Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 4 523
En halua olla se kusipää... Mutta oletko lukenut manuaalin ihan ns "oikeasti" etkä vain selaillut? Ja mitä Android Autoon tulee niin helpoin keino on antaa kaverin tms kokeilla omalla luurillaan ja katsoa toimiiko yhteen tuon kanssa. Itse olen käyttänyt vuosia kunnes reilu viikko sitten Tesla vei tuon option itseltä.Liekö tämä oikea ketju kysyä merkkikohtaista ja vähän yleisluonteisempaa vinkkiä sähköautoiluun... Yritin autoni paksua manuaalia tavailla mutta en löytänyt helposti vastauksia, eikä google-fu toiminut myöskään.
Eli alla on nyt karheanuusi Renault Zoe R110 Z.E.50, vanhan bensa-Toyotan tilalle. Työmatkoihin ja sellaisiin, joita voi kertyä päivittäin 120-200km, just passeli peli sellaiseen ajoon. Max 1x16A latausmahdollisuus kotona ja (yleensä) 8A tai joskus 16A lataus töissä.
1. Pystyykö Zoe:ssa jotenkin määrittelemään helposti että se lataisi normaalisti esim. vain 80% tai 90% asti, ei välttämättä piripintaan 100%? Se kun käsittääkseni saattaisi lisätä akun elinikää, kun harvemmin kuitenkaan on tarvetta että se on lähtiessä täydet 100%... Nytkin lataustaso on 62% enkä edes laittanut yöksi "turhaan" lataukseen, huomenna vielä töihin, ehkä latailen siellä jonkin aikaa ja sitten töiden jälkeen huomenna taas yöksi lataukseen... Pitkäaikainen tavoitteeni on että lataustaso normipäivinä huitelisi esim. jossain 20-80% välissä, ihan akun pitkäikäisyyttä ajatellen.
2. Töissä on nyt kaksi sähköauton omistajaa (Tesla-kuski ja minä), ja molemmat tietenkin haluaisivat ladata. Siellä on meille kaksi pistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Jos haluamme molemmat ladata samanaikaisesti, tulisi molempien kaiketi rajoittaa lataus 8A tasolle tai muuten sulakkeet paukkuvat.
Hän kuulemma pystyy käskemään Teslaansa tekemään niin. Minulla on Deltagon 199€ maksanut Type2-Suko latauskaapeli jossa voi valita joko 16A tai 10A, joten sillä ei saa rajoitettua tarpeeksi (8A).
Onko Zoessa Teslan kaltaista mahdollisuutta rajoittaa lataus itse autossa tuonne 8A tasolle, ilman että joudun ostamaan uutta kaapelia jolla voi rajata latauksen 8A tasolle (tiedän että sellainenkin on, olisi vaan maksanut jotain 350€ muistaakseni...).
Tietenkin voimme myös vuorotella että toinen lataa aamupäivän ja toinen iltapäivän yksinään 16A, mutta sinne autopaikalle on useamman sadan metrin kävelymatka työpisteiltämme, vaihtamaan kaapeleita...
3. Kun liitin Android-puhelimeni USB-kaapellla autoon, alkoi puhelin heti ehdottaa Android Auto-sovelluksen asentamista puhelimeen, mutta sanoi asennuksen alussa että se ei olekaan tuettu maassani (Suomi).
Yritin googlettaa tuota mutta en oikein saanut selvää... Googlen omilla sivuilla Suomi ei ole tuettujen maiden listalla (Android Auto) vaikka Ruotsi ja Norja olivat, mutta jossain suomalaisella keskustelusivulla annettiin ymmärtää että kyllä toimii nykyisin Suomessakin... mutta ilmeisesti vaatii käyttikseksi Android 10 tai uudemman? Googlen omilla sivuilla sanotaan että Android Autolle riittää Android 6 tai uudempi.
Eli miten on? Saako sen Suomessa toimimaan, ja vaatiiko uudemman Android-version? Nykyisin edelleen hienosti toimivan Samsung J5 (2016 malli) puhelimen Android on 7.1.1. Etten nyt suotta mene ostamaan uudempaa puhelinta jos Android Auto ei sittenkään toimi Suomessa...