Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tietääkseni toimi Hyundailla kuin MY21 eteenpäin. Kialla lienee sama, ellei ole ulkomailta tuotu. Rauta puuttuu autosta. Omassa autossa ei valikoista Bluelinkiä löydy.Siltä varalta, että on jäänyt muilta Kia-kuskeilta huomaamatta: Kia Uvo -sovellus on nyt App Storessa.
Olettaisin saman koskevan Hyundaita (bluelink?) sama appi kun on käytännössä kyseessä.
Vaikuttaa kätevältä, saa mm. auton lämpimäksi etänä.
Sähköllä se normaali päiväajo on halpaa mutta matkustaminen ei niinkään enää. Jos siis kotilataus mahdollista. Matka-ajossa joka puolella nostettu AC, että pikalatauksia niin julkista käyttäessä tuo etu katoaa ns. heti. Kaikki tämä tapahtunut tässä vuoden sisään.No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.
Jos ajaa paljon vuosittain eli 30-40+ säästää kyllä sähköllä.
Kuten sanoit niin voit ladata kotona. Mutta jos matkustat ja joudut käyttämään julkista niin silloin aletaan olemaan jo bensan kanssa samoissa.Sano jos olen väärässä, mutta mielestäni on ihan sama säästöjen kannalta paljonko ajaa. Enemmänkin on merkistystä juuri sillä, että mistä lataa. Omat lataukset kotona 95% ja kyllä on millään vehkeellä vaikea tällä hetkellä lyödä tuota noin 2€/100km.
Näitä nousevia lataus hintoja ajatellen on kyllä hyvä et valitsin Teslan vaikka kotona lataankin 90% ajasta.
Superit ilmaisia edelleen meidän kulkineessa. Ja toki myös nuo teslan destination laturit.
Mutta jännä nähdä mihin suuntaan K-lataus sun muut menee, luulis et kilpailua ku tulee (prisman tai muiden laturit) niin tulis jotain painetta laskea hieman hintaa.
Mutta jännä nähdä mihin suuntaan K-lataus sun muut menee, luulis et kilpailua ku tulee (prisman tai muiden laturit) niin tulis jotain painetta laskea hieman hintaa.
Joidenkin sähköyhtiöiden alueella siirtohinnat voivat olla sähkön kokonaishinnasta jopa 80%
Nämä tällaiset "käytin sähköä yhtenä päivänä vuodessa ja kuukausimaksut olivat suuret" artikkelit eivät vaikuta kyllä mitenkään latauspisteisiin. Kotitalouksien sähkölaskut eivät liity mitenkään tällaisiin suuremman luokan sähkönkäyttäjiin, hinnoittelumallikin on eri sähkönsiirrossa. Verotus on toki sama jos ei tule muutosta jossa pääsisivät veroluokka 2:n, mutta muuten ei ole nähtävissä mitään muutosta.
Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.
Ionityllä taitaa olla jo 0.95€/min. Pakkaskeliä ja 50kWh tuella olevaa autoa layaukseen, niin puhutaan yli 30€/100km hinnasta. Eli kallista on.Tuo artikkeli on vanhentunut (lukee muuten siinä heti alkuun) ja väärin 1.3.2020 lähtien. Eli kohta vuoden verran.
Miten tuo ladatun sähkön määrä jakautuu koti/fortum/sc välillä? Äkkiseltään kun tuota ei voi kovin edullisena pitää vrt fossiilikoneet
Ootko käynyt vielä koeajamassa tuota xc40 p8 volvoa? Teslan nelivetokin maksaa vähän yli 50 000€.Tossa sivusilmällä kattelin Teknavin Instagramista storyn puolelta lyhyen esittelyn tosta Volvon XC40 Rechargesta, ja ainakin tuon pelkistetyn tutustumisen perusteella tulee sellanen fiilis, että miksiköhän tätä harkitsisi? Lähtöhinta 62 000 euroa ja talviolosuhteissa ainakin tällä koeajajalla range jäi 200–250 kilometriin, ja valikotkin oli kummallisella tavalla todella pelkistetyt, vaikka sähköautossa varmaan toivoisi saavan jos jonkinlaista dataa ajosuorituksista.
En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.
Tossa sivusilmällä kattelin Teknavin Instagramista storyn puolelta lyhyen esittelyn tosta Volvon XC40 Rechargesta, ja ainakin tuon pelkistetyn tutustumisen perusteella tulee sellanen fiilis, että miksiköhän tätä harkitsisi? Lähtöhinta 62 000 euroa ja talviolosuhteissa ainakin tällä koeajajalla range jäi 200–250 kilometriin, ja valikotkin oli kummallisella tavalla todella pelkistetyt, vaikka sähköautossa varmaan toivoisi saavan jos jonkinlaista dataa ajosuorituksista.
En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.
Ootko käynyt vielä koeajamassa tuota xc40 p8 volvoa? Teslan nelivetokin maksaa vähän yli 50 000€.
En siis lopullisesti tietty tollasen ensipuraisun jäljiltä voi autoa täysin tuomitakaan, mutta jos jonkun Tesla Model 3:n saa hyvinkin 50 000 eurolla ja 64 kWh Konan jollain 40 000 eurolla (olkoonkin että materiaalit ja viimeistely hävinnee Volvolle), niin tuntuu toi yli 60 tuhannen hintalappu vrt. kantama talvella vähän pahalta. Eikä taida olla ensimmäinen kerta, kun jossain kuulen XC40 Rechargen talviolojen toimintamatkaa kritisoitavan.
En ole, eikä ylipäätään tuon hintaluokan autot ole kiikarissa. Eikä sähköautoiluunkaan siirtyminen ole lainkaan varmaa.Ootko käynyt vielä koeajamassa tuota xc40 p8 volvoa? Teslan nelivetokin maksaa vähän yli 50 000€.
Toisaalta en minäkään ostaisi volvoa, kun ajomatka on kohtalaisen lyhyt. Mukavan tehokas kyllä.
Hyvä pointti. Tää olikin sellainen ensimmäinen tunne, mikä siitä videosta ja autosta jäi. En muistanut, että nelivetoista Teslaa ilmeisesti ei 50 tonnilla saa.Aika oudot vertailukohteet. Tuon mainitsemasi Model 3:n range talvella olisi aivan sama kuin tuo Volvon, joten sama kritiikki osuisi kumpaankin. Eikä tuossa Model 3:ssa ole nelivetoa, joten ei se siinäkään vertailukelpoinen ole. Mennäänkö tässä taas vertailuun "miksi ostaa Volvo kun voisi ostaa Toyotan" ? Kuitenkin eri kohdeyleisölle.
Lainaamasi pätkähän on bullshittiä, koska nimenomaan Audi e-tronilla lataus maksaa paljon vähemmän, eli n. 20e.Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.
Volvoa en ole koeajanut, mutta kaikkien kommenttien perusteella mitä täälläkin on näkynyt tulee sellainen fiilis, että "seuraava versio lienee jo ihan kelvollinen". Vähän kuten id.3/id.4 käyttöliittymätkin ja materiaalien laatupuutteet, facelift korjannee varmasti ison osan murheista. Ensimmäisen version ostajat pohtii siinä kohtaa autonsa kanssa, että helvettiäkö mä tällaisen ostin
No ihan tästäkin ketjusta poimittuna pientä näyttöä, "tulossa" oleva softafeatureita, muuta typeryyttä (sähköautopuolen)softassa, range on mitä on... Kyllä se sähköautojen ominaisuuksien ja softan täysimääräinen hyödyntäminen ja muotoilu muutaman iteraation ottaa, oli autoja tehnyt sitten 5 tai 50 vuotta. 60-70 k€ on paljon betatestaajan roolista.XC40:n muu suunnittelu tosin ei ole "ensimmäisen sukupolven" tavaraa (XC60 / XC90 perustuu samaan softaan mitä tulee käyttöliittymiin), kyllähän se on myynnissä bensakoneellakin ja Volvo on hetken aikaa autoja tehnyt.
No ihan tästäkin ketjusta poimittuna pientä näyttöä, "tulossa" oleva softafeatureita, muuta typeryyttä (sähköautopuolen)softassa, range on mitä on... Kyllä se sähköautojen ominaisuuksien ja softan täysimääräinen hyödyntäminen ja muotoilu muutaman iteraation ottaa, oli autoja tehnyt sitten 5 tai 50 vuotta. 60-70 k€ on paljon betatestaajan roolista.
XC40:n muu suunnittelu tosin ei ole "ensimmäisen sukupolven" tavaraa (XC60 / XC90 perustuu samaan softaan mitä tulee käyttöliittymiin), kyllähän se on myynnissä bensakoneellakin ja Volvo on hetken aikaa autoja tehnyt.
Hieman taitaa olla volvo-lasit juuttuneet päähäsi? Alkuperäinen kommentti ei ollut edes mitenkään volvo-spesifinen, samat ”ekaa täyssähköä tekemässä” päänsäryt muillakin on kuten sanoin. Muotoilulla viittasin tietysti nykyisen käyttöliittymän kummallisuuksiin. Ymmärrän kyllä, että eläkeläislook haukkuja on kuultu sen verran, että se tulee muotoilusta ekana mieleen. Itselle S90/V90 oli ensimmäisiä, jotka ei tuonut pientä oksennusta suuhun sisustoiltaan. Toivottavasti xc40 on jatkanut samoilla linjoilla. Range varmasti paranee kun mallisarjat etenee, ihan selväähän se on. Eikä taaskaan mitenkään volvo-kommentti. Voi olla, että volvolla paranee suhteellisesti nopeasti ihan softallakin, kun jarrubugia sun muuta pukkaa. Mitä muuta lienee koodattu vähän väärin/konservatiivisesti. Bensalla kun oot ajellut, niin ethän sä sitten edes ole törmännyt noihin kipupisteisiin mitä ketjussakin mainittu...Range on se mitä akusta saa, ajattelitko Volvon kehittävän uuden akkuteknologian seuraavaan malliin? Ei kykene muutkaan valmistajat - samalla tasolla Volvo on kuin muutkin. En ymmärrä mikä tuossa muotoilussa on, pitääkö sen näyttää joltain UFO:lta? Volvon asiakaskunta ei välttämättä sellaisia halua, joten ei Volvon kannata sellaisia tehdäkään.
Mitä tulossa olevia featureja siis halusit? Sen perusteella mitä XC40:sta (tosin bensakoneella) olen ajanut, niin ei se tuntunut mitenkään keskeneräiseltä autolta. Mikä tekee siitä betatestaajan? Ei tässä olla mitään Teslan "keksitään uudestaan lämmitysjärjestelmä" ongelmia ratkomassa, Volvolta on löytynyt sellainen jo vuosikymmeniä.
Hieman taitaa olla volvo-lasit juuttuneet päähäsi?
OT: Tämä taitaa olla joku murresana, kun en mä hintoja alaspäin ole tinkaamassa. Toki eihän se haittaisi, jos kaikista malleista lähtis 20 k€ hinnoista pois...Tinkaus seis, ei tähän ketjuun turhaa tinkaa.
No lapissa tinkaus , tinkaaminen tarkoittaa myös asioista kiistelyä (juupas,eipäs tasolla) .OT: Tämä taitaa olla joku murresana, kun en mä hintoja alaspäin ole tinkaamassa. Toki eihän se haittaisi, jos kaikista malleista lähtis 20 k€ hinnoista pois...
Siis onko sulla kotona bensapumppu vai löpöä kanisterissa?Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
Onhan tuo vielä varsin edullista, varsinkin jos verrokiksi ottaa edes hivenen sporttisen fossiilin.
No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.
Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.
Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.
Mitä ihmettä? Tankkaamassa pitää käydä keskimäärin kerran viikossa-kahdessa normipulliaisella, kestää sen 3min.
Ja voisin kuvitella että sähköautoilijatkin tuntee sellaisen työkalun kuin hanskat?
Bensan loppuminen juuri kun on kiire on ongelma vain niille jotka eivät tykkää katsella bensamittaria ja eivät reagoi varoitusvaloihin.
Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
Väärä ketju näille sähkö vs. fossiilinen yms väännöille. Sitä voi harrastaa omassa ketjussaan. Tämä ketju on sähköautoilukokemusten jakamiseen.No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.
Sen sijaan lataukseen laittaminen ja pois ottaminen se vasta ärsyttävää onkin. Ensin sisään autoon, painetaan nappia että saa latauskaapelin irti ja sitten ottamaan se irti. Tai vaihtoehtoisesti hanskat pois, jäätävillä näpeillä etsit kännykkää taskusta, avaat sen, avaat Tesla appin, odotat pari minuuttia ja voit painaa avaa lukitus ja sen jälkeen vetää se. Ei se tankkaaminen kovin vaikealta kyllä kuulosta, vähemmän hommaa kuin latauskaapelissa - ihmisten laiskuudella tosin ei taida olla rajaa.
Pitääkö joissain autoissa sisältä vapauttaa latauspiha? Plugari-priuksessa nappi on siinä latausluukun sisällä ja se aukeaa jos lukot auki eli irti ei saa ilman väkivaltaa jos auto on lukossa.
Molemmissa tavoissa lienee puolensa.
Asia jota ehkä kaipaisin eniten on sisäänkelautuva latausjohto (vrt. puutarhaletkukela), liekkö tällaisia olemassa vielä?
Ajaako kukaan sähköautomies vähän reilumpaa keskinopeutta? Itsellä monesti keskinopeudet luokkaa 90-95 km/h ja olis kiinnostavaa tietää, paljonko sähkö sillä tavoin kuluu? Tietysti enemmän ja epäoptimaalisesti.
Jatkuvasti lukee noita sähköautofoorumin "ajan supernätisti" pikkukulutuksella - mikä on tietysti totta - , mutta entä rumasti ja reippaasti ajettuna?
Model S:ssä ainakaan ei keskinopeus ihan älyttömästi vaikuta mitään. Satunnaiset kiihdyttelytkään ei juuri keskiarvossa tunnu.
Sen sijaan nyt talvikäytössä huomannut että lyhyt kaupunkiajo on kyllä myrkkyä, lämmitys vie suhteessa tehoa aika paljon. Etenkin kun tietysti mukavuudenhaluisena paahtaa kabiinin kuumaksi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.. Yli 300Wh/km näyttää kulutusmittari helposti. Ja mitään ilmalämpöpumppuahan tässä ei ole, sähköllä lämmittää.
Pitemmässä matka-ajossa kulutus on ihan kohtuullista. Kesällä pääsi sen kummemmin pihistelemättä alle 200Wh/km, nyt viikonloppuna heitettiin noin 500km lenkki ja keskikulutus oli 230Wh/km..
Teslan omissa latausjohdoissa on nappi joka avaa lukituksen. Laiska hommaa kotiin semmoisen. Muiden johtojen kanssa voi lukituksen avata auton avaimella, painaa pitkään takakontin avausnappia. Uudemmissa vuosimalleissa (2015+?) luukku aukeaa myös ihan sitä itse luukkua käsin painamalla, ja johto irtoaa kun painaa luukun alla olevaa nappia.
Model S:ssä ainakaan ei keskinopeus ihan älyttömästi vaikuta mitään. Satunnaiset kiihdyttelytkään ei juuri keskiarvossa tunnu.
Sen sijaan nyt talvikäytössä huomannut että lyhyt kaupunkiajo on kyllä myrkkyä, lämmitys vie suhteessa tehoa aika paljon. Etenkin kun tietysti mukavuudenhaluisena paahtaa kabiinin kuumaksi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.. Yli 300Wh/km näyttää kulutusmittari helposti. Ja mitään ilmalämpöpumppuahan tässä ei ole, sähköllä lämmittää.
Pitemmässä matka-ajossa kulutus on ihan kohtuullista. Kesällä pääsi sen kummemmin pihistelemättä alle 200Wh/km, nyt viikonloppuna heitettiin noin 500km lenkki ja keskikulutus oli 230Wh/km..