Kyllähän se osaa.
Tuossa esimerkki mitä ääni informaatiota minun näytönohjaimeni osaa onkia minun televisiostani. Jos minulla olisi 5.1 vahvistin tuossa kiinni 2.0 töllön sijaan niin muunmuassa kanavia olisi kahden sijaan kuusi.
Jos se sinulla nyt on ollut TV:ssä kiinni ja käytät television kaiuttimia niin eihän se tietenkään 5.1:stä sinne televisiolle anna.
Se ääni pitää viedä pois sieltä TV:stä jotain muuta kautta johonkin toosaan joka sitä 5.1:stä ymmärtää.
Esimerkiksi optista pitkin vahvistimeen mutta joidenkin televisioiden kohdalla pitää varmistaa että äänimuodoksi on valittu PCM:n (stereo) sijaan automaagi tai Dolby Digital tai DTS jne.
Tai HDMI:tä pitkin vahvistimelle hyödyntäen HDMI:n ARC ominaisuutta eli Audio Return Channel. Tämä löytyy sinun televisiosi HDMI 3 liitännästä ja vahvistimen myös pitää sitä tukea ja molemmat mainitut LG kotiteatterit sitä tietenkin tukevat.
Vaihtoehtoisesti jos se erillinen kotiteatterivahvistin löytyy niin sen Chromecastin voi tökätä suoraan siihen kiinni ja Chromecast tunnistaa sen että voi työntää 5.1:stä ulos.
Eli jos nyt tuon LG:n 755:sen ostat niin kytke CC kiinni johonkin sen HDMI inputeista ja sitten HDMI kaapeli 755:sen outputista töllön HDMI 3 porttiin.
Jos katsot perus TV:tä niin saat äänet kulkemaan takaisin vahvistimeen sitä HDMI letkua pitkin, katsot vain että ääniasetuksista on TV-kaiutin sijaan valittuna optinen/HDMI ARC. Ja että tässä tapauksessa äänimuoto on auto moodissa (PCM sijaan) jolloin TV lähettää ne äänet vahvistimelle siinä muodossa missä ne nyt sattuu olemaan. En tiedä onko missään TV lähetyksissä (maksulliset?) monikanava ääniä mutta jos asetukset on noin niin ne pitäisi vahvistimelle mennä mukisematta.