Moi ihan uutena ja ehkä ohikulkijana omia juttuja, kun olen ostamassa tuttavalle kameroita.
Itellä edessä Xiaomi 70mai Dash Cam Pro käsikäytöllä ja G1W-CB sytytysvirran mukaan.
Itellä takana 70mai käsikäytöllä ja G1W-CB sytytysvirran mukaan.
Tuollaisella 1 edessä, 1 takana aloitin yli 9 v takaperin,
https://es.gearbest.com/car-dvr/pp_3719.html
Mietitte Skodan tupakansytytin virtaa joka on aina, siitä otan (käsikäytöllä) pariin kameraan jotka ovat ajossa ja kun auto seisoo parkkipaikoilla. Plen tilannut Ebaysta pienen piirilevyn joka vahtii akkua. siinä on katkaisujännitteen ja uudelleen kytkentäjännitteen säätö, katkaisee nyt 11,9-12 V. Ennen akkuvahtia kamerat oli päällä useamman päivän, onneksi akussa oli virtaa ja taas jäivät päälle. Kyllä nuo kamerat kestävät. Ja tuo piirilevy on pienessä jotain 5x8x2 cm peltirasiassa tulipalovaaran takia. Piirilevy maksoi noin 2-3 euroa.
Toiset kaksi toimii kameraa toimiin, kun laitan virran ja toimivat vain silloin. Niihin otan virran 230 V pistorasiasta. Siitä menee johto 230 V "muuntajaan" jonka teho 12 V 5A. Maksoi noin 6 euroa, Ebay. Tämä muuntaja on vara kuskin penkin alla, on oikea pieni peltinen kassalipas joka on lukittu. Peltirasia , kaikissa huomioitu turvallisuus. Hyvin on kaikki toimineet tässäkin autossa jo yli 4 vuotta.
Myös sd kortit halvat tavalliset sd kortit toimineet, kaikki on ostettu suomesta eri kaupoista tilaten. Yksi sd kortti meni rikki puhelimessa, katsoin nimen ja sp. niin se oli tilattu e-villestä.
Takakameran imukuppi on kiinni tarralla, imukupit ei kai pysy kauaa, ainakaan talvella. Toinen takakamera on edellisessä kiinni rakennusliimalla/silikonilla. Ovat kuskin puoleisella sivulla, ylälaidassa.
Etukameraan minulla on mielestäni niin fiksu kiinnitysratkaisu että pidän sen vain lähimmäisten kesken salaisuutena. Tosin katsastuskin kehui maailman parhaaksi.
-----Nyt olin siis ostelemassa kameraa, Transcend DrivePro 230 tuntui hienolta. Hyvää taitaa olla kuvan laatukin nykyään, ei ennen. Hyvää myös 128 gb sd kortin hyväksyminen, tosin 64 juuri riittäisi, mutta ei se ole tätä päivää. Transcend saa myös suomesta ja jos jotan tulee voi valittaa. Ulkomailta sitä ei kannatakaan ostaa.
Kannattaa myös muuten lukea kameran sovellusten app arvosteluja ennen, muutamia vain moititaan. Meidän nykyisten 70mai ovat toimineet hienosti, ovat kyllä yksinkertaisia, mutta itse en tarvitse muuta kuin kuvaa. Kuvia tallennan myös itselle, matkoista lapsille jne.
Muuten kannattaa myös huomioida että nuo autokamerat toimivat myös virtapankilla. Toisilla tulee hyvää kuvaa aivan kävellessä. 70mai;ta ei kyllä saa tallentamaan kuin 1 min pätkiä, tuo G1W-CB tallentaa 40 minuutin pätkiä jos haluaa.
Yhden peurajutun voisin laittaa. Toinenkin olisi samallainen, siinä pari perässä ajajaa väistävät ja "ohittavat" minut ojan puolelta, ja aiheuttavat autoilleen pientä tuhoa. Ehkä 2-3 vuoden kuluttua laitan julkiseksi.