Niro ollut aika tarkalleen vuoden päivät. Ja tyytyväinen olen ollut - etenkin tuohon voimalinjaan. Kulutus on ilahduttavan pientä ja kesäisillä reissuilla pystyi helposti laskemaan aina akullisen kantamaksi sen 430 - 450 km. Ihan normaalisti vähän yli rajoitusten ajaen. Toki jos siirtymät oli pelkkää 100 km/h (saatikka 120), niin sitten vähän vähemmän. Pisimmillään on tullut yhdellä akulla rikottua 500 km haamuraja, kun ajona oli jonkin verran 80-alueella maantietä sekä sekalaista semi-taajamaa. Hyvinkin optimiolosuhteet siis. Yleensä tulee latailtua kotonakin jotain 30 - 80 %, eli ei ihan ääripäitä tule arkiajossa käytettyä. Koko vuoden keskikulutus taisi olla jossain 19 kWh/100km kieppeillä. Talvella kun tulee pääosin ajeltua pätkivää ajoa päiväkotivienteineen yms., niin kabiinia pitää monta kertaa lämmittää uusiksi ja kulutus on sen mukaista.
Eka huolto oli ja maksettavaa jäi reilu vitonen. Sain ostaessa 50 euron huoltoetusetelin ja se ei ihan riittänyt, mutta eihän tuo paha olisi ilman mitään seteleitäkään. Tosin eipä siellä juuri mitään tehty. Viihdejärjestelmä päivitettiin ja meni mielestäni pelkästään huonommaksi
Ei ole enää vaihtoehtona entistä kolmeen jaettua näyttöä (radio-kartta-sähköauto) ja oletuskotinäyttö on outo tummanvioletti sätös, mistä ei saa oikein mitään selvää. Ja jos ottaa karttanäytön, missä näkyy myös sähköautotiedot, niin sitä akkukohtaa tökätessä, ei enää pääsekään akku- ja latausasetuksiin, vaan pitää mennä jotain toista kautta! Ihan älyttömiä muutoksia. Positiivista oli sen sijaan se, että talvella särkemäni latausluukku luvattiin vaihtaa takuuna uuteen. Kelpaa! Muutenkin jäi kaikin puolin hyvä kuva paikallisesta Kia-huollosta, eli kiitos vaan Lappeenrannan Auto-Eekoolle
Ajaminehan tuolla on ollut hauskaa eko-dieselin jälkeen. Tehoa on koko ajan ja ohitukset ovat aina vaan mukavia
Kaksivetoisena tuon tehon ja väännön huomaa vaan ikävästi eturenkaiden kulumisena. Tilojen puoleen ei mitään farkku-Volvon tavaratilaa ole, mutta varsin hyvin ollaan sovittu nelihenkisenä perheenä tuolla kulkemaan. Takana on oikeasti aikuisellekin tilaa, vaikka edessä istuu keskimittainen ihminen. Vähän tosin akkupaketti nostaa lattiaa, joten istuin on jotenkin aavistuksen matalampi kuin normiautossa.
Lämpöä riittää talvellakin hyvin, mutta kaikista kylmillä keleillä viime talvena parina aamuna, kun auto oli seissyt ilman latausta tai lämmitystä edellisestä illasta asti kylmässä, niin ensimmäisillä kilometreillä mielestäni voimansiirto tai joku sähköinvertteri piti erikoisen kovaa ääntä tietyillä kierroksilla ja tehoilla. Semmoista sirinää/hurinaa. Tuo ääni kuitenkin katosi nopeasti, eikä tosiaan enää päivän toisella ajolla kuulunut. Oma diagnoosi oli, että jossain alennusvaihteessa tms. öljyt ovat 30-asteen pakkasella alkuun vähän turhan jäykkiä. Jos toistuu tänä talvena, niin sitten kyselen huollosta, onko syytä huoleen.
Koukun jos saisi, turhia pimputuksia pois ja oletusasetuksia jätettyä muistiin, niin tämähän hipoisi jo erinomaista. Nyt vielä ihan mielellään ajelee, mutta onhan tuota EV6:sta tullut jo vähän tutkittua...