Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.

Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.

1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%... Nytkin lataustaso on 62% enkä edes laittanut yöksi "turhaan" lataukseen, huomenna vielä töihin, ehkä latailen siellä jonkin aikaa ja sitten töiden jälkeen huomenna taas yöksi lataukseen... Pitkäaikainen tavoitteeni on että lataustaso normipäivinä huitelisi esim. jossain 20-80% välissä, ihan akun pitkäikäisyyttä ajatellen.

2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).

Tietenkin voimme myös vuorotella että toinen lataa aamupäivän ja toinen iltapäivän yksinään 16A, mutta sinne autopaikalle on useamman sadan metrin kävelymatka työpisteiltämme, vaihtamaan kaapeleita...

3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).

Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.

Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...
En halua olla se kusipää... Mutta oletko lukenut manuaalin ihan ns "oikeasti" etkä vain selaillut? Ja mitä Android Autoon tulee niin helpoin keino on antaa kaverin tms kokeilla omalla luurillaan ja katsoa toimiiko yhteen tuon kanssa. Itse olen käyttänyt vuosia kunnes reilu viikko sitten Tesla vei tuon option itseltä.
 
Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.

Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...
AA on virallisesti tuettu Suomessa vasta Android 10:stä alkaen, mutta vanhempiinkin sen saa asennettua esim. apk-mirrorista lataamalla.
 
Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.

Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.

1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%... Nytkin lataustaso on 62% enkä edes laittanut yöksi "turhaan" lataukseen, huomenna vielä töihin, ehkä latailen siellä jonkin aikaa ja sitten töiden jälkeen huomenna taas yöksi lataukseen... Pitkäaikainen tavoitteeni on että lataustaso normipäivinä huitelisi esim. jossain 20-80% välissä, ihan akun pitkäikäisyyttä ajatellen.

2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).

Tietenkin voimme myös vuorotella että toinen lataa aamupäivän ja toinen iltapäivän yksinään 16A, mutta sinne autopaikalle on useamman sadan metrin kävelymatka työpisteiltämme, vaihtamaan kaapeleita...

3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).

Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.

Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...

Tuolla kannattaa jatkossa esittää tämän kaltaiset kysymykset. :)

 
2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).
Ompa viheliäinen vekotin, jos minimi-virta on tosiaan 10A. Seskon suosittelee suko-pistokkeista 8A-latausta, joten tuollaisen 10A laturin iskeminen vaikka vuokramökin pistokkeeseen on vähän kyseenalaista. Ehdotan että pistät vahingon kiertämään ja nappaat tilalle esim:


Mitä tulee vuorotteluun noin yleensä, kannattaa varautua että kohta teitä on siellä useampi kuin 2 jakamassa sitä tolppaa.
 
Jos se posliini sulake niin kun niitä aikansa vaihtelee niin löytyy 18 Ampeeriakin hyvin kestävä. Kaikki kestävät jonkun aikaa.
 
Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.

Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.

1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%... Nytkin lataustaso on 62% enkä edes laittanut yöksi "turhaan" lataukseen, huomenna vielä töihin, ehkä latailen siellä jonkin aikaa ja sitten töiden jälkeen huomenna taas yöksi lataukseen... Pitkäaikainen tavoitteeni on että lataustaso normipäivinä huitelisi esim. jossain 20-80% välissä, ihan akun pitkäikäisyyttä ajatellen.

2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).

Tietenkin voimme myös vuorotella että toinen lataa aamupäivän ja toinen iltapäivän yksinään 16A, mutta sinne autopaikalle on useamman sadan metrin kävelymatka työpisteiltämme, vaihtamaan kaapeleita...

3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).

Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.

Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...


Osta tuo, ja myy veke nykynen. :)
 
autonlataus.com:sta saa matkalaturin muutaman kympin halvemmalla (kuin evasemalta)
Onpa mainio tuote kun oikein kehutaan erikseen, miten "Laitteessa on EU:n suositusten mukainen A vikavirtasuoja ".

Määräysten vaatimaa tasavirtasuojausta siinä sitten ilmeisesti ei ole, kun ei sellaisesta mitään mainita. Tokihan kaikki sitten asentavat syöttävään pistorasiaan keskuksen päähän vaaditun B-tyypin vikavirtasuojan, ei maksa asennuksineen kuin muutaman satasen.
 
Hyvää esson baari -kamaa.
Tosin, ihan tavallinen 16A johdonsuojakin C-käyrällä kestää jo näissä +10 asteen ulkolämpötiloissa sen 18A virtaa, mikäli se on asennettu ulos sinne lämmitystolppaan. -25 pakkasessa se kestäisi jo liki 21 ampeeria jatkuvaa virtaa.

Mutta jos se johdonsuoja on keskuksessa lämpimissä sisätiloissa niin sitten se ei kestä jatkuvaa 18A virtaa.
 
Onpa mainio tuote kun oikein kehutaan erikseen, miten "Laitteessa on EU:n suositusten mukainen A vikavirtasuoja ".

Määräysten vaatimaa tasavirtasuojausta siinä sitten ilmeisesti ei ole, kun ei sellaisesta mitään mainita. Tokihan kaikki sitten asentavat syöttävään pistorasiaan keskuksen päähän vaaditun B-tyypin vikavirtasuojan, ei maksa asennuksineen kuin muutaman satasen.
Sori, ei ole ala tuttua. Osoittaisitko vielä sopivaan latauslaitteeseen, jossa on myös tuo B-tyypin suoja?
 
Adapterilla jos jaksaa kantaa mukana. Tuolla sivustolla on kyllä schukoon 10A ja sitten onkin 16A mutta se on karavaaniliittimellä.
Eli verrokkina 270e schukolaturiin annetaan 480e kolmivaihelaturi johon pitää etsiä adapteri + ei kuitenkaan ratkaise alkuperäistä 10A latauksen ongelmaa?
 
Kiitokset vinkistä! Oisko tästä lopputuloksesta saanut kuvaa? Kiinnostaa.

Tuossahan nuo. Suosittelen lämpimästi.

Pohjan alle jää tila renkaanpaikkaussarjalle, mikä siellä alunperinkin oli. Nyt se kolo on vaan helpommin saavutettavissa.
 

Liitteet

  • 72155E71-465F-445F-B485-A26917E89703.jpeg
    72155E71-465F-445F-B485-A26917E89703.jpeg
    4,4 MB · Luettu: 106
  • B51D01F2-4D34-46F0-B1CC-94527A2131CC.jpeg
    B51D01F2-4D34-46F0-B1CC-94527A2131CC.jpeg
    4,8 MB · Luettu: 105
Onpa mainio tuote kun oikein kehutaan erikseen, miten "Laitteessa on EU:n suositusten mukainen A vikavirtasuoja ".

Määräysten vaatimaa tasavirtasuojausta siinä sitten ilmeisesti ei ole, kun ei sellaisesta mitään mainita. Tokihan kaikki sitten asentavat syöttävään pistorasiaan keskuksen päähän vaaditun B-tyypin vikavirtasuojan, ei maksa asennuksineen kuin muutaman satasen.
Osaatko tarkentaa koskeeko tuo vaatimus myös ei kiinteitä kuten näitä matkalatureita ja muita? Kiinteisiin tuo tulee olla ellei laitteessa ole tukea tyyppi A + 6mA DC.
 



Tuossa nyt muutama.

Toki kannattaa miettiä minkälaisen latauslaitteen haluaa. 11kw pääset aina alaspäin 1 vaiheeseen jos laite sitä tukee mutta schukossa olet aina 1 vaiheessa ja muuta et saa.

Jos jaksaa adaptereilla niin kannattaa ostaa suosiolla se että saa maksimit irti.

Tästä on olemassa uudempiakin malleja joissa A + DC suojat.
 
Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.

Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.

Zoe R135 ollut kesäkuun alusta ajossa. Omista autoista keskusteluunhan tämä lanka on perustettu, niin miksikäs ei.

1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%...

Latauksen lopetusta ennen täyttymistä ei pysty Zoessa tekemään muuten kuin arvioimalla ajastetulla latauksella tai pysäyttämällä puhelinsovelluksella. Käsittääkseni täyteen latauksen välttelyä oleellisempaa on, että ei pidä sitä koko aikaa täynnä tai lähes täynnä. Eli jos kotiin tai latauspaikkaan tullessa akussa on vielä reilusti virtaa, eikä ole tietoa, että tarvitsee täyttä akkua, kannattaa vain jättää lataamatta. Akulle on myrkkyä sellainen lyhyt arkiajo, jonka jälkeen aina laittaa lataamaan ja voi olla, että varaus pysyy melkein koko ajan yli 90%.

Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).

Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).

Latausvirtaakaan Zoe ei osaa rajoittaa. Ja tuo 16A/10A sukolatauspiuha on kyllä siitä ikävä, että sen kanssa ei siis 8A rajoitus onnistu ollenkaan ja monesta pistorasiasta ei saisi enempää edes ottaa. Kannattaa muuten huomioida, että Zoessa on huomattavan suuri lataushäviö matalilla virroilla. Sen mitä olen kauniina kesäyönä kaverin mökillä 8A latausta kokeillut, akkuun päätyi virtaa vain hädin tuskin vähän yli kilowatin teholla. Suhteellinen häviö pienenee dramaattisesti korkeammilla virroilla ja Zoen paras ominaisuushan on se, että 22kW AC-laturista saa oikeasti täyden tehon tai ainakin yli 20kW. Ja tuollaisessa ainakin omassani muuntaja ilmoittaa vielä aika kovaäänisellä korkealla sirinällä, että täällä Zoe lataa ja vauhdilla.

3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).

USB-piuhan kanssa Android Auto toimi ainakin OnePlus 7 Prolla ilman mitään säätöä. Langaton ei pitäisikään. En ole kyllä paljoa käyttänyt ja sen vähän mitä olen, jotenkin olen yhdisteleväni Renaultin oman etäkäyttösovelluksen sekoiluihin, vaikka niillä ei sinänsä pitäisi olla tekemistä toistensa kanssa. Pikku bugeihin sovelluksessa ja auton muussakin tietotekniikassa kannattaa varautua, mutta mitään hirveän vakavaa en ole kokenut. Ilmeisesti vähän vanhemmissa lämmityksen/ilmastoinnin käynnistäminen etänä on ollut vähän arpapeliä ja vaatinut useampiakin päivityksiä, mutta jos omasi on tehdasuusi, luulisi siinä pahimmat ongelmat jo valmiiksi korjattu.
 
Osaatko tarkentaa koskeeko tuo vaatimus myös ei kiinteitä kuten näitä matkalatureita ja muita?
Itse en ainakaan osaa löytää poikkeusta tuohon.

Esimerkiksi tässä on aihetta käsittelevä opinnäytetyö: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/136994/Stenhammar_Rino.pdf?sequence=1

Kohdassa 3.2.2 käsitellään pistorasiaan liitettävän latauslaitteen vikasuojausta ja mainitaan seuraavaa:

Standardi SFS-EN 62752 vaatii ohjaus- ja suojalaiteyksikön sisältävän vikavirtasuojan laukeavan jo 6 mA:n vikavirrasta. Vikavirtasuojan on tunnistettava niin vaihtovirta kuin tasavirtakin. Tasavirran tunnistus vaaditaan, sillä ajoneuvossa oleva laturi muuttaa liitäntäjohtoa pitkin tulevan vaihtovirran tasavirraksi. Sähköajoneuvon akustoa voidaan ladata ainoastaan tasavirralla. Näin myös tasasähköä oleva vikavirta on mahdollinen. (27, kohta 5.1.)
 
Pakko sanoa näin vajaan parin viikon kokemuksella. Oletin että pelko kantomatkan riittämättömyydestä olisi isompi, oletin että auto olisi tylsempi kuin olisi (odotin sohvaa tabletilla) ja oletin monta muuta stereotyyppistä sähköauton ongelmaa. Olen aidosti yllättynyt positiivisesti. 1500km myöhemmin olen ladannut autoa 4.44e edestä ja tämäkään ei ollut pakollinen vaan enemmänkin kokeilu. Olen nauttinut ajamisesta ja auto on leikkisä jo ilman track modeen laittamista ja auto irrottaa perän oikein nätisti mutkaan syöttäessä kunhan muistaa pitään kaasun pohjassa. Isoimmat murheet tähän mennessä ovat olleet autopilotin rehellinen paskuus vs mitä odotti, siihen ei vain voi luottaa kuin kehäteillä tai suuremmilla. Muiden autoilijoiden suhtautuminen autoon, jokainen väli tunnutaan yritettävän sulkea ja kaasua joutuu käyttämään paikoin rajusti ja tunkemaan kohtuu pieniin väleihin mutta tätä toki kompensoi naurettavan välitön kiihtyvyys ja sen mahdollistama väleihin tunkeminen vs edellinen viritelty Fiesta ST. Viimeisimpänä on nyt tänään about 25km rangen putoaminen lämmittäessä autoa kun lämpötila oli noin 0c paikkeilta. Jos vastaavia lämmittämisiä tulee päivän aikana pari kolme niin aika hyvin putoaa range. Juu en aja ns kilteimmin ja ekologisesti oikein mutta silti. Tosin, se on pakko sanoa että tuo kännykkä app on mahtava, aamulla herätessä pistä auto lämpeämään ja ikkunat sulana ja penkki lämpimänä liikenteeseen kun on aamutoimet hoidettu. Muutenkin tuo varustus on vain jotain mitä en odottanut arvostavani kuten nyt arvostan nimimerkillä niinkin "typerä" varuste kuin sähköinen takaluukku, avasin kaverin auton kontin ja ihmettelin kun ei aukea kunnes prkl muistin että "Ai niin joo, Fiesta Vignalessa ei ole moista vaikka sisusta yms onkin laadultaan samaa tai jopa parempaa kuin Tesla 3:ssa". Talvi talvea odotellessa ja track moden käyttöä jäällä ja lumella innolla odottaen :P.
 

Osta tuo, ja myy veke nykynen. :)
Ei pahan hintainen kun nykyinen maksoi 199€ (Deltaco E-charge), ja tuo vaikuttaa kehittyneemmältä kaapelilta... Voisi tuollaisen ostaa ja pitää nykyistä varakaapelina, käsittääkseni nämä ovat kuitenkin käyttötavaraa eivätkä välttämättä montaa kylmää pakkastalvea kestä murtumatta tms...

Itse itselleni vastaten, ei taida Renault Zoe:ssa olla mahdollisuutta rajoittaa max lataustasoa esim. 80% tai auton päässä rajoittaa lataustehoa, kuten Teslassa ilmeisesti pystyy. Eri hintaluokkaa toki.

Koska kokemuskeskustelussa ollaan:

Muuten olen toistaiseksi ollut varsin tyytyväinen Zoeen, minut sai sen ostamaan hyvä ellei jopa erinomainen hinta/toimintamatka-suhde (WLTP toimintamatka muistaakseni 398km tjsp, todellinen jotain 350km tai alle, ja hinta jää jonnekin 27000€ paikkeille uutena), mikä on minulle tässä vaiheessa ehdottomasti tärkein ominaisuus sähköautossa. On sillä tosi mukava ajaa jopa moottoritienopeuksissa, mutta toisaalta vertailen sitä mielessäni entiseen toyotaani enkä kartano-volvoihin tai mersuihin.
 
Zoe R135 ollut kesäkuun alusta ajossa. Omista autoista keskusteluunhan tämä lanka on perustettu, niin miksikäs ei.
Jep kiitoksia vahvistuksista. Tässä nyt opettelen My Renault appsin käyttöä, se on ainakin siinä ihan kätevä että voi seurata etänä latautumista ja laittaa ilmastoinnin päälle, kai se on sama suunnilleen kaikissa sähköautoissa ehkä halvimpia Seat Mii jne. lukuunottamatta, ehkä...

Onko sinulla käsitystä tai selitystä seuraaville ilmiöille, kun olen liittänyt puhelimen bluetoothilla autoon:

1. Kun tulee tekstari, Zoen konsoli kyllä näyttää keneltä tuli viesti mutta sitä ei voi lukea konsoliruudulta, näkyy vain valkoinen laatikko.
Ajattelin ensin että tämä on jokin bugi, mutta kuulin väitteen että se on tarkoituksellista jotta keskittyminen pysyy tiessä? Aika turha ominaisuus sitten, tulee vain kiusaus yrittää lukea se pienemmältä puhelimen näytöltä... Mulle kun olisi todella paljon apua jotta voisin nopeasti vilkaista ajon aikana tulevan työviestin (hälyviestin) pitääkö pysähtyä lukemaan ja analysoimaan sitä tarkemmin vai onko turha hälyviesti jonka voin ohittaa.

2. Vaimo soitti ja kivasti tuli konsoliruudulle ikonit mistä vastata tai hylätä puhelu. Puhelu kuului hyvin auton kaiuttimista... mutta ääni katosi muutaman sekunnin kuluttua. Puhelu kyllä jatkui mutta ilmeisesti se muutamaa ekaa sekuntia lukuunottamatta tuli sitten puhelimen audiosta eikä enää auton kaiuttimista. Oletko havainnut samanlaista omituisuutta tai mistä voisi johtua? Pitänee kokeilla jollain toisellakin puhelimella ettei ole siitä kiinni... Ei kai Eco-moodin käyttö ajossa vaikuta tuollaiseen?
 
Onko sinulla käsitystä tai selitystä seuraaville ilmiöille, kun olen liittänyt puhelimen bluetoothilla autoon:

1. Kun tulee tekstari, Zoen konsoli kyllä näyttää keneltä tuli viesti mutta sitä ei voi lukea konsoliruudulta, näkyy vain valkoinen laatikko.

Jäänyt tutkimatta vielä, mutta minusta siinä taisi olla joku mahdollisuus puhesyntetisaattorilla lukea viesti. Tai sitten se oli Android Auton kanssa ainoastaan. Ei yleensä kiinnosta viestit ajaessa, mutta tuosta voi ohjekirjassakin olla jotain.

2. Vaimo soitti ja kivasti tuli konsoliruudulle ikonit mistä vastata tai hylätä puhelu. Puhelu kuului hyvin auton kaiuttimista... mutta ääni katosi muutaman sekunnin kuluttua. Puhelu kyllä jatkui mutta ilmeisesti se muutamaa ekaa sekuntia lukuunottamatta tuli sitten puhelimen audiosta eikä enää auton kaiuttimista. Oletko havainnut samanlaista omituisuutta tai mistä voisi johtua? Pitänee kokeilla jollain toisellakin puhelimella ettei ole siitä kiinni... Ei kai Eco-moodin käyttö ajossa vaikuta tuollaiseen?

Puheen kanssa minulla ei ole ollut mitään ihmeellistä hands freen kanssa. Eco moodin olen kyllä tuominnut käyttökelvottomaksi oikeastaan kaikissa olosuhteissa. Ehkä jossain hätätilanteessa kun pitää jostain syystä venyttää rangea.

Yksi asia mikä minulle on jäänyt epäselväksi, on että miten saisi vaiennettua kokonaan navin varoitukset päällystämättömistä ja rajoitetusti ajettavissa olevista teistä. Varsinkin kun niitä tulee välillä ihan hyväpintaisilla asfalttiteilläkin.
 
On sillä tosi mukava ajaa jopa moottoritienopeuksissa, mutta toisaalta vertailen sitä mielessäni entiseen toyotaani enkä kartano-volvoihin tai mersuihin.

Oman kesän kokemuksien perusteella motarinopeuksissa Zoen kulutus kasvaa kohtalaisen jyrkästi ja se vaihtelee kesäolosuhteissakin aika paljon. Olettaisin että tuulen suunta on aika iso tekijä, koska ilmanvastuksesta se yli satasen vauhdissa lisääntyvä kulutus tulee. Ihan parasta tuntumaa en saanut, että kuinka pitkälle Helsingistä lähtien pääsee pääteitä, jos moottoritiellä menee sen 120km/h. Motarin päähän asti pääsee kyllä varmaan kelillä kuin kelillä, mutta akun varaus siinä kohtaa oli aika vaihteleva. Toki jos asialla on merkitystä, voi seurata kulutusta ja säätää ajonopeutta sen mukaan.
 
Jep kiitoksia vahvistuksista. Tässä nyt opettelen My Renault appsin käyttöä, se on ainakin siinä ihan kätevä että voi seurata etänä latautumista ja laittaa ilmastoinnin päälle, kai se on sama suunnilleen kaikissa sähköautoissa ehkä halvimpia Seat Mii jne. lukuunottamatta, ehkä...
Hyvä että sanoit ehkä. :) Seat Miihin nimittäin kuuluu aika monipuoliset etäkäyttöpalvelut ensimmäisen kymmenen vuoden ajan maksutta.


Lähtöaikoja voi asettaa yhtaikaa aktiiviseksi 3 kpl. Jokaisessa niistä voi olla ruksittuna halutut toistuvat viikonpäivät.

Latauspaikkoja voi tallentaa 10 kpl erilaisia, jotta niitä on helppo yhdistää lähtöaikoihin. Niissä voi valita haluaako auton latautuvan, ilmastoituvan, vai sekä että. Lisäksi voi asettaa akun ylimmän varaustilan 10 %:n välein. Kannattaa tehdä ainakin 80 %, 90 % ja 100 %. Viimeinen on hyvä ennen pidempää reissua antaen täyden rangen, mutta akku ei kuitenkaan joudu olemaan tuntikausia täpötäynnä, vaan valmistuu juuri ennen lähtöä ja akku pääsee heti purkautumaan ajossa. Tämä on akkukemialle parempi kuin se, että 100 % saavutettaisiin jo lähtöpäivää edeltävänä yönä. Kullekin kymmenelle latauspaikalle voi asettaa maksimilatausvirran (5A, 10 A, 13 A, Max), joten aiemmin mainitut 80, 90 ja 100 % kannattaa tallentaa tuplana, eli tosi löysälle pistorasialle 5 A ja normaaleille enemmän.

Latauspaikkakohtaisen lisäksi maksimilatausvirtaa voi rajoittaa yleisesti. Ilmastoinnin/lämmityksen lämpötilan voi asettaa yhdestä paikasta niin, että se vaikuttaa kaikkiin lähtöaikoihin. Helteellä miellyttävään riittää +24 C ja talvella toppatakilla ei tarvitse kuin +19 C. Näin säästyy sähköä.

Myös alimman varaustason voi asettaa. Jos se on 70 % ja sitten laittaa lähtöajan (jossa ylin varaustaso esim. 90 %) aktiiviseksi, niin akku latautuu heti 70 %:iin. Sen jälkeen latauksessa on tauko. Lataus jatkuu 70 % -> 90 %:iin vasta viime hetkellä ennen lähtöä. Tässä on taas se juju, että näin akku ei joudu muhimaan liian täytenä. Lisäksi akku on lämpimämpi ajoon lähtiessä, kun sitä on ladattu juuri ennen lähtöä, mistä on etua kovalla pakkasella.

Esimerkki:
Laitat auton perjantaina piuhaan, koska akku oli alle puolillaan. Seuraava tiedossa oleva ajo on vasta maanantaina. Jos lataisit heti pe-la akun 90 %:iin (tai jopa 100 %:iin), ja käyttäisit autoa vasta maanantaina, niin akun elinikä lyhenisi aavistuksen. Jos taas lataisit akun vasta su-ma, niin olisi suurempi riski joutua julkiselle pikalaturille, jos la-su sattuisi tulemaan joku yllättävä ajotarve. Alimman varaustason ja lähtöajan käyttämisellä auto on valmiina yllätysreissuihin ilman että akun elinikä lyhenee.

Tavaratilan, konepellin ja ovien lukitukset sekä valojen tilanne näkyvät. Auton sijainti näkyy kartalla, joten se on helppo löytää. Ajotiedot tallentuvat muistiin. Ilmastoinnin/lämmityksen/latauksen voi käynnistää/sammuttaa myös manuaalisesti. Akun varaustila näkyy 10 % tarkkuudella ja range näkyy kilometrin tarkkuudella.

Ihan jees Suomen halvimmalta sähköautolta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211014-233938.png
    Screenshot_20211014-233938.png
    100,6 KB · Luettu: 27
  • Screenshot_20211014-234010.png
    Screenshot_20211014-234010.png
    104,9 KB · Luettu: 27
  • Screenshot_20211014-234354.png
    Screenshot_20211014-234354.png
    142,1 KB · Luettu: 25
  • Screenshot_20211014-234420.png
    Screenshot_20211014-234420.png
    181,8 KB · Luettu: 23
Pakko sanoa näin vajaan parin viikon kokemuksella. Oletin että pelko kantomatkan riittämättömyydestä olisi isompi, oletin että auto olisi tylsempi kuin olisi (odotin sohvaa tabletilla) ja oletin monta muuta stereotyyppistä sähköauton ongelmaa. Olen aidosti yllättynyt positiivisesti. 1500km myöhemmin olen ladannut autoa 4.44e edestä ja tämäkään ei ollut pakollinen vaan enemmänkin kokeilu. Olen nauttinut ajamisesta ja auto on leikkisä jo ilman track modeen laittamista ja auto irrottaa perän oikein nätisti mutkaan syöttäessä kunhan muistaa pitään kaasun pohjassa. Isoimmat murheet tähän mennessä ovat olleet autopilotin rehellinen paskuus vs mitä odotti, siihen ei vain voi luottaa kuin kehäteillä tai suuremmilla. Muiden autoilijoiden suhtautuminen autoon, jokainen väli tunnutaan yritettävän sulkea ja kaasua joutuu käyttämään paikoin rajusti ja tunkemaan kohtuu pieniin väleihin mutta tätä toki kompensoi naurettavan välitön kiihtyvyys ja sen mahdollistama väleihin tunkeminen vs edellinen viritelty Fiesta ST. Viimeisimpänä on nyt tänään about 25km rangen putoaminen lämmittäessä autoa kun lämpötila oli noin 0c paikkeilta. Jos vastaavia lämmittämisiä tulee päivän aikana pari kolme niin aika hyvin putoaa range. Juu en aja ns kilteimmin ja ekologisesti oikein mutta silti. Tosin, se on pakko sanoa että tuo kännykkä app on mahtava, aamulla herätessä pistä auto lämpeämään ja ikkunat sulana ja penkki lämpimänä liikenteeseen kun on aamutoimet hoidettu. Muutenkin tuo varustus on vain jotain mitä en odottanut arvostavani kuten nyt arvostan nimimerkillä niinkin "typerä" varuste kuin sähköinen takaluukku, avasin kaverin auton kontin ja ihmettelin kun ei aukea kunnes prkl muistin että "Ai niin joo, Fiesta Vignalessa ei ole moista vaikka sisusta yms onkin laadultaan samaa tai jopa parempaa kuin Tesla 3:ssa". Talvi talvea odotellessa ja track moden käyttöä jäällä ja lumella innolla odottaen :p.
[/QUOTE/]
Onnea autosta ja tervetuloa tesla porukkaan.
Suosittelen facen tesla ryhmää jos et ole jo.

Kokonaisuutena nää on hauskoja vermeitä, toki jenkki autoja hyvässä ja pahassa.

:)



Onnea autosta ja tervetuloa tesla porukkaan.
Suosittelen facen tesla ryhmää jos et ole jo.

Kokonaisuutena nää on hauskoja vermeitä, toki jenkki autoja hyvässä ja pahassa.

:)
 
Onkos sähkäreille (yleisesti) jotain muuta aktiivista foorumia? Facebook on turhan hankala ilman tunnuksia käytettäväksi

Facebookin ryhmät taitaa olla ne yleisin noille valitettavasti. Eikä ongelma ole ne tunnukset edes, vaan surkea käyttöliittymä tuohon tarkoitukseen. Ihmiset aina kyselee samat asiat uudestaan kun vanhoja postauksia ei löydä mitenkään.

Ja sitten tietysti osassa noista ryhmistä on aika kummallinen moderointipolitiikka ja hieman sisäistä "mun tontti" kilpailua.
 
Onkos sähkäreille (yleisesti) jotain muuta aktiivista foorumia? Facebook on turhan hankala ilman tunnuksia käytettäväksi

Kuten burmanm tuossa yllä totesi, ei noita oikein ole.

Face on alustana vähä hankala, mutta toisaalta siellä on sentää kaikki omalla nimellä niin keskustelu yleensä pysyy kohtuu asiallisena.
Toki elämänkoululaisia puskee välillä sekaan mutta kohtuu hyvin keskustelun taso pysyy poissa eipäs juupa tai kaikki on paskaa huutelusta.

Ite olen vain Tesla Club Finland porukassa facessa. Kaikille avoin, oli autoa tai ei.
Hyvä ryhmä ja moderointi ainakin tuossa ollut ok


Mutta jos face ei napostele niin tää iotech on jees.
 
Itekin nyt viikon verran "vanhalla" Model 3 LR:lla ajelleena ei kaduta kyllä että vaihtoi e60 530xd:stä pois. Ainakaan vielä :D

Enimmäkseen latailtu vaan kotona normi schucopistokkeesta ja toistaiseksi riittänyt päivän ajoihin (n.150km). Saa nähdä miten kylmemmät kelit muuttaa tilannetta. 3-vaihepistokekin löytyy kotoa mutta se on vähän hankalassa paikassa auton kannalta.
 
Itekin nyt viikon verran "vanhalla" Model 3 LR:lla ajelleena ei kaduta kyllä että vaihtoi e60 530xd:stä pois. Ainakaan vielä :D

Enimmäkseen latailtu vaan kotona normi schucopistokkeesta ja toistaiseksi riittänyt päivän ajoihin (n.150km). Saa nähdä miten kylmemmät kelit muuttaa tilannetta. 3-vaihepistokekin löytyy kotoa mutta se on vähän hankalassa paikassa auton kannalta.
Pystytkö vetää 3 vaihe töpöltä jatkoroikan ?

Tosin menin Kuusamossa ekan talven shuckosta itekki ihan jees, 10A virralla latailin.
 
Hyvä että sanoit ehkä. :) Seat Miihin nimittäin kuuluu aika monipuoliset etäkäyttöpalvelut ensimmäisen kymmenen vuoden ajan maksutta.


Lähtöaikoja voi asettaa yhtaikaa aktiiviseksi 3 kpl. Jokaisessa niistä voi olla ruksittuna halutut toistuvat viikonpäivät.

Latauspaikkoja voi tallentaa 10 kpl erilaisia, jotta niitä on helppo yhdistää lähtöaikoihin. Niissä voi valita haluaako auton latautuvan, ilmastoituvan, vai sekä että. Lisäksi voi asettaa akun ylimmän varaustilan 10 %:n välein. Kannattaa tehdä ainakin 80 %, 90 % ja 100 %. Viimeinen on hyvä ennen pidempää reissua antaen täyden rangen, mutta akku ei kuitenkaan joudu olemaan tuntikausia täpötäynnä, vaan valmistuu juuri ennen lähtöä ja akku pääsee heti purkautumaan ajossa. Tämä on akkukemialle parempi kuin se, että 100 % saavutettaisiin jo lähtöpäivää edeltävänä yönä. Kullekin kymmenelle latauspaikalle voi asettaa maksimilatausvirran (5A, 10 A, 13 A, Max), joten aiemmin mainitut 80, 90 ja 100 % kannattaa tallentaa tuplana, eli tosi löysälle pistorasialle 5 A ja normaaleille enemmän.

Latauspaikkakohtaisen lisäksi maksimilatausvirtaa voi rajoittaa yleisesti. Ilmastoinnin/lämmityksen lämpötilan voi asettaa yhdestä paikasta niin, että se vaikuttaa kaikkiin lähtöaikoihin. Helteellä miellyttävään riittää +24 C ja talvella toppatakilla ei tarvitse kuin +19 C. Näin säästyy sähköä.

Myös alimman varaustason voi asettaa. Jos se on 70 % ja sitten laittaa lähtöajan (jossa ylin varaustaso esim. 90 %) aktiiviseksi, niin akku latautuu heti 70 %:iin. Sen jälkeen latauksessa on tauko. Lataus jatkuu 70 % -> 90 %:iin vasta viime hetkellä ennen lähtöä. Tässä on taas se juju, että näin akku ei joudu muhimaan liian täytenä. Lisäksi akku on lämpimämpi ajoon lähtiessä, kun sitä on ladattu juuri ennen lähtöä, mistä on etua kovalla pakkasella.

Esimerkki:
Laitat auton perjantaina piuhaan, koska akku oli alle puolillaan. Seuraava tiedossa oleva ajo on vasta maanantaina. Jos lataisit heti pe-la akun 90 %:iin (tai jopa 100 %:iin), ja käyttäisit autoa vasta maanantaina, niin akun elinikä lyhenisi aavistuksen. Jos taas lataisit akun vasta su-ma, niin olisi suurempi riski joutua julkiselle pikalaturille, jos la-su sattuisi tulemaan joku yllättävä ajotarve. Alimman varaustason ja lähtöajan käyttämisellä auto on valmiina yllätysreissuihin ilman että akun elinikä lyhenee.

Tavaratilan, konepellin ja ovien lukitukset sekä valojen tilanne näkyvät. Auton sijainti näkyy kartalla, joten se on helppo löytää. Ajotiedot tallentuvat muistiin. Ilmastoinnin/lämmityksen/latauksen voi käynnistää/sammuttaa myös manuaalisesti. Akun varaustila näkyy 10 % tarkkuudella ja range näkyy kilometrin tarkkuudella.

Ihan jees Suomen halvimmalta sähköautolta.

Todella monipuolinen etäkäyttö Miissä, tässä olisi mm. Pösöllä oppimista. Ei onnistu kuin lämmitys ja jäähdytys, aina sama 21C. Latauksen tarkkailu ja ajastus. Ei minimiä, ei maksimia.

Toki näilläkin pärjää, mutta varsinkin nuo maksimi prosentit olis hyödyllisiä ja lämpötilan asetus tosiaan vaikuttaa kulutukseen aika paljon. 30C helteellä on aivan turhaa jäähdyttää 21C väkisin. Sinne autoon hitto jäätyy kun niin iso kontrasti sisälle astuessa.:lol:
 
Pystytkö vetää 3 vaihe töpöltä jatkoroikan ?

Tosin menin Kuusamossa ekan talven shuckosta itekki ihan jees, 10A virralla latailin.

Jatkoroikkaa vähän miettinytkin että se vois näin alkuun olla "väliaikainen" ratkaisu erillisen latauslaitteen kanssa.
 
Jos tilanne on se, että lataus onnistuisi vaan työpaikalla, ja muulloin sähköauto seisoisi omalla parkkipaikalla irti verkosta, jolloin esim. katselemaani Konaa ei ymmärtääkseni voisi esilämmittää ajastetusti – olisiko siitä haittaa millekään muulle kuin käytännön ajosäteelle, että lähden liikenteeseen kylmällä autolla? Eihän akku ottaisi siitä itseensä?
 
Jos tilanne on se, että lataus onnistuisi vaan työpaikalla, ja muulloin sähköauto seisoisi omalla parkkipaikalla irti verkosta, jolloin esim. katselemaani Konaa ei ymmärtääkseni voisi esilämmittää ajastetusti – olisiko siitä haittaa millekään muulle kuin käytännön ajosäteelle, että lähden liikenteeseen kylmällä autolla? Eihän akku ottaisi siitä itseensä?

Ei ota akku itseensä. Ei siitä ole muuta haittaa kuin että joudut olemaan pallit jäässä (pahoittelut oletuksesta että sulla on pallit jos ei olekkaan) pari ekaa minuuttia kunnes kabiini lämpeää, sähköautoissa onneksi todella nopeasti. Kovilla pakkasilla toki kaikki tehot eivät ole välttämättä heti käytössä ennen kuin akku hieman lämpeää.
 
Enimmäkseen latailtu vaan kotona normi schucopistokkeesta ja toistaiseksi riittänyt päivän ajoihin (n.150km). Saa nähdä miten kylmemmät kelit muuttaa tilannetta. 3-vaihepistokekin löytyy kotoa mutta se on vähän hankalassa paikassa auton kannalta.

Hyvin riittää tuohon ja sanoisin että talvella voi jopa sen 13A ottaa aika hyvin shukosta, ei se mitään pääse kuumenemaan (jos on siis tuore pistoke ja Teslan laturissahan on vielä se lämpömittari). 8h:ssa kuitenkin tulee se ~24kWh ja yleensähän auto varmaan kuitenkin pääsee olemaan vielä pidempään. Tai viimeistään viikonloppuna, jos ei ihan saa takaisin täyteen viikon aikana.

Toki kiinteässä laturissa on omat etunsa, mutta sähkömiehen saaminen paikallekin voi olla aika operaatio nykyaikana..
 
Olikos täällä Konaan enemmän tutustuneita? Harkitsen sellaisen ostamista käytettynä, ja näyttäisi jonkin verran löytyvän tuollaisia n. 30000 km ajettuja, joista on monet mainittu tuontiautoiksi. Onko tuollaisen tuontiauton ostossa jotain erityistä riskiä? Niiden kohdalla on tietty mahdotonta ottaa selville edellistä omistajaa ja kysellä tärppejä. Ja lisäksi, onko mitään järkeä ostaa vm. 2019 Konaa, kun tässä on ollut päällä näiden 2018-2020-mallien takaisinkutsuja akuston takia?
 
Hyvin riittää tuohon ja sanoisin että talvella voi jopa sen 13A ottaa aika hyvin shukosta, ei se mitään pääse kuumenemaan (jos on siis tuore pistoke ja Teslan laturissahan on vielä se lämpömittari). 8h:ssa kuitenkin tulee se ~24kWh ja yleensähän auto varmaan kuitenkin pääsee olemaan vielä pidempään. Tai viimeistään viikonloppuna, jos ei ihan saa takaisin täyteen viikon aikana.

Toki kiinteässä laturissa on omat etunsa, mutta sähkömiehen saaminen paikallekin voi olla aika operaatio nykyaikana..

Näin sen olin itekin vähän ajatellut että pitäisi riittää yönylilataus päivän ajoihin ja viikonloppuisin sitten viimeistään "täyteen". Vähän oli pientä range anxietyä havaittavissa viime viikon lopulla kun ei ollut vielä kunnolla kerennyt latailla. Viikonloppuna saikin latailla rauhassa kun ajot oli vaan lyhyttä matkaa.

Tuli kuitenkin jo hommattua CTEK Njord Go latauslaite kun tuli halvalla vastaan. Sopii ehkä tämmöinen "semi-kiinteä" laite paremmin niin saa otettu sen mukaan kun lähtee sukuloimaan.
Pitää kuitenkin jossain vaiheessa tehdä tarjouspyyntö tuosta kolmivaihepistokkeen asennuksesta autokatokseen niin ei tarvi jatkojohtoa tai ladata autoa taivasalla melkein tien varressa.
 
Itekin nyt viikon verran "vanhalla" Model 3 LR:lla ajelleena ei kaduta kyllä että vaihtoi e60 530xd:stä pois. Ainakaan vielä :D

Enimmäkseen latailtu vaan kotona normi schucopistokkeesta ja toistaiseksi riittänyt päivän ajoihin (n.150km). Saa nähdä miten kylmemmät kelit muuttaa tilannetta. 3-vaihepistokekin löytyy kotoa mutta se on vähän hankalassa paikassa auton kannalta.

Miltäs Tesla tuntuu e60:n jälkeen? Lähinnä ajettavuuden kannalta.
 
Hyvä että sanoit ehkä. :) Seat Miihin nimittäin kuuluu aika monipuoliset etäkäyttöpalvelut ensimmäisen kymmenen vuoden ajan maksutta.


Lähtöaikoja voi asettaa yhtaikaa aktiiviseksi 3 kpl. Jokaisessa niistä voi olla ruksittuna halutut toistuvat viikonpäivät.

Latauspaikkoja voi tallentaa 10 kpl erilaisia, jotta niitä on helppo yhdistää lähtöaikoihin. Niissä voi valita haluaako auton latautuvan, ilmastoituvan, vai sekä että. Lisäksi voi asettaa akun ylimmän varaustilan 10 %:n välein. Kannattaa tehdä ainakin 80 %, 90 % ja 100 %. Viimeinen on hyvä ennen pidempää reissua antaen täyden rangen, mutta akku ei kuitenkaan joudu olemaan tuntikausia täpötäynnä, vaan valmistuu juuri ennen lähtöä ja akku pääsee heti purkautumaan ajossa. Tämä on akkukemialle parempi kuin se, että 100 % saavutettaisiin jo lähtöpäivää edeltävänä yönä. Kullekin kymmenelle latauspaikalle voi asettaa maksimilatausvirran (5A, 10 A, 13 A, Max), joten aiemmin mainitut 80, 90 ja 100 % kannattaa tallentaa tuplana, eli tosi löysälle pistorasialle 5 A ja normaaleille enemmän.

Latauspaikkakohtaisen lisäksi maksimilatausvirtaa voi rajoittaa yleisesti. Ilmastoinnin/lämmityksen lämpötilan voi asettaa yhdestä paikasta niin, että se vaikuttaa kaikkiin lähtöaikoihin. Helteellä miellyttävään riittää +24 C ja talvella toppatakilla ei tarvitse kuin +19 C. Näin säästyy sähköä.

Myös alimman varaustason voi asettaa. Jos se on 70 % ja sitten laittaa lähtöajan (jossa ylin varaustaso esim. 90 %) aktiiviseksi, niin akku latautuu heti 70 %:iin. Sen jälkeen latauksessa on tauko. Lataus jatkuu 70 % -> 90 %:iin vasta viime hetkellä ennen lähtöä. Tässä on taas se juju, että näin akku ei joudu muhimaan liian täytenä. Lisäksi akku on lämpimämpi ajoon lähtiessä, kun sitä on ladattu juuri ennen lähtöä, mistä on etua kovalla pakkasella.

Esimerkki:
Laitat auton perjantaina piuhaan, koska akku oli alle puolillaan. Seuraava tiedossa oleva ajo on vasta maanantaina. Jos lataisit heti pe-la akun 90 %:iin (tai jopa 100 %:iin), ja käyttäisit autoa vasta maanantaina, niin akun elinikä lyhenisi aavistuksen. Jos taas lataisit akun vasta su-ma, niin olisi suurempi riski joutua julkiselle pikalaturille, jos la-su sattuisi tulemaan joku yllättävä ajotarve. Alimman varaustason ja lähtöajan käyttämisellä auto on valmiina yllätysreissuihin ilman että akun elinikä lyhenee.

Tavaratilan, konepellin ja ovien lukitukset sekä valojen tilanne näkyvät. Auton sijainti näkyy kartalla, joten se on helppo löytää. Ajotiedot tallentuvat muistiin. Ilmastoinnin/lämmityksen/latauksen voi käynnistää/sammuttaa myös manuaalisesti. Akun varaustila näkyy 10 % tarkkuudella ja range näkyy kilometrin tarkkuudella.

Ihan jees Suomen halvimmalta sähköautolta.

Niin...minullakin on Seat Mii ja tuntuu että on sittenkin eri autot. Ilman älypuhelinta käyttö onkin sitten sellaista että autolla lähdetään liikkeelle kylmiltään ilman mitään lämmitystä. Tai saahan sen lämpimäksi jos menee pihalle ja laittaa auton "käyntiin" ja menee vaikka sisälle juomaan kahvia kunnes lämpenee (auto siis).
Tai jos auto onkin latauksessa niin eipä se osaa ottaa verkkovirtaa samaan aikaan lämmitykseen.
Ihmettelen vaan suunnittelua tehtaalla: talvella jossain latauspaikassa pitäisi saada virtaa autoon - onnistuu kyllä mutta palelu on taattu. On siis pakko suosia paikkoja jossa on joku sisätila vieressä, ABC sun muut.

Älypuhelin - ei kiitos silti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 374
Viestejä
4 506 024
Jäsenet
74 390
Uusin jäsen
Do0zy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom