En nyt tiedä, onko tämä enemmän Chromecastin vai iPhonen ongelma. Mulla on 2. ja 3. sukupolven Chromecastit telkuissa kiinni. Katselen pääsääntöisesti sporttia Viaplayltä, Eurosport playeristä ja nyt tuoreimpana junnulätkää dplayltä, suorana ja tallenteilta. Varsinkin Eurosportin appsi toimii ihan oman mielensä mukaan. Jos erehtyy menemään tekemään jotain muuta puhelimellaan kesken striimauksen, lukitusnäytön takana auki oleva appsi päättää siirtyä siihen kohtaan, mistä striimaamisen aloitti. Tai jos on ollut fiksu ja pyyhkäissyt appsin piiloon, appsin aktivointi tekee saman homman. Muut appsit eivät sentään tee tuota, mutta kaikille on yhteistä se, että striimin katkaisu on välillä tehtävä Google homen kautta. Appsien oma "stop casting" vähät välittää toimenpiteestä. Välillä toimii kyllä ihan kuten kuuluukin. Joskus käy myös niin, että jos on kikkaillut appsin kanssa turhaan, jopa Google home ilmoittaa, että mitään ei toisteta. Silmä ja telkkari ovat asiasta täysin päinvastaista mieltä.
Hermostuin tuohon Eurosport playeriin niin, että tein siitä tukipyynnön. On varmaan vieläkin auki, mutta kommunikointi lakkasi samalla sekunnilla, kun ilmoitin parin viikon säädön jälkeen, että Android-tabletilla ei ole samaa ongelmaa. Sitä en ole kokeillut noiden muiden palveluiden kanssa, koska ne sentään jättävät striimin rauhaan ja antavat jopa siirtyä lähetyksessä haluamaansa kohtaan silloin kun käyttäjä itse niin haluaa. Katselu ei ole siis ongelma, vaan sen lopettaminen. Nyt on Viaplay ruvennut tekemään sitä, että striimi saattaa katketa, mutta cc:n taustakuva ei tule normaalisti näkyviin. Sen sijaan joku Viaplayn mainosruutu jää sinne roikkumaan. Tämä on minusta uusi bugi.
Viaplayn appsista on pitempi kokemus. Se tekee myös sitä, että kun katsoo vaikka lätkää ja haluaa skipata mainoskatkon, pitää odottaa hetki luurin avaamisen jälkeen, että aikajana päivittyy. Muuten sen +15 s tökkiminen aiheuttaa sen, että striimi siirtyy n x 15 s siitä, milloin se oli edellisen kerran ajan tasalla. Käytännössä siis taaksepäin lähetyksessä. Joku pari-kolme sekkaa siihen menee yleensä, että se löytää paikkansa nykyhetkeen ja silloin toiminta on täysin normaalia. Dplayn appsi on tuossa suhteessa salamannopea ja päivittää itsensä heti nykyhetkeen. Tuota pidän Viaplayn kohdalla lähinnä featurena. Joskus mulla kävi niin, että luuri oli ihan itsekseen päättänyt vaihtaa 2.4 GHz puolelle (cc:t 5 GHz, ei ole koskaan käytetty toisella taajuudella). Silloin kyllä sai aloitettua katselun, mutta lähetyksessä siirtyminen olikin sitten hiukan haasteellisempaa. Tuon hoksattuani disabloin luurista sen vaihtoehdon.
Ja ne pakolliset. Kaikki resetoitu, kaikki uudelleenasennettu, joka pirun laitteessa tuoreimmat softat. Mulla on iPhone 11 ja rouvalla tuliterä SE. Molemmat ovat yhtä sekaisin. Wifi on 5 GHz ja hyvin vakaa, etäisyyttä Asuksen routteriin n. 5 m eikä ole mitään seiniä välissä. Netti 50/10 taloyhtiön kuidusta, jos se nyt jotain kiinnostaa. En kai mä nyt yksin ole tän ongelman kanssa? Onko lääkettä?