Kodin rempat(DIY)

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Omasta kokemuksesta puhun vain, mutta meillä on mikro (silmämääräisesti mitattu näin yöaikaan) n. 10 senttiä alempana kuin sinulla. Mikron keskikohta on silmien tasalla ja mikron "katto" on siellä 180 cm nurkilla. Ei mitään valittamista ollut käytössä vaikka tuo saattaa joidenkin mielestä olla korkealla, mutta en osaisi edes ajatella, että olisi alempana. Ei sinne tietenkään kukaan lyhkäinen välttämättä ylety, mutta vaimo on 20(?) senttiä lyhkäisempi kuin minä, niin ei hänkään ole valittanut, että olisi liian korkealla. On tuossa tietysti 10 senttiä matkaa sinun korkeuteesi mitä meillä on. Kai se tietysti on vähän mihin tottuu.
Kiitos käyttökokemuksesta! Meilläkin puoliso on hiukan lyhyempi, niin mukava kuulla, että teillä vastaavilla setupeilla toimii.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Säilytystilaa tuolla tosiaan saisi enemmän. Daami tosiaan löytyy jo ja sukupuolikin meni oikein :cool:

Tavaran kasaantumisen olen kyllä huomannut. Turhasta tavarasta ollaan karsiuduttu tässä remontin aikana ja tarkoituksena on, että yhtään tarpeetonta tavaraa ei uuteen tule. Lisäksi kaikille suunnitellaan säilytyspaikat.

Saarekemikron ehdin myös pyöräyttää:


Keskipöytäkaappi muuttuisi ovelliseksi ja yläosaan tulisi mikro. Sähköt saarekkeeseen tulee ilman mikroakin.
Saattaisin laittaa mikron tohon jääkaapin viereen =>vähän kätevämpi siirtää pakastimesta sinne.

Mikrossa (tarvittaessa lapsilukkollinen) ja sen korkeudessa on hyvä muistaa, että niitä käyttää jossain vaiheessa
pienet lapsetkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 749
Mikrossa (tarvittaessa lapsilukkollinen) ja sen korkeudessa on hyvä muistaa, että niitä käyttää jossain vaiheessa
pienet lapsetkin.
Samoin on hyvä muistaa, että (kaiketi vähän koneesta riippuen) ovi pidetään raolla, jotta se ei haise ruumiilta. Tämä saattaa rajoittaa laitteen sijoittamista potkukorkeudelle ja ahtaaseen paikkaan. Tietysti riippuu siitä, haluaako käyttää juuri tietynlaista ohjelmointihelvettiä juuri tiettyyn rakoon integroitavana vai ihan vakiolaitetta, jolle on vain paikka. Ongelmatonta järjestelyä en ole vielä tavannut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Tehnyt muutamia vastaavia tällä.

Yksi kerros levyä pitäisi riittää mutta jos haluu varmasti lujan ja on tilaa lattiassa niin kaksi levyä. Suoraan lautalattian päälle uskoisin kyllä yhden kerroksen riittävän. Kyl sen voi varmaan EK-gyprocillakin tehdä, mut toi lattialevy on kestävämpää joka on olennaista kun ei laiteta kuin yksi kerros.

Jos on kerran eteistila niin suosittelen ehdottomasti vesieristystä ja pientä seinälle nostoa niin sit voi pestäkkin huoleti hieman märemmällä. Lattialämmitys on luksusta, mut ei pakollinen.
Kiitos, voi olla että itse teen vesieristyksen hieman harjoituksen kannalta. En usko, että sitä välttämättä teen enää ikinä, mutta tuossa kun se ei ole pakollinen, niin ei myöskään ole suurta vahinkoa jos sen kusee :)

Lautalattian päälle kyllä suoraa, ellei siellä ole tosiaan joku eri rakenne.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
@A_SA Mitä jos ostaisit uunin, jossa mikro? Siemenssillä yksi täysikokoinen malli, jossa mikrotoiminto (hint suomessa 1500€, saksassa ~900€)

Sillä pääsisi tuosta seinäkaapin tilan viemisestä. Toki sekin on vähän nihkeä käyttää, jos/kun tulee ns. Normi paikalle alas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
109
Vastaan tuohon myös vaikka kysymystä ei mulle oltukaan osoitettu, just tuoreeltaan asensin itselleni Kvikin keittiön. Nyt kun on kerennyt keittiötä käyttää niin ainakin valkoisella rungolla olevat keittiöt on laadultaan hyviä. Mm. Levyjen päädyissä vaikuttaa olevan rakenteen sisällä muovilistat jotka parantavat huomattavasti kolhujen kestävyyttä ilman että ulkonäkö kärsisi. (Ainakaan kaikilla keittiövalmistajilla ei näitä ole ollut mitä asennellut...) ja kaikki mekanismit on laadukkaita. Hinnaltaan Kvik ei mun käsityksen mukaan ole halvimmasta päästä. Varsinkin tasot on aika kalliita. Myöskin kannattaa huomioida että Kvikin kaapit joutuu kokoamaan itse ellei ota erikseen jotain kasauspalvelua. Tämä on siinä plussaa että ei ole niin tiukka aikataulutuksen kanssa kun on helppo varastoida, mutta ylimääräistä aikaa tähän saa varata. Suunnittelupalvelu Kvikillä on kanssa kokemuksen mukaan erittäin laadukasta, mm. 3D-ohjelmalla saa todella realistisen näköisen lopputuloksen keittiöstä. (Tämäkään ei ole mikään itsestäänselvyys kaikilla valmistajilla.) Kaappien jako on aika tarkkaa koska Kvikiltä ei saa mittatilauskaappeja minkäänlaisia. (Tasot kuitenkin tulee mittojen mukaan.)

Puustelli on mun käsityksen mukaan markkinoiden "keittiö-mersu" jolta pitäisi myös löytyä myös kaikki. Hinta vain on ilmeisesti kalleimmasta ja usein isoin syy kauppojen toteutumattomuuteen. Osa syynä kaiketi kalleuteen on kotimaisuus ja tietty huippulaatu.
Kiitos näkemyksestä. Hinnaltaan Kvik tosiaan painii jossain Ikean ja Puustellin välissä. Kaappien mitoitukset menevät mielestäni joustavammin kuin Epoqilla tai Ikealla mutta ei tosiaan saa mittatilauskaappeja tai erikoisempia ratkaisuja kuten taitto-ovia aamiaiskaappiin. Esittelytiloissa on käyty hypistelemässä Kvikin tuotteita ja jotenkin laatufiilis on ollut parempi kuin noissa edellämainituissa Epoqissa ja Ikeassa. Puustelli on hintava, muutamaa arvokkaasti vanhentunutta Puustelli keittiötä olen katsellut ja niissä kallimmalle hinnalle on saanut vastinetta. Toivottavasti laatu on samaa vielä nykyäänkin. Asiakaspalvelun suhteen molempia toimijoita voi kyllä suositella, suunnittelupalvelut ovat toimineet hyvin ja tarjoukset ovat tulleet ajallaan Espoon toimipisteistä.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
408
Nyt täytyy kyllä sanoa että on porukka huonossa hapessa jos täytyy miettiä työergonomiaa keittiön rasioiden kanssa. Ei siinä mikään akrobaatti tarvii olla että kerran tai kaks päivässä kytkee jonkun koneen kiinni kaapin alle jos sitäkään :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 656
Nyt täytyy kyllä sanoa että on porukka huonossa hapessa jos täytyy miettiä työergonomiaa keittiön rasioiden kanssa. Ei siinä mikään akrobaatti tarvii olla että kerran tai kaks päivässä kytkee jonkun koneen kiinni kaapin alle jos sitäkään :lol:
Juuri näin. Sen takia välitilaan ns. pysyvät pistokkeet yläkulmaan ja sitten työtasoon tasosta nousevat pistokkeet väliaikaista käyttöä, kuten sauvasekotinta varten.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
@A_SA Mitä jos ostaisit uunin, jossa mikro? Siemenssillä yksi täysikokoinen malli, jossa mikrotoiminto (hint suomessa 1500€, saksassa ~900€)

Sillä pääsisi tuosta seinäkaapin tilan viemisestä. Toki sekin on vähän nihkeä käyttää, jos/kun tulee ns. Normi paikalle alas.
Tämähän olisi paras ratkaisu. Ja mallikin olisi valittuna, mutta budjetti tulee tässä hiukan vastaan. Tuhannen euroa joutuu laittamaan tuohon lisää.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Kiitos näkemyksestä. Hinnaltaan Kvik tosiaan painii jossain Ikean ja Puustellin välissä. Kaappien mitoitukset menevät mielestäni joustavammin kuin Epoqilla tai Ikealla mutta ei tosiaan saa mittatilauskaappeja tai erikoisempia ratkaisuja kuten taitto-ovia aamiaiskaappiin. Esittelytiloissa on käyty hypistelemässä Kvikin tuotteita ja jotenkin laatufiilis on ollut parempi kuin noissa edellämainituissa Epoqissa ja Ikeassa. Puustelli on hintava, muutamaa arvokkaasti vanhentunutta Puustelli keittiötä olen katsellut ja niissä kallimmalle hinnalle on saanut vastinetta. Toivottavasti laatu on samaa vielä nykyäänkin. Asiakaspalvelun suhteen molempia toimijoita voi kyllä suositella, suunnittelupalvelut ovat toimineet hyvin ja tarjoukset ovat tulleet ajallaan Espoon toimipisteistä.
Joo juurikin samat fiilikset. Kvikillä oli jotain ihan hyviä oivalluksia. Ainakin tuo yläkaappien kiinnitys oli erittäin pätevä josta ite tykkäsin. Ohjeet oli myös melko hyvät verrattuna muiden keittiöiden ohjeisiin mitä tullut vastaan. Osalla valmistajista ollu aika kuraa. Mulla yks syy valintaan oli kanssa nuo XXL kokoset kaapit joihin menee kyllä todella hyvin tavaraa sisään.

Nyt täytyy kyllä sanoa että on porukka huonossa hapessa jos täytyy miettiä työergonomiaa keittiön rasioiden kanssa. Ei siinä mikään akrobaatti tarvii olla että kerran tai kaks päivässä kytkee jonkun koneen kiinni kaapin alle jos sitäkään :lol:
Ei se silti sitä meinaa että tyhmä tarviis olla. Miksi laittaa asiat huonoihin paikkoihin jos ne voi olla hyvissä paikoissa. Jos asuu talossa vielä pitkäänkin niin jossain vaiheessa saattaa ollakkin ajankohtainen asia.

Tämähän olisi paras ratkaisu. Ja mallikin olisi valittuna, mutta budjetti tulee tässä hiukan vastaan. Tuhannen euroa joutuu laittamaan tuohon lisää.
Tuossa menettäisi hieman laitteen potentiaalia kun kahdessa laitteessa just se ideana että niitä molempia voi käyttää yhtä aikaa tehokkaasti tarvittaessa. Ei paljoo hyödytä jos tarvii mikroa mutta uunissa on 2tuntia paisti paistumassa.

Juuri näin. Sen takia välitilaan ns. pysyvät pistokkeet yläkulmaan ja sitten työtasoon tasosta nousevat pistokkeet väliaikaista käyttöä, kuten sauvasekotinta varten.
Eiks se oo just rasittava jos se kiintee johto roikkuu siinä nenän edessä aina? Itse just laittaisin toisinpäin et kiinteet ois pöytätasossa olevassa tornissa piilossa ja ne väliaikaset sit näkösällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 656
Eiks se oo just rasittava jos se kiintee johto roikkuu siinä nenän edessä aina? Itse just laittaisin toisinpäin et kiinteet ois pöytätasossa olevassa tornissa piilossa ja ne väliaikaset sit näkösällä.
Mutta silloihan ne piuhat on siinä pöydillä kokoajan? Eihän niitä torneja saa laskettua jos niissä on piuha kiinni?
Tokihan paras olis jos ns. kiinteiden laitteden piuhat menis vaikka läpiviennin kautta pöydän alapuolelle jossa sitten pistokkeet pois näkyvistä.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Tuossa menettäisi hieman laitteen potentiaalia kun kahdessa laitteessa just se ideana että niitä molempia voi käyttää yhtä aikaa tehokkaasti tarvittaessa. Ei paljoo hyödytä jos tarvii mikroa mutta uunissa on 2tuntia paisti paistumassa.
Se on totta, mutta jossain on tehtävä kompromissi pienehkössä retrofit-keittiössä.

Vaihtoehdot ovat nyt:
  1. Uuni, jossa mikro
  2. Mikro n. 170 cm korkeudelle
  3. Lisäkaappi, johon mikro 150 cm korkeudelle
  4. Mikro saarekkeeseen oven taakse
  5. Mikro aamiaiskulmaan
  6. Ei mikroa ollenkaan
Kaikissa hyvät ja huonot puolet, mutta eiköhän näistä paras valikoidu.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Mutta silloihan ne piuhat on siinä pöydillä kokoajan? Eihän niitä torneja saa laskettua jos niissä on piuha kiinni?
Tokihan paras olis jos ns. kiinteiden laitteden piuhat menis vaikka läpiviennin kautta pöydän alapuolelle jossa sitten pistokkeet pois näkyvistä.
Mulla on ainakin tällänen itellä

Tuossa näkyy kuva miten toi kansiläppä jää. Ylimääräset johot tunkee sinne sisään kanssa kun on asentaessa jättänyt sen verran reilusti tilaa että mahtuu.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Aa, ok. Mä en tiennykkään että noissa upotettavissa saa piuhan mukaan. Sittenhän toi on tosiaan ihan kätsä.
Joo niitä on monenlaisia olemassa. toi 3:lla pistorasialla oleva savo ainakin omasta mielestä oli parhaan olonen ja tuo oli tärkeetä et sitä pystyy pitää alhaalla piuhat kiinni.

Se on totta, mutta jossain on tehtävä kompromissi pienehkössä retrofit-keittiössä.

Vaihtoehdot ovat nyt:
  1. Uuni, jossa mikro
  2. Mikro n. 170 cm korkeudelle
  3. Lisäkaappi, johon mikro 150 cm korkeudelle
  4. Mikro saarekkeeseen oven taakse
  5. Mikro aamiaiskulmaan
  6. Ei mikroa ollenkaan
Kaikissa hyvät ja huonot puolet, mutta eiköhän näistä paras valikoidu.
Onhan tuossa jo monta vaihtoehtoo, etköhän sää noista löydä mieluisan ratkaisun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
Tuossa @A_SA n suunnitelmassa poistaisin toisen ison kylmälaitteen, jonka tilalle laittaisin korkean kaapin, jossa päällekäin uuni ja mikro ja niiden ylä- ja alapuolella säilytystilaa. Tällöin on sekä uuni ja mikro hyvillä korkeuksilla ja vapautuu silmän korkeudella olevaa säilytystilaa mikrolta ja saa painavat paistinpannut ja kattilat laatikkoon suoraan lieden alle. Kuitenkin ilmeisesti pieni asunto ja lapseton pariskunta(?) niin en missään nimessä itse ottaisi kahta kylmälaitetta. Laadukkaissa uuneissa eristeet ovat niin hyvät, että voi asentaa vierekkäin, kuten nykypäivänä on tapana.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Tuossa @A_SA n suunnitelmassa poistaisin toisen ison kylmälaitteen, jonka tilalle laittaisin korkean kaapin, jossa päällekäin uuni ja mikro ja niiden ylä- ja alapuolella säilytystilaa. Tällöin on sekä uuni ja mikro hyvillä korkeuksilla ja vapautuu silmän korkeudella olevaa säilytystilaa mikrolta ja saa painavat paistinpannut ja kattilat laatikkoon suoraan lieden alle. Kuitenkin ilmeisesti pieni asunto ja lapseton pariskunta(?) niin en missään nimessä itse ottaisi kahta kylmälaitetta. Laadukkaissa uuneissa eristeet ovat niin hyvät, että voi asentaa vierekkäin, kuten nykypäivänä on tapana.
Tämä on muuten hyvä pointti. Näin itsekin tekisin.

Eli jääkaappipakastin toiseksi ja toiseksi kuivakaappi, johon tulisi mikro ja uuni päällekäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 781
Valmistaja sanoo varmaan että pitää olla mielellään metri joka suuntaan. Itse laittaisin(ja olen laittanut) normaalitapauksessa törkeästi vaikka niin kapeaan rakoon kuin mahtuu, kunhan takana ja päällä on tilaa, ja alla tietysti normaali jalkojen määräämä väli. Jos oikein innostuisi optimoimaan, voisi olla kiva että alatasossa olisi reikää takana.

Ja eihän siinä mikron päällä olevassa kaapissa kuuluisi mitään elintarvikkeita säilyttää, kun lämpö vaihtelee ja höyryä pukkaa. Järjellä ajatellen en näin tekisi, mutta naiset immuuneja järkipuheelle ja ahdas keittiö. Lisäksi parempi siellä on olla jauhot kuin jotain kovaa ja painavaa muoviansojen varassa, siinähän on jo hengenlähtö valmiiksi suunniteltu.
Jees tuon hyllylevyn takareunaan saa vaikka rasiaporalla reikää ja ei tule näkyviin. Lisäksi päällä olevassa kaapissa ei ole elintarvike tavaraa.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Tuossa @A_SA n suunnitelmassa poistaisin toisen ison kylmälaitteen, jonka tilalle laittaisin korkean kaapin, jossa päällekäin uuni ja mikro ja niiden ylä- ja alapuolella säilytystilaa. Tällöin on sekä uuni ja mikro hyvillä korkeuksilla ja vapautuu silmän korkeudella olevaa säilytystilaa mikrolta ja saa painavat paistinpannut ja kattilat laatikkoon suoraan lieden alle. Kuitenkin ilmeisesti pieni asunto ja lapseton pariskunta(?) niin en missään nimessä itse ottaisi kahta kylmälaitetta. Laadukkaissa uuneissa eristeet ovat niin hyvät, että voi asentaa vierekkäin, kuten nykypäivänä on tapana.
Tätäkin pyöriteltiin alussa ja olisin kovasti halunnut korkean kaapin, johon asentaa mikro sekä uuni optimikorkeudelle.

Suunnitteluohjelmaan olen mallintanut kaksi jääkaappia. Olen mitoittanut ne 45 cm leveiksi ja kuvastavat hankittua side-by-side -jääkaappia. Lasiovesta seinään on noin 155 cm ja siihen väliin mahtuu juuri passelisti tuo kulmakaappi sekä 90 cm kylmälaite.

Jääkaappi.jpg


Asunnossa neliöitä on 48 ja kahdestaan asutaan. Remontin jälkeen perheen pääluku tulee tosin tuplaantumaan. Kaksi nelijalkaista kaveria muuttaa meille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
Olen mitoittanut ne 45 cm leveiksi ja kuvastavat hankittua side-by-side -jääkaappia. Lasiovesta seinään on noin 155 cm ja siihen väliin mahtuu juuri passelisti tuo kulmakaappi sekä 90 cm kylmälaite.
Okei, eli kuva vaan hämäsi että olisi kaksi isoa laitetta.

EDIT: katsoin muuten että tuo laite on 178 cm korkea eli kuvasta poiketen ainakin 20 cm matalampi (jos oviaukko noin 200 cm).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Tekee tuosta pariovesta tavallisen oven niin mahtuu 2x60cm laitetta/kaappia? Ihan järjetön pariovihimmeli johonkin <50m2 mökkiin, sopii johonkin 300m2 kartanoon...
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Tarkoitat tällaista settiä?

Korkeat kaapit.jpg


Nopea leiska, mutta miten tuolla saisi tuon kulman parhaiten käyttöön?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Eli ovesta 7x21 (70cm leveä aukko), jolloin saat siitä tilaa nykyiseen verrattuna puuttuvat 30cm? 45+45=90 60+60=120
120-90=30?

Tuolla näyttäisi olevan varaa myös hieman viedä aukkoa tuonne vastakkaiseen suuntaan päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
En vaan kaventaa/siirtää tuota ovea jos se on noin iso kuin kuvassa ja keittiöön tietysti se kulma mikä siinä olikin. Kuvasta päätellen tuosta ovesta voisi sen 30cm sipaista mäkeen.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Aivan joo, nyt ymmärrän. Ovea muokkaamalla se mahtuisi ja olisikin hyvä veto.

Mutta kyseessä siis 40-luvun talo ja pariovet orkkiskamaa. Liian paljon alkuperäistä joutuu jo nyt purkamaan, niin nuo ovet halutaan pitää.

Tässä ovet oikealla, kuvattuna käytävästä (kalansilmä vähän vääristää):

Pariovet.jpg


Suojatun oven takana on vanha keittiö.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Okei, eli kuva vaan hämäsi että olisi kaksi isoa laitetta.

EDIT: katsoin muuten että tuo laite on 178 cm korkea eli kuvasta poiketen ainakin 20 cm matalampi (jos oviaukko noin 200 cm).
Varmaksi en muista oven korkoa, voisin kyllä mitata itselle myös muistiin huomenna.

Tähän liittyen olisi myös kyssäri. Onko kukaan nostanu tommosta irrallista kylmälaitetta sokkelin verran ylöspäin?
Integroidut on aina sokkelin verran ylhäällä, niin olisi käytön kannalta myös mukava nostaa tätäkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Tätäkin pyöriteltiin alussa ja olisin kovasti halunnut korkean kaapin, johon asentaa mikro sekä uuni optimikorkeudelle.

Suunnitteluohjelmaan olen mallintanut kaksi jääkaappia. Olen mitoittanut ne 45 cm leveiksi ja kuvastavat hankittua side-by-side -jääkaappia. Lasiovesta seinään on noin 155 cm ja siihen väliin mahtuu juuri passelisti tuo kulmakaappi sekä 90 cm kylmälaite.



Asunnossa neliöitä on 48 ja kahdestaan asutaan. Remontin jälkeen perheen pääluku tulee tosin tuplaantumaan. Kaksi nelijalkaista kaveria muuttaa meille.
Mikäli side-by-side on 90cm leveydeltään ja tuo väli on kuvan mukaisesti tiukka sille. Niin sidebyside ei mahdu avautumaan ainakaan vasemmanpuoleinen ovi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Aivan joo, nyt ymmärrän. Ovea muokkaamalla se mahtuisi ja olisikin hyvä veto.

Mutta kyseessä siis 40-luvun talo ja pariovet orkkiskamaa. Liian paljon alkuperäistä joutuu jo nyt purkamaan, niin nuo ovet halutaan pitää.
Itse viittaisin "arkkitehtuurille" kintaalla kun omaa kuitenkin olet tekemässä ja tuolla 2x60cm:llä saisi huikean parannuksen keittiöön. Kun nuo ovet pistät romulavalle niin seuraava ostaja ei ymmärrä edes niiden perään haikailla joten mitään et siinä ratkaisussa häviä :).
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Mikäli side-by-side on 90cm leveydeltään ja tuo väli on kuvan mukaisesti tiukka sille. Niin sidebyside ei mahdu avautumaan ainakaan vasemmanpuoleinen ovi.
Eikö tuo lisäpala kaapin ja pöydän välissä mahdollista avauksen?

Kaapin ovi.jpg


Itse viittaisin "arkkitehtuurille" kintaalla kun omaa kuitenkin olet tekemässä ja tuolla 2x60cm:llä saisi huikean parannuksen keittiöön. Kun nuo ovet pistät romulavalle niin seuraava ostaja ei ymmärrä edes niiden perään haikailla joten mitään et siinä ratkaisussa häviä :).
Mikron lisäys muuttikin koko keittiön :tdown:

Noei, kiitos näkökulmasta! Järkimiehenä tykkään kyllä ajatuksesta, mutta katsotaan mitä puoliso on mieltä, kun lomat ihmetellään pohjaa.

edit. Leiska tästäkin muutoksesta:
Ovimuutos.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Eikö tuo lisäpala kaapin ja pöydän välissä mahdollista avauksen?
Tuolta: Tuotteen LG GSB760SWXV -Side By Side, valkoinen kysymykset ja vastaukset haet tekstin "Jotta kaapin laatikot saadaan käyttöön tarvitaan edestä katsottuna vasemmalle puollelle 330 mm ja oikealle 470 mm " jossa on kuva mukana. Tarttee siis tilaa järjettömästi molemmille puolille ainakin tuo malli ja tuskin noissa ihan hirveitä eroja on. Toisin sanoen sun vasemmalla puolen puuttuu ~30cm tilaa jos tuo palikka on luokkaa 3cm.

Myöskään mitään hyllyjä ei olettavasti siirrellä ellei ovea saa auki vaikka ei laatikkoja olisikaan - toki hyllyt nyt about kerran asettaa ja toisen kerran iteroi, mutta luultavasti siltikin normaalissakin käytössä tuo ovi aukeaisi "liian vähän" mukavaa käyttämistä silmällä pitäen vaikka ei laatikkoja olisikaan.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Ei kai päivittäisessä käytössä tarvitse noin paljon tilaa?

Hei,

Jotta laatikot saa kokonaan otettua pois tarvitaan 300 mm pakastimen puolelle ja 450 mm jääkaapin puolelle.

Jotta laatikot saa kokonaan avautumaan tarvitaan noin 50 mm puoleensa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
Keittiöremontin valmistuminen venyy tammikuun puolelle. Kannattaako remontti maksaa vielä tämän vuoden puolella, jotta saa koko summan vuoden 2020 kotitalousvähennykseen, vai maksaa ainoastaan valmistuneiden töiden osuuden?

Kuluttajansuojan näkökulmasta lähinnä mietin, jos firma heittää hanskat tiskiin sen jälkeen kun raha on vaihtanut omistajaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ei kai päivittäisessä käytössä tarvitse noin paljon tilaa?
Se on tietenkin tavaroista kiinni, mutta niitä kippoja, pannuja, kuppeja yms. vaan ajan kanssa jostain naisvaltaisiin keittiöihin ilmestyy. => Kyllä kaappeja tarvitaan, lisäksi saatat ton vielä myydä ja aika moni kaappeja arvostaa.

Tosta mikrosta kaksi asiaa.
1. Sun vaihtoehdoists puuttui 130cm korkeus (mikro n.1350) taso 900+ kaappien väli 400.
Itselläni oli joskus väli 370mm sekin riitti.
2. varsinkin jos laitat tohon jääkaapin viereen n.100mm levennyksen, mikron "oikea paikka" on tossa kulmassa n. 45-asteen kulmassa pöydän päällä=> saat ton "turhan kolon" järki käyttöön. Kun tunnut tykkäävän avohyllyistä tee siihen kulmaan päälle hyllyt, niin kokonaisuus on mietityn näköinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 414
Ei kai päivittäisessä käytössä tarvitse noin paljon tilaa?
Taisit olla jo jääkaapin ostanut, mutta yleisesti eri malleilla voisi pelata jos oikeasti olisi tiukka tilanne. Itselläni neliovinen 90cm kaappi ja alaosan (pakastimen) ovien tarvitsee avautua paljon vähemmän laatikoille (ei hyllyjä ovissa) kuin yläosan. Sitten olisi niitä ovettomia vetolaatikoilla varustettuja pakastimia, pientä koroketta laitteelle niin yläosan ovet avautuvat tason päälle.
Toki olisihan vaihtoehtona 75cm kaapitkin, mutta saatavuus vähän heikko...
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Se on tietenkin tavaroista kiinni, mutta niitä kippoja, pannuja, kuppeja yms. vaan ajan kanssa jostain naisvaltaisiin keittiöihin ilmestyy. => Kyllä kaappeja tarvitaan, lisäksi saatat ton vielä myydä ja aika moni kaappeja arvostaa.

Tosta mikrosta kaksi asiaa.
1. Sun vaihtoehdoists puuttui 130cm korkeus (mikro n.1350) taso 900+ kaappien väli 400.
Itselläni oli joskus väli 370mm sekin riitti.
2. varsinkin jos laitat tohon jääkaapin viereen n.100mm levennyksen, mikron "oikea paikka" on tossa kulmassa n. 45-asteen kulmassa pöydän päällä=> saat ton "turhan kolon" järki käyttöön. Kun tunnut tykkäävän avohyllyistä tee siihen kulmaan päälle hyllyt, niin kokonaisuus on mietityn näköinen.
Tässä yritetään pitää keittiön kaapit järjestyksessä ja turhat kipot siivotaan. Palataan asiaan 2023 ja katsotaan tilanne :cigarbeye:
Tosin noita kaappeja on suhteellisen helppo lisätä, kun Ikean moduuleita ovat. Tämä siis myyntivaiheen porkkanana, tämä remontti tehdään vaan itselle.

Mikroon:
1. Liesituulettimeen täytyy tuon kaasulieden takia olla vähintään 650 mm, niin mieluusti pitäisin kaapiston alalinjan suorana.
2. Tämä "aamiaiskulma" oli alunperin mikron paikka, mutta aloin miettimään vaihtoehtoisia, kun tuonnekin tulee pientä konetta runsaasti. Kulmaan on tulossa avohyllyt. Alla esimerkkikuva.

Aamiaskulma.jpg
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Taisit olla jo jääkaapin ostanut, mutta yleisesti eri malleilla voisi pelata jos oikeasti olisi tiukka tilanne. Itselläni neliovinen 90cm kaappi ja alaosan (pakastimen) ovien tarvitsee avautua paljon vähemmän laatikoille (ei hyllyjä ovissa) kuin yläosan. Sitten olisi niitä ovettomia vetolaatikoilla varustettuja pakastimia, pientä koroketta laitteelle niin yläosan ovet avautuvat tason päälle.
Toki olisihan vaihtoehtona 75cm kaapitkin, mutta saatavuus vähän heikko...
Kaappi hankittu, mutta toimitus vasta helmikuussa. Joten kaappia voinee vielä tarvittaessa vaihtaa.

Pitää käydä tarkemmin ihmettelemässä vielä noita side-by-side ja tarkemittaamassa kotona.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Tässä yritetään pitää keittiön kaapit järjestyksessä ja turhat kipot siivotaan. Palataan asiaan 2023 ja katsotaan tilanne :cigarbeye:
Tosin noita kaappeja on suhteellisen helppo lisätä, kun Ikean moduuleita ovat. Tämä siis myyntivaiheen porkkanana, tämä remontti tehdään vaan itselle.

Mikroon:
1. Liesituulettimeen täytyy tuon kaasulieden takia olla vähintään 650 mm, niin mieluusti pitäisin kaapiston alalinjan suorana.
2. Tämä "aamiaiskulma" oli alunperin mikron paikka, mutta aloin miettimään vaihtoehtoisia, kun tuonnekin tulee pientä konetta runsaasti. Kulmaan on tulossa avohyllyt. Alla esimerkkikuva.

Pääasia, että teet asiat harkitysti miettien, aina parempi jos varaudut erilaisiin muutostarpeisiin (Moduulimitoitus)
Mikrosta tulee hajuja lämmitettäessä (muuten se ei kyllä haise kunhan pitää puhtaana) => liesituuletin olisi hyvä olla sen lähellä.

Tosta pariovesta, sen toisen puolikkaan voi katkaista, tapittaa ja liimata palat yhteen + laittaa lasit-tai kiinteät peilit.
Jos tarve on kaventaa ja säilyttää tyyli. Olen joskus vastaavassa paikassa tehnytkin niin, talon "henkeä" kunnioittaen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 414
Kaappi hankittu, mutta toimitus vasta helmikuussa. Joten kaappia voinee vielä tarvittaessa vaihtaa.

Pitää käydä tarkemmin ihmettelemässä vielä noita side-by-side ja tarkemittaamassa kotona.
Joku tuollainen siis:



Yleensä nuo ovet tulevat matalammalle kuin keittiön tasot ja kaappi vaatinee korokkeen tällaiseen käyttöön...

Itselläni siis tuon tyylinen:


Itse pähkin vastaavan ongelma parissa, olikohan minulla joku noin 3.5m seinä, johon oli tulossa L-keittiö.

Siihen piti saada kulma 60cm+ uuni 60cm + jääkaappi 90cm ja siellä kulmassa on toisella sivulla allas, joten jos ei halunnut sitä laittaa vain umpeen niin sille oli oltava lisäksi ovi. Ja liesitaso uunin ylöpuolelle niin melkein sen vieressä oltava vähän tilaa käytännöllisyyssyistä.

Lopputulos taisi olla 60+40 kulmakaappi (ulosliukuva mekanismi), 60 uuni, 40 vetolaatikosto + 90 jääkaappi + 50cm "ruokakomero" ja toki muutama täytesuikale kulmaan ja seinänviereen jne.
Jos olisi jääkaapin laittanut seinään "kiinni" niin joka tapauksessa olisi ovia varten pitänyt jättää tuota tilaa tai laittaa jokin turha kapea avohylly tai vastaavaa. Tuo täyssyvä ja korkea kaappi oli kyllä keittiön parhaita valintoja. Minulla on alaosassa kuiva-aineet jne. ruokakamat vetolaatikoissa ja sieltä on mukava ottaa ja pysyy järjestyksessä. Yläosassa on muutama hyllytaso ja siellä on yleiskone, riisinkeitin jne. tilaavieviä laitteita.

Itse myös poistin vastakkaiselta seinältä oviaukosta karmit (jo edellinen asukas oli irroittanut oven ja vienyt varastoon) ja maksimoin oviaukon koon. Oviaukko on eteiseen, niin ei juurikaan ole tilanteita että pitäisi saada keittiön ovea kiinni ja se ovi olisi aukinaisena aina tiellä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Kyllä jos side by side härvelin ostaan niin siinä pitää olla kiinteä vesi ja jääpala-automaatti.
Noissa on vaan se huono puoli että nuo jääpalakoneella olevat vekottimet on pirullisii moloja kun taitaa olla aina 70cm syvii niin jää rumasta esille 60cm kaapista. Lisäks se ovi vaatii entistä enemmän tilaa auetakseen. Niin ja vesiliitäntäkin sille pitää olla. Ehkä sille jääpalakoneelle vois olla ihan oma paikkansa jos sellaista välttämättä tarvitsee, luulis joltain valmistajalta saavan erikseenkin sellasen.

Kaappi hankittu, mutta toimitus vasta helmikuussa. Joten kaappia voinee vielä tarvittaessa vaihtaa.

Pitää käydä tarkemmin ihmettelemässä vielä noita side-by-side ja tarkemittaamassa kotona.
Miten ois tällänen jos ei oo rahasta kiinni?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Mietittiin tuota festivoa, kun keittiö tehtiin, mutta tultiin siihen tulokseen, että ei Suomalainen työ/tuote ole niin paljon parempaa,että oltaisiin maksettu montaa tonnia enempää mitä muilta merkeiltä sai.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Mietittiin tuota festivoa, kun keittiö tehtiin, mutta tultiin siihen tulokseen, että ei Suomalainen työ/tuote ole niin paljon parempaa,että oltaisiin maksettu montaa tonnia enempää mitä muilta merkeiltä sai.
Joo tuo on kanssa vähän tuollainen design kaappi jossa maksetaan siitä että se on FESTIVO eikä niinkään siitä että olisi monta kertaa muita parempi. Toki varmasti huippuluokan kaappi ja tuo 75cm on kokoluokan puolesta aika hyvä moneen paikkaan.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Joo tuo on kanssa vähän tuollainen design kaappi jossa maksetaan siitä että se on FESTIVO eikä niinkään siitä että olisi monta kertaa muita parempi. Toki varmasti huippuluokan kaappi ja tuo 75cm on kokoluokan puolesta aika hyvä moneen paikkaan.
Näinpä juuri. Toinen "huono" puoli mikä tuossa muistaakseni oli, kun katsottiin juurikin sitä isoa mallia, että olisi ollut kooltaan "epästandardi" ja jos joskus olisi halunnut kaapin vaihtaa toiseen malliin, niin eipä olisi onnistunut, kun keittiön kaappiien mitoitukset on juuri tehty niille kaapeille mitä rakennusaikana laitettiin. Nythän on helppo vaihtaa, kun on sitä samaa tusinakamaa mitä pääsääntoisesti kaikki on.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Näinpä juuri. Toinen "huono" puoli mikä tuossa muistaakseni oli, kun katsottiin juurikin sitä isoa mallia, että olisi ollut kooltaan "epästandardi" ja jos joskus olisi halunnut kaapin vaihtaa toiseen malliin, niin eipä olisi onnistunut, kun keittiön kaappiien mitoitukset on juuri tehty niille kaapeille mitä rakennusaikana laitettiin. Nythän on helppo vaihtaa, kun on sitä samaa tusinakamaa mitä pääsääntoisesti kaikki on.
Niinhän se on. Parashan tuollainen olisi vapaastiseisovana viimeisenä jonossa niin sit vois aina vaihtaa pienemmän tilalle. Mullakin on omassa keittiössä 60cm kaappi niin mitotettu just silleen että tuollainen 75cm ei nään mahu kun mietin pitäisköhä vaihtaa sit kun vanha hajoaa.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Joku tuollainen siis:



Yleensä nuo ovet tulevat matalammalle kuin keittiön tasot ja kaappi vaatinee korokkeen tällaiseen käyttöön...

Itselläni siis tuon tyylinen:


Itse pähkin vastaavan ongelma parissa, olikohan minulla joku noin 3.5m seinä, johon oli tulossa L-keittiö.

Siihen piti saada kulma 60cm+ uuni 60cm + jääkaappi 90cm ja siellä kulmassa on toisella sivulla allas, joten jos ei halunnut sitä laittaa vain umpeen niin sille oli oltava lisäksi ovi. Ja liesitaso uunin ylöpuolelle niin melkein sen vieressä oltava vähän tilaa käytännöllisyyssyistä.

Lopputulos taisi olla 60+40 kulmakaappi (ulosliukuva mekanismi), 60 uuni, 40 vetolaatikosto + 90 jääkaappi + 50cm "ruokakomero" ja toki muutama täytesuikale kulmaan ja seinänviereen jne.
Jos olisi jääkaapin laittanut seinään "kiinni" niin joka tapauksessa olisi ovia varten pitänyt jättää tuota tilaa tai laittaa jokin turha kapea avohylly tai vastaavaa. Tuo täyssyvä ja korkea kaappi oli kyllä keittiön parhaita valintoja. Minulla on alaosassa kuiva-aineet jne. ruokakamat vetolaatikoissa ja sieltä on mukava ottaa ja pysyy järjestyksessä. Yläosassa on muutama hyllytaso ja siellä on yleiskone, riisinkeitin jne. tilaavieviä laitteita.

Itse myös poistin vastakkaiselta seinältä oviaukosta karmit (jo edellinen asukas oli irroittanut oven ja vienyt varastoon) ja maksimoin oviaukon koon. Oviaukko on eteiseen, niin ei juurikaan ole tilanteita että pitäisi saada keittiön ovea kiinni ja se ovi olisi aukinaisena aina tiellä.
Tällainen piti ensin ostaa, mutta päädyttiin tosiaan kaksioviseen. Hyviä pointteja toit esille, niin tossa voisi olla korvaaja, jos tuo kaksiovinen ei sovi.

Miten ois tällänen jos ei oo rahasta kiinni?
Festivoakin pyörittelin. Kotimaisuus kiinnostaa ja myös 100 cm kaapissa ulkonäkö miellyttää. 75 cm french door -luukut eivät taas niin iske. 75 ois taas mittojensa perusteella sopiva, satanen ei mene kovin helposti.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Tällainen piti ensin ostaa, mutta päädyttiin tosiaan kaksioviseen. Hyviä pointteja toit esille, niin tossa voisi olla korvaaja, jos tuo kaksiovinen ei sovi.


Festivoakin pyörittelin. Kotimaisuus kiinnostaa ja myös 100 cm kaapissa ulkonäkö miellyttää. 75 cm french door -luukut eivät taas niin iske. 75 ois taas mittojensa perusteella sopiva, satanen ei mene kovin helposti.
eikai french doorei kannattaiskaan ottaa vaan tuollainen yks ovi niinkuin kuvassa.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
561
Ne pakastelaatikot eniten pistää silmään. Ehkä pitää hetki siedättää, niin saa siitäkin plän been. Tuo menisi varmasti paikalle.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 845
Ne pakastelaatikot eniten pistää silmään. Ehkä pitää hetki siedättää, niin saa siitäkin plän been. Tuo menisi varmasti paikalle.
Joo, mukavampaa se on et on reilummin sitä tilaa kuin et nippanappa mahtuu ja aina meinaa ottaa kiinni johonkin reunaan ovet kun avaa. Kai noita jossain näkee livenäkin niin tietää millaisesta hankinnasta kyse, kuvasta aina jää osa todellisuudesta näkemättä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 384
Todetaan että ainankin LG:n side-by-side tarvitsee tilaa että ovet aukeavat. Nämä side-by-sidethan ei ole tarkoitettu suomalaisittain kaapistoihin vaan "yksinäiseksi" seinälle. Toki itse laitoin koloon ja jääkaapinovi ei aukea täysin vaan ottaa patteriin mutta ei haittaa normaalia käyttöä.
Alan ammattilaisena nimenomaan otin jääpalakoneen ilman vesiliitäntää, ihan jos sijoutuksenkin vuoksi ja tarvitsee lisäksi Oraksen 182:sta tasoon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Todetaan että ainankin LG:n side-by-side tarvitsee tilaa että ovet aukeavat. Nämä side-by-sidethan ei ole tarkoitettu suomalaisittain kaapistoihin vaan "yksinäiseksi" seinälle. Toki itse laitoin koloon ja jääkaapinovi ei aukea täysin vaan ottaa patteriin mutta ei haittaa normaalia käyttöä.
Alan ammattilaisena nimenomaan otin jääpalakoneen ilman vesiliitäntää, ihan jos sijoutuksenkin vuoksi ja tarvitsee lisäksi Oraksen 182:sta tasoon.
Onko tuollainen oraksen 182(tai vastaava) pakollinen, jos vesiliitännällä varustettu kone? Mä kun luulin että pelkkä tulovesiputki riittää. Ei ole tulossa meille, mutta joskus "haaveilin".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 284
Viestejä
4 306 058
Jäsenet
71 806
Uusin jäsen
MV7

Hinta.fi

Ylös Bottom