Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tänä syksynä myös Volkkari alkoi toimittaa langattomasti järjestelmäpäivityksiä ID autoihin, ja tänään tuli omaan neloseen imutettua se ensimmäinen iso järjestelmäpäivitys eli v2.1 -> 2.3. Sellainen huomio, että päivitys voi viedä todella kauan: järjestelmä varoittaa että 170 min, ja sinä aikana autoa ei voi käyttää. Tuo 170 min on varmaan varuilta laskettu maksimiaika jollakin heikolla signaalivahvuudella, en seurannut kauanko oikeasti meni, mutta aika kauan.

Oman toivelistan yksi päällimmäisistä asioista ei parantunut päivityksessä: latausnopeuden ID ilmoittaa edelleen ihan älyttömässä muodossa: km/h (joka on lisäksi suhteellinen eli sehän riippuu viimeaikaisesta kulutuksesta). Kenenhän valopääsuunnittelijan mielestä tuo on ollut kätevää laittaa noin? Itselle se ainoa informatiivinen lataustehon yksikkö on kW, jolla voi muodostaa käsityksen lataustapahtuman järkevyydestä (millä teholla ollaan suhteessa käytetyn laturin tai auton sisäisen laturin maksimiin).

Vaikea käsittää miksei kW-arvo voi näkyä siinä km/h-arvon vieressä, tai miksei ko. yksikköä voi asetuksista muuttaa mieleisekseen, kun monia muita yksiköitä voi. Puhumattakaan tietysti, miten kaikin tavoin parempaa dataa voisi latauksen statseista ylipäänsä näyttää. Mutta nyt ensi alkuun edes se järkevä yksikkö, kiitos. :angry:
 
Meidän käytössä olevaan ID.3:een tuli myös päivitys. Nopeuttaa ainakin UI:ta ihan kivasti ja kai muitakin parannuksia sisälsi. Ei kuitenkaan akkujen esilämmitystä pikalaturille navigoitaessa.
 
Nyt olis varattu Teslalle ensimmäinen huoltokäynti.

Ilmeisesti kuskinpenkin istuinsensori vois olla viallinen. Auton kun laittaa lataukseen ja menee kyytiin istumaan, niin näyttö lukittuu latausruutuun kun vetää oven kiinni eikä avaudu vaikka mitä tekis. Eikä myöskään herjaa aukinaisesta kuskin turvavyöstäkään, mutta matkustajan puolelta kyllä.
Ruutu pysyy kyllä käytettävissä jos ei vedä ovea ihan kiinni asti, mutta se nyt ei varmaankaan ole tarkoitettu käyttötapa.
 
latausnopeuden ID ilmoittaa edelleen ihan älyttömässä muodossa: km/h (joka on lisäksi suhteellinen eli sehän riippuu viimeaikaisesta kulutuksesta). Kenenhän valopääsuunnittelijan mielestä tuo on ollut kätevää laittaa noin? Itselle se ainoa informatiivinen lataustehon yksikkö on kW, jolla voi muodostaa käsityksen lataustapahtuman järkevyydestä (millä teholla ollaan suhteessa käytetyn laturin tai auton sisäisen laturin maksimiin).

Vaikea käsittää miksei kW-arvo voi näkyä siinä km/h-arvon vieressä, tai miksei ko. yksikköä voi asetuksista muuttaa mieleisekseen, kun monia muita yksiköitä voi. Puhumattakaan tietysti, miten kaikin tavoin parempaa dataa voisi latauksen statseista ylipäänsä näyttää. Mutta nyt ensi alkuun edes se järkevä yksikkö, kiitos. :angry:

Myös Pösöllä (e-208) latausnopeus näkyy samoin ja täysin samaa mieltä kanssasi. Käsittääkseni myös moni muu merkki käyttää samaa infoa. Vaihtoehtoinen näkymä tai rinnakkaisnäkymä olisi erittäin tervetullut ja huomattavasti selkeämpi nähdä/arvioida miten latailee. Myös akun varauksen näkyminen prosentteina kaikissa tilanteissa, jos niin haluaa, olisi hyvä olla. Sekin puuttuu e-208:sta. Se näkyy ainoastaan auton konsolista silloin, kun auto on latauksessa. Ei silloin, kun ajat eikä myöskään puhelimen apista. Toki näihin asioihin on jo tottunut osittain, mutta välillä niitä kaipaisi.
 
Oman toivelistan yksi päällimmäisistä asioista ei parantunut päivityksessä: latausnopeuden ID ilmoittaa edelleen ihan älyttömässä muodossa: km/h (joka on lisäksi suhteellinen eli sehän riippuu viimeaikaisesta kulutuksesta). Kenenhän valopääsuunnittelijan mielestä tuo on ollut kätevää laittaa noin? Itselle se ainoa informatiivinen lataustehon yksikkö on kW, jolla voi muodostaa käsityksen lataustapahtuman järkevyydestä (millä teholla ollaan suhteessa käytetyn laturin tai auton sisäisen laturin maksimiin).

Vaikea käsittää miksei kW-arvo voi näkyä siinä km/h-arvon vieressä, tai miksei ko. yksikköä voi asetuksista muuttaa mieleisekseen, kun monia muita yksiköitä voi. Puhumattakaan tietysti, miten kaikin tavoin parempaa dataa voisi latauksen statseista ylipäänsä näyttää. Mutta nyt ensi alkuun edes se järkevä yksikkö, kiitos. :angry:

Zoe ZE50 on vielä pahempi. Ainoa indikaatio latausnopeudesta on ajallinen arvio kuinka kauan kestää, että on 100% täynnä. Siinä on vielä otettu huomioon jotenkin latauskäyrän mukainen hidastuminen lopussa, mikä on tietenkin hyvä, jos kaipaa tietoa, koska akku voisi olla täynnä, mutta tekee vaikeaksi hetkellisen latausnopeuden arvioinnin jos tarkoitus ei olekaan roikkua ihan loppuun asti laturilla. Saa siitä jonkun indikaation, että antaako 22kW mainostettu AC-laturi todellakin täyden tehon, vai leikkaako joku kuormantasaus tai onko laturi väärin mainostettu. OBD-palikalla ja CanZE:lla saa kyllä hetkellisen lataustehon, mutta siinä on oma vaivansa.

Tosin itse mietin, että tien päällä jossain pikalaturilla hyödyllinen näyttö olisi kWh/min. Kun kulutus näytetään kilowattitunteina, niinä myös arvioi että paljonko tarvitaan. Toisaalta lataustaukoa arvioi ehkä mielummin minuuteissa kuin tunneissa. Aina tietenkin kilowatit voi jakaa 60:llä, mutta mielummin tietenkin suoraan. km/h näyttö tietenkin antaa tavallaan helposti hahmotettavan lukeman, mutta siinä yhtälöä sotkee kulutuksen arvaus, joka saattaa pitää tai olla pitämättä paikkansa.
 
Aika jännä, että id:t ilmoittaa sen noin, kun q4, joka on käytännössä sama auto kertoo kilowatteina, sekä kilometriä per minuutti.
 
Ai niin, tarkennuksena ja lisä-älyttömyytenä, että ID:ssä lukema voi olla joko km/h (200 km/h asti) tai km/min (4 km/min alkaen). Älytöntä siksi, että tällöin ilmoitustarkkuus hyppää kesken asteikon 40- tai jopa 60-kertaiseksi, siis näin: 197 -> 198 -> 199 -> 200 km/h -> 240 km/h -> 300 km/h jne.

Ylläolevassa nuo kaksi viimeistä siis ilmoitetaan arvoina 4 km/min ja 5 km/min, mutta kuljettaja ei voi tietää onko se "5 km/min" kenties 270 km/h vaiko 329 km/h. Ja niillä kaikkein yleisimmillä eli 50 kW pikalatureilla latausteho itse asiassa useinkin pyörii juuri tuossa 180-300 km/h alueella.
 
Tosin itse mietin, että tien päällä jossain pikalaturilla hyödyllinen näyttö olisi kWh/min. Kun kulutus näytetään kilowattitunteina, niinä myös arvioi että paljonko tarvitaan. Toisaalta lataustaukoa arvioi ehkä mielummin minuuteissa kuin tunneissa. Aina tietenkin kilowatit voi jakaa 60:llä, mutta mielummin tietenkin suoraan. km/h näyttö tietenkin antaa tavallaan helposti hahmotettavan lukeman, mutta siinä yhtälöä sotkee kulutuksen arvaus, joka saattaa pitää tai olla pitämättä paikkansa.

Kyllä se kWh/h = kW on paras mittayksikkö. En mieti pikalatausta minuuttitarkkuudella, vaan pikemmin 5-, 10- tai 15-minuuttisina, siis jakaen tunti muutamaan osaan. Sitä kautta helppo mieltää kestoja, esim. jos latausteho on vaikka 40 kW ja tarvitsen 10 kWh akkuun lisää, niin heti tietää että yksi neljännestunti pitää viettää laturilla.

Hetken kauemmin kestäisi miettiä nolla pilkku jotain desimaalilukuja, joita tuossa kWh/min vaihtoehdossa tulee. "Okei 0,67 kWh/min, kauankos tässä pitäisi nyt sitten olla"

Tuo kuvaamasi Zoen latausnäyttö kuulostaa aika pahalta kyllä.
 
Kyllä se kWh/h = kW on paras mittayksikkö. En mieti pikalatausta minuuttitarkkuudella, vaan pikemmin 5-, 10- tai 15-minuuttisina, siis jakaen tunti muutamaan osaan. Sitä kautta helppo mieltää kestoja, esim. jos latausteho on vaikka 40 kW ja tarvitsen 10 kWh akkuun lisää, niin heti tietää että yksi neljännestunti pitää viettää laturilla.

Paras tietenkin on antaa käyttäjän valita. Ihan käytännön tilanteena vain usein miettii, että kuinka pitkään tässä on tarpeen ladata ja minuutti on ehkä helpoin jakava yksikkö tällöin. Toki latauskäyrän takia ihan noin suoraviivaisesti ei voi laskea.

Yllättävän hyvin kyllä Zoen latausnäytön rajoituksiinkin on kyllä tottunut. Tehonäytön puutteen lisäksi akussa oleva lataus näytetään vain prosentteina, mutta onneksi käytettävissä oleva kapasiteetti on 52kWh, jolloin kahdella jakamalla saa tarpeeksi tarkan lukeman. Pientä aivojumppaa lataustaukojen ratoksi, mutta kun kerran kaikki tarvittava informaatio on olemassa niin voisihan sen auton tietokone tuollaiset laskutoimitukset kuskin puolesta tehdä.
 
Pikalaturithan sen tehon näyttää jollei auto niin osaa tehdä. Siitä eiku kattomaan ja laskemaan kauanko ehtii kahvitella. Tietty huomioiden sitten hiukan oman auton tavanomaisen latauskäyrän mukaan.
 
Joku ennustekäyrä latausnopeudelle nykyhetkestä eteenpäin olisi ihan kätevä pikalatauksella.

Isket CCS-plugin kiinni ja auton näytöllä näkyisi x-akselilla aika ja pysty-akselilla ennusteen siitä, että paljonko on milläkin ajanhetkellä saatu lisää juissia tankkiin.

Ts. Ennuste Charge curven integraalista ottaen huomioon akun lämmön ja ccs-laturin tehon + throttlailut jne.
 
Omalla autolla latausteho on about 100-akun varaus. Pientä heittoa sinne tänne. Model S 70 D
 
Pikalaturithan sen tehon näyttää jollei auto niin osaa tehdä. Siitä eiku kattomaan ja laskemaan kauanko ehtii kahvitella. Tietty huomioiden sitten hiukan oman auton tavanomaisen latauskäyrän mukaan.
Veefil eikä ABB ei ainakaan näytä. Sitten taas Delta näytttää.
 
Veefil eikä ABB ei ainakaan näytä. Sitten taas Delta näytttää.

kai sitä voi auton tai palveluntarjoajan äpistä seurata? Joka tapauksessa ei se montaa latausta vaadi että osaa tarpeen laskea itse. Itsellä tosin helpottaa asiaa suunnattomasti se etten juuri koskaan tarvitse tienvarsilatausta ilman että jälkikasvu on kyydissä. Niiden ruokahuolto vie niin tuhottomasti aikaa ettei siinä autoa tarvi odotella..
 
Jep kiitoksia vahvistuksista. Tässä nyt opettelen My Renault appsin käyttöä, se on ainakin siinä ihan kätevä että voi seurata etänä latautumista ja laittaa ilmastoinnin päälle, kai se on sama suunnilleen kaikissa sähköautoissa ehkä halvimpia Seat Mii jne. lukuunottamatta, ehkä...

Onko sinulla käsitystä tai selitystä seuraaville ilmiöille, kun olen liittänyt puhelimen bluetoothilla autoon:

1. Kun tulee tekstari, Zoen konsoli kyllä näyttää keneltä tuli viesti mutta sitä ei voi lukea konsoliruudulta, näkyy vain valkoinen laatikko.
Ajattelin ensin että tämä on jokin bugi, mutta kuulin väitteen että se on tarkoituksellista jotta keskittyminen pysyy tiessä? Aika turha ominaisuus sitten, tulee vain kiusaus yrittää lukea se pienemmältä puhelimen näytöltä... Mulle kun olisi todella paljon apua jotta voisin nopeasti vilkaista ajon aikana tulevan työviestin (hälyviestin) pitääkö pysähtyä lukemaan ja analysoimaan sitä tarkemmin vai onko turha hälyviesti jonka voin ohittaa.

2. Vaimo soitti ja kivasti tuli konsoliruudulle ikonit mistä vastata tai hylätä puhelu. Puhelu kuului hyvin auton kaiuttimista... mutta ääni katosi muutaman sekunnin kuluttua. Puhelu kyllä jatkui mutta ilmeisesti se muutamaa ekaa sekuntia lukuunottamatta tuli sitten puhelimen audiosta eikä enää auton kaiuttimista. Oletko havainnut samanlaista omituisuutta tai mistä voisi johtua? Pitänee kokeilla jollain toisellakin puhelimella ettei ole siitä kiinni... Ei kai Eco-moodin käyttö ajossa vaikuta tuollaiseen?

Sen puhelun äänilähteen voi valita kesken puhelun, joko auto tai sitten puhelimen kaiutin.
 
Hyundaissa näkyy latausnopeus kW ja sen päälle aika-arvio sekä 100%:n lataukseen että 80%:n lataukseen. Tuota voisi oikeastaan parantaa vain integroimalla tuo navigaattoriin, jossa se kiinteä "80%" raja korvattaisiin sillä latausasteella, jonka tarvitset, että pääset stressittä perille. Tai jos on monen lataus-stopin matka, niin että pääset seuraavalla reittiohjelman valitsemalle laturille.

1634882903752.png
 
Kokemus ja havainto omasta autosta se on tämäkin, vaikkei nyt suoranaisesti sähköautoiluun niin liitykään - sähköautoon kyllä.

Eli ohjekirjoja tulee aina tietenkin niukasti lueskeltua, niin oli melkoinen yllätys huomata, että omassa autossa (e-Niro) on näemmä jonkinsortin varashälytin vakiona. Tiedä sitten, onko ihan normisettiä nykyisissä autoissa, mutta vähän hämmästytti.

Lapsi jäi kotiin tullessa autoon istuskelemaan, kun oli ilmeisesti joku tosi tärkeä juttu puhelimella menossa. Painoin muistaakseni ovet lukkoon, mutta avasin ne saman tien, kun tajusin lapsen olevan viellä siellä - tulkoot omineen perässä. Auto kuitenkin lukitsee ovet automaattisesti, jos ei tietyn ajan sisällä avaa ovea. Ja ovet naksahti ilmeisesti lukkoon ja vähän ajan päästä alkoi töötti- ja vilkkukonsertti. Hetki kesti sisällä tajuta, että oma auto se siellä metelöi, kun ei mistään hälyttimien olemassa olosta ollut aavistustakaan. Onneksi tilanne rauhoittui ihan vaan kaukosäätimen napista ovet avaamalla.
 
Hälytin on aivan normisettiä nykyään. Yleensä löytyy nappi josta saa pois päältä jos lapsi tai koira jää autoon.
 
Yleensä löytyy nappi josta saa pois päältä jos lapsi tai koira jää autoon.
Ehkä oikeampi ilmaisu olisi että yleensä löytyy jokin keino jolla sen saa pois päältä jos jää joku autoon.. Syvältä valikoista tietysti. Tosin nusastaan nyt pilkkua vielä sen verran että useimmiten siellä saa esim sisätutkan rajattua pois päältä, jos oven pakottaa auki häly pääsääntöisesti aktivoituu. Pelkkä ovien lukitseminen ei yleensä ole mahdollista kuin mekaanisesti.
 
Voisi kuvitella että vääntö tappaa nastat kyllä aika nopeasti. Itse olen näissä tehomalleissa pitänyt kitkat alla ihan jo tuosta syystä melun lisäksi. Nyt etenkin kun on Telsa joka ei huutele jos luistonesto puutuu peliin ja sitä ei tunne ainakaan märällä tai hiekalla käytännössä ollenkaan.
Voin kertoa keväällä uusien nastojen kohtalosta, kun ne on nyt alla. Autona toki sr+. Jos nyt ei tarvii kaasua aina pohjaan asti runttaa ihan joka kohdassa, niin kyllä uskoisin että pysyy yhtä hyvin kuin hetken lainalla olleessa xc60 t8:ssa :cigar2:
 
Kellään täällä kokemusta Opel Corsa-e:stä?

Kävin kokeilemassa - päädyin Peugeot e-208, jonka tyylipuolen seikat etenkin sisätiloissa ja ulkoisesti miellytti huomattavasti enemmän. Ainakin pohja ja voimalinja akustoineen sama Corsa-e:n kanssa.

Kilometrejä tullut etätöistä johtuen vain 10t 10kk ajalla. Kyytiä löytyy riittävästi, varsinkin kaupungissa. Yllättävän mukava ajella myös pidempää matkaa, pienehkö 45kwh akku toki vähän rajottaa ja vaatii suunnittelua. Huonoja puolia surkea GOM ja appi, joka tekee vain minimin (latauksen ajastus, lämmitys/viilennys) ja ei ole kehittynyt tässä ajassa lainkaan.

Jos pieni koko ei ole este niin voi suositella. Ei ole kyllä paluuta polttiksiin.
 
183/90 ei kyllä ollut Corsassakaan ongelmia. Kokeilemallahan tuo selviää, mitat ei kerro vielä ruumiinrakenteesta.

Lainaan teikäläistä tähän, koska ehkä pösö latailee samalla tavalla; miten rajoittuu latausteho todellä kylmillä talvikeleillä? Kun lämpötila menee vaikka 20 astetta pakkasen puolelle, miten suurella teholla voidaan ladata, sanotaan vaikka puolen tunnin ajelun jälkeen?
 
Lainaan teikäläistä tähän, koska ehkä pösö latailee samalla tavalla; miten rajoittuu latausteho todellä kylmillä talvikeleillä? Kun lämpötila menee vaikka 20 astetta pakkasen puolelle, miten suurella teholla voidaan ladata, sanotaan vaikka puolen tunnin ajelun jälkeen?

Molemmat lataantuu samalla tavalla.

Jos tarkoitat CCS-pikalatausta niin tästä ei ole noin kovilla pakkasilla kokemusta. Latauskäyrä CCS ja muutakin hyvää tietoa löytyy ev-databasesta

Akustossa on nestejäähdytys jonka pitäisi auttaa kuumalla, kylmällä sitä lämmitellään jollain logiikalla automaattisesti, mutta mitään Tesla-hienouksia akun esilämmitykseen navigoinnin kautta ei löydy.

Itse tulee pääosin latailtua ID.Chargerilla kotona.
 
...
Akustossa on nestejäähdytys jonka pitäisi auttaa kuumalla, kylmällä sitä lämmitellään jollain logiikalla automaattisesti, mutta mitään Tesla-hienouksia akun esilämmitykseen navigoinnin kautta ei löydy.
...

Tuota olen omaan Kiaan kaipaillut kanssa, että saisi akkuja lämmitettyä ennen pikalatausta. Nyt siinä on joku hämärä logiikka, että se lämmittää akkuja ainoastaan riittävän kylmällä ilmalla ja vasta silloin, kun akun varaus on alle xx%. Ei tarvisi olla kuin nappi, tai täppä näytöllä, mistä voisi halutessaan kytkeä akun lämmittimen päälle. Ihan tietoisesti, tietäen että se voi vaikuttaa toimintamatkaan. Voisihan siellä olla auton äly varmistamassa, ettei lämmitin kytkeydy, jos siitä jotain haittaa voisi olla.

Toisaalta, aika harvassa on ne kerrat, kun talvella on joutunut pikalatureita käyttämään. Ei tule läheskään niin paljon reissattua kuin kesällä ja ne pidemmät matkan on yleensä matkoja johonkin määränpäähän, missä sitten ollaan yö, tai ainakin sen verran pitkään, että auto kerkee hyvin latautua, oli latausnopeus sitten mitä tahansa.
 
Joo-o, tänään ensimmäistä kertaa varsinaisesti otti päähän Enyaqin softabugit:
Tuli näin keskellä päivää tarve piipahtaa kylällä, eli lämmitys ei ollut ajastettuna. Äpistähän sen saisi päälle, mutta valittu operaattorikumppani taitaa pitää IoT-liittymänsä varsin alhaisella priolla, eikä yhteys toimi kuin ehkä puolet kerroista. No, eikun parkkikselle raapimaan ikkunoita. "Ilmastointi kun keskuslukitus avataan" ei ole koskaan toiminut, eikä tuo ole aiemmin haitannut.
No nyt kun haluaisi lämmittimen käynnistyvän ikkunoita rapsutellessa, taukoilmastointiahan ei saa autosta päälle kuin vasta ajon jälkeen, eli auto pitää ottaa irti laturista, näennäisesti ajaa sillä, jotta taukoilmastoinnin saa päälle. Akkua menee ihan turhaan tai sitten kylmään autoon istumaan.

Autohan lämpenee todella nopeasti, mutta silti.
 
Aika jännä, kun saman konsernin plugarilla voi pistää lämmityksen päällä auton ollessa paikallaan, kun näytön pistää päälle ja siitä nappaisee lämmitysikonia kerran. Vagifoorumilla tosin kun lukee kokemuksia neloskoppaisesta Octaviasta ja Enyaqista, niin se softabugien määrä on ihan älytön vrt. muut konsernisisaret vaikka näennäisesti samaa softaa noissa on.
 
Oma kokemus kyllä on se, että ID:ssä on enemmän bugeja kuin tuossa omassa. Mutta riippunee mitä kenellekin osuu kohdalle.
 
183/90 ei kyllä ollut Corsassakaan ongelmia. Kokeilemallahan tuo selviää, mitat ei kerro vielä ruumiinrakenteesta.

185/85 täälläkin ja ei ongelmia e-208 kanssa. Itseasiassa ainakin noilla ”paremmilla” penkeillä (GT) paras sopivuus itselle mitä on autoissa ollut. Toki geometria on penkeissä/ratissa hyvin yksilöllistä joten aina kannattaa koeajaa.
 
Tuli vaihdettua navigointi datan sisältävä muistikortti tänään tessuun.
Auto siis näytti kartat jne mutta itse navigointi ei pelannu ku kortti korruptoitui. (Kirjoitus/luku kerrat tuli täyteen.)

Helppo homma ja työkaluja tarvi torx 20 & 25 sekä verhoilu työkalun jotta ei tule jälkiä.



C54B8ABB-974D-4306-BECC-F7C96751A29D.jpeg
CD54AE29-770D-48EE-815B-C413AD32877D.jpeg
 
Tuli vaihdettua navigointi datan sisältävä muistikortti tänään tessuun.
Auto siis näytti kartat jne mutta itse navigointi ei pelannu ku kortti korruptoitui. (Kirjoitus/luku kerrat tuli täyteen.)

Helppo homma ja työkaluja tarvi torx 20 & 25 sekä verhoilu työkalun jotta ei tule jälkiä.



C54B8ABB-974D-4306-BECC-F7C96751A29D.jpeg
CD54AE29-770D-48EE-815B-C413AD32877D.jpeg

Ilmeisesti kiinnikkeet meni poikki?
1638710854401.png
 
MItes tuo menisi normaali käyttäjän tilanteessa jos kortti menee sököksi eikä ole taitoja vaihtaa?
 
Olin siinä luulossa että Seat Mii electric -autoa voi etäohjata vain älykännykän välityksellä. Olin väärässä. Toimiihan se tavallisella tietokoneellakin internetyhteyden kautta. Sim-kortti on aktivoitu ja kaikki pelittää. Ei tarvitse mennä istumaan kylmään autoon kun voi ohjelmoida lähtöajan.
Kun vaan olisin tajunnut tämän aikaisemmin. Ei minulla ole älykännykkää eikä taida tullakaan.
 
Tavallaan VW e-up on ”aivan tavallinen auto”, mitä nyt vertaa moniin muihin sähköautoihin. Ei mitään outoja virityksiä ulkopuolella eikä sisustuksessa. Avaimella starttausta, mekaanista käsijarrua ja osittain peltisiä oviverhoiluita voisi jopa pitää retroiluna. Kuitenkin latauksen ja lämmityksen ohjaus ja auton sijainnin tarkistaminen toimii etänä, samoin yhdellä polkimella ajo hyödyntäen hidastukset akun lataamiseen. Oikeastaan ainoa isompi ärsytys on keinotekoinen ääni, jolla varoitetaan jalankulkijoita - tuo pitää joka käynnistyskerralla ottaa erikseen pois päältä. Jos kesällä pääseekin noin 300km yhdellä latauksella, niin kovemmilla pakkasilla (-15…-25) jäädään korkeintaan puoleen tuosta. Yli 75km/h nopeudet rokottavat akkua nopeammin, joten parhaiten nämä sopivatkin kaupunkipyörittelyyn. Takakontin koko on yllättävän iso - voittaa Toyota Yariksen ja VW Tiguan Allspacen 7-paikkaisessa käytössä. Myös 184cm kuski mahtuu oman ajoasentonsa taakse, vaikka nelipaikkaisuus hieman käytännöllisyyttä rokottaakin lapsiperheessä.
 
Oikeastaan ainoa isompi ärsytys on keinotekoinen ääni, jolla varoitetaan jalankulkijoita - tuo pitää joka käynnistyskerralla ottaa erikseen pois päältä.

Omassa entisessä Miissä ei tuollaista ole, eikä vanhempien e-upissa myöskään. Käsittääkseni tämä oli sen vuoksi, että automalli on 2020, mutta esitiedot jne. oli jo 2019 ja malli rekattu tuolloin. 2020 tuli vasta pakolliseksi uusille malleille äänet sähköllä ajoon (poislukien Tesla, koska ne nyt välitä mistään mitään).
 
Tavallaan VW e-up on ”aivan tavallinen auto”, mitä nyt vertaa moniin muihin sähköautoihin. Ei mitään outoja virityksiä ulkopuolella eikä sisustuksessa. Avaimella starttausta, mekaanista käsijarrua ja osittain peltisiä oviverhoiluita voisi jopa pitää retroiluna. Kuitenkin latauksen ja lämmityksen ohjaus ja auton sijainnin tarkistaminen toimii etänä, samoin yhdellä polkimella ajo hyödyntäen hidastukset akun lataamiseen. Oikeastaan ainoa isompi ärsytys on keinotekoinen ääni, jolla varoitetaan jalankulkijoita - tuo pitää joka käynnistyskerralla ottaa erikseen pois päältä. Jos kesällä pääseekin noin 300km yhdellä latauksella, niin kovemmilla pakkasilla (-15…-25) jäädään korkeintaan puoleen tuosta. Yli 75km/h nopeudet rokottavat akkua nopeammin, joten parhaiten nämä sopivatkin kaupunkipyörittelyyn. Takakontin koko on yllättävän iso - voittaa Toyota Yariksen ja VW Tiguan Allspacen 7-paikkaisessa käytössä. Myös 184cm kuski mahtuu oman ajoasentonsa taakse, vaikka nelipaikkaisuus hieman käytännöllisyyttä rokottaakin lapsiperheessä.
Soundi tulee kajarista? siitä kalvo pois ni hiljaisuus tulee? Tai mikä siellä ny sen äänen tuottaa
 
Niin - se talvikulutus. Nyt on kokemuksia Seat Mii electricista.
Jaan sanomalehtiä yöllä, aina sama matka 50 km, samat nopeudet töihin mennessä ja tullessa.
Kesällä olen päässyt parhaimmillaan keskikulutuksella 10 kWh/100 km kun on ollut lämmin yö ja lämmitystä ei ole tarvinnut yhtään.
Nyt pahimmillaan -22 C lämpötilassa kulutus oli 35,9 kWh/100 km.
Myönnetään että ajosuoritus ei todellakaan ole "normaalia". Paljon pysähdyksiä kerrostaloissa, auto pääsee välillä jäähtymään ja ikkunaa pitää vähän väliä availla jotta saa lehtiä laatikkoon. Ja olen lähtenyt kylmällä autolla liikkeelle, alkulämmityskulutuslukemat on hirveitä. Ja palelen herkästi, autossa pitää olla +25 C.
Silti ei ole polttomoottoriautoa ikävä. Kyllä tällä pärjää.
 
Aika samoissa mitä vaimolla oli Miin kanssa sen 100km pääsi kylmimpään aikaan kotipalvelussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 216
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom