Kodin rempat(DIY)

Luonnollisesti lähtee suoraan jatkamaan, mutta en ole avannut vielä niin epäilen tuossa ihan vieressä olevan mutkaa jo alas päin. n.1m päässä on kuitenkin jo 110 viemärilinja niin pakko tuon on lähteä todella läheltä jo alas. Toi 110mm linja menee jo paljon alempana.

Edit. Suoraanhan se jatkaa tietysti. Varmaan tippuu vasta 110mm kohdalla. Eli 110cm pitää avaa lattiaa.
IMG_20201228_220111.jpg

Näyttää ihan 50mm viemäriltä. Vaihdat 75mm viemäriin koska maahan laatan alle ei saa laittaa (nykyään) 50mm viemäriä.
 
Näyttää ihan 50mm viemäriltä. Vaihdat 75mm viemäriin koska maahan laatan alle ei saa laittaa (nykyään) 50mm viemäriä.
Ihan vaan miellenkiinnosta mistä päättelit ton paksuuden? Jos tota seinässä olevaa putkea vertaa imurin letkuun...
niin mun arvaus olisi 75mm putki :-) Laittiassa olevaan verrattaessa samaa mieltä, (mutta siinä voi olla optinen harha)
Muuten eikös sitä saa vanhaa paksuuttakin käyttää jos ei kokonaan uusi? Toki 75mm muuten parempi.
 
Näyttää ihan 50mm viemäriltä. Vaihdat 75mm viemäriin koska maahan laatan alle ei saa laittaa (nykyään) 50mm viemäriä.

Hienosti veikattu hermanni, kyllä siellä 75mm putki majailee. Tarkotus on laittaa 110 tilalle, jotta saa pöntölle valmiuden tuonne seinän taa.

Hieman on kaivuuhommia.
 

Liitteet

  • IMG_20201229_220615.jpg
    IMG_20201229_220615.jpg
    3,9 MB · Luettu: 159
Ehdottomasti kaikki integroitua jos uutta lähtee tekemään ja jos osa integroidaan (hella) niin kaikki ehdottomasti, integroitu mikro 200€ ei ole summa eikä mikään keittiöremontissa ja astianpesukone ei ero oikeastaan kuin nappien sijoituksella ja siihen ruuvataan vain levy päälle.
Muuten kyllä, mutta ainakin omasta mielestä sellaista 19 euron mikroa on niin helvetin kiva käyttää, kun ei tarvitse asetella kelloa ja kuunnella piippauksia.
 
Mitä jos ostaisit purettavan keittiön torista ja vaihat sen tilalle. Tuntuu aika pöhköltä ajatukselta alkaa teettää mittatilausovia epästandardiin keittiöön. Ovet normaalisti on varmaan 30% koko keittiön hinnasta ja ne rungot ehkä sen 20%. Mittatilauksena hinta varmaan nousee ainakin puoleen uuden keittiön hinnasta.
Kyllä tuollaisen 3000€ keittiönkin luulisi saavan hyvinkin myydessä takaisin.
Tuo postaamani U-keittiö maksaisi Ikean kalusteilla (sis. Altaan ja hanan, ei muita koneita) noin 3000€. Pidän tuota omaa keittiötä suhteellisen isona, eli ei varmaan paljoa enempää maksa monelle muullekkaan.
 
Olisikohan parempaa ketjua ollut mutta..

Tulipa tuollainen oiko / tasohöylä tilattua verstaalle, eiköhän tolla jotain tee? Mitään ammattivehkeitä ei kerta tarvitte..


Tarkotuksena puutavaran pintaa sileäks laittaa, terassikalusteiden pintoja ottaa kunnolla (tasasta pitää olla), tasotusta... kyllästyttää käsihöylällä ja hiomakoneella ottaa isompia projekteja.
 
Ihan vaan miellenkiinnosta mistä päättelit ton paksuuden? Jos tota seinässä olevaa putkea vertaa imurin letkuun...
niin mun arvaus olisi 75mm putki :) Laittiassa olevaan verrattaessa samaa mieltä, (mutta siinä voi olla optinen harha)
Muuten eikös sitä saa vanhaa paksuuttakin käyttää jos ei kokonaan uusi? Toki 75mm muuten parempi.

Passista ja imuriletun suhteilla, omat passit on aina ollut siinä 50mm leveitä ja jotenkin muistilin että noi isommat imuriletkut on noin 50mm.

50mm ei ole hyväksytty pohjalaatan alle. Käyttöalue B eli "rakennuksen sisällä pohjalaatan yläpuolella"

Hienosti veikattu hermanni, kyllä siellä 75mm putki majailee. Tarkotus on laittaa 110 tilalle, jotta saa pöntölle valmiuden tuonne seinän taa.

Hieman on kaivuuhommia.

Sorry, minun nimi ei ole hermanni mutta serkkuni on kyllä Hermanni.
 
Olisikohan parempaa ketjua ollut mutta..

Tulipa tuollainen oiko / tasohöylä tilattua verstaalle, eiköhän tolla jotain tee? Mitään ammattivehkeitä ei kerta tarvitte..


Tarkotuksena puutavaran pintaa sileäks laittaa, terassikalusteiden pintoja ottaa kunnolla (tasasta pitää olla), tasotusta... kyllästyttää käsihöylällä ja hiomakoneella ottaa isompia projekteja.


Näyttävästi oli poistunut malli myyjältä, joten peruuttivat tilauksen.. Ja monessa paikkaa loppunut nuo höylät, vasta keväällä myöhään saa?

Tulipa sitten tuollanen tilattua, ainakin väittää että varastossa olisi. Ei pöllömmältä vaikuta ainakaa?

 
Metabon jiirisirkkelin alkuperäinen 216mm terä vähän repii jos tekee tarkempia sahauksia, tuo taisi olla 40 hampainen 30mm keskireiällä. Jotain "hienompaa" terää tuohon pitäisi katsoa ja jättää tuo 40 hampainen karkeampiin hommiin. Onko kannatusta ostaa noita makitan tjsp kalliimpia teriä, vai tekeekö halvemmilla mitään? 60 hampaista näyttäisi olevan 45€:roon.
 
Eteisen uudistaminen kevääksi suunnitteilla, tarkoituksena vaihtaa kapeasta eteisestä normaalit komerot liukuovimalliseen ratkaisuun.

Samassa muutoksessa tarkoitus poistaa vanhat lattialaatat eteisestä ja asentaa vinyylilankku. Haasteena lattian kanssa on, että olohuoneen parketin ja eteisen laatan välillä on n. 2cm kynnys. Tuo ei tällä hetkellä häiritse mutta vinyylilankun kanssa tuo korotus voi tulla korkeammaksi.

Laattojen alla betonilattia, mutta eteisen lattiassa on luukku ryömintätilaan (johon täytyy olla pääsy). Lattian korotus valamalla menee siis melko vaikeaksi tuon luukun takia.

Onko tuohon mitään "helppoa" tapaa jolla lattiaa voisi korottaa esim jollakin levyllä? Vai kannattaako tuollaiset kikkailut unohtaa heti alkuunsa?
 
Eteisen uudistaminen kevääksi suunnitteilla, tarkoituksena vaihtaa kapeasta eteisestä normaalit komerot liukuovimalliseen ratkaisuun.

Samassa muutoksessa tarkoitus poistaa vanhat lattialaatat eteisestä ja asentaa vinyylilankku. Haasteena lattian kanssa on, että olohuoneen parketin ja eteisen laatan välillä on n. 2cm kynnys. Tuo ei tällä hetkellä häiritse mutta vinyylilankun kanssa tuo korotus voi tulla korkeammaksi.

Laattojen alla betonilattia, mutta eteisen lattiassa on luukku ryömintätilaan (johon täytyy olla pääsy). Lattian korotus valamalla menee siis melko vaikeaksi tuon luukun takia.

Onko tuohon mitään "helppoa" tapaa jolla lattiaa voisi korottaa esim jollakin levyllä? Vai kannattaako tuollaiset kikkailut unohtaa heti alkuunsa?

Ei kai siinä mitään periaatteellista ongelmaa ole laittaa vaikka lattialevyä betonin ja vinyylilankun väliin, ylimääräistä puuhastelua vaan. Ehkä sinne pitäisi laittaa sitten solumuovi tms ettei jää kolisemaan, sitten voikin todeta että lattilevy on liian paksu ja pitää olla jotain muuta...
 
Eteisen uudistaminen kevääksi suunnitteilla, tarkoituksena vaihtaa kapeasta eteisestä normaalit komerot liukuovimalliseen ratkaisuun.

Samassa muutoksessa tarkoitus poistaa vanhat lattialaatat eteisestä ja asentaa vinyylilankku. Haasteena lattian kanssa on, että olohuoneen parketin ja eteisen laatan välillä on n. 2cm kynnys. Tuo ei tällä hetkellä häiritse mutta vinyylilankun kanssa tuo korotus voi tulla korkeammaksi.

Laattojen alla betonilattia, mutta eteisen lattiassa on luukku ryömintätilaan (johon täytyy olla pääsy). Lattian korotus valamalla menee siis melko vaikeaksi tuon luukun takia.

Onko tuohon mitään "helppoa" tapaa jolla lattiaa voisi korottaa esim jollakin levyllä? Vai kannattaako tuollaiset kikkailut unohtaa heti alkuunsa?

Vinyylinlankut voi asentaa laattalattian päälle. Alle vaan joku tuplex ja eikun latomaan. Tämä pienentää samalla olohuoneen ja eteisen välistä kynnystäkin.
 
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
keittiöpohja.jpgkeittiö3dtoka.jpgkeittiö3deka.jpg
 
Tein tuossa syksyllä ite keittiörempan, muutama vinkki tulee mieleen:
  1. Jos mahdollista niin kannattaa nostaa uuni tai tiskikone ylemmäs, helpottaa arkea huomattavasti. Tätä en omaan keittiöön saanut mahdutettua, mutta sulla näyttää olevan tilaa. Sun suunnitelmassa laittaisin uunin ja mikron toiseen korkeaan kaappiin jos vain on vapaana.
  2. Apteekkarinkaappi tyyppinen mekanismi kannattaa laittaa ainakin toiseen korkeaan kaappiin, saa tehokkaasti käytettyä koko tilan.
  3. Noista kulmamekanismeista ottaisin sen mihin mahtuu enemmän tavaraa. Meillä tuollainen ulosvedettävä malli, muuten kätevä mutta liian vähän tilaa kaikille purkeille ja kattiloille.
  4. Keittotaso induktiomallia ja sellainen missä on slider-tyyppinen tehovalinta. Kalliimpi mutta käyttömukavuus paljon parempi kuin halvemmissa.
  5. Jättäisin sun suunnitelmassa joitain yläkaappeja pois ja korvaisin esim avohyllyllä, varsinkin jos liesituuletin on tuollaista mallia. Nyt etenkin kun kaikki on tummaa niin voi tulla aika tunkkaisen näköinen jos kaikki on pelkkää kaappia.
Liitteenä pari kuvaa omasta keittiöstä.
 

Liitteet

  • 20201208_085850.jpg
    20201208_085850.jpg
    3,6 MB · Luettu: 222
  • 20201208_085859.jpg
    20201208_085859.jpg
    2,8 MB · Luettu: 220
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
keittiöpohja.jpgkeittiö3dtoka.jpgkeittiö3deka.jpg

Muutamia omia huomioitani:

- laskutasoa on melko vähän pöytätasossa
- kaappeja on minusta liian paljon, tekee keittiöstä todella ahtaan oloisen ja tunkkaisen niinkuin edellinenkin totesi
- tiskikonetta ei kannata nostaa koska jo pöytätilaa on jo ennestään liian vähän, ellet saa sitä mahutettua noiden korkeiden kaappien tilalle. En kylläkään löytänyt koko tiskikonetta kuvasta.
- uuni ja mikro kannattaisi laittaa korkeeseen kaappiin päällekkäin tuohon vasemman puoleiseen korkeaan kaappiin.
- ruokapöydän ja kaapistojen välissä on aivan liian vähän tilaa. Tuolin taakse pitäisi saada jo yksistään 60cm+ ja koska toisella puolella on kaapisto minne olisi hyvä päästä vaikka joku istuisi pöydän ääressä niin tilaa pitäisi olla minimissään 80cm+, mieluusti 1m
- en ole aivan vakuuttunut tuosta jääkaapin paikasta, mutta ei ole nyt suoraan tarjota parempaakaan vaihtoehtoa. Nykyisellä paikallaan jääkaapit on liian hallitsevia tilassa, yksi mahdollinen paikka olisi vasempaan reunaan nurkkaan, mutta vaatisi jonkin verran muutoksia myös muuhun keittiöön. Myöskin yläkaappien poistaminen jääkaapin yläpuolelta voisi olla hyvä vaihtoehto jos jääkaapin paikkaa ei haluta vaihtaa.
- tuo ehdottamasi kulmakaappi on hyvä vaihtoehto. Tuollaisessa puhtaassa kulmakaapissa on se ongelma että se vaatii täsmälleen 90asteen nurkan ja jos siinä nurkassa on yhtään heittoa niin asennuksessa tulee olemaan ongelmia. Lisäksi tuollainen oikea kulmakaappi on melkoinen tilarohmu.
- tuolla kuvan mikron alla on jokin omituinen viritelmä, onko kuva kesken siltä osin? Vetolaatikostohan tuohonkin kohti kuuluisi ja pöytälevy jatkumaan loppuun asti
- ikkunaseinän ja kaapiston välissä outo hukkatila joka pitäisi saada käyttöön. Luultavasti riittää viimeisen kaapin vaihtaminen leveämpään. Kuvasti ei oikein näe tarkalleen miten ikkuna menee että vaatiiko se jotain tilaa auetakseen nurkasta jne.
 
Tuo ruokapöydän ympäristö ja tila kannattaa kyllä tosiaan hyvin katsoa ettei mene liian ahtaaksi. Se vaikuttaisi olevan sun keittiössä se haasteellisin osuus mikä sanelee monta juttua. Kompromisseja tulee pakosta, kannattaa yrittää miettiä mitkä on tärkeimpiä ja käytännöllisiä arjen ja tilan kannalta ja mitkä taas on vaan kivoja juttuja.

Esim oma keittiö sen verran pieni että piti tehdä kompromisseja laskutilan, säilytystilan ja jääkaapin koon osalta. Monta vedosta tein suunnitteluohjelmilla eri vaihtoehdoista, lopulta ratkaisu löytyi kun valittiin normaalia korkeampi jääkaappi-pakastin (yli 2m korkea, jossa normaalia isompi pakastin) ja iso kaappi korvattiin 40cm leveällä apteekkarikaappilla. Näin saatiin maksimoitua laskutila, säilytystila ja jääkaapin koko.

Näin yhtäkkiä tulee mieleen esim. Onko pakollista olla erillinen pakastin ja jääkaappi vai voiko esim olla side-by-side kaappi. Saisi lisätilaa ruokapöydän ympärille eikä olisi niin massiivinen?

Itse en näe tuota laskutason määrää ongelmana (mikäli siis korkeiden kaappien vieressä oleva musta osa on myös tasoa), tuossa on enemmän kuin tarpeeksi tasoa.
 
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
keittiöpohja.jpgkeittiö3dtoka.jpgkeittiö3deka.jpg
Sulle jää toi ruokapöytä epäkäytännöllisen kapeaksi 4-hengelle => mieti voitko luopua noista ikkunan viereisistä kaapeista pöydän leveydellä. Keittiössä tarvitaan kaappeja, joten korkeat yläkaapit täyttävät sitä toivetta. Keittiön muoto on vähän
hankala tiedä sitten toimisiko, pöytä seinään kiinni jääkaappeihin asti ja jääkaapit nurkkaan noiden korkeidenkaappien paikalle? Värit ovat makuasioita, mutta miettisin vaaleaa sävyä antaa aivan erilailla valoisuuden tunnetta tuollaiseen "putkikeittiöön".
 
Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.

Pohjapiirros_khh_viemärit.jpg
 
Makuasioita, mutta yläkaapit tuo keittiöön sitä yleensä tuikitarpeellista säilytystilaa ja toisekseen esim. avohyllyt vaatii huomattavasti enemmän siivoamista.
 
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.

Tuota värimaailmaa nyt miettisin ainakin vähän lisää. Tummat kaapit, tumma lattia ja tumma taso tekee tilasta kyllä melko synkän ja ahtaahkon. Vaihtaisin tuosta ainakin tason johonkin toiseen, esimerkiksi joku puulaminaattijäljitelmä tai puu. Instagramista ja pinterestistä löytää nopeesti paljon tummia keittiöitä, jos sieltä löytyy värien yhdistelyyn insipiraatiota. Lisäksi jos yrität saada soljumaan mustaa toisiinsa, niin sulla voi yhtäkkiä olla sielä kaikki hieman eri sävyä keskenään ellei tee sit tasoa samasta kuin kaapin rungot (nykyään mahdollista). Toki sellanen sileä musta laminaattitaso on ihan helvettiä pitää siistin, kun kaikki sormenjäljet ja tahrat oikein loistaa.
 
Metabon jiirisirkkelin alkuperäinen 216mm terä vähän repii jos tekee tarkempia sahauksia, tuo taisi olla 40 hampainen 30mm keskireiällä. Jotain "hienompaa" terää tuohon pitäisi katsoa ja jättää tuo 40 hampainen karkeampiin hommiin. Onko kannatusta ostaa noita makitan tjsp kalliimpia teriä, vai tekeekö halvemmilla mitään? 60 hampaista näyttäisi olevan 45€:roon.

Itsellä on ollut sekä "deuzer" teriä että "makita" teriä. Ei varmaan yllätä ketään että omasta mielestäni merkkiterät ovat olleet A) terävämpiä B) pitkäikäisempiä. Korvasin joskus Scheppach sahasta kovapalaterän (josta irtosi jokin kova pala hampaasta, koska oksa..) Deuzer terillä joista toinen oli kovapalaterä ja toinen "perus". Perusterällä lähdin tekemään ja sen sai heittää päivän päätteeksi menemään. 2"x4" kyllästetty ja 120x28 kyllästetty teki terästä selvää. Kovapalaterä kesti pidempään, mutta hampaistuksen ollessa sama kuin aiemman merkkiterän kanssa, jälki raaempaa. Tuo siinä on vieläkin paikallaan mutta ostin jo Makitan koneen tilalle. Katkes toinen jousi siitä Scheppachin palautus mekanismista ja terällä saa lähinnä listoja raastettua katki.

Joskus Makitan akku käsisirkkelillä (sellanen pieni) menin vaihtamaan terän kesken askartelun uuteen kun kolme hammasta oli katkennut (oksat, terä on ehkä 1,5mm ohkainen). En ollut huomannut merkittävää eroa leikakustehossa ennen vaihtoa. Mutta vaihdon jälkeen, ai että tuli nopeammin taas valmista. Jälki tosin oli lähes yhtä siistiä kuin vanhalla terällä.

Itse lasken sen verran raaka-aineille arvoa, että maksan mieluummin terästä, jotta saan kunnollisen - eikä tartte laittaa materiaaleja hukkaan. Siisti sahauslinja on itselleni tärkeä juttu.
 
Metabon jiirisirkkelin alkuperäinen 216mm terä vähän repii jos tekee tarkempia sahauksia, tuo taisi olla 40 hampainen 30mm keskireiällä. Jotain "hienompaa" terää tuohon pitäisi katsoa ja jättää tuo 40 hampainen karkeampiin hommiin. Onko kannatusta ostaa noita makitan tjsp kalliimpia teriä, vai tekeekö halvemmilla mitään? 60 hampaista näyttäisi olevan 45€:roon.

Iso ero noissa laadukkaimmissa terissä on se kauanko ne pysyy terävänä. Halvat terät voi mennä tylsäks jo muutamasta ajosta. Nuo laadukkaat sirkkelin teräthän eivät ole mitään kertakäyttöisiä vaan ne voidaan teroittaa uusiksi ja hampaitakin voi vaihtaa uusiin. Jo pelkästään ekologisuuden kannalta on kannattavampaa pitää huolto vanhasta terästä kuin aina hakea uusi. Isoin merkitys säilyvyyden kannalta on kuitenkin ettei puuterällä ajeta mitään tylsyttävää kuten kipsilevyjä/laminaattia eikä ajeta varsinkaan nauloihin. Ei tuo makita edes ole mitään markkinoiden kärkiteriä, mutta ihan laadukas terä on. Hampaiden määrä vaikuttaa merkittävästi repimiseen ja niitä kannattaa olla melko paljon jos haluaa siistiä jälkeä.

Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
keittiöpohja.jpgkeittiö3dtoka.jpgkeittiö3deka.jpg

Nyt kun katselin taas tuota kuvaa niin ehkä tuo pöytätaso tosiaan voi riittää, mutta ei sitä kyllä yhtään liikaa ole keittiössä joten en hassaisi sitä korotettuihin koneisiin. Yksi mahdollinen ratkaisu ruokapöytäongelmaan voisi olla pöydän kääntäminen 90astetta jolloin ainakin kolmelle paikalle saisi ihan ok tilaa. Jos jääkaapit saisi parempaan paikkaan niin ongelma ratkeaisi tällä ratkaisulla kokonaan. Tuon jääkaappien kohdalla olevan seinänpätkän voisi mahdollisesti purkaa kokonaan pois. Keittiöstä saa valoisamman jos laittaa pelkät yläkaapit vaalealla ja antaa alakaappien olla tummat. Seinien väri pitää olla mielellään myös vaalea.

Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.

Pohjapiirros_khh_viemärit.jpg

En ota isommin kantaa tuohon viemärisuunnitelmaan, minusta sitä kannattaisi näyttää ammattimiehelle ennenkuin tekee lisää että putkikoot on oikeanlaiset eikä mitään olennaista ole varmasti unohdettu. Viemärin tuuletuksen siirtäminen voisi olla järkevää. Kotelot on yleensä rumia ja vie arvokkaita neliöitä valmiiksi pienestä vessasta. Oletko miettinyt miten saat vietyä tuuletuksen katolle asti ja tiivistettyä läpiviennit höyrynsulusta ja kattopellistä? Saattaa olla haasteellista jälkikäteen. Oman käsityksen mukaan tuuletusputkessa tulisi välttää sivuttaismutkia jotta veto varmasti riittää, joten vanhaa läpivientiä ei välttämättä voi käyttää.
 
Iso ero noissa laadukkaimmissa terissä on se kauanko ne pysyy terävänä. Halvat terät voi mennä tylsäks jo muutamasta ajosta. Nuo laadukkaat sirkkelin teräthän eivät ole mitään kertakäyttöisiä vaan ne voidaan teroittaa uusiksi ja hampaitakin voi vaihtaa uusiin. Jo pelkästään ekologisuuden kannalta on kannattavampaa pitää huolto vanhasta terästä kuin aina hakea uusi. Isoin merkitys säilyvyyden kannalta on kuitenkin ettei puuterällä ajeta mitään tylsyttävää kuten kipsilevyjä/laminaattia eikä ajeta varsinkaan nauloihin. Ei tuo makita edes ole mitään markkinoiden kärkiteriä, mutta ihan laadukas terä on. Hampaiden määrä vaikuttaa merkittävästi repimiseen ja niitä kannattaa olla melko paljon jos haluaa siistiä jälkeä.

Tuli tuo 60 hampainen makita haettua. Nyt huomaa miten tylsä tuo vanha terä on ollut, aivan uskomaton ero sahauslaadussa ja sahausvoimassa. Pitää tehdä jigi ja terottaa tuo vanha terä kuntoon, minkähänlainen laikka tuohon terottamisen olis hyvä, vai menisköhän ihan timanttikovasimella liuku-jigin avulla.
 
Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.

Tuo kuvan mukainen hahmotelma jossa oletan noiden pyöreiden pallojen olevan lattiakaivoja(?) ei kyllä ole toimiva vaikka en LVI-suunnittelija olekkaan. Kuivakaivoja kannattaa lähtökohtaisesti välttää aina kuten myös 32mm viemäriputkia. Niiden kanssa ei tule muuta kun ongelmia ajan kanssa.
Uuden tuuletuksenkaan paikka ei ole tuolla minne olet piirtänyt, vaan ennemmin tuolla LTO kulmassa. Jos talossa harjakatto/ullakkotila, niin sieltä tuon tuuletuksen saisi varmaan käännettyä myös 45-ast kulmassa vanhan tuuletuksen kattoläpivientiin joka on ihan toimiva ratkaisu?

Mutta itse vetäisin rungon tuosta wc-pöntöstä oikealle kääntäen tuonne LTO-pisteelle ja liittäisin siihen sitten altaan ja lattiakaivot Y-haaralla ja 75mm viemärillä. Wc-pönttö sitten omalla 110 Y-haaralla. Jos tuo LTO-piste on ainoastaan LTO-koneen kondenssivedelle, niin tuot sieltä lattiasta sen 110 putken ylös, liität tippaveden sen kylkeen ja laitat päähän alipaineventtiilin?
Näinollen se toimii "varatuuletuksena" ja sen alipaineventtiilin irroittamalla pääsee vaikka koko runkolinjan huuhtelemaan suoraan.
 
Jos mahdollista niin kannattaa nostaa uuni tai tiskikone ylemmäs, helpottaa arkea huomattavasti. Tätä en omaan keittiöön saanut mahdutettua, mutta sulla näyttää olevan tilaa. Sun suunnitelmassa laittaisin uunin ja mikron toiseen korkeaan kaappiin jos vain on vapaana.
Ei oikein taivu mitenkään helposti. Pitäisi saada johonkin korkea kaappi lisää mutta se olisi pois työtasosta.
Apteekkarinkaappi tyyppinen mekanismi kannattaa laittaa ainakin toiseen korkeaan kaappiin, saa tehokkaasti käytettyä koko tilan.
Hyvä idea tuo apteekkarinkaappi. Kaappi nro 4 oli tarkoitus laittaa kuivatarvikkeita. Nyky kaapissa hukkuu hyllyn perälle tavaraa niin tuolla saisi ongelman poistettua.
Keittotaso induktiomallia ja sellainen missä on slider-tyyppinen tehovalinta. Kalliimpi mutta käyttömukavuus paljon parempi kuin halvemmissa.
Induktio tulossa. Saisikohan noita mitenkään fyysisillä näppäimillä. Tuskin? Olisi kaikkein varmin toiminnaltaan.
Jättäisin sun suunnitelmassa joitain yläkaappeja pois ja korvaisin esim avohyllyllä, varsinkin jos liesituuletin on tuollaista mallia. Nyt etenkin kun kaikki on tummaa niin voi tulla aika tunkkaisen näköinen jos kaikki on pelkkää kaappia.
Liesituulettimen kohtaa en onnistunut /osannut piirtää niin se pitää vielä miettiä. Sijainti kuitenkin tuossa kuten kuvassa. Avohyllyt voisi kyllä kieltämättä olla hyvä idea.
- laskutasoa on melko vähän pöytätasossa
Tässä ratkaisussa sitä on kuitenkin noin metrin enemmän kuin tällä hetkellä. Nykykeittiössä kaappi nro 21 täyskorkea ja lisäksi saan nyt mikron pois työtasolta. Liikaahan sitä ei tietenkään millään voi olla.
- tiskikonetta ei kannata nostaa koska jo pöytätilaa on jo ennestään liian vähän, ellet saa sitä mahutettua noiden korkeiden kaappien tilalle. En kylläkään löytänyt koko tiskikonetta kuvasta.
Tiskikone lattiatasolla nro 10. Vesipiste vieressä niin helpoin asentaa ilman kummempaa säätämistä tuohon.
- uuni ja mikro kannattaisi laittaa korkeeseen kaappiin päällekkäin tuohon vasemman puoleiseen korkeaan kaappiin.
Kaappi nro 4 tulee kuivatarvikkeet ja mahdollisesti se apteekkarin mekanismi. Eli ei siihen sovi uunit tai mikrot. Kaappeihin 5 ja 6 jotain ei niin tärkeää josta enemmän alla.
- ruokapöydän ja kaapistojen välissä on aivan liian vähän tilaa. Tuolin taakse pitäisi saada jo yksistään 60cm+ ja koska toisella puolella on kaapisto minne olisi hyvä päästä vaikka joku istuisi pöydän ääressä niin tilaa pitäisi olla minimissään 80cm+, mieluusti 1m
Tämä on ongelma kohta kyllä. Kaappi nro 4 mahtuu mittausten mukaan aukeamaan vaikka tuolilla istuisikin joku. Siksi siihen kuivatarvikkeet kun tarvitsee jatkuvasti. Kaappeihin 5 ja 6 siis jotain mitä harvemmin tarvitsee niin ei ole ongelma vaikka tuolit olisikin käytössä.
- en ole aivan vakuuttunut tuosta jääkaapin paikasta, mutta ei ole nyt suoraan tarjota parempaakaan vaihtoehtoa. Nykyisellä paikallaan jääkaapit on liian hallitsevia tilassa, yksi mahdollinen paikka olisi vasempaan reunaan nurkkaan, mutta vaatisi jonkin verran muutoksia myös muuhun keittiöön. Myöskin yläkaappien poistaminen jääkaapin yläpuolelta voisi olla hyvä vaihtoehto jos jääkaapin paikkaa ei haluta vaihtaa.
Periaatteessa voisi siirtää jääkaapin ja pakastimen tuonne vasempaan alanurkkaan jolloin saisi työtason tuohon jääkaappien paikalle. Saattaa tulla vaan liian ahdas tuosta tiskipöydän ympäristöstä tällä. Pitää tätä miettiä ja mittailla vielä. En ihan ymmärrä mitä hyötyä olisi poistaa yläkaapit jääkaapi ja pakastimen päältä? Jäisi vain turha hukkatila sinne.
- tuolla kuvan mikron alla on jokin omituinen viritelmä, onko kuva kesken siltä osin? Vetolaatikostohan tuohonkin kohti kuuluisi ja pöytälevy jatkumaan loppuun asti
Joo ei taipunut ikean ohjelmat tuohon tai sit en taaskaan vaan osannut. Eli työtaso toki jatkuu loppuun asti ja oli idea jättää tuonne avoin tila lattialle johon saa näppärästi koiran vesikupin ja ruuat pois jaloista.
- ikkunaseinän ja kaapiston välissä outo hukkatila joka pitäisi saada käyttöön. Luultavasti riittää viimeisen kaapin vaihtaminen leveämpään. Kuvasti ei oikein näe tarkalleen miten ikkuna menee että vaatiiko se jotain tilaa auetakseen nurkasta jne.
Lämpöpatterin putket seinällä ja "verhotangon peitelevy" katonrajassa. Täytyy se varmaan jollain levyllä vaa laittaa aukko umpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kuvan mukainen hahmotelma jossa oletan noiden pyöreiden pallojen olevan lattiakaivoja(?) ei kyllä ole toimiva vaikka en LVI-suunnittelija olekkaan. Kuivakaivoja kannattaa lähtökohtaisesti välttää aina kuten myös 32mm viemäriputkia. Niiden kanssa ei tule muuta kun ongelmia ajan kanssa.
Uuden tuuletuksenkaan paikka ei ole tuolla minne olet piirtänyt, vaan ennemmin tuolla LTO kulmassa. Jos talossa harjakatto/ullakkotila, niin sieltä tuon tuuletuksen saisi varmaan käännettyä myös 45-ast kulmassa vanhan tuuletuksen kattoläpivientiin joka on ihan toimiva ratkaisu?

Mutta itse vetäisin rungon tuosta wc-pöntöstä oikealle kääntäen tuonne LTO-pisteelle ja liittäisin siihen sitten altaan ja lattiakaivot Y-haaralla ja 75mm viemärillä. Wc-pönttö sitten omalla 110 Y-haaralla. Jos tuo LTO-piste on ainoastaan LTO-koneen kondenssivedelle, niin tuot sieltä lattiasta sen 110 putken ylös, liität tippaveden sen kylkeen ja laitat päähän alipaineventtiilin?
Näinollen se toimii "varatuuletuksena" ja sen alipaineventtiilin irroittamalla pääsee vaikka koko runkolinjan huuhtelemaan suoraan.

Kiitos mielipiteistä asiaan.

Ongelmahan tuon rungon vetämisessä on se että on yli 60cm syvällä lattian alla, joten aika savotta on vetää 110mm putki LTO alle vaan muutaman tipan takia ja omat y haarat kaikille.. Tämän takia 75mm putki altaalle ja khh kaivolle, ja siitä kuivakaivot. Näin selviää yhdellä syvemmällä roilolla.

Olisko jotain perustelua miksi tuuletusputken paikka ei olisi tuossa.. On tuosta parilla 15ast mutkalla vedettävissä katon läpivientiin.

Kuivakaivot on aika käteviä paikassa jossa vettä voi tulla pieniä määriä. Miksi 32mm putken kanssa tulee ongelmia? menee tukkoon vai? Mikä vika kuivakaivossa on? käytännössä kippo josta suora putki toiseen kaivoon? ei mitään liikkuvia yms osia.

Tuuletuskanavaa ei pysty millään vetään LTO koneen läpite.. Alipaineventtiilin käyttö sisätiloissa on ollut käsittääkseni kiellettyä jo vuosia, enkä moista paskan hajun sisään tuuttaajaa muutenkaan laittas. Tuuletusputkessa on "huuhtelua/rassausta" varten ihan oma paikka.
 
En ota isommin kantaa tuohon viemärisuunnitelmaan, minusta sitä kannattaisi näyttää ammattimiehelle ennenkuin tekee lisää että putkikoot on oikeanlaiset eikä mitään olennaista ole varmasti unohdettu. Viemärin tuuletuksen siirtäminen voisi olla järkevää. Kotelot on yleensä rumia ja vie arvokkaita neliöitä valmiiksi pienestä vessasta. Oletko miettinyt miten saat vietyä tuuletuksen katolle asti ja tiivistettyä läpiviennit höyrynsulusta ja kattopellistä? Saattaa olla haasteellista jälkikäteen. Oman käsityksen mukaan tuuletusputkessa tulisi välttää sivuttaismutkia jotta veto varmasti riittää, joten vanhaa läpivientiä ei välttämättä voi käyttää.

Kyllä on ajatus pyytää mielipide "ammattilaiselta" myös. Putken tiivistäminen ei ole ongelma, koska koko tila rempataan muuten täysin. Saan höyrysulkuun asiallisen läpiviennin ja katossa on valmiiksi jo läpivienti vanhalla putkella. Tokkopa tuo loiva 15-30ast mutka sitä tuulettumista estää, lämpö kyllä tuppaa nouseen ylöspäin. Toki varmasti 90ast kulmat kaittaa vetoa.
 
Näin yhtäkkiä tulee mieleen esim. Onko pakollista olla erillinen pakastin ja jääkaappi vai voiko esim olla side-by-side kaappi. Saisi lisätilaa ruokapöydän ympärille eikä olisi niin massiivinen?
Nykyinen jääkaappi pakastin yhdistelmä aina täynnä ääriään myöten joten sanoisin että on pakollista. Toisaalta on tuolla jo vuosia pärjätty tähän asti eli onko sittenkään...

Sulle jää toi ruokapöytä epäkäytännöllisen kapeaksi 4-hengelle => mieti voitko luopua noista ikkunan viereisistä kaapeista pöydän leveydellä.
Yksi syy tälle uudelle keittiölle on lisätilan saaminen eli noista kaapeista en luovu. Nykyään niissä ei ole kaappeja ollenkaan. Ylempänä jo tähän aiheeseen kirjoitinkin noiden tarkemmasta suunnitelmasta
Tuota värimaailmaa nyt miettisin ainakin vähän lisää. Tummat kaapit, tumma lattia ja tumma taso tekee tilasta kyllä melko synkän ja ahtaahkon. Vaihtaisin tuosta ainakin tason johonkin toiseen, esimerkiksi joku puulaminaattijäljitelmä tai puu. Instagramista ja pinterestistä löytää nopeesti paljon tummia keittiöitä, jos sieltä löytyy värien yhdistelyyn insipiraatiota. Lisäksi jos yrität saada soljumaan mustaa toisiinsa, niin sulla voi yhtäkkiä olla sielä kaikki hieman eri sävyä keskenään ellei tee sit tasoa samasta kuin kaapin rungot (nykyään mahdollista). Toki sellanen sileä musta laminaattitaso on ihan helvettiä pitää siistin, kun kaikki sormenjäljet ja tahrat oikein loistaa.
Joo täytyy tuota värimaailmaa ehdottomasti vielä miettiä. Onhan tuo nyt jopa omaan makuun mahdollisesti liian tumma kokonaisuus.
 
Yksi syy tälle uudelle keittiölle on lisätilan saaminen eli noista kaapeista en luovu. Nykyään niissä ei ole kaappeja ollenkaan. Ylempänä jo tähän aiheeseen kirjoitinkin noiden tarkemmasta suunnitelmasta

Joo täytyy tuota värimaailmaa ehdottomasti vielä miettiä. Onhan tuo nyt jopa omaan makuun mahdollisesti liian tumma kokonaisuus.
Hyvä, että täällä kaappien määrääkin arvostetaan. Yllättävän paljon sinne tavaraa vuosien mittaan ilmestyy.
Pöytä sulla on tossa se "huonoin homma" , tosin jos perheessä on vain 3-henkeä ihan toimiva noinkin.
Hienoa, että mietit keittiön "valoisuuttakin".
 
Viimeksi muokattu:
"Induktio tulossa. Saisikohan noita mitenkään fyysisillä näppäimillä. Tuskin? Olisi kaikkein varmin toiminnaltaan."

Fyysisillä kiertokytkimillä olevia induktiotasoja on joitakin malleja, mutta hinnat on niin suolaisia että en itse maksaisi sitä hintaa. Tuo slider-tyyppinen ratkaisu on kyllä hyvä, en itse ainakaan vaihtaisi enää mihinkään fyysisiin namiskoihin tuon jälkeen.

Kannattaa hyvin miettiä mitä mihinkin kaappiin / laatikkoon tulee että arki on helppoa.
Esim mietin että jos uunin ja mikron siirtäisi korkeaan kaappiin niin voisi maksimoida laatikkotilaa johon tulisi sitten kuiva-aineet? Olisivat lähempänä hellaa + kun pöydän ympärillä on vähän tilaa niin senkin kannalta helpompaa.

Nämä tällaisia omia mietteitä, itsellä meni kyllä monta päivää suunnitella järkeväksi tuo keittiö. Arjen kautta miettiessä ne parhaat ideat ja oikea kombo sitten syntyy :)

Jos et oo lukenu niin Työtehoseuralla on hyviä neuvoja keittiön tehokkaaseen suunnitteluun, kannattaa vilkaista heidän näkemyksiä.
 
Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.

Pohjapiirros_khh_viemärit.jpg
Nykyään on, että tuuletus tulisi olla 10m sisällä vaakasuunnassa, eli sulla ei siltä osin olisi "kunnossa"? En ole LVI-amattilainen, mutta sulla tulee 2-tuuletusputkea vieräkkäin. Voihan se olla, että se parantaa kokonaisilman saantia?
Noi vanhat viemärit katkee "oudosti" joten vähän "arvauksella"
Onkos sinulla ollut hajuongelmia? Noista kuivakaivoista, miksi tossa WC:ssäkin pitää kaivo olla?
 
Jos et oo lukenu niin Työtehoseuralla on hyviä neuvoja keittiön tehokkaaseen suunnitteluun, kannattaa vilkaista heidän näkemyksiä.
Ne jotka eivät jaksa googlettaa, näillä pääsee alkuun tutustumisessa https://www.tts.fi/files/1103/koti682.pdf ja https://www.tts.fi/files/1102/koti684.pdf .

Mitä muita asiallisia keittiösuunnitteluohjelmia on tarjolla kuin Ikea? Tekisi mieli vähän pyöritellä omaakin projektia, mutta niin Ikean kuin Epoqin kanssa homma jää puolitiehen kun mulla on pohjakuvassa yksi viistetty seinä. SketchUp on varmaan muuten ok, mutta pitääkö kaikki kalusteet piirtää itse?
 
Tuosta kuivakaivojutusta, en tiiä tarkemmin tuosta 32mm putkijutusta, mutta yleensä uusissakin taloissa tulee usein saunan kaivo juurikin kuivakaivolla ja 32mm. Syy on se että niitä putkien kaatoja on huomattavasti vaikeampia saada riittäviksi. En näkisi itse tuota 32mm putkea tuollaisissa toissijaisissa kaivoissa kovin isoksi ongelmaksi. Toki jos mahdollista isompi putki aina parempi. Tuo 15astetta kuulostaa joo niin loivalta että varmaan menettelee.

Lämpöpatterin putket seinällä ja "verhotangon peitelevy" katonrajassa. Täytyy se varmaan jollain levyllä vaa laittaa aukko umpeen.

Yleensähän tuo verhotangon peitelevy on niin korkeella että se ei tule kaappien tielle ja voihan sitä muutenkin lyhentää tai laittaa joku siistimpi. Patteriputkien kohdalle riittää joku 5cm lisätäyte johon jätetään putkille reiät.

Saman verranhan nuo uuni+mikro vie tilaa oli ne sit korotettuna tai ei... no mikro ehkä vie ihan vähän enemmän tilaa, mutta melko pieni ero. Vetolaatikosto on huomattavasti parempi kuin normi kaappi joten siltä osinkin jäisi plussalle kun nykyisen uunin tilalle voisi laittaa sellaisen,
 
Viimeksi muokattu:
Tein pari ”väliseinää”. Toinen tuli tuon muurin kanssa samaan linjaan, jotta saa keittiön kaapit paremmin ja toinen taas piti saada 75mm viemäriputkelle tila ja totesin, että seinä niin kiero, että 98mm nurkassa laserin viivaan on 160cm toisessa nurkassa (pystytolppa). Tekaisin sitten siihen väliseinän kertopuusta. Ajattelin aluksi 2x4, mutta sen verran kiero nippu sattui kohdalle, että totesin ei kiitos.
7BA4A230-8E3D-4A69-923D-890DE1CEA7CC.jpeg
846471D9-5089-4735-91B0-D8C1AD992ACF.jpeg

Toisessa seinässä k400 ja toisessa k600. Vielä tarkoitus laittaa tuentaa hirsiseinään sekä vaakapuita. Ei siis ole ihan valmis vielä. Tuossa muuten huomasi paljonko hirsiseinä painuu 100v aikana. Nimittäin muurin vieressä oli 7cm korkeammalla paneeli kuin 2,4m päässä nurkassa. Mulla ei ollut kun 90mm runkonauloja (eikä naulain pysty parempaan), niin laitoin 6x140 ruuveilla kattoon siten, että painumavaraa saatiin n. 2-3cm.
Se täytyy vielä todeta, että tuo laseri oli aivan hemmetin hyvä tuossa. Oli vuokralla cramolta. Piirsi viivat kattoon ja lattiaan samalla, niin sai ylä- ja alajuoksut pirun hyvin laitettua.

edit: laser: Moniviivalaser Spectra Precision LT58G – Geotrim – Piste- ja viivalaserit
 
Tein pari ”väliseinää”. Toinen tuli tuon muurin kanssa samaan linjaan, jotta saa keittiön kaapit paremmin ja toinen taas piti saada 75mm viemäriputkelle tila ja totesin, että seinä niin kiero, että 98mm nurkassa laserin viivaan on 160cm toisessa nurkassa (pystytolppa). Tekaisin sitten siihen väliseinän kertopuusta. Ajattelin aluksi 2x4, mutta sen verran kiero nippu sattui kohdalle, että totesin ei kiitos.
7BA4A230-8E3D-4A69-923D-890DE1CEA7CC.jpeg
846471D9-5089-4735-91B0-D8C1AD992ACF.jpeg

Toisessa seinässä k400 ja toisessa k600. Vielä tarkoitus laittaa tuentaa hirsiseinään sekä vaakapuita. Ei siis ole ihan valmis vielä. Tuossa muuten huomasi paljonko hirsiseinä painuu 100v aikana. Nimittäin muurin vieressä oli 7cm korkeammalla paneeli kuin 2,4m päässä nurkassa. Mulla ei ollut kun 90mm runkonauloja (eikä naulain pysty parempaan), niin laitoin 6x140 ruuveilla kattoon siten, että painumavaraa saatiin n. 2-3cm.
Se täytyy vielä todeta, että tuo laseri oli aivan hemmetin hyvä tuossa. Oli vuokralla cramolta. Piirsi viivat kattoon ja lattiaan samalla, niin sai ylä- ja alajuoksut pirun hyvin laitettua.

Hyvältä näyttää. En tiiä mitä kampetta tuolla katossa on, mutta jos ruuvasit suoraan ylöspäin kattoon johonkin kannatinpalkkiin, niin se ruuvi luultavasti estää sen painumisen. Ei sinne ylöspäin oikeestaan kannata mitään ruuveja laittaa jos ei ole pakko. Tuo on joka tapauksessa niin vanha hirsitalo että luultavasti se ei edes painu enään mitään...
 
Hyvältä näyttää. En tiiä mitä kampetta tuolla katossa on, mutta jos ruuvasit suoraan ylöspäin kattoon johonkin kannatinpalkkiin, niin se ruuvi luultavasti estää sen painumisen. Ei sinne ylöspäin oikeestaan kannata mitään ruuveja laittaa jos ei ole pakko. Tuo on joka tapauksessa niin vanha hirsitalo että luultavasti se ei edes painu enään mitään...
Kyllä, rakennesuunnittelija oli samaa mieltä, ett painumiset painuttu. Laitoin käytännössä tuohon paneeliin kiinni. Kyllä koitin katsoa myös niitä kohtia, josta paneelit naulattu. Mutta siis kyllähän se ruuvi sieltä kai painuu, kun katto tulee alaspäin. Kierteet eivät jatku paneelin alapuolella, niin painuminen näkyy sitten niin, että ruuvien kannat tulevat alaspäin. Näin minä sen järkeilin?
Ja tosiaan ”pakko” olikin, toki olisi voinut ostaa käsinauloja. Sekin olisi ollut vaihtoehtona. 90mm naulat olisi olleet vain 90-39-20=30mm paneelin sisässä. Toki se ehkä riittäisi, mutta ajattelin varman päälle pelata.
 
Avaajalle on mietitty rasia, samoin kaikille valoille. Toi kuva on hyvä apu siinä, tulee kaikki muistiin ja kaikille osapuolille selväksi.

Mikro voisi mahdollisesti tulla näin:
Mikrolla.jpg
Vanhan keittiön purku alkanut. Kalusteet ja asbestit siivottu. Ensi viikolla kaadetaan seinää.

Keittiön purku.jpg


Keittiön viemäri ja vedet aiheuttavat hiukan lisäsuunnittelua. Ne kulkevatkin huoneiston sisällä, eivät seinissä kuten olin ajatellut. Ne siis joudutuaan joko koteloimaan tai siirtämään.
 
Vanhan keittiön purku alkanut. Kalusteet ja asbestit siivottu. Ensi viikolla kaadetaan seinää.

Keittiön purku.jpg


Keittiön viemäri ja vedet aiheuttavat hiukan lisäsuunnittelua. Ne kulkevatkin huoneiston sisällä, eivät seinissä kuten olin ajatellut. Ne siis joudutuaan joko koteloimaan tai siirtämään.
Eikös nuo mene tulevan keittiön suuntaan, vai kumpi seinä noista kaatuikaan?

Ehdottomasti uudet ennemmin kuin kotelointi.
 
Tuo kuvan vasen seinä puretaan, eli se mistä putket tulevat.

Keittiön purku.jpg


Kuvaussuunta.jpg


Jos vaan onnistuu jotenkin siirtämään, niin siirretään. Otetaan auki ja ihmetellään.
 
Yritin saada pariakin eri kirvesmiestä vaihtamaan mun ulko-oven. Alalla ilmeisesti menee hyvin, kun kumpikaan ei tehnyt asian eteen oikein mitään.

Rohkenin sitten itse ryhtyä toimeen, vähän pakon sanelemana. Yllättävän kivuttomasti vanha ovi lähti karmeineen ja se uusi ovi meni paikoilleen. Ei täydellinen asennus, karmit pullistaa ihan vähän, mutta toleranssit niin isoja tuossa että ei ainakaan nyt ole aiheuttanut mitään ongelmia. Lopputulos on siisti eikä mielestäni tuosta näe että olisi amatööri säheltänyt.

Olen tykännyt teettää paljon ammattilaisilla, että tulee hyvä. Itse kun tekee jotain uutta, se on monesti vähän sähläämistä ja sellaista hakemista. Pahin pelko tietenkin että teen jotain pysyvää vahinkoa.

Mutta se on kyllä oikeesti palkitsevaa, kun ottaa asioista selvää ja tekee itse. Paljon minua on inspiroinut tubettaja Andrew Camarata, joka tekee itse kaiken minkä voi, eikä pelkää uusia haasteita. https://m.youtube.com/channel/UCUujfNBK9uv3cIW-P5PX7vA
 
Yritin saada pariakin eri kirvesmiestä vaihtamaan mun ulko-oven. Alalla ilmeisesti menee hyvin, kun kumpikaan ei tehnyt asian eteen oikein mitään.

Rohkenin sitten itse ryhtyä toimeen, vähän pakon sanelemana. Yllättävän kivuttomasti vanha ovi lähti karmeineen ja se uusi ovi meni paikoilleen. Ei täydellinen asennus, karmit pullistaa ihan vähän, mutta toleranssit niin isoja tuossa että ei ainakaan nyt ole aiheuttanut mitään ongelmia. Lopputulos on siisti eikä mielestäni tuosta näe että olisi amatööri säheltänyt.

Olen tykännyt teettää paljon ammattilaisilla, että tulee hyvä. Itse kun tekee jotain uutta, se on monesti vähän sähläämistä ja sellaista hakemista. Pahin pelko tietenkin että teen jotain pysyvää vahinkoa.

Mutta se on kyllä oikeesti palkitsevaa, kun ottaa asioista selvää ja tekee itse. Paljon minua on inspiroinut tubettaja Andrew Camarata, joka tekee itse kaiken minkä voi, eikä pelkää uusia haasteita. https://m.youtube.com/channel/UCUujfNBK9uv3cIW-P5PX7vA

Itse opin tässä kyseisen projektin kanssa, että helpottaa huomattavasti kun suunnittelee ensin, tarkoitan siis konkreettisesti. Kaiken piirtää paperille mittoineen ja sitten miettii loppuun saakka kaikki vaihtoehdot ja toteuttaa mielestään parhaan. Tämä toki sitten käytännössä joskus osoittautuukin ei parhaaksi vaihtoehdoksi, jolloin pitää miettiä uudestaan. Monelta turhalta vaiheelta olisin aiemmin välttynyt tällä. Olen itse vähän "tekijämiehiä" enemmän, mutta kyllä tässä on joutunut nöyrtymään.
 
Tuo kuvan vasen seinä puretaan, eli se mistä putket tulevat.

Keittiön purku.jpg


Kuvaussuunta.jpg


Jos vaan onnistuu jotenkin siirtämään, niin siirretään. Otetaan auki ja ihmetellään.
Näyttäisi siis helpohkolta hommalta. Sokkelin alla saa aika hyvin ainakin tuloputket tuotua ihan pinnassa. Viemärissä pitää olla muistaakseni 1cm kaatoa metrillä, joten sen kanssa voi olla enemmän tekemistä. En tosin nyt muista enää oliko se tuleva paikka kuinka kaukana tuosta nykyisestä.
 
Näyttäisi siis helpohkolta hommalta. Sokkelin alla saa aika hyvin ainakin tuloputket tuotua ihan pinnassa. Viemärissä pitää olla muistaakseni 1cm kaatoa metrillä, joten sen kanssa voi olla enemmän tekemistä. En tosin nyt muista enää oliko se tuleva paikka kuinka kaukana tuosta nykyisestä.

Viemäri voi tulla ongelmaksi, jos ette saa laskettua olemassaolevaa putkea alemmaksi. Sokkelit taitaa olla Max 15cm ja ainakin kuvan perusteella näyttää olevan jo nyt pää sen yläpuolella. Toki jos siirtoa on vähän, ei tästäkään tule ongelmaa.
Vesijohdot ei ole mikään ongelma. Menee nätisti sokkelissa.
 
Periaattee
Näyttäisi siis helpohkolta hommalta. Sokkelin alla saa aika hyvin ainakin tuloputket tuotua ihan pinnassa. Viemärissä pitää olla muistaakseni 1cm kaatoa metrillä, joten sen kanssa voi olla enemmän tekemistä. En tosin nyt muista enää oliko se tuleva paikka kuinka kaukana tuosta nykyisestä.
Joo, omat putket luultavasti saadaan aika nätisti, mutta putket jatkavat tästä yläkerran kaverille.

Keittiön putket.jpg


Vähän pääsin jo kurkkimaan, kun menin väkivalloin komeron kautta.

Tulevat vesipisteet tulevat aika lähelle vanhoja paikkoja, joten pitkiä viemärivetoja ei onneksi joudu tekemään. Lattia tosin avataan kokonaan, joten siitäkin saadaan tarvittaessa mahdollisesti joitain senttejä pelivaraa.
 
Viemäri voi tulla ongelmaksi, jos ette saa laskettua olemassaolevaa putkea alemmaksi. Sokkelit taitaa olla Max 15cm ja ainakin kuvan perusteella näyttää olevan jo nyt pää sen yläpuolella.
Jep. Luultavasti tuo kuitenkin laskee alaspäin ennen seinän sisään menoa, saattaa jopa mennä välipohjaan lankusta läpi. Juuri käytiin minulle asentamassa nuo samat, niin ainakin asentaja tuumasi, että viemärin ja vesilukon liitos tulisi olla sokkelin sisällä. Eli tuo putken pää pitäisi olla sen 10cm korkeudella sokkelin kohdalla. (Taisi olla ikea keittiö tulossa, siinä 8cm jalat vakiona).
 
Tuo kuvan vasen seinä puretaan, eli se mistä putket tulevat.

Keittiön purku.jpg


Kuvaussuunta.jpg


Jos vaan onnistuu jotenkin siirtämään, niin siirretään. Otetaan auki ja ihmetellään.
Ihan näin offtopic, mutta näin värisokeana en näe punaista missään :beye:
 
Tuli siis valittua parhaat värit, vihreä ja punainen :whistling:

Vanha keittiökonstruktio:
Vanha keittiöalue.jpg


Uusi, vähäseinäisempi, keittiö:
Uusi keittiöalue.jpg


Eli kaikki vanhat komerot ja keittiön seinät puretaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom