Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tai sitten sinne Teslan omaan ketjuun. Siellä varmaan vielä paremmin saa vastauksia.

Mutta yleisesti itse en tällä hetkellä ottaisi Model 3:sta muuten kuin Kiinassa kasattuna.
Kiinan ja Jenkkien erot on akkutyypit. Arvalla se laatu tulee.
 
Kannattaa ehkä siirtää tuonne keskustelu, kun kyse ei ole vielä omasta autosta ja sen kokemuksesta. Aika moneen kertaan täällä muistuteltu tästä asiasta.


Tai sitten sinne Teslan omaan ketjuun. Siellä varmaan vielä paremmin saa vastauksia.

Mutta yleisesti itse en tällä hetkellä ottaisi Model 3:sta muuten kuin Kiinassa kasattuna.
Piru, mietin vielä tosiaan mihin näistä heittäisi ja luonnollisesti väsynyt mieli tuli hakemaan täältä vastauksia sillä perusteella että haussa myös siis vinkit mitä huomioida sähköauton ostossa/omistamisessa jne. On jotenkin niin "uusi" mutta silti kuitenkin hyvin tuttu maailma. Jota ei Teslan iPhone tyylinen myyntipuoli helpota faktoja hakiessa. Ei jotenkin väsyneet aivot toimineet ja keskittyi liikaa itse mallikohtaisiin kysymyksiin.

Koeajolle mentäessä, mitä sähköautossa pitää testata vs vastaava perinteinen. Takuuhan tuossa on ja kuulema ei huolta vaikka saksasta uitettu mutta mieluusti sitä ehjän ostaisi. Teslan yleiset virheet ovat tiedossa (eli karkeasti tutki kaikki koska mikä tahansa voi olla rikki).

Mutta sen sain selville, on varmasti uusin malli. On vanteet, lämpöpumput jne jne. Teslan laatuerot ovat tuttuja ja niitä osaa jo hiukan.

EDIT: Sen verran, onko olemassa mitään oikeasti kattavaa sivua siitä mitä ns "normaali" varusteita Tesloissa on? En esim ole löytänyt mistään tietoa onko uusimman mallin 3:ssa adaptiiviset ledit, perinteiset ledit vai mitkä? Perus Autopilot yms Tesla spesiaalit löytyy kyllä mutta tarkempia teknisiä ominaisuuksia ja varusteita on vaikea löytää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole adaptiiviset ledit. Listaa kaikki avoimet kyssärit niin laitetaan tiedot ja linkit.
 
Ei ole adaptiiviset ledit. Listaa kaikki avoimet kyssärit niin laitetaan tiedot ja linkit.
Hmmm... Kun tuo on se ongelma. En rehellisesti tiedä oikein edes mitä kysyä. Jos auto olisi jokin muu kuin Tesla tuo olisi helpompaa. En ole ennen ollut ostamassa 60ke "puhelinta". Hyvä tietää ja harmi tietää että ledit eivät ole adaptiiviset. On iso kaipuu edes kääntyviin valoihin vs nykyiset ei adaptiiviset täys ledit oman auton keulalla. Renkaat, maalipinta, sisusta ja normiauton ominaisuudet tunnen hyvin ja osaan ne tarkistaa. Mutta mitä sähköautossa pitäisi erityisesti tarkistaa. Teslan myyjä toi hyvän esimerkin tästä itselle. Normi autoissakin on ongelmaa että jarrut jumittuvat käytön puutteesta ja sähköautoissa vielä kahta kauheammin koska jarruja ei perusliikenteessä oikein edes käytetä. Mutta kaikki info oli se sitten latauspuolen tarkistuksista ja sen toiminnoista yleisiin sähköautojen ja/tai etenkin Teslan omiin ominaisuuksiin liittyvää otetaan vastaan. Mites, onko tietoa miten tuo Saksasta uittaminen vaikuttaa takuisiin (ovat laittaneet kuulema mm ovenkahvoja takuuseen ongelmitta mutta tuo nyt on automyyjän puhetta ja ei vastaa välttämättä tosielämää)? Huollot, mitä noissa erityisesti pitää silmällä ja onko jotain tiettyjä kalliimpia huoltoja (kaiken järjen mukaan ei pitäisi jos kaikki toimii) mutta mielumin kysyn kun yllätyn.
 
Hmmm... Kun tuo on se ongelma. En rehellisesti tiedä oikein edes mitä kysyä. Jos auto olisi jokin muu kuin Tesla tuo olisi helpompaa. En ole ennen ollut ostamassa 60ke "puhelinta". Hyvä tietää ja harmi tietää että ledit eivät ole adaptiiviset. On iso kaipuu edes kääntyviin valoihin vs nykyiset ei adaptiiviset täys ledit oman auton keulalla. Renkaat, maalipinta, sisusta ja normiauton ominaisuudet tunnen hyvin ja osaan ne tarkistaa. Mutta mitä sähköautossa pitäisi erityisesti tarkistaa. Teslan myyjä toi hyvän esimerkin tästä itselle. Normi autoissakin on ongelmaa että jarrut jumittuvat käytön puutteesta ja sähköautoissa vielä kahta kauheammin koska jarruja ei perusliikenteessä oikein edes käytetä. Mutta kaikki info oli se sitten latauspuolen tarkistuksista ja sen toiminnoista yleisiin sähköautojen ja/tai etenkin Teslan omiin ominaisuuksiin liittyvää otetaan vastaan. Mites, onko tietoa miten tuo Saksasta uittaminen vaikuttaa takuisiin (ovat laittaneet kuulema mm ovenkahvoja takuuseen ongelmitta mutta tuo nyt on automyyjän puhetta ja ei vastaa välttämättä tosielämää)? Huollot, mitä noissa erityisesti pitää silmällä ja onko jotain tiettyjä kalliimpia huoltoja (kaiken järjen mukaan ei pitäisi jos kaikki toimii) mutta mielumin kysyn kun yllätyn.
Teslassa maksaa heidän softa ja tekniikka. Muu on muihin valmistajiin verrattuna hiukan erilaista tai puutteellista.

Ajovalot päivittyivät vuoden alussa uudempiin joissa jotain matrix tekniikkaa eli tuki voi tulla ehkä. Isolla ehkä. Teslalla on tapana tehdä kivoja juttuja softalla mutta toistaiseksi ne tehdään ja jäävät aika bugiseksi. Korjauksia/parannuksia tulee mutta ei mitenkään säännöllisesti.

Huollon osalta uitettu auto hoidetaan takuunalaisena kuten muutkin. Toki välillä voit kuulla kommentin huollonta että et osaa pestä autoa oikein tai asiat ovat speksien sisällä. Sitten pitää vain rohkeasti kyseenalaistaa asiaa.
 
Teslassa maksaa heidän softa ja tekniikka. Muu on muihin valmistajiin verrattuna hiukan erilaista tai puutteellista.

Ajovalot päivittyivät vuoden alussa uudempiin joissa jotain matrix tekniikkaa eli tuki voi tulla ehkä. Isolla ehkä. Teslalla on tapana tehdä kivoja juttuja softalla mutta toistaiseksi ne tehdään ja jäävät aika bugiseksi. Korjauksia/parannuksia tulee mutta ei mitenkään säännöllisesti.

Huollon osalta uitettu auto hoidetaan takuunalaisena kuten muutkin. Toki välillä voit kuulla kommentin huollonta että et osaa pestä autoa oikein tai asiat ovat speksien sisällä. Sitten pitää vain rohkeasti kyseenalaistaa asiaa.
Juurikin näin olen ymmärtänyt. Kiitos paljon selvennyksistä. Yksi pieni kysymys takuista. Onko hajua oliko saksan takuu sama kuin suomen takuu pituudeltaan?
 
Juurikin näin olen ymmärtänyt. Kiitos paljon selvennyksistä. Yksi pieni kysymys takuista. Onko hajua oliko saksan takuu sama kuin suomen takuu pituudeltaan?
On kyllä. Takuut on samat maasta riippuen.
Tässä linkki huoltosuosituksiin

ja takuuseen
 
Jaahas, Performance tuli ostettua, ongelmana vain ettei vanhoja tilejä oltu poistettu aka en saa lisättyä autoa omalle tililleni. Onko ideoita tai kikkakolmosia.
 
Jaahas, Performance tuli ostettua, ongelmana vain ettei vanhoja tilejä oltu poistettu aka en saa lisättyä autoa omalle tililleni. Onko ideoita tai kikkakolmosia.
Soitat Roadsideen ehkä nollaavat? Se taisi nykyään vaatia tilin passun?
 
Soitat Roadsideen ehkä nollaavat? Se taisi nykyään vaatia tilin passun?
Saivat kiinni kaverin jonka tiliin tuo oli linkitetty joten homma saatiin hoidettua. Hauskana yksityiskohtana, autossa oli Saksan omistajan kotiosoite, työosoite, sentry mode videot, hakuhistoria jne jne. Lisäksi joku oli jossain aika tuoreeltaan kokeillut pyörittää paskarinkiä kumien kulumasta ja pienistä kuminpaloista takalokarissa päätellen. Parhaana hupina selaimen avatessa ensin aukesi pornhamster :D.

Auto itsessään on antanut hyvän vaikutelman ja myyjäkin hoiti tähän mennessä hommansa toisin kuin ketjun toisen paikkakunnan liike josta auto tuli. Tällä hetkellä 19" talvivanteet ja Nokian kitkat tilattu liikkeen toimesta ja pari maalipinnan fiksusta, kovavaha ja sisätilojen läpikäynti vielä tulossa (olen natsi noissa ja kaikki viat ja "viat" dokumentoitu ja kuvattu ja korjaavat sotkut). Kuvailisin parhaiten saatana nopeaksi sohvan ja tabletin yhdistelmäksi :D. Ei tuo kiihtyvyys toki vielä ole tajuntaa räjäyttänyt kun akku ollut niin vajaa koko sen ajan kun on tuon omistanut. Saa nähdä muuttuuko latauksella miten.
 
Saivat kiinni kaverin jonka tiliin tuo oli linkitetty joten homma saatiin hoidettua. Hauskana yksityiskohtana, autossa oli Saksan omistajan kotiosoite, työosoite, sentry mode videot, hakuhistoria jne jne. Lisäksi joku oli jossain aika tuoreeltaan kokeillut pyörittää paskarinkiä kumien kulumasta ja pienistä kuminpaloista takalokarissa päätellen. Parhaana hupina selaimen avatessa ensin aukesi pornhamster :D.

Auto itsessään on antanut hyvän vaikutelman ja myyjäkin hoiti tähän mennessä hommansa toisin kuin ketjun toisen paikkakunnan liike josta auto tuli. Tällä hetkellä 19" talvivanteet ja Nokian kitkat tilattu liikkeen toimesta ja pari maalipinnan fiksusta, kovavaha ja sisätilojen läpikäynti vielä tulossa (olen natsi noissa ja kaikki viat ja "viat" dokumentoitu ja kuvattu ja korjaavat sotkut). Kuvailisin parhaiten saatana nopeaksi sohvan ja tabletin yhdistelmäksi :D. Ei tuo kiihtyvyys toki vielä ole tajuntaa räjäyttänyt kun akku ollut niin vajaa koko sen ajan kun on tuon omistanut. Saa nähdä muuttuuko latauksella miten.
Hyvä. Pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Kannattaa Helenin kautta ottaa Virran tagi niin ei tule kk maksuja. Jos liikkuu pk-seudulla kannattaa ilmoittaa auto sinne kaupungin listalle niin saa pysäköinnit puoleen hintaan.

Tuleeko Nokian R3?
 
Hyvä. Pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Kannattaa Helenin kautta ottaa Virran tagi niin ei tule kk maksuja. Jos liikkuu pk-seudulla kannattaa ilmoittaa auto sinne kaupungin listalle niin saa pysäköinnit puoleen hintaan.

Tuleeko Nokian R3?
Enpä tiedä tuleeko r2 vai r3. Edit: Soppariin pyysin speksaamaan kaiken talvivanteiden mallista lähtien, R3:t tulossa.

PK seutu juu pääasiallinen. Eli mitä kuka häh. Sori kyselen varmaan moneen kertaan vastattuja mutta on vaan niin uusi maailma ettei tiedä edes mitä hakea. Virran tiedän, mutta miksi se eikä esim Teslan oma? Ja missäs tuo kaupungin rellais tehdään? Ainakin todnäk pitää odottaa kilvet ensin postista.
 
Enpä tiedä tuleeko r2 vai r3. Edit: Soppariin pyysin speksaamaan kaiken talvivanteiden mallista lähtien, R3:t tulossa.

PK seutu juu pääasiallinen. Eli mitä kuka häh. Sori kyselen varmaan moneen kertaan vastattuja mutta on vaan niin uusi maailma ettei tiedä edes mitä hakea. Virran tiedän, mutta miksi se eikä esim Teslan oma? Ja missäs tuo kaupungin rellais tehdään? Ainakin todnäk pitää odottaa kilvet ensin postista.
Tässä tämä pysäköintietu.

Virta ja moni muu tarjoaa julkista latausta mutta muilla ei ole tuollaista hölmöä kk-maksua kuten Virralla. Teslalla ei ole vielä ns. julkista asemaa pk-seudulla. Näiden laskutus menee kun törkkää kaapelin kiinni ja antaa mennä.
 
Eli Heleniin yhteys ja saa jonkin id:n/tagin jolla laskutus menee kortilta ilman että on kk maksua jos ymmärsin oikein?
 
@Pyrres

Aloitus postauksessa on kaikki mitä tarvitset. Itseltä löytyy K-lataus, Virta (Helenin kautta) ja Fortum ReCharge. Kaikkiin voi rekisteröityä netin kautta ja on suht vaivatonta. Mistään ei mene KK hintaa vaan maksat vain latauksista.
 
Eli Heleniin yhteys ja saa jonkin id:n/tagin jolla laskutus menee kortilta ilman että on kk maksua jos ymmärsin oikein?

Ja tarkemmin siis Helen

Noilla tunnuksilla voi myös suoraan kirjautua Virran sovellukseen ja käyttää myös sitä ilman Virran ylimääräisiä kuluja ja näkee Virran latureiden tilanteen ja oman lataushistorian jne.
 
Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.
Alla Skoda Enyaq 60, takana suurinpiirtein 5,8tkm, heinäkuun alussa sain tuon. Kulutus koko ajalta 17,6. Eco-moodi ollut päällä kerran kokeilumielessä ja sport muutamia tunteja, eli lähes kaikki normitilassa.
 
Eilen tuli noudettua uusi Model 3 SR+ ja ensivaikutelmat näin 500km jälkeen on todella jees. Tässä ei mitään ongelmia paneeleiden asetteluiden ym. kanssa, onkohan juuri kellään nykyään? Se kuuluisa "laatuvaikutelma" mistä peloteltiin yllätti enemmän positiivisesti, kaikki on jämäkkää ja hyvän tuntuista. Olivat näköjään laittaneet kangasmatot autoon, luin jostain että SR+ ne pitäisi erikseen ostaa, mutta ei näköjään. Pikkujuttu, mutta toisaalta hölmöltä tuntuisi jos joutuisi. Kulutus ekan 429km ajalta on 139Wh/km, tästä on tosin motaria vain 100km ja ajoin sen pätkän rajoitusten mukaan.
 
Eilen tuli noudettua uusi Model 3 SR+ ja ensivaikutelmat näin 500km jälkeen on todella jees. Tässä ei mitään ongelmia paneeleiden asetteluiden ym. kanssa, onkohan juuri kellään nykyään? Se kuuluisa "laatuvaikutelma" mistä peloteltiin yllätti enemmän positiivisesti, kaikki on jämäkkää ja hyvän tuntuista. Olivat näköjään laittaneet kangasmatot autoon, luin jostain että SR+ ne pitäisi erikseen ostaa, mutta ei näköjään. Pikkujuttu, mutta toisaalta hölmöltä tuntuisi jos joutuisi.

MiC SR+:t on saaneet näköjään toukokuusta lähtien matot mukaan, sitä ennen ei ollut. Eikä MiC malleissa paneeliongelmia ole yleensä ollutkaan, ne on enemmän USA:sta tulleita.
 
MiC SR+:t on saaneet näköjään toukokuusta lähtien matot mukaan, sitä ennen ei ollut. Eikä MiC malleissa paneeliongelmia ole yleensä ollutkaan, ne on enemmän USA:sta tulleita.
Hyvä että ovat saaneet. Naurettava rajaus vaikka toki tuotedifferoinnin ymmärränkin. Kuitenkin kun mietitään 50k autoja ni hyvähän ne on olla ihan asiakaskokemuksen takia. Se 100e ei ole paha lisää, mutta henkisesti tuntuu pahalta ostaa matot uuteen autoon.
 
Hyvä että ovat saaneet. Naurettava rajaus vaikka toki tuotedifferoinnin ymmärränkin. Kuitenkin kun mietitään 50k autoja ni hyvähän ne on olla ihan asiakaskokemuksen takia. Se 100e ei ole paha lisää, mutta henkisesti tuntuu pahalta ostaa matot uuteen autoon.
Tesla tekee näitä jotta saavat valmistuskustannukset alas. On sieltä poistettu pohjasta muovitappeja että saa kustannukset kuriin.
 
Hyvä että ovat saaneet. Naurettava rajaus vaikka toki tuotedifferoinnin ymmärränkin. Kuitenkin kun mietitään 50k autoja ni hyvähän ne on olla ihan asiakaskokemuksen takia. Se 100e ei ole paha lisää, mutta henkisesti tuntuu pahalta ostaa matot uuteen autoon.

Kieltämättä se vähän söi (hieman kuin ostaisi Dacian varmaan, vai tuleekohan jopa niissä mukana), itse tosin sijoitin kumimattoihin kun ne Teslan kangasmatot eivät ihan vaikuttaneet.
 
Vituiksihan se meni.....

Oli virheellisesti ruotsin varastossa saldo heittoa eli pyöreää nollaa oli oikeasti hyllyssä. Tilaus meni saksaan pää varastolle ja arvio saapumisesta korjauksineen tästä hetkestä 5 arkipäivää. Olihan se liian hyvä ollakseen totta :rofl2:

Noniin, on tämä kyllä shou 3 lapsen ja lätkän/furiksen kanssa. Nyt aamulla tuli viesti että valmis. Olivat eilen saaneet osan ja tänään asentaneet. Nyt sitten pitää sumplia auton noutu kun olin varautunut että maanantaina saan aikasintaan auton. Eli tiistaina ilmoittivat että 5 päivää menee ja muita päivityksiä ei tullut. Huollossa sanottiin että sijaisauton hallinto oikeus katkeaa nyt kun auto on valmis. Sanoin että mikäs tämä on kun ensin ilmoitettiin että 5 arkipäivää kestää eikä mitään tilannepäivityksiä tullut. Sain väännettyä noudon lauantaille jos ei tänään onnistu.
Eli tänään sitten haen sen jossain välissä mikäli ehdin.

Yhteenvetona: Huolto kuitenkin nopeaa ja sujuvaa mutta tiedottaminen huonoa. Ei voi olettaa jos puskista tulee auto huollosta että heti kukaan töissäkäyvä/lapsellinen pystyisi sen hakemaan. Volkswagen keskeytysturva vai mikä nyt onkaan nimeltään toimi todella hyvin, yhdellä soitolla sain auton vietyä huolton ja EuropCaarilta heidän piikkiinsä "vastaavan" sijaisauton.
Ihmettelinkin aluksi että miten Ruotsista voi tulla päivässä kiertovesipumppu mutta Saksasta se ei olisi mahdollista edes kahdessa päivässä, mutta olihan se.
 
Onkos jengillä viimeaikaista kokemusta kuinka volkswagen connect toimii nykyään?
 
Noniin, on tämä kyllä shou 3 lapsen ja lätkän/furiksen kanssa. Nyt aamulla tuli viesti että valmis. Olivat eilen saaneet osan ja tänään asentaneet. Nyt sitten pitää sumplia auton noutu kun olin varautunut että maanantaina saan aikasintaan auton. Eli tiistaina ilmoittivat että 5 päivää menee ja muita päivityksiä ei tullut. Huollossa sanottiin että sijaisauton hallinto oikeus katkeaa nyt kun auto on valmis. Sanoin että mikäs tämä on kun ensin ilmoitettiin että 5 arkipäivää kestää eikä mitään tilannepäivityksiä tullut. Sain väännettyä noudon lauantaille jos ei tänään onnistu.
Eli tänään sitten haen sen jossain välissä mikäli ehdin.

Yhteenvetona: Huolto kuitenkin nopeaa ja sujuvaa mutta tiedottaminen huonoa. Ei voi olettaa jos puskista tulee auto huollosta että heti kukaan töissäkäyvä/lapsellinen pystyisi sen hakemaan. Volkswagen keskeytysturva vai mikä nyt onkaan nimeltään toimi todella hyvin, yhdellä soitolla sain auton vietyä huolton ja EuropCaarilta heidän piikkiinsä "vastaavan" sijaisauton.
Ihmettelinkin aluksi että miten Ruotsista voi tulla päivässä kiertovesipumppu mutta Saksasta se ei olisi mahdollista edes kahdessa päivässä, mutta olihan se.
Kyllä se tavara liikkuu Suomeen aina nopeasti mutta Suomen sisällä kuin etanat.
 
Meidän ID4 kävi huollossa takaovien kahvojen vaihdossa. Eivät aukasseet ovia ulko käsin , jos lapsilukko oli päällä.
Muuta vikaa ei vielä ole ilmaantunut. Kulutusta ei olla juurkaan seurattu. Sportilla koko ajan ja ilmastointi päällä aina. Täytyypä vilkasta tänään kulutuslukemat. Toissa päivänä imutteli juur uuden Wecharge äpin autoon.
IMG_20211001_164659.jpg

Tollaset lukemat meidän ID NELKKUKELKUSSA.
 
Omassa pienempiakkuisessa ID.4:ssä nyt keskiarvona 16.2 kWh/100km samalla 4,5k ajomäärällä ja keskinopeudella 55 km/h.

Tuli muuten näin ilmojen kylmettyä mieleen, että kun ulkolämpötila on alle pyydetyn sisälämpötilan, onkohan sähkön kulutuksen kannalta mitään väliä sillä onko auton ilmastointi asetettu päälle vai ei? Sähköautoissahan ilmalämpöpumppu sekä viilentää että lämmittää matkustamon, tuskin nyt millään suorilla vastuksilla ikinä lämmitetään. Eli haen tässä sitä, että kaiken järjen mukaan lämmitystarve hoidetaan joka tapauksessa ilp:n kautta - olipa A/C nappi päällä tahi ei?
 
Tuli muuten näin ilmojen kylmettyä mieleen, että kun ulkolämpötila on alle pyydetyn sisälämpötilan, onkohan sähkön kulutuksen kannalta mitään väliä sillä onko auton ilmastointi asetettu päälle vai ei? Sähköautoissahan ilmalämpöpumppu sekä viilentää että lämmittää matkustamon, tuskin nyt millään suorilla vastuksilla ikinä lämmitetään. Eli haen tässä sitä, että kaiken järjen mukaan lämmitystarve hoidetaan joka tapauksessa ilp:n kautta - olipa A/C nappi päällä tahi ei?
Autossa on automaattinen ilmastointi sen takia, että noihin nappeihin ei tarvitse koskea itse sitä miettiäkseen. Laita ECO mode päälle lämmityksen osalta niin luulisi auton itse tekevän sen lämmön parhaalla mahdollisella tavalla. Jos taas haluaa saada maksimaalisen rangen tai alhaisimman kulutuksen niin silloin ilmanvaihto pitää kytkeä kokonaan pois päältä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Autossa on automaattinen ilmastointi sen takia, että noihin nappeihin ei tarvitse koskea itse sitä miettiäkseen. Laita ECO mode päälle lämmityksen osalta niin luulisi auton itse tekevän sen lämmön parhaalla mahdollisella tavalla. Jos taas haluaa saada maksimaalisen rangen tai alhaisimman kulutuksen niin silloin ilmanvaihto pitää kytkeä kokonaan pois päältä.
Ilmastointi myös kuivattaa ilmaa ja myös jotain muuta, en tiedä mitä. Aiemmissa autoissakin tuli kylmemmillä keleillä usein pidettyä ilmastointia pois päältä miellyttävämmän lämmönsäädön vuoksi. Vaan mitähän tekee ilpin kanssa?
 
Omassa pienempiakkuisessa ID.4:ssä nyt keskiarvona 16.2 kWh/100km samalla 4,5k ajomäärällä ja keskinopeudella 55 km/h.

Tuli muuten näin ilmojen kylmettyä mieleen, että kun ulkolämpötila on alle pyydetyn sisälämpötilan, onkohan sähkön kulutuksen kannalta mitään väliä sillä onko auton ilmastointi asetettu päälle vai ei? Sähköautoissahan ilmalämpöpumppu sekä viilentää että lämmittää matkustamon, tuskin nyt millään suorilla vastuksilla ikinä lämmitetään. Eli haen tässä sitä, että kaiken järjen mukaan lämmitystarve hoidetaan joka tapauksessa ilp:n kautta - olipa A/C nappi päällä tahi ei?
se automaattinen A/C kannattaa kyllä pääsääntöisesti pitää päällä kylmälläkin/talvella. Käyttelee päällä talvellakin kosteilla keleillä kuivattaakseen ilmaa ja jos sen puoli vuotta kylmillä keleillä sitä ilmastointia pois päältä pidät niin äkkiä käy niin ettei se keväällä enää lähdekään pelittään
 
Ilmastointi myös kuivattaa ilmaa ja myös jotain muuta, en tiedä mitä. Aiemmissa autoissakin tuli kylmemmillä keleillä usein pidettyä ilmastointia pois päältä miellyttävämmän lämmönsäädön vuoksi. Vaan mitähän tekee ilpin kanssa?
se automaattinen A/C kannattaa kyllä pääsääntöisesti pitää päällä kylmälläkin/talvella. Käyttelee päällä talvellakin kosteilla keleillä kuivattaakseen ilmaa ja jos sen puoli vuotta kylmillä keleillä sitä ilmastointia pois päältä pidät niin äkkiä käy niin ettei se keväällä enää lähdekään pelittään

Tuskinpa sitä auton ulkopuolella olevaa troposfääriä tarvitsee kuivattaa??

Kannattaa sisäistää ilmastointilaitteen toimintaperiaate. Hokema "ilmastointilaite kuivattaa ilmaa" pätee vain siihen osaan ilmastointilaitetta, joka kulloinkin toimii höyrystimenä.

Kun auton sisätilaa lämmitetään, höyrystinputkistona toimii auton ulkopuolella oleva osa ja silloin se siis tiivistää itseensä ulkoilman kosteutta. Auton sisäpuolella mikään osa ilmastointilaitteesta ei tiivistä ilmankosteutta, joten auton sisäilman suhteellista kosteutta laskeva vaikutus tulee vain ilman lämpenemisestä itsestään - ja sen kannalta vaikutus on täysin sama, lämmitettiinpä sisäilma ilmastointilaitteella tai suoralla sähkövastuksella.

Mutta varsinaisesti kysymykseni sisältö A/C napin painamisesta talvella ei liittynyt siihen, kannattaako ilmalämpöpumppua=ilmastointilaitetta pitää päällä vai ei. Toki kannattaa, sekä energiataloudellisista että pumpun säännölliseen käyttöön liittyvistä syistä. Kysymys oli siitä, että onko käyttäjän tekemällä valinnalla mitään väliä - kaiken järjen mukaan ilmalämpöpumppu olisi joka tapauksessa päällä riippumatta siitä, onko käyttöliittymän A/C-nappi valaistuna vai ei. (niissä autoissa joissa ylipäänsä on lämmittimenä toimiva ilmalämpöpumppu).
 
Tuskinpa sitä auton ulkopuolella olevaa troposfääriä tarvitsee kuivattaa??

Kannattaa sisäistää ilmastointilaitteen toimintaperiaate. Hokema "ilmastointilaite kuivattaa ilmaa" pätee vain siihen osaan ilmastointilaitetta, joka kulloinkin toimii höyrystimenä.

Kun auton sisätilaa lämmitetään, höyrystinputkistona toimii auton ulkopuolella oleva osa ja silloin se siis tiivistää itseensä ulkoilman kosteutta. Auton sisäpuolella mikään osa ilmastointilaitteesta ei tiivistä ilmankosteutta, joten auton sisäilman suhteellista kosteutta laskeva vaikutus tulee vain ilman lämpenemisestä itsestään - ja sen kannalta vaikutus on täysin sama, lämmitettiinpä sisäilma ilmastointilaitteella tai suoralla sähkövastuksella.

Mutta varsinaisesti kysymykseni sisältö A/C napin painamisesta talvella ei liittynyt siihen, kannattaako ilmalämpöpumppua=ilmastointilaitetta pitää päällä vai ei. Toki kannattaa, sekä energiataloudellisista että pumpun säännölliseen käyttöön liittyvistä syistä. Kysymys oli siitä, että onko käyttäjän tekemällä valinnalla mitään väliä - kaiken järjen mukaan ilmalämpöpumppu olisi joka tapauksessa päällä riippumatta siitä, onko käyttöliittymän A/C-nappi valaistuna vai ei. (niissä autoissa joissa ylipäänsä on lämmittimenä toimiva ilmalämpöpumppu).
Ensimmäisestä hakutuloksesta:
"When your press the AC button in your car, it activates your vehicles air conditioning system. This means that any air that comes out of your vents is first ran through your AC system where it is compressed and dehumidified. "

Näin syksyn kostealla ilmalla varsin helppo vertailla itsekin.
 
"Tuskin nyt millään suorilla vastuksilla ikinä lämmitetään" - kyllä lämmitetään. Minun Seat Miissä ei ole ilmalämpöpumppua.
Okei, tämä oli uutta tietoa, ja hyvin yllättävää sikäli, että oletan että Miissä kuitenkin on ilmastointilaite? Ilmastointilaitteen upgreidaaminen kaksisuuntaiseksi lämpöpumpuksi olisi valmistajalta mekaanisesti varsin yksinkertainen toimenpide, koska käytännössä tarvitaan vain mahdollisuus kääntää jäähdytinnestekierto toisinpäin. Kyse on muutaman kymmenen euron luokkaa olevasta lisästä valmistuskustannuksiin: pitää laittaa kaksisuuntainen kompressori ja vähän säätöelektroniikkaa. Yllättävää, että valmistaja tinkii tällaisessa paikassa, kylmissä oloissa kun lämpöpumppu merkittävästi säästää kallisarvoista akkujännitettä.
 
Ensimmäisestä hakutuloksesta:
"When your press the AC button in your car, it activates your vehicles air conditioning system. This means that any air that comes out of your vents is first ran through your AC system where it is compressed and dehumidified. "

Näin syksyn kostealla ilmalla varsin helppo vertailla itsekin.
Noinkohan ne oikeasti toimii? Melkein väittäisin, että yhdenkään järkevästi ohjelmoidun auton ilmastointilaite ei hyrrää jatkuvasti esim. +5 asteen lämpötilassa. Ei siinä olisi oikein mitään järkeä kun ilman suhteellisen kosteuden saa tippumaan reippaasti jo pelkästään lämmittämällä.

Ja ILPilliset sähköautot tosiaan vielä asia erikseen: kun sillä samalla pumpulla lämmitetään, niin ei se voi samaan aikaan toimia kosteudenpoistajana.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, tämä oli uutta tietoa, ja hyvin yllättävää sikäli, että oletan että Miissä kuitenkin on ilmastointilaite? Ilmastointilaitteen upgreidaaminen kaksisuuntaiseksi lämpöpumpuksi olisi valmistajalta mekaanisesti varsin yksinkertainen toimenpide, koska käytännössä tarvitaan vain mahdollisuus kääntää jäähdytinnestekierto toisinpäin. Kyse on muutaman kymmenen euron luokkaa olevasta lisästä valmistuskustannuksiin: pitää laittaa kaksisuuntainen kompressori ja vähän säätöelektroniikkaa. Yllättävää, että valmistaja tinkii tällaisessa paikassa, kylmissä oloissa kun lämpöpumppu merkittävästi säästää kallisarvoista akkujännitettä.
Kaikki Teslat vuoteen 2020 asti olivat vastauksilla.
 
Ensimmäisestä hakutuloksesta:
"When your press the AC button in your car, it activates your vehicles air conditioning system. This means that any air that comes out of your vents is first ran through your AC system where it is compressed and dehumidified. "

Näin syksyn kostealla ilmalla varsin helppo vertailla itsekin.
Saamasi ensimmäinen verkkohakutulos todennäköisesti kuvaa tilannetta, johon ilmastointia käytetään lähes 100% käyttötilanteista maailmanlaajuisesti, eli viilentämiseen. Tuo teksti ei varsinaisesti sisällä mitään kuvausta järjestelmästä, joten ei tuo nyt anna tähän meidän pohtimaan tilanteeseen (lämmitys kylmällä säällä) mitään apuja. Olen skeptinen, että autojen ilmastointilaitteissa, ainakaan valtaosassa niistä, tehtäisiin mitään erillistä kuivattamista sisääntuloilmalle ennen sen lämmittämistä. Suostun olemaan väärässäkin, jos joku kaivaa jonkun järkevän lähteen.
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan ne oikeasti toimii? Melkein väittäisin, että yhdenkään järkevästi ohjelmoidun auton ilmastointilaite ei hyrrää jatkuvasti esim. +5 asteen lämpötilassa. Ei siinä olisi oikein mitään järkeä kun ilman suhteellisen kosteuden saa tippumaan reippaasti jo pelkästään lämmittämällä.

Ja ILPilliset sähköautot tosiaan vielä asia erikseen: kun sillä samalla pumpulla lämmitetään, niin ei se voi samaan aikaan toimia kosteudenpoistajana.
Toisesta linkistä:
"As an aside, this system is so effective that most car manufacturers employ the A/C system any time the "Defrost" mode is selected on the dash. In defrost; the A/C system will dry the windshield much faster than by using heat alone. "

Itsellä ei tähän ole sen kummemmin annettavaa. Muistelisin jostain myös tuon +5 rajan, liittyen varmaan johonkin ohjeeseen, miten AC kannataisi talvellakin voitelun vuoksi käyttää kerran kuussa, eli parkkihallissa tms. Voi olla, että tämä on muuttunut uusien kylmäaineiden ja laitteiden vuoksi.
Tai yksinkertaisesti softa osaa ohjata laitetta paremmin, riippumatta mitä kuljettaja näytöltä tökkii.
 
Toisesta linkistä:
"As an aside, this system is so effective that most car manufacturers employ the A/C system any time the "Defrost" mode is selected on the dash. In defrost; the A/C system will dry the windshield much faster than by using heat alone. "
Ahaa. Nyt luulen että keksin, mistä näissä löytämissäsi quoteissa on kyse.

Useimmat autothan tähän asti ovat olleet polttisautoja. Niissä ylijäämälämpöä on yltäkyllin (80 % polttoaineen energiasta muuttuu hukkalämmöksi ICE:ssa). Perinteisissä autoissa A/C:tä ei missään tilanteissa käytetä lämmitykseen, käytännössä ennen sähköautoja kaksisuuntainen lämpöpumppu oli tuntematon käsite autoilussa.

Kun ilmastointilaitetta käytetään melko pienelläkin teholla jäähdytykseen, sen höyrystin toimii erittäin tehokkaana kosteuden poistajana kabiiniin tulevasta ilmasta. Tällöin ICE-autoissa tuulilasin kuivatuksessa on varmasti tehokkainta käyttää samaan aikaan polttomoottorin lämpöä ilman lämmitykseen ja A/C:tä ilman kuivatukseen. Vaikka A/C samalla vähän viilentääkin ilmaa, kokonaisvaikutus on kuitenkin kuivatuksen kannalta optimaalinen.

Edelleenkään siis mitään erillistä mystistä "compressing and desiccating" -yksikköä ei autojen ilmastoinnissa ole, vaan kyse on normaalista ilmastointilaitteen höyrystimen kondenssivaikutuksesta. Tämä kuivattava vaikutus ei siis kylmällä säällä ulotu sähköautoihin, koska niissä lämpöpumpun suunta on käännettynä lämmitykselle.

Foorumikäyttäjien edellä kertoma kokemus syysaikaan miellyttävästä ilman kuivuudesta A/C:n ollessa päällä tulee varmasti juuri siitä, että polttiksissa ilmaa samaan aikaan sekä viilennetään+kuivatetaan että lämmitetään. Varmasti polttiksissa tosiaan on aistittavissa ero siinä, onko A/C päällä vai ei.
 
Okei, tämä oli uutta tietoa, ja hyvin yllättävää sikäli, että oletan että Miissä kuitenkin on ilmastointilaite? Ilmastointilaitteen upgreidaaminen kaksisuuntaiseksi lämpöpumpuksi olisi valmistajalta mekaanisesti varsin yksinkertainen toimenpide, koska käytännössä tarvitaan vain mahdollisuus kääntää jäähdytinnestekierto toisinpäin.
Kaikissa sähköautoissa on sähkövastukset sisätilojen lämmittämiseksi, myös niissä joissa on mahdollisuus lämmittää sisätiloja ilmalämpöpumpulla.

Syy on hyvin yksinkertainen, yhdenkään ilmalämpöpumpun teho ei riitä sisätilojen lämmittämiseen siinä vaiheessa kun on oikeasti kylmä. Se kyllä parantaa järjestelmän energiatehokkuutta ja pikkupakkasilla voi vielä toimia jopa ainoana lämmityslähteenä, mutta talvella tulisi kyllä sähköautoilusta varsin ankeaa jos sähkövastukset poistettaisiin kokonaan.
 
Kaikissa sähköautoissa on sähkövastukset sisätilojen lämmittämiseksi, myös niissä joissa on mahdollisuus lämmittää sisätiloja ilmalämpöpumpulla.

Syy on hyvin yksinkertainen, yhdenkään ilmalämpöpumpun teho ei riitä sisätilojen lämmittämiseen siinä vaiheessa kun on oikeasti kylmä. Se kyllä parantaa järjestelmän energiatehokkuutta ja pikkupakkasilla voi vielä toimia jopa ainoana lämmityslähteenä, mutta talvella tulisi kyllä sähköautoilusta varsin ankeaa jos sähkövastukset poistettaisiin kokonaan.
Niin tai lähinnä siis lämpöpumpun teho ei riitä sisätilojen lämpimäksi saamiseen nopeasti (minuuteissa). Kyllä nykyaikaisista ilmalämpöpumpuista saa -25 asteessakin sen 2-3 kW tehoa irti, joten auton esilämmitykseen ja lämpimänä pitämiseen ilp:n teho riittää kyllä.
 
nykyaikaisista ilmalämpöpumpuista saa -25 asteessakin sen 2-3 kW tehoa irti
Entäs sitten kun lämpötila on -35 astetta? Autoilla ajetaan silloinkin.

Oli niin tai näin, niin kaikissa sähköautoissa on joka tapauksessa ne sähkövastukset. Tai ainakaan itse en ole kuullut sellaisesta jossa ei olisi.
 
Kyllä nykyaikaisista ilmalämpöpumpuista saa -25 asteessakin sen 2-3 kW tehoa irti, joten auton esilämmitykseen ja lämpimänä pitämiseen ilp:n teho riittää kyllä.
Sinne autoon ei vain mahdu mitään läheskään samankokoista ILPiä mitä asuntoihin asennetaan, joten tehokin on väistämättä paljon heikompi.
 
Entäs sitten kun lämpötila on -35 astetta? Autoilla ajetaan silloinkin.
Noissa lämpötiloissa kyllä polttomoottoriautotkin esilämmitetään.

Ja aletaan olla jo aika marginaali-ilmiössä Euroopan tasolla, ja kovin pieni merkitys myös Vaasa-Lappeenranta-linjan eteläpuolella, missä tuollaisia pakkaspäiviä alkaa nykyään olla max. 1 päivä/3 vuotta.
 
Sinne autoon ei vain mahdu mitään läheskään samankokoista ILPiä mitä asuntoihin asennetaan, joten tehokin on väistämättä paljon heikompi.
No joo, en ole katsonut minkä tehoisia autoissa nämä on, mutta asunnoissa kunnolliset ILPit antavat -25:ssä 3,5-5 kW, joten sikäli arvelin että kyllä nyt tuo vähintään 2 kW auton ilpistä lähtisi. Ja kyllähän siellä konepellin alla itse asiassa tilaa on, valmistajilla tuntuu olevan jopa vaikeuksia käyttää sitä vapautunutta tilaa järkevästi. Uusissa kokonaan sähköautopohjalle rakennetuissa malleissa kuten vaikkapa ID sarjassa keulan osuus autosta on kutistunut jo aika lailla, joten ILPille sitä keulaa olisi jopa varaa vähän kasvattaakin. (Tosin edelleenkin nämä meidän puheenaiheena olevat lämmitystarpeet ovat niin marginaali-ilmiö, että tokkopa napapiirin pakkasia varten rupeaa autovalmistajat konehuoneita ja ilppejä suunnittelemaan...)
 
Noissa lämpötiloissa kyllä polttomoottoriautotkin esilämmitetään.
Miten se liittyy tähän mitenkään? Alla nyt kertauksena se alkuperäinen väite jota tässä lähdettiin oikomaan. Eli se, ettei vastuksilla lämmitettäisi. Vastuksilla lämmitetään about kaikkia sähköautoja silloin kun olosuhteet sitä vaativat ja sitä tapahtuu kyllä usein ihan etelä-suomen talvessakin. Pelkällä ILPillä sähköauto muistuttaisi jotain vanhaa dieseliä vuotavalla termostaatilla, jossa lämmintä alkaisi ehkä tulla 10 kilometrin ajon jälkeen, tai kovimmilla pakkasilla ei ollenkaan.

Sähköautoissahan ilmalämpöpumppu sekä viilentää että lämmittää matkustamon, tuskin nyt millään suorilla vastuksilla ikinä lämmitetään.
 
Oli niin tai näin, niin kaikissa sähköautoissa on joka tapauksessa ne sähkövastukset. Tai ainakaan itse en ole kuullut sellaisesta jossa ei olisi.

Uudesta Model 3:sta ei löydy sähkövastuksia (ne joissa on lämpöpumppu). Sille lämpöpumpulle tuotetaan lämpöä kyllä muuten kuin ulkoilmasta lämmittämällä käämejä (aivan kuten akkua lämmitetään vastuksillisissa Model 3:ssa), mutta se ei riitä kaikista pahimmilla pakkasilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 926
Viestejä
4 482 962
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom