - tai voi laittaa sen kännykän taskuun. Kumpikaan ei kuitenkaan vapauta latausjohtoa missään tilanteessa (mielestäni myöskään tuossa matkalaturissa ei ole nappia), eikä takaluukussakaan ole mitään sellaista nappia mistä tuo onnistuisi. Ainoastaan luukun avaaminen onnistuu ulkopuolelta, silloin kun se toimii, painamalla kuskin puolen vilkun nurkkaa. Luukun alla ei myöskään ole nappia josta voisi vapauttaa mitään.

Näin homma on siis Model 3:ssa tehty, Model S:hän on vanhempaa suunnittelua - mutta Elonin mielestä kaikki napit ovat turhia, joten jokaisessa uudemmassa autossa noita mahdollisuuksia on aina vähemmän.
 


Et ole muistanut huutaa "Leviosa!"

Mutta tuolleen se aukeaa Model 3:ssa Teslan omalla piuhalla.

Edit: Ainakin EVChargeKingillä on johtoja missä on tuo nappi:
 
Model S:ssä ainakaan ei keskinopeus ihan älyttömästi vaikuta mitään. Satunnaiset kiihdyttelytkään ei juuri keskiarvossa tunnu.

Sen sijaan nyt talvikäytössä huomannut että lyhyt kaupunkiajo on kyllä myrkkyä, lämmitys vie suhteessa tehoa aika paljon. Etenkin kun tietysti mukavuudenhaluisena paahtaa kabiinin kuumaksi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.. Yli 300Wh/km näyttää kulutusmittari helposti. Ja mitään ilmalämpöpumppuahan tässä ei ole, sähköllä lämmittää.

Pitemmässä matka-ajossa kulutus on ihan kohtuullista. Kesällä pääsi sen kummemmin pihistelemättä alle 200Wh/km, nyt viikonloppuna heitettiin noin 500km lenkki ja keskikulutus oli 230Wh/km..

Samat huomiot. Pidemmät matkat tänäänkin -26 asteen pakkasessa menee ihan hyvin vaikka vauhtia se 100km/h.

Kulutus 230wh/km keskimäärin.
Lauhalla (-10/-15) 210wh/km helposti ihan normaalilla ajolla.

Kaupungissa saa kyllä pätkiä ajamalla hurjia lukemia :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 508 045
Jäsenet
74 402
Uusin jäsen
NikkE 06

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom