Kodin rempat(DIY)

Missäs kohti sijaitsee lähin poistoilmaventtiili? Jos sulla on kodinhoitohuone umpinainen niin luonnollisesti kosteus ei katoa minnekkään suljetusta tilasta vaan jää huoneeseen. Jos tilanne taas on sellainen että oven alla on rakonen josta ilma pääsee kulkeutumaan toiseen huoneeseen, tai huoneesta on järjestetty joku muu ilmanvaihdonkulku toisiin huoneisiin, ei ongelmaa pitäisi olla koska sulla on koneellinen ilmanvaihto joka imee huoneessa olevan kosteuden muiden huoneiden kautta. Jos lähin poistoventtiili on aivan eri puolella taloa, voi ongelmaa ilmetä.

Parin metrin päässä on kph ja wc joissa poistot. Pieni ongelma ilmankierron kannalta on, että kun khh:ssa ei ole tuloakaan eli ei tule korvausilmaa eikä siis virtausta, jossei kone falskaa. Muissa huoneissa on tulot tai poisto. Ovien alareunoissa on tilaa virtaukselle ja normaalisti on ovi auki jossei pesukoneen ääni häiritse. Sinänsä betonirakenne ympärillä, niin se varmaan tasaa kostauseroja.

Pyykkiä tulee riittävästi eikä kph:ta viitsi aina täyttää, niin khh:ssa tulee kuivattua.

Varmaankin sattunut käpy suunnittelussa tai urakassa, joka huoneessa on vähintään joko poisto tai tulo. Ainakin poisto kannattaa laittaa, jos korvausilman voi tuoda oviraosta tai laittaa siirtoilmalaitteen seinään. Toinen vaihtoehto on laittaa molemmat. Vaatii tosiaan iv:n tasapainotuksen sen jälkeen.

Suunnittelusta lähtöisin tämä, kun piirustuksessakaan ei ole mitään piirretty tähän. Toinen outo asia on yläkerran tuulikaapin hirmutehokas poisto. Kph:ssa puolestaan toivoisi tehokkaampaa poistoa. Normaalisti näihin ei kai tehdä systeemiä millä tehostaa kph tuuletusta paitsi nopeuden säätö. Pitänee ottaa tasapainotus joka tapauksessa nuohonnan yhteydessä.
 
Parin metrin päässä on kph ja wc joissa poistot. Pieni ongelma ilmankierron kannalta on, että kun khh:ssa ei ole tuloakaan eli ei tule korvausilmaa eikä siis virtausta, jossei kone falskaa. Muissa huoneissa on tulot tai poisto. Ovien alareunoissa on tilaa virtaukselle ja normaalisti on ovi auki jossei pesukoneen ääni häiritse. Sinänsä betonirakenne ympärillä, niin se varmaan tasaa kostauseroja.

Pyykkiä tulee riittävästi eikä kph:ta viitsi aina täyttää, niin khh:ssa tulee kuivattua.

Tuo korvausilma olis hyvä olla tilassa. Muuten vois olla ihan räppänä ikkunan yläreunassa, mutta jos talossa on myös koneellinen korvausilma niin olisi hyvä että myös kodinhoitohuoneeseenkin tulisi korvausilma tätä kautta jotta ilmanvaihto ei menisi sekaisin. Ei sisällään välttämättömyys jos pyykit kerran kuivaa tilassa (ilma vaihtuu) mutta jos haluaa että ilmanvaihto toimisi "oikein" niin olisi hyvä olla vähintään tuloilma tilassa. Ootko kattonut iv-kuvista onko tilaan piirretty noi puuttuvat venttiilit? Sille voi olla nääs joku syykin miksi venttiilit puuttuu. Kannattaa tarkistaa jos asiasta on maininta papereissa.
 
Tuo korvausilma olis hyvä olla tilassa. Muuten vois olla ihan räppänä ikkunan yläreunassa, mutta jos talossa on myös koneellinen korvausilma niin olisi hyvä että myös kodinhoitohuoneeseenkin tulisi korvausilma tätä kautta jotta ilmanvaihto ei menisi sekaisin. Ei sisällään välttämättömyys jos pyykit kerran kuivaa tilassa (ilma vaihtuu) mutta jos haluaa että ilmanvaihto toimisi "oikein" niin olisi hyvä olla vähintään tuloilma tilassa. Ootko kattonut iv-kuvista onko tilaan piirretty noi puuttuvat venttiilit? Sille voi olla nääs joku syykin miksi venttiilit puuttuu. Kannattaa tarkistaa jos asiasta on maininta papereissa.

Ei nyt ainakaan mitään räppänää sinne kannata suinpäin mennä tekemään. Jos kerran tuloja on muissa tiloissa ja poistot vieressä wc ja kph niin ilmahan liikkuu sieltä tiloista missä tulot on sinne missä poistot eli oletettavasti ilma liikkuu myös sen khh läpi. Se ettei huoneessa ole tuloventtiiliä ei tarkoita sitä ettei sinne tule korvausilmaa. Ja ilmanvaihto kai voi toimia ihan oikein ilman, että joka huoneessa on tuloventtiiliä. Jos nyt lisäät tuloventtiilin sinne khh niin muiden tilojen ilmanvaihtuvuus saattaa vähentyä. Oletettavasti jonkilaiset iv-suunnitelmat kuitenkin löytyy. Lähtisin ihan siitä nyt ensin, että mittaa ja säätää ilmamäärät. Jos varsinkin tuntemus on, että jossain muualla on liian iso poisto niin sehän voi vetää homman ihan väärin kun suurin osa ilmasta poistuu sitä kautta jolloin tuo khh kph wc osasto ei toimi kuten kuuluisi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö KHH pitäisi olla mieluummin poisto kuin tulo? Tuloventtiilit yleensä makkareissa ja oleskelutiloissa, poistot keittiössä, kylppärissä, saunassa ja KHH. Ilmavirta siis puhtaista likaisiin tiloihin päin.
 
  • Pesuallas saisi olla mahdollisimman iso, siis se itse allastila, kapeilla reunoilla. Kerrostalon pesuhuone on kuitenkin se ainoa "kodinhoitohuone", joten laitteiden pitää olla mahdollisimman käytännölliset. Ei mitään kulhoa puupöydälle. Pari 60cm tilaan mahtuvaa, näistä tuo Elegant paremman näköinen, mutta siinä on pienempi allas:
Muista kohdista ei mainittavaa, mutta IDO Elegant näyttää siltä että "form over function". Laitojen muotoilu aiheuttaa melko varmasti sen, että vettä roiskuu helposti laitojen yli yli normaalissakin käytössä.
 
Tuo korvausilma olis hyvä olla tilassa. Muuten vois olla ihan räppänä ikkunan yläreunassa, mutta jos talossa on myös koneellinen korvausilma niin olisi hyvä että myös kodinhoitohuoneeseenkin tulisi korvausilma tätä kautta jotta ilmanvaihto ei menisi sekaisin. Ei sisällään välttämättömyys jos pyykit kerran kuivaa tilassa (ilma vaihtuu) mutta jos haluaa että ilmanvaihto toimisi "oikein" niin olisi hyvä olla vähintään tuloilma tilassa. Ootko kattonut iv-kuvista onko tilaan piirretty noi puuttuvat venttiilit? Sille voi olla nääs joku syykin miksi venttiilit puuttuu. Kannattaa tarkistaa jos asiasta on maininta papereissa.

Ei nyt ainakaan mitään räppänää sinne kannata suinpäin mennä tekemään. Jos kerran tuloja on muissa tiloissa ja poistot vieressä wc ja kph niin ilmahan liikkuu sieltä tiloista missä tulot on sinne missä poistot eli oletettavasti ilma liikkuu myös sen khh läpi. Se ettei huoneessa ole tuloventtiiliä ei tarkoita sitä ettei sinne tule korvausilmaa. Ja ilmanvaihto kai voi toimia ihan oikein ilman, että joka huoneessa on tuloventtiiliä. Jos nyt lisäät tuloventtiilin sinne khh niin muiden tilojen ilmanvaihtuvuus saattaa vähentyä. Oletettavasti jonkilaiset iv-suunnitelmat kuitenkin löytyy. Lähtisin ihan siitä nyt ensin, että mittaa ja säätää ilmamäärät. Jos varsinkin tuntemus on, että jossain muualla on liian iso poisto niin sehän voi vetää homman ihan väärin kun suurin osa ilmasta poistuu sitä kautta jolloin tuo khh kph wc osasto ei toimi kuten kuuluisi.

Alunperin katsoin kuvista, ettei poistoa/tuloa ole piirretty kodinhoitohuoneeseen. Nyt kuitenkin tajusin, että tilassa on poiston merkki ja ohjeellinen virtausnopeus, vaikka venttiiliä en kuvasta erota. Eli tuntuisi rakennusaikaiselta kämmiltä tai sävellykseltä. Ei sitä kosteutta kuivatuksesta huomaa, mutta ei nyt vaan tunnu hyvältä kuivata pyykkiä tilassa mistä tuuletus puuttuu.

Lisäksi huomasin, ettei tuulikaappiin ole piirretty poistoa vaikka tilassa on nyt suurin poistoventtiili ja käsituntumalta kovin poistonopeus. Mikähän ajatus siinä ollut. Muistaakseni löytyy myös alkuperäiset mittauspaperit, mistä voisi löytää lisätietoa. Mutta nyt tuntuu siltä, että voisi olla paikallaan konsultoida myös suunnittelijaa ennen kuin alkaa näitä muutella. Sinänsä mielestäni tuulikaapista poisto ok, kun kosteutta tulee varsinkin kengistä.
 
Parin metrin päässä on kph ja wc joissa poistot. Pieni ongelma ilmankierron kannalta on, että kun khh:ssa ei ole tuloakaan eli ei tule korvausilmaa eikä siis virtausta, jossei kone falskaa. Muissa huoneissa on tulot tai poisto. Ovien alareunoissa on tilaa virtaukselle ja normaalisti on ovi auki jossei pesukoneen ääni häiritse. Sinänsä betonirakenne ympärillä, niin se varmaan tasaa kostauseroja.

Pyykkiä tulee riittävästi eikä kph:ta viitsi aina täyttää, niin khh:ssa tulee kuivattua.



Suunnittelusta lähtöisin tämä, kun piirustuksessakaan ei ole mitään piirretty tähän. Toinen outo asia on yläkerran tuulikaapin hirmutehokas poisto. Kph:ssa puolestaan toivoisi tehokkaampaa poistoa. Normaalisti näihin ei kai tehdä systeemiä millä tehostaa kph tuuletusta paitsi nopeuden säätö. Pitänee ottaa tasapainotus joka tapauksessa nuohonnan yhteydessä.
Jos sinne pinnoille ei kerry kosteutta kauivauksen aikana, IV-toimii riittävän hyvin. Ilmaa se saa sieltä alareunasta ja wc ja khp pitäisi viedä kosteuden pois. Muuten vaikuttaisi, että IV-vaatisi (tuulikaapista päätellen) uudelleen säädön
 
Muista kohdista ei mainittavaa, mutta IDO Elegant näyttää siltä että "form over function". Laitojen muotoilu aiheuttaa melko varmasti sen, että vettä roiskuu helposti laitojen yli yli normaalissakin käytössä.
Kiitos vaan kommenteista, muillekin. Nuo kaksi mallia valikoituivat sen mahdollisimman suuren ja käytettävän allastilan vuoksi, Elegant modernimman ulkonäkönsä vuoksi. Saa sitä ulkonäköäkin olla, jos vain ei ole käytettävyydestä pois. Elegantista kirjoittelinkin jo, että tuo allas on tosiaan heikko kohta. Glowsta on näkymmä tasoallas malli, missä näyttäisi yhdistyvän Elegantin ulkonäkö ja Glown allas. Onko tuossa seinäkiinnitettävässä vs tasoon kiinnitettävässä altaassa mitään muita eroja, kuin tuo kiinitystapa? Jotain plussaa/miinusta jommassa kummassa tavassa? Tuo mattalaattojen puhtaanapito on ihan hyvä pointti. Täälä on todella kalkkinen vesi, joten tummat laatat ja suihkuseinät ovat helposti valkoisissa rannuissa.

Elegant tasoallas, tuossa tosiaan suht matala tuo allas ja "roiskuttavat" reunat

1586595053131.png


Glow seinäallas laatikoilla. Laatikot näyttävät paremmalta ja tuntuvat fiksummalta valinnalta kuin kaappi.

1586595248464.png

1586595920264.png


Glow tasoallas. Tämä on ehkä modernimman näköinen kuin ylempi ja silti mittojen mukaan tuo allas on suurempi. Fiksuja kuvia ei löytynyt, kuvassa itselle turhilla leveillä laskutasoilla ja taitaa olla leveämpi kuin 600mm. Pitäisi päästä tsekkaamaan livenä jossain.

1586595796349.png

1586595824140.png
 
Olet käynyt paikalliset rautakaupat läpi? Heillähän on normaalisti noita vesikalusteita näytillä.
 
Olen käynyt vain yhdessä rautakaupassa ja näitä ph-kalusteita, hanoja sekä saunavarusteita tarjoavia taitaa olla vain kaksi, ehkä kolme tällä paikkakunnalla. Tuolla käymässäni K-Raudassa oli suht pienet valikoimat. Aion kyllä kaivella ja katsoa nuo muut mahdolliset läpi, kunhan munat on syöty.

Ongelmana myös se, että ei ole autoa. Fillarilla voisin kyllä ihan mielellään polkaista reilun 10 km ees taas lähimpiin liikkeisiin, mutta kun ne ovat korona rajan väärällä puolella :) Vaihtoehtoina siis:
- Fillarilla (ees taas) reilu 10 km (korona estää) tai 30 km (MTB hikilenkkinä jees, mutta ei ehkä toimi tässä)
- Juna ja/tai taksi yhdistelmällä jonnekin teollisuusalueelle missä liikkeitä on

Vilkaisin vahingossa IKEAn sivuja ja hinnat olivat kyllä ihan jotain muuta kuin "merkilisten". Tuolta voi ottaa tupla tai tripla määrän kamaa, asentaa yhdet ja jää vielä täydet varaosat varastoon :D. En silti ajatellut turvautua IKEAn tarjontaan, vaikka kai se voi olla ihan laadukastakin... en tiedä. Oletan, että merkkituotteilla saan enemmän laatua ja olen valmis siitä maksamaan, vaikka vain mielenrauhan vuoksi.
 
Olen käynyt vain yhdessä rautakaupassa ja näitä ph-kalusteita, hanoja sekä saunavarusteita tarjoavia taitaa olla vain kaksi, ehkä kolme tällä paikkakunnalla. Tuolla käymässäni K-Raudassa oli suht pienet valikoimat. Aion kyllä kaivella ja katsoa nuo muut mahdolliset läpi, kunhan munat on syöty.

Ongelmana myös se, että ei ole autoa. Fillarilla voisin kyllä ihan mielellään polkaista reilun 10 km ees taas lähimpiin liikkeisiin, mutta kun ne ovat korona rajan väärällä puolella :) Vaihtoehtoina siis:
- Fillarilla (ees taas) reilu 10 km (korona estää) tai 30 km (MTB hikilenkkinä jees, mutta ei ehkä toimi tässä)
- Juna ja/tai taksi yhdistelmällä jonnekin teollisuusalueelle missä liikkeitä on

Vilkaisin vahingossa IKEAn sivuja ja hinnat olivat kyllä ihan jotain muuta kuin "merkilisten". Tuolta voi ottaa tupla tai tripla määrän kamaa, asentaa yhdet ja jää vielä täydet varaosat varastoon :D. En silti ajatellut turvautua IKEAn tarjontaan, vaikka kai se voi olla ihan laadukastakin... en tiedä. Oletan, että merkkituotteilla saan enemmän laatua ja olen valmis siitä maksamaan, vaikka vain mielenrauhan vuoksi.
Ei ikeassa mitään vikaa ole. Jos niiden mitat vaan sopii omaan käyttöön niin ihan hyvä valinta. Ei ne sen huonompia ole, kuin keittiöliikkeiden myymät. Ikealla et vaan saa mittojen mukaan vaan joudut tyytymään siihen mitä tarjolla on.
 
Hiukan menee ohi aiheesta, kun remontista ei ole kyse, mutta vaikutti että tässä keskustelussa on eniten tietoutta läsnä.

Meillä on vaimon kanssa valmistumassa rivitalon pätkä loppuvuoteen ja ollaan tässä pintamateriaaleja valitsemassa. Löydettiin vinyylilankku, joka oli mukavan tuntuinen jalan alla ja tarpeeksi pitävä myös koiralle. Asia tuli rakennuttajan kanssa puheeksi, joka ei kuitenkaan suositellut lattiavaihtoehtoa koska hänellä on huonoja kokemuksia aikaisemmista kohteista ja on joutunut kuluneiden vuosien aikana kahteen asuntoon vaihtamaan vinyylilankut laminaattiin. Jostain syystä pontit eivät ole pitäneet, ja pontti on noussut ilmaan. Tavarantoimittajalta tai rakennuttajalta ei sen tarkempaa analyysiä ole saatu kaivettua esiin, että mikä on aiemmin mennyt pieleen.

En mielelläni lähtisi rakennuttajan kokemusta vastaan tekemään valintoja, mutta ei olla löydetty vastaavia tarinoita netistä tai tutuilta, joilla on vinyylilankut lattialla. Laminaattien puolelta ei olla yhtä hyvää materiaalia löydetty. Onko muilla huonoja kokemuksia vinyylilankuista? Kaikki aikaisemmat kohteet, kuten meidänkin, tulee olemaan vesikiertoisella lattialämmityksellä. Onko tuo lämpö mikä aiheuttaa ongelmia, vaikka tavarantoimittajat suosittelevat tuotteitaan myös lattialämmitteisiin kohteisiin?
 
Hiukan menee ohi aiheesta, kun remontista ei ole kyse, mutta vaikutti että tässä keskustelussa on eniten tietoutta läsnä.

Meillä on vaimon kanssa valmistumassa rivitalon pätkä loppuvuoteen ja ollaan tässä pintamateriaaleja valitsemassa. Löydettiin vinyylilankku, joka oli mukavan tuntuinen jalan alla ja tarpeeksi pitävä myös koiralle. Asia tuli rakennuttajan kanssa puheeksi, joka ei kuitenkaan suositellut lattiavaihtoehtoa koska hänellä on huonoja kokemuksia aikaisemmista kohteista ja on joutunut kuluneiden vuosien aikana kahteen asuntoon vaihtamaan vinyylilankut laminaattiin. Jostain syystä pontit eivät ole pitäneet, ja pontti on noussut ilmaan. Tavarantoimittajalta tai rakennuttajalta ei sen tarkempaa analyysiä ole saatu kaivettua esiin, että mikä on aiemmin mennyt pieleen.

En mielelläni lähtisi rakennuttajan kokemusta vastaan tekemään valintoja, mutta ei olla löydetty vastaavia tarinoita netistä tai tutuilta, joilla on vinyylilankut lattialla. Laminaattien puolelta ei olla yhtä hyvää materiaalia löydetty. Onko muilla huonoja kokemuksia vinyylilankuista? Kaikki aikaisemmat kohteet, kuten meidänkin, tulee olemaan vesikiertoisella lattialämmityksellä. Onko tuo lämpö mikä aiheuttaa ongelmia, vaikka tavarantoimittajat suosittelevat tuotteitaan myös lattialämmitteisiin kohteisiin?

Höpöhöpö juttuja. Paremmin ne vinyylit varmaan kestää pontissaan. Jos on huonot pohjat niin voi aiheuttaa tuollaista, mutta sellaselle ei saisi asentaa mitään.
 
Olen käynyt vain yhdessä rautakaupassa ja näitä ph-kalusteita, hanoja sekä saunavarusteita tarjoavia taitaa olla vain kaksi, ehkä kolme tällä paikkakunnalla. Tuolla käymässäni K-Raudassa oli suht pienet valikoimat. Aion kyllä kaivella ja katsoa nuo muut mahdolliset läpi, kunhan munat on syöty.

Ongelmana myös se, että ei ole autoa. Fillarilla voisin kyllä ihan mielellään polkaista reilun 10 km ees taas lähimpiin liikkeisiin, mutta kun ne ovat korona rajan väärällä puolella :) Vaihtoehtoina siis:
- Fillarilla (ees taas) reilu 10 km (korona estää) tai 30 km (MTB hikilenkkinä jees, mutta ei ehkä toimi tässä)
- Juna ja/tai taksi yhdistelmällä jonnekin teollisuusalueelle missä liikkeitä on

Vilkaisin vahingossa IKEAn sivuja ja hinnat olivat kyllä ihan jotain muuta kuin "merkilisten". Tuolta voi ottaa tupla tai tripla määrän kamaa, asentaa yhdet ja jää vielä täydet varaosat varastoon :D. En silti ajatellut turvautua IKEAn tarjontaan, vaikka kai se voi olla ihan laadukastakin... en tiedä. Oletan, että merkkituotteilla saan enemmän laatua ja olen valmis siitä maksamaan, vaikka vain mielenrauhan vuoksi.

Voin kyllä itsekin suositella Ikean kiinteitä kalusteita. Hyvin kestävät myös kosteita olosuhteita. Onhan ne huomattavasti halvempia kuin kilpailijoilla.
 
Jos ei vinyylissä pontit kestä, niin on tosiaan joko huonot pohjat, tai sitten on laitettu jotain liian joustavaa alusmateriaalia, joka antaa sen verran periksi askeleen alla että pontit ei kestä. Vinyyleille pitää olla niille tarkoitetut ohuemmat/jäykemmät alusmateriaalit.
 
Elääkös vinyyli kuinka paljon? Mietin vain, että jos ei ole jätetty tarvittavia rakoja seinän ja vinyylin väliin, niin saattaa aiheuttaa tuota?
 
En ainakaan itse ole huomannut elämistä. Ainoa vaan että pohjan täytyy olla täysin suora. Meillä on kaksi vai kolme pientä kohoumaa. Betoniin jääny vahingossa varmaan jotain rääppeitä vaikka kuinka koitti hiertää kaiken pois.
 
Tuli laitettua puutarhaletkukela kiinni tiiliseinään ja eihän se vanha tiilisauma kestänyt ruuveja, vaan vasen puoli meni suoraan läpi. Onko tuohon olemassa jotain kiviliimaa joka pitäisi tuon vasemman puolen paikalla, niin että kela ei tule alas kun sitä vetää kunnolla?

Löytyy ainakin tuollaista: Asennusliima Sika SikaBond -500 300 ml , mutta se ei oikein sovellu muovin kanssa.

Alla vielä kuva tuosta hässäkästä:

IMG_3357.jpg
 
Tuli laitettua puutarhaletkukela kiinni tiiliseinään ja eihän se vanha tiilisauma kestänyt ruuveja, vaan vasen puoli meni suoraan läpi. Onko tuohon olemassa jotain kiviliimaa joka pitäisi tuon vasemman puolen paikalla, niin että kela ei tule alas kun sitä vetää kunnolla?

Löytyy ainakin tuollaista: Asennusliima Sika SikaBond -500 300 ml , mutta se ei oikein sovellu muovin kanssa.

Alla vielä kuva tuosta hässäkästä:

IMG_3357.jpg
Kyllähän tuo muovin kanssa on käyttökelpoista. Ainoastaan solumuovin kanssa ei mikä on sitä materiaalia mitä istuinalustoissa ja eristeissä käytetään.
 
Tiiliseinäänhän kuulu kiinnittää propulla tiileen eikä saumaan... Tuskin se sauma nyt ihan hoto on, työnnät kuraa sinne, annat kuivua ja poraat uuden reiän samaan kohtaan tai muotoilet propulla kuran sopivan muotoiseksi ja toivot parempaa onnea (kunnolla laajentuva proppu auttaa asiaa eikä honkkarin halvin. Toinen parempi vaihtoehto on että liimaat (tähän on n+m erilaista massaa) ankkurin sinne reikään ja konekierteisellä ruuvilla sitten kela kiinni.
 
Ei taida olla tuo saumaan kiinnittäminen kyllä mitenkään kestävä ratkaisu vaikka alussa näyttäisi pysyvänkin. Vähän heilahtelua sinne tänne, niin murenee. Tiiliä vasten laajeneva/liimattu ankkuri lienee se paras vaihtoehto tosiaan, jos ei halua täyttää reikiä ja porata uusia tiileen.
 
Mitä kannattais laittaa lattiamateriaaliksi makkariin joka toimii työhuoneena? Autotallia kun ei ole niin tälläinen ratkaisu täällä.
Tällä hetkellä lattiana laminaatti joka mahdollisimman huono tuossa käytössä. Jokainen ruuvin putoaminen kuuluu varmasti ja kovaa. Jotain kumia tai muuta pehmeää ajattelin. Kunhan olisi mahdollisimman halpaa. Noin 10 neliöö olis tarve. Mitään ideoita?
 
Mitä kannattais laittaa lattiamateriaaliksi makkariin joka toimii työhuoneena? Autotallia kun ei ole niin tälläinen ratkaisu täällä.
Tällä hetkellä lattiana laminaatti joka mahdollisimman huono tuossa käytössä. Jokainen ruuvin putoaminen kuuluu varmasti ja kovaa. Jotain kumia tai muuta pehmeää ajattelin. Kunhan olisi mahdollisimman halpaa. Noin 10 neliöö olis tarve. Mitään ideoita?
Miten olisi korkki? Tuntuu myös mukavan lämpimältä jalan alla. Mukavampi nousta sängystä kun ei lattia tunnu viileältä.
 
Miten olisi korkki? Tuntuu myös mukavan lämpimältä jalan alla. Mukavampi nousta sängystä kun ei lattia tunnu viileältä.

Liian kallista. Mainittaakoon että tämä huone (joka virallisesti makkari) toimii siis vain ja ainoastaan "verstas" huoneena. Toisessa makkarissa nukutaan.
 
Mitä kannattais laittaa lattiamateriaaliksi makkariin joka toimii työhuoneena? Autotallia kun ei ole niin tälläinen ratkaisu täällä.
Tällä hetkellä lattiana laminaatti joka mahdollisimman huono tuossa käytössä. Jokainen ruuvin putoaminen kuuluu varmasti ja kovaa. Jotain kumia tai muuta pehmeää ajattelin. Kunhan olisi mahdollisimman halpaa. Noin 10 neliöö olis tarve. Mitään ideoita?


Tätä koko huoneeseen tai sitten vain tarpeelliselle alueelle?
 
Toinen vähemmän aiheeseen liittyvä kysymys, eli onko keraamiselle harjakatolle kertyneestä sammaleesta mitään todellista haittaa?
Tarkoitat varmaan tiilikattoa? On siitä sammaleesta haittaa, rapauttaa tiiliä. Harjalla pahimmat pois ja torjunta-aine perään. Tai jos on savitiili niin sen kai voi painepesurillakin pestä.
 

Tätä koko huoneeseen tai sitten vain tarpeelliselle alueelle?

Tämä olis ainakin helppo ratkaisu. Aika kova neliöhinta tostakin tulee mutta täytynee käydä paikanpäällä kattomassa millaista tuo olisi.
 
Itsestäänkö se vesi sinne maton alle menee? Jonkun se vesi pitää sinne kaataa ensin ja ihan yhtälailla minkätahansa muunkin maton alle kosteus kertyy jos sinne vettä kaadat.
Osassa mattoja kosteus pääsee haitumaan huonetilaan. Tuossa varoitetaan, että se tiivistyy kumimaton alapintaan.
Kosteus siirtyy myös vaakatasossa. Sitä en tiedä onko ko. tapauksessa oleelinen ongelma. Itse kuitenkin seuraisin mitä lattialle tapahtuu tuon kumimaton kohdalla. Jääkö jotain jälkiä?
 
Olen tekemässä kesäkeittiötä terassille ja ajatuksissa on valaa betonista keittiötasot, lähinnä sen takia että tulee täysin sään armoille. Minkähän lapsen lakan/pinnoitteen tuohon kannattaisi laittaa? Lähinnä kestävyys mietityttää.
 
Osassa mattoja kosteus pääsee haitumaan huonetilaan. Tuossa varoitetaan, että se tiivistyy kumimaton alapintaan.
Kosteus siirtyy myös vaakatasossa. Sitä en tiedä onko ko. tapauksessa oleelinen ongelma. Itse kuitenkin seuraisin mitä lattialle tapahtuu tuon kumimaton kohdalla. Jääkö jotain jälkiä?
Ei tuo ole kumia vaan vastaavanlaista mitä istuinalustoissa käytetään ja ei jätä mitään jälkiä.
Eva-vaahtomuovia ja mulla on ollut tuommoisia aikoinaan painojen alla suojaamassa lattiaa. Jos painavaa pitää maton päällä niin mattoon jää painaumat mitkä hyvällä tuurilla voi palautua.
Tuo materiaali, kun ei ime kosteutta itseensä niin jos sinne alle sitä vettä saa niin ei se sieltä toki heti mihinkään katoa.
 
Tekeillä on aitaremontti omakotitaloon. Sahatut ja vuoden kuivaneet uudet laudat on haettu ja ovat autotallissa odottamassa. Tarkoitus on isäukon kanssa tehdä uusi aita, pituutta sille tulee yhteensä reilu parikymmentä metriä.
Mietittiin että vuokraisimme naulapyssyn konevuokraamosta. Onko niitä siellä saatavilla ja paljonko olisi vuokra jos joku tietää kertoa.
Meinattiin että hyväkuntoiset vanhat aitalaudat käytetään uudelleen ja lahonneet uusitaan. Tarkoitus olisi valmiiksi jiirisahalla sahata uusi lauta oikeaan muotoon ja sitten maalata kaikki kerralla.
Kuulostaako järkevältä?
En tiedä mutta mä laittaisin laudat ruuveilla kiinni. Maksaa vähän enemmän ja enemmän työtä mutta pysyy paremmin ja mukavampi purkaa jos pitää.
 
Samaa mieltä, että naulojen sijaan ruuveilla kiinni. Juuri viime kesänänä rakensin lyhkäsen aidan ja laudat ruuvasin ruostumattomilla terassiruuveilla kiinni. Maalaus kannattaa sitten tehdä vasta kun laudat ovat varmasti kuivuneet. Esimerkiksi painekyllästetty puu on maalauskuivaa yleensä vasta seuraavana kesänä.
 
Tekeillä on aitaremontti omakotitaloon. Sahatut ja vuoden kuivaneet uudet laudat on haettu ja ovat autotallissa odottamassa. Tarkoitus on isäukon kanssa tehdä uusi aita, pituutta sille tulee yhteensä reilu parikymmentä metriä.
Mietittiin että vuokraisimme naulapyssyn konevuokraamosta. Onko niitä siellä saatavilla ja paljonko olisi vuokra jos joku tietää kertoa.
Meinattiin että hyväkuntoiset vanhat aitalaudat käytetään uudelleen ja lahonneet uusitaan. Tarkoitus olisi valmiiksi jiirisahalla sahata uusi lauta oikeaan muotoon ja sitten maalata kaikki kerralla.
Kuulostaako järkevältä?
Tuosta jäi epäselväksi, korjaatko osin vanhaa vai teet uuteenpaikkaan. Kerralla maalaus kuivassa tilassa on minusta paras ja nopein tapa. Aita on jo niin pitkä, että "kasauselementin" teko voi olla hyödyllistä. Ei tarvitse mittailla ja tulee kaikista samanlaisia ja elementteinä on nopea asentaa. Kuumasinkityt naulat ovat myös toimiva tapa kiinnittää, naulapyssyillä noita enimmäkseen urakkahenkilöt tekevät.

Vuokrista en tietä, kysyvä tietää... kohtuuhinnalla noita voi ostaakin, varsinkin kompuralle luulisi olevan muutakin käyttöä, esim renkaiden vaihdossa yms. jos on paikka missä säilytellä
 
Juu kyseessä on vanhan aidan korjaus. Sitä aitaa pitäisi tehdä ehkä 30-40metriä, en ole mitannut tarkkaan.
Ajattelin että jos vuokraamosta löytyisi sellainen naulapyssy mikä toimii akulla ja siinä on kaasupatruuna. Sellaista olen jonkmin verran käyttänyt aikoinaan.
Jos laitat laudat vain lahonneiden tilalle, joutunet ulkonäkösyistä ne vanhatkin maalaamaan? Tiedä sitten miten paljon pohjatöitä tarvitaan (suhteessa uuden tekoon), jotta saadaan pitkäaikainen hyvä lopputulos.

Kyllähän noita kaasupatsuunalla toimiviakin on vuokralle saatavilla. Mulla on vaan sellainen käsitys, että ilmakompura olis kokonaisuutena edullisempi? jos sähköä on saatavilla?
 
Tekeillä on aitaremontti omakotitaloon. Sahatut ja vuoden kuivaneet uudet laudat on haettu ja ovat autotallissa odottamassa. Tarkoitus on isäukon kanssa tehdä uusi aita, pituutta sille tulee yhteensä reilu parikymmentä metriä.
Mietittiin että vuokraisimme naulapyssyn konevuokraamosta. Onko niitä siellä saatavilla ja paljonko olisi vuokra jos joku tietää kertoa.
Meinattiin että hyväkuntoiset vanhat aitalaudat käytetään uudelleen ja lahonneet uusitaan. Tarkoitus olisi valmiiksi jiirisahalla sahata uusi lauta oikeaan muotoon ja sitten maalata kaikki kerralla.
Kuulostaako järkevältä?
No juuri on itselläni aitaremontti työn alla ja vuokraamosta rullanaulain vuokralla. 12,40/vrk on vuokrahinta.
Kannattaa maalata etukäteen, jos tilat salliin lautojen levittämisen. Ei tarvi sitten kuin naulauskohdat vetäistä päälle.
 
Mitä kannattais laittaa lattiamateriaaliksi makkariin joka toimii työhuoneena? Autotallia kun ei ole niin tälläinen ratkaisu täällä.
Tällä hetkellä lattiana laminaatti joka mahdollisimman huono tuossa käytössä. Jokainen ruuvin putoaminen kuuluu varmasti ja kovaa. Jotain kumia tai muuta pehmeää ajattelin. Kunhan olisi mahdollisimman halpaa. Noin 10 neliöö olis tarve. Mitään ideoita?
Ei välttämättä kovin sisustustyylikäs tarkaisu, mutta toiminee, harmaana aika huomiota herättämätön. On suht edukas ja pois rullattavissa. Ja imee litran öljyä. :lol:
Kerrostalossa ei oikein viitsi jättää harrastusvehkeitä yleisiin tiloihin, joten mulla on tällä hetkellä yksi tuollainen yhdessä huoneessa, päällä maastofillarit. Sellainen huomio, että alkuu tuoksuu kumille ja tuosta karvasta irtosi vähän väriä vaaleaan lattiaan. Nyt ei haitanut, kun lattia menee joka tapauksessa uusiksi, mutta pitää miettiä mitä tuon kanssa tekee rempan jälkeen.

 
Kuinka pakollinen höyrynsulkumuovi on betonilattialle ennen solumuovia ja laminaattia?

Kyseessä on kuitenkin vanhempi talo joten laatasta ei enää kosteutta nouse.

Meinasin jos riittäisi pelkästään solumuovi?

Muuten laittaisin vanhan korkin päälle, mutta muutamasta kohdasta puuttuu korkkimaton palanen, niin jäisi 25cmx25cm muutaman millin kolot.
 
Kuinka pakollinen höyrynsulkumuovi on betonilattialle ennen solumuovia ja laminaattia?

Kyseessä on kuitenkin vanhempi talo joten laatasta ei enää kosteutta nouse.

Meinasin jos riittäisi pelkästään solumuovi?
Ei kai sitä lattialle laiteta... En ole alan ammattilainen, niin aina pienellä varauksella, mutta en ole ennen kuullut ja höyrynsulun tehtävä on estää kosteus rakenteisiin päin eikä toisin päin.
 
Ei kai sitä lattialle laiteta... En ole alan ammattilainen, niin aina pienellä varauksella, mutta en ole ennen kuullut ja höyrynsulun tehtävä on estää kosteus rakenteisiin päin eikä toisin päin.


Jostain laminaatti ohjeesta joskus luin että pitäisi betonille asentaessa laittaa höyrynsulku ja vielä teipata saumat, ennen solumuovia.
 
Laminaattivalmistaja suojelee tuotettaan tuolla. Jos sitä kosteutta on, niin mieluummin korkkauttaa laminaatin, kuin alkaa kasvatella hometta sinne höyrynsulkumuovin alle. Toki sitten laminaatin takuulle saa yleensä heittää hyvästit.
 
Totta, jos ohjeissa niin sanotaan, niin ehkä kannattaa niitä noudattaa. Varmaan eria asia, jos on lättialämmitys, niin sehän kuivattaa betonia muutenkin? Mutta toisaalta, jos laminaatin alla on jo jotain eikä ole suoraan kosketuksissa betonin kanssa, niin kuinkahan tuo kosteus siirtyy? Kai tähän jollakin löytyy vastaus.
 
Tästä oli hyvä esitys joku aika sitten
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Uusissa taloissa tuo laatan kosteus voi aiheutua ongelmaksi laminaatille kun betoni kuivuu, mutta vanhassa jossa on kuitenkin kapillaari katkot yms, niin epäilen että ainakaan merkittävissä määrin maankosteus sieltä nousisi.
 
En kyllä höyrynsulkumuovia laittaisi betonilaatan päälle missään tilanteessa (paitsi uuden betonin kuivuessa, he he).
Jos kyseessä on uusi laatta, odotetaan että se on riittävän kuiva ja pinnoitetaan se. Jos taas kyseessä on vanha laatta, mitataan että se on riittävän kuiva ja pinnoitetaan.
Jos kyseessä on vanha laatta ja se EI ole riittävän kuiva, sitä ei missään nimessä saa pinnoittaa vinyylillä, laminaatilla tai jollain hengittämättömällä pinnoitteella. Tällöin valitaan laatta, korkki, parketti tai joku muu hengittävä vaihtoehto.

Yleensä tämä ongelma on vanhemmissa taloissa joissa on maanvarainen pohjalaatta. Jos sieltä kosteutta nousee, höyrynsulkumuovi tai hengittämätön pinnoite aiheuttaa kosteuden kertymisen sinne alle jopa lätäköksi asti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 427
Viestejä
4 885 301
Jäsenet
78 828
Uusin jäsen
Juho00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom