Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tuntuu ainakin jämäkämmältä ja tarkemmalta. Ei kallistelekaan mutkissa niin paljoa. Toki nyt verrataan 33tkm ja 317tkm ajettuja autoja, niin ehkä erot löytyy sieltä :)
No sepä oiskin bemmin kannalta ollut aika ikävää jos tuore Tesla ois ollut parempi mutkissa _D Tuon verran ajetussa bemarissa varmaan koko alusta jo niin lutku että noh...
 
No sepä oiskin bemmin kannalta ollut aika ikävää jos tuore Tesla ois ollut parempi mutkissa _D Tuon verran ajetussa bemarissa varmaan koko alusta jo niin lutku että noh...
Olihan Bemmi toki M-sport, mutta kun oli neliveto niin alustan suhteen ei mitään M-sport herkkuja. Yllättävän "tuttu" fiilis oli kuitenkin ratin takana. Pari kertaa pimeällä kuitenkin säpsähtänyt että miksi mittaristo pimeä ennenkuin muistanut että se on vähän eri paikassa :rofl:
 
Olihan Bemmi toki M-sport, mutta kun oli neliveto niin alustan suhteen ei mitään M-sport herkkuja. Yllättävän "tuttu" fiilis oli kuitenkin ratin takana. Pari kertaa pimeällä kuitenkin säpsähtänyt että miksi mittaristo pimeä ennenkuin muistanut että se on vähän eri paikassa :rofl:
Mites monesti on käsi hakeutunut vaihdekeppiä tai käsijarrua kohti? Omana lempparina startti nappulaa hamuilee kun kiireessä tulee johonkin ja haluaa sammuttaa auton ja tajuaa kesken kädellä hapuilun että eihän tässä moista edes ole prkl :D
 
Mites monesti on käsi hakeutunut vaihdekeppiä tai käsijarrua kohti? Omana lempparina startti nappulaa hamuilee kun kiireessä tulee johonkin ja haluaa sammuttaa auton ja tajuaa kesken kädellä hapuilun että eihän tässä moista edes ole prkl :D
Hyvinkin monesti kyllä Enemmän tulee ehkä hamuiltua avaimia kun on lähdössä autosta pois
 
Hyvinkin monesti kyllä Enemmän tulee ehkä hamuiltua avaimia kun on lähdössä autosta pois
Nappi/avain... Aika samalla alueella :D. Avaimettomaan kulkuun on kyllä jo tottunut mutta se on vieläkin outoa että autoa ei tarvitse ns käynnistää tai juurikin sammuttaa erikseen. "Vaihde" sisään ja auto liikkuu.
 
Nappi/avain... Aika samalla alueella :D. Avaimettomaan kulkuun on kyllä jo tottunut mutta se on vieläkin outoa että autoa ei tarvitse ns käynnistää tai juurikin sammuttaa erikseen. "Vaihde" sisään ja auto liikkuu.
No joo, samoilla alueilla. Tuntuu vaan että jotain pitäis ottaa mukaan autosta. Oli pakko laittaa lukituksen äänimerkki takaisin päälle kun piti aina jäädä katsomaan että menihän ne ovet varmasti lukkoon :D

Ja muut Tesla-kuskit tosiaan moikkailee. Ei nyt vielä ihan ärsyttävyyksiin asti vaan lähinnä huvittaa :D
 
No joo, samoilla alueilla. Tuntuu vaan että jotain pitäis ottaa mukaan autosta. Oli pakko laittaa lukituksen äänimerkki takaisin päälle kun piti aina jäädä katsomaan että menihän ne ovet varmasti lukkoon :D

Ja muut Tesla-kuskit tosiaan moikkailee. Ei nyt vielä ihan ärsyttävyyksiin asti vaan lähinnä huvittaa :D
Joo ihan suosiolla äänimerkki lukituksen yhteydessä :D. Niin tottunut joko hiplaamaan avain tai ovenkahvaa että vaatii vielä sen varmistuksen.

Tänään tuli kyllä paras demo autopilottia tähän mennessä. Kehätiellä ketjukolari ja kilometrien jonot. Tesla meni nätisti itsenäisesti ajellen kun lähinnä seurasin ja olin varmistajan roolissa. En tehnyt moneen moneen kilometriin tai olisiko 15-20min aikana yhtään aktiivista ohjausliikettä vaan auto itsessään hoiti tuon ruuhkassa vasenta kaistaa etenemisen pirun nätisti.
 
Ja muut Tesla-kuskit tosiaan moikkailee. Ei nyt vielä ihan ärsyttävyyksiin asti vaan lähinnä huvittaa :D

Sori offtopic, mutta tää on kyllä tosiaan huvittava ilmiö. Näkynyt usein ajaessa itse Teslan perässä. Vähän samaa kategoriaa kuin Custom moottoripyöräkuskit, moikkaillaan muille Customeille mutta muut moottoripyörät ei kelpaa. Mut muut moottoripyöräkuskit moikkaa kyllä kaikille 2 -renkaisille. Nyt kun muitakin merkkejä on jo paljon liikenteessä, niin leviääkö se muihinkin vai jääkö se Tesla ”uskovaisten” omaksi jutuksi. Vai kuihtuuko se kokonaan pois pikkuhiljaa kun autokanta sähköistyy entisestään, eikä sähköautoilu ole enää mitenkään erikoista. Mun puolesta saa moikkailla, mut onhan se vähän hassua. :D
 
Sori offtopic, mutta tää on kyllä tosiaan huvittava ilmiö. Näkynyt usein ajaessa itse Teslan perässä. Vähän samaa kategoriaa kuin Custom moottoripyöräkuskit, moikkaillaan muille Customeille mutta muut moottoripyörät ei kelpaa. Mut muut moottoripyöräkuskit moikkaa kyllä kaikille 2 -renkaisille. Nyt kun muitakin merkkejä on jo paljon liikenteessä, niin leviääkö se muihinkin vai jääkö se Tesla ”uskovaisten” omaksi jutuksi. Vai kuihtuuko se kokonaan pois pikkuhiljaa kun autokanta sähköistyy entisestään, eikä sähköautoilu ole enää mitenkään erikoista. Mun puolesta saa moikkailla, mut onhan se vähän hassua. :D
Eihän tuo ole mitään uutta tuo tervehtimis-ilmiö. Citroenien keskuudessa ollut käytössä jo pitemmän aikaa(erityisesti vanhemman kaluston kesken).
 
Kyseessä on ilmiö joka itsessäni aiheuttaa lähinnä myötähäpeää, pl. kaksipyöräiset. Toivottavasti tuo jää ennenpitkää pois kun Teslojen määrä yleistyy.
Juu ei ehkä täysin rinnastettavissa Citroenin kanssa(jossa on globaalisti aika tiivis yhteisö ja autetaan toisia harrastelijoita esim. Osien hankinnassa jne.).
 
Kyseessä on ilmiö joka itsessäni aiheuttaa lähinnä myötähäpeää, pl. kaksipyöräiset. Toivottavasti tuo jää ennenpitkää pois kun Teslojen määrä yleistyy.

Mikäs tässä hävettää??
Ite kyllä moikkailen vastaantulevat, helkutin hyvä yhteishenki on ainakin S kuskien kesken.

Apua saa jne ihan tien päällä.
Nytkin oma chademo adapteri lainassa yhdellä tuoreella kuskilla kunnes kaveri saa CCS pätsin autoon.

Ainiin, mutta suomalainen tapa ois olla mulkvisti muille ja hävetä toki pitää kaikkea..
 
Mikäs tässä hävettää??
Ite kyllä moikkailen vastaantulevat, helkutin hyvä yhteishenki on ainakin S kuskien kesken.

Apua saa jne ihan tien päällä.
Nytkin oma chademo adapteri lainassa yhdellä tuoreella kuskilla kunnes kaveri saa CCS pätsin autoon.

Ainiin, mutta suomalainen tapa ois olla mulkvisti muille ja hävetä toki pitää kaikkea..
Onhan tuo nykyään jo hiukan ehm.... naurettavaa. Tesloja on jo joka kadunkulmassa. Ei Teslan omistaminen enää ole sama juttu kuin se ensimmäisten Teslojen aikaan oli. Nyt on latauspaikat täynnä autoja kaikilta mahdollisilta merkeiltä vs aika kun oli pari sähköistettyä kaupunkikippoa, Teslat ja pari random kippoa.
 
Mikäs tässä hävettää??
Ite kyllä moikkailen vastaantulevat, helkutin hyvä yhteishenki on ainakin S kuskien kesken.

PK-seudulla tuo alkaa olemaan vähän jatkuvaa. Vaikka itse vastaan kyllä käden nostoihin, niin muuten lähinnä "naapurit" (samalla alueella) olevat moikkaan itse. On nimittäin tässä 5km kauppareissun aikana tullut joskus 6 Teslaa vastaan, niin kyllä siinä saa olla melkein käsi liimattuna katolle valmiiksi.
 
PK-seudulla tuo alkaa olemaan vähän jatkuvaa. Vaikka itse vastaan kyllä käden nostoihin, niin muuten lähinnä "naapurit" (samalla alueella) olevat moikkaan itse. On nimittäin tässä 5km kauppareissun aikana tullut joskus 6 Teslaa vastaan, niin kyllä siinä saa olla melkein käsi liimattuna katolle valmiiksi.
Tämä. Ajoin tuossa yksi ilta kauppaan lalatauspaikalla oli valmiina vierekkäin kolme identtistä 3:sta normi takavedosta LR:n kautta Performanceen ja tottakai toisella puolella latasi yksi S:ssä jota käytetään taksina. Yhdellä kerralla ei minkään kalliin lähiön kaupan kaikki 8 latauspaikkaa olivat täynnä ja niistä parissa plugit jotka eivät sovi Teslaan (ainakaan ilman adaptereita tms) ja kaikissa mihin Teslan sai kiinni oli Telsa 3 tai Y, kyllä tuo jo kertoo jotain niiden yleisyydestä.
 
Alfa Romeon ratissa tuli myös moikkailtua, ne nyt tosin onkin vähän harvinaisempi näky Suomessa. Itse tykkäsin siitä, kanssa-alfistit mukavaa ja leppoisaa porukkaa, eikä siinä porukassa ollut mitään teslamaisia psykooseja porukoilla päällä. Toki moikkailu on kivaa kun ajellaan jollain erikoisella kulkineella joka on harvinainen, mutta menettää hieman tehoaan jos vaikka vaginistit moikkailee. Teslakaan ei nyt niiiiiiin erikoinen ole muiden kuin omistajiensa mielestä.
 
Mites muuten noilla latauspisteillä toimitaan? Kätteleekö Teslakuskit toisiaan?

Ilmeisesti kuskit telakoituu samalla kun autot latautuu?

Joo, onhan toi Tesla-kuskien käden heilautus ehkä snadisti vaivaannuttavaa (ihmettelin kun vastaantuleva Tesla heilautti kättä mutta olikin takana olevalle toiselle Teslalle) mutta eihän se ole keltään pois.

Tavallaan ymmärrän se S/X pioneereilta paremmin kuin Model 3:lta.

Btw, onko Model Y:stä jo havaintoja? Etelä-Espoon suunnalla ei ole vielä yhtään tullut vastaan (toki erottaminen Model3:een edestäpäin on vähän haastavaa).
 
Ihmekö tuo että tässä kurttuotsamaassa ihmiset pahoittavat mielensä kun toiset jakavat hyvää mieltä kättä heilauttamalla. Täällä susirajan takana tapahtuu paljon ajavallakin vain muutaman kerran kuukaudessa.
 
Eiköhän lopeteta tämä offtopic ja palata taas ketjun aiheeseen. Rupee menemään taas henkilökohtaiseksi ja juupas eipäs kamppailuksi.

Nyt kun ensimmäiset nollakelit täällä Savon sydämessä ovat saapuneet niin hyvin se kulutus nousee myös e-208:lla. Mutta ikinä ei ole ennen päässyt näin lämpimällä autolla liikkeelle, eikä tarvitse kuin parin minuutin lämmitys. Mielenkiinnolla odotan kyllä pakkasia, että miten nopeasti -20C pakkasilla sitten lämpeää. Semmoinen tullut huomattua kun kovin märkää ollut että kovin kovasti ei tartte edes painaa kaasua, kun tuppaa etuset sutimaan kiihdytyksessä. Luistonesto tulee aika hitaasti mukaan. Taitaa tämä e-208 olla hyvin keskipainoinen tai sitten nuo Bridgestonien märkäpito on huono.
 
PK-seudulla tuo alkaa olemaan vähän jatkuvaa. Vaikka itse vastaan kyllä käden nostoihin, niin muuten lähinnä "naapurit" (samalla alueella) olevat moikkaan itse. On nimittäin tässä 5km kauppareissun aikana tullut joskus 6 Teslaa vastaan, niin kyllä siinä saa olla melkein käsi liimattuna katolle valmiiksi.
Juu, ymmärrän kyllä tuon siellä. En itse morjesta yleensä ku pidemmillä matkoilla. Etenkin kolmosia alkaa olla kaupungeissa jo paljon.

mutta takas aiheeseen:

Paljonkohan nastat vs kitkat on kulutus eroa?

Nyt hakka 8 nastat alla niin mietin et oisko kitkoilla kui iso ero kitkojen hyväksi
 
Btw, onko Model Y:stä jo havaintoja? Etelä-Espoon suunnalla ei ole vielä yhtään tullut vastaan (toki erottaminen Model3:een edestäpäin on vähän haastavaa).

Parin talon päässä on XC90 vaihtunut model Y. Livenä se on kuin puhallettu pallo, jossa mittasuhteet viittaa Model X:ään, mutta näyttää silti Model 3:lta. Aika mitäänsanomaton laitos valkoisena. X näyttää seltään pareelta.
 
Juu, ymmärrän kyllä tuon siellä. En itse morjesta yleensä ku pidemmillä matkoilla. Etenkin kolmosia alkaa olla kaupungeissa jo paljon.

mutta takas aiheeseen:

Paljonkohan nastat vs kitkat on kulutus eroa?

Nyt hakka 8 nastat alla niin mietin et oisko kitkoilla kui iso ero kitkojen hyväksi
Voisi kuvitella että vääntö tappaa nastat kyllä aika nopeasti. Itse olen näissä tehomalleissa pitänyt kitkat alla ihan jo tuosta syystä melun lisäksi. Nyt etenkin kun on Telsa joka ei huutele jos luistonesto puutuu peliin ja sitä ei tunne ainakaan märällä tai hiekalla käytännössä ollenkaan.
 
Nyt etenkin kun on Telsa joka ei huutele jos luistonesto puutuu peliin ja sitä ei tunne ainakaan märällä tai hiekalla käytännössä ollenkaan.

Teslan ESP on kyllä erittäin ärhäkkä verrattuna muihin autoihin ja erittäin kulmikas. Sen huomaat kyllä talvella sitten, käyttäytyy aika äkillisesti (ja sitä "slippery start" saa käyttää ihan liikaa).
 
Teslan ESP on kyllä erittäin ärhäkkä verrattuna muihin autoihin ja erittäin kulmikas. Sen huomaat kyllä talvella sitten, käyttäytyy aika äkillisesti (ja sitä "slippery start" saa käyttää ihan liikaa).
En tiedä. Ainakin hiekalla ja märällä ihan kohtuu looginen. Kaasua liikaa mutkaan aliohjaan ensin, pidät yhä lappua liikaa lattiassa muuttuu nelipyöräluisuksi josta lieväksi yliohjaukseksi. Eli siltä osin ihan ennalta-arvata ja samaa kaavaa noudattava eikä joka kerta eri tavoin reagoiva ja arvaamaton. Track Mode sitten taas erikseen, sillä nyt ainakin hiekalla saa nättejä kulmia autoon ja pitää ne loogisesti, isoin ongelma on varsin tunnoton ohjaus joka ei anna tarpeeksi palautetta jotta saisi tarkan vastaohjauksen suoritettua.

Sitä en sitten toki tiedä miten yksimoottorinen, kaksimoottorinen ja performance muuttavat käytöstä ja esc:n toimintaa.
 
En tiedä. Ainakin hiekalla ja märällä ihan kohtuu looginen. Kaasua liikaa mutkaan aliohjaan ensin, pidät yhä lappua liikaa lattiassa muuttuu nelipyöräluisuksi josta lieväksi yliohjaukseksi. Eli siltä osin ihan ennalta-arvata ja samaa kaavaa noudattava eikä joka kerta eri tavoin reagoiva ja arvaamaton. Track Mode sitten taas erikseen, sillä nyt ainakin hiekalla saa nättejä kulmia autoon ja pitää ne loogisesti, isoin ongelma on varsin tunnoton ohjaus joka ei anna tarpeeksi palautetta jotta saisi tarkan vastaohjauksen suoritettua.

Sitä en sitten toki tiedä miten yksimoottorinen, kaksimoottorinen ja performance muuttavat käytöstä ja esc:n toimintaa.

Joo itellä sama kokemus, se on varmaan sitten toi takaveto mikä on ongelmallinen.
 
Joo itellä sama kokemus, se on varmaan sitten toi takaveto mikä on ongelmallinen.
No siis jotain tuon suuntaista Teslan oman putiikin myyjä puhui. Pistin lähinnä sen piikkiin että halusi myydä kalliimman. Mutta toisaalta samaa sai lukea myöhemmin netistä että takaveto on ajettavuudeltaan epämääräisin.
 
No siis jotain tuon suuntaista Teslan oman putiikin myyjä puhui. Pistin lähinnä sen piikkiin että halusi myydä kalliimman. Mutta toisaalta samaa sai lukea myöhemmin netistä että takaveto on ajettavuudeltaan epämääräisin.

Eiköhän takavetoinen ole ollut yleisesti ottaen parhaaksi ajettavuudeltaan kehuttu Model 3:sta. Siihen löytyy kyllä ihan syynsä (kuten kaikista takavetoisista vs. nelivetoinen versio, autosta riippumatta), ei vetoa etupyörille ja vähemmän painoa. Olen silti erittäin yllättynyt jos näissä olisi eri ESP kun puhutaan tilanteista joissa ei ole vetoa nimeksikään (eli ei mennä ottamaan irti perää kaasulla). En keksi mitään järkevää syytä sellaiseen missään softatalossakaan, ja päätellen esim. Model 3 keskusteluista vain eri kuskit kokevat asian eri tavalla - mikä yleisesti liittyy toki siihen millaisia autoja on ajellut.

Vielä ei ole jäätä, lunta ja kitkarenkaita, mutta kohtahan on taas sen aika. Hiekalla ajaminen on kuitenkin ihan eri asia.
 
Eiköhän takavetoinen ole ollut yleisesti ottaen parhaaksi ajettavuudeltaan kehuttu Model 3:sta. Siihen löytyy kyllä ihan syynsä (kuten kaikista takavetoisista vs. nelivetoinen versio, autosta riippumatta), ei vetoa etupyörille ja vähemmän painoa. Olen silti erittäin yllättynyt jos näissä olisi eri ESP kun puhutaan tilanteista joissa ei ole vetoa nimeksikään (eli ei mennä ottamaan irti perää kaasulla). En keksi mitään järkevää syytä sellaiseen missään softatalossakaan, ja päätellen esim. Model 3 keskusteluista vain eri kuskit kokevat asian eri tavalla - mikä yleisesti liittyy toki siihen millaisia autoja on ajellut.

Vielä ei ole jäätä, lunta ja kitkarenkaita, mutta kohtahan on taas sen aika. Hiekalla ajaminen on kuitenkin ihan eri asia.
No siis itse olen törmännyt niin netissä kuin Telsan myyjän puheissa siihen että tuo takaveto olisi näistä se huonoin ajettava. En tiedä olisiko tasapaino epämääräinen moottorin puutteen vuoksi vai onko esim softa suunniteltu nelikolle ja muutettu takavedolle sopivaksi tms tms. Vaikea sanoa kun ei ole itsellä vertailupohjaa kuin tästä nelikkoversiosta. Ja mitä ESP:hen tulee niin jokseenkin eroja on pakko olla. Takaveto vs neliveto, normi vs performance jossa eri alustan osia, eri jarrut jne.

EDIT: Ja kuten sanottua. Voin todellakin olla väärässä koska en ole ajanut. En vain itse törmännyt arvosteluita lukiessa muihin mielipiteisiin. Toki hain pääasiassa Performance mallin arvosteluita mikä saattaa muuttaa tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
No siis itse olen törmännyt niin netissä kuin Telsan myyjän puheissa siihen että tuo takaveto olisi näistä se huonoin ajettava. En tiedä olisiko tasapaino epämääräinen moottorin puutteen vuoksi vai onko esim softa suunniteltu nelikolle ja muutettu takavedolle sopivaksi tms tms. Vaikea sanoa kun ei ole itsellä vertailupohjaa kuin tästä nelikkoversiosta. Ja mitä ESP:hen tulee niin jokseenkin eroja on pakko olla. Takaveto vs neliveto, normi vs performance jossa eri alustan osia, eri jarrut jne.

ESP:n algoritmit ovat Teslassa hyvin passiivisia, joten kyllä se vaikutus niissä tilanteissa on oikomiseen yleensä jarruttava jos pitoa ei ole. Tässä vaiheessa ainoa ero olisi lisäpaino edessä, mutta koska perän lähtiessä alta tarkoitus on suoristaa takana olevia renkaita niin etupyörillä oleva lisäpaino ei nyt varsinaisesti muuta käyttäytymistä. Track mode sitten erikseen, siinä sallitaan lisäluisto - mutta se ei ole ns. perusajamisen turvallisuuteen tähtäävä (ESC:n täytyy Euroopassa täyttää tiettyjä kriteereitä).

Takaveto / neliveto vaikuttaa luistoneston toimintaan, mutta ei hirveästi ESP:n toimintaan. Eri jarrut eivät vaikuta mitenkään, koska ESP mittaa renkaan pyörimisnopeuksista sitä kuitenkin - ja jarrujen koolla tai lisäjäähdytyksellä ei ole mitään merkitystä tässä tilanteessa. Alustakaan ei vaikuta mitenkään ESP:n toimintaan, koska ESP on reaktiivinen järjestelmä (koska painopisteet sun muut muuttuvat joka tapauksessa sen suhteen ketkä siellä on kyydissä / tavaraa). ESP:llä voi olla vaikutuksia toimintaan jos mukana on esim. peräkärry.

Jos Tesla olisi tehnyt auton jossa on huonompi ajettavuus kun vähennetään painoa ja annetaan etupyörille vähemmän pitoa, niin parashan olisi tehdä Teslasta etuveto. Näin tuskin on kuitenkaan, Model 3:n painonjakauma on 47/53 (SR+ Fremont), 48/52 LR eli käytännön eroa ei ole ja yksi iso matkustaja tekee suuremman eron tässä suhteessa.
 
Omat kokemukset :

Model S 85D,
Ihan loistava pidon hallinta, kiihtyy lumellakin ilman mitää nykimisiä. Luistoa ei juuri pääse tapahtuu.
Ex 520D xdrive bemmi oli paljo kulmikkaampi käytökseltään.

Ainakin mun S sallii perän luistoa juuri sopivasti, ei puutu liian terävästi peliin.
Meno on talvellakin sulavaa ja ajaminen ei kesästä kummene mikä on kiva :)

Niin ja kaikki neliveto tessut (myös kolmoset ) on etuvetosia normi ajossa ison osan ajasta.



-edit- Lisätääs tähä vielä et toiselle luistoneston tai ajonvakautuksen käytös voi olla kokemuksena huonompi/parempi.
Ajotyylit ja mieltymykset ku on kaikilla erit.
 
Viimeksi muokattu:
Menihän siinä prkl kauan, jopa pari viikkoa. Ensimmäinen valitus tullut jo isännöitsijälle ja hallitukselle että latailen autoa taloyhtiön tolpassa. Muuten hyvä mutta ennen viime yötä auto ei ole viettänyt sekuntiakaan tolpassa. Nytkin vain kyse testilämmityksestä että polttaako sulakkeen ennen kuin kaikki lyövät autonsa tolppiin. Ja vielä kiltisti ilmoitin että kellokytkin tolpan toisesta pistokkeesta on paskana ettei voida vinkua että kykenisin lataamaan autoa. Noh onneksi isännöitsijän kanssa päästiin asiasta järkevästi sopuun ja sovittiin että rajoitan lämmityksen ajaksi virrat 2000w:n 3000w:sta ja jatkan lämmittelyä. Voi vaan olla että pitää pistää sentry mode päälle kotonakin koska kerrostalo ja sopiva idiootti=vähintään laturi irti tolpassa ja hyvällä tuurilla auton kyljet naarmuilla.
 
Menihän siinä prkl kauan, jopa pari viikkoa. Ensimmäinen valitus tullut jo isännöitsijälle ja hallitukselle että latailen autoa taloyhtiön tolpassa. Muuten hyvä mutta ennen viime yötä auto ei ole viettänyt sekuntiakaan tolpassa. Nytkin vain kyse testilämmityksestä että polttaako sulakkeen ennen kuin kaikki lyövät autonsa tolppiin. Ja vielä kiltisti ilmoitin että kellokytkin tolpan toisesta pistokkeesta on paskana ettei voida vinkua että kykenisin lataamaan autoa. Noh onneksi isännöitsijän kanssa päästiin asiasta järkevästi sopuun ja sovittiin että rajoitan lämmityksen ajaksi virrat 2000w:n 3000w:sta ja jatkan lämmittelyä. Voi vaan olla että pitää pistää sentry mode päälle kotonakin koska kerrostalo ja sopiva idiootti=vähintään laturi irti tolpassa ja hyvällä tuurilla auton kyljet naarmuilla.

Hommaa oma(kotitalo) pirtti äkkiä, oma tupa oma lupa.
 
Menihän siinä prkl kauan, jopa pari viikkoa. Ensimmäinen valitus tullut jo isännöitsijälle ja hallitukselle että latailen autoa taloyhtiön tolpassa. Muuten hyvä mutta ennen viime yötä auto ei ole viettänyt sekuntiakaan tolpassa. Nytkin vain kyse testilämmityksestä että polttaako sulakkeen ennen kuin kaikki lyövät autonsa tolppiin. Ja vielä kiltisti ilmoitin että kellokytkin tolpan toisesta pistokkeesta on paskana ettei voida vinkua että kykenisin lataamaan autoa. Noh onneksi isännöitsijän kanssa päästiin asiasta järkevästi sopuun ja sovittiin että rajoitan lämmityksen ajaksi virrat 2000w:n 3000w:sta ja jatkan lämmittelyä. Voi vaan olla että pitää pistää sentry mode päälle kotonakin koska kerrostalo ja sopiva idiootti=vähintään laturi irti tolpassa ja hyvällä tuurilla auton kyljet naarmuilla.

Aika rempseä meininki jos saat ”lämmittää” autoasi ilman muutoksia ja kWh mittaria. Itse kun alkukesästä asennutin lupien kanssa sääntöjenmukaisen latauspisteen mittarilla omaan katospaikkaan taloyhtiössä, kesti kokonaista pari vuorokautta kun joku kävi repimässä sähköauton latauspisteestä kertovan tarran irti. Kun asensin uuden tarrran, sekin revittiin irti. Oli pakko ilmoittaa isännöitsijälle, että pyydettyä tarraa ei valitettavasti kyseisestä syystä ole nyt latauspisteessä. Ymmärsi hyvin. Kyllä voi joitain kovasti ärsyttää sähköautoilu..
 
Hommaa oma(kotitalo) pirtti äkkiä, oma tupa oma lupa.
Sorry mutta meikäläistä ei omakotitaloon ihan tuosta vain saa muuttamaan. Ne huvit on jo nähty vuosia sitten :D.

@VSPTT lyön auton siis preheat asetukselle joka lämmittää akuston ja kabiiniin. Ja odotan vain sitä että joku tulee ja repii laturin irti. Voi olla että siinä vaiheessa Sentrymode kytkeytyy päälle.
 
Niin ja kaikki neliveto tessut (myös kolmoset ) on etuvetosia normi ajossa ison osan ajasta.

Muista en tiedä mutta vanhat nelivetoässät on tasavauhdissa takavetoisia vähän yli 90 vauhtiin saakka ja sen yli ovat etuvetoja. Kiihdytettäessä molemmat moottorit ovat mukana. Ja kun lämpötila laskee ~nollan alapuolelle ovat tasavauhdissakin nelivetoisia.

Range modella jos ajelee niin on etuvetoinen tasavauhdissa koko ajan. Nämä huomiot ’scan my tesla’:n perusteella.
 
Menihän siinä prkl kauan, jopa pari viikkoa. Ensimmäinen valitus tullut jo isännöitsijälle ja hallitukselle että latailen autoa taloyhtiön tolpassa. Muuten hyvä mutta ennen viime yötä auto ei ole viettänyt sekuntiakaan tolpassa. Nytkin vain kyse testilämmityksestä että polttaako sulakkeen ennen kuin kaikki lyövät autonsa tolppiin. Ja vielä kiltisti ilmoitin että kellokytkin tolpan toisesta pistokkeesta on paskana ettei voida vinkua että kykenisin lataamaan autoa. Noh onneksi isännöitsijän kanssa päästiin asiasta järkevästi sopuun ja sovittiin että rajoitan lämmityksen ajaksi virrat 2000w:n 3000w:sta ja jatkan lämmittelyä. Voi vaan olla että pitää pistää sentry mode päälle kotonakin koska kerrostalo ja sopiva idiootti=vähintään laturi irti tolpassa ja hyvällä tuurilla auton kyljet naarmuilla.
Ihan mielenkiinnosta, oletko kysynyt saatko asentaa omaa mittaria ja menisikö kokonaaan omasta pussista?
 
Ihan mielenkiinnosta, oletko kysynyt saatko asentaa omaa mittaria ja menisikö kokonaaan omasta pussista?
Enpä aio edes kysellä. Saan ilmaiseksi latailtua sen verran helposti. Toisekseen ei aikomusta asua tässä kämpässä vaan vaihtaa maisemaa asap. Todennäköisesti saisin jaetuilla kuluilla tms jos vaihtaisin autopaikan rivin päähän niin voisi olla ns järkevän näköinen sijoitus taloyhtiön kannaltakin kun olisi yksi rivin päässä ja siitä voisi sitten jatkaa jos autoja tulee lisää.
 
Niin ja kaikki neliveto tessut (myös kolmoset ) on etuvetosia normi ajossa ison osan ajasta.

3/Y ainakin on takapainotteisia, huomaa kyllä että hyvin tutulla tavalla luistaa talvella vrt. xdrive

Takamoottori on se kestomagneettinen noissa. Ravenistä eteenpäin S/X etumoottori on kestomagnetoitu eli niissä käytetään sitä mahdollisimman paljon.

 
3/Y ainakin on takapainotteisia, huomaa kyllä että hyvin tutulla tavalla luistaa talvella vrt. xdrive

Takamoottori on se kestomagneettinen noissa. Ravenistä eteenpäin S/X etumoottori on kestomagnetoitu eli niissä käytetään sitä mahdollisimman paljon.
Mielenkiintoinen video. Eli PERIAATTEESSA pitäisi olla ihan kohtuu kyvykäs etenijä talvella.
 
Aika rempseä meininki jos saat ”lämmittää” autoasi ilman muutoksia ja kWh mittaria. Itse kun alkukesästä asennutin lupien kanssa sääntöjenmukaisen latauspisteen mittarilla omaan katospaikkaan taloyhtiössä, kesti kokonaista pari vuorokautta kun joku kävi repimässä sähköauton latauspisteestä kertovan tarran irti. Kun asensin uuden tarrran, sekin revittiin irti. Oli pakko ilmoittaa isännöitsijälle, että pyydettyä tarraa ei valitettavasti kyseisestä syystä ole nyt latauspisteessä. Ymmärsi hyvin. Kyllä voi joitain kovasti ärsyttää sähköautoilu..
Pistä lisää haastetta: tarra kiinni ja suihkuttelet läpinäkyvää lakkaa siihen päälle. Ei varmaan näe pimeässä sitä ja pääsee nauttimaan hämmennyksestä kun ei löydy reunaa...
 
Tiukassa on autokauppojen katteet:
"Uuden etuvetoisen Polestar 2 Long range Single Motor -mallin hinnat alkavat 50 100 eurosta. Moni varmasti ihmettelee hinnoittelun jäämistä juuri valtion sähköautohankintatuen ulkopuolelle. Maahantuojan mukaan sitä kyllä yritettiin, mutta syystä tai toisesta sellainen ei onnistunut."

Lähde: Toimintamatka jopa 540 kilometriä – Polestar 2:n edullisempi ja pidemmälle vievä malli rantautui Suomeen
Ei ole todellista, jos jäi satasesta kiinni niin joku on oikeasti mokannut pahasti.
Tai sitten kauppa käy kuin siimaa ja ei edes kiinnosta :smoke:
101€ tosiaan pitäisi saada alennusta (ei ole tulossa).

Dual Motor on +4000€.
Sitten pari tonnia hintaa lisää jos liikaa kysyntää. Toi on kyllä käsittämätöntä miten eivät tuota saaneet pois, tuo vaikuttaa lähinnä vittuilulta ostajille.
Helpottavat päätöstä ottaa vetokoukun kun hinta ei olekaan enää koukku + menetetty tuki. Hassu hinnoittelu kyllä.

Kaikki edelliset voisi siirtää vaikka tänne: Sähköautojen ostaminen, tarjoukset, kamppanjat, leasing, osarit jne.

On taas kokemukset omista autoista kaukana näissä kommenteissa..

Voisiko vaikka @Juha Kokkonen käydä putsailemassa turhat pois, tämänkin saa samalla poistaa.
 
Muista en tiedä mutta vanhat nelivetoässät on tasavauhdissa takavetoisia vähän yli 90 vauhtiin saakka ja sen yli ovat etuvetoja. Kiihdytettäessä molemmat moottorit ovat mukana. Ja kun lämpötila laskee ~nollan alapuolelle ovat tasavauhdissakin nelivetoisia.

Range modella jos ajelee niin on etuvetoinen tasavauhdissa koko ajan. Nämä huomiot ’scan my tesla’:n perusteella.

eiku juu, se olikin matkavauhdissa etupää vetää ja range mode tosiaan lisää etupään osuutta viel aikaisemmin. Kuuluu jo kaupungissa etumosan ininä.
 
Kaikki edelliset voisi siirtää vaikka tänne: Sähköautojen ostaminen, tarjoukset, kamppanjat, leasing, osarit jne.

On taas kokemukset omista autoista kaukana näissä kommenteissa..
Offtopic, mutta olisiko ketjun otsikolla syynsä ettei homma pysy kasassa. Jos pääotsakkeena on "Sähköautokeskustelu", niin helposti sekoittuu yleiseen keskuteluun.

Esim. "Kokemuksia sähköautoista - keskustelua alla olevista vehkeistä" olisi IMO parempi @Haukka81
 
Offtopic, mutta olisiko ketjun otsikolla syynsä ettei homma pysy kasassa. Jos pääotsakkeena on "Sähköautokeskustelu", niin helposti sekoittuu yleiseen keskuteluun.

Esim. "Kokemuksia sähköautoista - keskustelua alla olevista vehkeistä" olisi IMO parempi @Haukka81
Peukku tälle.

Itse poistaisin tai muuttaisin myös tuon ajatusviivan jälkeen tulevan osion. "Alla olevista vehkeistä" on monitulkintainen (he) ilmaisu, jonka joku voi tulkita niinkin että "alla olevista" viittaa ketjussa="alla" puhuttuihin autoihin eli sähköautoihin yleisesti. Minulle ainakin "alla oleva" on vieras ilmaus puhua omasta autostani, kun suurimman osan ajasta vietän ihan muualla kuin autossani istuen.

Miten olis vaan:

"Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista"

Aiemmin ajetuista sen takia, että ei rajattaisi keskustelua vain sen hetkiseen menopeliin, kyllä kai ideana on että saa kertoa myös aiemmista (tai esim. koeajolla olleista).
 
Peukku tälle.

Itse poistaisin tai muuttaisin myös tuon ajatusviivan jälkeen tulevan osion. "Alla olevista vehkeistä" on monitulkintainen (he) ilmaisu, jonka joku voi tulkita niinkin että "alla olevista" viittaa ketjussa="alla" puhuttuihin autoihin eli sähköautoihin yleisesti. Minulle ainakin "alla oleva" on vieras ilmaus puhua omasta autostani, kun suurimman osan ajasta vietän ihan muualla kuin autossani istuen.

Miten olis vaan:

"Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista"

Aiemmin ajetuista sen takia, että ei rajattaisi keskustelua vain sen hetkiseen menopeliin, kyllä kai ideana on että saa kertoa myös aiemmista (tai esim. koeajolla olleista).

Oikein mainio ehdotus, kannatetaan!
 
Suhteettoman tiukka keskustelun rajaaminen johtaa myös tämän kaltaiseen tilanteeseen jossa keskustelu on olevinaan jatkuvasti sivuraiteilla. Jotta foorumin poliisit ei pääse vauhtiin niin todettakoon, että pari kuukautta alla ollut Kona MY21 on ollut kaikinpuolin hyvä ostos. Avaimeton käynti on kiva, mutta jotenkin vanhanaikaista kun auto pitää kuitenkin laittaa start napista valmiustilaan ajaakseen sillä.

yleiselle sähköautoilulle on jo oma ketjunsa, täällä olisi tarkoitus jakaa niitä oikeita kokemuksia ettei sen turhanpäiväsen juupas eipäs väittelyn seasta tarvitsisi etsiä sitä hyödyllistä informaatiota aidoista kokemuksista.
 
Peukku tälle.

Itse poistaisin tai muuttaisin myös tuon ajatusviivan jälkeen tulevan osion. "Alla olevista vehkeistä" on monitulkintainen (he) ilmaisu, jonka joku voi tulkita niinkin että "alla olevista" viittaa ketjussa="alla" puhuttuihin autoihin eli sähköautoihin yleisesti. Minulle ainakin "alla oleva" on vieras ilmaus puhua omasta autostani, kun suurimman osan ajasta vietän ihan muualla kuin autossani istuen.

Miten olis vaan:

"Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista"

Aiemmin ajetuista sen takia, että ei rajattaisi keskustelua vain sen hetkiseen menopeliin, kyllä kai ideana on että saa kertoa myös aiemmista (tai esim. koeajolla olleista).

tehty
 
Onhan nuo ihan eri kokoluokan autoja ja Y:ssä pienempi kantavuus.

Konan otteessa lukee seuraavasti:

Kokonaispituus (mm)
4205
Leveys (mm)
1800
Korkeus (mm)
1570
Omamassa (kg)
1760
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2170
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2470


Suomessa siis jopa vielä isompi kantavuus, välillä näinkin päin :D
 
Ainakin tilaa on y:ssä. Jotenkin livenä paremman näköinen. Pitää käydä ajelemassa mutta kaveri sanoi että parannusta on siinäkin vrt M3.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 506 180
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom