Kodin rempat(DIY)

Paljonko tuota ovea pitäisi siirtää, että saisi 60+60 kaapit vierekkäin? Varmaan pariovista joutuisi luopumaan?

Saa olla aikamoinen metsästäjä-keräilijä jos kahdelle hengelle tarvitsee täysikokoisen pakastimen. Tai onhan niitäkin ihmisiä jotka jostain syystä käyttävät lähes kaikki ostokset pakastimen kautta :hmm:
Ison jääkaapin ymmärrän helpommmin kun se tuo käyttömukavuutta, tavaroita ei tarvitse sulloa peräkkäin vaan kaikki helposti saatavilla. Tosin siinä itse arvostan enemmän leveyttä kuin korkeutta, jääkaapin sisältö on siinä naaman korkeudella muutamalla hyllella näkyvissä, siksi otin tuollaisen 90cm french-doorin enkä varsinaista side-by-sidea. Minulla oli siis aikaisemmin 120cm Huurteen "kotikylmiö" (eli nykyinen Festivo) niin sen kanssa tottui nauttimaan tuosta jääkaapin leveydestä.
 
Jep, ei ole parvi meikäläistä varten. Kerää vaan tavaraa ja vaikesti saatavilla. Pitkänä en myöskään halua paukutella päätäni siellä. Korkeat huoneet myös mieleisiä.

Parhaat valinnat pyritään nyt näillä tiedoilla ja taidoilla tekemään. Hyviä vinkkejä ja ideoita täältäkin jo saanut!
Tarvittaessa sitten muokataan, jos tulee huti. Eli liikaa ei jaksa näistäkään ressata. Onneksi Ikealaiset suht helppo muuttaa.


Komentokeskus :comp:, eli pöytäkonesetti. Täältä otan mallia.

Laitan alle nopean Paint-päivityksen tilasta. Pöytäkone tulee tosiaan makuuhuoneeseen, mutta olohuoneeseen jätetään varaus etätyöpisteelle. Näin saadaan tilaa sohvalle.

Makuuhuoneessa oikealla puolella on naapuri. Samoin on myös vasemmalla puolella, mutta siinä vaihtuu talo, joten seinissä enemmän tavaraa.

Jos laittaisi parit ensimmäiset liukuovet peileillä ja rauhoittaisi sängyn kohdan jollain matta/puupinnalla?

Kodinhoitokaapin takana on onneksi naapurin kylpyhuone, niin ei suoraan makuuhuoneeseen jytise pesut. Aika hiljaisia nuo uudet koneet tosin ovat.

Pohja 2 - kalusteilla.jpg

En ole kaikki viestejäsi lukenut, mutta oletko ajatellut saarekkeesta niemekettä? Esim. kääntää 90 astetta ja pääty kiinni kylpyhuoneeseen? Toinen laita vaikka kaappia ja toiselle istuinpaikat? Toki jos tuota on tarkoitus käyttää ruokapöytänä niin yleensä mukavampi istua nenät vastakkain...
 
Paljonko tuota ovea pitäisi siirtää, että saisi 60+60 kaapit vierekkäin? Varmaan pariovista joutuisi luopumaan?
Tähän unohtuikin vastata, mutta 30 cm tulisi kaventaa ovea.

En ole kaikki viestejäsi lukenut, mutta oletko ajatellut saarekkeesta niemekettä? Esim. kääntää 90 astetta ja pääty kiinni kylpyhuoneeseen? Toinen laita vaikka kaappia ja toiselle istuinpaikat? Toki jos tuota on tarkoitus käyttää ruokapöytänä niin yleensä mukavampi istua nenät vastakkain...
Kylpyhuoneen seinästä ei olla niemekettä ajateltu. Laitetaan sekin testiin.

Tällaista U-keittiötä pyöriteltiin hetki alussa, mutta ei päässyt jatkoon:

U-keittiö.jpg
 
Saa olla aikamoinen metsästäjä-keräilijä jos kahdelle hengelle tarvitsee täysikokoisen pakastimen. Tai onhan niitäkin ihmisiä jotka jostain syystä käyttävät lähes kaikki ostokset pakastimen kautta :hmm:
Ison jääkaapin ymmärrän helpommmin kun se tuo käyttömukavuutta, tavaroita ei tarvitse sulloa peräkkäin vaan kaikki helposti saatavilla. Tosin siinä itse arvostan enemmän leveyttä kuin korkeutta, jääkaapin sisältö on siinä naaman korkeudella muutamalla hyllella näkyvissä, siksi otin tuollaisen 90cm french-doorin enkä varsinaista side-by-sidea. Minulla oli siis aikaisemmin 120cm Huurteen "kotikylmiö" (eli nykyinen Festivo) niin sen kanssa tottui nauttimaan tuosta jääkaapin leveydestä.

Kyllä sillä yhdistelmälaitteen pakastimellakin pärjää, mutta aika äkkiä se on täynnä jos haluat jotain kesän marjoja yms. pakastaa. Plus muut normaalit pakastevihannekset yms. Sitten on ihan sama homma, että saat kaikkea tonkia sieltä edestä pois jos jotain haluat sieltä ottaa. Itse ostetaan välillä myös esim. isompi satsi jauhelihaa paikalliselta tilalta pakastimeen. Jossain välissä sit hankittiin pieni arkkupakastin lisäksi. Nykyisessä kämpässä on ihan täyskorkea kaappipakastin ja arkkupakastin tuli sit mukana vanhasta kämpästä. Tietty sinne nyt saattaa sit tulla laitettua kaikkea vähän turhaakin kun sitä tilaa on.
 
Kyllä sillä yhdistelmälaitteen pakastimellakin pärjää, mutta aika äkkiä se on täynnä jos haluat jotain kesän marjoja yms. pakastaa. Plus muut normaalit pakastevihannekset yms. Sitten on ihan sama homma, että saat kaikkea tonkia sieltä edestä pois jos jotain haluat sieltä ottaa. Itse ostetaan välillä myös esim. isompi satsi jauhelihaa paikalliselta tilalta pakastimeen. Jossain välissä sit hankittiin pieni arkkupakastin lisäksi. Nykyisessä kämpässä on ihan täyskorkea kaappipakastin ja arkkupakastin tuli sit mukana vanhasta kämpästä. Tietty sinne nyt saattaa sit tulla laitettua kaikkea vähän turhaakin kun sitä tilaa on.
Samaa tehdään mekin. Mökiltä kesän marjat ja sienet talteen.

Usein tulee myös tehtyä isot setit ruokaa eväiksi ja niitä tulee pakasteltua annoksina. Helppo ottaa duuniin mukaan kylmästä.

Offtopic: Millä ohjelmalla tuo pohjakuva on piirretty?
Ikealla.
 
Kyllä sillä yhdistelmälaitteen pakastimellakin pärjää, mutta aika äkkiä se on täynnä jos haluat jotain kesän marjoja yms. pakastaa. Plus muut normaalit pakastevihannekset yms. Sitten on ihan sama homma, että saat kaikkea tonkia sieltä edestä pois jos jotain haluat sieltä ottaa. Itse ostetaan välillä myös esim. isompi satsi jauhelihaa paikalliselta tilalta pakastimeen. Jossain välissä sit hankittiin pieni arkkupakastin lisäksi. Nykyisessä kämpässä on ihan täyskorkea kaappipakastin ja arkkupakastin tuli sit mukana vanhasta kämpästä. Tietty sinne nyt saattaa sit tulla laitettua kaikkea vähän turhaakin kun sitä tilaa on.

Niin sitä juuri sanoin että pitää tosiaan olla joku metsästäjä-keräilijä että tarvitsee paljon tilaa pakkaseen. Sinullakin menee jotain puoli tonnia tavaraa pakkaseen, mutta kyllähän innokas marjastaja sen helposti täyttää ;)
Omat satunnaiset pakastemarjat vakumoituna eivät paljoa tilaa vie edes tuosta yhdistelmäkaapista.

Joku taisikin jo ehdotella 60cm jääkaappia ja matalaa pakastinta, mahdollistaa erilaisen sijoittelun, mutta ei taida tuoda lisää kylmätilaa verrattuna 90cm kaappiin...
 
Saa olla aikamoinen metsästäjä-keräilijä jos kahdelle hengelle tarvitsee täysikokoisen pakastimen. Tai onhan niitäkin ihmisiä jotka jostain syystä käyttävät lähes kaikki ostokset pakastimen kautta :hmm:
Ison jääkaapin ymmärrän helpommmin kun se tuo käyttömukavuutta, tavaroita ei tarvitse sulloa peräkkäin vaan kaikki helposti saatavilla. Tosin siinä itse arvostan enemmän leveyttä kuin korkeutta, jääkaapin sisältö on siinä naaman korkeudella muutamalla hyllella näkyvissä, siksi otin tuollaisen 90cm french-doorin enkä varsinaista side-by-sidea. Minulla oli siis aikaisemmin 120cm Huurteen "kotikylmiö" (eli nykyinen Festivo) niin sen kanssa tottui nauttimaan tuosta jääkaapin leveydestä.
Oli A_SA:n viestistä tuo täysikokoinen. Hän siis kirjoitti että semmoista halusivat aluksi. Sillä kysyin.
 
Jep, ei ole parvi meikäläistä varten. Kerää vaan tavaraa ja vaikesti saatavilla. Pitkänä en myöskään halua paukutella päätäni siellä. Korkeat huoneet myös mieleisiä.

Parhaat valinnat pyritään nyt näillä tiedoilla ja taidoilla tekemään. Hyviä vinkkejä ja ideoita täältäkin jo saanut!
Tarvittaessa sitten muokataan, jos tulee huti. Eli liikaa ei jaksa näistäkään ressata. Onneksi Ikealaiset suht helppo muuttaa.


Komentokeskus :comp:, eli pöytäkonesetti. Täältä otan mallia.

Laitan alle nopean Paint-päivityksen tilasta. Pöytäkone tulee tosiaan makuuhuoneeseen, mutta olohuoneeseen jätetään varaus etätyöpisteelle. Näin saadaan tilaa sohvalle.

Makuuhuoneessa oikealla puolella on naapuri. Samoin on myös vasemmalla puolella, mutta siinä vaihtuu talo, joten seinissä enemmän tavaraa.

Jos laittaisi parit ensimmäiset liukuovet peileillä ja rauhoittaisi sängyn kohdan jollain matta/puupinnalla?

Kodinhoitokaapin takana on onneksi naapurin kylpyhuone, niin ei suoraan makuuhuoneeseen jytise pesut. Aika hiljaisia nuo uudet koneet tosin ovat.

Pohja 2 - kalusteilla.jpg
Tässä miten ton tekisin itselle, hyväksytään toi pesukonetormi tohon, kun on jo sinne laitettu :) :
-keittiön nurkkaa mikrolle paikka n. 45-asteen kulmaan. Päälle mulle umpinainen kulmakaappi (pianosaranoin tai 45-asteen kulmaan kaappi), sulle avohyllyt?
- olohuoneen puolelle kaapin verran lisää tilaa eli n. 40mm-600mm. lyhentäisin keittiötä tolla pitkällä sivulla kaapin verran.
Olohuone on oikeastaan ainut mikä tossa, jää "Kompromissiksi"
- Mh-ovi 09-levyisenä (kaventaen nykyisestä umpipeilillä). n.50mm päästä tosta nykyisestä MH:n oik.puoleisesta seinästä. (eli aukkoa siirretään)
-kaikki lisätila keittiössä käyttöön eli 60-60 pakastin-kylmiö paripeilioveen kiinni.
=> mikron ja pakastin-kylmiön väliin jää tilaa kahvinkeittimelle.
- Toi keskipöytä tuohon missä se on pyörillä tai ilman.

Miettisin vielä lieden paikkaa lähemmäs nurkkaa, jotta liesituuletin imee myös mikron tuoksut.

MH:ssa
-komeroseinä (peiliovin, antaa tilan tuntua huoneeseen) vasemmalle seinälle
- naapuria vasten tekisin 42mm peltiranka +13mm kipsilevy seinän, (väliin ehkä 30mm min villa) elastisesti tiivistäen (maalaten sen vihreäksi, hyvä väri siinä silmät lepää) sen alle saa kätevästi kaikki sähköt ja sänkyn päälle kytkimet mistä voi katkaista huoneen valot ja lukuvalot)

Sängyn paikka toiselle seinälle vastaavaan paikkaan. Pyörä ja tietokone mahtuvat kuvan mukaisesti.

Sen verran tekisin tarkistusta naapurin kanssa, että selvittäisin miten äänet nyt kuuluvat.
Mutta olen lähes 100-varma (sulla oli toi komerokin siitä), että tossa on rapattu 75mm tiili+ ilmarako +75mm tiili +rappaus. Eli seinä on ääniteknisesti paljon parempi kuin mitä jos se olisi ns. kananpaska (Lugino) seinä.

Sinun kannalta hyvää tässä on se, että saat kumppanisi kanssa tehdä ne oikeat valinnat teille :)
 
Viimeksi muokattu:
Miettisin vielä lieden paikkaa lähemmäs nurkkaa, jotta liesituuletin imee myös mikron tuoksut.

Ei nuo uudet mikrot mitään haise ellet jätä sitä puhistamatta pariks kuukaudeks :p Lisäks en tunne ketään joka laittais liesituulettimen erikseen päälle siks aikaa kun mikro hurisee. Ihan turhaa hössötystä että mikrosta jotain ihmeempiä käryjä tulis.
 
Ei nuo uudet mikrot mitään haise ellet jätä sitä puhistamatta pariks kuukaudeks :p Lisäks en tunne ketään joka laittais liesituulettimen erikseen päälle siks aikaa kun mikro hurisee. Ihan turhaa hössötystä että mikrosta jotain ihmeempiä käryjä tulis.
Noissa vanhoissa taloissa on painovoimainen ilmanvaihto. Enkä käyttänyt muistaakseini sana "haisee", vaan tuoksuu.
Kun ruokaa kuumentaa mikrossa siitä vapautuu tuoksuja. Huomaat sen ainakin, jos asut painovoimaisesti ilmastoidussa talossa ja tulet ulkoa huoneeseen, jos jokin aika sitten on mikrolla ruokaa lämmitetty.

Tuoksu tulee siis ruuasta ei huonosti puhdistetusta (onko niitä edes) mikrosta.
 
Noissa vanhoissa taloissa on painovoimainen ilmanvaihto. Enkä käyttänyt muistaakseini sana "haisee", vaan tuoksuu.
Kun ruokaa kuumentaa mikrossa siitä vapautuu tuoksuja. Huomaat sen ainakin, jos asut painovoimaisesti ilmastoidussa talossa ja tulet ulkoa huoneeseen, jos jokin aika sitten on mikrolla ruokaa lämmitetty.

Tuoksu tulee siis ruuasta ei huonosti puhdistetusta (onko niitä edes) mikrosta.

Täällä just painovoimanen ilmanvaihto huippuimurilla ja hyvin poistuu normaalilla keittiön ilmanvaihdolla. Täällä tosin tuo huoneiston poistoilmaventtiili sijaitsee keittiössä. Jos meinaat normaalia ruuan tuoksua niin voihan sitä syyä vaikka kylmänä niin ei tuu mitään tuoksuja.
 
Olipahan pari päivää. Kolmen huoneen ilmansulku, eteisen lautakoolaus + lastulevyt päälle. Niin ja tein myös sähkökeskukselle paikan. (Kipsi seinään palosuojaksi)

Pitäisikö sitä väkertää joku väliaikainen pukki tuohon lastulevyjen sahaamiseen? On meinaan alaselkä mallia jumissa tuosta lattialla sahaamisesta. Pari kuvaa:

BF7F6DF8-6FB6-4EA0-A501-F20133DF0737.jpegE37C9313-4447-4706-B6E2-529E19456FA6.jpeg
Olisi pitänyt laittaa paremmin suoraan tuo ensimmäinen levy. Eihän sitä siinä tohinassa älynnyt. Onneksi sentään koolaukset onnistui ja levyt ovat sen tärkeimmän osalta jiirissä. Vähän tuo sitten vaikeuttaa muuta asuntoa levyttäessä. Aika näyttää kuinka paljon. Mukava kun saa ”uutta pintaa” viimein tehdä.

Pari sanaa tuosta lahovaurioista, joista oli tuossa männäviikolla juttua. Eli 2/3 hirsistä uusiksi. Niskat tehdään uusiksi kertopuusta. Se yksi hirsi saa jäädä kun terve on, mutta se ei tule olemaan uuden lattian kanssa tekemisissä. Alimmaiseksi tulee se kivilevy. Työnjohtaja olisi tuulensuojan kannalla, mutta koska aikaisemmin pelti on ollut ”palosuoja”, niin ei halua käyttää ”helposti syttyvää” ainetta, jotta ei tule myöhemmin sanomista.
 
Olipahan pari päivää. Kolmen huoneen ilmansulku, eteisen lautakoolaus + lastulevyt päälle. Niin ja tein myös sähkökeskukselle paikan. (Kipsi seinään palosuojaksi)

Pitäisikö sitä väkertää joku väliaikainen pukki tuohon lastulevyjen sahaamiseen? On meinaan alaselkä mallia jumissa tuosta lattialla sahaamisesta. Pari kuvaa:

BF7F6DF8-6FB6-4EA0-A501-F20133DF0737.jpegE37C9313-4447-4706-B6E2-529E19456FA6.jpeg
Olisi pitänyt laittaa paremmin suoraan tuo ensimmäinen levy. Eihän sitä siinä tohinassa älynnyt. Onneksi sentään koolaukset onnistui ja levyt ovat sen tärkeimmän osalta jiirissä. Vähän tuo sitten vaikeuttaa muuta asuntoa levyttäessä. Aika näyttää kuinka paljon. Mukava kun saa ”uutta pintaa” viimein tehdä.

Pari sanaa tuosta lahovaurioista, joista oli tuossa männäviikolla juttua. Eli 2/3 hirsistä uusiksi. Niskat tehdään uusiksi kertopuusta. Se yksi hirsi saa jäädä kun terve on, mutta se ei tule olemaan uuden lattian kanssa tekemisissä. Alimmaiseksi tulee se kivilevy. Työnjohtaja olisi tuulensuojan kannalla, mutta koska aikaisemmin pelti on ollut ”palosuoja”, niin ei halua käyttää ”helposti syttyvää” ainetta, jotta ei tule myöhemmin sanomista.

Kipsilevytuulensuojahan on olemassa niin kyllä tuo ek-kipsilevyn olisi luullut ajavan saman asian, kunhan on asennettu tiiviisti ettei rakoja tuulelle jää. Sitähän käytetään palo-osastoinneissakin... Kai oot muistanu laittaa liimaa noihin pontteihin ja tuohon juoksujen päälle, muistaakseni niin opastettiin lattialastulevyn asennusohjeessa. Ja ruuveja pitää olla tarpeeksi jotta tulee jämäkkä. Tuo TelRakin teippi on muuten susikuraa ja luultavasti irtoaa itsestään.
 
Kun ruokaa kuumentaa mikrossa siitä vapautuu tuoksuja. Huomaat sen ainakin, jos asut painovoimaisesti ilmastoidussa talossa ja tulet ulkoa huoneeseen, jos jokin aika sitten on mikrolla ruokaa lämmitetty.
Tähän ongelmaanhan auttaa se, ettei syö niin pahaa ruokaa että sen lämmityksestä tulleet hajut häiritsevät. Ei mikroa varten tarvita lisäilmanvaihtoa.
 
Nyt on hyvää keskustelua keittiöistä. :tup: Itselläkin on keittiöremppa suunnitteilla, modernisoidaan 1999 valmistunut keittiö. U-malli tulee ja vielä kylmälaitteet omalle seinälleen "vapaasti seisovina" syvennykseen. Rouvalle pitää olla leipomistilaa ja kaikelle roinalle kaappitilaa. Mikroa ei integroida, koska integroidut mikrot on törkeän hintaisia. Tiskikoneen integroinnista ei ole lopullista päätöstä tehty.

Kylmälaitteet Lg:tä, koska hinta kohtuullinen ja varsinkin pakastimet isoja (pakastetilaa tarvitaan, kun tulee paljon poroa ja nautaa lähitilalta, koirille syötettäviä lihoja siellä myös säilötään). Uusiksi menisi myös lattia, värimaailmat ei vielä ole täysin selvillä. Toisaalta klassisen valkoinen tummanpuhuvalla työtasolla olisi varma valinta, mutta toisaalta tekisi mieli lähteä liikkeelle jollain puuviilukuviolla. Lattiat vaaleahkoiksi (ei kuitenkaan valkoisiksi), jottei tilasta tule ahtaan tuntuinen. Kaikesta elektroniikasta tulee teräksen väristä. Jonkinlainen pistorasiatorni pitänee upottaa niemekkeen takakulman seutuville.

Siinä pari kuvaa yhdestä näkemyksestä. "Kylmälaitekomerossa" vielä vanha side-by-side, eli kun sen vaihtaa erilliseen pakastimeen ja jääkaappiin, niin tilaa ei jää kuivakaapille ainakaan noin paljoa.

keittiö.jpg


keittiö2(1).jpg
 
Ei nuo kaikki integroitavat mikrot nyt niin kalliita ole.
Tuo Gramin versio on ainakin melko edullinen

Saa varmaan vielä hinnastakin pois kun kyselee tarjouksia. Integroitu mikro on aivan huippu kun ei jää koloja mihin menisi likaa ja käy siististi kaapiston aukkoon ilman että jää ulos törröttää.
Lisäks niitä on mukavampi käyttää kun ovat kiinteesti kiinni eivätkä heilu ja hytky samalla tavalla kuin normaalit mikrot.
 
Nyt on hyvää keskustelua keittiöistä. :tup: Itselläkin on keittiöremppa suunnitteilla, modernisoidaan 1999 valmistunut keittiö. U-malli tulee ja vielä kylmälaitteet omalle seinälleen "vapaasti seisovina" syvennykseen. Rouvalle pitää olla leipomistilaa ja kaikelle roinalle kaappitilaa. Mikroa ei integroida, koska integroidut mikrot on törkeän hintaisia. Tiskikoneen integroinnista ei ole lopullista päätöstä tehty.

Kylmälaitteet Lg:tä, koska hinta kohtuullinen ja varsinkin pakastimet isoja (pakastetilaa tarvitaan, kun tulee paljon poroa ja nautaa lähitilalta, koirille syötettäviä lihoja siellä myös säilötään). Uusiksi menisi myös lattia, värimaailmat ei vielä ole täysin selvillä. Toisaalta klassisen valkoinen tummanpuhuvalla työtasolla olisi varma valinta, mutta toisaalta tekisi mieli lähteä liikkeelle jollain puuviilukuviolla. Lattiat vaaleahkoiksi (ei kuitenkaan valkoisiksi), jottei tilasta tule ahtaan tuntuinen. Kaikesta elektroniikasta tulee teräksen väristä. Jonkinlainen pistorasiatorni pitänee upottaa niemekkeen takakulman seutuville.

Siinä pari kuvaa yhdestä näkemyksestä. "Kylmälaitekomerossa" vielä vanha side-by-side, eli kun sen vaihtaa erilliseen pakastimeen ja jääkaappiin, niin tilaa ei jää kuivakaapille ainakaan noin paljoa.

keittiö.jpg


keittiö2(1).jpg

Ehdottomasti kaikki integroitua jos uutta lähtee tekemään ja jos osa integroidaan (hella) niin kaikki ehdottomasti, integroitu mikro 200€ ei ole summa eikä mikään keittiöremontissa ja astianpesukone ei ero oikeastaan kuin nappien sijoituksella ja siihen ruuvataan vain levy päälle.

Harmi kun ei ole tuosta toiselta puolelta kuvaa, mutta siinä integroitu mikro ja jääkaappi+pakastin, toi keittiö jäi maksamaan 7k€ mikä sisältää kaiken, KAIKEN.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1510031006926.jpg
    FB_IMG_1510031006926.jpg
    76,8 KB · Luettu: 182
Ehdottomasti kaikki integroitua jos uutta lähtee tekemään ja jos osa integroidaan (hella) niin kaikki ehdottomasti, integroitu mikro 200€ ei ole summa eikä mikään keittiöremontissa ja astianpesukone ei ero oikeastaan kuin nappien sijoituksella ja siihen ruuvataan vain levy päälle.

Harmi kun ei ole tuosta toiselta puolelta kuvaa, mutta siinä integroitu mikro ja jääkaappi+pakastin, toi keittiö jäi maksamaan 7k€ mikä sisältää kaiken, KAIKEN.
Integroidut kylmälaitteet jää varmaan asentamatta, koska valinnanvaraa on todella vähän ja vaatimukset tiukat. Mistä tuo keittiö on? Parman hinta on seitsemän tonnin hujakoilla ilman kylmälaitteita ja vanhalla tiskikoneella. Mutta nyt kun vähän on tullut katseltua muualtakin noita kodinkoneita, niin jo liesituulettimessa, keittolevyssä ja uunissa säästää 600€ kun tilaa Rde:ltä. Saksasta ehkä vielä halvemmalla, mutta en oikein tiedä saksalaisia kodinkoneita myyviä sivustoja.
 
Integroidut kylmälaitteet jää varmaan asentamatta, koska valinnanvaraa on todella vähän ja vaatimukset tiukat. Mistä tuo keittiö on? Parman hinta on seitsemän tonnin hujakoilla ilman kylmälaitteita ja vanhalla tiskikoneella. Mutta nyt kun vähän on tullut katseltua muualtakin noita kodinkoneita, niin jo liesituulettimessa, keittolevyssä ja uunissa säästää 600€ kun tilaa Rde:ltä. Saksasta ehkä vielä halvemmalla, mutta en oikein tiedä saksalaisia kodinkoneita myyviä sivustoja.

Ikea keittiö, kaikki koneet ikealta (Electrolux), pöytälevy Bauhaus ja se suurin mikä pudotti hintaa, kaikki tein itse, paitsi sähköt, mutta kaikki kodinkoneet ja vesipisteet on alkuperäisillä paikoilla niin ei tarvinnut sen kanssa kikkailla ja säästi paljon rahaa.
 
Ikea keittiö, kaikki koneet ikealta (Electrolux), pöytälevy Bauhaus ja se suurin mikä pudotti hintaa, kaikki tein itse.
Itse tekisin myös, koska tuossa meidän keittiön kokoluokassa asennuksen hinnaksi tulisi yli 2k€. Lisäksi löytyy kavereita, jotka ovat keittiöitä asennelleet ja aikoivat tulla jelppimään. Työtasojen hinnoissa on kyllä valtavat erot. Parmaan tulisi tasoille hintaa yli 1200€, kun Ikean suunnittelutyökalu antaisi niille hinnaksi vain kolmisen sataa. Toki Parma on valmiiksi sahattu (pl. Upotukset), mutta silti on kyllä vähän hintavan tuntoinen (ja Ikeasta en tiedä onko valmiiksi sahattu).

Ei tässä onneksi hirveä kiire ole, niin voi tutkia ja kilpailuttaa. Varmaan Kalustetukun keittiöstä pitää vielä pyytää tarjousta. Puustelli maksaa varmaan omaisuuden ja munuaiset vielä päälle. Ideko maksaisi melkein 20k€, siinä on jo kymppi liikaa.
 
Tähän ongelmaanhan auttaa se, ettei syö niin pahaa ruokaa että sen lämmityksestä tulleet hajut häiritsevät. Ei mikroa varten tarvita lisäilmanvaihtoa.
Tossa on vaan se huonoa, että sinulle maistuva ruoka ei haise, mutta puolisollesi joka ei siitä pidä se haisee.
Meillä näin, pienenä elämän ohjeena: "On mukavampi olla tossun alla kuin taivasalla" :)
Täällä just painovoimanen ilmanvaihto huippuimurilla ja hyvin poistuu normaalilla keittiön ilmanvaihdolla.
Täällä tosin tuo huoneiston poistoilmaventtiili sijaitsee keittiössä.
Niin, ja sinulla on koneellinen (ol. tehokas) poisto. A_SA:lla on erittäin todenäköistä, ettei huippuimuria ole. Eikä
liesituuletinta saa hormiin yhdistää (työntäisi muuten hänen keittiön hajut/tuoksut naapuriin).
=> aktiivihiilisuodattimella oleva liesituuletin käy tohon. Mitä lähempänä se on poistokohdetta sitä vähemmän aikaa sitä tarvitsee huudattaa.
Jos meinaat normaalia ruuan tuoksua niin voihan sitä syyä vaikka kylmänä niin ei tuu mitään tuoksuja.
:)
Toi onkin hyvä ajatus, säästyy vielä näin ollen tarpeettomaksi jäävän mikron hankkimiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: 119
Itse tekisin myös, koska tuossa meidän keittiön kokoluokassa asennuksen hinnaksi tulisi yli 2k€. Lisäksi löytyy kavereita, jotka ovat keittiöitä asennelleet ja aikoivat tulla jelppimään. Työtasojen hinnoissa on kyllä valtavat erot. Parmaan tulisi tasoille hintaa yli 1200€, kun Ikean suunnittelutyökalu antaisi niille hinnaksi vain kolmisen sataa. Toki Parma on valmiiksi sahattu (pl. Upotukset), mutta silti on kyllä vähän hintavan tuntoinen (ja Ikeasta en tiedä onko valmiiksi sahattu).

Ei tässä onneksi hirveä kiire ole, niin voi tutkia ja kilpailuttaa. Varmaan Kalustetukun keittiöstä pitää vielä pyytää tarjousta. Puustelli maksaa varmaan omaisuuden ja munuaiset vielä päälle. Ideko maksaisi melkein 20k€, siinä on jo kymppi liikaa.

Ikean kokopuu levyt on huonoja ainakin kuulopuheiden mukaan halkeaa helposti, muista materiaaleista en tiedä. Sahaamiseen riittää porakone ja pistosaha, tuossa mun keittiössä ei tullut kuin kolme pokki sahausta mikä hoidettiin pöytäsirkkelillä bauhaussissa (kuului silloin hintaan kun osti levyn heiltä) ja lieden aukon sahasin sitten pistosahalla vapaalla kädellä ohjeen mukaan.

Ikean keittiössä ainoa ero on se että joudut itse kasaamaan ne kaappien rungot, itse kasasin vedenkestävän liiman kanssa vielä niin ei tullut 7v aikana kertaakaa mitään ongelmia ja mistään ei tarvinnut koko aikana reklamoida.
 
Olipahan pari päivää. Kolmen huoneen ilmansulku, eteisen lautakoolaus + lastulevyt päälle. Niin ja tein myös sähkökeskukselle paikan. (Kipsi seinään palosuojaksi)

Pitäisikö sitä väkertää joku väliaikainen pukki tuohon lastulevyjen sahaamiseen? On meinaan alaselkä mallia jumissa tuosta lattialla sahaamisesta. Pari kuvaa:

BF7F6DF8-6FB6-4EA0-A501-F20133DF0737.jpegE37C9313-4447-4706-B6E2-529E19456FA6.jpeg
Olisi pitänyt laittaa paremmin suoraan tuo ensimmäinen levy. Eihän sitä siinä tohinassa älynnyt. Onneksi sentään koolaukset onnistui ja levyt ovat sen tärkeimmän osalta jiirissä. Vähän tuo sitten vaikeuttaa muuta asuntoa levyttäessä. Aika näyttää kuinka paljon. Mukava kun saa ”uutta pintaa” viimein tehdä.

Pari sanaa tuosta lahovaurioista, joista oli tuossa männäviikolla juttua. Eli 2/3 hirsistä uusiksi. Niskat tehdään uusiksi kertopuusta. Se yksi hirsi saa jäädä kun terve on, mutta se ei tule olemaan uuden lattian kanssa tekemisissä. Alimmaiseksi tulee se kivilevy. Työnjohtaja olisi tuulensuojan kannalla, mutta koska aikaisemmin pelti on ollut ”palosuoja”, niin ei halua käyttää ”helposti syttyvää” ainetta, jotta ei tule myöhemmin sanomista.
Hyvä, että homma etenee. Pukkit on nopea tehdä ja kokoontaitettavia saa kaupasta. Hyvä työasento nopeuttaakin hommia ja aiankin säästää selkää. Noihin teippauksiin en minäkään luottaisi => riittävä limitys ja sauman päälle /alle jotain
mitä vasten se puristuu tiiviisti. Ruuveilla kiinni laudat, eivät narise niin herkästi. Onhan teillä siellä kellarissä kesällä tuuletusluukut auki? Mitenkäs kävi niiden muiden lattioiden kanssa (avasitko niitä)?
 
Viemäri pitäs saada tästä siirrettyä lattian sisään ja seinän läpite. Kuva autotallista, jossa ollu aikanaan lavuaari tuolla kohti.
N. 15v sitten putki viety vieressä olevaan varastoon josta tehty alkeellinen kodinhoitohuone.
Tämä tila on tarkoitus alkaa remppaa kunnolliseksi.

Kuvassa tuo korkeempi betoni on siis valusokkeli, mahtaako tuosta voida mennä surutta vaan läpite.
Ali meneminen ei ainakaan ole mahdollista, koska viemäriin jää mutka.
Mietinnässä on myös jos tekis khh yhteyteen pienen vessan. Tästä mutkasta ei olis kun n. 1-1,5m 110mm viemäriin, johon pääsisi autotallin lattian kautta käsiksi.

Kiva kun jätetty sokkelin muottilauta tuonne autotallin lattian ja sokkelin väliin.

133088824_10224087845964809_7719475774363690297_o.jpg
 
@Miro.Simounen
Joskus aikoinaan noi muottilaudat saatettiin jättää purkamatta, ajateltiin että sinne ne sitten aikanaa lahoaa...

Jos toi betoni on kantava palkki (miltä se vähän näyttää) tohon kohtaan ei pitäisi reikää siihen tehdä (siinä on silloin paljon leikkausta/ niitä varten teräksiä). Muuten vähän vaikeaa sanoa, kun ei tiedä mitä varten se on tehty. Oletan myös, että se alkaa tosta sivuseinästä.
 
Integroidut kylmälaitteet on merkittävästi pienempiä tilavuudeltaan, plus se takaa putsaus on monesti aika työlästä. Tiskarit lienee jo siedettäviä, kun useimmissa on se tilatieto lattiaan heijastettuna.
 
Itse tekisin myös, koska tuossa meidän keittiön kokoluokassa asennuksen hinnaksi tulisi yli 2k€. Lisäksi löytyy kavereita, jotka ovat keittiöitä asennelleet ja aikoivat tulla jelppimään. Työtasojen hinnoissa on kyllä valtavat erot. Parmaan tulisi tasoille hintaa yli 1200€, kun Ikean suunnittelutyökalu antaisi niille hinnaksi vain kolmisen sataa. Toki Parma on valmiiksi sahattu (pl. Upotukset), mutta silti on kyllä vähän hintavan tuntoinen (ja Ikeasta en tiedä onko valmiiksi sahattu).

Ei tässä onneksi hirveä kiire ole, niin voi tutkia ja kilpailuttaa. Varmaan Kalustetukun keittiöstä pitää vielä pyytää tarjousta. Puustelli maksaa varmaan omaisuuden ja munuaiset vielä päälle. Ideko maksaisi melkein 20k€, siinä on jo kymppi liikaa.

Hyviä asentajia saattaa löytää kyllä edullisemminkin. Esimerkiksi meillä töissä asentaa uusiin asuntoihin kalusteet Smartup Grupp Oü. Virolaisia kavereita ja työn jäljestä en ole löytänyt mitään valitettavaa 50 asunnon jälkeen. Kahdelta mieheltä menee 10 asunnon eteisen -ja makuuhuoneiden kaappejen + keittiökalusteiden asentamiseen 4 päivää. Vaikka laskisi tunnille hintaa 50€ (jota se ei ole) ei ihan hirveää kustannusta per asunto tule.
 
Hyvä, että homma etenee. Pukkit on nopea tehdä ja kokoontaitettavia saa kaupasta. Hyvä työasento nopeuttaakin hommia ja aiankin säästää selkää. Noihin teippauksiin en minäkään luottaisi => riittävä limitys ja sauman päälle /alle jotain
mitä vasten se puristuu tiiviisti. Ruuveilla kiinni laudat, eivät narise niin herkästi. Onhan teillä siellä kellarissä kesällä tuuletusluukut auki? Mitenkäs kävi niiden muiden lattioiden kanssa (avasitko niitä)?
On limitys 20cm ja niiteillä kiinni. Teippi on vain lisänä. Mulla on kahta teippiä. Toinen tuota telrakia, käytin sitä enimmäkseen levyjen alle jäämään, mutta näköjään sitä tuli myös seinille. Täytyy laittaa vielä uusiksi nuo seinien nostot niiltä osin kun on telrakia. Se toinen tavara on kyllä selkeästi parempaa, en nyt merkkiä muista kuollaksenikaan.

En ole vielä avannut lattioita. Katsotaan sitä sitten kun saa vähän pintaa lisää. Välipäivinä tarkoitus saada sähkökaappi siirrettyä asentajan toimesta. Lisäksi on oh+k koolaus ja levytys. Sitten tuleekin keittiön tilaus sen jälkeen seinien koolaus, sähköjen vetäminen, eristys, ilmansulku ja levytys. Siinä sitä jo riittääkin hetkeksi.
 
Kipsilevytuulensuojahan on olemassa niin kyllä tuo ek-kipsilevyn olisi luullut ajavan saman asian, kunhan on asennettu tiiviisti ettei rakoja tuulelle jää. Sitähän käytetään palo-osastoinneissakin... Kai oot muistanu laittaa liimaa noihin pontteihin ja tuohon juoksujen päälle, muistaakseni niin opastettiin lattialastulevyn asennusohjeessa. Ja ruuveja pitää olla tarpeeksi jotta tulee jämäkkä. Tuo TelRakin teippi on muuten susikuraa ja luultavasti irtoaa itsestään.

Liimaa on kyllä asennusohjeen mukaisesti. :)

Ruuveja laitoin 15-20cm välein. Käytännössä tuossa on 60cm levy, niin 3kpl/levy/juoksu.
 
Viemäri pitäs saada tästä siirrettyä lattian sisään ja seinän läpite. Kuva autotallista, jossa ollu aikanaan lavuaari tuolla kohti.
N. 15v sitten putki viety vieressä olevaan varastoon josta tehty alkeellinen kodinhoitohuone.
Tämä tila on tarkoitus alkaa remppaa kunnolliseksi.

Kuvassa tuo korkeempi betoni on siis valusokkeli, mahtaako tuosta voida mennä surutta vaan läpite.
Ali meneminen ei ainakaan ole mahdollista, koska viemäriin jää mutka.
Mietinnässä on myös jos tekis khh yhteyteen pienen vessan. Tästä mutkasta ei olis kun n. 1-1,5m 110mm viemäriin, johon pääsisi autotallin lattian kautta käsiksi.

Kiva kun jätetty sokkelin muottilauta tuonne autotallin lattian ja sokkelin väliin.

133088824_10224087845964809_7719475774363690297_o.jpg

Ilmeisesti tuossa jonkin sortin korkoeroa asuntojen lattioiden välillä? Ei kantavia sokkeleita saa tosiaan särkeä joten taitaa olla ainut vaihtoehto tuo ali meneminen ja mutkan teko toiselle puolelle, mutta ei nää kuvasta mitä tuolla muottilaudan alla on. Muottilautoja ei sais jättää tuolleen kun ne alkaa homehtumaan eloperäisenä materiaalina.
 
Ilmeisesti tuossa jonkin sortin korkoeroa asuntojen lattioiden välillä? Ei kantavia sokkeleita saa tosiaan särkeä joten taitaa olla ainut vaihtoehto tuo ali meneminen ja mutkan teko toiselle puolelle, mutta ei nää kuvasta mitä tuolla muottilaudan alla on. Muottilautoja ei sais jättää tuolleen kun ne alkaa homehtumaan eloperäisenä materiaalina.

Korkoeroa on tosiaan, autotallin lattia on luonnollisesti huomattavasti matalammalla kuin asuntilat. se ero näkyy tosiaan tossa.

Ali meneminen vaatii vaan vähän enemmän autotallissa lattian avaamista, mutta se sinäänsä ei ole pahaa hommaa.
 
Korkoeroa on tosiaan, autotallin lattia on luonnollisesti huomattavasti matalammalla kuin asuntilat. se ero näkyy tosiaan tossa.

Ali meneminen vaatii vaan vähän enemmän autotallissa lattian avaamista, mutta se sinäänsä ei ole pahaa hommaa.

ok, sit suosittelen menemään ali. Avaa vaan suosiolla tarpeeks että mahtuu työskentelemään niin ei voi mennä mönkään.
 
Korkoeroa on tosiaan, autotallin lattia on luonnollisesti huomattavasti matalammalla kuin asuntilat. se ero näkyy tosiaan tossa.

Ali meneminen vaatii vaan vähän enemmän autotallissa lattian avaamista, mutta se sinäänsä ei ole pahaa hommaa.
No vähän joo vaatii. Jos tuo on tosiaan paikallavalettu sokkeli, niin se ulottuu routarajan alapuolelle, eli johonkin reiluun metriin.
Piikkaat vaan siihen sokkelin yläreunaan putkenmentävän kolon ja se on siinä.
 
No vähän joo vaatii. Jos tuo on tosiaan paikallavalettu sokkeli, niin se ulottuu routarajan alapuolelle, eli johonkin reiluun metriin.
Piikkaat vaan siihen sokkelin yläreunaan putkenmentävän kolon ja se on siinä.
Kyllä toi palkilta näyttää (alla on selvä rako), joten aika huono ohje. Palkkiin ei pidä mennä reikiä tekemään, ellei todella ymmärrä mitä /mihin kohtaan sitä on tekemässä. Jos toi sokkelipalkki päättyy kuvassa näkyvään seinään, reiän teko siihen on huono idea, puhumattakaan että teräksiä alkaa katkomaan. Minustakin kaivaminen sen alta on paras tapa tässä edetä (näytti viemäri menevän autotallissa riittävän syvälle).
 
No vähän joo vaatii. Jos tuo on tosiaan paikallavalettu sokkeli, niin se ulottuu routarajan alapuolelle, eli johonkin reiluun metriin.
Piikkaat vaan siihen sokkelin yläreunaan putkenmentävän kolon ja se on siinä.

No ei tod ole metriä syvällä, tämä on väliseinän sokkeli. Lienee 40cm lähempänä totuutta.
 
Ylempi valu on sitä palkkia tai mikä onkaan. Ylempänä näkyy siis alaohjauspuu jonka tasolla on toisen tilan lattia.
IMG_20201228_191756.jpg
IMG_20201227_211428.jpg

Ei näy nouseeks tuo viemäri suoraan alhaalta vai tuleeks tuolta sivusta, mut avaat tosta ympäriltä vähän lisää, sit katkaset viemärin sen verran alhaalta että saat siihen sopivan mutkan. Sit suoraan tosta palkin alta missä rako ja toiselta puolelta sit mutkalla suoraan ylöspäin seinän vierestä about. Pitää toki avata sieltä toiseltakin puolelta jotta sinne saa mutkan ja suoran putken ylöspäin laitettuu...
 
Ei näy nouseeks tuo viemäri suoraan alhaalta vai tuleeks tuolta sivusta, mut avaat tosta ympäriltä vähän lisää, sit katkaset viemärin sen verran alhaalta että saat siihen sopivan mutkan. Sit suoraan tosta palkin alta missä rako ja toiselta puolelta sit mutkalla suoraan ylöspäin seinän vierestä about. Pitää toki avata sieltä toiseltakin puolelta jotta sinne saa mutkan ja suoran putken ylöspäin laitettuu...

Luonnollisesti lähtee suoraan jatkamaan, mutta en ole avannut vielä niin epäilen tuossa ihan vieressä olevan mutkaa jo alas päin. n.1m päässä on kuitenkin jo 110 viemärilinja niin pakko tuon on lähteä todella läheltä jo alas. Toi 110mm linja menee jo paljon alempana.

Edit. Suoraanhan se jatkaa tietysti. Varmaan tippuu vasta 110mm kohdalla. Eli 110cm pitää avaa lattiaa.
IMG_20201228_220111.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mites tällasia saumoja kannattaisi lähteä laittamaan umpeen? Teknisen tilan katon rajassa ja siisteydellä ei niin väliä, tarkoitus vaan yrittää parantaa äänieristystä. Pahimmillaan sentin verran rakoa. Ekan kuvan oikeassa reunassa olevassa kotelossa on mm. viemärin tuuletusputki katolle joten siellä on aika paljon tyhjää takana. Saumanauha alle ja tätä päälle?
1.jpeg
2.jpeg
 
Mites tällasia saumoja kannattaisi lähteä laittamaan umpeen? Teknisen tilan katon rajassa ja siisteydellä ei niin väliä, tarkoitus vaan yrittää parantaa äänieristystä. Pahimmillaan sentin verran rakoa. Ekan kuvan oikeassa reunassa olevassa kotelossa on mm. viemärin tuuletusputki katolle joten siellä on aika paljon tyhjää takana. Saumanauha alle ja tätä päälle?
1.jpeg
2.jpeg

Mitä jos laittais vaan elastista uretaania? se ainakin parantaa äänieristystä ja joustaa sen verran että sallii noiden levyjen liikkeet. Näyttää niin isolta kololta että voi olla vaikee saada täyteen tuollaisella tuubikamalla.
 
Ehdotuksia millä maalaisi kiinteiden vaate-/säilytyskaappien ovet? Niin ja tietysti myös ylä- ja alasokkelit, pitäisi vaan tutustua miten nuo saisi järkevästi irti. Kahdessa makkarissa ja eteisessä on tuollaiset pyökinvärisillä ovilla varustetut säilytyskaapit ja tuosta väristä on kyllä aika ajanut ohi eikä ne oikein sovi muuhun sisustukseen, kun muualla on lähinnä vaaleita sävyjä. Saranat noissa on Puustellin, joten olettaisin että myös ovet ja rungot ovat Puustellia. Olisikohan pinta viilua? Tuollaista puukuviota/puunsyytä jäljittelevää se on.

Onkohan tuota mahdollista saada maalattua niin, että tuo pintakuviointi jäisi näkyviin? Kevyt hionta ja jotain hyvin tarttuvaa maalia? Ei toki siis haittaa vaikka pinta tulisi sileäksi, kunhan lopputulos on siisti ja kestävä. Ovet on siistissä kunnossa, ainoastaan väri ei miellytä.

Eikä ole siis tarkoitus näin sydäntalvella alkaa puuhastella, vaan vasta keväällä/kesälomalla, mietin vain vaihtoehtoja valmiiksi.
 
Olen miettinyt keittiön pintojen uusimista. Muutokseen kuuluisi välitilan uusiminen, ylä- ja alasokkeleiden maalausta ja kaapin ovien uusimista sekä tasojen uusiksi laittamista. Kaikki muu on kohtuullisen selkeää, mutta ovet on pienoinen kysymysmerkki. Tarkoitus on siis nostaa asumismukavuutta käyttämättä aivan hurjana rahaa muutokseen. Tästä syystä en uusi kaapistoja kokonaisuudessaan. Kaapistojen ongelma on kuitenkin se, että ne ei ole nykystandardien levyisiä ja korkuisia. Uusia ovia ei siis löydy mistään valmiina vaan ovet joutuisi teettämään. Onko kellään kokemusta ovia tekevistä firmoista ja ehdotuksia sopivista firmoista. Saako ovet oikeasti oikean kokoisina ja saranoiden paikat oikeilla kohdilla, jos tilaa netistä joltain mittatilausovia tekevältä pajalta.
 
Orak. Mieti vielä haluatko esim. Alakaapit vai alaosiin mieluummin vedettävät laatikot. Tällöin alakaapit kannattaa uusia runkoineen päivineen, ja saat taas tämän ajan vakiomuotoiset ja mittaiset kaapit. Saranoiden sijoittelu on yleensä yllätyksiä tuottava asia, vaikka kaappien mitat olisivat samat. Tähän kannattaa myös pistää hetki mietintää.
 
Orak. Mieti vielä haluatko esim. Alakaapit vai alaosiin mieluummin vedettävät laatikot. Tällöin alakaapit kannattaa uusia runkoineen päivineen, ja saat taas tämän ajan vakiomuotoiset ja mittaiset kaapit. Saranoiden sijoittelu on yleensä yllätyksiä tuottava asia, vaikka kaappien mitat olisivat samat. Tähän kannattaa myös pistää hetki mietintää.
Pointti tässä ajatuksessa on se, että olemme etsimässä uutta taloa / asuntoa, mutta tiedostamme siinä menevän varmasti aikaa. Olemme kuitenkin totaalisen kyllästyneitä kaappien oviin, jotka ovat ajansaatossa ottaneet itseensä altaiden alla roiskuneesta vedestä ja muuallakin tavalla tai toisella. Emme rupea runkoja vaihtamaan ja emme tee tätä myöskään myyntiä ajatellen. Tämä on nyt todennäköisin malli, koska remonttiin meneviä rahoja tuskin asunnon hinnassa saadaan takaisin, joten emme näe suuremmassa remontissa järkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Viestejä
4 876 954
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom