Keskustelua hybridiautoista

Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.

Ymmärrän kyllä tämän, ja juuri siksi pyysinkin vähän konkreettisempaa näyttöä isojen puheiden tueksi.
 
Eihän se hyötysuhde käytännössä ketään kiinnostakaan, vaan se mitä sen laitteen käyttö maksaa.

Eihän polttisautossa sähköautoon verrattuna ole mitään muuta parempaa kuin helposti siirrettävissä oleva energiatiheä "voima-aine", ja toisinaan hyödynnitteävissä oleva hukkalämpö. Itse polttomoottorilaitoshan on kallis, monimutkainen, lyhytikäinen ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva vekotin. Tietysti sen tuottamalla äänellä tai savulla voi olla lisäksi jotain viihdearvoa.

Sun postaukset lähiinnä paatuneena sähköautouskovaisena omaa kyllä viihdearvoa, etenkin toi ääni ja savu-juttu oli katkeraa vihapuhetta parhaimmillaan. Aina löytyy jostain vielä joku urpo joka ei ole kuullut esim. biokaasuusta. Tai sitten vaikka oliskin, niin alkaa se katkera vihapuhe ja disinformaatio biokaasusta yrittäen peittää alle sen että biokaasulla ei ole terveydelle haitallisia päästöjä, koska tuli sekin vihapuhe kumottua niin luontevasti siirrytään sitten seuraavaan vai mitä. ;)
 
Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.

Heh tuota..TTW on auton ajonaikainen energiankulutukset kwh:na. Ne saahaan autojen ....noh enpä tiiä ;)
 
Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.

Eipä ole tuntunu olevan kun jo nelisen vuotta sitte on paperit lyötyä pöytään, ja täälläkin linkattu monesti.

Totuus on: Ei nämä kiinnosta juuri pätkääkään ketään nämä faktat oikeasti, siis ihan oikeasti oikeasti, paitti korkeintaan jotain sähköautofanaatikoita jos ne luvut sattuisi näyttämään sähköauton ylivoimasuutta niin sitten ottaisivat luvut tietosuuteensa ja öyhöttäisivät niistä somessa.

Tosiasiassa sitten kun niitä lyödään pöytään niin ei tajuta koko asiaa, ollaan ihan hiljaa, ei ymmärretä taulukosta mitään tai aletaan räksyttää jostain toisesta asiasta, eikä luvuista ymmärretä ees kysyä mitään- joten se siitä merkittävyydestä. Kaikki palautteet mitä olen moisesta saanu sähköautoilijoilta on, kun yksikin sotki elinkaaren kulutuksen sataselle ajonaikaseen kulutukseen, ja intti sen 5 tuntia että ei voi olla ajonaikainen energiankulutus 83kwh kun mun hyundain ioniqin ajonaikanen energinakulutus on 14kwh.....ei nämä mitään vaikeita asioita ole eikä tartte olla insinööri, mutta näemmä osa porukkaa menee noista sitten aivan sekasin. Opastin ko. jannua että katso, Hyundai Ioniqin lähtöarvo on 14kwh kulutusta tässä vasemmassa sarakkeessa, jonka päälle on laskettu elinkaaren muut energiakulut näissä muissa sarakkeissa, niin oli liian vaikea asia ymmärtää, jatko vaan inttämistä että ei voi olla ei voi olla 83kwh....Ja tääki jannu olevinaa ties mitä dippainssi jne..

Toinen sähköautoilja anto taas palautetta että pakkasten lämppärikulut pitäis olla sähköautolla vain 2kwh, kun pistin taulukkoon 5kwh, vaikka hän kirjottaa omassa blogissaan että pakkasella lämmityskulut oli 5kwh. Siis ihan ...joo sanonko mitä touhua tää on. Ja kun en tätä muutosta tehny niin se haukku koko laajan laskentataulukon turhaksi harrastelijoitten puuhasteluksi. Menis sekin vaikka ammattiauttajalle kun sinne kuuluis oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako hybridit lämmittää autoa sähköllä esim. kännykällä päälle laitettaessa? Ja hyödyntävätkö akkukapasiteettia startatessa (vai ovatko edelleen sen yhden tavallisen akun varassa)?

Minua ei siis kiinnosta mikään "maailman pelastaminen" bensaa säästämällä vaan jos hybridi on, niin sähköstä pitää saada oikeasti hyötyä. Lämmitys, käynnistys, teho kiihdytyksessä. Muut asiat tulee vasta noiden jälkeen.
 
Eipä ole tuntunu olevan kun jo nelisen vuotta sitte on paperit lyötyä pöytään, ja täälläkin linkattu monesti.

Totuus on: Ei nämä kiinnosta juuri pätkääkään ketään nämä faktat oikeasti, siis ihan oikeasti oikeasti, paitti korkeintaan jotain sähköautofanaatikoita jos ne luvut sattuisi näyttämään sähköauton ylivoimasuutta niin sitten ottaisivat luvut tietosuuteensa ja öyhöttäisivät niistä somessa.

Tosiasiassa sitten kun niitä lyödään pöytään niin ei tajuta koko asiaa, ollaan ihan hiljaa, ei ymmärretä taulukosta mitään tai aletaan räksyttää jostain toisesta asiasta, eikä luvuista ymmärretä ees kysyä mitään- joten se siitä merkittävyydestä. Kaikki palautteet mitä olen moisesta saanu sähköautoilijoilta on, kun yksikin sotki elinkaaren kulutuksen sataselle ajonaikaseen kulutukseen, ja intti sen 5 tuntia että ei voi olla ajonaikainen energiankulutus 83kwh kun mun hyundain ioniqin ajonaikanen energinakulutus on 14kwh.....ei nämä mitään vaikeita asioita ole eikä tartte olla insinööri, mutta näemmä osa porukkaa menee noista sitten aivan sekasin. Opastin ko. jannua että katso, Hyundai Ioniqin lähtöarvo on 14kwh kulutusta tässä vasemmassa sarakkeessa, jonka päälle on laskettu elinkaaren muut energiakulut näissä muissa sarakkeissa, niin oli liian vaikea asia ymmärtää, jatko vaan inttämistä että ei voi olla ei voi olla 83kwh....Ja tääki jannu olevinaa ties mitä dippainssi jne..

Toinen sähköautoilja anto taas palautetta että pakkasten lämppärikulut pitäis olla sähköautolla vain 2kwh, kun pistin taulukkoon 5kwh, vaikka hän kirjottaa omassa blogissaan että pakkasella lämmityskulut oli 5kwh. Siis ihan ...joo sanonko mitä touhua tää on. Ja kun en tätä muutosta tehny niin se haukku koko laajan laskentataulukon turhaksi harrastelijoitten puuhasteluksi. Menis sekin vaikka ammattiauttajalle kun sinne kuuluis oikeasti.

.... Oookkei... :smoke:
 
Sun postaukset lähiinnä paatuneena sähköautouskovaisena omaa kyllä viihdearvoa, etenkin toi ääni ja savu-juttu oli katkeraa vihapuhetta parhaimmillaan. Aina löytyy jostain vielä joku urpo joka ei ole kuullut esim. biokaasuusta. Tai sitten vaikka oliskin, niin alkaa se katkera vihapuhe ja disinformaatio biokaasusta yrittäen peittää alle sen että biokaasulla ei ole terveydelle haitallisia päästöjä, koska tuli sekin vihapuhe kumottua niin luontevasti siirrytään sitten seuraavaan vai mitä. ;)
Siis mitä hemmettiä.. :cool: Mulla ei ole kuin yksi auto, jota voi pitää edes jotenkin modernin ympäristöystävällisenä, sekin on työkäytössä oleva diesel paku, lisäksi 3 kolme katalysaattoritonta bensa-autoa, joista kaksi vieläpä kaasari koneella, ja ja joista vain yhdellä voi kauniisti ajelemalla päästä alle 10l/100km, lisäksi yksi isotehoinen diesel, jonka pakoputkessa ei ole kuin äänenaimennin ja pari reikää.

Kaasuun polttoaineena mä en ole ottanut tässä sen kummemmin kantaa, ainakaan ihan viimeaikoina, vaan ensisijaisesti mä olen puhunut autosta teknisenä laitteena, jolloin tuo kaasuauto poikkeaa muista polttiksista oikeastaan vain sen polttoaineen säilytksen ja harvan jakeluverkon osalta, joka ei nyt erityisemmin paranne sen osakkeita.

Se että mä tuon esiin sen ettei auton äänellä tai sen tuottamilla sauhuilla ole kuin viihdearvoa on mielestäni vain realistista, (no tietysti ääntä pitävä polttomoottori herättää esim jalankulkijan huomion tms, eli onhan sillä nyt hieman muutakin arvoa) enkä mä kiellä etteikö nuo minuakin olisi viihdyttäneet.

Tarkoitain että teknisenä laitteena polttomoottoriauto on nykyaikaisin päästövaatimuksin kallis, monimutkainen jne.. laite. Sano jokin muu moderni laite joka vaatii että siitä huolehditaan kuin kipeästä p***sta kokoajan?
 
Osaako hybridit lämmittää autoa sähköllä esim. kännykällä päälle laitettaessa? Ja hyödyntävätkö akkukapasiteettia startatessa (vai ovatko edelleen sen yhden tavallisen akun varassa)?

Minua ei siis kiinnosta mikään "maailman pelastaminen" bensaa säästämällä vaan jos hybridi on, niin sähköstä pitää saada oikeasti hyötyä. Lämmitys, käynnistys, teho kiihdytyksessä. Muut asiat tulee vasta noiden jälkeen.

Osa osaa lämmittää sähköllä ja osa ei...kenttä on tuolta osin _erittäin_ kirjava (missä lämpötiloissa toimii, ohjaus kännykällä/avaimella/ajastuksella, teho, miten toiminta muuttuu riippuen siitä onko piuha kiinni ja mikä varaustaso akussa on jne).

Käytännössä kaikki taitavat pyöräyttää polttomoottorin käyntiin korkeajänniteakun ja ajomoottorin tai erillisen polttomoottoriin yhteydessä olevan moottorin/generaattorin avulla. Tuo on ehkä pääosin hyvä asia, mutta sekin on mahdollista että auto ei käynnisty lainkaan jos korkeajänniteakku on päässyt liian kylmäksi (luokkaa -30 astetta).
 
Kokeile vetää sitä edessä olevaa tietokonettasi nykyaikaisella maantiellä ja katso miten paljon tarvii huoltoa.
Jos kone on tuhannen päreinä, niin onko sen korjaaminen huoltoa? Tietokoneita ei kuitenkaan ole tarkoitettu perässä vedettäväksi maantietä pitkin.

Mä tarkoitan huoltoa. Voiteluaineiden, suodattimien yms kuluvien osien säännöllistä vaihtoa. Noiden lisäksi ne moottorit tietysti hajoilevat, vaikka niitä käytettäisiinkin ihan suunnitellussa ympäristössä, eli sillä nykyaikaisella maantiellä, mutta tietysti kaikennäköiset laitteet hajoavat.
 
Jos kone on tuhannen päreinä, niin onko sen korjaaminen huoltoa? Tietokoneita ei kuitenkaan ole tarkoitettu perässä vedettäväksi maantietä pitkin.

Tuleeko mieleen yhtään vehjettä, joka joutuu samalle koetukselle ja ei sisältäisi kuluvia osia? Väitänpä ettei.
 
Eipä ole tuntunu olevan kun jo nelisen vuotta sitte on paperit lyötyä pöytään, ja täälläkin linkattu monesti.
Saisko vielä linkin näihin? Täytyy olla niin merkittävät paperit että muitakin kiinnostaisi nähdä nämä.
Pahoittelen jos nämä on jo vuosia sitten linkattu, mutta sen ääneen sanominen ilman linkkiä ei todista yhtään mitään.
 
Tuleeko mieleen yhtään vehjettä, joka joutuu samalle koetukselle ja ei sisältäisi kuluvia osia? Väitänpä ettei.

Sähköautoa käytetään vastaavissa olosuhteissa ja väitetysti siinä on selvästi vähemmän huollettavia osia kuin polttomoottorivermeissä.

Edit. Vai oliko tämä retorinen? Pää käy hitaalla näin aamusta.
 
Joo, sähköautossa tosiaan huolletaan lähinnä alustaa ja muuta kuluvaa osaa. Moottorin osalta päästään kyllä halvalla ja huollot pienempiä ylipäätänsä. Toki asiaa pitää lähestyä vähän eri tavalla, kun on sitten akustoa yms.

En oikein ymmärrä, miksi tässä ketjussa on pari edellistä sivua aivan turhaa vänkäämistä. Hukkuu kaikki oikea keskustelu tuollaiseen nahisteluun, joka on kaikille osapuolille loss-loss.
 
Kävin koeajamassa Citroen e-C4 ja Huyndai Kona 204hv autot. Citikka oli varmaankin vähän hiljaisempi ja jousituksessa oli huomattavasti pehmeyttä. Ihan kiva jousitus. Citikka oli ehkä vähän laadukkaamman näköinen. Molemmissa autoissa oli Hud, mutta en oikein tykännyt niistä. Ehkä se normaali mittaristo olisi siis parempi paikka? Huyndai Kona oli sitten selvästi tehokkaampi, ihan tarpeeksi tehoa. Nythän Konasta on tullut Facelift malli, mutta ei siinä taida eroa juuri olla. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin Konan suuntaan voisi pienellä erolla kääntyä. Id.3 olisi sama määrä tehoa siinä tehokkaimmassa mallissa.

Citikka oli 18" pyörillä. Kona 17" pyörillä. Ja Peugeot e-2008 olen koeajanut aiemmin ja siinä oli 16" renkaat. Pösö saattaisi siis olla hiljaisin.

Itse tykkäsin ehkä eniten id.3 sisustasta. Poislukien ratin epämääräisesti toimivat hipaisukytkimet.
 
Kävin koeajamassa Citroen e-C4 ja Huyndai Kona 204hv autot. Citikka oli varmaankin vähän hiljaisempi ja jousituksessa oli huomattavasti pehmeyttä. Ihan kiva jousitus. Citikka oli ehkä vähän laadukkaamman näköinen. Molemmissa autoissa oli Hud, mutta en oikein tykännyt niistä. Ehkä se normaali mittaristo olisi siis parempi paikka? Huyndai Kona oli sitten selvästi tehokkaampi, ihan tarpeeksi tehoa. Nythän Konasta on tullut Facelift malli, mutta ei siinä taida eroa juuri olla. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin Konan suuntaan voisi pienellä erolla kääntyä. Id.3 olisi sama määrä tehoa siinä tehokkaimmassa mallissa.

Citikka oli 18" pyörillä. Kona 17" pyörillä. Ja Peugeot e-2008 olen koeajanut aiemmin ja siinä oli 16" renkaat. Pösö saattaisi siis olla hiljaisin.

Itse tykkäsin ehkä eniten id.3 sisustasta. Poislukien ratin epämääräisesti toimivat hipaisukytkimet.
Olikohan toi niin, että e-C4:ssä, 208:ssa, 2008:ssa ja varmaan Corsa-e:ssä kaikissa on suurin piirtein sama range? Mitäs noi e-C4 ja Kona näytti koeajossa rangeksi?
 
Olikohan toi niin, että e-C4:ssä, 208:ssa, 2008:ssa ja varmaan Corsa-e:ssä kaikissa on suurin piirtein sama range? Mitäs noi e-C4 ja Kona näytti koeajossa rangeksi?
e-208 340 km js e-2008 320 km, eli lähes sama tosiaa. e-C4 oli autokaupan sisällä lämpimässä aluksi ja Kona oli normaalisti pihalla. Mikään huippu pakkanen ei silti ollut.

Valitettavasti range lukemia en muistanut kunnolla seurata, kun keskityin varmaan liikaa ajamiseen. Konassahan on kyllä tehomallissa iso akku ja pieni kulutus. Kona oli myös tehojen puolesta kivempi kuin Ioniq.

Lienevät nuo psa-tuotteet aika vastaavia, eikös noissa ole sama pohjarakennekin?
Jep. Ainakin akku taitaa olla samaa kokoa. C4 ja 2008 aika huomattavasti tilavempia. Tällä seudulla on Opel myynti lopetettu, koska maahantuoja on ilmeisesti vaihtunut joskus.
 
Noista ID3:n ratin hipaisukytkimistä: Omasta mielestä oman 2016 Passatin vakkarin fyysiset napit oli paskemmat, ko noi "hipaisukytkimet", ainakin ilman hanskoja. Tässä 2016:ssa on tuollainen yhteinen "keinukytkin" plussalle ja miinukselle. Nappia pitää painaa suhteellisen reunasta, että painallus rekisteröityy. Ennen, kuin tuota oppi käyttämään, usein tuli paineltua hieman liian vähän hieman liian "keskeltä". Ongelma olisi poissa, jos olisi selkeästi kaksi erillistä nappia, joita voisi painaa mistä vaan. Ironisesti jok'ikinen muu nappi ratissa on hyviä ja toimivia, paitsi tuo, mitä ehkä eniten painellaan.

Passattia ajaneena sitten nuo ID3:N hipaisukytkimet nimenomaan ratissa tuntu ihan OK:lta, kun sijainnit olivat käytännössä tutut.

Ne keskikonsolin napit sen sijaan... oli todella huonoja, ja iso osa oleellisista toiminnoista oli siellä näytöllä jossain valikonvalikossa piilossa.
 
Osaako hybridit lämmittää autoa sähköllä esim. kännykällä päälle laitettaessa? Ja hyödyntävätkö akkukapasiteettia startatessa (vai ovatko edelleen sen yhden tavallisen akun varassa)?

Minua ei siis kiinnosta mikään "maailman pelastaminen" bensaa säästämällä vaan jos hybridi on, niin sähköstä pitää saada oikeasti hyötyä. Lämmitys, käynnistys, teho kiihdytyksessä. Muut asiat tulee vasta noiden jälkeen.

Ainakin omassa autossani (530e) tämä puoli toimii erinomaisesti, eli saatuaan käskyn kännykkäsovelluksen kautta, lämpenevät auton sisätilat viiden kilowatin sähkövastuksen avulla huomattavasti nopeammin kuin missään aiemmassa autossani, joissa oli erillinen sisätilalämmitin. Pidän myös siitä, että autoa ei tarvitse pitää tyhjäkäynnillä, vaan pidempiä aikoja autossa odotellessa lämmitin turvautuu akkuenergiaan. Sitä varten akkuun kannattaa kyllä jättää aina sen verran virtaa, mikä käytännössä tarkoittaa talvikaudella sitä, että maanteillä auto liikkuu suureksi osaksi polttomoottorin voimalla. Nyt, kun pakkaset ovat huidelleet päälle kahdessakymmenessä on kyllä käynyt myös niin, että auto on turvautunut hetkittäin polttomoottoriin myös paikallaan seistessä.
 
VW ID3 melkoinen kulutus ilman esilämmitystä. Sanomalehti Kalevassa koeajo ID3 lauantaina 20.2.2021.

Ko. automerkki ilmoittaa normikulutukseksi 16,1 kWh / 100 km. Todellinen kulutus 380 km lenkillä 32 kWh. Auto oli taloudellisimmillaan maantieajossa 23-24 kWh. Kun pakkasta oli -17 ja auto kylmäkäynnistettiin (normaalia Oulussa), sillä ajettiin työpaikalle 7 km ja kulutus etapilla oli jopa yli 60 kWh.

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen koeajoi viime vuoden odotetuimman sähköauton – Talvi nostaa kuluja, mutta ajaessa paljastui sähköautoilun kaikkein paras juttu | Kaleva
 
sillä ajettiin työpaikalle 7 km ja kulutus etapilla oli jopa yli 60 kWh.

Hieman epäilen että noin paljon energiaa on 7km matkaan mennyt, ellei sitten madeltu 0.1km/h ja lämmitin täysillä. Olisiko pikemminkin että korkein hetkellinen kulutus oli 60kWh/100km? Artikkelissa on näköjään maksumuuri, en pääse lukemaan itse
 
Joo vähän omituisen isolta tuntuu tuo 60kwh kulutus, kun e-golfilla näillä helmikuun kovilla pakkasilla ei ole mennyt yli 40kwh/100km kulutusta edes pätkäajoissa, jossa kylmää autoa starttaillaan ja siirrytään pieni pätkä. Toisaalta e-golf ei käytä sähköä akun lämmittämiseen, toisin kuin id3.
 
Joo vähän omituisen isolta tuntuu tuo 60kwh kulutus, kun e-golfilla näillä helmikuun kovilla pakkasilla ei ole mennyt yli 40kwh/100km kulutusta edes pätkäajoissa, jossa kylmää autoa starttaillaan ja siirrytään pieni pätkä. Toisaalta e-golf ei käytä sähköä akun lämmittämiseen, toisin kuin id3.

Jep. Jos oletetaan että on oikeasti ajettu eikä seisotettu autoa, keskinopeus olisi vaikka 30km/h. Se tarkoittaa että 7km matkaan olisi mennyt 14 minuuttia. 60kWh energian kuluttamiseen 14 minuutissa tarvitaan jatkuvaa ~260kW tehoa.
 
Jep. Jos oletetaan että on oikeasti ajettu eikä seisotettu autoa, keskinopeus olisi vaikka 30km/h. Se tarkoittaa että 7km matkaan olisi mennyt 14 minuuttia. 60kWh energian kuluttamiseen 14 minuutissa tarvitaan jatkuvaa ~260kW tehoa.

Eiköhän siinä vain ollut unohtunut /100km tai vastaava. 600Wh/km on kuitenkin vielä mahdollinen jos akkua tarvitsee lämmittää.
 
Jep. Jos oletetaan että on oikeasti ajettu eikä seisotettu autoa, keskinopeus olisi vaikka 30km/h. Se tarkoittaa että 7km matkaan olisi mennyt 14 minuuttia. 60kWh energian kuluttamiseen 14 minuutissa tarvitaan jatkuvaa ~260kW tehoa.
Numerot pyörii nyt kovaa, mutta eiköhän tuossa tarkoiteta 60kWh/100km.
 
Omakohtainen ID.3 kokemus, lähdin silloin ~25 pakkasella ajamaan, ei esilämmitystä tai latausta ja ajelin 20km matkan, ekan muutaman kilsan jälkeen oli keskikulutus 48kwh/100km auton oman mittarin mukaan, putos siitä kyllä, mutta taisi jäädä 35 kieppeille kun olin perillä. Taisi olla, että tuolla matkalla ei jompi kumpi regen tai tehomittari noussut täyteen asti, eli akkujen lämmitys oli koko matkan päällä. Muistelen myös että GOM olisi arvaillut vähän alle 80% latauksella 150km rangea, joka on pienin mitä olen itse nähnyt.
 
Täällä oli jo aikaisemmin jakamani auto-bonin laskelma, jonka mukaan sähköpaku käy dieseliä halvemmaksi. Vaihteen vuoksi toimittaja on tehnyt työtä eikä vain copypastennut press-releasea, eli kysynyt puolueettomalta asiantuntijalta mielipidettä myyjän numeroihin. Artikkelin lopussa
Autoalan liiketoimnnan professorin arvio laskelmasta:


"hyvin vähäisiin ajoihin ”työkaluvarastoksi” perinteinen dieselpakettiauto tulisi edullisemmaksi"
- näin pitääkin olla, päästövähennyksien kannalta sähköautoa ei pidä ostaa seisomaan. Yhteiskunta menee oikeaan suuntaan kun se mikä on ekologista, on myös edullista.

"Jos autolla ajetaan paljon, tai edes satunnaisesti paljon päivässä, sähköauton latausaika voi sotkea työntekijän työajat ja tulla sitä kautta huomattavan kalliiksi."
- Tämä on ehkä vaikeampi pähkinä purtavaksi. Ideaalitilanteessa paikalla on aina pikalaturi, kun kuski pitää muutenkin taukoa.
 
Täällä oli jo aikaisemmin jakamani auto-bonin laskelma, jonka mukaan sähköpaku käy dieseliä halvemmaksi. Vaihteen vuoksi toimittaja on tehnyt työtä eikä vain copypastennut press-releasea, eli kysynyt puolueettomalta asiantuntijalta mielipidettä myyjän numeroihin. Artikkelin lopussa
Autoalan liiketoimnnan professorin arvio laskelmasta:


"hyvin vähäisiin ajoihin ”työkaluvarastoksi” perinteinen dieselpakettiauto tulisi edullisemmaksi"
- näin pitääkin olla, päästövähennyksien kannalta sähköautoa ei pidä ostaa seisomaan. Yhteiskunta menee oikeaan suuntaan kun se mikä on ekologista, on myös edullista.

"Jos autolla ajetaan paljon, tai edes satunnaisesti paljon päivässä, sähköauton latausaika voi sotkea työntekijän työajat ja tulla sitä kautta huomattavan kalliiksi."
- Tämä on ehkä vaikeampi pähkinä purtavaksi. Ideaalitilanteessa paikalla on aina pikalaturi, kun kuski pitää muutenkin taukoa.

Jep, sähköautoa ostaessa täytyy jokaisen laskea itse oman ajoprofiilin polttoainekustannukset. Sähköpaku voi hyvinkin olla edullisempi silloin, kun sillä saadaan ajettua riittävästi mutta ei kuitenkaan jouduta käyttämään työaikaa lataustaukoihin. Lounastauolla tehtävä lataus ei maksa kuin energian hinnan mutta jos täytyy käyttää tuottavaa työaikaa auton lataukseen, niin silloin pitää laskea jo menetetty työtulo mukaan kustannuksiin.

Tuossa linkin laskelmassa on käytetty 72 000km kolmen vuoden aikana. Tarkoittaa noin 100km ajoa työpäivässä, jos lasketaan että kuukaudessa on keskimäärin 21 työpäivää ja vuodessa 11 työkuukautta. Jos päivittäiset ajomäärät on tasaisesti tuota luokkaa niin välilatauksia ei käytännössä tarvita (WLTP 330km).
 
Jep, sähköautoa ostaessa täytyy jokaisen laskea itse oman ajoprofiilin polttoainekustannukset. Sähköpaku voi hyvinkin olla edullisempi silloin, kun sillä saadaan ajettua riittävästi mutta ei kuitenkaan jouduta käyttämään työaikaa lataustaukoihin. Lounastauolla tehtävä lataus ei maksa kuin energian hinnan mutta jos täytyy käyttää tuottavaa työaikaa auton lataukseen, niin silloin pitää laskea jo menetetty työtulo mukaan kustannuksiin.

Tuossa linkin laskelmassa on käytetty 72 000km kolmen vuoden aikana. Tarkoittaa noin 100km ajoa työpäivässä, jos lasketaan että kuukaudessa on keskimäärin 21 työpäivää ja vuodessa 11 työkuukautta. Jos päivittäiset ajomäärät on tasaisesti tuota luokkaa niin välilatauksia ei käytännössä tarvita (WLTP 330km).
Mäkin olen miettinyt että tuo pösön sähköpaku ei toimisi todennäköisesti vain 1 tai 2 päivänä vuodessa, mutta ne 1 tai 2 päivää kun se ei toimi, niin ei toimi minkään latausaseman metsästyskään.

Haaveilen edelleen REX pakusta - jostain järkevämmällä sähkörangella varustettu kuin transit, 50km range jonka jälkeen yli 10l/100km bensaa ei kyllä perse kestä, siellä tulisi jotain pyöräesti kolmasosa vuoden ajoista bensalla. Tai no tietysti perse sen kestäisi, mutta ei noin puolivillaista ratkaisua vaan halua.
 
Tulipa YouTubessa mielenkiintoinen pätkä vastaan:


Kia e-Niro -39c kylmästartti, toki ollut piuhan päässä ja ladattukin vuorokauden sisään. Mielestäni vakuuttavaa silti, noita -35c kelejä ei tule täällä etelämpänä Oulun korkeudella kuiten kuin parin vuoden välein lyhyissä jaksoissa. Ja tosiaan polttiksetkin vaatii pientä suunnitelmallisuutta, jos haluaa startin olevan kohtuullisenkin varma.
 
Tulipa YouTubessa mielenkiintoinen pätkä vastaan:


Kia e-Niro -39c kylmästartti, toki ollut piuhan päässä ja ladattukin vuorokauden sisään. Mielestäni vakuuttavaa silti, noita -35c kelejä ei tule täällä etelämpänä Oulun korkeudella kuiten kuin parin vuoden välein lyhyissä jaksoissa. Ja tosiaan polttiksetkin vaatii pientä suunnitelmallisuutta, jos haluaa startin olevan kohtuullisenkin varma.

Mihin polttis vaatii suunnittelua että lähtee - 35c käyntiin?

Lapissa pari vuotta sitten Toyota Land Cruiser iloisesti käyntiin ilman lämmitystä - 32c

Vähän se kalkatti sen 10s kunnes jäi käyntiin ihan normaalisti. Ainoa ero oli siinä että varuiksi annoin tupla hehkutuksen mutta yksikin olisi riittänyt sillä hörähti heti eikä sahaamisen jälkeen.

Kun akussa on virtaa, hehkut kunnossa, polttoainesuodatin kunnossa ja oikeaa dieseliä tankissa niin varmasti toimii.
 
-35 alkaa olemaan rauta haurasta, öljy jäykkää ja talvilaatu jähmettyä putkiin. Ilman esilämmitystä en omaa kalustoa edes koittaisi käynnistää ellei olisi hengenvaara.

Mutta kukin rikkokoot omat romunsa miten haluaa.
 
Tulipa YouTubessa mielenkiintoinen pätkä vastaan:


Kia e-Niro -39c kylmästartti, toki ollut piuhan päässä ja ladattukin vuorokauden sisään. Mielestäni vakuuttavaa silti, noita -35c kelejä ei tule täällä etelämpänä Oulun korkeudella kuiten kuin parin vuoden välein lyhyissä jaksoissa. Ja tosiaan polttiksetkin vaatii pientä suunnitelmallisuutta, jos haluaa startin olevan kohtuullisenkin varma.


Oli ehkä jollain 70-80 luvun autoilla. Sitä uudemmille -40°C ei ole mitään, jos vain akku on kunnossa, eikä polttoaine hyydy ja öljyt on oikeaa laatua.

Tämä E Jumpy on kyllä harkintalistalla, kunhan alkaa käytettynä markkinoille ilmestymään.

Melkoinen suunnittelun kukkanen tuo vaihdevipukytkin :facepalm: Ei paljon talvikelissä rukkaset kädessä käytellä.

 
Oli ehkä jollain 70-80 luvun autoilla. Sitä uudemmille -40°C ei ole mitään, jos vain akku on kunnossa, eikä polttoaine hyydy ja öljyt on oikeaa laatua.

Tämä E Jumpy on kyllä harkintalistalla, kunhan alkaa käytettynä markkinoille ilmestymään.

Melkoinen suunnittelun kukkanen tuo vaihdevipukytkin :facepalm: Ei paljon talvikelissä rukkaset kädessä käytellä.



No on kyllä muutenkin erikoinen suunnittelun kukkanen laittaa se tuohon, kun ei tuota uloketta tuossa oikeasti tarvisi olla ja saisi paljon paremman jalkatilan kolmannelle matkustajalle. Kai tuokin on vaan siitä syystä, koska polttiksessa myös, niin miksi suunnitella parempaa kojelautaa.
 
Ainakin ite kyllä en tosiaan edes yritä ilman esilämmitystä yli -30 pakkasissa autoa käyntiin kuin pakon edessä, koska auto kuulostaa joka tapauksessa noissa lämpötiloissa olevansa kovilla. Mutta kukin tyylillään.

Ja olen itekkin käynnistänyt ihan kotipihallani seissyttä autoa -35c kylmänä, ja käyntiinhän sen lähti. En silti usko, että minun ei kannattaisi viikon -30 jakson aikana esim. latailla akkua ja esilämmittää autoa, jotta saan sen 100% käyntiin töihin mennessä.
 
Valoista tulee mieleen Alfa Romeo:

1614064539577.png
 
Hot hatch tuli mieleen, mutta nuo sähköauton mitat ja akseliväli hämää, pitää nähdä liikkeessä ja istua itse.
 
Saksan sivuilla Ioniq 5 hinnat alkaen 41k€. Ensiksi myyntiin tulee kuitenkin 45-edition, täysin varusteltu iso-akkuinen neliveto 59.000€. Suomi-hinnat siis varmaan 45k€ - 65k€. Id.4:n hinnat alkean malli on 5000€ vähemmän, mutta hintaero kuroutuu äkkiä umpeen lisävarusteita valitessa. Kansanautoa tästä ei kuitenkaan ole selkeästi tulossa.
 
Mihin polttis vaatii suunnittelua että lähtee - 35c käyntiin?

Lapissa pari vuotta sitten Toyota Land Cruiser iloisesti käyntiin ilman lämmitystä - 32c

Vähän se kalkatti sen 10s kunnes jäi käyntiin ihan normaalisti. Ainoa ero oli siinä että varuiksi annoin tupla hehkutuksen mutta yksikin olisi riittänyt sillä hörähti heti eikä sahaamisen jälkeen.

Kun akussa on virtaa, hehkut kunnossa, polttoainesuodatin kunnossa ja oikeaa dieseliä tankissa niin varmasti toimii.
Et sä oikein voi ottaaa miksikään keskiarvoksi yhtä maailman vahvimpana ja luotettavimpana pidettyä autoa.

Kyllä jollekin perus diesel-puntolle -25°C alkaa olla se pakkasraja jossa kohtaa sitä jotenkin lämmitetään tai auto jää pihaan.
 
Et sä oikein voi ottaaa miksikään keskiarvoksi yhtä maailman vahvimpana ja luotettavimpana pidettyä autoa.

Kyllä jollekin perus diesel-puntolle -25°C alkaa olla se pakkasraja jossa kohtaa sitä jotenkin lämmitetään tai auto jää pihaan.

Kaikki riippuu niin siitä miten autosta on pidetty huolta.

Kunnon öljyt, kunnon akku, hehkut ja moottori kunnossa, oikea polttoaine ja polttoainejärjestelmä huollettu niin kyllä Diesel kuin Diesel lähtee käyntiin.

Sitten on näitä mummon puntoja missä toimii yksi hehku, akku alkuperäinen 10v vanha, öljyt vaihdettu 2v sitten kun eihän sillä kilometrejä tule, polttoainesuodatin joskus 5v sitten ja tankissa kesälaatua niin mitäpä luulet miten käy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 898
Viestejä
4 651 776
Jäsenet
76 315
Uusin jäsen
OivaV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom