Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Uudesta Model 3:sta ei löydy sähkövastuksia (ne joissa on lämpöpumppu)
No johan on keksintö. Mulle yksi sähköauton mainioista ominaisuuksista on se välitön ja tehokas lämmöntuotto silloin kun sitä tarvitaan. Ilman suoria sähkövastuksia se tuskin onnistuu silloin kun on oikeasti kylmä.
 
Miten se liittyy tähän mitenkään? Alla nyt kertauksena se alkuperäinen väite jota tässä lähdettiin oikomaan. Eli se, ettei vastuksilla lämmitettäisi. Vastuksilla lämmitetään about kaikkia sähköautoja silloin kun olosuhteet sitä vaativat ja sitä tapahtuu kyllä usein ihan etelä-suomen talvessakin. Pelkällä ILPillä sähköauto muistuttaisi jotain vanhaa dieseliä vuotavalla termostaatilla, jossa lämmintä alkaisi ehkä tulla 10 kilometrin ajon jälkeen, tai kovimmilla pakkasilla ei ollenkaan.

Tuo sähkövastusasiahan tuli jo useassa viestissä sinun viestiäsi ennen käsiteltyä, ja kuittasinkin asian jo sanomalla mm. että tieto oli minulle uutta. Tuo minun kommenttini liittyi siten mihinkään, että tulkitsin viestisi -35 asteen pakkasista olevan jatkoa aiempaan viestiisi:
talvella tulisi kyllä sähköautoilusta varsin ankeaa jos sähkövastukset poistettaisiin kokonaan.
Johon minun toteamukseni liittyi siten, että se "sähköautoilun ankeus" -35 pakkasilla koskee sitten myös esim. dieselautoja, jotka sähköauton tavoin tarvitsee esi- tai lisälämmittää jos lämpimässä haluaa ajella. Mutta ehkäpä tästä ei tarvitse jatkaa, tulipahan selvennykset puolin ja toisin.
 
Viimeksi muokattu:
No johan on keksintö. Mulle yksi sähköauton mainioista ominaisuuksista on se välitön ja tehokas lämmöntuotto silloin kun sitä tarvitaan. Ilman suoria sähkövastuksia se tuskin onnistuu silloin kun on oikeasti kylmä.
Mielenkiinnolla odotan itse talvea. 2021 malli alla eli ilp löytyy. Tähän mennessä lämpöä on tullut minuuteissa 10c lisää kabiiniin. Saa nähdä miten käy talvella ja jaksaako esim sulattaa ikkunat vai tuleeko skrabaa ikävä.
 
Niin tai lähinnä siis lämpöpumpun teho ei riitä sisätilojen lämpimäksi saamiseen nopeasti (minuuteissa). Kyllä nykyaikaisista ilmalämpöpumpuista saa -25 asteessakin sen 2-3 kW tehoa irti, joten auton esilämmitykseen ja lämpimänä pitämiseen ilp:n teho riittää kyllä.
Lämpiämisnopeuden lisäksi sähkövastuksia tarvitaan, koska ajoviima hukkaa lämpöä. Lämmitystehoa tarvitaan liikkeessä enemmän kuin parkkiruudussa sisätilanlämppäristä.

Muistaakseni Mii vei kuudessakympissä noin 3,5 kW@-18 C lämmitykseen. Vastusten maksimiteho on 5 kW. Ei pienestä lämpöpumpusta saa irti 4-8 kW:a, mitä eri kokoisiin sähköautoihin tarvittaisiin.
 
Mielenkiinnolla odotan itse talvea. 2021 malli alla eli ilp löytyy. Tähän mennessä lämpöä on tullut minuuteissa 10c lisää kabiiniin. Saa nähdä miten käy talvella ja jaksaako esim sulattaa ikkunat vai tuleeko skrabaa ikävä.
Viime talven Lappiin ajon testeissä Model 3:ssa ei lasit pysynyt sulana millään ilmastoinnin asetuksella ja kuulemma kabiinissa olisi tarvinnut pilkkihaalaria. Etelässä ei varmaankaan samoja ongelmia tule eteen.
 
Taas vähä offtopic mutta: ilmastointi kyllä kuivaa sisään puhallettavaa ilmaa. Esim syksyn kosteilla manuaali asennossa ac veke > lasit vetää huuruun. Ac päällä > kirkasta tulee.
Näin ollu jo ammoisen toyota corollan ilmastoinnissa.
Se kuivempi ilma sitoo kosteutta (huuru lasissa esim) auton lasipinnoilta pois tehokkaasti ;)
 
Tässä autossa oli jotain hämärää, sillä roissa tessu 3sen omistava kaverini pärjää sillä hyvin. Myös noissa yli -30 keleissä.
Onko pumpulla vai ilman? Itellä vastukset ja ainakin vielä -35c lämpenee nopeammin kuin mikään aiempi auto, kylmästartista noissa keleissä alle 10min ja pipot ja hanskat pois. Eikä ongelmia sulattaa tai pitää sulana ikkunoita. Pumpulla saattaa olla ongelmia, varsinkin tuossa sr+ jossa sitä ekstralämpöä tuo vain yksi moottori kahden sijasta.
 
Tässä autossa oli jotain hämärää, sillä roissa tessu 3sen omistava kaverini pärjää sillä hyvin. Myös noissa yli -30 keleissä.
Kyllähän tuo aika merkilliseltä tuntuu.
Kommenteissa oli jotain mainintaa että softapäivitys toisi jotain mahdollista korjausta tuohon.

Hyvä tietää että pärjää kylmässäkin. Itellä on alustavasti sovittu kaupat Model 3:sta ja satunnaisia Lapin reissuja voi tulla.
 
Kyllähän tuo aika merkilliseltä tuntuu.
Kommenteissa oli jotain mainintaa että softapäivitys toisi jotain mahdollista korjausta tuohon.

Hyvä tietää että pärjää kylmässäkin. Itellä on alustavasti sovittu kaupat Model 3:sta ja satunnaisia Lapin reissuja voi tulla.

pärjää ihan 100% , sen verra kovasti noita täällä ylhäällä näkyy talvella ja ihan normi vaatteissa on kuskit tullu ja kyytiläiset ulos. Kellään ei edes huulet ollu sinisenä :D
 
Onko pumpulla vai ilman? Itellä vastukset ja ainakin vielä -35c lämpenee nopeammin kuin mikään aiempi auto, kylmästartista noissa keleissä alle 10min ja pipot ja hanskat pois. Eikä ongelmia sulattaa tai pitää sulana ikkunoita. Pumpulla saattaa olla ongelmia, varsinkin tuossa sr+ jossa sitä ekstralämpöä tuo vain yksi moottori kahden sijasta.

2020 puolivälissä hankittu malli eli lienee pumpulla ?

mut kaipa noissakin vastus on lisäksi?

Meidä S on kyllä kans kuuma auto talvella, vastus on pop.
 
2020 puolivälissä hankittu malli eli lienee pumpulla ?
mut kaipa noissakin vastus on lisäksi?

2020 mallit on ilman lämpöpumppua, eli vastuksilla lämpiävä. Kyllä näissä tarkenee, mutta tuo TM:n autokin taisi olla lämpöpumpullinen - joissa on vähemmän käytettävissä lisälämmitystä.
 
Jaa-a.

Tässä on itsellä melkoinen sisäinen taisto menossa, kun tuli koeajettua sekä XC40 recharge että Skoda Enyaq. Nyt sitten pitäisi valita kuunnellako järkeä vaiko tunteita...

Volvosta vaihtarina on se juuri julkaistu yksimoottorinen vaihtoehto plussa varustetasolla ja Enyaqista puolestaan Sportline läjällä lisävarusteita. Käyttö autolla on sellaista, ettei tuosta Volvon suuremmasta kulutuksesta juurikaan tarvi murehtia, vaan päätöstä ohjaavat muut tekijät.
  • Volvo on tavallaan se "design"vaihtari, jossa aika moni asia on mietitty ja toteutettu ulkonäöllisesti/näppituntumalta nappiin, kuljettajan näyttö mieluisampi ja käyttöjärjestelmän grafiikat selkeästi paremmat. Mutta onko tavaratila + auto kuitenkin liian pieni kahdelle aikuiselle ja 3 vuotiaalle muksulle + miten etuvetoinen Volvo vertaantuu takavetoiseen Skodaan?
  • Skoda on sit huomattavasti tilavampi ja päätyy lopulta Volvon kanssa samaan hintaluokkaan kun lisävarusteista tulee napsittua ne itselle mieluisat, varsinkin se AR HUD, jota ei saa tuohon Volvoon. Tilaa tosiaan on ja ehkä se maastopyöräkin mahtuu sinne tavaratilaan helpommin (joten peräkoukun voi unohtaa). Mutta vähän tuli muovinen vaikutelma Skodasta, johtuen pääsääntöisesti noista ovien kovamuovisista paneeleista (kaiutinverkot ovissa oli melkoiset härpäkkeet).
Molempia oli nautinnollista ajaa, vaikka Volvosta toisaalta testissä oli se kaksimoottorinen versio. Skoda tuntui kääntyvän kuin paikallaan ja molemmat autot olivat todella hiljaisia kaupunkiajossa. Volvo vaikutti positiivisella tavalla kokoaan pienemmältä sisältä, siinä istui niin kuin, öö, istuvasti. Skoda puolestaan oli avara ja lääniä tuntui riittävän, ollen silti kotoista. Volvosta oli ehkä vaikeampi havaita missä keula oikeasti oli, Skodassa taas puolestaan kyljet aiheutti arvailuja. Skodassa istui ehkä vähän alempana kuin Volvossa, mutta ikkunapinta-alaa on reilusti enemmän kuin Volvossa. Varsinkin takaikkunat toimivat Skodassa paremmin minimiehelle.

Nojoo, tätä vertailua vois jatkaa loputtomiin ilman että selkeää voittajaa nousis esille. Ehkä tässä on siis pakko kuunnella järkeä, vaikka se tarkoittaakin 8-10kk venausta (Volvo 5-6kk).
 
Jaa-a.

Tässä on itsellä melkoinen sisäinen taisto menossa, kun tuli koeajettua sekä XC40 recharge että Skoda Enyaq. Nyt sitten pitäisi valita kuunnellako järkeä vaiko tunteita...

Volvosta vaihtarina on se juuri julkaistu yksimoottorinen vaihtoehto plussa varustetasolla ja Enyaqista puolestaan Sportline läjällä lisävarusteita. Käyttö autolla on sellaista, ettei tuosta Volvon suuremmasta kulutuksesta juurikaan tarvi murehtia, vaan päätöstä ohjaavat muut tekijät.
  • Volvo on tavallaan se "design"vaihtari, jossa aika moni asia on mietitty ja toteutettu ulkonäöllisesti/näppituntumalta nappiin, kuljettajan näyttö mieluisampi ja käyttöjärjestelmän grafiikat selkeästi paremmat. Mutta onko tavaratila + auto kuitenkin liian pieni kahdelle aikuiselle ja 3 vuotiaalle muksulle + miten etuvetoinen Volvo vertaantuu takavetoiseen Skodaan?
  • Skoda on sit huomattavasti tilavampi ja päätyy lopulta Volvon kanssa samaan hintaluokkaan kun lisävarusteista tulee napsittua ne itselle mieluisat, varsinkin se AR HUD, jota ei saa tuohon Volvoon. Tilaa tosiaan on ja ehkä se maastopyöräkin mahtuu sinne tavaratilaan helpommin (joten peräkoukun voi unohtaa). Mutta vähän tuli muovinen vaikutelma Skodasta, johtuen pääsääntöisesti noista ovien kovamuovisista paneeleista (kaiutinverkot ovissa oli melkoiset härpäkkeet).
Molempia oli nautinnollista ajaa, vaikka Volvosta toisaalta testissä oli se kaksimoottorinen versio. Skoda tuntui kääntyvän kuin paikallaan ja molemmat autot olivat todella hiljaisia kaupunkiajossa. Volvo vaikutti positiivisella tavalla kokoaan pienemmältä sisältä, siinä istui niin kuin, öö, istuvasti. Skoda puolestaan oli avara ja lääniä tuntui riittävän, ollen silti kotoista. Volvosta oli ehkä vaikeampi havaita missä keula oikeasti oli, Skodassa taas puolestaan kyljet aiheutti arvailuja. Skodassa istui ehkä vähän alempana kuin Volvossa, mutta ikkunapinta-alaa on reilusti enemmän kuin Volvossa. Varsinkin takaikkunat toimivat Skodassa paremmin minimiehelle.

Nojoo, tätä vertailua vois jatkaa loputtomiin ilman että selkeää voittajaa nousis esille. Ehkä tässä on siis pakko kuunnella järkeä, vaikka se tarkoittaakin 8-10kk venausta (Volvo 5-6kk).
Jos näiden väliltä pitää valita, niin Skoda. Pelkästään jo sen takia, että se on rakennettu sähköautoksi eikä polttisrunkoon. Kulutuksen osalta Volvo on kova syömään.
 
En ymmärrä miten Tesla M3 olisi ongelmia pakkasella jäätymisen kanssa, kun Miillä tuli vedettyä viime talvena motarilla ~100km/h ja pakkasta oli yli 20 astetta ja silti kabiini oli lämmin ja lasit sulat.
 
En ymmärrä miten Tesla M3 olisi ongelmia pakkasella jäätymisen kanssa, kun Miillä tuli vedettyä viime talvena motarilla ~100km/h ja pakkasta oli yli 20 astetta ja silti kabiini oli lämmin ja lasit sulat.
Olen lukenut vain ongelmista Lapissa. En etelästä.
 
Kulutukseen on vaikeampi sanoa, mutta jos matkat on lyhyitä (lapset päiväkotiin) ja lämmitys sitä ennen tai paljon moottoritietä, niin ei tuo 20kWh/100 km mikään ihmeellinen ole. Samaa tasoa se mullakin Model 3:ssa on talvella tuollaisessa ajossa. Kesällä sitten maanteillä pidemmillä matkoilla melkein puolikas siitä.
ID.3 kulutus kesällä 16-18 kWh/100km nyt alkaa nousta tuonne 20 pintaan, mutta viime talven kylmillä ja paikallisajolla oli jopa 26.:(
PS. Mutta sähköstä maksettu n 200€ 10kkm vuodessa. Eli halpaa on sähköajo.
 
Viimeksi muokattu:
Mii Electric toimi hyvin viime talvena. Ainoa ongelma oli kerran jäätynyt käsijarru, kun olin autopesun jälkeen napannut sen vahingossa yöksi päälle. Siitä selvittiin sulattelemalla.
 
Onko täällä Kia E Niro omistajia joukoissa? Ostettiin elokuun alussa ja nyt ajettu n.4500km kulutus n. 17.5kwh/100km. Paras akullinen ollut 16kwh/100km 380km päästiin ja n. 30km oli rangea vielä.
 
Onko täällä Kia E Niro omistajia joukoissa?
Joo, kohta ensimmäinen huolto tulossa eli pian 15 tkm mittarissa.

Periaatteessa tosi hyvä ja toimiva auto, mutta softapuolen suunnittelukukkaset ja suoranaiset bugit tökkii kyllä välillä. Epäilen, että seuraava auto ei tule olemaan samaa merkkiä. Sähkövoimalinja pelaa kyllä hienosti.
 
Joo, kohta ensimmäinen huolto tulossa eli pian 15 tkm mittarissa.

Periaatteessa tosi hyvä ja toimiva auto, mutta softapuolen suunnittelukukkaset ja suoranaiset bugit tökkii kyllä välillä. Epäilen, että seuraava auto ei tule olemaan samaa merkkiä. Sähkövoimalinja pelaa kyllä hienosti.


Mitäs bugeja olet kohdannut? Me ei olla huomattu mitään vielä :hmm: Tietty toi o meidän tosiaan nyt uusimmilla päivityksillä mitä sai elokuussa.
 
No viimeisin ärsytys on tuo ajastettu lataus joka ei vaan toimi. Auto unohtaa ne ajastukset viimeistään parin päivän päästä.

Oli pakko kaivaa kuvetta ja investoida kalliimpaan latauslaitteeseen jolla pystyy ajastamaan lataukset, kun auto ei siihen pysty ja talon sulakkeet ei kestä lataamista kaikkina vuorokaudenaikoina.

Tuo hajosi joskus toukokuun tienoilla tulleessa päivityksessä eikä ole korjattu vielä ainakaan elokuun päivityksessä. Ehkä se seuraavassa jo korjataan, tai sitten ei ikinä.
 
Aaa okei. No meillä tietty ei ole tuota ongelmaa että sulakkeet ei kestäisi sen takia ei olla huomattu. Kun on 3*32a pääsulakkeet.
 
Olisin itekin vähemmän ärsyyntynyt, jos auto ei tuollaista ajastusta olisi luvannutkaan. Olisi osannut hankkia suoraan sen kalliimman latauslaitteen. Nyt meni vähän rahaa hukkaan, kun tyhmänä oletti autossa olevan luvatut ominaisuudet.

Muutenkin softapuoli on vähän juosten kustua. Autossa on hienosti käyttäjäprofiilit, mutta profiili pitää valita manuaalisesti. Miksei se voi tunnistaa avaimen perusteella kuskia? Ja lopulta profiilista ei ole oikeastaan mitään iloa. Kuskin penkki EI säädy kohdalleen valitun profiilin mukaan. Lisäksi auton asetuksia on ripoteltu osa mittariston valikoihin ja osa infotainmentin näytölle. Kaikki mittariston valikoista tehtävät asetukset (joita on aika paljon) ovat sellaisia että niitä EI ole sidottu profiiliin, joten samojen on kelvattava kaikille kuskeille ellei halua aina erikseen niitä säädellä.

Kun vertaa pihassa myös seisovaan Skodaan joka laittaa penkin säädöt, ilmastoinnin säädöt, radiokanavan, tunnelmavalaistuksen värit jne jne kaikki automaattisesti kohdalleen sen mukaan millä kolmesta avaimesta autoon mennään, niin Kia on kyllä tosi kaukana perässä.

Niin joo, se Kian sähköpenkin muisti ei myöskään tunnu tallentavan ristiselän tuen asentoa, joten vaikka painaa napista oman muistipaikkansa säädöt, niin tuon saa silti vielä säätää erikseen manuaalisesti jos toinen kuski haluaa pitää sen erilailla säädettynä.

Pieniä juttuja tavallaan, mutta ärsyttäviä kun ne olisi softan puolella myös varsin helppo tehdä niin paljon paremmin.
 
Ahh, se onkin jännä juttu, että kun valmistaja tekee ihan helvetin hyvää hardista, niin softa on ala-arvoista kuraa. Audin softa on ihan käsittämätöntä paskaa, mobiilisofta nyt etenkin (tiivistetysti: ei toimi, älä edes yritä), mutta ei tuo auton oma käyttöliittymäkään mikään käytettävyyden riemuvoitto ole. Vaikka näyttöjä on autossa useampiakin, niin käytännössä mieluummin laittaa vaan puhelimesta mitä tarvitsee.

Olen monesti pohtinut, että miten valmistajat kehtaavat pistää jumalattoman kalliisiin autoihin tuollaista kuraa, itsellä ainakin korvat helottaisi punaisena jos pitäisi asiakkaille sellaista laittaa. Tekemistä ois viranomaisillakin, kuluttajansuojalait pitäisi ulottaa koskemaan kunnolla myös softaa...
 
Vähän sama kuin Teslan aivopierut. Kaikki toimii pirun hyvin itse auton kannalta ja ominaisuuksia on paljon. Harmi vain että osa on todella vittumaisesti viallista. Esim millä logiikalla aktiivikruise vaihtaa itse nopeuden. Joskus vaihtaa kun huomaa merkin, joskus ei, joskus jarruttaa aivan yli herkästi ettei tule törmäystä ja joskus taas tuntuu antavan tilaa tehdä mitä vain ilman piippailuja tai varoituksia. Profiilit onneksi sentään toimivat ja auton käyttö itsessään on helppoa ja järkevää. Eniten käyttöliittymässä ottaa päähän se ettei sitä voi muokata. En esim tee mitään auton peleillä mutta ladatessa tai tauolla saatan katsoa Netflixiä. Miksi en voi laittaa suoratoisto yms avautumaan pelilistan sijaan? Tai miksi en saa viesteistä notifikaatioita? Jos perus Ford Fiesta pystyy näihin niin miksi 60ke Telsa ei?
 
Vähän sama kuin Teslan aivopierut. Kaikki toimii pirun hyvin itse auton kannalta ja ominaisuuksia on paljon. Harmi vain että osa on todella vittumaisesti viallista. Esim millä logiikalla aktiivikruise vaihtaa itse nopeuden. Joskus vaihtaa kun huomaa merkin, joskus ei, joskus jarruttaa aivan yli herkästi ettei tule törmäystä ja joskus taas tuntuu antavan tilaa tehdä mitä vain ilman piippailuja tai varoituksia. Profiilit onneksi sentään toimivat ja auton käyttö itsessään on helppoa ja järkevää. Eniten käyttöliittymässä ottaa päähän se ettei sitä voi muokata. En esim tee mitään auton peleillä mutta ladatessa tai tauolla saatan katsoa Netflixiä. Miksi en voi laittaa suoratoisto yms avautumaan pelilistan sijaan? Tai miksi en saa viesteistä notifikaatioita? Jos perus Ford Fiesta pystyy näihin niin miksi 60ke Telsa ei?
Se on vaan näin. Tehdään paljon asioita mutta ne jää puolitiehen.
 
Se on vaan näin. Tehdään paljon asioita mutta ne jää puolitiehen.
Noh, onneksi nyt ei mitään maailmaa mullistavia vielä. Ärsyttäviä ja päivitystä vaativaa kyllä. Pääasia kuitenkin että on mukava, tehokas ja käyttökuluiltaan halpa joten en siltä osin valita. Kaikki muu on melkeinpä extraa (Netflix, pelit, automaattinen kontti, sähköpenkit jne jne.). Mahtavaa että ne ovat mutteivät ole onneksi se pääasia. Itse kun vielä kehä 1 ruuhkia lukuunottamatta nautin ajamisesta. Joutuu prkl päivittäin latailemaan kun tulee sen verran suhailtua töissä ja töiden jälkeen huvikseen. Tullut ajettua keskimäärin enemmän kuin vuosiin nyt jo ensimmäisen viikon aikana koska ei tarvitse miettiä polttoainetta.
 
Olisin itekin vähemmän ärsyyntynyt, jos auto ei tuollaista ajastusta olisi luvannutkaan. Olisi osannut hankkia suoraan sen kalliimman latauslaitteen. Nyt meni vähän rahaa hukkaan, kun tyhmänä oletti autossa olevan luvatut ominaisuudet.

Muutenkin softapuoli on vähän juosten kustua. Autossa on hienosti käyttäjäprofiilit, mutta profiili pitää valita manuaalisesti. Miksei se voi tunnistaa avaimen perusteella kuskia? Ja lopulta profiilista ei ole oikeastaan mitään iloa. Kuskin penkki EI säädy kohdalleen valitun profiilin mukaan. Lisäksi auton asetuksia on ripoteltu osa mittariston valikoihin ja osa infotainmentin näytölle. Kaikki mittariston valikoista tehtävät asetukset (joita on aika paljon) ovat sellaisia että niitä EI ole sidottu profiiliin, joten samojen on kelvattava kaikille kuskeille ellei halua aina erikseen niitä säädellä.

Kun vertaa pihassa myös seisovaan Skodaan joka laittaa penkin säädöt, ilmastoinnin säädöt, radiokanavan, tunnelmavalaistuksen värit jne jne kaikki automaattisesti kohdalleen sen mukaan millä kolmesta avaimesta autoon mennään, niin Kia on kyllä tosi kaukana perässä.

Niin joo, se Kian sähköpenkin muisti ei myöskään tunnu tallentavan ristiselän tuen asentoa, joten vaikka painaa napista oman muistipaikkansa säädöt, niin tuon saa silti vielä säätää erikseen manuaalisesti jos toinen kuski haluaa pitää sen erilailla säädettynä.

Pieniä juttuja tavallaan, mutta ärsyttäviä kun ne olisi softan puolella myös varsin helppo tehdä niin paljon paremmin.


No perkule olin jo unohtanut noi asiat mitä luettelit.... Vaimo tolla enemmän ajaa itse kulutan kaksin käsin 98 omassa autossa kun on lyhyempi työmatka. Vaimoke tarvii työssä omaa autoa senkin takia täyssähkö oli ainoa vaihtoehto.
 
Noh, onneksi nyt ei mitään maailmaa mullistavia vielä. Ärsyttäviä ja päivitystä vaativaa kyllä. Pääasia kuitenkin että on mukava, tehokas ja käyttökuluiltaan halpa joten en siltä osin valita. Kaikki muu on melkeinpä extraa (Netflix, pelit, automaattinen kontti, sähköpenkit jne jne.). Mahtavaa että ne ovat mutteivät ole onneksi se pääasia. Itse kun vielä kehä 1 ruuhkia lukuunottamatta nautin ajamisesta. Joutuu prkl päivittäin latailemaan kun tulee sen verran suhailtua töissä ja töiden jälkeen huvikseen. Tullut ajettua keskimäärin enemmän kuin vuosiin nyt jo ensimmäisen viikon aikana koska ei tarvitse miettiä polttoainetta.
”Rauta” juu toimii mutta softan osalta olisi paljon tehtävää.

Spotify ok mutta aika heikko integraatio nykyään, monet muut palvelut puuttuu. AA ja CP ei taida koskaan tulla. Katsotaan kauanko menee että saadaan välietapit.
 
”Rauta” juu toimii mutta softan osalta olisi paljon tehtävää.

Spotify ok mutta aika heikko integraatio nykyään, monet muut palvelut puuttuu. AA ja CP ei taida koskaan tulla. Katsotaan kauanko menee että saadaan välietapit.
AA:n saa "toimimaan" nettipohjaisesti mutta vaatii hotspottia vaatii sitä tätä ja tota turhaa konffaamista ja tappelee auton oman järjestelmän kanssa.
 
Q4 40 etron tuli tällä viikkoa pitkän odotuksen jälkeen. Pari päivää ja 60km takana sähköautoilua. Aivan huikealta vehkeeltä tuo vaikuttaa ja pitkästä aikaa autoa ostaessa tuli fiilis, että sai jotain uutta. Näin etätyöaikaan, kun ajot on vähissä niin latauksesta ei ole vielä tullut kokemusta ja vähän siltä näyttää, että kovin montaa kertaa kuussa ei näillä ajoilla tarvi ladata.

Itse auto tuntuu todella tilavalta ulkonäköönsä nähden ja tilaa on aivan älyttömästi enemmän, kun vertaa edelliseen 2018 mallin a4:seen. Panoraamalasikatto tekee myös mukavasti tilantuntua ja valoisuutta sisälle. Sonoksen popit tuntuu myös aivan mahtavilta edelliseen audi sound systemiin nähden. Langaton puhelimen lataus on todella hyvä ominaisuus, niin ei tarvitse enää johtoja vedellä, kun apple carplaykin toimii ilman johtoa.

Ainoa negatiivinen ensituntuma on ehkä tuosta mmi näytöstä. Se auton oma ui tuntuu sekavalta ja esim. radion puolle siirtyminen carplayn puolelta on aika monen painalluksen päässä, kun ennen radiokanaville oli omat fyysiset napit. Ehkä tuohon tottuu. Carplay itsessään on taas aivan huikea ison kosketusnäytön kanssa, kun ennen oli mmi rullaohjaimella käyteettävä pieni ruutu a4:ssa.

Värinä on aurora violetti, kun kolme valkosta autoa omistataneena tuli tunne, että pitää välillä koittaa muuta. Väri itsessään on kyllä upea, vaihtaa vähän sävyä valaistuksen mukaan ja näyttää auringossa vaalean violetilta, kun taas yöllä liki mustalta. Saa nähdä vain kuinka herkkä tuo on virheiden näkymiselle, kun aikaisemmissa valkoisissa ei pienet virheet ja naarmut ole käytännössä näkyneet ollenkaan.
 
Onko täällä Kia E Niro omistajia joukoissa? Ostettiin elokuun alussa ja nyt ajettu n.4500km kulutus n. 17.5kwh/100km. Paras akullinen ollut 16kwh/100km 380km päästiin ja n. 30km oli rangea vielä.
Niro ollut aika tarkalleen vuoden päivät. Ja tyytyväinen olen ollut - etenkin tuohon voimalinjaan. Kulutus on ilahduttavan pientä ja kesäisillä reissuilla pystyi helposti laskemaan aina akullisen kantamaksi sen 430 - 450 km. Ihan normaalisti vähän yli rajoitusten ajaen. Toki jos siirtymät oli pelkkää 100 km/h (saatikka 120), niin sitten vähän vähemmän. Pisimmillään on tullut yhdellä akulla rikottua 500 km haamuraja, kun ajona oli jonkin verran 80-alueella maantietä sekä sekalaista semi-taajamaa. Hyvinkin optimiolosuhteet siis. Yleensä tulee latailtua kotonakin jotain 30 - 80 %, eli ei ihan ääripäitä tule arkiajossa käytettyä. Koko vuoden keskikulutus taisi olla jossain 19 kWh/100km kieppeillä. Talvella kun tulee pääosin ajeltua pätkivää ajoa päiväkotivienteineen yms., niin kabiinia pitää monta kertaa lämmittää uusiksi ja kulutus on sen mukaista.

Eka huolto oli ja maksettavaa jäi reilu vitonen. Sain ostaessa 50 euron huoltoetusetelin ja se ei ihan riittänyt, mutta eihän tuo paha olisi ilman mitään seteleitäkään. Tosin eipä siellä juuri mitään tehty. Viihdejärjestelmä päivitettiin ja meni mielestäni pelkästään huonommaksi :( Ei ole enää vaihtoehtona entistä kolmeen jaettua näyttöä (radio-kartta-sähköauto) ja oletuskotinäyttö on outo tummanvioletti sätös, mistä ei saa oikein mitään selvää. Ja jos ottaa karttanäytön, missä näkyy myös sähköautotiedot, niin sitä akkukohtaa tökätessä, ei enää pääsekään akku- ja latausasetuksiin, vaan pitää mennä jotain toista kautta! Ihan älyttömiä muutoksia. Positiivista oli sen sijaan se, että talvella särkemäni latausluukku luvattiin vaihtaa takuuna uuteen. Kelpaa! Muutenkin jäi kaikin puolin hyvä kuva paikallisesta Kia-huollosta, eli kiitos vaan Lappeenrannan Auto-Eekoolle

Ajaminehan tuolla on ollut hauskaa eko-dieselin jälkeen. Tehoa on koko ajan ja ohitukset ovat aina vaan mukavia :) Kaksivetoisena tuon tehon ja väännön huomaa vaan ikävästi eturenkaiden kulumisena. Tilojen puoleen ei mitään farkku-Volvon tavaratilaa ole, mutta varsin hyvin ollaan sovittu nelihenkisenä perheenä tuolla kulkemaan. Takana on oikeasti aikuisellekin tilaa, vaikka edessä istuu keskimittainen ihminen. Vähän tosin akkupaketti nostaa lattiaa, joten istuin on jotenkin aavistuksen matalampi kuin normiautossa.

Lämpöä riittää talvellakin hyvin, mutta kaikista kylmillä keleillä viime talvena parina aamuna, kun auto oli seissyt ilman latausta tai lämmitystä edellisestä illasta asti kylmässä, niin ensimmäisillä kilometreillä mielestäni voimansiirto tai joku sähköinvertteri piti erikoisen kovaa ääntä tietyillä kierroksilla ja tehoilla. Semmoista sirinää/hurinaa. Tuo ääni kuitenkin katosi nopeasti, eikä tosiaan enää päivän toisella ajolla kuulunut. Oma diagnoosi oli, että jossain alennusvaihteessa tms. öljyt ovat 30-asteen pakkasella alkuun vähän turhan jäykkiä. Jos toistuu tänä talvena, niin sitten kyselen huollosta, onko syytä huoleen.

Koukun jos saisi, turhia pimputuksia pois ja oletusasetuksia jätettyä muistiin, niin tämähän hipoisi jo erinomaista. Nyt vielä ihan mielellään ajelee, mutta onhan tuota EV6:sta tullut jo vähän tutkittua...
 
Niro ollut aika tarkalleen vuoden päivät. Ja tyytyväinen olen ollut - etenkin tuohon voimalinjaan. Kulutus on ilahduttavan pientä ja kesäisillä reissuilla pystyi helposti laskemaan aina akullisen kantamaksi sen 430 - 450 km. Ihan normaalisti vähän yli rajoitusten ajaen. Toki jos siirtymät oli pelkkää 100 km/h (saatikka 120), niin sitten vähän vähemmän. Pisimmillään on tullut yhdellä akulla rikottua 500 km haamuraja, kun ajona oli jonkin verran 80-alueella maantietä sekä sekalaista semi-taajamaa. Hyvinkin optimiolosuhteet siis. Yleensä tulee latailtua kotonakin jotain 30 - 80 %, eli ei ihan ääripäitä tule arkiajossa käytettyä. Koko vuoden keskikulutus taisi olla jossain 19 kWh/100km kieppeillä. Talvella kun tulee pääosin ajeltua pätkivää ajoa päiväkotivienteineen yms., niin kabiinia pitää monta kertaa lämmittää uusiksi ja kulutus on sen mukaista.

Eka huolto oli ja maksettavaa jäi reilu vitonen. Sain ostaessa 50 euron huoltoetusetelin ja se ei ihan riittänyt, mutta eihän tuo paha olisi ilman mitään seteleitäkään. Tosin eipä siellä juuri mitään tehty. Viihdejärjestelmä päivitettiin ja meni mielestäni pelkästään huonommaksi :( Ei ole enää vaihtoehtona entistä kolmeen jaettua näyttöä (radio-kartta-sähköauto) ja oletuskotinäyttö on outo tummanvioletti sätös, mistä ei saa oikein mitään selvää. Ja jos ottaa karttanäytön, missä näkyy myös sähköautotiedot, niin sitä akkukohtaa tökätessä, ei enää pääsekään akku- ja latausasetuksiin, vaan pitää mennä jotain toista kautta! Ihan älyttömiä muutoksia. Positiivista oli sen sijaan se, että talvella särkemäni latausluukku luvattiin vaihtaa takuuna uuteen. Kelpaa! Muutenkin jäi kaikin puolin hyvä kuva paikallisesta Kia-huollosta, eli kiitos vaan Lappeenrannan Auto-Eekoolle

Ajaminehan tuolla on ollut hauskaa eko-dieselin jälkeen. Tehoa on koko ajan ja ohitukset ovat aina vaan mukavia :) Kaksivetoisena tuon tehon ja väännön huomaa vaan ikävästi eturenkaiden kulumisena. Tilojen puoleen ei mitään farkku-Volvon tavaratilaa ole, mutta varsin hyvin ollaan sovittu nelihenkisenä perheenä tuolla kulkemaan. Takana on oikeasti aikuisellekin tilaa, vaikka edessä istuu keskimittainen ihminen. Vähän tosin akkupaketti nostaa lattiaa, joten istuin on jotenkin aavistuksen matalampi kuin normiautossa.

Lämpöä riittää talvellakin hyvin, mutta kaikista kylmillä keleillä viime talvena parina aamuna, kun auto oli seissyt ilman latausta tai lämmitystä edellisestä illasta asti kylmässä, niin ensimmäisillä kilometreillä mielestäni voimansiirto tai joku sähköinvertteri piti erikoisen kovaa ääntä tietyillä kierroksilla ja tehoilla. Semmoista sirinää/hurinaa. Tuo ääni kuitenkin katosi nopeasti, eikä tosiaan enää päivän toisella ajolla kuulunut. Oma diagnoosi oli, että jossain alennusvaihteessa tms. öljyt ovat 30-asteen pakkasella alkuun vähän turhan jäykkiä. Jos toistuu tänä talvena, niin sitten kyselen huollosta, onko syytä huoleen.

Koukun jos saisi, turhia pimputuksia pois ja oletusasetuksia jätettyä muistiin, niin tämähän hipoisi jo erinomaista. Nyt vielä ihan mielellään ajelee, mutta onhan tuota EV6:sta tullut jo vähän tutkittua...

Meille tuli elokuussa e-Niro ja nyt vasta parin tuhannen kilsan jälkeen ei kattavaa arviota voi antaa, mutta hyvin samansuuntaiset fiilikset kuin frogbotilla. Pikkujutuilla arjen mukavuutta saisi vieläkin paremmaksi, mutta tälläkin hetkellä auto on hyvä käyttis ja riittänee useimmille pariskunnille tai perheille ensisijaiseksi kulkineeksi. PIdän ajettavuutta onnistuneena arkiajoon, verrattuna esim. Tesla 3 SR+ MiC -malliin tämä on mukavampi olematta kuitenkaan liian huojuva tai löysä. Sporttisuus tarkoittaa yhtä ja toiselle toista, mutta yleisesti sanoisin Teslan olevan "jämäkämpi", päästävän teräviä epäsaisuuksia enemmän "läpi" ja reagoivan nopeammin inputtiin ollen vähemmän rento, mutta makuja on monia.

Monitoiminäytön softa oli meille toimitetussa jo päivitetty ja vanhempaa versiota tuli kokeilta vain koeajoautossa, en siis osaa niin paljoa kaivata vanhaa versiota, mutta frogbotin kommentit käyvät järkeen. Varovaisesti toivon, että Ioniq5/EV6 alustan MMI olisi samaa arkkitehtuuria Konan/Niron kanssa ja näin saisi vielä kehitystä osakseen. Ärsyttävä bugi Andoid Auton ja Samsung Galaxy S21 Ultran yhteiskäyttöön liittyvä bugi on ollut koko omistuksen ajan, AA on todella laginen ja nettikeskustelujen perusteella viittaa Sampan ongelmalta, en ole vielä testannut uusimmalla Sampan päivityksellä .

Nyt meille hankittuun sai irroitettavan peräkoukun 300kg vetomassalla, ei tee autuaaksi mutta auttaa joihinkin tarpeisiin (pyöräteline ja pikkukärryt).

Pikalatauksen hitaus (~77kW max, tosin jaksaa melko tasaisesti 70% tietämille) on puute, mutta kaikilla tämä ei realisoidu niin usein kuin toisilla. Vaikka hyvähkö range lataustarvetta vähentää niin jos range ei reissuun riitä ja usein joutuu pikalaturille, niin on hyväksyttävä pidemmät lataustauot.
Latauskäyrä:


Vähemmän oleellisena lisäknoppina; Tuli käytyä e-Nirolla Alastarolla Teslojen seassa fiilistelemässä ja olin yllättynyt auton tasapainoisuudesta vaikka paperilla ei niin hotsilta vaikutakaan. Yllättävän neutraali balanssi ja mielestäni aliohjautuvuutta oli todella vähän verrattuna siihen mitä odotin. Rata oli kuiva ja renkaat uudet, eli asetelma oli ihanteellinen. Samoin jarrut kesti omalla ja puolison vauhdilla 4 x 20min stintit eikä mitään suorituskyvyn alenemaa ollut havaittavissa. Sai tikata koko ajan tasaiselle reippaalla effortilla ilman, että auto alkoi rajoittamaan. Renkaiden lämpöjä (=paineita) piti enemmän paapoa. Mulla on kyllä kakkoskulkineena/harrastuslaitteena vanha sporttibemmu, mutta tämä tapahtuma oli vain sähköautoille, mieluummin olisin tietty bemmua piiskannut radalla ️.
 
Tilojen puoleen ei mitään farkku-Volvon tavaratilaa ole, mutta varsin hyvin ollaan sovittu nelihenkisenä perheenä tuolla kulkemaan.

Saat melkein 20cm lisää korkeutta tavaratilaan jos luovut niistä pohjan allaolevista muovikaukaloista. Ero on todella suuri ja hyödyttää etenkin kun pitää kuskata muksujen pyöriä / rattaita siellä.

Ostin maahantuojalta pohjalevyn ja takamuovin, jotka on tarkoitettu/mitoitettu tuolle alatasolle. Joihinkin maihin tuovat automaattisesti näillä osilla.

Jos kiinnostaa, niin tässä on tuotekoodit (noin 360€).

Sidontalenkit: 85795C1000 (ostettava 2kpl)
Takamuovi: 85770Q4000WK
Pohjamuovi: 85710Q4000WK

Sidontalenkit vaatii niittauksen, muut saa laitettua itse/ilman työkaluja. Toki on itsestä kiinni, tarvitseeko lenkkejä ylipäänsä. Huolto veloitti kympin noista niittauksista.
 
Pikalatauksen hitaus (~77kW max, tosin jaksaa melko tasaisesti 70% tietämille) on puute, mutta kaikilla tämä ei realisoidu niin usein kuin toisilla. Vaikka hyvähkö range lataustarvetta vähentää niin jos range ei reissuun riitä ja usein joutuu pikalaturille, niin on hyväksyttävä pidemmät lataustauot.
Lataus on tosiaan monilla nopeampi, mutta toisaalta tällä hetkellä vielä suurin osa pikalatureista on 50kW laitteita, joilla ei nopeasta latauksesta ole hyötyä. Myöskin, niin kuin sanoit, tuo latauksen tarve vaihtelee suuresti. Me ajoimme kesällä vajaan 2000 km lenkin Oulun korkeuksille asti, eika pikalaturilla taidettu ladata kuin kerran. Sekin ruokatauon aikana, jolloin laturi oli jopa liian nopea. Jos vain yöpymispaikassa on mahdollisuus ladata, niin seuraavana päivänä pääsee taas sen 300 - 450 km kulkemaan - vähän latauksesta riippuen. Toki monella tarve on ihan eri ja silloin nopea lataus olisi varmasti hyödyksi.
 
Saat melkein 20cm lisää korkeutta tavaratilaan jos luovut niistä pohjan allaolevista muovikaukaloista. Ero on todella suuri ja hyödyttää etenkin kun pitää kuskata muksujen pyöriä / rattaita siellä.

Ostin maahantuojalta pohjalevyn ja takamuovin, jotka on tarkoitettu/mitoitettu tuolle alatasolle. Joihinkin maihin tuovat automaattisesti näillä osilla.

Jos kiinnostaa, niin tässä on tuotekoodit (noin 360€).

Sidontalenkit: 85795C1000 (ostettava 2kpl)
Takamuovi: 85770Q4000WK
Pohjamuovi: 85710Q4000WK

Sidontalenkit vaatii niittauksen, muut saa laitettua itse/ilman työkaluja. Toki on itsestä kiinni, tarvitseeko lenkkejä ylipäänsä. Huolto veloitti kympin noista niittauksista.
Joku tällainen voisi olla hyvä. Vähän ollut tarkoitus joku muovikaukalo hommata, kun nyt on vain se kangasmatto. Toisaalta latauskaapelin paikka on sitten vähän hakusessa. Pitäisi varmaan modata keulaan tila kaapelipussille.
 
Joku tällainen voisi olla hyvä. Vähän ollut tarkoitus joku muovikaukalo hommata, kun nyt on vain se kangasmatto. Toisaalta latauskaapelin paikka on sitten vähän hakusessa. Pitäisi varmaan modata keulaan tila kaapelipussille.

Jos vain saan henkisen päätöksen tehtyä, että rahaa kaadetaan lisää laitokseen niin hyvä kombo olisi juurikin:

Frunk-setti, jossa jemmaa kaikki "normaalisti" välipohjassa asuvat hilut ja kaapelit (Set 2 Niro - frunk.at Set für Kona und erhalte so einen günstigen Preis.)
Niro_Vario1-scaled-e1617357127398.jpg


Ja tavaratilan laajennus välipohjan poistolla naftalanin postauksen mukaisesti (Sähköautokeskustelu - kokemukset, vinkit ja havainnot alla olevista vehkeistä):
Sidontalenkit: 85795C1000 (ostettava 2kpl)​
Takamuovi: 85770Q4000WK​
Pohjamuovi: 85710Q4000WK​
 
Tiedoksi:

Loin ketjun, jonne voisi heitellä noita kamppiksia ja ajankohtaisia tarjouksia. Niitä on meneillään monella merkillä ja loppu vuodesta mahdollisesti tarjouksia tulee kiihtyvään tahtiin.

 
Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.

Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.

1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%... Nytkin lataustaso on 62% enkä edes laittanut yöksi "turhaan" lataukseen, huomenna vielä töihin, ehkä latailen siellä jonkin aikaa ja sitten töiden jälkeen huomenna taas yöksi lataukseen... Pitkäaikainen tavoitteeni on että lataustaso normipäivinä huitelisi esim. jossain 20-80% välissä, ihan akun pitkäikäisyyttä ajatellen.

2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).

Tietenkin voimme myös vuorotella että toinen lataa aamupäivän ja toinen iltapäivän yksinään 16A, mutta sinne autopaikalle on useamman sadan metrin kävelymatka työpisteiltämme, vaihtamaan kaapeleita...

3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).

Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.

Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 771
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom