itellä kans on jääny aika vähälle käytölle tuon 24p tuen takia toi CC.Tuli hankittua gen2 chromecast asiaan hirveästi etukäteen paneutumatta, kun olen niin monen kuullut tuota kehuvan. Toistaiseksi olen kyllä pettynyt ostokseen. Ostin kamppeen siksi, että Samsungin smart-tv:n appien käyttöliittymät ovat kökköjä, välillä monikanavaäänet pätkii, ja viimeisimpänä ruutu-applikaatio alkoi tilttailemaan kokonaan kesken ohjelmien (lähinnä mainoskatkojen aikana).
En tajunnut selvittää etukäteen, että eihän tuo kampe osaa näyttää 24p materiaalia oikein ollenkaan. 60Hz tilassa Netflix toimii hyvin nykimättä, eli ilmeisesti tuo applikaatio tekee pulldownin oikein. Harmi vaan, että 60Hz tilassa mikään muu ei toimi (HBO:n 24p sisältö nykii reilusti, luonnollisesti myös kaikki kotimaisesta töllöstä tuleva (Areena, ruutu jne)). Kun laitteen säätää 50Hz tilaan, toimii kotimainen sisältö tietysti ok, mutta kaikki 24p materiaali nykäisee tasaisin väliajoin. Eli siis nyt HBO ja Netflix toimii kyllä molemmat samalla tavalla, mutta toiston laatu ei yllä TV:n omien appien tasolle.
TV:n omista sovelluksista ei näe mihin kuvatilaan ne telkkarin laittavat toiston aikana (siis onko telkku oikeasti 24p tilassa, vai tekeekö sovellukset jonkinlaista muutosta kuvalle), mutta silmin nähden HBO ja Netflix molemmat toistavat sisältöä tasaisemmin television omilla sovelluksilla. Toki olen tarkistanut, että TV:n inputtien asetukset ovat identtiset (Motionflow yms poissa päältä).
Taitaa jäädä siis chromecast käyttämättä. Ihmeellistä, että tämä on niin vaikeaa vielä tänäkin päivänä. Muistan kun näiden samojen asioiden kanssa taisteltiin jo yli 10 vuotta sitten. Vai onko minulla joku asetus pielessä?
Lähinnä Yle Arenaa ja Plex serveriltä sinne ripattuja DVD-sarjoja tullu kateltua.
Kaikki muu sitten tuleekin katottua bluray soittimella tai raspberry pi:llä...