Keskustelua hybridiautoista

No siinähä se nyt viimenä, tää on hei 3 vuotta vanha juttu jo nyt vähä skarpatkaa asennettanne näihi asioihi

 
Mikä ihmeen polttomoottorifanaatikko? Melkonen vihamies olet. Bensan WTT% yli 80%, kun Sähkön Suomessa Fingridin tuotantojakauman mukaan alle 40%. Sähköauton valmistus ja kierrätys taas kuluttaa 2x enempi energiaa kuin polttomoottoriauton, joten ihan simppeleistä asioista on kyse.

No kun tässä nimenomaan ei ole simppelistä asiasta kysymys. Jos puhut elinkaaren aikaisesta energiatehokkuudesta niin siinä on aika helvetin paljon muuttujia mitkä pitää ottaa huomioon. Ehkäpä hieman vihamieliseltä kuulostava suhtautuminen johtuu siitä, että pyysin perusteluja ja kuittasit ettei niitä tarvitse kun en mitään asiasta tiedä :lol:
 
No siinähä se nyt viimenä, tää on hei 3 vuotta vanha juttu jo nyt vähä skarpatkaa asennettanne näihi asioihi


Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.

*MUOKS* Tuossahan ei muuten edes luvata sitä 50% prosentin termistä hyötysuhdetta vaan sanotaan että potentiaalia on siihen. Kun excel-miehet pääsevät optimoimaan valmistuskustannuksia niin linjalta tulevan tuotteen hyötysuhde voi olla paljonkin huonompi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.
 
Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.

Miten niin se ei ole vapari? Sehän on nimenomaan vapari (Skyactive-X). Sikäli kun sillä on yhtään mitään merkitystä polttomoottorille onko se vapari vai ei. Pitääkö sähkömoottoreissakin sopia että puhutaan oikeasta vain jos on NiMH akku?
 
Jos sähköautonkin koko elinkaaren energiatehokkuus otetaan huomioon myöskin niin sekin laskee huonommaksi kuin bensa-autossa. Sun 5% ei omaa mitään lähdettä tai perustelua vaan vetäsit sen hatusta. Muuten selostuksestasi on vaikea löytää pointtia että mitä ajat takaa. Tiedän nuo kaikki asiat ja se on tämän asian ydin.
Siis bensa-auton hyötysuhdehan on 0% silloin kun se seisoo paikallaan käynnissä, ja on yleisesti tiedetty että hitaassa kaupunkiajossa se hyötysuhde on väkisinkin huono, kun energiaa kuluu, mutta auto ei juuri liiku. Se mitä sä tiedät ei oikeastaan ole keskustelun kannalta olennaista, eikä siten missään tapauksessa tämän keskustelun ydin. Miksi se ketään kiinnostaisi?

Sinänsä kysehän on aina tasapainoilusta sen hyötysuhteen ja valmistuskustannuksen kanssa, ja hyvin harvaa nuo oikeasti kiinnostavat, vaan se mitä se ratkaisu kokonaisuutena maksaa.
 
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.

Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta. Sama kaikissa sähkövehkeissä jos kiihdytät ja sitten hidastat regeneraatiolla, se ei kerro moottorin hyötysuhdetta. Jos testissä on esim. alamäkeä niin hyötysuhteeksi voidaan saada yli 100% :D

Ei sitä voi niin testata

Miten niin se ei ole vapari? Sehän on nimenomaan vapari (Skyactive-X). Sikäli kun sillä on yhtään mitään merkitystä polttomoottorille onko se vapari vai ei. Pitääkö sähkömoottoreissakin sopia että puhutaan oikeasta vain jos on NiMH akku?

Ymmärtääkseni Skyactive-X ei ole vapari. Ja tuossa oli väitteenä että normaali vapari kone yltää 50% hyötysuhteeseen. Joten tässä kontekstissa on merkitystä onko se vapari.

 
Jees muuten mut 70% lisää kesäkulutukseen kuulostaa kyl hurjalta ku oma kultus seuranta näyttää ilman ilppiä olevassa teslassani olevan noin 20-30% 20-30 asteen pakkasilla.

PK-seudulla keskimäärin lyhyillä ajomatkoilla ei ole 70% mitenkään erityisen vaikeaa. Siihen päälle vielä esilämmitykset että pääsee autoon sisään, niin 100% ei ole edes kovin kaukana keskikulutuksessa.
 
Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta.

Toyotan hybrideissä tuo numero tosin tarkoittaa itse moottorin hyötysuhdetta, ei akun kanssa liikkumisen hyötysuhdetta.
 
Toyotan hybrideissä tuo numero tosin tarkoittaa itse moottorin hyötysuhdetta, ei akun kanssa liikkumisen hyötysuhdetta.

Joo kyllä, se nyt on taas tässä kontekstissa merkityksetöntä, sillä viestissä johon vastasin puhuttiin kulutuksesta per 100km. Tästä lukemasta ei pysty päättelemään itse moottorin hyötysuhdetta jos käytössä on energian talteenotto. Siinä tapauksessa on kyseessä koko järjestelmän energiatehokkuus
 
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.

En toki tiedä, paljonko Toyotan tapauksessa tarvitaan oikeasti tehoa liikkumiseen, mutta täältä löytyy arvot melko samankokoiselle Golfille: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163936.pdf
100km/h vaatii 15kW ja jos Toyota vie sillä vauhdilla 5 litraa satasella eli energiaksi muutettuna 45kWh/100km -> hyötysuhde 33% eli hieman yli mainitsemani. Monien dieseleidenkin hyötysuhde on melko huono noin laskettuna.
 
Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta. Sama kaikissa sähkövehkeissä jos kiihdytät ja sitten hidastat regeneraatiolla, se ei kerro moottorin hyötysuhdetta. Jos testissä on esim. alamäkeä niin hyötysuhteeksi voidaan saada yli 100% :D

Ei sitä voi niin testata
Kaikki energia liikkumiseen tulee kuitenkin polttoaineesta joten on se mielestäni vertailukelpoinen. Voi pelkästään polttiksellakin rullata moottori sammuksissa alamäkeen ja saada huikeat tulokset. Ei niitä kuitenkaan niin oikeasti testata, tuo oli olkiukko.
 
Niin on muuten sähköautonkin 0%, mitä iloa tästä kommentista nyt oli?
Tuo nyt oli viittaus siihen miten tuollainen huono 5% hyötysuhde muodostuu. Sähköautolla tuollainen hyötysuhde edellyttää jo jotain muuta kuin normaalia liikennettä, tai poikkeuksellisia olosuhteita.
 
No kun tässä nimenomaan ei ole simppelistä asiasta kysymys. Jos puhut elinkaaren aikaisesta energiatehokkuudesta niin siinä on aika helvetin paljon muuttujia mitkä pitää ottaa huomioon. Ehkäpä hieman vihamieliseltä kuulostava suhtautuminen johtuu siitä, että pyysin perusteluja ja kuittasit ettei niitä tarvitse kun en mitään asiasta tiedä :lol:

Mä listasin jo muuttujat, niille on olemassa ihan laskut. Perustelu on elinkaari, jos pitää elinkaarikin vielä purkaa auki niin olihan sille iha perusteet olemassa että ei oikein asiasta tiedä?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.

*MUOKS* Tuossahan ei muuten edes luvata sitä 50% prosentin termistä hyötysuhdetta vaan sanotaan että potentiaalia on siihen. Kun excel-miehet pääsevät optimoimaan valmistuskustannuksia niin linjalta tulevan tuotteen hyötysuhde voi olla paljonkin huonompi.

Päästähän kun katsoo ko. moottorin hyötysuhdealuetta, juurikin tavallisessa pintakaasuajossa ollaan 40% hyötysuhteen tuntumissa moottorin osalta.
 
Tuo nyt oli viittaus siihen miten tuollainen huono 5% hyötysuhde muodostuu. Sähköautolla tuollainen hyötysuhde edellyttää jo jotain muuta kuin normaalia liikennettä, tai poikkeuksellisia olosuhteita.

Ja viittauksen pointti oli mikä kun puhutaan polttomoottorien hyötysuhteista? En löydä tästä muuta kuin että väärinkäyttämällä autoa tai kun auto on paikallaan niin vänkäät vaan tota sun vitostas.
 
Kaikki energia liikkumiseen tulee kuitenkin polttoaineesta joten on se mielestäni vertailukelpoinen. Voi pelkästään polttiksellakin rullata moottori sammuksissa alamäkeen ja saada huikeat tulokset. Ei niitä kuitenkaan niin oikeasti testata, tuo oli olkiukko.

Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.

Päästähän kun katsoo ko. moottorin hyötysuhdealuetta, juurikin tavallisessa pintakaasuajossa ollaan 40% hyötysuhteen tuntumissa moottorin osalta.

Missä tämä tieto on? En tuosta artikkelista sitä löytänyt
 
Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.



Missä tämä tieto on? En tuosta artikkelista sitä löytänyt

no parin vuoden takaa nykyset Tojotan moottorit, mene Toyota-liikkeeseen niin löydät informaatiota Toyota-merkkisistä henkiölautoista. Enkä ees välitä Toyota-merkkisistä autoista mutta kun tulee vaan kaikkea informaatiota vastaan, välillä ihan mielenkiintosiakin juttuja niin rupee harkitsee et haluan tuollaisen Tojotan =)

 
Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.
No tämähän liittyi vaan tuohon polttomoottori vs sähköauto hyötysuhdetaisteluun. Näissä ei moottorit toimi tyhjiössä joten on järkevää vertailla järjestelmien hyötysuhdetta koska sillä on lopullinen vaikutus reaalimaailman kulutukseen. Edellä esitettiin argumentteja että sitä vertaillaan vääristyneesti kun vedetään esiin pelkän polttomoottorin hyötysuhde vastaan pelkkä sähkömoottori.
 
No tämähän liittyi vaan tuohon polttomoottori vs sähköauto hyötysuhdetaisteluun. Näissä ei moottorit toimi tyhjiössä joten on järkevää vertailla järjestelmien hyötysuhdetta koska sillä on lopullinen vaikutus reaalimaailman kulutukseen. Edellä esitettiin argumentteja että sitä vertaillaan vääristyneesti kun vedetään esiin pelkän polttomoottorin hyötysuhde vastaan pelkkä sähkömoottori.

Onhan se vääristyny. Energian kulutus kwh:na sataselle näyttää kulutukset mihin sisältyy jo hyötysuhteet ja muut häviöt. Toki Bensa-autoille sähköautovouhottajat haluaa aina tyyliin koko elinkaaren energiankulutuksen ja sähkön osilta laskuihin otetaan mukaan vain sähkömoottorin 90% hyötysuhde niin näin on jämpti! :D
 
Bensiinimoottori (päivitetty 4.8.2020)

Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.

Diesel: Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia.

Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Kaukana ollaan 50% muuta kuin F1 laboratorioissa ja jossain yksittäisen merkin yksittäisessä mallissa.
 
No odottele ihan rauhassa sitä Hyundain seuraavaa sähkövetoista Ioniqqia. En mä nyt enää löydä sitä uutis-ilmotusta kun siitä on jo monta vuotta aikaa, ja on kummallista että alaa seuraavat keskustelijat eivät sitten kuitenkaan ole täällä kuulleetkaan moisista - antaa vähän kuva ettei täällä kannata aikaansa hukata. Koitan tässä toki googletella sitä monta vuotta vanhaa juttua josko vielä kerran löytys, tai sitte pitäis käydä mun 300 linkkiä käsittävästä linkkikirjastosta sitä läpi.
Et löydä mistään mutta meidän pitäisi se tietää? Selgee.
 
Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.

Diesel: Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia.

Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Onhan tuo aika asenteellista propagandaa, kun dieselistä poimitaan paras esimerkki ja bensiinistä käytetään keskiarvoa. Suomen vanhalla autokannalla tuo tyypillinen arvo on vielä tavallista huonompi.
 
Ja viittauksen pointti oli mikä kun puhutaan polttomoottorien hyötysuhteista? En löydä tästä muuta kuin että väärinkäyttämällä autoa tai kun auto on paikallaan niin vänkäät vaan tota sun vitostas.
No, onhan tuo tietysti erityisesti vihreissä piireissä vallallaoleva käsitys että henkilöauton käyttö kaupungissa on väärinkäyttöä.

Henkilöautossa polttomoottorin käyttäminen optimaalisesti on hankalaa.
 
Oikeastaanhan sen polttomoottorin hyötysuhteella ei ole merkitystä, vaan sillä kokonaisuudella mihin sitä käytetään. Laboratorio-olosuhteen huippukorkea hyötysuhdehan on oikeasti 0, jos sitä tuotettua työtä ei käytetä mihinkään.
 
Onhan se vääristyny. Energian kulutus kwh:na sataselle näyttää kulutukset mihin sisältyy jo hyötysuhteet ja muut häviöt. Toki Bensa-autoille sähköautovouhottajat haluaa aina tyyliin koko elinkaaren energiankulutuksen ja sähkön osilta laskuihin otetaan mukaan vain sähkömoottorin 90% hyötysuhde niin näin on jämpti! :D

Joo o. Johan sitä on moneen kertaan täälläkin laskeskeltu että polttiksesta ei saa mitenkään parempaa kuin sähköstä vaikka polttikselle ollaan annettu erittäin suopeat lukemat ja oletetaan että sähkö tulee pelkästään hiilivoimalasta jne.
 
Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Motivalla on aika harvoin osaamista oikeastaan mistään, heidän lämpöpumppulaskelmatkin on sellaista tuubaa ettei kukaan pysty löytämään parametreja joissa ne olisivat mahdollisia. Nyt keksit kyllä mahdollisimman huonon lähteen.
 
Joo o. Johan sitä on moneen kertaan täälläkin laskeskeltu että polttiksesta ei saa mitenkään parempaa kuin sähköstä vaikka polttikselle ollaan annettu erittäin suopeat lukemat ja oletetaan että sähkö tulee pelkästään hiilivoimalasta jne.

Enpä ole niitä nähny. Johan pelkkä Fingridin surkea sähköntuotantojakauman WTT% joka on 35% pilaa sähköauton elinkaaren energiankulutuksen täydellisesti. Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin. Huomaa hyvin että sullakin on asiat sekasin kun yhtäkkiä puhut jostain hiilivoimasta, ei sillä nyt varsinaisesti ole taas energiankulutuksiin mitään tekemistä - pitäis nyt sen verran osata jo erottaa energiankulutukset, c02-päästölaskelmat ja KHK-päästölaskelmat, ne on kaikki eri asioita, eikä verrata jonkun teknologian c02-päästöjä toisen teknologian energiankulutuksiin. ;) Tosin sähköautofanaatikot kun huomaa että pelkät energiankulutuslaskut välittämättä nyt siis energianlähteestä alkaa näyttää huonoja lukeami sähköautolle, niin alkaa se vänkäys ihan mistä vaan bensasta, päästöistä, kivihiilestä, tankkauksista ja hyötysuhteista sekoittaen kaikki asiat iloisesti keskenään.
 
Oikeastaanhan sen polttomoottorin hyötysuhteella ei ole merkitystä, vaan sillä kokonaisuudella mihin sitä käytetään. Laboratorio-olosuhteen huippukorkea hyötysuhdehan on oikeasti 0, jos sitä tuotettua työtä ei käytetä mihinkään.

Jos polttomoottorin hyötysuhteella olis merkitystä, olis joku tunnustanu moisen ongelman ja tuoneet jo korkean hyötysuhteen polttomoottorit autoihin, mutta meillä on kyllä ihan muita ongelmia, esim. saastuminen ja nää mitä pitäis korjata, se tapahtuu pääosin jälleen kerran suuremmalla energiankulutuksella kuin ennen. Hyötysuhdehommelit on vain sähköautojen markkinointitekstejä mitkä ei omaa mitään kosketuspintaa kellekkään.
 
Jos polttomoottorin hyötysuhteella olis merkitystä, olis joku tunnustanu moisen ongelman ja tuoneet jo korkean hyötysuhteen polttomoottorit autoihin, mutta meillä on kyllä ihan muita ongelmia, esim. saastuminen ja nää mitä pitäis korjata, se tapahtuu pääosin jälleen kerran suuremmalla energiankulutuksella kuin ennen. Hyötysuhdehommelit on vain sähköautojen markkinointitekstejä mitkä ei omaa mitään kosketuspintaa kellekkään.
Eihän se hyötysuhde käytännössä ketään kiinnostakaan, vaan se mitä sen laitteen käyttö maksaa.

Eihän polttisautossa sähköautoon verrattuna ole mitään muuta parempaa kuin helposti siirrettävissä oleva energiatiheä "voima-aine", ja toisinaan hyödynnitteävissä oleva hukkalämpö. Itse polttomoottorilaitoshan on kallis, monimutkainen, lyhytikäinen ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva vekotin. Tietysti sen tuottamalla äänellä tai savulla voi olla lisäksi jotain viihdearvoa.
 
Enpä ole niitä nähny. Johan pelkkä Fingridin surkea sähköntuotantojakauman WTT% joka on 35% pilaa sähköauton elinkaaren energiankulutuksen täydellisesti. Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin. Huomaa hyvin että sullakin on asiat sekasin kun yhtäkkiä puhut jostain hiilivoimasta, ei sillä nyt varsinaisesti ole taas energiankulutuksiin mitään tekemistä - pitäis nyt sen verran osata jo erottaa energiankulutukset, c02-päästölaskelmat ja KHK-päästölaskelmat, ne on kaikki eri asioita, eikä verrata jonkun teknologian c02-päästöjä toisen teknologian energiankulutuksiin. ;) Tosin sähköautofanaatikot kun huomaa että pelkät energiankulutuslaskut välittämättä nyt siis energianlähteestä alkaa näyttää huonoja lukeami sähköautolle, niin alkaa se vänkäys ihan mistä vaan bensasta, päästöistä, kivihiilestä, tankkauksista ja hyötysuhteista sekoittaen kaikki asiat iloisesti keskenään.

Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.
 
Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin.

Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.

Minä haluaisin nähdä laskujen takana olevien numeroiden lisäksi myös sen varsinaisen elinkaarianalyysin. Jos Jani_ik:lla kerran on näin paljon tietoa ja asiantuntemusta, niin sen voisi lyödä tässä kohtaa oikeasti pöytään.
 
Minä haluaisin nähdä laskujen takana olevien numeroiden lisäksi myös sen varsinaisen elinkaarianalyysin. Jos Jani_ik:lla kerran on näin paljon tietoa ja asiantuntemusta, niin sen voisi lyödä tässä kohtaa oikeasti pöytään.

Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.
 
Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.

Ymmärrän kyllä tämän, ja juuri siksi pyysinkin vähän konkreettisempaa näyttöä isojen puheiden tueksi.
 
Eihän se hyötysuhde käytännössä ketään kiinnostakaan, vaan se mitä sen laitteen käyttö maksaa.

Eihän polttisautossa sähköautoon verrattuna ole mitään muuta parempaa kuin helposti siirrettävissä oleva energiatiheä "voima-aine", ja toisinaan hyödynnitteävissä oleva hukkalämpö. Itse polttomoottorilaitoshan on kallis, monimutkainen, lyhytikäinen ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva vekotin. Tietysti sen tuottamalla äänellä tai savulla voi olla lisäksi jotain viihdearvoa.

Sun postaukset lähiinnä paatuneena sähköautouskovaisena omaa kyllä viihdearvoa, etenkin toi ääni ja savu-juttu oli katkeraa vihapuhetta parhaimmillaan. Aina löytyy jostain vielä joku urpo joka ei ole kuullut esim. biokaasuusta. Tai sitten vaikka oliskin, niin alkaa se katkera vihapuhe ja disinformaatio biokaasusta yrittäen peittää alle sen että biokaasulla ei ole terveydelle haitallisia päästöjä, koska tuli sekin vihapuhe kumottua niin luontevasti siirrytään sitten seuraavaan vai mitä. ;)
 
Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.

Heh tuota..TTW on auton ajonaikainen energiankulutukset kwh:na. Ne saahaan autojen ....noh enpä tiiä ;)
 
Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.

Eipä ole tuntunu olevan kun jo nelisen vuotta sitte on paperit lyötyä pöytään, ja täälläkin linkattu monesti.

Totuus on: Ei nämä kiinnosta juuri pätkääkään ketään nämä faktat oikeasti, siis ihan oikeasti oikeasti, paitti korkeintaan jotain sähköautofanaatikoita jos ne luvut sattuisi näyttämään sähköauton ylivoimasuutta niin sitten ottaisivat luvut tietosuuteensa ja öyhöttäisivät niistä somessa.

Tosiasiassa sitten kun niitä lyödään pöytään niin ei tajuta koko asiaa, ollaan ihan hiljaa, ei ymmärretä taulukosta mitään tai aletaan räksyttää jostain toisesta asiasta, eikä luvuista ymmärretä ees kysyä mitään- joten se siitä merkittävyydestä. Kaikki palautteet mitä olen moisesta saanu sähköautoilijoilta on, kun yksikin sotki elinkaaren kulutuksen sataselle ajonaikaseen kulutukseen, ja intti sen 5 tuntia että ei voi olla ajonaikainen energiankulutus 83kwh kun mun hyundain ioniqin ajonaikanen energinakulutus on 14kwh.....ei nämä mitään vaikeita asioita ole eikä tartte olla insinööri, mutta näemmä osa porukkaa menee noista sitten aivan sekasin. Opastin ko. jannua että katso, Hyundai Ioniqin lähtöarvo on 14kwh kulutusta tässä vasemmassa sarakkeessa, jonka päälle on laskettu elinkaaren muut energiakulut näissä muissa sarakkeissa, niin oli liian vaikea asia ymmärtää, jatko vaan inttämistä että ei voi olla ei voi olla 83kwh....Ja tääki jannu olevinaa ties mitä dippainssi jne..

Toinen sähköautoilja anto taas palautetta että pakkasten lämppärikulut pitäis olla sähköautolla vain 2kwh, kun pistin taulukkoon 5kwh, vaikka hän kirjottaa omassa blogissaan että pakkasella lämmityskulut oli 5kwh. Siis ihan ...joo sanonko mitä touhua tää on. Ja kun en tätä muutosta tehny niin se haukku koko laajan laskentataulukon turhaksi harrastelijoitten puuhasteluksi. Menis sekin vaikka ammattiauttajalle kun sinne kuuluis oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako hybridit lämmittää autoa sähköllä esim. kännykällä päälle laitettaessa? Ja hyödyntävätkö akkukapasiteettia startatessa (vai ovatko edelleen sen yhden tavallisen akun varassa)?

Minua ei siis kiinnosta mikään "maailman pelastaminen" bensaa säästämällä vaan jos hybridi on, niin sähköstä pitää saada oikeasti hyötyä. Lämmitys, käynnistys, teho kiihdytyksessä. Muut asiat tulee vasta noiden jälkeen.
 
Eipä ole tuntunu olevan kun jo nelisen vuotta sitte on paperit lyötyä pöytään, ja täälläkin linkattu monesti.

Totuus on: Ei nämä kiinnosta juuri pätkääkään ketään nämä faktat oikeasti, siis ihan oikeasti oikeasti, paitti korkeintaan jotain sähköautofanaatikoita jos ne luvut sattuisi näyttämään sähköauton ylivoimasuutta niin sitten ottaisivat luvut tietosuuteensa ja öyhöttäisivät niistä somessa.

Tosiasiassa sitten kun niitä lyödään pöytään niin ei tajuta koko asiaa, ollaan ihan hiljaa, ei ymmärretä taulukosta mitään tai aletaan räksyttää jostain toisesta asiasta, eikä luvuista ymmärretä ees kysyä mitään- joten se siitä merkittävyydestä. Kaikki palautteet mitä olen moisesta saanu sähköautoilijoilta on, kun yksikin sotki elinkaaren kulutuksen sataselle ajonaikaseen kulutukseen, ja intti sen 5 tuntia että ei voi olla ajonaikainen energiankulutus 83kwh kun mun hyundain ioniqin ajonaikanen energinakulutus on 14kwh.....ei nämä mitään vaikeita asioita ole eikä tartte olla insinööri, mutta näemmä osa porukkaa menee noista sitten aivan sekasin. Opastin ko. jannua että katso, Hyundai Ioniqin lähtöarvo on 14kwh kulutusta tässä vasemmassa sarakkeessa, jonka päälle on laskettu elinkaaren muut energiakulut näissä muissa sarakkeissa, niin oli liian vaikea asia ymmärtää, jatko vaan inttämistä että ei voi olla ei voi olla 83kwh....Ja tääki jannu olevinaa ties mitä dippainssi jne..

Toinen sähköautoilja anto taas palautetta että pakkasten lämppärikulut pitäis olla sähköautolla vain 2kwh, kun pistin taulukkoon 5kwh, vaikka hän kirjottaa omassa blogissaan että pakkasella lämmityskulut oli 5kwh. Siis ihan ...joo sanonko mitä touhua tää on. Ja kun en tätä muutosta tehny niin se haukku koko laajan laskentataulukon turhaksi harrastelijoitten puuhasteluksi. Menis sekin vaikka ammattiauttajalle kun sinne kuuluis oikeasti.

.... Oookkei... :smoke:
 
Sun postaukset lähiinnä paatuneena sähköautouskovaisena omaa kyllä viihdearvoa, etenkin toi ääni ja savu-juttu oli katkeraa vihapuhetta parhaimmillaan. Aina löytyy jostain vielä joku urpo joka ei ole kuullut esim. biokaasuusta. Tai sitten vaikka oliskin, niin alkaa se katkera vihapuhe ja disinformaatio biokaasusta yrittäen peittää alle sen että biokaasulla ei ole terveydelle haitallisia päästöjä, koska tuli sekin vihapuhe kumottua niin luontevasti siirrytään sitten seuraavaan vai mitä. ;)
Siis mitä hemmettiä.. :cool: Mulla ei ole kuin yksi auto, jota voi pitää edes jotenkin modernin ympäristöystävällisenä, sekin on työkäytössä oleva diesel paku, lisäksi 3 kolme katalysaattoritonta bensa-autoa, joista kaksi vieläpä kaasari koneella, ja ja joista vain yhdellä voi kauniisti ajelemalla päästä alle 10l/100km, lisäksi yksi isotehoinen diesel, jonka pakoputkessa ei ole kuin äänenaimennin ja pari reikää.

Kaasuun polttoaineena mä en ole ottanut tässä sen kummemmin kantaa, ainakaan ihan viimeaikoina, vaan ensisijaisesti mä olen puhunut autosta teknisenä laitteena, jolloin tuo kaasuauto poikkeaa muista polttiksista oikeastaan vain sen polttoaineen säilytksen ja harvan jakeluverkon osalta, joka ei nyt erityisemmin paranne sen osakkeita.

Se että mä tuon esiin sen ettei auton äänellä tai sen tuottamilla sauhuilla ole kuin viihdearvoa on mielestäni vain realistista, (no tietysti ääntä pitävä polttomoottori herättää esim jalankulkijan huomion tms, eli onhan sillä nyt hieman muutakin arvoa) enkä mä kiellä etteikö nuo minuakin olisi viihdyttäneet.

Tarkoitain että teknisenä laitteena polttomoottoriauto on nykyaikaisin päästövaatimuksin kallis, monimutkainen jne.. laite. Sano jokin muu moderni laite joka vaatii että siitä huolehditaan kuin kipeästä p***sta kokoajan?
 
Osaako hybridit lämmittää autoa sähköllä esim. kännykällä päälle laitettaessa? Ja hyödyntävätkö akkukapasiteettia startatessa (vai ovatko edelleen sen yhden tavallisen akun varassa)?

Minua ei siis kiinnosta mikään "maailman pelastaminen" bensaa säästämällä vaan jos hybridi on, niin sähköstä pitää saada oikeasti hyötyä. Lämmitys, käynnistys, teho kiihdytyksessä. Muut asiat tulee vasta noiden jälkeen.

Osa osaa lämmittää sähköllä ja osa ei...kenttä on tuolta osin _erittäin_ kirjava (missä lämpötiloissa toimii, ohjaus kännykällä/avaimella/ajastuksella, teho, miten toiminta muuttuu riippuen siitä onko piuha kiinni ja mikä varaustaso akussa on jne).

Käytännössä kaikki taitavat pyöräyttää polttomoottorin käyntiin korkeajänniteakun ja ajomoottorin tai erillisen polttomoottoriin yhteydessä olevan moottorin/generaattorin avulla. Tuo on ehkä pääosin hyvä asia, mutta sekin on mahdollista että auto ei käynnisty lainkaan jos korkeajänniteakku on päässyt liian kylmäksi (luokkaa -30 astetta).
 
Kokeile vetää sitä edessä olevaa tietokonettasi nykyaikaisella maantiellä ja katso miten paljon tarvii huoltoa.
Jos kone on tuhannen päreinä, niin onko sen korjaaminen huoltoa? Tietokoneita ei kuitenkaan ole tarkoitettu perässä vedettäväksi maantietä pitkin.

Mä tarkoitan huoltoa. Voiteluaineiden, suodattimien yms kuluvien osien säännöllistä vaihtoa. Noiden lisäksi ne moottorit tietysti hajoilevat, vaikka niitä käytettäisiinkin ihan suunnitellussa ympäristössä, eli sillä nykyaikaisella maantiellä, mutta tietysti kaikennäköiset laitteet hajoavat.
 
Jos kone on tuhannen päreinä, niin onko sen korjaaminen huoltoa? Tietokoneita ei kuitenkaan ole tarkoitettu perässä vedettäväksi maantietä pitkin.

Tuleeko mieleen yhtään vehjettä, joka joutuu samalle koetukselle ja ei sisältäisi kuluvia osia? Väitänpä ettei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom