Kodin rempat(DIY)

Tuollaista ainetta kokeilin, kun en sitä sitruunaista teipinpoistajaa löytänyt mitä olen joskus aikaisemmin kokeillut. Se sitruunanhajuinen (ja makuinen) teipinpoistaja ei kyllä tehnyt maalille mitään jälkeä, mutta hienohan se on aina näin jälkikäteen viisastella. :)

Ja ettei jää epäselväksi, niin tuolla viisastelulla tarkoitan tasan itseäni. Virheistä oppii... Tai no, mistäpä tämänkin lopputuloksen olisi voinut tietää ilman kokeilua.
WD40 lähtee teipit, tarrat ja teipinjäämät. Eikä yleensä jätä mitään jälkiä. Hetken pitää antaa vaikuttaa

Ruokaöljyllä tai fairyllä hinkkaamalla saattaa myös lähteä. Googlella löytyy lisää niksejä.
 
Miksi puuöljyn / sävyttävän terassiöljyn käyttö on kielletty sisätiloissa?
On niitä sisäkäyttöön tarkoitettuja saatavilla.
Sisälle tarkoitetut on liuotinvapaita ja ulos tarkoitetut sisältää liuottimia ja haisevat pahalta. Et varmaan saunassa haluaisi haistella niitä liuotinhöyryjä mitä noista ulos tarkoitetuista vapautuu lämmössä.
 
Ulko-oven sisäpuolen maalausta... Eli oven sisäpuoli täytyisi maalata uusiksi ja oven irrotus ei onnistu jotta saisi sen vaakaan. Neuvoja sen suhteen, että voiko suoraa päälle maalata samalla värillä vai täytyykö hioa? Ja jos täytyy hioa, niin riittääkö pieni laappaisu, että saa edellisen maalin pintaa hiukan rikki, jotta maali tarttuu varmasti. Toivottavasti ihan nahkoilleen ei tarvitse tuota lähteä hiomaan.

Ei tarvitse hioa. Paikkamaalaus oville on melko vaikeaa, joten helpommalla pääset kun maalaat koko oven yli. Yleensä noihin ovipaikkauksiin käytetään ainakin meillä HELMI Listavalkoinen maalia. Lisäksi maalaus kannattaa suorittaa vaahtomuovi telalla niin saat pinnasta sileän. Esim tälläinen Vaihtotela vaahtomuovi 10 cm | STARKin verkkokauppa .
 
Ksyleeni on myös todella rajua tavaraa liiman poistamiseen. Tosin saattaa lähteä maalitkin mukana. Ja on melko myrkyllistä.

Etanoli < isopropanoli < asetoni < ksyleeni. Etanolilla ja isopropanolilla ei yleensä lähde maalit eikä lakat, asetonilla lähtee ja ksyleenillä sulaa jo aivotkin (en käyttäisi suuria määriä ilman maskia ja kaasunsuodatinta). Ainoa tilanne missä itse olen kysleeniä tarvinnut oli veneestä liukuestetarrojen poisto, oli meinaan sitkeässä. Kysleenillä lähtee varmasti myös kaikki lakat ja maalit... En talon sisällä juuri isopropanolia vahvempaa käyttäisi, asetonia varovaisesti ja harkiten.
 
Kaappi ei ole kantavarakenne. Se kiinnitetään väliseinään tai kantavaan seinään.
Oikea yllätys mikä tuossa tulee, on se ettei kaapin alla ole lattiamattoa - paitsi oven viereisen hyllykön alla on.
Katon rappaus ja seinien tasoitus voivat tuottaa saman yllätyksen kuin lattiamatto.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?

katso liitettä 433613
On mahdollista. Lattian päällyste todennäköisesti puuttuu ja katto saattaa puuttua tai olla viimeistelemätön siltä osin.
Omasta kämpästä purkasin parikin tuollaista kaappia. Toisessa oli lattia alla toisessa ei. Toisessa oli katto päällä, toisessa ei.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?
Edellä mainittujen lisäksi myös sellainen on mahdollista, että kaappi toimittaa väliseinän virkaa. Kerran on tullut itselläni vastaan sellainen tapaus, että kaapin takaseinä toimitti väliseinän virkaa, joten piti rakentaa uusi väliseinä kun kaapin purki pois. Tässä tapauksessa muovimatto puuttui alta (ei ongelmaa, lattia oltiin vaihtamassa), mutta yläpuolella ollut katto oli tasoitettu ja ei siten vaatinut lisätöitä kun katot oltiin muutenkin maalaamassa.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?

katso liitettä 433613
Itse aikanaan vastaavat poistin. Parkettia ei ollut niiden alla ja kattoa ei ollut rapattu. Lisäksi seinä tuossa takana oli betonipinnalla ilman tasoitusta/maalia.

Ei haitannut kun meni koko kämpästä muutenkin lattia uusiksi ja seinäpinnat ym. Katto olisi ehkä haitannut kun rappaus vähän hankala tehdä jälkikäteen. Mutta laitoin kattoon kiinni liukuovikiskot ja tuohon sitten liukuovet niin ei katon rappauksen puuttuminen haitannut.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
Olen melko varma asiasta, että kuuluu taloyhtiön vastuulle. Eli ota huoltoyhtiöösi yhteys, niin tulevat asentamaan uuden vastaavan.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?

Siinä mitään erikoista ole. Irroitat vanhan tangon ja katselet sopivan uuden mallin jossa kiinnityskohdat osuvat vanhoihin mittoihin (niissä on säätövaraa). Ne on yhdellä ruuvillä kiinni ylhäältä ja alhaalta. Sama ruuvi käy 99,9 prosenttisesti. Laitat tulpan sisään hieman silikonia ja ruuvaat kiinni.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
Osta tuommoinen 18-25mm säädettävä suihkupää ylös ja alas-liukukannen pidike Käsisuihkukotelo Liu'un puristin sadesuihkun sekoittimelle varmasti vastaavia rautakaupoista löytyy
 
Noin 5 vuotta sitten vaihdettu uusi laminaatti kämppään (vanhan kuluneen tilalle). Pohjalle laitettu 2mm paksu solumuovi ja reunoille jätetty asialliset elämisraot. Nyt on kuitenkin alkanut narisemaan todella ärsyttävästi kävellessä (ei tietenkään joka kohdassa, mutta käytännössä ei voi olla kävelemästä jostain narinakohdasta siirtyessä esim. makuuhuoneesta keittiöön tms.

Onkohan tähän jotain kikka kolmosta saada tilannetta paremmaksi, ei nyt huvittaisi taas vaihtaa koko lattiaa kun muuten on uudenveroisessa kunnossa.. Ei edes ollut mitään hinnat alkaen jämälaminaattia vaan muistaakseni lähemmäs 20€ m2, 8mm paksua ja KL32.

Ajattelin nyt ensitöikseni käyttää muutamasta huoneesta listat irti, jotta näkee onko tuo elämisrako mennyt umpeen.
 
Noin 5 vuotta sitten vaihdettu uusi laminaatti kämppään (vanhan kuluneen tilalle). Pohjalle laitettu 2mm paksu solumuovi ja reunoille jätetty asialliset elämisraot. Nyt on kuitenkin alkanut narisemaan todella ärsyttävästi kävellessä (ei tietenkään joka kohdassa, mutta käytännössä ei voi olla kävelemästä jostain narinakohdasta siirtyessä esim. makuuhuoneesta keittiöön tms.

Onkohan tähän jotain kikka kolmosta saada tilannetta paremmaksi, ei nyt huvittaisi taas vaihtaa koko lattiaa kun muuten on uudenveroisessa kunnossa.. Ei edes ollut mitään hinnat alkaen jämälaminaattia vaan muistaakseni lähemmäs 20€ m2, 8mm paksua ja KL32.

Ajattelin nyt ensitöikseni käyttää muutamasta huoneesta listat irti, jotta näkee onko tuo elämisrako mennyt umpeen.
Nyt on ilmankosteus korkealla, parin kuukauden päästä helpottaa.
Ilmankuivain voi auttaa.
 
Noin 5 vuotta sitten vaihdettu uusi laminaatti kämppään (vanhan kuluneen tilalle). Pohjalle laitettu 2mm paksu solumuovi ja reunoille jätetty asialliset elämisraot. Nyt on kuitenkin alkanut narisemaan todella ärsyttävästi kävellessä (ei tietenkään joka kohdassa, mutta käytännössä ei voi olla kävelemästä jostain narinakohdasta siirtyessä esim. makuuhuoneesta keittiöön tms.

Onkohan tähän jotain kikka kolmosta saada tilannetta paremmaksi, ei nyt huvittaisi taas vaihtaa koko lattiaa kun muuten on uudenveroisessa kunnossa.. Ei edes ollut mitään hinnat alkaen jämälaminaattia vaan muistaakseni lähemmäs 20€ m2, 8mm paksua ja KL32.

Ajattelin nyt ensitöikseni käyttää muutamasta huoneesta listat irti, jotta näkee onko tuo elämisrako mennyt umpeen.

Ilmankosteus on niin korkea nyt että olisko saumat paisuneet niin tiukasti toisiinsa että sen vuoksi narisee.
 
Ilmankosteus on niin korkea nyt että olisko saumat paisuneet niin tiukasti toisiinsa että sen vuoksi narisee.

Tämä kävi mielessä myös, kämpässä tosin ilmalämpöpumppu viilentämässä kesällä joten ei pitäisi mitään viidakon kosteuksia olla - mittaria ei tosin löydy ja voihan tuolla betonin tasolla / laminaatin alla olla eri kosteudet. Täytyy seurata siis tilannetta ja kestää narinaa ja tsekata talvella uudestaan.

Kiitti avusta kaikille!
 
Tämä kävi mielessä myös, kämpässä tosin ilmalämpöpumppu viilentämässä kesällä joten ei pitäisi mitään viidakon kosteuksia olla - mittaria ei tosin löydy ja voihan tuolla betonin tasolla / laminaatin alla olla eri kosteudet. Täytyy seurata siis tilannetta ja kestää narinaa ja tsekata talvella uudestaan.

Kiitti avusta kaikille!

Meillä narisee yläkertaan menevät portaat talvella niin perkeleesti (eli toisinpäin) ja näihin aikoihin voi tulla yöllä baarista eikä kukaan huomaa mitään! :lol:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pieni ulkonäkö päivitys sisäportaille. Askelmien rajauksissa vähän vielä siistimistä ja lediä tulee jossain vaiheessa tällä vuosituhannella.

Maalina käytettiin pohjille multistoppia ja päälle pontti puulattiamaalia (muuttu suunnitelmat kesken kaiken ja tuota oli jo valmiiksi ostettuna)
Musta on uulan öljykuulto, sävytettynä tikkurilan kartasta piki sävyllä.
Hyvää tavaraa noihin askelmiin, pinta ei jää liukkaaksi, niin ei välttämättä lapsitaloudessakaan tarvitse liukuesteitä.

Jälkiviisaana voi todeta, että olisi pitänyt purkaa koko rakennelma ja tehdä pihalla.
PortaatEnnen.jpgPortaatJalkeen.jpg
 
Pitäisi uudessa kerrostalossa asentaa TV seinälle, materiaalina betoni. Teline on varrellinen ja kääntyvä versio sekä telkkarina perus 55" Philipsin vehje. Telineen mukana tuli 6 kpl ruuvia sekä 10 mm perusproput. Ajattelin heittää nuo persuproput mäkeen ja hakea kaupasta joko Toggler Alligator tai Sormat Gripper proput, nämä kummatkin kestävät ymmärtääkseni huomattavasti enemmän kuin perusproput. Mutta, riittäköhän 6 mm proput vai pitääkö mennä 8 mm propuilla?
 
Pitäisi uudessa kerrostalossa asentaa TV seinälle, materiaalina betoni. Teline on varrellinen ja kääntyvä versio sekä telkkarina perus 55" Philipsin vehje. Telineen mukana tuli 6 kpl ruuvia sekä 10 mm perusproput. Ajattelin heittää nuo persuproput mäkeen ja hakea kaupasta joko Toggler Alligator tai Sormat Gripper proput, nämä kummatkin kestävät ymmärtääkseni huomattavasti enemmän kuin perusproput. Mutta, riittäköhän 6 mm proput vai pitääkö mennä 8 mm propuilla?

6mm Alligatorille näyttää olevan speksattu yli 600kg vetolujuus betonissa, eli 6mm riittää varmasti jos 4kpl asentaa.
 
Pitäisi uudessa kerrostalossa asentaa TV seinälle, materiaalina betoni. Teline on varrellinen ja kääntyvä versio sekä telkkarina perus 55" Philipsin vehje. Telineen mukana tuli 6 kpl ruuvia sekä 10 mm perusproput. Ajattelin heittää nuo persuproput mäkeen ja hakea kaupasta joko Toggler Alligator tai Sormat Gripper proput, nämä kummatkin kestävät ymmärtääkseni huomattavasti enemmän kuin perusproput. Mutta, riittäköhän 6 mm proput vai pitääkö mennä 8 mm propuilla?

Mulla tuli tuommoinen varrellinen teline 6 ruuvilla kiinni. 4 ylös ja kaks alas. Aluks oli omilla ropuilla+ruuveilla kii mut sit jouduin tipauttaa alemmaksi niin laitoin sit betoniruuveilla kiinni. Käteviä kun pitää hyvin eikä tartte roppuja. Oisko nuo ollu just 6x60.
 
2kpl 5mm proppua riittänee voimien puolesta, jos oikein hullutella haluaa niin 4kpl. Kuutta reikää en tekisi missään nimessä.
 
Pitäisi uudessa kerrostalossa asentaa TV seinälle, materiaalina betoni. Teline on varrellinen ja kääntyvä versio sekä telkkarina perus 55" Philipsin vehje. Telineen mukana tuli 6 kpl ruuvia sekä 10 mm perusproput. Ajattelin heittää nuo persuproput mäkeen ja hakea kaupasta joko Toggler Alligator tai Sormat Gripper proput, nämä kummatkin kestävät ymmärtääkseni huomattavasti enemmän kuin perusproput. Mutta, riittäköhän 6 mm proput vai pitääkö mennä 8 mm propuilla?
Et hyödy mitään vaihtamalla. Ne vakiot ajaa asiansa kyllä eikä mitään vaaraa putoamisen suhteen ole.
 
2kpl 5mm proppua riittänee voimien puolesta, jos oikein hullutella haluaa niin 4kpl. Kuutta reikää en tekisi missään nimessä.
Tää vaatii kyllä tarkennuksena, että ne kaksi on silloin oltava siellä yläreunassa, itse en kahden varaan silti jättäisi.
Vakioproput kyllä normaalisti riittää betoniseinässä, kunhan reikä on sopiva eikä proppu pyöri reiässä.
 
Et hyödy mitään vaihtamalla. Ne vakiot ajaa asiansa kyllä eikä mitään vaaraa putoamisen suhteen ole.

Varmaan ajaa asiansa. Tuo 10 mm proppu on vaan fyysisesti niin järeä että sen takia ajattelin vaihtaa pienempiin. Ei tarvitse täten porata niin isoja ja syviä reikiä seinään.

2kpl 5mm proppua riittänee voimien puolesta, jos oikein hullutella haluaa niin 4kpl. Kuutta reikää en tekisi missään nimessä.

Tuo seinäteline on melko järeä. Vartensa takia ajattelin että saattaa tulla jonkin verran vipuvoimaa jos se on vedetty ulos ääriasentoon. 4 proppua kuulostaa omaan korvaan tämän takia hieman vähältä.

Josko sitä nyt sitten laittaisi tuon kiinni kuudella 6 mm Alligator propulla. Ainakin pitäisi pysyä.

Kiitos vastanneille.
 
Onko olemassa mitään näppärää keinoa, jolla voi tarkistaa maalipinnan kiillon tasaisuuden ilman, että täytyy odottaa sopivia luonnonvalon olosuhteita? Kävi (taas) niin, että kiillon epätasaisuus tuli ilmi vasta myöhemmin, kun ikkunasta tuleva valo heijastui juuri sopivasti tähän tyyliin (kuva: Tikkurila):
1598890655821.png


Tuntuu, että kiillon epätasaisuus ei keinovalossa näy, vaikka mistä suunnasta osoittaisi, mutta ikkunasta tuleva valo näyttää sen armotta.
 
Onko olemassa mitään näppärää keinoa, jolla voi tarkistaa maalipinnan kiillon tasaisuuden ilman, että täytyy odottaa sopivia luonnonvalon olosuhteita? Kävi (taas) niin, että kiillon epätasaisuus tuli ilmi vasta myöhemmin, kun ikkunasta tuleva valo heijastui juuri sopivasti tähän tyyliin (kuva: Tikkurila):
1598890655821.png


Tuntuu, että kiillon epätasaisuus ei keinovalossa näy, vaikka mistä suunnasta osoittaisi, mutta ikkunasta tuleva valo näyttää sen armotta.

Kiillon epätasaisuus johtuu usein liian vähästä maalista. Pieniä jälkiä jää lähes aina telasta vaikka ois millanen maalausmestari jos ei ole mattamaalia.
 
Liimattu muovimatto vedetty irti lastulevylattiasta, maton tilalle tulossa vinyylikorkki tai laminaatti. Kysymys kuuluu että tarviiko muovimaton liimat saada irti lastulevystä ja jos niin miten ne lähtee helpoiten?
 
Onko olemassa mitään näppärää keinoa, jolla voi tarkistaa maalipinnan kiillon tasaisuuden ilman, että täytyy odottaa sopivia luonnonvalon olosuhteita? Kävi (taas) niin, että kiillon epätasaisuus tuli ilmi vasta myöhemmin, kun ikkunasta tuleva valo heijastui juuri sopivasti tähän tyyliin (kuva: Tikkurila):
1598890655821.png


Tuntuu, että kiillon epätasaisuus ei keinovalossa näy, vaikka mistä suunnasta osoittaisi, mutta ikkunasta tuleva valo näyttää sen armotta.
Kannattaa maalatessa tosiaan käyttää reilusti maalia, ison telan kun pyörittelee astiassa täyteen väriä, niin sillä telallisella ei maalata kuin pari telan mittaa leveä pätkä (normaali huonekorkeus) ja sen jälkeen täytyy taas ottaa telaan uudet värit ja toistaa tätä seinän loppuun asti. Lisäksi yksi yleinen virhe on, että väri levitetään liian isolle alueelle, esim. koko seinän mitalle, ja tasataan vasta tämän jälkeen, jolloin maali on jo kerennyt nahkoittumaan, ja tela rikkoo pinnan ja tulee kirjava seinä. Eli lämpötilasta ja kosteudesta riippuen kannattaa levittää väri kerrallaan vain n. metrin leveydelle, tai jopa pienemmälle osuudelle seinästä ja tasata se siihen yhden suuntaisin telan vedoin, jonka jälkeen taas tehdään seuraava metrin pätkä ja tasataan se siihen jne. jne. Tällöin väri ei kerkiä nahkoittumaan, mikäli sitä on riittävän paljon käyetty ja pinnasta tulee tasainen.
 
Kannattaa maalatessa tosiaan käyttää reilusti maalia, ison telan kun pyörittelee astiassa täyteen väriä, niin sillä telallisella ei maalata kuin pari telan mittaa leveä pätkä (normaali huonekorkeus) ja sen jälkeen täytyy taas ottaa telaan uudet värit ja toistaa tätä seinän loppuun asti. Lisäksi yksi yleinen virhe on, että väri levitetään liian isolle alueelle, esim. koko seinän mitalle, ja tasataan vasta tämän jälkeen, jolloin maali on jo kerennyt nahkoittumaan, ja tela rikkoo pinnan ja tulee kirjava seinä. Eli lämpötilasta ja kosteudesta riippuen kannattaa levittää väri kerrallaan vain n. metrin leveydelle, tai jopa pienemmälle osuudelle seinästä ja tasata se siihen yhden suuntaisin telan vedoin, jonka jälkeen taas tehdään seuraava metrin pätkä ja tasataan se siihen jne. jne. Tällöin väri ei kerkiä nahkoittumaan, mikäli sitä on riittävän paljon käyetty ja pinnasta tulee tasainen.
Juu, maalia olen kyllä käyttänyt reilusti.

Tuo Tikkurilan esimerkkikuva epätasaisesta kiillosta on aika äärimmäinen. Saattaa olla, että olen itse turhan tarkka tuon maalipinnan tasaisuuden suhteen. Julkisissa tiloissa kun tiirailin seiniä niin yhtäkään sellaista en löytänyt, jonka maalausjälki olisi minulle kelvannut. :)
 
Mitä vinkkejä löytyisi -97 mäntyportaiden narinoiden vähentämiseksi? Kyseessä siis sellaiset tavalliset kierremäntyportaat, joita löytyy tuhansista suomalaisista kämpistä. Nykyään tuntuu jokainen askel narisevan, ehkä hieman enemmän ns. ulkokaarteen puolelle astuessa. Itseä ei äänet juuri haittaa, mutta yöllä melkein mahdotonta kulkea ilman, että lapsi heräisi metelistä.
 
Mulla on Dewaltin jiirissha ja pitäisi hankkia nykyisen Dewaltin kääntöpöytäsirkkelin tilalle uusi, kun alkaa olemaan jo vähän klappia joka puolella. Laatuodotus on siis suht korkealla tasolla.
Itse ostin Bauhausista Dewaltin yhdistelmäsahan, todella hyvä peli mielestäni.
 
Mitä vinkkejä löytyisi -97 mäntyportaiden narinoiden vähentämiseksi? Kyseessä siis sellaiset tavalliset kierremäntyportaat, joita löytyy tuhansista suomalaisista kämpistä. Nykyään tuntuu jokainen askel narisevan, ehkä hieman enemmän ns. ulkokaarteen puolelle astuessa. Itseä ei äänet juuri haittaa, mutta yöllä melkein mahdotonta kulkea ilman, että lapsi heräisi metelistä.

Ongelmaksi useimmiten muodostuu se, että ruuvit on reisilankun ulkopuolella eli seinässä kiinni joten niitä ei pääse kiristämään. Onko teillä askelmissa taustalevyt askelmissa kiinni? Jos on niin niitä ruuveja voisi koittaa kiristää/lisätä jos mahdollista. Meillä narina pahenee talveksi kun ilma on kuivempaa ja raot kasvaa. Nyt kostealla ei kuulu paljon yhtään narinaa.

Se että lapsi herää vaatii vain siedätyshoitoa eli enemmän tausta-/asumismelua eikä yritä olla hipihiljaa niin äkkiä tottuu.
 
Olisi tarkoitus rakentaa pieneen (150x270) ulkovarastoon hyllyjärjestelmä. Hyllyt tulevat yhdelle pitkälle ja yhdelle lyhyelle sivulle L:n mallisesti. Sopiiko mitallistettu 48x48 mänty runkomateriaaliksi vai onko parempi tehdä kakkosnelosesta? Varaston seinää vasten tulevat pystytolpat kiinnitetään seinään ja hyllyn etuosaan tulee myös pystytolpat. Painavimmat tavarat ovat 4x auton renkaat jotka tulevat pystysuuntaiseen säilytykseen vaakarimojen päälle lepäämään. Hyllyn syvyys tulisi olemaan n. 60cm.

Yritän tuosta jonkinlaista kuvaa tehdä jossain välissä, sen verran sekavaa tekstiä taitaa olla. Lähinnä kuitenkin haussa se, että millaista sahatavaraa käyn hakemassa niin että säilyy joku tolkku hinnassa ja järkevyydessä, kun tila on noin pieni.
 
Kakkoskakkonen on aivan riittävää, jopa ylimitoitettua. Mulla on vastaavanlainen systeemi (5-6 m hyllyä) tallissa ja tolppina toimii ihan vain 28 mm raakaponttilauta (pihinä en halunnut ostaa "siistimpää" tavaraa vaan käytin ylijäämää). Teen sitten joskus myöhemmin uudet siistimmät.

Mahtaako 60 cm syvä hylly olla liian syvä? Tarvitsemasi tavara tuntuu aina olevan siellä hyllyn perällä hankalasti saavutettavissa... ;)
 
Ostin juuri hyllyn, joka on 60 cm syvä. Kerrankin riittävän syvä, että ei pursoile työkalujen muovilaatikot ulos hyllystä. Ostin myös Ortexin Smartstore pro laatikoita, jotka kestävät rajumpaakin käyttöä ja niitä menee 2 laatikkoa 60 cm syvyyteen. Jos tuo 2x2 tuntuu liian heppoiselta, niin ei tarvitse 2x4 asti mennä, siitä on olemassa sellainen joku välimuoto, halkaisija n. 50x70. Jos hyllyjen jänneväli ei ole kovin pitkä, niin 2x2 kyllä kestää varmasti. Auton renkaiden alla neljä rengasta rinnan ilman pystytukea välissä voi alkaa taipumaan.
 
Auton renkaat voi jättää lattialle hyllyn alle ja puurima stoppariksi lattian ja renkaan väliin.
 
Olisi tarkoitus rakentaa pieneen (150x270) ulkovarastoon hyllyjärjestelmä. Hyllyt tulevat yhdelle pitkälle ja yhdelle lyhyelle sivulle L:n mallisesti. Sopiiko mitallistettu 48x48 mänty runkomateriaaliksi vai onko parempi tehdä kakkosnelosesta?

Minulla on hyllyt tehty 21x48 rimasta ja 6-8 mm filmivanerista, eikä tulis mieleenkään pistää paksumpaa kamaa, jos ei ole tarkoitus ajaa autoa hyllyn päälle (toki välissä on pystytolppia ettei ole mitään 4m leveitä hyllyjä, mutta tein mieluummin noita tolppia kuin olisi laittanut jotain järkyttävän paksua kamaa)...

Edit: Jaa no jos oli enemmänkin auton renkaita tarkoitus nostella pään yläpuolelle, niin ehkä 21x48 aiheuttaisi vähän turhaan jännitystä elämään.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada liimattu kynnys irti lattiasta, toisella puolella on laminaatti ja toisella puolen laatat. Yritin mattoveitsellä vuolla liimausta irti mutta ei millään lähtenyt. En uskalla enää millään kammeta väkisin irti koska yksi laatta lähti jo irti edellisessä kynnyksessä (sen saa onneksi vielä korjattua). Olisiko hyviä neuvoja?
 
Mahtaako 60 cm syvä hylly olla liian syvä? Tarvitsemasi tavara tuntuu aina olevan siellä hyllyn perällä hankalasti saavutettavissa... ;)
Nykyiset 30cm hyllyt ovat ainakin auttamatta liian pienet. Pääasiallinen käyttötarkoitus on varastointi, eli ei tarvitse päästä jatkuvasti käsiksi. 50cm myös riittänee. Mahdollisesti 60cm tulee tuolle lyhyemmälle seinälle, että sinne saa renkaat tukevasti. Tähän tyyliin siis, mutta vain yhdelle tasolle neljä pyörää. Ja neljä rengasta yhteensä. Ei neljän auton renkaat. :

rengashylly_prpage.jpg
Auton renkaat voi jättää lattialle hyllyn alle ja puurima stoppariksi lattian ja renkaan väliin.
Tilan takaseinä on korkeampi kuin etuseinä ja sen takia tuonne takaseinälle olisi ylös tarkoitus saada renkaat, kun sitä tilaa ei oikein muuten saa hyötykäyttöön. Tarkoitus olisi renkaiden alle tehdä hyllylle "työpiste" ja alle tarvitsisi jalkatilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiset 30cm hyllyt ovat ainakin auttamatta liian pienet. Pääasiallinen käyttötarkoitus on varastointi, eli ei tarvitse päästä jatkuvasti käsiksi. 50cm myös riittänee. Mahdollisesti 60cm tulee tuolle lyhyemmälle seinälle, että sinne saa renkaat tukevasti. Tähän tyyliin siis, mutta vain yhdelle tasolle neljä pyörää. Ja neljä rengasta yhteensä. Ei neljän auton renkaat. :

rengashylly_prpage.jpg

Tilan takaseinä on korkeampi kuin etuseinä ja sen takia tuonne takaseinälle olisi ylös tarkoitus saada renkaat, kun sitä tilaa ei oikein muuten saa hyötykäyttöön. Tarkoitus olisi renkaiden alle tehdä hyllylle "työpiste" ja alle tarvitsisi jalkatilaa.

Kakkoskakkonen luultavasti liian heppoistaa, vähintään vaatii pystytolpan renkaiden kohdalle. Jos tuolleen tarkoitus laittaa kuin kuvassa niin kyllä saa olla kakkosnelonen joka lappeellaan. Sopivaa neliskanttista metalliputkeakin kannattaa harkita. Pelottava ajatus varastoida suoraan työpisteen yläpuolelle jos ei ole kunnolla tehty. Normaaliin "kevyemmän" tavaransäilytykseen käyttäisin kakkoskakkos runkoa.
 
Kakkoskakkonen luultavasti liian heppoistaa, vähintään vaatii pystytolpan renkaiden kohdalle. Jos tuolleen tarkoitus laittaa kuin kuvassa niin kyllä saa olla kakkosnelonen joka lappeellaan. Sopivaa neliskanttista metalliputkeakin kannattaa harkita. Pelottava ajatus varastoida suoraan työpisteen yläpuolelle jos ei ole kunnolla tehty. Normaaliin "kevyemmän" tavaransäilytykseen käyttäisin kakkoskakkos runkoa.
Kakkosnelosta voisin käyttää tuohon rengashyllyyn mutta muuten kakkoskakkosta sitten kevyempään. Rengasosioon voi tehdä vaikka vinotuet etureunasta seinään lisäksi niin ei varmana tule alas.
 
Pitäisi saada liimattu kynnys irti lattiasta, toisella puolella on laminaatti ja toisella puolen laatat. Yritin mattoveitsellä vuolla liimausta irti mutta ei millään lähtenyt. En uskalla enää millään kammeta väkisin irti koska yksi laatta lähti jo irti edellisessä kynnyksessä (sen saa onneksi vielä korjattua). Olisiko hyviä neuvoja?

Oletko kokeillut lämmittää kuumailmapuhaltimella? Jos saisit vähän kangotettua ja sitten kuumaa ilmaa väliin...
 
Pitäisi saada liimattu kynnys irti lattiasta, toisella puolella on laminaatti ja toisella puolen laatat. Yritin mattoveitsellä vuolla liimausta irti mutta ei millään lähtenyt. En uskalla enää millään kammeta väkisin irti koska yksi laatta lähti jo irti edellisessä kynnyksessä (sen saa onneksi vielä korjattua). Olisiko hyviä neuvoja?
Saako siimaa/pianokieltä väliin jotta saisi "sahattua" kynnyksen irti?
 
Nykyiset 30cm hyllyt ovat ainakin auttamatta liian pienet. Pääasiallinen käyttötarkoitus on varastointi, eli ei tarvitse päästä jatkuvasti käsiksi. 50cm myös riittänee. Mahdollisesti 60cm tulee tuolle lyhyemmälle seinälle, että sinne saa renkaat tukevasti. Tähän tyyliin siis, mutta vain yhdelle tasolle neljä pyörää. Ja neljä rengasta yhteensä. Ei neljän auton renkaat. :

rengashylly_prpage.jpg

Tilan takaseinä on korkeampi kuin etuseinä ja sen takia tuonne takaseinälle olisi ylös tarkoitus saada renkaat, kun sitä tilaa ei oikein muuten saa hyötykäyttöön. Tarkoitus olisi renkaiden alle tehdä hyllylle "työpiste" ja alle tarvitsisi jalkatilaa.
Varmuuden vuoksi laittaisin tuohon rengashyllyjen etureunaan 50x100 "naulattuna" päistään vähintään 2 naulla/ ruuvilla, jotta estää paremmin myös sivusuuntaista heilumista, muuten 50x50, kerroit aiemmin että kiinnität pystypuut seinään-> muu reivaus hoituu siinä.
 
Oletko kokeillut lämmittää kuumailmapuhaltimella? Jos saisit vähän kangotettua ja sitten kuumaa ilmaa väliin...
Tämä ja "sorkkarauta" lattian päällä olevan esim kakkosnelosen päällä (jakamaan kuormaa) suuremmalle alalle.
JOs kynnys on kittu laattoihin niin mattaveitsellä se ensin irti kynnyksestä. Joskus noissa on puuta myös karmin alla => joutuu sahaamaan päät irti
 
Morjens. Vähän aihetta sivuten, onkos kukaan rakentanut itselle koskaan väliaikaisia "remonttinurkkia" esim pienien huonekalujen maalaukseen ja kunnostukseen? Koitin vähän hakea sellaista säiettä johon huonekalujen kunnostus sopisi mutta tämä oli lähin mitä löysin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 268
Viestejä
4 866 607
Jäsenet
78 626
Uusin jäsen
lexaaxd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom