Kodin rempat(DIY)

Niin vain sain oven säädettyä! @lautanen @tietokonerikki ja @tunke :n ohjeilla onnistui, iso kiitos teille! Kiitos myös @Kvarkki avusta. Tuli siis todistettua, että noissa Jeldwenin ohjeissa on virhe. Ei ihme, että otti koville.
Tuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdf
Jeld-Wenin ohjeessa tuo kohta 3. on virheellinen tai erikoisesti ajateltu, mutta kyllä sen ohjeen avulla minusta olisi pitänyt onnistua hahmottamaan kuinka säätö tapahtuu.
 
Tuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdf
Jeld-Wenin ohjeessa tuo kohta 3. on virheellinen tai erikoisesti ajateltu, mutta kyllä sen ohjeen avulla minusta olisi pitänyt onnistua hahmottamaan kuinka säätö tapahtuu.
Olisi toki, siitä ollaan samaa mieltä :D Joko en avannut alaruuveja alussa riittävästi tai jotain, kun tuntui että ovi ei liiku ylös vaikka mitä tekee. Kokeilin sitten ihan säätöjen ääripäitä ja se taisi sekoittaa entisestään. Ja ohjeiden ristiriitaisuus oli piste iin päälle.
 
Olisi toki, siitä ollaan samaa mieltä :D Joko en avannut alaruuveja alussa riittävästi tai jotain, kun tuntui että ovi ei liiku ylös vaikka mitä tekee. Kokeilin sitten ihan säätöjen ääripäitä ja se taisi sekoittaa entisestään. Ja ohjeiden ristiriitaisuus oli piste iin päälle.
Kaikki on helppoa sen jälkeen kun sen osaa. Kiva, että ongelmasi ratkesi. Hienoa, että tulit kertomaan ongelman selvinneen. Minäkin opin uuden asian :-)
 
Tuossahan sitä tulikin selkeätä vinkkiä millä lähteä sitten hommaa miettimään, kiitos.
Ensin toki täytyy löytää sopivia kattotiiliä lisää. Varatiiliä löytyy jonkin verran, mutta ei riittävästi tuohon hommaan.
Merkkinä Ormax ja malli ehkä Mahti(?) jonka valmistus lopetettu joskus 2000-2001.

IMG_20200513_161605.jpgIMG_20200513_161624.jpg


Ittellä oli saman tapainen ongelma. Otin yhden vanhan malliiksi ja lähdin rautakauppaan sovittelemaan mikä tiili sopii vanhaan.
Helppolla löytyi liki 100% sopiva, ainut ero oli tavallaan siinä kynnen profiilissa joka tulee roiske urien yli. Oli vähän erimallinen.

Noita tiiliä olis muistaakseni kahdella eri profiililla. Eron näkee siitä, miten tuo aallon pohja tiilen profiilissa on tehty. Osassa se on pyöreä, osassa siinä on tasainen pätkä.

Edit; A-tiilikatteen tiili sopi itselläni Ormaxien kanssa yksiin. Eli ei kannata katsoa vain yhtä "merkkiä".
 
Vieläkö A-tiilikatteen tiiliä saa? Ormax osti sen pois markkinoilta :|

e: Meinaan jos saa, niin tulee rautakauppaan asiaa, täytyy ostaa pari-kolme punttaa varastoon.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg
 
@Kvarkki 3 kesää sitten sai (taisin rempata katon 2017).. En tiedä tämän päivän tilannetta :/ mainitsin tuon siksi että itse yllätyin merkkien ristiin sopivuudesta.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg


Öö jos oon käsittänyt oikein niin nuo kaivon sisään tulevat lattiakaivot on tarkoitettu remontin yhteyteen jotta kaivon saa päivitettyä vettäpitäväksi ilman lattiakaivon vaihtamista. Voisin kuvitella että nuo ei toimi pelkällä sisään tökkäämisellä vaan vaatii sen vesieristeen.
Jos on remontti tulossa lähivuosina niin varmaan kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa ne uudet tiivisteet. Jos kaivo vuotaa niin sitten on kyllä remontin aika pikaiseen.
Suosittelen kuitenkin unohtamaan tuollaiset sisään tökättävät ja remontissa piikkaamaan kaivon irti ja laittamaan nykyaikaisen tilalle.
En ole sitten asiantuntija noista joten jos jollain on tarkempaa tietoa niin saa korjata.

Jos on uusi kylpyhuone missä ei ole älytty vaihtaa kaivoa niin sitten on kinkkisempi juttu tuo.
 
Saako ilmanvaihtokanavan suodattimen otettua kokonaan irti, vai voiko sitä ainoastaan pyörittää enemmän auki? Ei viitsisi liikaa voimaa käyttää, ettei mene rikki.

Tuonmallisia löytyy useamman tilan katosta.

Ihan kiertämällä tosta venttiilin rungosta pitäisi irrota.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Saako ilmanvaihtokanavan suodattimen otettua kokonaan irti, vai voiko sitä ainoastaan pyörittää enemmän auki? Ei viitsisi liikaa voimaa käyttää, ettei mene rikki.

Tuonmallisia löytyy useamman tilan katosta.

Ei se rikki mene ja ne on vain painettu sinne ilmanvaihtokanavaan eli pyöritä sitä runkoa ja vedä, mutta älä pyöritä sitä keskustaa missä säätö on.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).

Noita vastaavia (malli vähän vaihtelee) ne nyt noihin "kylvävät". Toi on siis kaivosi hajulukko ja tuo musta tiiviste on se heikoin lenkki. Jostain luulisi löytyvän pelkkää O-tiivistettäkin? Jotkut osaavat noi massasta tehdäkin (työmäärä?)

Hyvällä tuurilla tuossa
on vastaavan? kokoinen tiiviste. Tarkistamallahan sen sitten tietäisi.
 
Öö jos oon käsittänyt oikein niin nuo kaivon sisään tulevat lattiakaivot on tarkoitettu remontin yhteyteen jotta kaivon saa päivitettyä vettäpitäväksi ilman lattiakaivon vaihtamista. Voisin kuvitella että nuo ei toimi pelkällä sisään tökkäämisellä vaan vaatii sen vesieristeen.
Jos on remontti tulossa lähivuosina niin varmaan kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa ne uudet tiivisteet. Jos kaivo vuotaa niin sitten on kyllä remontin aika pikaiseen.
Suosittelen kuitenkin unohtamaan tuollaiset sisään tökättävät ja remontissa piikkaamaan kaivon irti ja laittamaan nykyaikaisen tilalle.
En ole sitten asiantuntija noista joten jos jollain on tarkempaa tietoa niin saa korjata.

Jos on uusi kylpyhuone missä ei ole älytty vaihtaa kaivoa niin sitten on kinkkisempi juttu tuo.
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).

Noita vastaavia (malli vähän vaihtelee) ne nyt noihin "kylvävät". Toi on siis kaivosi hajulukko ja tuo musta tiiviste on se heikoin lenkki. Jostain luulisi löytyvän pelkkää O-tiivistettäkin? Jotkut osaavat noi massasta tehdäkin (työmäärä?)

Hyvällä tuurilla tuossa
on vastaavan? kokoinen tiiviste. Tarkistamallahan sen sitten tietäisi.

Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
 
Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Nuohan kuuluu taloyhtiölle ellet sitten omakotitalossa satu asumaan jolloin itse joutuu maksumieheksi.
 
Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Joo noi on nykymuovikaivot on hirveitä rempuloita, tulevaisuudessa niitä sitten korjaillaan ja varaosakauppa käynee.
Ne on kyllä joskus todella tiukkoja ja joitain pitää vielä osata kiertää. Pidä ohjeet tallessa ja kaivot puhtaana. Joidenkin kaivojen päälle on saatavilla suodattimia (voinee osaava itsekin tehdä)=> ei tarvitse vesilukkoa putsailla.

Jos tuo halvemman kansi on isompi, luultavasti sen voisi liimata vanhan kaivosi päälle. Mikäli sen juuren tiivisteen voi vielä silloin vaihtaa?
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi

Meillä ollut joskus tuollainen varjo auringonpaisteen suojana. Toi on ihan kuin lakana. Sen voi pingottaa mihin ikinä haluaa ja siinä se sitten lepää. Tuuli ottaa tietenkin kiinni, mutta ei meillä ainakaan revennyt. Varmaan menee tohon tarkoitukseen ihan ok. Astetta kovempaa toteutusta sitten markiisilla. Hommasin sellaisen lopulta ja toki markiisista riippuen, meillä kesti tukevasti tuulet, sateet, yms.
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi

Terassipurje, aurinkopurje, purjemarkiisi, purjekangas, niin alkaa löytymään :)
 
Viime kesänä viriteltiin kolme kolmion muotoista aurinkopurjetta varjostamaan takaterassia juhlapäivänä (vieraita ja ulkoruokinta). Toimi hyvin. Esteettisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Nuo kolmiot kun eivät ole suoralla sivulla vaan hieman kaarevia niin hankala liittää yhteen. Markiisi on hankintalistalla.

67591124_10157784614840101_5457759576050892800_o.jpg



Hellekesänä 2018 päädyttiin hätäratkaisuun ja laitettiin valkoinen kevytpeite varjostamaan. Parempi kuin nuo purjeet. Jos löytyis purjekankaana niin hankkisin sellaisen. Kevytpeite pitää melkoista rapinaa kun vähän tuulenvire sitä nostelee.

37232341_10156882800415101_7330771440624467968_o.jpg


Laitettiin mökillekin. Kotona ja mökillä paahtaa aurinko koko päivän terasseille.

37370046_10156887582535101_3724106970597163008_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

On olemassa pönttöjä joissa purku taaksepäin. Siihen sitten rakentaa yhdysputkiston nykyiseen putkeen ja koteloi putket piiloon.
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

Kysy nyt vaikka alkuun jostain remppafirmasta, he tulevat kyllä piikkaamaan tuon lattian auki, yleensä heillä on myös tiedossa putkimies joka voi hoitaa sen lvi-puolen.
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

Ensin putkimies katsomaan mistä tehään ja mitä tehään, kirvesmies piikkaamaan lattia, kun piikattu niin putkimiehen pyytää laittamaan putket sinne ja sit kirvesmies jatkaa siitä eteenpäin.
Voi tietty ottaa koko roskan joltai firmaltakin mut varmaan summat hieman toisenlaisia.
 
Onko kyse kylpyhuoneesta ? Onko lattialämmitystä ? Putkimies tuskin hirveesti asiassa auttaa ennen kuin lattia on avattu, jos kohteesta ei ole tarkkoja kuvia viemäröinneistä. Endoskoopilla voi saada asiaan hieman valaistusta, mutta joutuu sen lattian avaamaan ennen putkimiestä joka tapauksessa. Oletettavasti kaadot ei riitä siihen, että piikkaisi lattian auki ja siirtäisi pönttöä suoraan sivulle sen metrin. Voi olla että joutuu piikkaamaan pidemmältä auki, ja kääntää uusi linja pöntölle että kaadot riittää. Tosiaan tätä on aika vaikea selvittää ennen kuin lattia on piikattu auki. Sen jälkeen putkimies vetämään uusi viemäri pöntölle, lattian valu umpeen, sen jälkeen vesieristys luvat omaava henkilö tekemään vesieristys ja laatoituksen korjaus ? Pienenä vinkkinä kannattaa kuvata jokainen työvaihe mikä jää piiloon ihan varmuuden varoiksi. Itse lähtisin kysymään saneeraus firmoista, jos löytyisi sellainen kaveri joka saa hoidettua kaikki työvaiheet itse. Se että siellä ramppaa rakennusmies, putkimies, laattamies jne tulee varmasti kalliimmaksi.
 
Onko kyse kylpyhuoneesta ? Onko lattialämmitystä ? Putkimies tuskin hirveesti asiassa auttaa ennen kuin lattia on avattu, jos kohteesta ei ole tarkkoja kuvia viemäröinneistä. Endoskoopilla voi saada asiaan hieman valaistusta, mutta joutuu sen lattian avaamaan ennen putkimiestä joka tapauksessa. Oletettavasti kaadot ei riitä siihen, että piikkaisi lattian auki ja siirtäisi pönttöä suoraan sivulle sen metrin. Voi olla että joutuu piikkaamaan pidemmältä auki, ja kääntää uusi linja pöntölle että kaadot riittää. Tosiaan tätä on aika vaikea selvittää ennen kuin lattia on piikattu auki. Sen jälkeen putkimies vetämään uusi viemäri pöntölle, lattian valu umpeen, sen jälkeen vesieristys luvat omaava henkilö tekemään vesieristys ja laatoituksen korjaus ? Pienenä vinkkinä kannattaa kuvata jokainen työvaihe mikä jää piiloon ihan varmuuden varoiksi. Itse lähtisin kysymään saneeraus firmoista, jos löytyisi sellainen kaveri joka saa hoidettua kaikki työvaiheet itse. Se että siellä ramppaa rakennusmies, putkimies, laattamies jne tulee varmasti kalliimmaksi.
Jos mulle niin:
Kyseessä parin neliön pikkuvessa. Ei lattialämmitystä. Ei tarvita kaatoja. Lattiasta poistettu laatat ja viemärin suunta näkyy.
En muistanu että yhdelle urakoitsille vuosi sitten muutaman kuvan kanssa tuota kysyttiin ja se oli sitä mieltä että ei ole iso homma ja yks ukko voi tehdä piikkauksen, viemäröinnin ja uudet vesiputket. Kaatoa sun muuta ei tule. Perjantaina on palaveria niitten kanssa vielä.
 
Pitäisi kiinnittää rullaverho parvekkeen kattoon. Haluaisin toisen pään ihan toiseen reunaan, mutta katosta on lohjennut pala betonia, pari senttiä syvä kuoppa eli siihen ei oikein voi kiinnittää. Ajattelin, että kiinnittäisi kattoon valkoisen laudan, johon sitten kiinnittäisi varsinaisen rullaverhon. Täten verhon voisi laittaa ihan reunaan kiinni, kun "kuoppa" jää laudan alle piiloon. Lisäksi olisi helppoa kun voisi porata reiät ja proput "mihin vaan" ja kiinnittää sitten laudan niihin kohtiin, kun taas rullaverhon kanssa pitää osua reiät täsmälleen kiinnityskohtiin. Onko parempia ideoita tai syitä miksi tämä olisi tyhmästi tehty?
 
Pitäisi kiinnittää rullaverho parvekkeen kattoon. Haluaisin toisen pään ihan toiseen reunaan, mutta katosta on lohjennut pala betonia, pari senttiä syvä kuoppa eli siihen ei oikein voi kiinnittää. Ajattelin, että kiinnittäisi kattoon valkoisen laudan, johon sitten kiinnittäisi varsinaisen rullaverhon. Täten verhon voisi laittaa ihan reunaan kiinni, kun "kuoppa" jää laudan alle piiloon. Lisäksi olisi helppoa kun voisi porata reiät ja proput "mihin vaan" ja kiinnittää sitten laudan niihin kohtiin, kun taas rullaverhon kanssa pitää osua reiät täsmälleen kiinnityskohtiin. Onko parempia ideoita tai syitä miksi tämä olisi tyhmästi tehty?

Huonona ideana pitäisin tökeröä ulkoasua. Hyvä puoli taas on jos haluaa enemmänkin juttuja kiinnitellä niin säästyy katon liikarei-itykseltä. Paikkaa reiän betonipohjaisella massalla ja sit poraa riittävän pitkät roput ja ruuvit.
 
Jos mulle niin:
Kyseessä parin neliön pikkuvessa. Ei lattialämmitystä. Ei tarvita kaatoja. Lattiasta poistettu laatat ja viemärin suunta näkyy.
En muistanu että yhdelle urakoitsille vuosi sitten muutaman kuvan kanssa tuota kysyttiin ja se oli sitä mieltä että ei ole iso homma ja yks ukko voi tehdä piikkauksen, viemäröinnin ja uudet vesiputket. Kaatoa sun muuta ei tule. Perjantaina on palaveria niitten kanssa vielä.
Se paskaputkikin tarvitsee kaadon...
 
Tietysti tarvii, pari senttiä metrille. Lähinnä tarkoitin että lattia ei tarvitse kaatoa..
Toinen puhuu pelkästä viemärin kaadosta ja sen aiheuttamista ongelmista. Sinä siihen vastaten pariin otteeseen toteat, että "ei kaatoja". Tietystihän sinä tarkoitit lattian kaatoja :asif: No hyvä, että google valaisi :)
 
Toinen puhuu pelkästä viemärin kaadosta ja sen aiheuttamista ongelmista. Sinä siihen vastaten pariin otteeseen toteat, että "ei kaatoja". Tietystihän sinä tarkoitit lattian kaatoja :asif: No hyvä, että google valaisi :)
Pahoittelen pätkittäistä ulosantia mutta töiden lomassa kun kestää aina vartin kirjoittaa yksi viesti sana kerrallaan niin tätä se on :D
Alkuperäinen sanomani siis oli että lattiaan ei tarvita kaatoa koska ei ole märkätilä mutta viemäriin tarvitaan mutta se on niin vähän että ei oikeastaan vaikuta mihinkään koska niin lyhyt matka ja kaatoa ei tarvita kuin sen sentin kaksi.
 
On se sentti-pari kuitenkin jo paljon, jos vanha on vedetty ihan pintaan pienellä kaadolla ja lopussa matala jyrkkä kulma. Yleensä vielä siihen on joku syy, miksi se on lähes pinnassa :| En olisi niin rohkea kuin rempan tarjoaja, että "helpolla päääsee". Äkkiä voi olla metri-pari vessan ulkopuolella railoa, jos oikein paska tuuri käy ja vanha tehty päin persettä. Työstä laskuttavalle taholle tuo ei tietysti ole niin ikävä tilanne kuin sinulle.
 
Pahoittelen pätkittäistä ulosantia mutta töiden lomassa kun kestää aina vartin kirjoittaa yksi viesti sana kerrallaan niin tätä se on :D
Alkuperäinen sanomani siis oli että lattiaan ei tarvita kaatoa koska ei ole märkätilä mutta viemäriin tarvitaan mutta se on niin vähän että ei oikeastaan vaikuta mihinkään koska niin lyhyt matka ja kaatoa ei tarvita kuin sen sentin kaksi.
Ton kaadon kanssa ei tulle ongelmia putkenpään voi tuoda tuon verran pintaankin (Suojus päälle). Ongelmia tulee, jos on tullakseen, miten saa piikattua putken pään ehjänä esiin, jotta siihen voi uuden putken liittää. Siinä kohtaa vähemmän rajut koneet käyttöön.
Tarvittaessa lattia voi vähän korottaakin...
Yleensähän noista piirretään viemärikuvatkin, joten niistä voi hakea suuntaviivoja missä liitoskohta löytyy.
 
Teimme aitaremontin. Vuokrasimme impulssinaulaimen ja siihen ostimme naulalaatikon jossa oli 3 kpl kaasupatruunoita.
2 täyttä kaasupatruunaa on jäljellä. Voiko noita kaasuja säilyttää talvella pakkasessa vai meneekö patruuna pilalle?
Ei ne edes toimi pakkasella jos niitä yrittää käyttää elleivät ole talvilaatua. Ainakin nestekaasun voi säilyttää ulkona pakkasella, mutta mitä ne itse purkit sanovat säilytysolosuhteista? Todennäköisesti säilyvät sielläkin.
 
Säilyy itseasiassa paremmin kylmässä kuin lämpimässä. Kunhan ennen käyttöä muistaa lämmittää ne jos talvella puuhailee niin laukausmäärä/voima ei pienene pakkasen takia.
 
Kumpi on oikea tekniikka sisäseinien ylitasoitukseen?
  1. Tiukka liippaus. Useita ohuita tasoitekerroksia.
  2. Väljä liippaus. Tasoite peittää seinäpinnan usein kokonaan ensimmäisellä kerroksella.
Molempia kokeiltu, mutta en tiedä kumpi toimii paremmin. Ehkä tekniikka 2 tuntuu johtavan tasaisempaan työjälkeen, mutta tasoitetta kuluu turhankin paljon.
 
Kumpi on oikea tekniikka sisäseinien ylitasoitukseen?
  1. Tiukka liippaus. Useita ohuita tasoitekerroksia.
  2. Väljä liippaus. Tasoite peittää seinäpinnan usein kokonaan ensimmäisellä kerroksella.
Molempia kokeiltu, mutta en tiedä kumpi toimii paremmin. Ehkä tekniikka 2 tuntuu johtavan tasaisempaan työjälkeen, mutta tasoitetta kuluu turhankin paljon.
Litra neliölle, yleensä 1-3mm kerrospaksuus riittää, eli sanoisinpa että 2. on nopeampaa ja tehokkaampaa. Mitä enemmän noita tekee sitä paremmaksi tuntuma kehittyy.
Vierestä seurattuna ainakin ammattilaisilla joilla tuntuu aika olevan materiaaleja tärkeämpää on käytössä tapa 2.
 
Kumpi on oikea tekniikka sisäseinien ylitasoitukseen?
  1. Tiukka liippaus. Useita ohuita tasoitekerroksia.
  2. Väljä liippaus. Tasoite peittää seinäpinnan usein kokonaan ensimmäisellä kerroksella.
Molempia kokeiltu, mutta en tiedä kumpi toimii paremmin. Ehkä tekniikka 2 tuntuu johtavan tasaisempaan työjälkeen, mutta tasoitetta kuluu turhankin paljon.

Vaihtoehto 1. Siitä ei pääse mihinkään että kyllä kunnollinen työnjälki vaatii tuon 2 kerrosta, varsinkin jos saumoja ei tasoiteta etukäteen. (Jos aikataulu antaa myöten niin saumoihin voi laittaa vaikka vielä toisen kerroksentasoitetta saumanauhan jälkeen jolloin tasoitus hieman helpompaa.)
Itse tehnyt ensimmäisen kerroksen hieman jäykemmällä tavaralla joka kuitenkin melko löysää. Toinen kerros niin lirulla kuin mahdollista että just ja just pysyy liipassa.
Sitä parempi jälki tulee mitä vähemmän tarvitsee hioa. Pohjamaali sitten toisen tasoitekerroksen päälle ja vinovalolla etsii virheet ja saumatasoitteella korjaa ne vielä. Sit paikkamaalaus pohjamaalilla. Tähän väliin myös nurkkien tetramassat. Lopuksi kun on pintaan tyytyväinen niin päälle kaks kerrosta pintamaalia.

Liippaustekniikkakin vaikuttaa paljon jälkeen, mutta sitä ei opi muuta kuin harjottelemalla. Perusperiaate on kuitenkin että isot pinnat leveällä kahdenkäden liipalla alhaalta ylös. Katonrajassa vedetään ns. vastaan ylhäältä alas vähän matkaa. Raunoissa taas joutuu vetämään vähän sivulta monesti. Jos seinillä on esteitä niin voi koittaa pienemmällä lastalla vetää niiden ympäriltä etukäteen. Mahdollisimman epäselvästi varmaan selitetty :D

Tuossa 2 tekniikassa on ongelmana se että koska tasoitetta on paksumpi kerros, on myös liipan aaltoilu isompaa -> huonompi työnjälki
Toinen syy on siinä että tasoitus perustuu siihen että jokaisella kerroksella pinta on hieman edellistä tasaisempi jonka seurauksena työn jälki paranee.

Kyllä ne ammattimiehet tekee myös kaksi kerrosta. Erona se että levitys tapahtuu ruiskulla.
 
Olen tasoitellut omia ja kavereiden seiniä ties kuinka monta kertaa, mutta nyt tuli testattua Preston telattavaa tasoitetta ja paluuta vanhaan ei ole. Kun tekniikan oppii (=hyvin kevyt paine ja oikea kulma lastassa) tuolla saa kertatasoituksella valmista vähäisemmälläkin kokemuksella - toki sitä aina jää pientä paikkailtavaa. Lastana kannattaa käyttää noin 30cm lastaa, eli huomattavasti lyhyempää kuin normitasoittaiden kanssa. Ainoana miinukset normitasotteihin verrattuna on todella hidas kuivumisaika (olisko joku 6-8h per millin kerrospaksuus). Eli käytännössä hiomaan pääsee vasta seuraavana päivänä. Hiontakin on helppoa. Isompiin pintoihin kannattaa hankkia ehdottomasti kaveri avuksi. Toinen nostaa tasoitetta telalla seinälle ja toinen tasoittaa perässä.
 
Voinee täällä kysyä. Loppui lämmitysöljy, sitten irrotin letkut seinästä ja pistin kanisteriin. Toimi loistavasti sen pari päivää mitä kesti öljyn toimituksessa. Juu ei ole mitään mittaria mistä näen paljonko öljyä on, sen huomaa kun kattila on sammunut ja aamulla odottaa kylmä suihku...

Nyt sitten kun sitä öljyä tuli säiliöön, niin ei oikein toimi. Kuuluu sellainen pssst psssst ääni. Kiristin varmuudeksi paremmin seinään menevät liittimet. No oli sitten yön aikana kuitenkin sammunut.

Nyt herää epäilys että toinen letkuista olisi rikki eili vaihtoa vaille. Joitain vuosia sitten huolto vaihtoi toisen johdon. Tämä huoltofirma mennyt sittemmin konkkaan...

Letkun tai letkut osaisin kyllä vaihtaa itsekin, mutta eipä noita taida saada mistään. Pari tukkuliikettä löytyy, mutta ne myy kait vaan yrityksille.


Tuolta kun katselee alaspäin, niin löytyy letkuja. Vaihtoehdot on kai pituuksia, vai voiko mennä pieleen?
Kivijalasta hakisin vaikka heti mutta hakemallakaan ei löydy mistään netin mukaan. Löytyy puuilot, rautakaupat ja muut lähistöltä. Voisiko noista löytyä jos menee kysymään, kenelläkään kokemuksia tai muita ideoita mistä moinen voi johtua?
 
Vain imupuolen letkun pitää olla todella tiivis, muuten horii ilmaa. Vaihda letkut ristiin.

Okei, tuota en tiennyt. Toinen letkuista on uusittu joku vuosi sitten.
Mitä pari tuntia sitten kävin viimeks kattomassa niin ei ollut sammunut. Tiedä sitten voisiko siellä olla joku ilmakupla, mutta enempi epäilen viallista letkua. Samalla ihmetellen miksei molempia vaihdettu silloin.

No kunhan ennen nukkumaan menoa muistan käydä vilkaisemassa ja tarvittaessa käynnistämässä niin aamulla kestää pikaiset suihkut.
 
Olen tasoitellut omia ja kavereiden seiniä ties kuinka monta kertaa, mutta nyt tuli testattua Preston telattavaa tasoitetta ja paluuta vanhaan ei ole. Kun tekniikan oppii (=hyvin kevyt paine ja oikea kulma lastassa) tuolla saa kertatasoituksella valmista vähäisemmälläkin kokemuksella - toki sitä aina jää pientä paikkailtavaa. Lastana kannattaa käyttää noin 30cm lastaa, eli huomattavasti lyhyempää kuin normitasoittaiden kanssa. Ainoana miinukset normitasotteihin verrattuna on todella hidas kuivumisaika (olisko joku 6-8h per millin kerrospaksuus). Eli käytännössä hiomaan pääsee vasta seuraavana päivänä. Hiontakin on helppoa. Isompiin pintoihin kannattaa hankkia ehdottomasti kaveri avuksi. Toinen nostaa tasoitetta telalla seinälle ja toinen tasoittaa perässä.

Oon ite ollut vähän skeptinen tuon telattavan tasoitteen suhteen. Oon ainakin kuvitellut että on hidasta ja reilusti kalliimpaa kuin säkkitavara, mutta voin olla väärässäkin.
 
Oon ite ollut vähän skeptinen tuon telattavan tasoitteen suhteen. Oon ainakin kuvitellut että on hidasta ja reilusti kalliimpaa kuin säkkitavara, mutta voin olla väärässäkin.
Kallimpaa se on, mutta parin kympin lisäsijoitus per huone ei ole ihan mahdoton. Työskentely on huomattavasti nopeampaa, mutta kuivumista saa tosissaan odotella. Itse saan kertavedolla samantasoista jälkeä, kuin perinteisellä tasoitteella kahdella-kolmella kerroksella, joka kyllä säästää kokonaisaikaa.
 
Hei, löytyykö kivituhkalle tai kalliomurskeelle, tai yleensäkään pihan kiviainesmateriaalille jotain tapaa, millä pinnan saisi kovetettua? Pitäisi pihalle pari kalliomurskeesta tehtyä luiskaa saada kovapintaiseksi. Tärytys ja kastelu on tehty, mutta käyttötarve on sellainen, että hiekka hiljalleen valuu ja pettää luiskista pois.
Enkä tarkoita asfaltoimista, vaan jotakin muuta tapaa. Tekeekö esim. pölynsidonta-aine hiekkapinnasta kovan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 047
Viestejä
4 876 295
Jäsenet
78 760
Uusin jäsen
Triple.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom