Kodin rempat(DIY)

Kiitos, tuo eriste voisi kyllä toimia, olin ihan unohtanut noiden olemassaolon.

Täytyy selvittää saako kuluttaja noita jostakin järkevästi pieniä eriä, valmistajat ainakin ovat tehneet kulujen vertailusta hankalaa, en olisi uskonut että vieläkin joku ei uskalla hintoja kertoa verkkokaupassa.
Mikään rautakauppa näitä ei taida suomessa myydä?
Vanha viesti, mutta nykyään Meltex myy pordräniä Meltex
 
Autotallin (rv 2000) maalattu betonilattia vähän jo kärsineen näköinen erityisesti kohdista joissa autoa on joskus pidetty. Jos tuon lattian vain pesee, ja ehkä kittaa pahimmat kolhut, ja maalaa päälle niin onkohan toivoa että uusi maali (mikä?) myös pysyisi tuossa?
Uuden maalipinnan ei tarvitse kestää nastarenkaiden raapimista, mutta jotain pientä kulutusta kuitenkin tulee kun prätkiä rassataan ym nikkarointia. Ei mitään hajua millä kellertävällä maalilla aiempi omistaja on tuon maalannut joskus.
Hiominen ei oikein maistuisi.

lattia1.jpg


lattia2.jpg
 
Olohuoneeseen ajatuksissa laittaa rimaseinää töllön taakse. Olisiko tähän jollakin tiedossa jokin hyvä valmis tuote vai pitääkö alkaa väkertää itse?
 
Kuvan mukaista villaa löytyy vanhan saunapaneelin alalaidasta. Sauna on remontoitu 1990-luvulla, mutta putkiston takana on jätetty noin metrin verran vanhaa lahoavaa paneelia, jonka ajattelin poistaa hajuhaitan takia. Talo rakennettu1953. Voiko olla asbestia vai onko jotain muuta mineraalivillaa? Minne kannattaa lähettää näyte, jos voi olla asbestia?

IMG_1642.jpeg
 
Vois olla hamppua, tai pellavaa. Varmaan vielä käsitelty jollain piellä tai vastaavalla, kun tuoksuu aika metkalle. Meillä oli rintsikassa kaikissa ovissa ja ikkunoissa tilkkeenä karmin ja runkotolpan välissä. Siellä, missä nykyään on uretaanipursotus. Oli, otin pois samalla kun vaihdettiin ikkunat. Ja ovet. Kemiallisesta koostumuksesta en tiedä, mutta hengityssuojainta käytin kyllä.
 
Kaikissa tuonajan rakennuksissa tuota on käytettty ikkunan/ovien tilkitsemiseen. Mitälie hamppua mahtaa olla. Aina olen vain jätesäkkiin pussittanut ja sekajätteenä hävittänyt eikä kukaan koskaan varoitellut, että tuohon olisi asbestia sotkettu. Vaikka sitä kyllä aikanaan on kyllä moneen paikkaan tungettu.
 
Vois olla hamppua, tai pellavaa. Varmaan vielä käsitelty jollain piellä tai vastaavalla, kun tuoksuu aika metkalle. Meillä oli rintsikassa kaikissa ovissa ja ikkunoissa tilkkeenä karmin ja runkotolpan välissä. Siellä, missä nykyään on uretaanipursotus. Oli, otin pois samalla kun vaihdettiin ikkunat. Ja ovet. Kemiallisesta koostumuksesta en tiedä, mutta hengityssuojainta käytin kyllä.
Kokeilin sytkärillä. Se ei syttynyt. Se vain hiiltyi hiukan. Saattaa olla kivivillaa.
 
Kysyin naapurilta, joka työskentelee rakennusalalla, ja hän oli melko varma, että se on pellavatiiviste. Ei osannut sanoa miksi ei syty palamaan, olisiko käsitelty jollain?
 
Viimeksi muokattu:
Ei pellava kovin helposti pala. Tuo näyttää siltä, että siitä on vaan mennyt vuosikymmenten ajan ilmavirta läpi ja paska tarttunut kiinni.

e: Olen enemmän yllättynyt siitä, että -53 talosta et löytänyt tuosta kohtaa kalsareita ja muuta silputtua kangasta. Rahamies ollut rakentamassa.
 
Siinä on kyllästettä, mikä tekee siitä vettä ja ötököitä kestävää. Ja näköjään estää paloakin jossain suhteessa. Haista sitä, ei oo ihan luonnonmukainen tuoksu.
 
e: Olen enemmän yllättynyt siitä, että -53 talosta et löytänyt tuosta kohtaa kalsareita ja muuta silputtua kangasta. Rahamies ollut rakentamassa.
Samoin meillä, jopa hivenen pettynyt, että korvikemateriaaleja on löytynyt kovin nihkeesti. Sanomalehtiä kyllä, mutta ilmansulkuna ylä ja välipohjissa. Toki hauskaa luettavaa nekin, "pukki polttaa kierroksen jälkeen Winston-savukkeen"
 
Jossain sen ajan terva/öljytökötissä liotettu. Jos noista nyt jotain haitta-ainetta haluaa löytää niin voi jotain PAH-pitoisuuksia alkaa mittailemaan.

Noista usein sellaisiä pötköjä muotoiltu ja sitten tuputettu rakoon. Noita tolloja on lattialla iso kasa kun karmin poistaa.
 
Siinä on kyllästettä, mikä tekee siitä vettä ja ötököitä kestävää. Ja näköjään estää paloakin jossain suhteessa. Haista sitä, ei oo ihan luonnonmukainen tuoksu.
Mulla on tullut vastaan vaan ihan au-naturel tavaraa. Lattian alla ollut kuivunut sammal näytti siltä, että sen olis voinut kerätä just hiljattain metsästä.
 
20 vuotta vanhan 2krs talon "kellarin" varastohuoneen lattialle on aikoinaan laitettu muovimatto ja myöhemmin päälle laminaatti. Talo on rinteessä ja huone maanpaineseinän vieressä. Merkkejä kosteusongelmista ei ole ollut. Kuntotarkastaja kehoitti kuitenkin poistamaan nykyisen lattiamateriaalin ja vaihtamaan hengittävän pinnoitteen. Käytännössä vaihtoehdot on varmaan joko maali tai laatoitus? Vai onko tällainen ihan turhaa hommaa? Toistaiseksi kun metrin poistanut lattiaa näyttää halpiskosteusmittari (piikitön "pallo") ~0.5% kosteuden nousua paljaana olevaan lattiaan eikä haise. (Mittarin asteikolla paljaanakin ollut osa puolikuiva ~2.6% kosteudella)

Onko tarvetta alkaa laittamaan laatoitusta varastona, harraste- ja kuntoiluhuoneena toimivaan tilaan? Itse ajateltiin maalata eikä laatoitukselle nähdä tarvetta. Onkohan Solmaster EP10 epoksipinnoite paras vaihtoehto? Teknsoksella ja Tikurilalla on myös jotain epoksipinnoitteita, mutta niitä ei tunnuta markkinoivan hengittävinä. Virtasella on lattiamaali jonka kestää kuivua ainakin viikon.

Miten lattia kannattaisi käsitellä ennen maalausta? Muovimattoa ei onneksi tunnu olevan liimattu kuin ehkä ihan ministi samojen kohtaa. Onko se vaan iso lattianhiomakone vuokrattava? Pitäisikö laittaa vielä tasoite? Ainakin yksi halkeama tullut vastaan, kannattaako tuollaista millään korjata? Muutama esimerkkikuva paljaasta pinnasta. Huoneessa vesikiertoinen lattialämmitys.
20250718_143642.jpg20250718_143549.jpg20250718_143658.jpg

Se muovimatto kannattaa heittää pois. Laminaatin alle ei suositella jätettävän kun se saattaa alkaa käymään siellä alla. Muuten en hirveenä kantaisi huolta jos ei ongelmia ole ollut ennenkään.
Hankkiuduin kuitenkin laminaatistakin eroon ja edessä on lattian hionta ja maalaus.

Onko suositella tasoitetta betonilattian paikkatasoitukseen ennen maalausta? Eli tarkoitus ei ole tehdä koko lattian tasoitusta vaan koittaa saada halkeama peittoon ja mahdollisesti tasoitella joitain paikkoja, sekä parantaa reunoja. Toimiiko Weber 3100 tuollaisessa? Vai pitäisikö tehdä vain koko lattian tasoitus? Mitä tehdä lattian laatan reunojen kanssa kun niissä solumuovit ja veikkaus on että tasoite tuntuisi valuu reunoilta pois. Pysyisikö tasoite vasta hiotussa betonissa ilman primeriä?
20250718_143658.jpg20250720_133336.jpg
 
Hankkiuduin kuitenkin laminaatistakin eroon ja edessä on lattian hionta ja maalaus.

Onko suositella tasoitetta betonilattian paikkatasoitukseen ennen maalausta? Eli tarkoitus ei ole tehdä koko lattian tasoitusta vaan koittaa saada halkeama peittoon ja mahdollisesti tasoitella joitain paikkoja, sekä parantaa reunoja. Toimiiko Weber 3100 tuollaisessa? Vai pitäisikö tehdä vain koko lattian tasoitus? Mitä tehdä lattian laatan reunojen kanssa kun niissä solumuovit ja veikkaus on että tasoite tuntuisi valuu reunoilta pois. Pysyisikö tasoite vasta hiotussa betonissa ilman primeriä?
20250718_143658.jpg20250720_133336.jpg

Tuossa on weberin ohje halkeamien korjauksiin. Paras tapa korjata on injektointi jolla rako täytetään


Tuo reunassa oleva solumuovi on betonin liikuntasauma. Et sää sitä taida saada tasotettuu. Joku lista tai pelti päälle jolla peität sen. Jos tarvii tasoitella niin weberin 3100 tasoite on hyvää pieniin heittoihin ja ylitasoitukseen. Primeri laitettava aina alle.

Eihän tietty mikään estä kokeilemasta tasoitusta noihin reunoihin jos välttämättä haluat. Joutuu vähän poistaa solumuovii tuosta tyylii 1cm syvyydestä ja sit sen verran löysää massaa että saa kaadettuu, mutta ei liian löysää ettei hulahda läpi.
 
Talon kellarista on betonimuuri hajonnut oven karmin kiinnityskohdasta. Onko kellään tietoa miten tälläistä voisi alkaa korjata niin että karmi olisi mahdollista kiinnittää taas muuriin?

PXL_20250724_153351033.jpgPXL_20250724_153412456.jpg
 
Talon kellarista on betonimuuri hajonnut oven karmin kiinnityskohdasta. Onko kellään tietoa miten tälläistä voisi alkaa korjata niin että karmi olisi mahdollista kiinnittää taas muuriin?

PXL_20250724_153351033.jpgPXL_20250724_153412456.jpg

Lähtisin siitä että

1. karmi ensin irti pois tieltä.
2. poraisin tartunnaks muutaman vähän isomman ruuvin tuohon halkeaman seinämään (ei liian reunaan ettei halkee lisää)
3. Huolellinen putsaus pölystä
4. seuraavaks pitäis tehä muotti tuohon ympärille jossa ois yläreunassa suljettava aukko.
5. Sopivan notkeeta betonia muotti täyteen ja antaa kuivua rauhassa
 
Lähtisin siitä että

1. karmi ensin irti pois tieltä.
2. poraisin tartunnaks muutaman vähän isomman ruuvin tuohon halkeaman seinämään (ei liian reunaan ettei halkee lisää)
3. Huolellinen putsaus pölystä
4. seuraavaks pitäis tehä muotti tuohon ympärille jossa ois yläreunassa suljettava aukko.
5. Sopivan notkeeta betonia muotti täyteen ja antaa kuivua rauhassa
Kiitos, kokeilen näillä ohjeilla!
 
Siinä on kyllästettä, mikä tekee siitä vettä ja ötököitä kestävää. Ja näköjään estää paloakin jossain suhteessa. Haista sitä, ei oo ihan luonnonmukainen tuoksu.
No en minä sitä henkeen halua vetää, mutta voimakas pölytunkkainen haju siitä kuitenkin tuli FFP3 maskin läpi. Eivät taida olla oikein tiiviit sellaiset kertakäyttömaskit. Sitä materiaalia oli loppujen lopuksi aika vähän. Sillä oli tukittu reikä seinässä, jonka kautta lämpöpatterin putki menee, ja osa siitä oli pudonnut alas paneelin taakse.
 
Olohuoneeseen ajatuksissa laittaa rimaseinää töllön taakse. Olisiko tähän jollakin tiedossa jokin hyvä valmis tuote vai pitääkö alkaa väkertää itse?
Riippuen halutusta näöstä joko (esimerkiksi jo mainittua) akustiikkapaneelia tai vaikka Lunawood Triple Shadow-paneelia.
 
Tuossa on weberin ohje halkeamien korjauksiin. Paras tapa korjata on injektointi jolla rako täytetään


Tuo reunassa oleva solumuovi on betonin liikuntasauma. Et sää sitä taida saada tasotettuu. Joku lista tai pelti päälle jolla peität sen. Jos tarvii tasoitella niin weberin 3100 tasoite on hyvää pieniin heittoihin ja ylitasoitukseen. Primeri laitettava aina alle.

Eihän tietty mikään estä kokeilemasta tasoitusta noihin reunoihin jos välttämättä haluat. Joutuu vähän poistaa solumuovii tuosta tyylii 1cm syvyydestä ja sit sen verran löysää massaa että saa kaadettuu, mutta ei liian löysää ettei hulahda läpi.
Kiitos! Tuo halkeama on pääosin niin kapea, että en ole varma toimiiko tuo korjausaine. Mietinnässä vielä jättääkö lattian epätasaisuudet vai tasoittaisiko niitä.

Joo ei ollut tarkoitus tasoittaa liikuntasauman yli, vaan että joissain paikoissa sauma vaikuttaa niin leveältä että vaikea saada listalla peitettyä. Niin mietin pystynkö jotenkin tasoittamaan laatan reunoja ja jostain "jatkamaan". Mutta jääköön näin.
 
No en minä sitä henkeen halua vetää, mutta voimakas pölytunkkainen haju siitä kuitenkin tuli FFP3 maskin läpi. Eivät taida olla oikein tiiviit sellaiset kertakäyttömaskit. Sitä materiaalia oli loppujen lopuksi aika vähän. Sillä oli tukittu reikä seinässä, jonka kautta lämpöpatterin putki menee, ja osa siitä oli pudonnut alas paneelin taakse.
Ei nuo kemikaalimaskeja ole eli hajut tulee läpi. Kuulostaa entistä enemmän hampulta/pellavalta, kun käyttökohde tuo.
 
Kiitos! Tuo halkeama on pääosin niin kapea, että en ole varma toimiiko tuo korjausaine. Mietinnässä vielä jättääkö lattian epätasaisuudet vai tasoittaisiko niitä.

Joo ei ollut tarkoitus tasoittaa liikuntasauman yli, vaan että joissain paikoissa sauma vaikuttaa niin leveältä että vaikea saada listalla peitettyä. Niin mietin pystynkö jotenkin tasoittamaan laatan reunoja ja jostain "jatkamaan". Mutta jääköön näin.

Voithan sää niistä leveistä kohdista kokeilla vähän fiksailla solumuovin ja laatan välistä.

Kiitos, kokeilen näillä ohjeilla!

Niinjoo unohin mainita että tosiaan jos sinne poraa muutaman ruuvin tartunnaks niin jätä ne kannat tyyliin sentin ylös niin että betoni tarraa niihin ruuveihin kiinni. Sitä vanhaa muuria voi myös vähän kostuttaa suihkepullolla just ennenkuin valaa korjauksen.
 
Kiitos! Tuo halkeama on pääosin niin kapea, että en ole varma toimiiko tuo korjausaine. Mietinnässä vielä jättääkö lattian epätasaisuudet vai tasoittaisiko niitä.

Joo ei ollut tarkoitus tasoittaa liikuntasauman yli, vaan että joissain paikoissa sauma vaikuttaa niin leveältä että vaikea saada listalla peitettyä. Niin mietin pystynkö jotenkin tasoittamaan laatan reunoja ja jostain "jatkamaan". Mutta jääköön näin.
Oletan, että lattia on jo kuivunut ja hakenut paikkansa, joten liikuntasauman voi ummistaa. Sehän on siellä valua varten, jottei uusi valu tartu seinään kiinni ja kuivuessaa/kutistuessaan revi seinää mukanaan. Solumuovit rapsuttaa niin syvältä pois kun saa. Vaikka jotain halvinta "sikaflexiä" uran pohjalle ja sit uusi 3100 valu päälle. Sieltä raostahan tulee alipainetilanteessa "maan hajua", ja radonia. Tai käytetään termiä "voi tulla" mielummin. Tapauskohtaistahan tämäkin. Jossain ohjeissa on nurkka ummistettu kuivumisen jälkeen vesierkalla ja nurkkanauhalla, ihan varmuuden vuoksi.
 
3100 on pehmeä tasoite, en suosittele maalattavalle lattialle vaan esim Kiilto hard plan tai vastaava. Muuten tulee helposti monttuja kun jotain terävää osuu lattiaan tai kun vetää jotain lattiaa pitkin.
 
3100 on pehmeä tasoite, en suosittele maalattavalle lattialle vaan esim Kiilto hard plan tai vastaava. Muuten tulee helposti monttuja kun jotain terävää osuu lattiaan tai kun vetää jotain lattiaa pitkin.
Weberin mukaan on hyvä myös maalauksen pohjaksi, eikä se kyllä mikään pehmeä tasoite oo. Mutta, jos maalausta aattelee, nii paikalliset tasoitukset voi kyllä olla aikalailla haastavia. Vaikka notkeeta tavaraa onkin, nii eipä niitä saumoja nollattua niin saa etteikö maalauksen alta näkyis. Noihin halkeamiin ei 3100 putoa, mutta kerroksena tietenkin ne peittää.
 
Weberin mukaan on hyvä myös maalauksen pohjaksi, eikä se kyllä mikään pehmeä tasoite oo. Mutta, jos maalausta aattelee, nii paikalliset tasoitukset voi kyllä olla aikalailla haastavia. Vaikka notkeeta tavaraa onkin, nii eipä niitä saumoja nollattua niin saa etteikö maalauksen alta näkyis. Noihin halkeamiin ei 3100 putoa, mutta kerroksena tietenkin ne peittää.
On se pehmeä verrattuna noihin koviin kuitutasotteisiin. Ne kestää paremmin myös halkeamien päällä kun on paljon enemmän lujuutta + kuitu. Toki arvokkaampia mutta jos kerralla tekee kunnon tavaralla niin ei tarvitse tehdä moneen kertaan.
 
Olisko kellään mitään hajua mitä nämä vois olla ja onko mitään käyttöä? Veikkaus on että jotain talon rakennusaikaista jäämistöä 20 vuoden takaa. Eihän nämä mitään putkikiinnikkeitä voi olla?

20250803_143144.jpg
 
Olisko kellään mitään hajua mitä nämä vois olla ja onko mitään käyttöä? Veikkaus on että jotain talon rakennusaikaista jäämistöä 20 vuoden takaa. Eihän nämä mitään putkikiinnikkeitä voi olla?

20250803_143144.jpg

Sokkeliklipseiltä näyttää, eli noilla vois kiinnittää esim. keittiön sokkelin sokkelijalkaan.
 
Ilmanvaihtoventtiilien läpivientiputket. Ovatko pakollisia asentaa vai voiko jättää pois? Ja onko näitä reikiä syytä tiivistää mitenkään? Mikä on oikeaoppinen tapa. Talossa on ennestään ollut läpivientiputket ilman tiivistyksiä, nyt venttiileitä vaihtaessa vaan tuli kysymys mieleeni.
Lisätään vielä sellainen tieto, että läpiviennin ulkopuoli on ulkoverhoilun takana.
 
Ilmanvaihtoventtiilien läpivientiputket. Ovatko pakollisia asentaa vai voiko jättää pois? Ja onko näitä reikiä syytä tiivistää mitenkään? Mikä on oikeaoppinen tapa. Talossa on ennestään ollut läpivientiputket ilman tiivistyksiä, nyt venttiileitä vaihtaessa vaan tuli kysymys mieleeni.
Lisätään vielä sellainen tieto, että läpiviennin ulkopuoli on ulkoverhoilun takana.
En tiedä millaiseen kohteeseen olet venttiiliä asentamassa, mutta kyllähän se läpivientiputki tulee sinne lähtökohtaisesti asentaa. Jos kyseessä on esim. mineraalivillalla eristetty seinä, niin sieltähän tulee villan muhjua venttiilin kautta hengittysilmaan ilman läpivientiputkea.
Jos seinässä on höyrynsulkukalvo, niin läpivientiputki tulisi myös tiivistää siihen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 515
Viestejä
4 863 168
Jäsenet
78 607
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom