Tämä totta. Sen vuoksi valikoitui tottakai hengittävä eriste. Tiedän sen, että ulkopuolelta eristys tulisi tehdä. Ainut ongelma vaan on se, ettei sitä oikein voi tehdä näissä taloyhtiömuotoisissa. Tai voi, mutta aina oma jumppansa.
Jotenkin luulen, että tuo ulkopuolinen eristys on kunnossa. Ihan siitä päätellen, että ei tosiaan tunnu vetoa mistään, eikä infrapunamittarikaan näyttänyt asteissa eroja. Nurkatkaan eivät vedä.
Vedot tulee alapohjasta, joka eristettiin kyllä huomattavasti huolellisemmin kuin seinät.
Piti vielä vastata tuosta kipsilevyn saumasta:
Olin itsekin asennusohjeesta lueskellut tuosta , ettei saumat saisi olla esim ikkunan tai oviaukon vieressä kuten tuossa on. Luotin kuitenkin omaan isääni (30v timpuri), joka on kyllä levyttänyt kohteen jos toisenkin. Hän sanoi, että ainoastaan yksi kohde elämässä tehty noin kuten minä olin suunnitellut. Ikkuna tehtiin kuitenkin noin kun asennusohjeessa. Sekin aiheutti omat jumppansa, kun ei uskaltanut sahata ennen paikalleennostoa. 3120 on tuo korkeus levyllä ja ikkuna n. 2500. Siinä kun jää tuonne 26cm tilaa, niin todennäköisyys sille, että napsahtaa nostaessa on luokkaa 90%. Sahasin sitten monitoimikoneella ikkunan kun levy paikallaan.
Aika näyttää kuka on oikeassa tuon sauman kanssa. Tuohon oviaukkoon tuolla tulee sitten haitariovi, joka sekin aiheutti hieman harmaita hiuksia. Nuo kirveellä hirteen vuonna 1895 tehdyt aukot kun ei ihan suoria ole