Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdfNiin vain sain oven säädettyä! @lautanen @tietokonerikki ja @tunke :n ohjeilla onnistui, iso kiitos teille! Kiitos myös @Kvarkki avusta. Tuli siis todistettua, että noissa Jeldwenin ohjeissa on virhe. Ei ihme, että otti koville.
Kattoikkunoista haluttaisiin päästä eroon. Mitähän tuommoisessa projektissa pitäisi ottaa huomioon, jos sitä lähtisi itse tekemään.
Olisi toki, siitä ollaan samaa mieltäTuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdf
Jeld-Wenin ohjeessa tuo kohta 3. on virheellinen tai erikoisesti ajateltu, mutta kyllä sen ohjeen avulla minusta olisi pitänyt onnistua hahmottamaan kuinka säätö tapahtuu.
Kaikki on helppoa sen jälkeen kun sen osaa. Kiva, että ongelmasi ratkesi. Hienoa, että tulit kertomaan ongelman selvinneen. Minäkin opin uuden asianOlisi toki, siitä ollaan samaa mieltäJoko en avannut alaruuveja alussa riittävästi tai jotain, kun tuntui että ovi ei liiku ylös vaikka mitä tekee. Kokeilin sitten ihan säätöjen ääripäitä ja se taisi sekoittaa entisestään. Ja ohjeiden ristiriitaisuus oli piste iin päälle.
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?
![]()
Ihan kiertämällä tosta venttiilin rungosta pitäisi irrota.Saako ilmanvaihtokanavan suodattimen otettua kokonaan irti, vai voiko sitä ainoastaan pyörittää enemmän auki? Ei viitsisi liikaa voimaa käyttää, ettei mene rikki.
Tuonmallisia löytyy useamman tilan katosta.
Ei se rikki mene ja ne on vain painettu sinne ilmanvaihtokanavaan eli pyöritä sitä runkoa ja vedä, mutta älä pyöritä sitä keskustaa missä säätö on.Saako ilmanvaihtokanavan suodattimen otettua kokonaan irti, vai voiko sitä ainoastaan pyörittää enemmän auki? Ei viitsisi liikaa voimaa käyttää, ettei mene rikki.
Tuonmallisia löytyy useamman tilan katosta.
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?
![]()
Juu, tuolloin taisi vielä A-tiili porskuttaa itsenäisenä. Tai sitten oli juuri myyty.@Kvarkki 3 kesää sitten sai (taisin rempata katon 2017).. En tiedä tämän päivän tilannetta :/ mainitsin tuon siksi että itse yllätyin merkkien ristiin sopivuudesta.
Öö jos oon käsittänyt oikein niin nuo kaivon sisään tulevat lattiakaivot on tarkoitettu remontin yhteyteen jotta kaivon saa päivitettyä vettäpitäväksi ilman lattiakaivon vaihtamista. Voisin kuvitella että nuo ei toimi pelkällä sisään tökkäämisellä vaan vaatii sen vesieristeen.
Jos on remontti tulossa lähivuosina niin varmaan kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa ne uudet tiivisteet. Jos kaivo vuotaa niin sitten on kyllä remontin aika pikaiseen.
Suosittelen kuitenkin unohtamaan tuollaiset sisään tökättävät ja remontissa piikkaamaan kaivon irti ja laittamaan nykyaikaisen tilalle.
En ole sitten asiantuntija noista joten jos jollain on tarkempaa tietoa niin saa korjata.
Jos on uusi kylpyhuone missä ei ole älytty vaihtaa kaivoa niin sitten on kinkkisempi juttu tuo.
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).
Noita vastaavia (malli vähän vaihtelee) ne nyt noihin "kylvävät". Toi on siis kaivosi hajulukko ja tuo musta tiiviste on se heikoin lenkki. Jostain luulisi löytyvän pelkkää O-tiivistettäkin? Jotkut osaavat noi massasta tehdäkin (työmäärä?)
Hyvällä tuurilla tuossa
on vastaavan? kokoinen tiiviste. Tarkistamallahan sen sitten tietäisi.K-Rauta
www.k-rauta.fi
Nuohan kuuluu taloyhtiölle ellet sitten omakotitalossa satu asumaan jolloin itse joutuu maksumieheksi.Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Nuohan kuuluu taloyhtiölle ellet sitten omakotitalossa satu asumaan jolloin itse joutuu maksumieheksi.
Joo noi on nykymuovikaivot on hirveitä rempuloita, tulevaisuudessa niitä sitten korjaillaan ja varaosakauppa käynee.Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.
Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?
Ei pintavetoa. Aivan vitun ruma ja tulee vielä viistoon kulmaan.On olemassa pönttöjä joissa purku taaksepäin. Siihen sitten rakentaa yhdysputkiston nykyiseen putkeen ja koteloi putket piiloon.
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.
Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.
Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?
Jos mulle niin:Onko kyse kylpyhuoneesta ? Onko lattialämmitystä ? Putkimies tuskin hirveesti asiassa auttaa ennen kuin lattia on avattu, jos kohteesta ei ole tarkkoja kuvia viemäröinneistä. Endoskoopilla voi saada asiaan hieman valaistusta, mutta joutuu sen lattian avaamaan ennen putkimiestä joka tapauksessa. Oletettavasti kaadot ei riitä siihen, että piikkaisi lattian auki ja siirtäisi pönttöä suoraan sivulle sen metrin. Voi olla että joutuu piikkaamaan pidemmältä auki, ja kääntää uusi linja pöntölle että kaadot riittää. Tosiaan tätä on aika vaikea selvittää ennen kuin lattia on piikattu auki. Sen jälkeen putkimies vetämään uusi viemäri pöntölle, lattian valu umpeen, sen jälkeen vesieristys luvat omaava henkilö tekemään vesieristys ja laatoituksen korjaus ? Pienenä vinkkinä kannattaa kuvata jokainen työvaihe mikä jää piiloon ihan varmuuden varoiksi. Itse lähtisin kysymään saneeraus firmoista, jos löytyisi sellainen kaveri joka saa hoidettua kaikki työvaiheet itse. Se että siellä ramppaa rakennusmies, putkimies, laattamies jne tulee varmasti kalliimmaksi.
Pitäisi kiinnittää rullaverho parvekkeen kattoon. Haluaisin toisen pään ihan toiseen reunaan, mutta katosta on lohjennut pala betonia, pari senttiä syvä kuoppa eli siihen ei oikein voi kiinnittää. Ajattelin, että kiinnittäisi kattoon valkoisen laudan, johon sitten kiinnittäisi varsinaisen rullaverhon. Täten verhon voisi laittaa ihan reunaan kiinni, kun "kuoppa" jää laudan alle piiloon. Lisäksi olisi helppoa kun voisi porata reiät ja proput "mihin vaan" ja kiinnittää sitten laudan niihin kohtiin, kun taas rullaverhon kanssa pitää osua reiät täsmälleen kiinnityskohtiin. Onko parempia ideoita tai syitä miksi tämä olisi tyhmästi tehty?
Se paskaputkikin tarvitsee kaadon...Jos mulle niin:
Kyseessä parin neliön pikkuvessa. Ei lattialämmitystä. Ei tarvita kaatoja. Lattiasta poistettu laatat ja viemärin suunta näkyy.
En muistanu että yhdelle urakoitsille vuosi sitten muutaman kuvan kanssa tuota kysyttiin ja se oli sitä mieltä että ei ole iso homma ja yks ukko voi tehdä piikkauksen, viemäröinnin ja uudet vesiputket. Kaatoa sun muuta ei tule. Perjantaina on palaveria niitten kanssa vielä.
Tietysti tarvii, pari senttiä metrille. Lähinnä tarkoitin että lattia ei tarvitse kaatoa..Se paskaputkikin tarvitsee kaadon...
Toinen puhuu pelkästä viemärin kaadosta ja sen aiheuttamista ongelmista. Sinä siihen vastaten pariin otteeseen toteat, että "ei kaatoja". Tietystihän sinä tarkoitit lattian kaatojaTietysti tarvii, pari senttiä metrille. Lähinnä tarkoitin että lattia ei tarvitse kaatoa..
Pahoittelen pätkittäistä ulosantia mutta töiden lomassa kun kestää aina vartin kirjoittaa yksi viesti sana kerrallaan niin tätä se onToinen puhuu pelkästä viemärin kaadosta ja sen aiheuttamista ongelmista. Sinä siihen vastaten pariin otteeseen toteat, että "ei kaatoja". Tietystihän sinä tarkoitit lattian kaatojaNo hyvä, että google valaisi
![]()
Ton kaadon kanssa ei tulle ongelmia putkenpään voi tuoda tuon verran pintaankin (Suojus päälle). Ongelmia tulee, jos on tullakseen, miten saa piikattua putken pään ehjänä esiin, jotta siihen voi uuden putken liittää. Siinä kohtaa vähemmän rajut koneet käyttöön.Pahoittelen pätkittäistä ulosantia mutta töiden lomassa kun kestää aina vartin kirjoittaa yksi viesti sana kerrallaan niin tätä se on
Alkuperäinen sanomani siis oli että lattiaan ei tarvita kaatoa koska ei ole märkätilä mutta viemäriin tarvitaan mutta se on niin vähän että ei oikeastaan vaikuta mihinkään koska niin lyhyt matka ja kaatoa ei tarvita kuin sen sentin kaksi.
Ei ne edes toimi pakkasella jos niitä yrittää käyttää elleivät ole talvilaatua. Ainakin nestekaasun voi säilyttää ulkona pakkasella, mutta mitä ne itse purkit sanovat säilytysolosuhteista? Todennäköisesti säilyvät sielläkin.Teimme aitaremontin. Vuokrasimme impulssinaulaimen ja siihen ostimme naulalaatikon jossa oli 3 kpl kaasupatruunoita.
2 täyttä kaasupatruunaa on jäljellä. Voiko noita kaasuja säilyttää talvella pakkasessa vai meneekö patruuna pilalle?
Litra neliölle, yleensä 1-3mm kerrospaksuus riittää, eli sanoisinpa että 2. on nopeampaa ja tehokkaampaa. Mitä enemmän noita tekee sitä paremmaksi tuntuma kehittyy.Kumpi on oikea tekniikka sisäseinien ylitasoitukseen?
Molempia kokeiltu, mutta en tiedä kumpi toimii paremmin. Ehkä tekniikka 2 tuntuu johtavan tasaisempaan työjälkeen, mutta tasoitetta kuluu turhankin paljon.
- Tiukka liippaus. Useita ohuita tasoitekerroksia.
- Väljä liippaus. Tasoite peittää seinäpinnan usein kokonaan ensimmäisellä kerroksella.
Kumpi on oikea tekniikka sisäseinien ylitasoitukseen?
Molempia kokeiltu, mutta en tiedä kumpi toimii paremmin. Ehkä tekniikka 2 tuntuu johtavan tasaisempaan työjälkeen, mutta tasoitetta kuluu turhankin paljon.
- Tiukka liippaus. Useita ohuita tasoitekerroksia.
- Väljä liippaus. Tasoite peittää seinäpinnan usein kokonaan ensimmäisellä kerroksella.
Vain imupuolen letkun pitää olla todella tiivis, muuten horii ilmaa. Vaihda letkut ristiin.toinen letkuista olisi rikki
Vain imupuolen letkun pitää olla todella tiivis, muuten horii ilmaa. Vaihda letkut ristiin.
Olen tasoitellut omia ja kavereiden seiniä ties kuinka monta kertaa, mutta nyt tuli testattua Preston telattavaa tasoitetta ja paluuta vanhaan ei ole. Kun tekniikan oppii (=hyvin kevyt paine ja oikea kulma lastassa) tuolla saa kertatasoituksella valmista vähäisemmälläkin kokemuksella - toki sitä aina jää pientä paikkailtavaa. Lastana kannattaa käyttää noin 30cm lastaa, eli huomattavasti lyhyempää kuin normitasoittaiden kanssa. Ainoana miinukset normitasotteihin verrattuna on todella hidas kuivumisaika (olisko joku 6-8h per millin kerrospaksuus). Eli käytännössä hiomaan pääsee vasta seuraavana päivänä. Hiontakin on helppoa. Isompiin pintoihin kannattaa hankkia ehdottomasti kaveri avuksi. Toinen nostaa tasoitetta telalla seinälle ja toinen tasoittaa perässä.
Kallimpaa se on, mutta parin kympin lisäsijoitus per huone ei ole ihan mahdoton. Työskentely on huomattavasti nopeampaa, mutta kuivumista saa tosissaan odotella. Itse saan kertavedolla samantasoista jälkeä, kuin perinteisellä tasoitteella kahdella-kolmella kerroksella, joka kyllä säästää kokonaisaikaa.Oon ite ollut vähän skeptinen tuon telattavan tasoitteen suhteen. Oon ainakin kuvitellut että on hidasta ja reilusti kalliimpaa kuin säkkitavara, mutta voin olla väärässäkin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.