Kodin rempat(DIY)

Kun toi jo vaakasauma tossa jo on, niin ohjeeni on kyllä ihan OK. Saattaa tulla näkyviin, aina ei tule, mutta se huonosti tehty "patti" näkyy varsinkin, jos seinällä on valaisin sitä valaisemassa.

Et taida olla koskaan tarkasti katsonut valoa vasten tota Gyproc:n saumanauhaa... se on reikiä täynnä.

Niitä on kahenlaisia. Paperisia ja reikäisiä lasikuitunauhoja joita ennen käytettiin. LASIKUITUNAUHA TESA 60100 50MMX45M Tämän näköisiä siis ne reikäiset lasikuitunauhat joita EI saa käyttää. Jos meinasitkin tuota kartonkista niin se on ok. Ei noissa mulla olevissa kyl mitään reikiä ole.
 
Niitä on kahenlaisia. Paperisia ja reikäisiä lasikuitunauhoja joita ennen käytettiin. LASIKUITUNAUHA TESA 60100 50MMX45M Tämän näköisiä siis ne reikäiset lasikuitunauhat joita EI saa käyttää. Jos meinasitkin tuota kartonkista niin se on ok.
Siksi sanoinkin, että käytää reikiä täynnä olevaa nauhaa. Lasikuitunauhaa noihin ei kai enää vuosikymmeniin ole käytetty?
 
Siksi sanoinkin, että käytää reikiä täynnä olevaa nauhaa. Lasikuitunauhaa noihin ei kai enää vuosikymmeniin ole käytetty?

Ei ole käytetty, jossain 80-luvulla niitä oli kai...mut mistä sää ne reiät keksit. En tiiä miks kaupoissa edes myydään tuota lasikuitunauhaa kun en tunne yhtään käyttötarkoitusta sille... Oisko se johonkin rappausverkon kaveriks tarkotettu? Ei ole mitään syytä miks paperisessa pitäisi olla reikiä.
 
Ei ole käytetty, jossain 80-luvulla niitä oli kai...mut mistä sää ne reiät keksit. En tiiä miks kaupoissa edes myydään tuota lasikuitunauhaa kun en tunne yhtään käyttötarkoitusta sille... Oisko se johonkin rappausverkon kaveriks tarkotettu?
Ne reiät siinä paperinauhassa ovat todella pieniä, niiden tarkoitus on ilmeisesti poistaa ilmaa sieltä nauhan alta. Helpottaa saumausta.
 
Jos kokee pakottavaa tarvetta vaihtaa purut, niin eikö sinne voisi hakea uutta kutterinpurua? Olisi ainakin testattu rakenne
 
Jos kokee pakottavaa tarvetta vaihtaa purut, niin eikö sinne voisi hakea uutta kutterinpurua? Olisi ainakin testattu rakenne
Joo sitähän tuolloin yleisesti käytettiin, harmi vaan että sekin sitten painuu. Jos kokee, että täyte ei A_SA :lla riitä niin tota minä sinne lisäisin.

Tossahan on vielä teoriassa mahdollista, että kun täyte poistetaan (paino on?) noi kuormasta taipuneet palkit nousee ja alakerran rapatun katon rappaus halkeaa... jos oikein huono tuuri niin juuri sellaisista kohdista, että osin huonosti kiinni oleva rappauslaatta irtoaa. Siellä allahan on naapurilla alakatto... jos hän on kiinnittänyt alakattonsa ns. luilleen ...
sen päälle putoava rappauksen paino romahduttaa hänen alakaton... Sori, en malttanut :)
 
Joo sitähän tuolloin yleisesti käytettiin, harmi vaan että sekin sitten painuu. Jos kokee, että täyte ei A_SA :lla riitä niin tota minä sinne lisäisin.

Tossahan on vielä teoriassa mahdollista, että kun täyte poistetaan (paino on?) noi kuormasta taipuneet palkit nousee ja alakerran rapatun katon rappaus halkeaa... jos oikein huono tuuri niin juuri sellaisista kohdista, että osin huonosti kiinni oleva rappauslaatta irtoaa. Siellä allahan on naapurilla alakatto... jos hän on kiinnittänyt alakattonsa ns. luilleen ...
sen päälle putoava rappauksen paino romahduttaa hänen alakaton... Sori, en malttanut :)

Tuo voidaan välttää tekemällä vaihto osissa. Onkohan noin ikinä edes tapahtunut, luulis että jos tuo katto on tuossa painossa ollut sen 80vuotta niin ei se kyllä siitä enään mihinkään ponkase.
 
Tuo voidaan välttää tekemällä vaihto osissa. Onkohan noin ikinä edes tapahtunut, luulis että jos tuo katto on tuossa painossa ollut sen 80vuotta niin ei se kyllä siitä enään mihinkään ponkase.
Kyllähä noi rappaukset halkeilee, jänneväli ratakaisee paljonko se palkki suhteessa painoon taipuu, tossa olle aika pientä.

Kantavissa välipohjalaatoissa toipumaa kyllä jopa esikorotuksella "hyödynnetäänkin"

Puu-ja teräspalkit palautuvat kyllä ihan silminnähdenkin. Betonipalkista ei ole tossa suhteessa käytännön (nouseeko ja paljonko) tietoa
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähä noi rappaukset halkeilee, jänneväli ratakaisee paljonko se palkki suhteessa painoon taipuu, tossa olle aika pientä.

Kantavissa välipohjalaatoissa toipumaa kyllä jopa esikorotuksella "hyödynnetäänkin"

Meinasin siis onko jollekkin tullut rappaukset niskaan kun on yläpuolelta poistettu purut. Vaikee uskoo että tuollainen vanha laatta ylös ponkasis ontelolaatasta puhumattakaan. Tuskin ne jälkikäteen mitään painuu noin pienistä painoista, eri asia jos sinne valetaan tuhansien kilojen painosia väliseiniä tai muita betonielementtejä.
 
Meinasin siis onko jollekkin tullut rappaukset niskaan kun on yläpuolelta poistettu purut. Vaikee uskoo että tuollainen vanha laatta ylös ponkasis ontelolaatasta puhumattakaan. Tuskin ne jälkikäteen mitään painuu noin pienistä painoista, eri asia jos sinne valetaan tuhansien kilojen painosia väliseiniä tai muita betonielementtejä.
Joo ollee aika teoreettista, mutta yhdessä sen tärinän kanssa ja rappaukset on ennenestään huonosti kiinni.
 
Joo ollee aika teoreettista, mutta yhdessä sen tärinän kanssa ja rappaukset on ennenestään huonosti kiinni.

joo onhan se mahdollista et voi olla paikallisesti huonosti kiinni... Kyllähän noita tulee alas jos maalaa vesiohenteisella maalilla, mut ei sekään meinaa ettei niitä pitäis maalata millään maalilla.
 
joo onhan se mahdollista et voi olla paikallisesti huonosti kiinni... Kyllähän noita tulee alas jos maalaa vesiohenteisella maalilla, mut ei sekään meinaa ettei niitä pitäis maalata millään maalilla.
Niin, mun pointti tässä on se "turhaan vaihtaminen" eli sillä voi olla yllättäviäkin seurauksia. Emmehän voi kuin arvailla.
 
Niin, mun pointti tässä on se "turhaan vaihtaminen" eli sillä voi olla yllättäviäkin seurauksia. Emmehän voi kuin arvailla.

Eikös A_SA jo perustellut että se haluu varman päälle pelata ja pelkää mahdollisia kasvustoja vanhoissa eristeissä? Mun mielestä on ihan pätevä perustelu.
 
Eikös A_SA jo perustellut että se haluu varman päälle pelata ja pelkää mahdollisia kasvustoja vanhoissa eristeissä? Mun mielestä on ihan pätevä perustelu.
Joo pääasia, että tiedostaa riskit. Tekee sitten kuten parhaaksi kokee, aikahan sen sitten vasta näyttää tehtiinkö oikea ratkaisu. 100-riskitön ratkaisu toi vaihtaminen ei ole. Näitä lukee muutkin, joten lähinnä heille mietittäväksi.

Minä luottaisin tossa 80-vuoden kokemukseen, mikä ei tietenkään tarkoita, että välttämättä olisin tässäkään oikeassa.
 
Joo pääasia, että tiedostaa riskit. Tekee sitten kuten parhaaksi kokee, aikahan sen sitten vasta näyttää tehtiinkö oikea ratkaisu. 100-riskitön ratkaisu toi vaihtaminen ei ole. Näitä lukee muutkin, joten lähinnä heille mietittäväksi.

Minä luottaisin tossa 80-vuoden kokemukseen, mikä ei tietenkään tarkoita, että välttämättä olisin tässäkään oikeassa.

Itekkin kannata teoriassa vanhaa rakennetta, mutta sen vanhan pitää olla kunnolla tehty että itse hyväksyisin. Jos on likaisen näkönen, epätasainen, täynnä rakennusjätettä, muuten huonolaatuista materiaalia niin kyllä minäkin sen vaihtaisin jos mahdollista kätevästi vaihtaa.
 
Hyvää asiaa taas ollut. Mukava, että herättää keskustelua!

Tänään avattiin olohuoneen lattia. Siellä oli hyvännäköistä vaaleaa purua, mutta myös hiukan epämääräistä tummaa sekä muuta jätettä. Hyvin oli myös painunut osittain, tai sitten ollut aina vajaatäytöllä.

Olohuoneen lattia auki.jpg


Uudella purulla tuo olisi varmasti paras täyttää, mutta toteutus hieman vaikeampaa täällä keskustassa. Ekovilla helppo puhaltaa paikalleen.
 
Sillä nimellä niitä kaikkia myydään. Saattaa Gyprocilla olla tietty joku virallinen, mut en oo varma myyäänkö sitä missään ainakaan täälläpäin.
K-Rauta esimerkiksi myy Gyprocin nauhaa. Mutta ei muita nauhoja missään Gyprocin nimellä myydä.
Onko tämä taas sitä, kun merkki otetaan yleisnimitykseksi materiaalille. Kuten kipsiseinä on gyprocseinä :lol:
 
Hyvää asiaa taas ollut. Mukava, että herättää keskustelua!

Tänään avattiin olohuoneen lattia. Siellä oli hyvännäköistä vaaleaa purua, mutta myös hiukan epämääräistä tummaa sekä muuta jätettä. Hyvin oli myös painunut osittain, tai sitten ollut aina vajaatäytöllä.

Olohuoneen lattia auki.jpg


Uudella purulla tuo olisi varmasti paras täyttää, mutta toteutus hieman vaikeampaa täällä keskustassa. Ekovilla helppo puhaltaa paikalleen.
Minuakin kiinnostaisi tietää mitä toi tummunut "aine" on? Muutenhan tuolla on kuivaa sahan/kutterin purua tiilen kappaleita sekä rappaus-/muutauslaastia joita tilan seinät on täynnä. Nyt sulla on hyvä tilaisuus täydentää rakennekuvia noiden palkkienkin osalta. Mihin noi betonipalkkit päättyy? eli kuinka pitkiä ne ovat (jänneväli). Taloyhtiöllä niitä ei välttämättä edes ole.
Nyt kun sulla on toi auki ja vaihdat täytteet yritä tukkia toi oikean puoleinen seinä sopivalla rakenteella välipohjan sisälläkin (paraneee äänieristys naapuriin), ellei se ole jo kantavava seinä.
 
Niinjuu tuo olikin taloyhtiö. Sit ei juu saa ulkopuolelle kovinkaan helposti ellei saa houkuteltua taloyhtiötä lisäämään ulkovuoriremontin yhteydessä.

Pitäs sen 60cm korkean sakaran kestää kunhan levyn nostaa oikeassa asennossa ettei se pääse taittumaan.
Kyllä tuo gyprocin ohje on ihan virallinen jolla tehdään jos halutaan laadukkaasti toteuttaa. Monet vanhat jäärät on tottunu vanhoihin menetelmiin eivätkä hyväksy/tiedä uusia menetelmiä mitkä todettu vuosien aikana toimiviksi. Vanhoissa menetelmissä on monia virheellisiä juttuja jotka heikentävät laatua. Se on täysin tuuripeliä halkeeko se tuosta. Oviaukoissa kovin rasitus tulee siihen saranapuolelle karmissa. Talopaketeissa monesti on virheellisesti toteutettu myös nuo ja yleensä ne ikkunanpäälliset sit onkin aina halki niissä.

Mä rupesin tässä nyt miettimään että puhutaanko samasta saumasta :D

Eli ensinnäkin tuonne ikkunan oikealle puolelle jäi semmoinen 26cm leveä kaistale, joka sitten leveni ikkunan loputtua. Tuo oli se mitä pelättiin, että katkeaa kun nostetaan pystyyn. Siksi sahattiin ikkunan kolo paikallaan.

Mitä saumaa siis epäilet hajoavan/halkeavan? Tuon komeron oikealla vai vasemmalla puolella? Tuossa kuvassa ehkä hämää, kun siinä vasemmalla ei ole saumaa.

Tässä kuva tuosta kauan sitten ennen levytystä:
C210D04A-52D6-40E5-8E3B-6DB5FE0B2C1F.jpeg
Eli siinä on ulkomuistista n. 17cm rappu ennen tuota oviaukkoa. Eli tuohon tulee kipsille ulkokulma. Taas jos puhuit oikealle puolelle jääneestä saumasta, niin pystysauma on 15cm oikealle päin oviaukosta ja tuo oviaukko toteutettiin siis ylös aukon päälle täysleveä ja aukon oikealle taas ~15-20cmx200cm pala. Harmi kun ei ollut parempaa kuvaa tuosta.
 
K-Rauta esimerkiksi myy Gyprocin nauhaa. Mutta ei muita nauhoja missään Gyprocin nimellä myydä.
Onko tämä taas sitä, kun merkki otetaan yleisnimitykseksi materiaalille. Kuten kipsiseinä on gyprocseinä :lol:

Joo nimenomaan. Luulen että noita alkuperäisia gyproc nauhoja on tosi harvassa paikassa oikeesti. Knauffi esim on paljo yleisempää. Kipsilevyissäkin on muuten eroa, Knauffin levyissä esim on semmonen valmistusvika mihin törmää välillä että siinä sauman vieressä on sellanen patti jonka takia on aivan kamalaa tasottaa jos ei ylitasota. Myös kodinterralla on vielä kolmas levymalli joka hieman eroaa. Kaikki toki myydään samalla nimellä.
 
Minuakin kiinnostaisi tietää mitä toi tummunut "aine" on? Muutenhan tuolla on kuivaa sahan/kutterin purua tiilen kappaleita sekä rappaus-/muutauslaastia joita tilan seinät on täynnä. Nyt sulla on hyvä tilaisuus täydentää rakennekuvia noiden palkkienkin osalta. Mihin noi betonipalkkit päättyy? eli kuinka pitkiä ne ovat (jänneväli). Taloyhtiöllä niitä ei välttämättä edes ole.
Nyt kun sulla on toi auki ja vaihdat täytteet yritä tukkia toi oikean puoleinen seinä sopivalla rakenteella välipohjan sisälläkin (paraneee äänieristys naapuriin), ellei se ole jo kantavava seinä.

Se hajoava sauma on tuossa oviaukon vasemmalla puolella. Ei tuota ikkunan saumaa edes näy oikein tuossa kuvassa, mutta osaan kuvitella missä kohti se on. Se on kaiketi ihan ok.
 
Se hajoava sauma on tuossa oviaukon vasemmalla puolella. Ei tuota ikkunan saumaa edes näy oikein tuossa kuvassa, mutta osaan kuvitella missä kohti se on. Se on kaiketi ihan ok.
Kuten ajattelinkin. Se näyttää tuossa kuvassa siltä, että on yhtä kipsiä, vaan ei ole.
Näkyykö tästä:
684B4714-07B2-437E-A4EF-15AD1A41DB31.jpeg
 
Saako tuon katonrajassa olleen rasian muute jättää tuonne levyn taakse? Mikään perus AP9 tuo ei tainut olla
 
Saako tuon katonrajassa olleen rasian muute jättää tuonne levyn taakse? Mikään perus AP9 tuo ei tainut olla
Se on combi 407. Eipä se vastuussa oleva sähkäri ainakaan nähnyt estettä. Toki jos kuuluu riks ja raks, niin se on sitten siellä. On siis syöttökaapelin jatkos tuolla.
 
Se on combi 407. Eipä se vastuussa oleva sähkäri ainakaan nähnyt estettä. Toki jos kuuluu riks ja raks, niin se on sitten siellä. On siis syöttökaapelin jatkos tuolla.

Ei sitä saa jättää seinän sisään siitä syystä että kaikki jatkokset pitää olla esillä jotta niihin pääsee tarvittaessa käsiksi. Siinä vaiheessa on kusessa kun sähköissä on vikaa ja merkitsemätön jatkos onkin piilossa seinän sisällä. Erittäin kyseenalaista eikä varmasti taloyhtiökään hyväksy tuota.
 
Se on combi 407. Eipä se vastuussa oleva sähkäri ainakaan nähnyt estettä. Toki jos kuuluu riks ja raks, niin se on sitten siellä. On siis syöttökaapelin jatkos tuolla.
Minä en mikään sähkömies ole, joten ihan MUTUlla kyselin. Tuo rasia taitaa kuitenkin olla ihan tavallinen jakorasia, joten ZZRX:n kommentti lienee ihan validi. Jotain kutistesukka/holkkijatkoja on olemassa jotka saa jättää seinän sisään, koska ne katsotaan olevan yhtä kestäviä kuin johto itsessään. Nuo menee kai vähän samaan kategoriaan kun tietyt geelirasiat maa-asennuksissa.
 
Minä en mikään sähkömies ole, joten ihan MUTUlla kyselin. Tuo rasia taitaa kuitenkin olla ihan tavallinen jakorasia, joten ZZRX:n kommentti lienee ihan validi. Jotain kutistesukka/holkkijatkoja on olemassa jotka saa jättää seinän sisään, koska ne katsotaan olevan yhtä kestäviä kuin johto itsessään. Nuo menee kai vähän samaan kategoriaan kun tietyt geelirasiat maa-asennuksissa.
Tuo rasiahan ei muuta tee kun toimi vedonpoistajana. Siellä on sisällä liitokset erikseen.

Toki on merkattu tuo kohta, nou hätä. :)
 
Tuo rasiahan ei muuta tee kun toimi vedonpoistajana. Siellä on sisällä liitokset erikseen.

Toki on merkattu tuo kohta, nou hätä. :)

On sulla merkattuna, mutta jos myyt asunnon joskus niin saattaa helposti tuollaiset kadota merkkaamattomat rasiat. Esim kuvissa näkyy että on rasia niin ostaja kattoo että jaa, ei tuossa kyl mitään rasiaa ole.. varmaan joku vanha ja sen jälkeen sit "korjaa" kuvista pois sen väärän rasian.
 
On sulla merkattuna, mutta jos myyt asunnon joskus niin saattaa helposti tuollaiset kadota merkkaamattomat rasiat. Esim kuvissa näkyy että on rasia niin ostaja kattoo että jaa, ei tuossa kyl mitään rasiaa ole.. varmaan joku vanha ja sen jälkeen sit "korjaa" kuvista pois sen väärän rasian.
No se on sitten hänen murheensa? Jos se kuvissa on merkattuna, niin miksi sen poistaisi? Taloyhtiötä ei tunnu nuo oikein kiinnostavan. Sähköt on itse asiassa osakkaan vastuulla, kuten putketkin (asunnon sisällä). Aiheellinen huoli toki, mutta jos minä ostan asunnon jostain ja myyjä sanoo, että tuossa kulkee syöttökaapeli ja tuossa on sen jatkos rasian sisällä, niin kyllä se oman typeryyden piikkiin menee jos siihen päätän jotain porata.
 
No se on sitten hänen murheensa? Jos se kuvissa on merkattuna, niin miksi sen poistaisi? Taloyhtiötä ei tunnu nuo oikein kiinnostavan. Sähköt on itse asiassa osakkaan vastuulla, kuten putketkin (asunnon sisällä). Aiheellinen huoli toki, mutta jos minä ostan asunnon jostain ja myyjä sanoo, että tuossa kulkee syöttökaapeli ja tuossa on sen jatkos rasian sisällä, niin kyllä se oman typeryyden piikkiin menee jos siihen päätän jotain porata.
Se saattaa muuttua sun murheeks vaikka olisit sen kuvaan merkannut mutta päälisin puolin sitä ei näy.
 
Kapseloitu kaapelin jatko saa olla seinän sisällä. Olisiko sähkömies sitten tehnyt tulkinnan että tuo rasia täyttää vaatimukset, kun on kerran valittu tuollainen ruuvikannellinen ja kunnon vedonpoistonysillä varustettu malli "normaalin" rasian sijaan.
 
Kapseloitu kaapelin jatko saa olla seinän sisällä. Olisiko sähkömies sitten tehnyt tulkinnan että tuo rasia täyttää vaatimukset, kun on kerran valittu tuollainen ruuvikannellinen ja kunnon vedonpoistonysillä varustettu malli "normaalin" rasian sijaan.
No näin sen täytyy olla? En ole muuta kun sanonut että jää piiloon, siirretään keskusta ja viimeksi ennen levytystä varmistin että tuo ok.
Niin ja sanotaan nyt sekin vielä, että kyseessä 20v kokemusta omaava sähkömies/yrittäjä firmassa, joka tekee kyllä isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja kohteita.
AF9BF8BF-9B17-4F3B-B259-D7B0C517475F.jpeg
 
Pitäis laittaa puupaneelia kattoon ja maalata. Kannattaako tuota maalata etukäteen vai vasta asennettuna? Tuollaista perus kuusi tms kattopaneelia. Mahtaako oksat tulla rumasti läpi jos en laita tixomattia tms stopperia? Periaatteessa valkolakattukin kävisi mutta ainakaan bauhausista en löytänyt sopivaa mittaa (joko isot hukkapalat tai jää paljon ylimääräistä)

Mikä mahtais olla sopiva väli hyllynkannattimilla varastossa? 1m vai voiko olla enemmän? Hyllylevy jotain edullista (liimapuu tai "huonekalulevy") eikä huimaa kuormitusta tarvitse kestää. Kuiva ja lämmin varasto. Esimerkiksi liimapuulevy 2100X400X18MM tai 2400X400X27? Onko kannatinvälistä jotain suositusta?
 
Pitäis laittaa puupaneelia kattoon ja maalata. Kannattaako tuota maalata etukäteen vai vasta asennettuna? Tuollaista perus kuusi tms kattopaneelia. Mahtaako oksat tulla rumasti läpi jos en laita tixomattia tms stopperia? Periaatteessa valkolakattukin kävisi mutta ainakaan bauhausista en löytänyt sopivaa mittaa (joko isot hukkapalat tai jää paljon ylimääräistä)

Mikä mahtais olla sopiva väli hyllynkannattimilla varastossa? 1m vai voiko olla enemmän? Hyllylevy jotain edullista (liimapuu tai "huonekalulevy") eikä huimaa kuormitusta tarvitse kestää. Kuiva ja lämmin varasto. Esimerkiksi liimapuulevy 2100X400X18MM tai 2400X400X27? Onko kannatinvälistä jotain suositusta?

Etukäteen ehdottomasti pukkien päälle laudat ja maalailee selkä suorana. Paneelien levyinen laadukas lakkapensseli (esim Anza) niin tulee siistiä jälkeä.
Oksat tulevat kyllä läpi jos et maalaa. Kuulemma hyvä estomaali olisi tuo multistoppi

1-2 kerrosta tuota multistoppi ja jotain paneelikattomaalia pintamaalaukseen.

Tuo hyllykannatinvälihän riippuu siitä mitä sinne meinaa laittaa päälle. Mutta jos sulla on perus 600mm runko siellä niin pistä joka toiseen eli 1.2m välein niin varmaan ihan jees tuollaiseen keskipainavaan kuormitukseen. Ruonkopuuhun pitää siis saada ruuvattua kiinni tai johonkin kantavaan. Kipsiset pintalevyt ei kestä.
 
Itse tein varastoon hyllyn Bilteman valkoisesta 1500x400x18 hyllylevystä ja seinäkiskoista/kulmakannattimista. Kannatinväliksi tuli runkotolppien mukaan 60cm, varmaan turhan tiuhaan mutta eipähän hyllylevyt taivu. Molempiin päätyihin tais tulla yhdet ylimääräiset kannattimet ja johonkin väliin myös kun hyllevyjen jatkos ei osunut runkotolppien jakoon. Ne tuli sit kipsilevyyyn propuilla. Varmaan hyvin suunnittelemalla ja hankkimalla hyllylevyt omaan projektiin sopivalla mitalla ois saanu ilman ylimääräisiäkin kannattimia mut eipä noi paljon maksanut.
 
Kantsii sit kiinnittää nuo paneelit hakasella naaraspontista niin ei tuu naulan reikii. Jos välttämättä haluu pinnasta vetää niin sit dykkertillä siitä urospontin kulmauksesta ja viimeinen maalikerros katossa.
 
Nyt tuli vastaan ohje tuosta hyllynkannattimien välistä. Tämän mukaan 16 mm lastulevyllä 40–60cm. Harmillisesti paksumpaa valkoista levyä ei oikein löydy, paitsi Biltemasta 18mm mutta vain 1.5m leveää. Kokoleveys on 3.3m, niin laittaisin mielellään vähän leveämpää ettei tule jatkoksia paljoa. Toisaalta kapeampia levyjä on helpompi käsitellä. Ajattelin kuitenkin laittaa valkoista melamiinilevyä ettei tarvitse alkaa käsitellä liimapuulevyjä (en kyllä tiedä onko käsittelemättömyydestä haittaa varastossa).

Tämä muuten tulee harkkoseinään, niin voin valita jaon vapaasti hyllylevyn mukaan.
 
Onks varasto lämmitetty? Veikkaan että kestää nuo massiivipuulevyt paremmin kylmää ainakin ja niitä saa minkä levyisinä haluaa kunhan ostaa sellaisesta paikasta jossa sahauspalvelu. Noissa lastulevyissä ei ole oikein muuta hyvää kuin ulkonäkö ja edullinen hinta. Kannattaa juu ohjeita noudattaa, kannattimissakin on sit eroja kestävyydessä. Joku sellainen kiskojärjestelmä on hyvä jos hyllyjä tulee moneen kerrokseen niin selviää vähemmällä porailulla ja voi myöhemmin paikkoja muuttaa.
Sovella, Elfalla, Biltemalla, Ikealla ainakin on omansa ja varmaan monia muita. Tän näköinen systeemi siis

 
Onks varasto lämmitetty? Veikkaan että kestää nuo massiivipuulevyt paremmin kylmää ainakin ja niitä saa minkä levyisinä haluaa kunhan ostaa sellaisesta paikasta jossa sahauspalvelu. Noissa lastulevyissä ei ole oikein muuta hyvää kuin ulkonäkö ja edullinen hinta. Kannattaa juu ohjeita noudattaa, kannattimissakin on sit eroja kestävyydessä. Joku sellainen kiskojärjestelmä on hyvä jos hyllyjä tulee moneen kerrokseen niin selviää vähemmällä porailulla ja voi myöhemmin paikkoja muuttaa.
Sovella, Elfalla, Biltemalla, Ikealla ainakin on omansa ja varmaan monia muita. Tän näköinen systeemi siis


Tämä oli lämmitetty eli sen perusteella lastulevykin käy. Joo perus pystykiskoilla meinasin tehdä, eli en pistäisi vaakakiskoja jolloinka pystykiskoja pystyisi vapaasti siirtämään sivusuunnassa. Perus hyllyt pitäisi vain saada ylemmäs ja ehkä vaatetankoa.
 
Miksei vaakakiskoa? Siinähän niitä pystyjä nimenomaan pystyy siirtelemään vapaasti.
 
Ei pitäisi olla tarvetta siirrellä. Enkä pistä kiskoa koko korkeudelle, vain kahdelle hyllytasolle katonrajaan asti.

Hankalaa kun vaihtoehtoja liikaa :).
 
Olisi tarkoitus maalata pieni osuus sisäseinää. Kuva ohessa.

Tarkoitus oli vetää tasoite tuossa aiemmin olleen lasikuitutapetin päälle, mutta tuli huomattua tasoitellessa, että tapetti irtoaa levytyksestä täysin kostuessaan. Tuota oli jo siis aiemmat asukkaat yrittäneet tasoitella myös tapetin päälle ja seinä oli maalattu, mutta pinta oli sen verran röpelöinen ja huonosti tehty, että halusin tehdä pohjat uusiksi ennen maalausta. Ja nyt tuli sitten siis otettua alkuperäinen levypinta kokonaan esiin. Ja tuli samalla huomattua, että tuossa oli jo useampi kerros tapettia laitettu päällekkäin.

Miten lähtisitte tästä etenemään? Suoraan maalia tuohon ei voi ainakaan alkaa päälle vetää, mutta olisiko syytä vetää jokin tasoite vai pohjamaalata? Täysin sileää tuosta tuskin omilla taidoilla saa eikä viitsisi alkaa kauheasti hiomaan kun ei saa osastoitua järkevästi tuota mitenkään.20210123_185517.jpg

Edit. Ja siis revittiin tuosta ensin tapetti pois, kun lähti helposti ja oletus oli, että siihen pinnalle olisi voinut laittaa tasoitteen, mutta tämä kerros siis lähti vielä irtoamaan kostuessaan. Tuossa vielä tilanne mitä oli tarkoitus lähteä tasoittamaan.
20210123_134245.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarkoitus maalata pieni osuus sisäseinää. Kuva ohessa.

Tarkoitus oli vetää tasoite tuossa aiemmin olleen lasikuitutapetin päälle, mutta tuli huomattua tasoitellessa, että tapetti irtoaa levytyksestä täysin kostuessaan. Tuota oli jo siis aiemmat asukkaat yrittäneet tasoitella myös tapetin päälle ja seinä oli maalattu, mutta pinta oli sen verran röpelöinen ja huonosti tehty, että halusin tehdä pohjat uusiksi ennen maalausta. Ja nyt tuli sitten siis otettua alkuperäinen levypinta kokonaan esiin. Ja tuli samalla huomattua, että tuossa oli jo useampi kerros tapettia laitettu päällekkäin.

Miten lähtisitte tästä etenemään? Suoraan maalia tuohon ei voi ainakaan alkaa päälle vetää, mutta olisiko syytä vetää jokin tasoite vai pohjamaalata? Täysin sileää tuosta tuskin omilla taidoilla saa eikä viitsisi alkaa kauheasti hiomaan kun ei saa osastoitua järkevästi tuota mitenkään.20210123_185517.jpg

Edit. Ja siis revittiin tuosta ensin tapetti pois, kun lähti helposti ja oletus oli, että siihen pinnalle olisi voinut laittaa tasoitteen, mutta tämä kerros siis lähti vielä irtoamaan kostuessaan. Tuossa vielä tilanne mitä oli tarkoitus lähteä tasoittamaan.
20210123_134245.jpg

Tuo näyttää kohtuullisesti tasoitetulta vanhan malliselta kipsilevyltä. Ei näe kuvasta onko noissa saumoissa kipsilevynauhaa. Jos on niin ei tuohon oikeestaan muuta tarvii kuin ostaa hienojakoista purkkitasoitetta, esim J-tasoite jollapyyhkäsee kevyesti yli ja sit kevyt hionta, pohjamaalaus, tarvittaessa uusinta kittaus jos näkyy jotain häiritsevää ja sen jälkeen 2x pintamaali. Pyyä vaikka joku kaveri kittaamaan jos epäilyttää omat taidot.
 
Tuo näyttää kohtuullisesti tasoitetulta vanhan malliselta kipsilevyltä. Ei näe kuvasta onko noissa saumoissa kipsilevynauhaa. Jos on niin ei tuohon oikeestaan muuta tarvii kuin ostaa hienojakoista purkkitasoitetta, esim J-tasoite jollapyyhkäsee kevyesti yli ja sit kevyt hionta, pohjamaalaus, tarvittaessa uusinta kittaus jos näkyy jotain häiritsevää ja sen jälkeen 2x pintamaali. Pyyä vaikka joku kaveri kittaamaan jos epäilyttää omat taidot.
Joku tuollainen verkkomainen tuolta kuultaa läpi saumakohdissa tasoitteen alta. Uskoisin, että nuo ovat alkuperäisiä levyjä 80-luvun puolivälistä. Talo on ymmärtääkseni tullut Ruotsista elementtitoimituksena.
20210123_202433.jpg
Kai se täytyy uskaltaa tuo tasoitella itse, niin saa siitäkin hommasta kokemusta. Kannattaisiko laittaa telattava tasoite vai jokin suoraan lastalla?
 
nyt olis neuvojen tarpeessa todennäköisesti ilmanvaihdon suhteen, remppasin autotallista n. 18 neliötä kooltaan huoneen. autotallin ovien tilalle tehtiin seinä jonka alareunaan tehtiin tuloilmaa varten reikä olikohan se 100mm, sekä tallissa oli ennestään toisessa päässä katonrajassa yksi poistoreikä seinässä missä vain perus pyöritettävä lautasventtiili. Sisääntuloventtiili on myös mallia ikivanha kierrettävä suppilo. Tuolla nyt tehnyt etätöitä ja tuntuu että nokka tulee erittäin kipeäksi ja usein pääsärkyä työpäivän jälkeen. Onko tuohon syynä mahdollisesti huono ilmanvaihto vai vetääkö tuo nyt jostain rakenteista kaikki myrkyt nenään? Olen ilmanpuhdistinta ajellut tuolla ja usein se alkaa punaista huutaa kun ollut jonkin aikaa huoneessa. Ajattelin että jos tuohon tuloon lisäisi paremman termostaatilla toimivan läpiviennin ja puhaltimen poistoon vai mitähän tässä pitäisi alkaa tekemään. Ovien tilalle olevaan seinään pistettiin villat väliin mutta siihen tuli höyrynsulkumuovi ennen sisäpuolella olevaa gyprokkilevyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom