Kodin rempat(DIY)

Lattian purku edistyy:
Lattian purku.jpg

Lattian purku 2.jpg


Tänään tai huomenna lähtee vielä olohuoneen laudat. On sen verran epämääräistä ja epätasaisesti täytetty, että vanhat eristeet poistetaan. Uudeksi eristeeksi joko ekovilla tai vaahtolasimurske.
 
Katoin joo kanssa ekaa kuvaa että on kyllä niin epämääräsen näköstä että varmaan fiksua vaihtaa. Ekovilla hengittää niin suosittelen sitä. Senhän voi levittää ihan puhaltamalla mikä on halpaa, kustannustehokasta ja saa varmasti tiiviin.
 
Joo epäilen vaan että tuo ei taia olla hengittävää materiaalia niin ei ole niin hyvää sen takia. Ekovilla vastaa ominaisuuksiltaan purueristettä paremmin.
 
Ekovillaan luultavasti päädytään, täysin hinnan puolesta. Mutta eikö tuo ihan hengittele, kun kappalekoko on 4-20 mm, jää siis ilmarakoja. Mahdollisessa vesivahinkotilanteessa kuivuu myös hyvin (valmistajan mukaan).
 
Lattian purku edistyy:
Lattian purku.jpg

Lattian purku 2.jpg


Tänään tai huomenna lähtee vielä olohuoneen laudat. On sen verran epämääräistä ja epätasaisesti täytetty, että vanhat eristeet poistetaan. Uudeksi eristeeksi joko ekovilla tai vaahtolasimurske.
Jos asuisin alakerrassasi en välttämättä tykkäisi noiden vaihtamisesta. Tossa ei näy mitään epänormaalia...noin ne tuohon aikaan täytettiin, ovat ääneneristyskyvyltään todennäköisesti selkeästi parempia kuin jos laitat ekovillaa.
äänieristyksen kannalta on vain hyvä, että siinä on myös kiveä (sotkee ääniaaltoja) seassa.

Saatat itsekin siitä joutua "kärsimään" kun alakerran äänet tulee paremmin myös ylöspäin. Se siinä pohjalla oleva betonilaatta ei ole paksu yleensä 30-60mm.
 
Alakerran naapuri on myös vaihtanut nuo ja valvojan lupa tietenkin kysytään. Vesivuodon takia myös mielestäni hyvä vaihtaa.

Keittiön alaosa oli täytetty rakennusjätteellä, tuo keko oikeassa nurkassa on sieltä kaivettu. Eli periaatteessa tuolla voi olla mitä vain, sota- ja pula-aika huomioiden. Oman mielenrauhan takia otan nuo myös pois, eipähän jää mitään huoneilmaa pilaamaan.

Helpottaa myös lattian koolauksen tekoa.
 
Alakerran naapuri on myös vaihtanut nuo ja valvojan lupa tietenkin kysytään. Vesivuodon takia myös mielestäni hyvä vaihtaa.

Keittiön alaosa oli täytetty rakennusjätteellä, tuo keko oikeassa nurkassa on sieltä kaivettu. Eli periaatteessa tuolla voi olla mitä vain, sota- ja pula-aika huomioiden. Oman mielenrauhan takia otan nuo myös pois, eipähän jää mitään huoneilmaa pilaamaan.

Helpottaa myös lattian koolauksen tekoa.
Alakerran naapurin lattia ei häiritse kuin kellarin "varastokoneroita" Jos sulla on vesivuoto niin sen vahingot ovat hyvin paikallisia ja sahanpuru on kyllä jo kuivunutkin, ellet ole sitä uudestaan kastellut.

Mielenrauhan kannalta voit miettiä, että siinä on asuttu jo 80-vuotta noilla eväillä. Eiköhän ne ongelmista olisi kuultu. puhumattakaan niistä tuhansista muista vastaavista tiloista. Minusta et tossa hyödy muuta kuin, että lompakkosi keveneen ja saanet enemmän ääntä itsellesi ja alakerrannaapurille.
 
Alakerran lattia tietenkään häiritse meitä, mutta jos heille on vaihtolupa myönnetty, niin tulee se myöntää myös meille.

80 vuoteen mahtuu kaikenlaista, niin tiedä millaisia kasvustoja tuolla on. Tämä mahdollinen ekosysteemi myös häiriintyy nyt, kun pinnat avataan ja koolauksia muutetaan.

Tässä hyvä artikkeli näistä vanhoista toteutuksista:
 
Onko suositella jotain tiettyä led-nauhaa keittiönkaapiston alapintaan? Tarkoitus siis korvata 2kpl loisteputkivalaisimia led-nauhalla. pituutta saisi olla 4-5m ja valotehoa riittävästi työskentelyyn tasoilla.

Itse olen käyttänyt kaikissa kodin asennuksissa ml. keittiössä Aliexpressistä tilattua nauhaa (24V, 4000K, 120 lediä/14 W per metri), joka on toiminut hyvin. Hintaa viiden metrin rullalle tuli 8,5 dollaria.

Tuossa riittää hyvin kirkkaus keittiön työtasojen päälle.
 
Ekovillaan luultavasti päädytään, täysin hinnan puolesta. Mutta eikö tuo ihan hengittele, kun kappalekoko on 4-20 mm, jää siis ilmarakoja. Mahdollisessa vesivahinkotilanteessa kuivuu myös hyvin (valmistajan mukaan).

Ei se hengittäminen sitä meinaa että sinne väliin jäisi ilmaa. Muutenkin nuo puhallettavat materiaalit pitäisi täyttää niin ettei sinne väliin jää mitään kanavia joissa ilma pääsisi kiertämään. Rakenne jossa on ilmavirtauksia on lämmön ja äänen eristävyyden kannalta erittäin huono.
 
Ei se hengittäminen sitä meinaa että sinne väliin jäisi ilmaa. Muutenkin nuo puhallettavat materiaalit pitäisi täyttää niin ettei sinne väliin jää mitään kanavia joissa ilma pääsisi kiertämään. Rakenne jossa on ilmavirtauksia on lämmön ja äänen eristävyyden kannalta erittäin huono.
Aivan, taas opittiin uutta. Mutta tarviiko tuolla välipohjassa niin hengittävyyttä, kun molemmilla puolilla lämpimät asuintilat?

Suorat ilmavirtaukset kantavat ääniä, mutta tommosessa sokkeloisessa lasimurkeessa ääni luultavasti vaimenee hyvin. Näin voisi ainakin olettaa.
 
Aivan, taas opittiin uutta. Mutta tarviiko tuolla välipohjassa niin hengittävyyttä, kun molemmilla puolilla lämpimät asuintilat?

Suorat ilmavirtaukset kantavat ääniä, mutta tommosessa sokkeloisessa lasimurkeessa ääni luultavasti vaimenee hyvin. Näin voisi ainakin olettaa.

Ei se sinällään pitäis tarvita, mutta alunperin rakenteessa oleva puru on myöskin hengittävää. Korjattaessa rakenteita yleensä kannattaa pyrkiä säilyttämään rakenteiden ominaisuudet samanlaisena kuin ne ovat ennen olleet. Näin ollen pelataan varman päälle ja varmistetaan ettei rakenteissa tapahdu mitään yllättävää uusien materiaalien myötä mitä ei ole osattu huomioida. Myöskin korjauksessa syntyvien virheiden mahdollisuus pienenee kun rakenteita ei muuteta raskaalla kädellä. Lisäksi jos joku materiaali on kovin uusi tuote niin sen toiminnasta ylipäätään ei ole vielä kerennyt karttua kovinkaan paljon tietoa.
 
Näinhän se on. Ei joudu selvittelemään ja perustelemaan uuden materiaalin soveltuvuutta. Vaahtolasimurskaa tosin ovat samantyylisissä saneerauskohteissa käyttäneet, joten sen pitäisi sopia, hinta vaan turhan kova.
 
Alakerran lattia tietenkään häiritse meitä, mutta jos heille on vaihtolupa myönnetty, niin tulee se myöntää myös meille.

80 vuoteen mahtuu kaikenlaista, niin tiedä millaisia kasvustoja tuolla on. Tämä mahdollinen ekosysteemi myös häiriintyy nyt, kun pinnat avataan ja koolauksia muutetaan.
Olen tosta vaihtoluvasta (vastaavuudesta) kanssasi eri mieltä. Nyt kun teet uuden täys remontin sinun tulee/tulisi huomioidan myös naapurisi (alakerran lattian alla ei ole naapureita). Nyt alakerran asukas odottaa (aiheellisesti), ettei äänieristys heikkene remonttisi johdosta. Jos heikkenee hän saattaa alkaa vetoamaan nykymääräyksiin ääneneristyksistä.

Minusta on sääli, että peloittelun johdosta terve järki unohtuu. Mitä tulee asuntoosi vastaavia remontteja (ilman täytteiden) vaihtoa on tehty tuhansia.

Tässä hyvä artikkeli näistä vanhoista toteutuksista:
Tossa taas yksi erikoistapaus, josta aiheutunee paljon turhaa purkamista.
 
Näinhän se on. Ei joudu selvittelemään ja perustelemaan uuden materiaalin soveltuvuutta. Vaahtolasimurskaa tosin ovat samantyylisissä saneerauskohteissa käyttäneet, joten sen pitäisi sopia, hinta vaan turhan kova.
Vaahtolasimurska kauanko tota on käytetty... voikos siihen kertyä niitä epäpuhtauksia, mitä aineita toi vaahto (onko se vaahtoa?) sisältää. Uusi tuote minulle.
 
Olen tosta vaihtoluvasta (vastaavuudesta) kanssasi eri mieltä. Nyt kun teet uuden täys remontin sinun tulee/tulisi huomioidan myös naapurisi (alakerran lattian alla ei ole naapureita). Nyt alakerran asukas odottaa (aiheellisesti), ettei äänieristys heikkene remonttisi johdosta. Jos heikkenee hän saattaa alkaa vetoamaan nykymääräyksiin ääneneristyksistä.

Minusta on sääli, että peloittelun johdosta terve järki unohtuu. Mitä tulee asuntoosi vastaavia remontteja (ilman täytteiden) vaihtoa on tehty tuhansia.


Tossa taas yksi erikoistapaus, josta aiheutunee paljon turhaa purkamista.
Valvojahan tämän luvan myöntää. Mennään hänen ohjeiden mukaan. Mielestäni tervettä järkeä on myös kyseenalaistaa nykyinen eriste. Ei ole mitään tietoa, että mitä kaikkea sinne on laitettu, mikä on lattian kunto tai miten se on tehty. 80 vuotta on pitkä aika rakenteille.

Vaahtolasimurska kauanko tota on käytetty... voikos siihen kertyä niitä epäpuhtauksia, mitä aineita toi vaahto (onko se vaahtoa?) sisältää. Uusi tuote minulle.
Tästä lisätietoa ja vastauksia:
https://foamit.fi/wp-content/upload...itteluohjeistus-talonrakentamiseen_lowres.pdf

edit.
Ei pitäisi irrota myrkkyjä:
• kemiallinen säilyvyys
• siitä ei irtoa haitallisia aineita ympäristöön
• ei sisällä rikkiä eikä orgaanisia aineita
• hyvä vedenläpäisykyky
 
Viimeksi muokattu:
Valvojahan tämän luvan myöntää. Mennään hänen ohjeiden mukaan. Mielestäni tervettä järkeä on myös kyseenalaistaa nykyinen eriste. Ei ole mitään tietoa, että mitä kaikkea sinne on laitettu, mikä on lattian kunto tai miten se on tehty. 80 vuotta on pitkä aika rakenteille.


Tästä lisätietoa ja vastauksia:
https://foamit.fi/wp-content/upload...itteluohjeistus-talonrakentamiseen_lowres.pdf

edit.
Ei pitäisi irrota myrkkyjä:
Nopeasti lukien, sisältää kemikaaleja oliko 1 % ? (miten lie tutkittu pitkäaikaisvaikutukset, ettei tule uutta "Kreosoottiä"
Käytetty 25v, missä? Ei sido itseensä kosteutta kuten sahanpuru tekee. Kantavuutta on ja muotoiltavuutta , tulee heti mieleen Kph käyttö ( onko testattu ja miten, pitkäaikaisvaikutukset?)
 
Tällaisessa tapauksessa ei voisi rakentaa mistään aineesta. Luotan kuitenkin enemmän nykysäätelyyn ja tutkimuksiin vs 1930-luvun säädökset.

Jos nykyeriste olisi pelkästään ja 100% kuivaa purua, niin en lähtisi vaihtamaan. Harmillisesti tästä ei ole varmuutta, niin joudumme vaihtamaan. Vastaavanlaista tilaisuutta vaihdolle ei hetkeen tule.


Äänieristystä olen myös pitkään pyöritellyt, tuleehan molempiin huoneisiin lisäeristystä seiniin.

Nykytilanteessa lattiassa on ilmavaa ja painunutta purua, tiiltä, kiveä, soraa, rakennusjätettä ja mahdollisesti jotain muutakin. Välipohja ei kaikilta osin ollut täynnä täytettä.

Tilalle vaihdetaan ekovilla.

Näiden eristävyysvertailu on osoittautunut hyvin hankalaksi. Teoriassa hyvin painunut puru eristäisi hyvin, mutta villallakin (ainakin markkinointimateriaalin) mukaan pitäisi olla kyky eristää ääntä. Villaa tulee myös enemmän, kun välipohja täytetään kokonaan sillä.
 
Nykyään rakennemateriaaleissa on vähän paremmat tuotetestaukset ennen käyttöönottoa niin ei ainakaan kovin todennäköistä että olisivat ihan noin vaarallisia kuin kreosootti. Kyllähän silti toki sellaisia materiaaleja kannattaa käyttää jos mahdollista jotka ovat kerenneet olla markkinoilla hieman kauemmin.
 
Yleensä noihin välipohjiin on työnnetty purun sekaan kaikki rakennusjätteet asbestista lähtien. Vaahtolasia harvemmin käytetään sisätiloissa. Ulkona täyttöihin joihin halutaan kevennys. Toimii hyvin routaeristeenä ja kapilaarikatkona. Käsittääkseni ei ole kovin halpaa kamaa...
 
Tällaisessa tapauksessa ei voisi rakentaa mistään aineesta. Luotan kuitenkin enemmän nykysäätelyyn ja tutkimuksiin vs 1930-luvun säädökset.
Olen iän karttuessa oppinut arvostamaan pitkäaikaisen käytön tuomien kokemusten tarkkailua. Ja todella varuksella suhtaudun uusiin makkinoinnin paineiden alla "tutkittuihin" tuotteisiin. On niin paljon esimerkkejä (myös vedeneristessä), jotka myöemmin on todettu vääriksi valinnoiksi.

Jos nykyeriste olisi pelkästään ja 100% kuivaa purua, niin en lähtisi vaihtamaan. Harmillisesti tästä ei ole varmuutta, niin joudumme vaihtamaan. Vastaavanlaista tilaisuutta vaihdolle ei hetkeen tule.
Puru on luonnon materiaali ja sen vahvuus on juuri se, että se on kosteusteknisesti henkittävä rakenne eli kykenee sitomaan itseensä vettä ja luovuttamaan sen pois.

Äänieristystä olen myös pitkään pyöritellyt, tuleehan molempiin huoneisiin lisäeristystä seiniin.
Hyvä, että kiinnität siihen huomiota... se lisää elämän laatua. Pelkät seinät ovat vain osa sitä. Nyt laitat sen pesukonetornin uuteen (oletan alakerran naapurin kannalta huonompaan) paikkaa... siitä aiheutunee melua. Vaihdat
lattian eristeet... jos kuuluu alas... ollaan helposti siinä tilanteessa, että aletaan ääniä mittailee ja johtuuko se siitä, että vaihdoit eristeen.
Nykytilanteessa lattiassa on ilmavaa ja painunutta purua, tiiltä, kiveä, soraa, rakennusjätettä ja mahdollisesti jotain muutakin. Välipohja ei kaikilta osin ollut täynnä täytettä.
Sekin on aivan normaalia sahan puru painuu kuivuessaan ja painon takia. Tossa se on niin vanhaa, että lisäpainuminen ollee aika olematonta.
Tilalle vaihdetaan ekovilla.
Tossakin on paljon paimomustetta (mikä estää sen homehtumista), mutta osa on painomusteelle allergisia.

Näiden eristävyysvertailu on osoittautunut hyvin hankalaksi. Teoriassa hyvin painunut puru eristäisi hyvin, mutta villallakin (ainakin markkinointimateriaalin) mukaan pitäisi olla kyky eristää ääntä. Villaa tulee myös enemmän, kun välipohja täytetään kokonaan sillä.
Joo hankalaa on sulla on tossa vielä tiiltä ja rappausta seassa, jotka parantavat eristävyyttä. Sen varmaan arvaatkin, että jos olis mun en vaihtaisi :) Täältä on helpompi huudella.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä noihin välipohjiin on työnnetty purun sekaan kaikki rakennusjätteet asbestista lähtien. Vaahtolasia harvemmin käytetään sisätiloissa. Ulkona täyttöihin joihin halutaan kevennys. Toimii hyvin routaeristeenä ja kapilaarikatkona. Käsittääkseni ei ole kovin halpaa kamaa...
Asbesti ei ole mikään ongelma umpinaisessa välipohjassa, teoriassa voi työn aikan olla. Itse on ole kuullut, että niitä lattioissa olisi.
 
Nykyään rakennemateriaaleissa on vähän paremmat tuotetestaukset ennen käyttöönottoa niin ei ainakaan kovin todennäköistä että olisivat ihan noin vaarallisia kuin kreosootti. Kyllähän silti toki sellaisia materiaaleja kannattaa käyttää jos mahdollista jotka ovat kerenneet olla markkinoilla hieman kauemmin.
Et todellakaan voi olla varma... niitä testataan hyvin vaihtelevasti (eikä negatiivisiä asioita välttämättä edes julkaista). Kun jotain labrassa etsitään, pitää yleensä tietää mitä etsitään.
 
Valvojahan tämän luvan myöntää. Mennään hänen ohjeiden mukaan. Mielestäni tervettä järkeä on myös kyseenalaistaa nykyinen eriste. Ei ole mitään tietoa, että mitä kaikkea sinne on laitettu, mikä on lattian kunto tai miten se on tehty. 80 vuotta on pitkä aika rakenteille.
Vastaako valvoja siitä, jos lattia jouduttaan purkamaan huonontuneen? äänieristyksen takia?
Kuten jo sanoin, jos 80-vuoden asumisen aikana ei ongelmia ole ollut...
 
Lattian purku edistyy:
Lattian purku.jpg

Lattian purku 2.jpg


Tänään tai huomenna lähtee vielä olohuoneen laudat. On sen verran epämääräistä ja epätasaisesti täytetty, että vanhat eristeet poistetaan. Uudeksi eristeeksi joko ekovilla tai vaahtolasimurske.
Huh huh. Mä voin vaan kuvitella sen lippujen, lappujen, kokousten ja valvojien ja säätämisien ja härväämisien määrän mikä taloyhtiössä joutuu tommosesta rempasta tekemään.
 
Huh huh. Mä voin vaan kuvitella sen lippujen, lappujen, kokousten ja valvojien ja säätämisien ja härväämisien määrän mikä taloyhtiössä joutuu tommosesta rempasta tekemään.
Joo ajat ovat muuttuneet, 80-luvulla melkein riitti kun kävi isännöitsijälle ja naapureilla kertomassa. Toisaalta hyvä ja toisaalta huono. Lisäksi nyt on tietoa saatavissa paljon paremmin, kuin ennen. Tietohan tunnetusti lisää tuskaa.
 
Vastaako valvoja siitä, jos lattia jouduttaan purkamaan huonontuneen? äänieristyksen takia?
Kuten jo sanoin, jos 80-vuoden asumisen aikana ei ongelmia ole ollut...
Eikö se taloyhtiön palkkaama valvoja ole juuri tätä varten? Purkukatselmus ja siitä jatkolupa.

Mitä jos se äänieristys paranee? Me kun emme voi tietää, että mitä tuonne on tungettu. Kumpi eristää paremmin 200 mm vanhaa purua vai 400 mm puhallusvillaa? Tuossahan on äänieristeenä alaslakettu katto, betonikatto, puru/villa ja lautalattia.

Hyvä, että kiinnität siihen huomiota... se lisää elämän laatua. Pelkät seinät ovat vain osa sitä. Nyt laitat sen pesukonetornin uuteen (oletan alakerran naapurin kannalta huonompaan) paikkaa... siitä aiheutunee melua. Vaihdat
lattian eristeet... jos kuuluu alas... ollaan helposti siinä tilanteessa, että aletaan ääniä mittailee ja johtuuko se siitä, että vaihdoit eristeen.
Omat suoravetokoneet ei kauheasti ole mielestäni tärisseet ja kodinhoitokaappi sai tukevan valupohjan.
 
Huh huh. Mä voin vaan kuvitella sen lippujen, lappujen, kokousten ja valvojien ja säätämisien ja härväämisien määrän mikä taloyhtiössä joutuu tommosesta rempasta tekemään.
Onhan tässä saanut viestiä vaihtaa suuntaan jos toiseen. Aktiivisesti kun on pitänyt linjat auki hallitukseen, isännöitsijään ja valvojiin, niin yllättävän hyvin on edennyt tekeminen.
 
Onhan tässä saanut viestiä vaihtaa suuntaan jos toiseen. Aktiivisesti kun on pitänyt linjat auki hallitukseen, isännöitsijään ja valvojiin, niin yllättävän hyvin on edennyt tekeminen.

Vaatiko muuten rakennusluvan noiden seinien kaataminen? Eivät ilmeisesti olleet ainakaan kantavia.
 
Ei vaadittu. Hallitukselle ilmoitettiin ja isännöitsijälle tehtiin muutosilmoitus tietenkin.

Ennen projektia selvitettiin, että alakerrassa oli poistettu samat komerot. Näiden lisäksi makuuhuoneen seinä oli poistettu kokonaan.

1920 - 1940 seinät.jpg
 
Eikö se taloyhtiön palkkaama valvoja ole juuri tätä varten? Purkukatselmus ja siitä jatkolupa.
Ei minusta hän katsoo, että toimit määräysten puitteissa. Mutta sinä vastannet jos jotain menee pieleen siinä asuessasi.
Muista sitten purkaessasi, ettet kolhi sitä betoni laattaa => saattaa muuten alkerran katosta rappaukset putoilla, joiden korjaus menee piikkiisi.
Mitä jos se äänieristys paranee? Me kun emme voi tietää, että mitä tuonne on tungettu. Kumpi eristää paremmin 200 mm vanhaa purua vai 400 mm puhallusvillaa? Tuossahan on äänieristeenä alaslakettu katto, betonikatto, puru/villa ja lautalattia.
Sehän on vaan hyvä JOS paranee, silti alakerran naapuri voi (kun kerran muutit) vedota siihen, että kyse on peruskorjauksesta (jos äänet kuuluvat häntä haitaavasti nyky määräyksiä täyttämättä).
Jos alakerrassa on umpinaiset alakatot tilanne äänien kannalta ollee aika hyvä.
Omat suoravetokoneet ei kauheasti ole mielestäni tärisseet ja kodinhoitokaappi sai tukevan valupohjan.
Runkoäänethän noissa se yleisin ongelma on. Jos olisi tärinänvaimennuskumit uuden betonilaatan ja bet.palkkien /puurungon välissä tilanne olisi aika hyvä sen suhteen.
 
Onhan tässä saanut viestiä vaihtaa suuntaan jos toiseen. Aktiivisesti kun on pitänyt linjat auki hallitukseen, isännöitsijään ja valvojiin, niin yllättävän hyvin on edennyt tekeminen.
Yleensä noihin suhtaudutaan hyvin myötämielisesti, kunhan ongelmia muille ei aiheudu.
 
Ei minusta hän katsoo, että toimit määräysten puitteissa. Mutta sinä vastannet jos jotain menee pieleen siinä asuessasi.
Muista sitten purkaessasi, ettet kolhi sitä betoni laattaa => saattaa muuten alkerran katosta rappaukset putoilla, joiden korjaus menee piikkiisi.

Sehän on vaan hyvä JOS paranee, silti alakerran naapuri voi (kun kerran muutit) vedota siihen, että kyse on peruskorjauksesta (jos äänet kuuluvat häntä haitaavasti nyky määräyksiä täyttämättä).
Jos alakerrassa on umpinaiset alakatot tilanne äänien kannalta ollee aika hyvä.

Runkoäänethän noissa se yleisin ongelma on. Jos olisi tärinänvaimennuskumit uuden betonilaatan ja bet.palkkien /puurungon välissä tilanne olisi aika hyvä sen suhteen.
Tehdään parhaamme mukaan. Asia on huomioitu ja käydään läpi valvojan kanssa. Ammattilaiset varmasti pääsevät hyvään lopputulokseen yhdessä.

Pari kohtaa tuolta ainakin paranee huomattavasti. Keittiön putkien läpiviennissä oli avoin reikä, se tiivistetään. Hormeja ollaan myös tilkitty umpeen.
 
Tehdään parhaamme mukaan. Asia on huomioitu ja käydään läpi valvojan kanssa. Ammattilaiset varmasti pääsevät hyvään lopputulokseen yhdessä.

Pari kohtaa tuolta ainakin paranee huomattavasti. Keittiön putkien läpiviennissä oli avoin reikä, se tiivistetään. Hormeja ollaan myös tilkitty umpeen.
Niin ja se keittiön hormin putkikin olisi kohta viimeistään alkanut vuotaa. :)
 
Tuon ekovillan tilalle suosittelisin Huntonin puhallusvillaa. Ominaisuuksiltaan about samanlaista kun ekovilla, mutta koska tehty paperin sijaan puukuidusta niin pikkasen painavampaa ja sen takia parempi ääneneristyskyky. Hinta hyvin lähellä sama molemmilla. Sitä myös mukavampi käsitellä kun ei myrkkyjä(booria) seassa.

Vaahtolasi tai kevytsora(=lecapapu) myös nykyään ihan yleisesti käytettäviä täyttömateriaaleja uusissakin taloissa. Ihan hyvin nekin tuossa pelaisi, mutta toki aavistuksen arvokkaampia.
 
Viimeksi muokattu:
Hunton eristää ääntä paremmin ja on hengittävä. Itselle valikoitui ekovillan sijaan. :)

Pari räpsyä taas levytyksen lomasta:

7B685E6E-DF8F-4309-A30F-E111DB2BD761.jpeg
Tässä huntonia seinässä
DD4E6D75-DDF5-4382-A743-802FDBF977D9.jpeg

Levy raputtaa tuossa kun ei kuvanottohetkellä ole paljoa ruuveja paikallaan.
 
En tiedä onko tuolla niin suurta merkitystä tuollaisen pienen lisäeristyksen tapauksessa, mutta aika suuripiirteiseltä vaikuttaa tuo villojen asennus tuossa ekassa kuvassa.
 
Hunton eristää ääntä paremmin ja on hengittävä. Itselle valikoitui ekovillan sijaan. :)

Pari räpsyä taas levytyksen lomasta:

7B685E6E-DF8F-4309-A30F-E111DB2BD761.jpeg
Tässä huntonia seinässä
DD4E6D75-DDF5-4382-A743-802FDBF977D9.jpeg

Levy raputtaa tuossa kun ei kuvanottohetkellä ole paljoa ruuveja paikallaan.


Selviä rakoja tuolla näyttäisi kyllä olevan ja taitaa mennä lisäeristys vähän hukkaan jos tuonne sähköjohtojen kohdalle ei laiteta villaa. Kai siihen tuli vielä paperi päälle? Noissa levytyksissä ei sais jättää saumaa tuohon karmin kohdalle kun halkee aina ja lisäks pitäis käyttää kokonaisia levyjä kun tuo karmin oikealla puolella oleva levy on selvästi tehty kahdesta palasta. Ootko kattonu et kattolistat peittää tuon raon ylhäällä kun näyttää sekin melko isolta tuolla oikeessa reunassa.

Vähän aina itkettää kun hieno hirsrunko levytetään piiloon. Jääkö missään kohtaa näkösälle runkoa?
 
Kyllä ulkoseinällä kannattanee hirsi laittaa piiloon vähintään jollain ilmasululla. Riippuen toki varmaan monista tekijöistä.

Omassa oli sisäpuolinen 50mm lisäeristys laitettu hyvinkin huolimattomasti (paljon huolimattomammin kuin tuossa Ponsulla).
Remonttia suunnitellessa tein aukkoporalla reikiä kipsiin ja niistä aukoista tuli aivan selkeä kylmä ilmavirtaus. Olettaisin siis, että se alkuperäinen lisäeristys oli kyllä nollaantunut aika tehokkaasti...
 
Kyllä ulkoseinällä kannattanee hirsi laittaa piiloon vähintään jollain ilmasululla. Riippuen toki varmaan monista tekijöistä.

Omassa oli sisäpuolinen 50mm lisäeristys laitettu hyvinkin huolimattomasti (paljon huolimattomammin kuin tuossa Ponsulla).
Remonttia suunnitellessa tein aukkoporalla reikiä kipsiin ja niistä aukoista tuli aivan selkeä kylmä ilmavirtaus. Olettaisin siis, että se alkuperäinen lisäeristys oli kyllä nollaantunut aika tehokkaasti...

Siinä on se ongelmana että menettää tai vähintäänkin huonontaa hirren lämmönvarauskykyä tuolla lisäeristyksellä. Parempi paikka sille lisälämmöneristeelle olisi hirren ulkopuoli.
 
Tuon ekovillan tilalle suosittelisin Huntonin puhallusvillaa. Ominaisuuksiltaan about samanlaista kun ekovilla, mutta koska tehty paperin sijaan puukuidusta niin pikkasen painavampaa ja sen takia parempi ääneneristyskyky. Hinta hyvin lähellä sama molemmilla. Sitä myös mukavampi käsitellä kun ei myrkkyjä(booria) seassa.

Vaahtolasi tai kevytsora(=lecapapu) myös nykyään ihan yleisesti käytettäviä täyttömateriaaleja uusissakin taloissa. Ihan hyvin nekin tuossa pelaisi, mutta toki aavistuksen arvokkaampia.
Huntoniin törmäsin eilen, kun tutkin asiaa. Laittelin samalla kyselyä K-Raudalle, että saisiko heiltä puhalluskonetta vuokralle.
 
Selviä rakoja tuolla näyttäisi kyllä olevan ja taitaa mennä lisäeristys vähän hukkaan jos tuonne sähköjohtojen kohdalle ei laiteta villaa. Kai siihen tuli vielä paperi päälle? Noissa levytyksissä ei sais jättää saumaa tuohon karmin kohdalle kun halkee aina ja lisäks pitäis käyttää kokonaisia levyjä kun tuo karmin oikealla puolella oleva levy on selvästi tehty kahdesta palasta. Ootko kattonu et kattolistat peittää tuon raon ylhäällä kun näyttää sekin melko isolta tuolla oikeessa reunassa.

Vähän aina itkettää kun hieno hirsrunko levytetään piiloon. Jääkö missään kohtaa näkösälle runkoa?

Juu, ei ollut vielä valmis tuo eristys kuvassa. Tuli kyllä paremmin ja ylös saakka. Kattolistat tulee 8cm, eli peittää. Sähköjohtojen päälle muuten ei saa tiiviisti laittaa eristettä t. Sähkömies (en minä). Tuo hirsi on 6 tuumaista ja sieltä ei ole mittarilla ollutta -19 pakkasilla lämpövuotoja.

Ymmärrän kyllä että hirren puuttuminen itkettää ja ehkä osittain itse olen samaa mieltä kanssasi. Tässä kohteessa on kuitenkin erittäin haastavaa jättää sitä näkyviin. On roilotettu, peitetty oviaukkoja jollain paneelilla tms. Ei siis ole oikein ehjää seinää. Ainoaksi jäisi makuuhuoneessa yksi seinä (jolle laitan korvausventtiilin) ja keittiön päätyseinä, jota en halunnut jättää epätasaisuuden vuoksi sellaiseksi.

Olen myös ikäni asunut vanhoissa hirsitaloissa, joten en osaa oikein sitä näkyvää hirttä kaivata. Kaupungin betonikuutioihin tottuneet ehkä ;)
 
Vähän aina itkettää kun hieno hirsrunko levytetään piiloon. Jääkö missään kohtaa näkösälle runkoa?
Kotikylällä kaikista kunnon hirsitaloista levytettiin hirret piiloon 80-luvulla. Nyt niitä sitten revitään auki. On mahtavan näköistä tuollainen 50cmX50cm paksu hirsi, en itse olisi alkanut alunperinkään levyttämään. Ja nuo on vielä täyspitkää tavaraa 50-80m² olohuoneella, eli kunnon hirttä. Meillä oli isoisä onneksi niin nuuka mies, ettei alkanut levyttämään.
 
Siinä on se ongelmana että menettää tai vähintäänkin huonontaa hirren lämmönvarauskykyä tuolla lisäeristyksellä. Parempi paikka sille lisälämmöneristeelle olisi hirren ulkopuoli.
Tämä totta. Sen vuoksi valikoitui tottakai hengittävä eriste. Tiedän sen, että ulkopuolelta eristys tulisi tehdä. Ainut ongelma vaan on se, ettei sitä oikein voi tehdä näissä taloyhtiömuotoisissa. Tai voi, mutta aina oma jumppansa.

Jotenkin luulen, että tuo ulkopuolinen eristys on kunnossa. Ihan siitä päätellen, että ei tosiaan tunnu vetoa mistään, eikä infrapunamittarikaan näyttänyt asteissa eroja. Nurkatkaan eivät vedä.

Vedot tulee alapohjasta, joka eristettiin kyllä huomattavasti huolellisemmin kuin seinät.

Piti vielä vastata tuosta kipsilevyn saumasta:

Olin itsekin asennusohjeesta lueskellut tuosta , ettei saumat saisi olla esim ikkunan tai oviaukon vieressä kuten tuossa on. Luotin kuitenkin omaan isääni (30v timpuri), joka on kyllä levyttänyt kohteen jos toisenkin. Hän sanoi, että ainoastaan yksi kohde elämässä tehty noin kuten minä olin suunnitellut. Ikkuna tehtiin kuitenkin noin kun asennusohjeessa. Sekin aiheutti omat jumppansa, kun ei uskaltanut sahata ennen paikalleennostoa. 3120 on tuo korkeus levyllä ja ikkuna n. 2500. Siinä kun jää tuonne 26cm tilaa, niin todennäköisyys sille, että napsahtaa nostaessa on luokkaa 90%. Sahasin sitten monitoimikoneella ikkunan kun levy paikallaan.

Aika näyttää kuka on oikeassa tuon sauman kanssa. Tuohon oviaukkoon tuolla tulee sitten haitariovi, joka sekin aiheutti hieman harmaita hiuksia. Nuo kirveellä hirteen vuonna 1895 tehdyt aukot kun ei ihan suoria ole :)
 
Tuon ekovillan tilalle suosittelisin Huntonin puhallusvillaa. Ominaisuuksiltaan about samanlaista kun ekovilla, mutta koska tehty paperin sijaan puukuidusta niin pikkasen painavampaa ja sen takia parempi ääneneristyskyky. Hinta hyvin lähellä sama molemmilla. Sitä myös mukavampi käsitellä kun ei myrkkyjä(booria) seassa.

Vaahtolasi tai kevytsora(=lecapapu) myös nykyään ihan yleisesti käytettäviä täyttömateriaaleja uusissakin taloissa. Ihan hyvin nekin tuossa pelaisi, mutta toki aavistuksen arvokkaampia.
tossa
Kokemuksia Huntonista kiinnitin huomioni
-hajua kun säkin avasi
- väri vaihtuu (kuivuessa?)
-todennäköisesti painuu (kuten kaikki puhallettavat eristeet)

tehdään luultavasti puukuituhakkeesta`? => jääkö sinne esim. ketjuöljyä? , mitä sille muuten tehdään?
Norjalainen tuote

Vaahtolasin perusraakaaine ollee hiekka ja Leca-soran savi.
Lecasoraan ei ilmeisesti pitäisi laittaa rautaputkea (ruostunevat), ystäväni meinasi tukehtua. Kun ymmärtämättömyyttään
meni ilman suojaimia tasoittelemaan äsken puhallettu leca soraa kellarin lattiassa. Pölyävää tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ulkoseinällä kannattanee hirsi laittaa piiloon vähintään jollain ilmasululla. Riippuen toki varmaan monista tekijöistä.

Omassa oli sisäpuolinen 50mm lisäeristys laitettu hyvinkin huolimattomasti (paljon huolimattomammin kuin tuossa Ponsulla).
Remonttia suunnitellessa tein aukkoporalla reikiä kipsiin ja niistä aukoista tuli aivan selkeä kylmä ilmavirtaus. Olettaisin siis, että se alkuperäinen lisäeristys oli kyllä nollaantunut aika tehokkaasti...
Monesti noi villat laitetaan huitaisten ja niihin jää jo asentaessa rakoja, sitten on oma lukunsa mitä hirren painuminen vaikuttaa.
 
Tämä totta. Sen vuoksi valikoitui tottakai hengittävä eriste. Tiedän sen, että ulkopuolelta eristys tulisi tehdä. Ainut ongelma vaan on se, ettei sitä oikein voi tehdä näissä taloyhtiömuotoisissa. Tai voi, mutta aina oma jumppansa.

Jotenkin luulen, että tuo ulkopuolinen eristys on kunnossa. Ihan siitä päätellen, että ei tosiaan tunnu vetoa mistään, eikä infrapunamittarikaan näyttänyt asteissa eroja. Nurkatkaan eivät vedä.

Vedot tulee alapohjasta, joka eristettiin kyllä huomattavasti huolellisemmin kuin seinät.

Piti vielä vastata tuosta kipsilevyn saumasta:

Olin itsekin asennusohjeesta lueskellut tuosta , ettei saumat saisi olla esim ikkunan tai oviaukon vieressä kuten tuossa on. Luotin kuitenkin omaan isääni (30v timpuri), joka on kyllä levyttänyt kohteen jos toisenkin. Hän sanoi, että ainoastaan yksi kohde elämässä tehty noin kuten minä olin suunnitellut. Ikkuna tehtiin kuitenkin noin kun asennusohjeessa. Sekin aiheutti omat jumppansa, kun ei uskaltanut sahata ennen paikalleennostoa. 3120 on tuo korkeus levyllä ja ikkuna n. 2500. Siinä kun jää tuonne 26cm tilaa, niin todennäköisyys sille, että napsahtaa nostaessa on luokkaa 90%. Sahasin sitten monitoimikoneella ikkunan kun levy paikallaan.

Aika näyttää kuka on oikeassa tuon sauman kanssa. Tuohon oviaukkoon tuolla tulee sitten haitariovi, joka sekin aiheutti hieman harmaita hiuksia. Nuo kirveellä hirteen vuonna 1895 tehdyt aukot kun ei ihan suoria ole :)
Laita tohon vaakasaumaan saumanauhapaperi (se reikiä täynnä oleva) ja tasoitat sen joko yli tai ainakin riittävän kauas, ettei "patti" jää niin näkyviin. Saataa se siinä kestääkin, ellei painumista enää tapahdu.

Olis mielenkiintoista tietää miten toi Hunton käyttäytyy pitkällä aikavälillä seinässä (esim. kun kuivuu? lisää)
eristeen raothan tietenkin laitat kunnolla kiinni.
 
Juu, ei ollut vielä valmis tuo eristys kuvassa. Tuli kyllä paremmin ja ylös saakka. Kattolistat tulee 8cm, eli peittää. Sähköjohtojen päälle muuten ei saa tiiviisti laittaa eristettä t. Sähkömies (en minä). Tuo hirsi on 6 tuumaista ja sieltä ei ole mittarilla ollutta -19 pakkasilla lämpövuotoja.

Ymmärrän kyllä että hirren puuttuminen itkettää ja ehkä osittain itse olen samaa mieltä kanssasi. Tässä kohteessa on kuitenkin erittäin haastavaa jättää sitä näkyviin. On roilotettu, peitetty oviaukkoja jollain paneelilla tms. Ei siis ole oikein ehjää seinää. Ainoaksi jäisi makuuhuoneessa yksi seinä (jolle laitan korvausventtiilin) ja keittiön päätyseinä, jota en halunnut jättää epätasaisuuden vuoksi sellaiseksi.

Olen myös ikäni asunut vanhoissa hirsitaloissa, joten en osaa oikein sitä näkyvää hirttä kaivata. Kaupungin betonikuutioihin tottuneet ehkä ;)

Ainakin väliseinissä ne sähköjohdot laitetaan jommalle kummalle puolelle villoja kipsilevyjä vasten. Villojen sekaan laittaminen on ainakin kielletty. Se olennainen asia on kaiketi että se mahdollinen lämpö pääsee johdosta haihtuu jommalta kummalta puolelta. Tässä tapauksessa nuo johdot on hirttä vasten niin pitäisi päästä sieltä hirren puolelta haihtumaan.


Tämä totta. Sen vuoksi valikoitui tottakai hengittävä eriste. Tiedän sen, että ulkopuolelta eristys tulisi tehdä. Ainut ongelma vaan on se, ettei sitä oikein voi tehdä näissä taloyhtiömuotoisissa. Tai voi, mutta aina oma jumppansa.

Jotenkin luulen, että tuo ulkopuolinen eristys on kunnossa. Ihan siitä päätellen, että ei tosiaan tunnu vetoa mistään, eikä infrapunamittarikaan näyttänyt asteissa eroja. Nurkatkaan eivät vedä.

Vedot tulee alapohjasta, joka eristettiin kyllä huomattavasti huolellisemmin kuin seinät.

Piti vielä vastata tuosta kipsilevyn saumasta:

Olin itsekin asennusohjeesta lueskellut tuosta , ettei saumat saisi olla esim ikkunan tai oviaukon vieressä kuten tuossa on. Luotin kuitenkin omaan isääni (30v timpuri), joka on kyllä levyttänyt kohteen jos toisenkin. Hän sanoi, että ainoastaan yksi kohde elämässä tehty noin kuten minä olin suunnitellut. Ikkuna tehtiin kuitenkin noin kun asennusohjeessa. Sekin aiheutti omat jumppansa, kun ei uskaltanut sahata ennen paikalleennostoa. 3120 on tuo korkeus levyllä ja ikkuna n. 2500. Siinä kun jää tuonne 26cm tilaa, niin todennäköisyys sille, että napsahtaa nostaessa on luokkaa 90%. Sahasin sitten monitoimikoneella ikkunan kun levy paikallaan.

Aika näyttää kuka on oikeassa tuon sauman kanssa. Tuohon oviaukkoon tuolla tulee sitten haitariovi, joka sekin aiheutti hieman harmaita hiuksia. Nuo kirveellä hirteen vuonna 1895 tehdyt aukot kun ei ihan suoria ole :)
Niinjuu tuo olikin taloyhtiö. Sit ei juu saa ulkopuolelle kovinkaan helposti ellei saa houkuteltua taloyhtiötä lisäämään ulkovuoriremontin yhteydessä.

Pitäs sen 60cm korkean sakaran kestää kunhan levyn nostaa oikeassa asennossa ettei se pääse taittumaan.
Kyllä tuo gyprocin ohje on ihan virallinen jolla tehdään jos halutaan laadukkaasti toteuttaa. Monet vanhat jäärät on tottunu vanhoihin menetelmiin eivätkä hyväksy/tiedä uusia menetelmiä mitkä todettu vuosien aikana toimiviksi. Vanhoissa menetelmissä on monia virheellisiä juttuja jotka heikentävät laatua. Se on täysin tuuripeliä halkeeko se tuosta. Oviaukoissa kovin rasitus tulee siihen saranapuolelle karmissa. Talopaketeissa monesti on virheellisesti toteutettu myös nuo ja yleensä ne ikkunanpäälliset sit onkin aina halki niissä.

Laita tohon vaakasaumaan saumanauhapaperi (se reikiä täynnä oleva) ja tasoitat sen joko yli tai ainakin riittävän kauas, ettei "patti" jää niin näkyviin. Saataa se siinä kestääkin, ellei painumista enää tapahdu.

Olis mielenkiintoista tietää miten toi Hunton käyttäytyy pitkällä aikavälillä seinässä (esim. kun kuivuu? lisää)
eristeen raothan tietenkin laitat kunnolla kiinni.

Täällä taas näyttää tulevan virheellisiä ohjeita mitä ei olla käytetty aikoihin. Sitä reikäistä lasikuitunauhaa (jos sitä tarkoitit) ei nimenomaan missään nimessä saa käyttää vaan pitää olla saumapaperia tai halkeamat saattavat tulla läpi. Kannattaa jättää ohjeet antamatta jos tiedot eivät ole ajanmukaisia.
Gyproc Spark Perf | Saumanauhat Tän näköistä saumanauhaa about

Kipsilevyjen saumaus ja pintakäsittely | Gyproc rakennustarvikkeet kestää - myös vertailun Tässä vielä viralliset ohjeistukset saumaukseen.
 
Täällä taas näyttää tulevan virheellisiä ohjeita mitä ei olla käytetty aikoihin. Sitä reikäistä lasikuitunauhaa (jos sitä tarkoitit) ei nimenomaan missään nimessä saa käyttää vaan pitää olla saumapaperia tai halkeamat saattavat tulla läpi. Kannattaa jättää ohjeet antamatta jos tiedot eivät ole ajanmukaisia.
Kun toi jo vaakasauma tossa jo on, niin ohjeeni on kyllä ihan OK. Saattaa tulla näkyviin, aina ei tule, mutta se huonosti tehty "patti" näkyy varsinkin, jos seinällä on valaisin sitä valaisemassa.

Et taida olla koskaan tarkasti katsonut valoa vasten tota Gyproc:n saumanauhaa... se on reikiä täynnä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom