Kodin rempat(DIY)

Vaikka asetus tulkittaisiin näin, vaatisi oikeaoppinen purku alipaineistetun huputuksen jotta pöly ei pääse leviämään ympäristöön sekä tarvittavat turvavarusteet. Monellakohan yksityisellä purkajallal on tällaiseen resursseja?

Kuten tuossa aiemminkin jo sanottiin niin riippuu tosiaan ihan mitä puretaan ja ennenkaikkea purettavan materiaalin pölyävyydestä.
Kymmenittäin pieniä asbestipurkuja tilanneena niin kyllä ne asbestifirmatkin mieluusti tekevät työn kohdepoistona tai pussituksella ettei osastoimiseen ja alipaineistukseen tarvitse ryhtyä. Tietysti jos tila on huone jossa yksi ovi niin tuokin on todella nopea tehdä.
Alipaineistajia saa vuokraamoista 20-30e/pvä, ja siihen ostaa sitten sen väh. Hepa14 tason suodattimen (~100€) jonka heittää työn jälkeen sinne asbestijätteeseen niin homma menee ihan riittävän hyvin kotioloihin. Jos huolettaa niin imuroinnin jälkeen pyyhkii kaikki pinnat vielä mikrokuidulla/kostealla. Ei se mitään rakettitiedettä ole, siitä selviää ihan perusjärjellä ja huolellisuudella.
 
Laattojen poistoon riittää ihan poravasara, jossa on piikkaustoiminto. Vaihtoehtoisesti pieni piikkauskone.
Minkä kokoisia laatat on, vaikka sillä nyt ei käytännössä väliä ole, samoilla koneilla ne menee.
Mietin tuossa vaan, että neumaattisessa koneessa on niin nopea isku, että luulen sillä voivan poistaa tuollaisen joustavan parketin (parkettin "jousto" ei kerkiä palata, kun tulee jo uusi isku). Perinteisellä se taas on niin hidas, että teho hävinnee siihen. En siis ole kokeillut...
 
Kattoikkunoista haluttaisiin päästä eroon. Mitähän tuommoisessa projektissa pitäisi ottaa huomioon, jos sitä lähtisi itse tekemään.

Kattoikkunat_ulkopuoli.jpgKattoikkunat_sisäpuoli.jpg
 
Ei tuossa mitään ihmeempää ole. Rakentaa katolle esim 1m korkean sääsuojan tyyliin puurunko ja muovit päälle. Muovin laittaa yläreunasta/sivuista tiilirivin alle niin ei hirveästi tule vettä sateella sisään. Suojan kannattaa olla +1 kattotiili kokoinen joka suuntaan niin saa ulkopuolenkin tehtyä suojan yhä ollessa paikallaan. Sitten purkaa luukut ja tuon kuilun pois alakautta, katselee mitkä on rakenteet vieressä ja tekee samanlaiset rakenteet tuohon aukkoon. Luultavasti kattotuolit menee tuon aukon kahta puolen joten siihen vaan harvalaudoitus K300 tai miten se tuolla tiilen alla meneekään, alle aluskate (huomioi oikea limitys ja huolellinen teippaus viereisiin katteisiin) ja alapuolelle rimat/laudat. Tuon ontelon aukon saat umpeen ihan vaikka puurungon tekemällä, kipsilevy alapuolelle ja yläpuolelle villatäyttö/höyrynsulkumuovi, samaan tapaan kuin siellä nytkin on ontelon päällä.
Tarvikkeet on ehkä 500e, työhön menee 2 päivää - 2 viikkoa omasta osaamisesta riippuen :)
 
Hiukan menee ohi aiheesta, kun remontista ei ole kyse, mutta vaikutti että tässä keskustelussa on eniten tietoutta läsnä.

Meillä on vaimon kanssa valmistumassa rivitalon pätkä loppuvuoteen ja ollaan tässä pintamateriaaleja valitsemassa. Löydettiin vinyylilankku, joka oli mukavan tuntuinen jalan alla ja tarpeeksi pitävä myös koiralle. Asia tuli rakennuttajan kanssa puheeksi, joka ei kuitenkaan suositellut lattiavaihtoehtoa koska hänellä on huonoja kokemuksia aikaisemmista kohteista ja on joutunut kuluneiden vuosien aikana kahteen asuntoon vaihtamaan vinyylilankut laminaattiin. Jostain syystä pontit eivät ole pitäneet, ja pontti on noussut ilmaan. Tavarantoimittajalta tai rakennuttajalta ei sen tarkempaa analyysiä ole saatu kaivettua esiin, että mikä on aiemmin mennyt pieleen.

En mielelläni lähtisi rakennuttajan kokemusta vastaan tekemään valintoja, mutta ei olla löydetty vastaavia tarinoita netistä tai tutuilta, joilla on vinyylilankut lattialla. Laminaattien puolelta ei olla yhtä hyvää materiaalia löydetty. Onko muilla huonoja kokemuksia vinyylilankuista? Kaikki aikaisemmat kohteet, kuten meidänkin, tulee olemaan vesikiertoisella lattialämmityksellä. Onko tuo lämpö mikä aiheuttaa ongelmia, vaikka tavarantoimittajat suosittelevat tuotteitaan myös lattialämmitteisiin kohteisiin?

Asukkaana kokemus vinyylilankuista. Vuokrakämppä niin ei mitään mahdollisuutta vaikuttaa malliin tai asennukseen mutta Gerflorin vinyylilankut laitettiin. Joko asentajassa tai tuotteessa vika (ehkä kummassakin kun asentaja arviolta joku tosi nuori turvapaikanhakija joka ei puhunut sanaakaan suomea) mutta paikoin lankkujen nurkat nousseet siellä täällä n. 1 mm lattiapinnan yläpuolelle eikä niitä saa painettua tai hakattua paikalleen (tai jos saa niin ei pysy vaan nousee uudestaan). Joko alla roska tai pontti vioittunut, en tiedä mutta pelkät nurkat nousseet. Alla on pelkästään vanha lattiapinta eli aikoinaan liimattu vinyylimatto. Mitään vaimennusmattoa tms. ei laitettu alle.

Käyttökokemuksena lienee hieman lämpimämpi kuin perus puulaminaatti ja pehmeämpi (hiljaisempi) myös. Kopisee jonkun verran ja se mikä välillä häiritsee niin lankku "liimautuu" välillä allaolevaan mattoon ja tulee semmosia ihme riks raks läps ääniä. Voi myös olla että jäänyt jotain hiekkaa tai purua alle tai lattia ei ole suora. Eli ite laittaisin ainakin jonkun alusmaton vaikkei sitä tässä vaadittukaan. Tulee pehmeämpi askel ja äänenvaimennustakin. Jos joskus teen omaan kämppään lattiaa niin varmasti laittaisin ennemmin vinyylilankun kuin laminaatin.
 
Kattoikkunoista haluttaisiin päästä eroon. Mitähän tuommoisessa projektissa pitäisi ottaa huomioon, jos sitä lähtisi itse tekemään.

Kattoikkunat_ulkopuoli.jpgKattoikkunat_sisäpuoli.jpg

Jebauksella ihan hyvät ohjeet. Muistaa purkaa tarpeeks paljon sivuilta jotta saa limitykset tehtyä tiiviisti ja kunnolla. Villoitukseen myös huomiota jotta ei synny kylmäsiltaa.
 
Ei tuossa mitään ihmeempää ole. Rakentaa katolle esim 1m korkean sääsuojan tyyliin puurunko ja muovit päälle. Muovin laittaa yläreunasta/sivuista tiilirivin alle niin ei hirveästi tule vettä sateella sisään. Suojan kannattaa olla +1 kattotiili kokoinen joka suuntaan niin saa ulkopuolenkin tehtyä suojan yhä ollessa paikallaan. Sitten purkaa luukut ja tuon kuilun pois alakautta, katselee mitkä on rakenteet vieressä ja tekee samanlaiset rakenteet tuohon aukkoon. Luultavasti kattotuolit menee tuon aukon kahta puolen joten siihen vaan harvalaudoitus K300 tai miten se tuolla tiilen alla meneekään, alle aluskate (huomioi oikea limitys ja huolellinen teippaus viereisiin katteisiin) ja alapuolelle rimat/laudat. Tuon ontelon aukon saat umpeen ihan vaikka puurungon tekemällä, kipsilevy alapuolelle ja yläpuolelle villatäyttö/höyrynsulkumuovi, samaan tapaan kuin siellä nytkin on ontelon päällä.
Tarvikkeet on ehkä 500e, työhön menee 2 päivää - 2 viikkoa omasta osaamisesta riippuen :)

Tuossahan sitä tulikin selkeätä vinkkiä millä lähteä sitten hommaa miettimään, kiitos.
Ensin toki täytyy löytää sopivia kattotiiliä lisää. Varatiiliä löytyy jonkin verran, mutta ei riittävästi tuohon hommaan.
Merkkinä Ormax ja malli ehkä Mahti(?) jonka valmistus lopetettu joskus 2000-2001.

IMG_20200513_161605.jpgIMG_20200513_161624.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuota mallia ei enään saa, kannattaa bongailla esim torista kattotiiliä tai soittaa jollekkin tiilikattourakoitsijalle jos sattuisi löytymään. Värillä ei ole väliä, ne voi maalata.

Jos ei löydy, niin vaihtoehto b on purkaa esim joku sisäänkäynnin/kuistin lippa kokonaan, käyttää ne tiilet tuohon korjaukseen (säästä loput tiilet varatiiliksi) ja tehdä lippa sitten uudella erimallisella tiilellä.
Ulkonäöltäänhän nuo vanhat ja uudet tiilet ovat lähes samoja mutta kun ne eivät käy keskenään ristiin.
 
Asukkaana kokemus vinyylilankuista. Vuokrakämppä niin ei mitään mahdollisuutta vaikuttaa malliin tai asennukseen mutta Gerflorin vinyylilankut laitettiin. Joko asentajassa tai tuotteessa vika (ehkä kummassakin kun asentaja arviolta joku tosi nuori turvapaikanhakija joka ei puhunut sanaakaan suomea) mutta paikoin lankkujen nurkat nousseet siellä täällä n. 1 mm lattiapinnan yläpuolelle eikä niitä saa painettua tai hakattua paikalleen (tai jos saa niin ei pysy vaan nousee uudestaan). Joko alla roska tai pontti vioittunut, en tiedä mutta pelkät nurkat nousseet. Alla on pelkästään vanha lattiapinta eli aikoinaan liimattu vinyylimatto. Mitään vaimennusmattoa tms. ei laitettu alle.

Käyttökokemuksena lienee hieman lämpimämpi kuin perus puulaminaatti ja pehmeämpi (hiljaisempi) myös. Kopisee jonkun verran ja se mikä välillä häiritsee niin lankku "liimautuu" välillä allaolevaan mattoon ja tulee semmosia ihme riks raks läps ääniä. Voi myös olla että jäänyt jotain hiekkaa tai purua alle tai lattia ei ole suora. Eli ite laittaisin ainakin jonkun alusmaton vaikkei sitä tässä vaadittukaan. Tulee pehmeämpi askel ja äänenvaimennustakin. Jos joskus teen omaan kämppään lattiaa niin varmasti laittaisin ennemmin vinyylilankun kuin laminaatin.
Ei ole minulle materiaalina tuttu, mutta Gerflorin-ohjeen mukaan sen alle ei saisi laittaa askeläänieristystä. Oletan sen olevan n. 5mm paksu "muovimateriaali", joka vaatii kovan painumattoman pohjan?

Ymmärtääkseini siinä on lukkopontti, joten sen voinee nostaa paikoiltaan reunoilla. => voit katsoa ongelman syyn ja tarvittaessa ehkä vaikka liimata ylöstaipuneen kohdan. Käy katsomassa heidän sivuiltaa asennusohje.
 
Nyt tulee tyhmä kysymys. Voisiko joku selittää selkokielellä, että miten säädetään sisäovea ylöspäin? Ovi laahaa kynnykseen. Olen tässä jo tovin ruuvaillut saranoita ohjeen avulla ja ilman, eikä tilanne ainakaan parane.

Sarana on allaolevan kuvan mukainen. Kohta 1 onnistuu. Kohta 2 ei toteudu käytännössä - 3,5mm säätövara pitäisi riittää reilusti, mutta ei tunnu yläruuvin pyörittelyn vaikuttavan. Ohje ei myöskään tarkenna, että mihin suuntaan pitää ruuvata, jotta ovi nousee/laskee. Kohta 3 on myös kysymysmerkki: a) miten tällaisessa saranassa tarkistetaan, että sarana kantaa? b) eikö yläruuvin pitänyt olla säätöä varten? Jos yläruuvin kiristää, niin silloinhan juuri tehty säätö menetetään. Lisäksi askarruttaa, että eikö alaruuvin asento säädä ovea ollenkaan? Niissäkin näyttää olevan säätövaraa ihan yhtä paljon kuin yläruuveissakin.

En väitä olevani mikään remontti-reiska, ja uskonkin, että tähän on olemassa helppo vastaus - en vain osaa. Kiitos etukäteen avusta.

Edit. Ohje on Jeldwenin saranalle, mutta huomasin että omani ovat Fiskarsin. Näyttävät kyllä täysin identtisiltä.

1589633859736.png
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kiinnittää puolapuut yläkerran betoniseinään, jonka toisella puolella on kylppäri. Seinän paksuus noin 15 cm ja ruuvit menee 7 cm syvyyteen. Pitäisikö poraukseen suhtautua jotenkin erityisellä varovaisuudella, ettei kylppärin kaakelit kärsi tärinästä? Vai onko turha pelko?
 
Luulis, että alaruuvi olisi se jota säädetään. Tällöin myös voi olla varma, että molemmat saranat kantaa, kun alaruuveista on löysät pois. Yläruuveilla tuskin on muuta virkaa kuin pitää ovilehti paikallaan.

e: Eli kun ohje sanoo ylä, säädä alaruuvia ja päinvastoin. Paitsi viimeinen kohta, jossa pitää kiristää yläruuvit.
 
Luulis, että alaruuvi olisi se jota säädetään. Tällöin myös voi olla varma, että molemmat saranat kantaa, kun alaruuveista on löysät pois. Yläruuveilla tuskin on muuta virkaa kuin pitää ovilehti paikallaan.

e: Eli kun ohje sanoo ylä, säädä alaruuvia ja päinvastoin. Paitsi viimeinen kohta, jossa pitää kiristää yläruuvit.
Juuri näin itsekin järkeilin, tämä olisi loogista. Mutta ei näytä tämäkään auttavan.
 
kokeileppa näin, löysää alaruuvit molemmista saranoista. kierrä molempia yläruuveja myötäpäivään, nyt oven pitäisi nousta . Lopuksi kiristä kaikki ruuvit.
 
Pitäisi kiinnittää puolapuut yläkerran betoniseinään, jonka toisella puolella on kylppäri. Seinän paksuus noin 15 cm ja ruuvit menee 7 cm syvyyteen. Pitäisikö poraukseen suhtautua jotenkin erityisellä varovaisuudella, ettei kylppärin kaakelit kärsi tärinästä? Vai onko turha pelko?
Jos ei ole pahoja kopolaattoja niin kovaa porausta vaan kun tuskin millään dynamiitillä olet niitä reikiä tekemässä.
Eikä ne kopolaatatkaan väkisin putoile.
Sen verta kannattaa katsoa ettei siellä seinässä mene tuossa kohtaa tekniikkaa.
 
Nyt tulee tyhmä kysymys. Voisiko joku selittää selkokielellä, että miten säädetään sisäovea ylöspäin? Ovi laahaa kynnykseen. Olen tässä jo tovin ruuvaillut saranoita ohjeen avulla ja ilman, eikä tilanne ainakaan parane.

Sarana on allaolevan kuvan mukainen. Kohta 1 onnistuu. Kohta 2 ei toteudu käytännössä - 3,5mm säätövara pitäisi riittää reilusti, mutta ei tunnu yläruuvin pyörittelyn vaikuttavan. Ohje ei myöskään tarkenna, että mihin suuntaan pitää ruuvata, jotta ovi nousee/laskee. Kohta 3 on myös kysymysmerkki: a) miten tällaisessa saranassa tarkistetaan, että sarana kantaa? b) eikö yläruuvin pitänyt olla säätöä varten? Jos yläruuvin kiristää, niin silloinhan juuri tehty säätö menetetään. Lisäksi askarruttaa, että eikö alaruuvin asento säädä ovea ollenkaan? Niissäkin näyttää olevan säätövaraa ihan yhtä paljon kuin yläruuveissakin.

En väitä olevani mikään remontti-reiska, ja uskonkin, että tähän on olemassa helppo vastaus - en vain osaa. Kiitos etukäteen avusta.

Edit. Ohje on Jeldwenin saranalle, mutta huomasin että omani ovat Fiskarsin. Näyttävät kyllä täysin identtisiltä.

1589633859736.png
Perinteisiin saranoihin tottuneena, en meinannut tajuta tota ollenkaan? Mutta, JOS oikein ymmärsin? Tuossa säädetään vain noita keskellä olevia "tappeja" missä tuo 6-kulmainen avain on. Ja tolla avaimella säätettäviä ruuveja on tapin ylä-ja alapuolella =>
1. löysää kaikkien saranoiden alaruuvia pari kierrosta
2. kierrä myötäpäivään saranan yläruuvia kunnes pääset oikeaan korkeuteen
3. kierrät niitä muitakin saranoita ja lukitset ne tuolla alaruuvilla.

Tää kaikki siis aivan puhtaalla musta-tuntuu tiedoilla. Jos ei auttanut ota kuvat saranoista ja laita tänne.

Toimiessaan vaikuttaa hyvältä idealta.

Ps jos laahaa kynnykseen vain lukon puolelta, silloin saatat joutua koskemaan myös karmissa olevaan yläsaranaan, ellei tuo säätävara riitä.
 
Perinteisiin saranoihin tottuneena, en meinannut tajuta tota ollenkaan? Mutta, JOS oikein ymmärsin? Tuossa säädetään vain noita keskellä olevia "tappeja" missä tuo 6-kulmainen avain on. Ja tolla avaimella säätettäviä ruuveja on tapin ylä-ja alapuolella =>
1. löysää kaikkien saranoiden alaruuvia pari kierrosta
2. kierrä myötäpäivään saranan yläruuvia kunnes pääset oikeaan korkeuteen
3. kierrät niitä muitakin saranoita ja lukitset ne tuolla alaruuvilla.

Tää kaikki siis aivan puhtaalla musta-tuntuu tiedoilla. Jos ei auttanut ota kuvat saranoista ja laita tänne.

Toimiessaan vaikuttaa hyvältä idealta.

Ps jos laahaa kynnykseen vain lukon puolelta, silloin saatat joutua koskemaan myös karmissa olevaan yläsaranaan, ellei tuo säätävara riitä.
Noin se juuri täytyy säätää.
Eli alaruuvia vain riittävästi auki ettei ala ahdistamaan sieltä päästä kesken säädön.
Sitten ylempää ruuvia myötäpäivään kunnes haluttu korkeus on saavutettu.
Kun toinen sarana on säädetty oikein, niin silloin toisen saranan säätöä pyöritetään niin pitkään kun se kevyesti liikkuu. Jos jatketaan säätöä sen jälkeen kun pyörintä muuttuu raskaammaksi, alkaa kyseinen sarana kantamaan enemmän.

Helpoiten tuon säädön ymmärtää kun tuota kuvaa katsoo ja ajattelee, että säätäessä muutetaan ruuvin ja tuon oikean puolen saranaosan suhdetta. Eli kun ajattelee, että tuossa nyt kuusikolo avaimella pyöritetään ruuvia myötäpäivään niin se ei varsinaisesti liiku alaspäin vaan nostaa sarana oikeaa puolta eli ovea.
 
Niin vain sain oven säädettyä! @lautanen @tietokonerikki ja @tunke :n ohjeilla onnistui, iso kiitos teille! Kiitos myös @Kvarkki avusta. Tuli siis todistettua, että noissa Jeldwenin ohjeissa on virhe. Ei ihme, että otti koville.
Tuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdf
Jeld-Wenin ohjeessa tuo kohta 3. on virheellinen tai erikoisesti ajateltu, mutta kyllä sen ohjeen avulla minusta olisi pitänyt onnistua hahmottamaan kuinka säätö tapahtuu.
 
Tuossa toinen ohje samalla saranatyypille. https://www.mattiovi.fi/download/ohjeet/Saranoiden_saataminen_FT65_NETTI.pdf
Jeld-Wenin ohjeessa tuo kohta 3. on virheellinen tai erikoisesti ajateltu, mutta kyllä sen ohjeen avulla minusta olisi pitänyt onnistua hahmottamaan kuinka säätö tapahtuu.
Olisi toki, siitä ollaan samaa mieltä :D Joko en avannut alaruuveja alussa riittävästi tai jotain, kun tuntui että ovi ei liiku ylös vaikka mitä tekee. Kokeilin sitten ihan säätöjen ääripäitä ja se taisi sekoittaa entisestään. Ja ohjeiden ristiriitaisuus oli piste iin päälle.
 
Olisi toki, siitä ollaan samaa mieltä :D Joko en avannut alaruuveja alussa riittävästi tai jotain, kun tuntui että ovi ei liiku ylös vaikka mitä tekee. Kokeilin sitten ihan säätöjen ääripäitä ja se taisi sekoittaa entisestään. Ja ohjeiden ristiriitaisuus oli piste iin päälle.
Kaikki on helppoa sen jälkeen kun sen osaa. Kiva, että ongelmasi ratkesi. Hienoa, että tulit kertomaan ongelman selvinneen. Minäkin opin uuden asian :-)
 
Tuossahan sitä tulikin selkeätä vinkkiä millä lähteä sitten hommaa miettimään, kiitos.
Ensin toki täytyy löytää sopivia kattotiiliä lisää. Varatiiliä löytyy jonkin verran, mutta ei riittävästi tuohon hommaan.
Merkkinä Ormax ja malli ehkä Mahti(?) jonka valmistus lopetettu joskus 2000-2001.

IMG_20200513_161605.jpgIMG_20200513_161624.jpg


Ittellä oli saman tapainen ongelma. Otin yhden vanhan malliiksi ja lähdin rautakauppaan sovittelemaan mikä tiili sopii vanhaan.
Helppolla löytyi liki 100% sopiva, ainut ero oli tavallaan siinä kynnen profiilissa joka tulee roiske urien yli. Oli vähän erimallinen.

Noita tiiliä olis muistaakseni kahdella eri profiililla. Eron näkee siitä, miten tuo aallon pohja tiilen profiilissa on tehty. Osassa se on pyöreä, osassa siinä on tasainen pätkä.

Edit; A-tiilikatteen tiili sopi itselläni Ormaxien kanssa yksiin. Eli ei kannata katsoa vain yhtä "merkkiä".
 
Vieläkö A-tiilikatteen tiiliä saa? Ormax osti sen pois markkinoilta :|

e: Meinaan jos saa, niin tulee rautakauppaan asiaa, täytyy ostaa pari-kolme punttaa varastoon.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg
 
@Kvarkki 3 kesää sitten sai (taisin rempata katon 2017).. En tiedä tämän päivän tilannetta :/ mainitsin tuon siksi että itse yllätyin merkkien ristiin sopivuudesta.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg


Öö jos oon käsittänyt oikein niin nuo kaivon sisään tulevat lattiakaivot on tarkoitettu remontin yhteyteen jotta kaivon saa päivitettyä vettäpitäväksi ilman lattiakaivon vaihtamista. Voisin kuvitella että nuo ei toimi pelkällä sisään tökkäämisellä vaan vaatii sen vesieristeen.
Jos on remontti tulossa lähivuosina niin varmaan kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa ne uudet tiivisteet. Jos kaivo vuotaa niin sitten on kyllä remontin aika pikaiseen.
Suosittelen kuitenkin unohtamaan tuollaiset sisään tökättävät ja remontissa piikkaamaan kaivon irti ja laittamaan nykyaikaisen tilalle.
En ole sitten asiantuntija noista joten jos jollain on tarkempaa tietoa niin saa korjata.

Jos on uusi kylpyhuone missä ei ole älytty vaihtaa kaivoa niin sitten on kinkkisempi juttu tuo.
 
Saako ilmanvaihtokanavan suodattimen otettua kokonaan irti, vai voiko sitä ainoastaan pyörittää enemmän auki? Ei viitsisi liikaa voimaa käyttää, ettei mene rikki.

Tuonmallisia löytyy useamman tilan katosta.

Ei se rikki mene ja ne on vain painettu sinne ilmanvaihtokanavaan eli pyöritä sitä runkoa ja vedä, mutta älä pyöritä sitä keskustaa missä säätö on.
 
Osaako kukaa sanoa, että voiko tietyn mallista lattiakaivoa "päivittää" jollakin toisella tuotteella vai määrääkö alkuperäinen kaivo sen mitä siinä voi käyttää?
Meillä SAMI-lattiakaivo, jossa molemmat o-renkaat kuolleet ja kansi falskaa -> haisee. Löysin SAMI-lattiakaivoon vain yhden liikkeen joka varaosia toimittaa.
Kysymys kuuluu, olenko ikuisesti naimisissa LVI-kuusen kanssa vai onko olemassa jokin standardimalli joka tuohon myös menisi?


samin_sisus_2.jpg
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).

Noita vastaavia (malli vähän vaihtelee) ne nyt noihin "kylvävät". Toi on siis kaivosi hajulukko ja tuo musta tiiviste on se heikoin lenkki. Jostain luulisi löytyvän pelkkää O-tiivistettäkin? Jotkut osaavat noi massasta tehdäkin (työmäärä?)

Hyvällä tuurilla tuossa
on vastaavan? kokoinen tiiviste. Tarkistamallahan sen sitten tietäisi.
 
Öö jos oon käsittänyt oikein niin nuo kaivon sisään tulevat lattiakaivot on tarkoitettu remontin yhteyteen jotta kaivon saa päivitettyä vettäpitäväksi ilman lattiakaivon vaihtamista. Voisin kuvitella että nuo ei toimi pelkällä sisään tökkäämisellä vaan vaatii sen vesieristeen.
Jos on remontti tulossa lähivuosina niin varmaan kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa ne uudet tiivisteet. Jos kaivo vuotaa niin sitten on kyllä remontin aika pikaiseen.
Suosittelen kuitenkin unohtamaan tuollaiset sisään tökättävät ja remontissa piikkaamaan kaivon irti ja laittamaan nykyaikaisen tilalle.
En ole sitten asiantuntija noista joten jos jollain on tarkempaa tietoa niin saa korjata.

Jos on uusi kylpyhuone missä ei ole älytty vaihtaa kaivoa niin sitten on kinkkisempi juttu tuo.
Todennäköisesti vaatisi vanhan kaivon poispiikkauksen => liitos lattian mahdolliseen/todennäköiseenkin vesieristykseen on aina haastava asia (miten vesieristeet toimivat, saatko piikattua rajakohdan siististi, jotta eristys edes teoriassa voidaan luotettavasti liittää).

Noita vastaavia (malli vähän vaihtelee) ne nyt noihin "kylvävät". Toi on siis kaivosi hajulukko ja tuo musta tiiviste on se heikoin lenkki. Jostain luulisi löytyvän pelkkää O-tiivistettäkin? Jotkut osaavat noi massasta tehdäkin (työmäärä?)

Hyvällä tuurilla tuossa
on vastaavan? kokoinen tiiviste. Tarkistamallahan sen sitten tietäisi.

Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
 
Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Nuohan kuuluu taloyhtiölle ellet sitten omakotitalossa satu asumaan jolloin itse joutuu maksumieheksi.
 
Täytyy nyt hieman mittailla, niin tietää voiko tuohon lähirautakaupasta löytyvää hajulukkoa laittaa. Sitä tässä lähinnä harmittelin, että yksi liike Suomessa myy SAMI-tuotetta, niin voisi olla aika vaihtaa johonkin tämän vuosikymmenen malliin johon löytyisi sitten tarvittaessa varaosiakin. Tuolta LVI hevonvitun Kuusesta 20€ o-rengas ja 40€ hajulukko. Eihän se nyt paljoa tässä konkurssissa tee. Edellinen asukas on tiivisteiden kuollessa vetänyt hajulukon muoviosan reunat huonoon kuntoon kun on ilmeisesti ruuvarilla repinyt irti. Toihan lähtee ihan käsin nostamalla pois ja varsinki nyt kun tiivisteet ovat kuolleet. Voisin sen hajulukon renkaineen uusia. Tuossa on kaksi tiivisettä, se o-rengas ja sitten hajulukon pohjassa oma tiiviste.
Joo noi on nykymuovikaivot on hirveitä rempuloita, tulevaisuudessa niitä sitten korjaillaan ja varaosakauppa käynee.
Ne on kyllä joskus todella tiukkoja ja joitain pitää vielä osata kiertää. Pidä ohjeet tallessa ja kaivot puhtaana. Joidenkin kaivojen päälle on saatavilla suodattimia (voinee osaava itsekin tehdä)=> ei tarvitse vesilukkoa putsailla.

Jos tuo halvemman kansi on isompi, luultavasti sen voisi liimata vanhan kaivosi päälle. Mikäli sen juuren tiivisteen voi vielä silloin vaihtaa?
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi

Meillä ollut joskus tuollainen varjo auringonpaisteen suojana. Toi on ihan kuin lakana. Sen voi pingottaa mihin ikinä haluaa ja siinä se sitten lepää. Tuuli ottaa tietenkin kiinni, mutta ei meillä ainakaan revennyt. Varmaan menee tohon tarkoitukseen ihan ok. Astetta kovempaa toteutusta sitten markiisilla. Hommasin sellaisen lopulta ja toki markiisista riippuen, meillä kesti tukevasti tuulet, sateet, yms.
 
Onko kukkaan yrittänyt virittää terassille/takapihalle kankaasta "aurinkokatosta"? Onko toimiva ratkaisu? Lidlissä on nyt myynnissä, mutta tarttis eri kokoista. Muualta en nyt googlella löytänyt tuollaista kevyttä ratkaisua. Repäiseekö tuuli tuollaisen rikki? Florabest® Aurinkokatos - Lidl Suomi

Terassipurje, aurinkopurje, purjemarkiisi, purjekangas, niin alkaa löytymään :)
 
Viime kesänä viriteltiin kolme kolmion muotoista aurinkopurjetta varjostamaan takaterassia juhlapäivänä (vieraita ja ulkoruokinta). Toimi hyvin. Esteettisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Nuo kolmiot kun eivät ole suoralla sivulla vaan hieman kaarevia niin hankala liittää yhteen. Markiisi on hankintalistalla.

67591124_10157784614840101_5457759576050892800_o.jpg



Hellekesänä 2018 päädyttiin hätäratkaisuun ja laitettiin valkoinen kevytpeite varjostamaan. Parempi kuin nuo purjeet. Jos löytyis purjekankaana niin hankkisin sellaisen. Kevytpeite pitää melkoista rapinaa kun vähän tuulenvire sitä nostelee.

37232341_10156882800415101_7330771440624467968_o.jpg


Laitettiin mökillekin. Kotona ja mökillä paahtaa aurinko koko päivän terasseille.

37370046_10156887582535101_3724106970597163008_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

On olemassa pönttöjä joissa purku taaksepäin. Siihen sitten rakentaa yhdysputkiston nykyiseen putkeen ja koteloi putket piiloon.
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

Kysy nyt vaikka alkuun jostain remppafirmasta, he tulevat kyllä piikkaamaan tuon lattian auki, yleensä heillä on myös tiedossa putkimies joka voi hoitaa sen lvi-puolen.
 
Pitäis siirtää pyttyä metrin verran sivuun. Betonilattia, omakotitalo, muoviviemärit.

Itte en osaa tota piikkauksineen tehdä joten pitäis saada tekijä.
Mutta kenelle tuollaiset kuuluu? LVI, saneerajille, putkimiehille, vai kenelle? Keneltä lähen hommasta kyselemään?

Ensin putkimies katsomaan mistä tehään ja mitä tehään, kirvesmies piikkaamaan lattia, kun piikattu niin putkimiehen pyytää laittamaan putket sinne ja sit kirvesmies jatkaa siitä eteenpäin.
Voi tietty ottaa koko roskan joltai firmaltakin mut varmaan summat hieman toisenlaisia.
 
Onko kyse kylpyhuoneesta ? Onko lattialämmitystä ? Putkimies tuskin hirveesti asiassa auttaa ennen kuin lattia on avattu, jos kohteesta ei ole tarkkoja kuvia viemäröinneistä. Endoskoopilla voi saada asiaan hieman valaistusta, mutta joutuu sen lattian avaamaan ennen putkimiestä joka tapauksessa. Oletettavasti kaadot ei riitä siihen, että piikkaisi lattian auki ja siirtäisi pönttöä suoraan sivulle sen metrin. Voi olla että joutuu piikkaamaan pidemmältä auki, ja kääntää uusi linja pöntölle että kaadot riittää. Tosiaan tätä on aika vaikea selvittää ennen kuin lattia on piikattu auki. Sen jälkeen putkimies vetämään uusi viemäri pöntölle, lattian valu umpeen, sen jälkeen vesieristys luvat omaava henkilö tekemään vesieristys ja laatoituksen korjaus ? Pienenä vinkkinä kannattaa kuvata jokainen työvaihe mikä jää piiloon ihan varmuuden varoiksi. Itse lähtisin kysymään saneeraus firmoista, jos löytyisi sellainen kaveri joka saa hoidettua kaikki työvaiheet itse. Se että siellä ramppaa rakennusmies, putkimies, laattamies jne tulee varmasti kalliimmaksi.
 
Onko kyse kylpyhuoneesta ? Onko lattialämmitystä ? Putkimies tuskin hirveesti asiassa auttaa ennen kuin lattia on avattu, jos kohteesta ei ole tarkkoja kuvia viemäröinneistä. Endoskoopilla voi saada asiaan hieman valaistusta, mutta joutuu sen lattian avaamaan ennen putkimiestä joka tapauksessa. Oletettavasti kaadot ei riitä siihen, että piikkaisi lattian auki ja siirtäisi pönttöä suoraan sivulle sen metrin. Voi olla että joutuu piikkaamaan pidemmältä auki, ja kääntää uusi linja pöntölle että kaadot riittää. Tosiaan tätä on aika vaikea selvittää ennen kuin lattia on piikattu auki. Sen jälkeen putkimies vetämään uusi viemäri pöntölle, lattian valu umpeen, sen jälkeen vesieristys luvat omaava henkilö tekemään vesieristys ja laatoituksen korjaus ? Pienenä vinkkinä kannattaa kuvata jokainen työvaihe mikä jää piiloon ihan varmuuden varoiksi. Itse lähtisin kysymään saneeraus firmoista, jos löytyisi sellainen kaveri joka saa hoidettua kaikki työvaiheet itse. Se että siellä ramppaa rakennusmies, putkimies, laattamies jne tulee varmasti kalliimmaksi.
Jos mulle niin:
Kyseessä parin neliön pikkuvessa. Ei lattialämmitystä. Ei tarvita kaatoja. Lattiasta poistettu laatat ja viemärin suunta näkyy.
En muistanu että yhdelle urakoitsille vuosi sitten muutaman kuvan kanssa tuota kysyttiin ja se oli sitä mieltä että ei ole iso homma ja yks ukko voi tehdä piikkauksen, viemäröinnin ja uudet vesiputket. Kaatoa sun muuta ei tule. Perjantaina on palaveria niitten kanssa vielä.
 
Pitäisi kiinnittää rullaverho parvekkeen kattoon. Haluaisin toisen pään ihan toiseen reunaan, mutta katosta on lohjennut pala betonia, pari senttiä syvä kuoppa eli siihen ei oikein voi kiinnittää. Ajattelin, että kiinnittäisi kattoon valkoisen laudan, johon sitten kiinnittäisi varsinaisen rullaverhon. Täten verhon voisi laittaa ihan reunaan kiinni, kun "kuoppa" jää laudan alle piiloon. Lisäksi olisi helppoa kun voisi porata reiät ja proput "mihin vaan" ja kiinnittää sitten laudan niihin kohtiin, kun taas rullaverhon kanssa pitää osua reiät täsmälleen kiinnityskohtiin. Onko parempia ideoita tai syitä miksi tämä olisi tyhmästi tehty?
 
Pitäisi kiinnittää rullaverho parvekkeen kattoon. Haluaisin toisen pään ihan toiseen reunaan, mutta katosta on lohjennut pala betonia, pari senttiä syvä kuoppa eli siihen ei oikein voi kiinnittää. Ajattelin, että kiinnittäisi kattoon valkoisen laudan, johon sitten kiinnittäisi varsinaisen rullaverhon. Täten verhon voisi laittaa ihan reunaan kiinni, kun "kuoppa" jää laudan alle piiloon. Lisäksi olisi helppoa kun voisi porata reiät ja proput "mihin vaan" ja kiinnittää sitten laudan niihin kohtiin, kun taas rullaverhon kanssa pitää osua reiät täsmälleen kiinnityskohtiin. Onko parempia ideoita tai syitä miksi tämä olisi tyhmästi tehty?

Huonona ideana pitäisin tökeröä ulkoasua. Hyvä puoli taas on jos haluaa enemmänkin juttuja kiinnitellä niin säästyy katon liikarei-itykseltä. Paikkaa reiän betonipohjaisella massalla ja sit poraa riittävän pitkät roput ja ruuvit.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom