- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 262
Ernomasen hyvin lähtee. Hiukka voi kyll lähtee kipsiä mukanaKohtuullinen kampe laatoituksen purkamiseen ainakin betonipinnalta. Saas nähdä miten lähtee EK-levytetystä.![]()
HR2811FT - Poravasara
www.makita.fi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ernomasen hyvin lähtee. Hiukka voi kyll lähtee kipsiä mukanaKohtuullinen kampe laatoituksen purkamiseen ainakin betonipinnalta. Saas nähdä miten lähtee EK-levytetystä.![]()
HR2811FT - Poravasara
www.makita.fi
Jos laatat lähtee kipsistä irti nii että kipsi säilyy ehjänä, nii laatotuksessa on jotain menny perseelleen. Kyllä ne kipsit vaan menee vaihtoon, ei kannata muuta aatellakaan. Jos nyt jostain pitää irrotta yks tai kaks pientä laattaa niin ne voi kärsivällisyydellä saada irti, mut ei mitään koko seinää.Kipsilevystä on kyllä vittumainen repiä laattoja irti. Laasti on välillä tarttunut laattaan niin kovaa kiinni, että laasti irtoaa ennemmin vesieristeestä (repien välillä osan mukana) ennen kuin laatasta. Onnea koputteluun![]()
Pointti tässä ajatuksessa on se, että olemme etsimässä uutta taloa / asuntoa, mutta tiedostamme siinä menevän varmasti aikaa. Olemme kuitenkin totaalisen kyllästyneitä kaappien oviin, jotka ovat ajansaatossa ottaneet itseensä altaiden alla roiskuneesta vedestä ja muuallakin tavalla tai toisella. Emme rupea runkoja vaihtamaan ja emme tee tätä myöskään myyntiä ajatellen. Tämä on nyt todennäköisin malli, koska remonttiin meneviä rahoja tuskin asunnon hinnassa saadaan takaisin, joten emme näe suuremmassa remontissa järkeä.
Saimme tarjouksen eräältä valmistajalta yksinkertaisesta ovimallista. 16 erikokoista ovea, 4 laatikon etulevyä, kalvotettua MDF -levyä. Hinta setillä noin 1000€. Ei sisällä kahvoja, ei saranoita. Saranoiden paikat porattuna ja myös kahvoille reiät valmiina, mikäli sellaiset haluaa. Vs. Halvin tähän mennessä saatu tarjous keittiöstä ilman tiskialtaita, tasoja ja koneita, itse kasaten: noin 3000€. On siinä vielä hintaa välissä vaikka saranat ja kahvat uusiksi laittaisi. Toki keittiö saataisiin samalla itselle toimivammaksi ja APK ylös, sekä jouduttaisiin ostamaan erillisuuni ja hellataso. Eroa siis tulisi enemmän, kun konekanta uusittaisiin samalla. Toki jos oikein venyttäisi penniä, niin jostain voisi edullisempi tarjous löytyä ja koneet saataisiin nykyisille paikoille, mutta jos koko keittiön kalustus uusittaisiin muuten, niin nykyinen konekanta pitäisi myös uusia. Ymmärrän pointin, mutta tätä ei nykyisessä asunnossa olla tekemässä.Rungot ei ole montaa kymppiä kappale, niin niiden säästäminen ei ole perusteltua jos on tilaamassa mittatilausovet sen takia. Pakkelia ja uudet maalit oviin taitaa olla suurin muutos vs. kulutettu rahamäärä...
Saimme tarjouksen eräältä valmistajalta yksinkertaisesta ovimallista. 16 erikokoista ovea, 4 laatikon etulevyä, kalvotettua MDF -levyä. Hinta setillä noin 1000€. Ei sisällä kahvoja, ei saranoita. Saranoiden paikat porattuna ja myös kahvoille reiät valmiina, mikäli sellaiset haluaa. Vs. Halvin tähän mennessä saatu tarjous keittiöstä ilman tiskialtaita, tasoja ja koneita, itse kasaten: noin 3000€. On siinä vielä hintaa välissä vaikka saranat ja kahvat uusiksi laittaisi. Toki keittiö saataisiin samalla itselle toimivammaksi ja APK ylös, sekä jouduttaisiin ostamaan erillisuuni ja hellataso. Eroa siis tulisi enemmän, kun konekanta uusittaisiin samalla. Toki jos oikein venyttäisi penniä, niin jostain voisi edullisempi tarjous löytyä ja koneet saataisiin nykyisille paikoille, mutta jos koko keittiön kalustus uusittaisiin muuten, niin nykyinen konekanta pitäisi myös uusia. Ymmärrän pointin, mutta tätä ei nykyisessä asunnossa olla tekemässä.
Mitenkäs omatoiminen ehostus, => ovien maalaus (+kuviointi sapluunan avulla?) rispaantuneisiin reunoihin suoja-/kulmalistat? Ovien teippaus?Saimme tarjouksen eräältä valmistajalta yksinkertaisesta ovimallista. 16 erikokoista ovea, 4 laatikon etulevyä, kalvotettua MDF -levyä. Hinta setillä noin 1000€. Ei sisällä kahvoja, ei saranoita. Saranoiden paikat porattuna ja myös kahvoille reiät valmiina, mikäli sellaiset haluaa. Vs. Halvin tähän mennessä saatu tarjous keittiöstä ilman tiskialtaita, tasoja ja koneita, itse kasaten: noin 3000€. On siinä vielä hintaa välissä vaikka saranat ja kahvat uusiksi laittaisi. Toki keittiö saataisiin samalla itselle toimivammaksi ja APK ylös, sekä jouduttaisiin ostamaan erillisuuni ja hellataso. Eroa siis tulisi enemmän, kun konekanta uusittaisiin samalla. Toki jos oikein venyttäisi penniä, niin jostain voisi edullisempi tarjous löytyä ja koneet saataisiin nykyisille paikoille, mutta jos koko keittiön kalustus uusittaisiin muuten, niin nykyinen konekanta pitäisi myös uusia. Ymmärrän pointin, mutta tätä ei nykyisessä asunnossa olla tekemässä.
Niin, kun ei enää vanhojen kunnostusta arvosteta. (kysyjällä vaikutti ainakin pensseli pysyvän kädessä, joten uskalsin ehdetella).Ei noissa vanhoissa umpipuurungoissa muuta vikaa olekkaan kuin että niihin ei käy standardimittaiset ovet, ei sisuskalut kuten vetolaatikot ja lisäks ne vanhat rungot on monesti liian matalia. Mittatarkkuuskin on niissä vähän sitä sun tätä.
Niin, kun ei enää vanhojen kunnostusta arvosteta. (kysyjällä vaikutti ainakin pensseli pysyvän kädessä, joten uskalsin ehdetella).
Jos kunnostaa ei ovia tarvitse uusia. Laatikoita voi tarvittaessa kaventaa ja laittaa niihin kunnon liukukiskot (10€/pari).
- Matalampia usein ovat, mutta ero on muistaakseni max 10cm. Jos irrottaa alle voi tehdä sokkelin (en 10cm takia vaivautuisi) .
-"Oikeiksi" ongelmiksi jää toiminnallisuus, jos ovat huonosti sijoitettuja, sekä ettei uudet keittiökoneet välttämättä sovi.
- Vanhat on tehty kunnon tavarasta, joten muutaman kaapin kavennus onnistuu kyllä, jos vähänkin taitoa/koneita löytyy.
- muuten mittatarkkuudella ei pitäisi olla mitään merkitystä.
-Boonuksena saa"uniikit" kalusteet.
Noita on yleensä vanhoissa taloissa =>niissä uusiakin kalusteita tarvitaan usein sovittaa.
Meitä on osaavia ja vähemmän osaavia. Samoin, toiset tienaa tunnissa sen mikä toinen 2-päivässä. Mutta kyllähän tossaToki onnistuu kaikki jos ei anna omalle työlleen mitään arvoa. Tuollaista vanhaa kun alkaa korjaamaan ja rakentamaan niin siihen saa upotettua niin tuhottomasti tunteja että jos saman ajan käyttäisi palkalliseen työhön niin saisi ostettua uuden keittiön jo sillä työstä tienatulla rahalla. Kierrätys on toki hienoa, mutta jos sitä ei ota harrastuksena niin ei siitä kyllä paljoa plussalle jää jos joutuu käytännössä rakentamaan koko kaapiston osista uusiksi.
Luonnollisesti lähtee suoraan jatkamaan, mutta en ole avannut vielä niin epäilen tuossa ihan vieressä olevan mutkaa jo alas päin. n.1m päässä on kuitenkin jo 110 viemärilinja niin pakko tuon on lähteä todella läheltä jo alas. Toi 110mm linja menee jo paljon alempana.
Edit. Suoraanhan se jatkaa tietysti. Varmaan tippuu vasta 110mm kohdalla. Eli 110cm pitää avaa lattiaa.![]()
Ihan vaan miellenkiinnosta mistä päättelit ton paksuuden? Jos tota seinässä olevaa putkea vertaa imurin letkuun...Näyttää ihan 50mm viemäriltä. Vaihdat 75mm viemäriin koska maahan laatan alle ei saa laittaa (nykyään) 50mm viemäriä.
Näyttää ihan 50mm viemäriltä. Vaihdat 75mm viemäriin koska maahan laatan alle ei saa laittaa (nykyään) 50mm viemäriä.
Muuten kyllä, mutta ainakin omasta mielestä sellaista 19 euron mikroa on niin helvetin kiva käyttää, kun ei tarvitse asetella kelloa ja kuunnella piippauksia.Ehdottomasti kaikki integroitua jos uutta lähtee tekemään ja jos osa integroidaan (hella) niin kaikki ehdottomasti, integroitu mikro 200€ ei ole summa eikä mikään keittiöremontissa ja astianpesukone ei ero oikeastaan kuin nappien sijoituksella ja siihen ruuvataan vain levy päälle.
Tuo postaamani U-keittiö maksaisi Ikean kalusteilla (sis. Altaan ja hanan, ei muita koneita) noin 3000€. Pidän tuota omaa keittiötä suhteellisen isona, eli ei varmaan paljoa enempää maksa monelle muullekkaan.Mitä jos ostaisit purettavan keittiön torista ja vaihat sen tilalle. Tuntuu aika pöhköltä ajatukselta alkaa teettää mittatilausovia epästandardiin keittiöön. Ovet normaalisti on varmaan 30% koko keittiön hinnasta ja ne rungot ehkä sen 20%. Mittatilauksena hinta varmaan nousee ainakin puoleen uuden keittiön hinnasta.
Kyllä tuollaisen 3000€ keittiönkin luulisi saavan hyvinkin myydessä takaisin.
Ihan vaan miellenkiinnosta mistä päättelit ton paksuuden? Jos tota seinässä olevaa putkea vertaa imurin letkuun...
niin mun arvaus olisi 75mm putkiLaittiassa olevaan verrattaessa samaa mieltä, (mutta siinä voi olla optinen harha)
Muuten eikös sitä saa vanhaa paksuuttakin käyttää jos ei kokonaan uusi? Toki 75mm muuten parempi.
Hienosti veikattu hermanni, kyllä siellä 75mm putki majailee. Tarkotus on laittaa 110 tilalle, jotta saa pöntölle valmiuden tuonne seinän taa.
Hieman on kaivuuhommia.
On siinä vaan hupia..
![]()
![]()
Olisikohan parempaa ketjua ollut mutta..
Tulipa tuollainen oiko / tasohöylä tilattua verstaalle, eiköhän tolla jotain tee? Mitään ammattivehkeitä ei kerta tarvitte..
![]()
Oiko- ja tasohöylä, Ferax FRP 1250 - 396,00 EUR
Oiko- ja tasohöylä Kätevä, pienikokoinen oiko- ja tasohöylä. Helppokäyttöisessä oiko- ja tasohöylässa on vahva teräslevyalusta, jossa ...www.virtasenkauppa.fi
Tarkotuksena puutavaran pintaa sileäks laittaa, terassikalusteiden pintoja ottaa kunnolla (tasasta pitää olla), tasotusta... kyllästyttää käsihöylällä ja hiomakoneella ottaa isompia projekteja.
Eteisen uudistaminen kevääksi suunnitteilla, tarkoituksena vaihtaa kapeasta eteisestä normaalit komerot liukuovimalliseen ratkaisuun.
Samassa muutoksessa tarkoitus poistaa vanhat lattialaatat eteisestä ja asentaa vinyylilankku. Haasteena lattian kanssa on, että olohuoneen parketin ja eteisen laatan välillä on n. 2cm kynnys. Tuo ei tällä hetkellä häiritse mutta vinyylilankun kanssa tuo korotus voi tulla korkeammaksi.
Laattojen alla betonilattia, mutta eteisen lattiassa on luukku ryömintätilaan (johon täytyy olla pääsy). Lattian korotus valamalla menee siis melko vaikeaksi tuon luukun takia.
Onko tuohon mitään "helppoa" tapaa jolla lattiaa voisi korottaa esim jollakin levyllä? Vai kannattaako tuollaiset kikkailut unohtaa heti alkuunsa?
Eteisen uudistaminen kevääksi suunnitteilla, tarkoituksena vaihtaa kapeasta eteisestä normaalit komerot liukuovimalliseen ratkaisuun.
Samassa muutoksessa tarkoitus poistaa vanhat lattialaatat eteisestä ja asentaa vinyylilankku. Haasteena lattian kanssa on, että olohuoneen parketin ja eteisen laatan välillä on n. 2cm kynnys. Tuo ei tällä hetkellä häiritse mutta vinyylilankun kanssa tuo korotus voi tulla korkeammaksi.
Laattojen alla betonilattia, mutta eteisen lattiassa on luukku ryömintätilaan (johon täytyy olla pääsy). Lattian korotus valamalla menee siis melko vaikeaksi tuon luukun takia.
Onko tuohon mitään "helppoa" tapaa jolla lattiaa voisi korottaa esim jollakin levyllä? Vai kannattaako tuollaiset kikkailut unohtaa heti alkuunsa?



Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
![]()
Sulle jää toi ruokapöytä epäkäytännöllisen kapeaksi 4-hengelle => mieti voitko luopua noista ikkunan viereisistä kaapeista pöydän leveydellä. Keittiössä tarvitaan kaappeja, joten korkeat yläkaapit täyttävät sitä toivetta. Keittiön muoto on vähänPiirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
![]()
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
Metabon jiirisirkkelin alkuperäinen 216mm terä vähän repii jos tekee tarkempia sahauksia, tuo taisi olla 40 hampainen 30mm keskireiällä. Jotain "hienompaa" terää tuohon pitäisi katsoa ja jättää tuo 40 hampainen karkeampiin hommiin. Onko kannatusta ostaa noita makitan tjsp kalliimpia teriä, vai tekeekö halvemmilla mitään? 60 hampaista näyttäisi olevan 45€:roon.
Metabon jiirisirkkelin alkuperäinen 216mm terä vähän repii jos tekee tarkempia sahauksia, tuo taisi olla 40 hampainen 30mm keskireiällä. Jotain "hienompaa" terää tuohon pitäisi katsoa ja jättää tuo 40 hampainen karkeampiin hommiin. Onko kannatusta ostaa noita makitan tjsp kalliimpia teriä, vai tekeekö halvemmilla mitään? 60 hampaista näyttäisi olevan 45€:roon.
Piirtelin tossa uutta keittiötä Ikean suunnitteluohjelmalla. Laitetaas tässä tuotos näkyville kun tuntuu hyviä vinkkejä täältä saavan. Yksityiskohtia ei tässä vielä mietitty ollenkaan (pistorasiat, valaistukset yms.)
Haettu tässä nyt kaappien, tiskialtaan ja kodinkoneiden paikkaa lähinnä ja värimaailmaa suurinpiirtein eli tummaa tai tummahkoa. Yksi mitä jäin pohtimaan niin tuolla kulmassa alakaappina on TÄMÄ
Olisiko kuitenkin parempi tälläinen?
Pohjakuvassa nro 10 on astianpesukone.
![]()
Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.
![]()
Iso ero noissa laadukkaimmissa terissä on se kauanko ne pysyy terävänä. Halvat terät voi mennä tylsäks jo muutamasta ajosta. Nuo laadukkaat sirkkelin teräthän eivät ole mitään kertakäyttöisiä vaan ne voidaan teroittaa uusiksi ja hampaitakin voi vaihtaa uusiin. Jo pelkästään ekologisuuden kannalta on kannattavampaa pitää huolto vanhasta terästä kuin aina hakea uusi. Isoin merkitys säilyvyyden kannalta on kuitenkin ettei puuterällä ajeta mitään tylsyttävää kuten kipsilevyjä/laminaattia eikä ajeta varsinkaan nauloihin. Ei tuo makita edes ole mitään markkinoiden kärkiteriä, mutta ihan laadukas terä on. Hampaiden määrä vaikuttaa merkittävästi repimiseen ja niitä kannattaa olla melko paljon jos haluaa siistiä jälkeä.
Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.
Ei oikein taivu mitenkään helposti. Pitäisi saada johonkin korkea kaappi lisää mutta se olisi pois työtasosta.Jos mahdollista niin kannattaa nostaa uuni tai tiskikone ylemmäs, helpottaa arkea huomattavasti. Tätä en omaan keittiöön saanut mahdutettua, mutta sulla näyttää olevan tilaa. Sun suunnitelmassa laittaisin uunin ja mikron toiseen korkeaan kaappiin jos vain on vapaana.
Hyvä idea tuo apteekkarinkaappi. Kaappi nro 4 oli tarkoitus laittaa kuivatarvikkeita. Nyky kaapissa hukkuu hyllyn perälle tavaraa niin tuolla saisi ongelman poistettua.Apteekkarinkaappi tyyppinen mekanismi kannattaa laittaa ainakin toiseen korkeaan kaappiin, saa tehokkaasti käytettyä koko tilan.
Induktio tulossa. Saisikohan noita mitenkään fyysisillä näppäimillä. Tuskin? Olisi kaikkein varmin toiminnaltaan.Keittotaso induktiomallia ja sellainen missä on slider-tyyppinen tehovalinta. Kalliimpi mutta käyttömukavuus paljon parempi kuin halvemmissa.
Liesituulettimen kohtaa en onnistunut /osannut piirtää niin se pitää vielä miettiä. Sijainti kuitenkin tuossa kuten kuvassa. Avohyllyt voisi kyllä kieltämättä olla hyvä idea.Jättäisin sun suunnitelmassa joitain yläkaappeja pois ja korvaisin esim avohyllyllä, varsinkin jos liesituuletin on tuollaista mallia. Nyt etenkin kun kaikki on tummaa niin voi tulla aika tunkkaisen näköinen jos kaikki on pelkkää kaappia.
Tässä ratkaisussa sitä on kuitenkin noin metrin enemmän kuin tällä hetkellä. Nykykeittiössä kaappi nro 21 täyskorkea ja lisäksi saan nyt mikron pois työtasolta. Liikaahan sitä ei tietenkään millään voi olla.- laskutasoa on melko vähän pöytätasossa
Tiskikone lattiatasolla nro 10. Vesipiste vieressä niin helpoin asentaa ilman kummempaa säätämistä tuohon.- tiskikonetta ei kannata nostaa koska jo pöytätilaa on jo ennestään liian vähän, ellet saa sitä mahutettua noiden korkeiden kaappien tilalle. En kylläkään löytänyt koko tiskikonetta kuvasta.
Kaappi nro 4 tulee kuivatarvikkeet ja mahdollisesti se apteekkarin mekanismi. Eli ei siihen sovi uunit tai mikrot. Kaappeihin 5 ja 6 jotain ei niin tärkeää josta enemmän alla.- uuni ja mikro kannattaisi laittaa korkeeseen kaappiin päällekkäin tuohon vasemman puoleiseen korkeaan kaappiin.
Tämä on ongelma kohta kyllä. Kaappi nro 4 mahtuu mittausten mukaan aukeamaan vaikka tuolilla istuisikin joku. Siksi siihen kuivatarvikkeet kun tarvitsee jatkuvasti. Kaappeihin 5 ja 6 siis jotain mitä harvemmin tarvitsee niin ei ole ongelma vaikka tuolit olisikin käytössä.- ruokapöydän ja kaapistojen välissä on aivan liian vähän tilaa. Tuolin taakse pitäisi saada jo yksistään 60cm+ ja koska toisella puolella on kaapisto minne olisi hyvä päästä vaikka joku istuisi pöydän ääressä niin tilaa pitäisi olla minimissään 80cm+, mieluusti 1m
Periaatteessa voisi siirtää jääkaapin ja pakastimen tuonne vasempaan alanurkkaan jolloin saisi työtason tuohon jääkaappien paikalle. Saattaa tulla vaan liian ahdas tuosta tiskipöydän ympäristöstä tällä. Pitää tätä miettiä ja mittailla vielä. En ihan ymmärrä mitä hyötyä olisi poistaa yläkaapit jääkaapi ja pakastimen päältä? Jäisi vain turha hukkatila sinne.- en ole aivan vakuuttunut tuosta jääkaapin paikasta, mutta ei ole nyt suoraan tarjota parempaakaan vaihtoehtoa. Nykyisellä paikallaan jääkaapit on liian hallitsevia tilassa, yksi mahdollinen paikka olisi vasempaan reunaan nurkkaan, mutta vaatisi jonkin verran muutoksia myös muuhun keittiöön. Myöskin yläkaappien poistaminen jääkaapin yläpuolelta voisi olla hyvä vaihtoehto jos jääkaapin paikkaa ei haluta vaihtaa.
Joo ei taipunut ikean ohjelmat tuohon tai sit en taaskaan vaan osannut. Eli työtaso toki jatkuu loppuun asti ja oli idea jättää tuonne avoin tila lattialle johon saa näppärästi koiran vesikupin ja ruuat pois jaloista.- tuolla kuvan mikron alla on jokin omituinen viritelmä, onko kuva kesken siltä osin? Vetolaatikostohan tuohonkin kohti kuuluisi ja pöytälevy jatkumaan loppuun asti
Lämpöpatterin putket seinällä ja "verhotangon peitelevy" katonrajassa. Täytyy se varmaan jollain levyllä vaa laittaa aukko umpeen.- ikkunaseinän ja kaapiston välissä outo hukkatila joka pitäisi saada käyttöön. Luultavasti riittää viimeisen kaapin vaihtaminen leveämpään. Kuvasti ei oikein näe tarkalleen miten ikkuna menee että vaatiiko se jotain tilaa auetakseen nurkasta jne.
Tuo kuvan mukainen hahmotelma jossa oletan noiden pyöreiden pallojen olevan lattiakaivoja(?) ei kyllä ole toimiva vaikka en LVI-suunnittelija olekkaan. Kuivakaivoja kannattaa lähtökohtaisesti välttää aina kuten myös 32mm viemäriputkia. Niiden kanssa ei tule muuta kun ongelmia ajan kanssa.
Uuden tuuletuksenkaan paikka ei ole tuolla minne olet piirtänyt, vaan ennemmin tuolla LTO kulmassa. Jos talossa harjakatto/ullakkotila, niin sieltä tuon tuuletuksen saisi varmaan käännettyä myös 45-ast kulmassa vanhan tuuletuksen kattoläpivientiin joka on ihan toimiva ratkaisu?
Mutta itse vetäisin rungon tuosta wc-pöntöstä oikealle kääntäen tuonne LTO-pisteelle ja liittäisin siihen sitten altaan ja lattiakaivot Y-haaralla ja 75mm viemärillä. Wc-pönttö sitten omalla 110 Y-haaralla. Jos tuo LTO-piste on ainoastaan LTO-koneen kondenssivedelle, niin tuot sieltä lattiasta sen 110 putken ylös, liität tippaveden sen kylkeen ja laitat päähän alipaineventtiilin?
Näinollen se toimii "varatuuletuksena" ja sen alipaineventtiilin irroittamalla pääsee vaikka koko runkolinjan huuhtelemaan suoraan.
En ota isommin kantaa tuohon viemärisuunnitelmaan, minusta sitä kannattaisi näyttää ammattimiehelle ennenkuin tekee lisää että putkikoot on oikeanlaiset eikä mitään olennaista ole varmasti unohdettu. Viemärin tuuletuksen siirtäminen voisi olla järkevää. Kotelot on yleensä rumia ja vie arvokkaita neliöitä valmiiksi pienestä vessasta. Oletko miettinyt miten saat vietyä tuuletuksen katolle asti ja tiivistettyä läpiviennit höyrynsulusta ja kattopellistä? Saattaa olla haasteellista jälkikäteen. Oman käsityksen mukaan tuuletusputkessa tulisi välttää sivuttaismutkia jotta veto varmasti riittää, joten vanhaa läpivientiä ei välttämättä voi käyttää.
Nykyinen jääkaappi pakastin yhdistelmä aina täynnä ääriään myöten joten sanoisin että on pakollista. Toisaalta on tuolla jo vuosia pärjätty tähän asti eli onko sittenkään...Näin yhtäkkiä tulee mieleen esim. Onko pakollista olla erillinen pakastin ja jääkaappi vai voiko esim olla side-by-side kaappi. Saisi lisätilaa ruokapöydän ympärille eikä olisi niin massiivinen?
Yksi syy tälle uudelle keittiölle on lisätilan saaminen eli noista kaapeista en luovu. Nykyään niissä ei ole kaappeja ollenkaan. Ylempänä jo tähän aiheeseen kirjoitinkin noiden tarkemmasta suunnitelmastaSulle jää toi ruokapöytä epäkäytännöllisen kapeaksi 4-hengelle => mieti voitko luopua noista ikkunan viereisistä kaapeista pöydän leveydellä.
Joo täytyy tuota värimaailmaa ehdottomasti vielä miettiä. Onhan tuo nyt jopa omaan makuun mahdollisesti liian tumma kokonaisuus.Tuota värimaailmaa nyt miettisin ainakin vähän lisää. Tummat kaapit, tumma lattia ja tumma taso tekee tilasta kyllä melko synkän ja ahtaahkon. Vaihtaisin tuosta ainakin tason johonkin toiseen, esimerkiksi joku puulaminaattijäljitelmä tai puu. Instagramista ja pinterestistä löytää nopeesti paljon tummia keittiöitä, jos sieltä löytyy värien yhdistelyyn insipiraatiota. Lisäksi jos yrität saada soljumaan mustaa toisiinsa, niin sulla voi yhtäkkiä olla sielä kaikki hieman eri sävyä keskenään ellei tee sit tasoa samasta kuin kaapin rungot (nykyään mahdollista). Toki sellanen sileä musta laminaattitaso on ihan helvettiä pitää siistin, kun kaikki sormenjäljet ja tahrat oikein loistaa.
Hyvä, että täällä kaappien määrääkin arvostetaan. Yllättävän paljon sinne tavaraa vuosien mittaan ilmestyy.Yksi syy tälle uudelle keittiölle on lisätilan saaminen eli noista kaapeista en luovu. Nykyään niissä ei ole kaappeja ollenkaan. Ylempänä jo tähän aiheeseen kirjoitinkin noiden tarkemmasta suunnitelmasta
Joo täytyy tuota värimaailmaa ehdottomasti vielä miettiä. Onhan tuo nyt jopa omaan makuun mahdollisesti liian tumma kokonaisuus.
Nykyään on, että tuuletus tulisi olla 10m sisällä vaakasuunnassa, eli sulla ei siltä osin olisi "kunnossa"? En ole LVI-amattilainen, mutta sulla tulee 2-tuuletusputkea vieräkkäin. Voihan se olla, että se parantaa kokonaisilman saantia?Ajatelma khh viemäröinnistä, Tuo toinen/uusi viemärin tuuletus lienee on syytä laittaa. Mitenkähän tuon alkuperäisen kanssa, ei siitä varmana haittaa ole mutta onko varsin iloakaan? jos sen purkaisi pois sais olemassa olevasta vessasta seinästä turhan kotelon pois.
![]()
Ne jotka eivät jaksa googlettaa, näillä pääsee alkuun tutustumisessa https://www.tts.fi/files/1103/koti682.pdf ja https://www.tts.fi/files/1102/koti684.pdf .Jos et oo lukenu niin Työtehoseuralla on hyviä neuvoja keittiön tehokkaaseen suunnitteluun, kannattaa vilkaista heidän näkemyksiä.
Lämpöpatterin putket seinällä ja "verhotangon peitelevy" katonrajassa. Täytyy se varmaan jollain levyllä vaa laittaa aukko umpeen.


Tein pari ”väliseinää”. Toinen tuli tuon muurin kanssa samaan linjaan, jotta saa keittiön kaapit paremmin ja toinen taas piti saada 75mm viemäriputkelle tila ja totesin, että seinä niin kiero, että 98mm nurkassa laserin viivaan on 160cm toisessa nurkassa (pystytolppa). Tekaisin sitten siihen väliseinän kertopuusta. Ajattelin aluksi 2x4, mutta sen verran kiero nippu sattui kohdalle, että totesin ei kiitos.
Toisessa seinässä k400 ja toisessa k600. Vielä tarkoitus laittaa tuentaa hirsiseinään sekä vaakapuita. Ei siis ole ihan valmis vielä. Tuossa muuten huomasi paljonko hirsiseinä painuu 100v aikana. Nimittäin muurin vieressä oli 7cm korkeammalla paneeli kuin 2,4m päässä nurkassa. Mulla ei ollut kun 90mm runkonauloja (eikä naulain pysty parempaan), niin laitoin 6x140 ruuveilla kattoon siten, että painumavaraa saatiin n. 2-3cm.
Se täytyy vielä todeta, että tuo laseri oli aivan hemmetin hyvä tuossa. Oli vuokralla cramolta. Piirsi viivat kattoon ja lattiaan samalla, niin sai ylä- ja alajuoksut pirun hyvin laitettua.
Kyllä, rakennesuunnittelija oli samaa mieltä, ett painumiset painuttu. Laitoin käytännössä tuohon paneeliin kiinni. Kyllä koitin katsoa myös niitä kohtia, josta paneelit naulattu. Mutta siis kyllähän se ruuvi sieltä kai painuu, kun katto tulee alaspäin. Kierteet eivät jatku paneelin alapuolella, niin painuminen näkyy sitten niin, että ruuvien kannat tulevat alaspäin. Näin minä sen järkeilin?Hyvältä näyttää. En tiiä mitä kampetta tuolla katossa on, mutta jos ruuvasit suoraan ylöspäin kattoon johonkin kannatinpalkkiin, niin se ruuvi luultavasti estää sen painumisen. Ei sinne ylöspäin oikeestaan kannata mitään ruuveja laittaa jos ei ole pakko. Tuo on joka tapauksessa niin vanha hirsitalo että luultavasti se ei edes painu enään mitään...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.