Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.Mäkin olisin luultavasti tohon laminaattiin päätynyt. Mäntylattian hionta ohentaa sitä
=> jos alla koolaus lattia taipuu enemmän. Toisekseen se kolhiintuun helposti uudestaan, mutta on mukavampi paljaalle jallalle. Laminaatti taas kestää paremmin, mutta on kylmä jalalle (ei haittaa sukat jalassa kulkijoita). Laminaattikin kolhiintuu, jos jotain painavaa sen päälle pudotta ja terävät leikaa sitä
=> Laita noita paneeleja talteen,on sitten kivempi korjailla tarvittaessa. Miettisin nyt jo kohdan mista on helppoa (mielellään ulkoseinän vierestä) tarkistaa
mitä tapahtuu tolle lakatulle lautapinnalle. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Hionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.
35€ olisi ollut lattiaremppa. Noin 120 x 35€ jos vaikka laskisi = 4200€. Laminaatit samalle = 955€.
Eli on siinä aika merkittävä hintaero.
Tuolla oli ollut koira, niin puulattia oli sen näköinenkin. Jos siis joskus tulisi taas koira, niin laminaatti kyllä kestää naarmuttomana. Nyt olen pitänyt vain 18.5 asteessa lämmön, niin sukat jalassa on tarennut (vielä).
Vähän samoin, että muovimatto pystyy pitkään hyvänä, samoin laminaatti ja vinyyli. Puulattia toki kaikilta muilta osin parempi.
Pitäisi jäädä vielä ylimääräistä laminaattia. Olikohan 51 pakettia, eli kaksi kärryllistä täytyi hakea. Riittäisi siis kaikkiin lattioihin ja yhdelle aika huonolle laatoitetulle lattialle myös. Ainakin se paras makkarin lattia nyt jää puulle. On oikein hyvä, mutta kovasti kellastunut.
Tuo on kyllä yleisesti hyvä huomio. Itse ajattelin ottaa enemmän vapaata opiskelusta, niin saan harrastuksena harjoitella tuota lattian asennusta.Kai muistat laskea myös oman ajan noihin kustannuksiin. Saman ajan mitä noita asentaa voisi käyttää oikeisiin palkkatöihin.
Tässä taitaa olla mäntyinen lankkulattia. Ei narise, eli sen puoleen oikein hyvässä kunnossa. Rakoja ei ole, mutta 43 vuodessa jo hyvin kulunut paikoittain. Eli sieltä mistä on eniten kävelty.Kyllähän se laminaatti halvemmaksi tulee vaikka oman työn mukaan laskisikin. Mutta jos parketti on kunnollista ehjää lattiaan liimattua joka ei kopise niin onhan se todella arvokkaan tuntuinen. Kelluvilla lattioilla on jostain syystä tapa myös tuntua siltä...
Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi verojen jälkeen kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.Kai muistat laskea myös oman ajan noihin kustannuksiin. Saman ajan mitä noita asentaa voisi käyttää oikeisiin palkkatöihin.
Tämä kyllä aina jaksaa naurattaa. Ei tosiaan monellakaan ole mahdollisuutta tehdä tuosta vain ylitöitä. Jos nyt vapaa-ajalla ei ole muutakaan tekemistä ja remppailu on mielekästä puuhaa, niin en kyllä itse laske omalle työlle hintaa.Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.
Ehkä joltain lääkäreiltä onnistuu.
Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi verojen jälkeen kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.
Ehkä joltain lääkäreiltä onnistuu.
Tässä muutama ennen ja jälkeen kuva parin viikon puuhasteluista. 80-luvun rivarissa puupaneelia piisasi koko katto ja puoli seinää + ikivanhalla pinnalla oleva mosaiikkiparketti.
Joo kyllä pitää olla huippuliksa, ettei kannattaisi itse tehdä. Esim. jos tienaa 4000€/kk = käteen ehkä 2800€/kk =>jos vaikka 168h/kk =>n.17€/hHionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.
35€ olisi ollut lattiaremppa. Noin 120 x 35€ jos vaikka laskisi = 4200€. Laminaatit samalle = 955€.
Eli on siinä aika merkittävä hintaero.
Tuolla oli ollut koira, niin puulattia oli sen näköinenkin. Jos siis joskus tulisi taas koira, niin laminaatti kyllä kestää naarmuttomana. Nyt olen pitänyt vain 18.5 asteessa lämmön, niin sukat jalassa on tarennut (vielä).
Vähän samoin, että muovimatto pystyy pitkään hyvänä, samoin laminaatti ja vinyyli. Puulattia toki kaikilta muilta osin parempi.
Pitäisi jäädä vielä ylimääräistä laminaattia. Olikohan 51 pakettia, eli kaksi kärryllistä täytyi hakea. Riittäisi siis kaikkiin lattioihin ja yhdelle aika huonolle laatoitetulle lattialle myös. Ainakin se paras makkarin lattia nyt jää puulle. On oikein hyvä, mutta kovasti kellastunut.
Löysit näemmä yhtä hyvän tiilitapetin kuin minä. Tummempi tällä kertaa.Call of Duty tapetti minusta hyvä, mutta kuulemma ei kelpaa![]()
Miksi et vain vedä kolmatta kerrostaKeittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?
ei kärsi, menisi säädyttömän näköiseksiMiksi et vain vedä kolmatta kerrosta
Jos hyvin tekee niin ei kai kukaan huomaaei kärsi, menisi säädyttömän näköiseksi
Nykyään vaaditaan ns. tulvakynnys. Vakuutusyhtiö sanoutuu mielellään irti vahingoista, jos esim. tuo varaaja halkeaa tai vaikka putkiliitos vuotaa vedet ja ne valuu tuonne asunnon puolelle.Tuossa varmaan pitäisi muutenkin olla korotettu kynnys oviaukossa. Miten lie vakuutusyhtiö reagoida, jos sattuu vahinko. Jos en ihan väärin muista, noin jotain jälkiasenteisiakin kynnyksiä löytyy markkinoilta.
Tottakai valuu kaadon suuntaan, jos tulee hillitysti ja hitaasti vettä. Katastrofitapauksessa (esim. varaajan säiliö halki, kuten meillä on aikanaan käynyt) pikku kaadot ei vie vettä riittävän nopeasti oikeaan suuntaan. Tietty, ei matala tulvakynnyskään pelasta tuollaisessa tapauksessa, mutta saapa ainakin vakuutusyhtiöltä rempparahaa.Kai tossa kuitenkin kaato on jonkun kaivon suuntaan niin sinne ne vedet valuu.
Kuvassa joku kynnys selvästi on, mutta ei näe onko se messinkiä vai puuta eikä onko mitenkään tiivistetty? Vesieristehän siinä pitäisi oikeaoppisesti olla alinna, mutta jos se puuttuu niin rst-kulmalista liimattuna ja silikonilla tiivistettynä on parempi kuin ei mitään.
Kaikki on toki mahdollista, mutta nykyvaraajien kanssa kai tuollaiset halkeamiset jo aika epätodennäköisiä.Tottakai valuu kaadon suuntaan, jos tulee hillitysti ja hitaasti vettä. Katastrofitapauksessa (esim. varaajan säiliö halki, kuten meillä on aikanaan käynyt) pikku kaadot ei vie vettä riittävän nopeasti oikeaan suuntaan. Tietty, ei matala tulvakynnyskään pelasta tuollaisessa tapauksessa, mutta saapa ainakin vakuutusyhtiöltä rempparahaa.
Keittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?
Miks haluat ottaa yhden kerroksen pois? Onko alla niin hyvä laatta että kelpaa sellaisenaan? Sanoisin että ei sitä laattaa siististi pois saa. Senkun piikkaat kaikki mäkeen ja laatotat uusiks.
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystäVilli veikkaus, mutta jos sielä on kipsilevy taustalla, niin ajatuskulkuna kenties että alempaa(tai siis molempia) kaakelia ei saa siististi irti kipsilevystä, mutta ehkä ylemmän kaakelin saisi siistimmin irti alemmasta tms.
Itsellä oli vastaava tilanne, revittiin toiselta seinältä vanhat kipsilevyt ja kaakelit pois ja uudet tilalle, toiselta seinältä leikattiin välitilan korkuinen soiro irti kipsilevyä(kaakeleineen) ja laitettiin uusi pala tilalle. Toki uusittiin kaapit myös, mutta @leissaaja n tarina ei tässä kerro että onko tarkoitus uusia myös kaapit vai pelkät kaakelit..?
Toihan riippuu ihan siitä millä ne on kiinni. Jos on jollain hötöllä purkkilaastilla niin voi lähteä tosi helposti, jos taas kunnon saneerauslaastia niin voi olla ihan tekemätön paikka. Ei se selviä kuin kokeilemalla.pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä
Eiköhän tuo ole vaan messinkinen eritasolista, oven alla kunnon ovirako karmeista päätellen. Myöskään vesieistystä tilassa ei näytä olevan, tai jos on niin ei ole nostettu oikein seinälle/apukarmia vasten. Laatan ja apukarmin väliin sentään laitettu luultavasti silikonia.Kai tossa kuitenkin kaato on jonkun kaivon suuntaan niin sinne ne vedet valuu.
Kuvassa joku kynnys selvästi on, mutta ei näe onko se messinkiä vai puuta eikä onko mitenkään tiivistetty? Vesieristehän siinä pitäisi oikeaoppisesti olla alinna, mutta jos se puuttuu niin rst-kulmalista liimattuna ja silikonilla tiivistettynä on parempi kuin ei mitään.
Onko muu kuin okt ja vanhempi kuin 90-lukulainen? Jos niin asbestikartoitukseksi taitaa mennä...Keittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?
Onkos noihin olemassa jotain halkaistuja suojaputkia, jotka voi asentaa olemassa olevan putken ympärille ja maat takas päälle? Voihan se olla suojaputkessa jo valmiiksi, suunnitelmakuva on tasan yksi A4 johon on rapsuteltu linjausta ja metrejä...Pitäisi laittaa suojaputkeen rakennuksen matkalle.
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä
Uponorilla on ainankin FastGuard-kaapelinsuojus mikä on 2-osainen. Suojaputki saattaa tulla metrin parin päähän sokkelista, tosin voi olla ettei noita tonttijohtoja vielä -90-luvulla laitettu suojaputkiin.Onkos noihin olemassa jotain halkaistuja suojaputkia, jotka voi asentaa olemassa olevan putken ympärille ja maat takas päälle? Voihan se olla suojaputkessa jo valmiiksi, suunnitelmakuva on tasan yksi A4 johon on rapsuteltu linjausta ja metrejä...
Tuo rauta helpottaa juurikin seinien lähellä viimeis(t)en rivi(e)n asennusta. Meillä taisi olla taloa rakentaessa juurikin tuo sarja käytössä. Puupalikka ei kestänyt ehjänä ihan koko 60m2 lattian asennusta, kun sitä käytettiin rutiininomaisesti jokaisen siivun kopauttamiseen kevyesti. Ei ollut puunuijaa käytössä, niin vasaralla mentiin. Alkoi vastapuoli lohkeilla.Joku tuollainen laminaatin vetorauta on varmaan tarpeellinen asennukseen. Sain kyllä 4 huonetta jo valmiiksi ilmankin, mutta viimeinen pala hieman haasteellinen. Eli noin 48 neliötä tehtynä.
Jos sen putken kaivaa esiin, niin voi olla ihan harkinnnan arvoista maksaa muutama satku vesilaitokselle ja vaihtaa se uuteen. Noilla kuitenkin on joku käyttöikä vaikka 90-luvun putkia ei sinällään tarvitsisi uusia. Tiedä sitten mitä tuollainen fastguard maksaa, mutta saattaa jopa tulla halvemmaksi uusia putki ja asentaa normaali halpa suojaputki.Uponorilla on ainankin FastGuard-kaapelinsuojus mikä on 2-osainen. Suojaputki saattaa tulla metrin parin päähän sokkelista, tosin voi olla ettei noita tonttijohtoja vielä -90-luvulla laitettu suojaputkiin.
Jos sen putken kaivaa esiin, niin voi olla ihan harkinnnan arvoista maksaa muutama satku vesilaitokselle ja vaihtaa se uuteen. Noilla kuitenkin on joku käyttöikä vaikka 90-luvun putkia ei sinällään tarvitsisi uusia. Tiedä sitten mitä tuollainen fastguard maksaa, mutta saattaa jopa tulla halvemmaksi uusia putki ja asentaa normaali halpa suojaputki.
Tuulikaappi estää kylmän ilman sisääntulon asuintilaan sekä lämpöisen sisäilman karkaamisen ulos.Tuulikaapin ja eteisen väliä isonsin poistamalla ikkunan ja oven. Nyt on 130cm leveä aukko. Eipä sillä tuulikaapilla nykyisin ole juuri käyttöä?
Totta. Mutta ovea myös pitäisi oikeasti käyttää, että siitä olisi tuo hyöty.Tuulikaappi estää kylmän ilman sisääntulon asuintilaan sekä lämpöisen sisäilman karkaamisen ulos.
Toisaalta, jos tuulikaapissa on aktiivinen lämmitys, niin energian näkökulmasta tilanne on sama on se tuulikaappi siinä tai ei? Eli sama määrä lämmitysenergiaa menee joka tapauksessa aina kun oven avaa, tuulikaapin tapauksessa sen lämmityspatteri lämmittää pienen tilan uudelleen, ilman tuulikaappia lämmintä ilmamassaa on enemmän käytössä joten lämmitystarpeen nousu ovea avatessa on pienempi? Omasta näkökulmasta varsinainen hyöty tuulikaapista on ettei vedontunne kylmällä kelillä ulotu muualle asuntoon jos ovirakenne fuskaa...Tuulikaappi estää kylmän ilman sisääntulon asuintilaan sekä lämpöisen sisäilman karkaamisen ulos.
Aivan. Eli ei sillä ovella ole ainakaan itselle mitään virkaa. Sähkölämmitys ja pääosin ilpit lämmittää.Toisaalta, jos tuulikaapissa on aktiivinen lämmitys, niin energian näkökulmasta tilanne on sama on se tuulikaappi siinä tai ei? Eli sama määrä lämmitysenergiaa menee joka tapauksessa aina kun oven avaa, tuulikaapin tapauksessa sen lämmityspatteri lämmittää pienen tilan uudelleen, ilman tuulikaappia lämmintä ilmamassaa on enemmän käytössä joten lämmitystarpeen nousu ovea avatessa on pienempi? Omasta näkökulmasta varsinainen hyöty tuulikaapista on ettei vedontunne kylmällä kelillä ulotu muualle asuntoon jos ovirakenne fuskaa...
Itse pöntöissä pitänyt vaan, varmistanut että kunnolla kiinni ja lämpimässä ettei jäädy.Jo ylivuotinen Tikkurila Vinha maalipönttö ja alkaa vaikuttaa siltä, että en saa tuosta ~12 litran pöntöstä 6 litraa enää hukattua mihinkään näillä keleillä.
Pidänkö teipatussa pöntössä vai pistänkö muovikanisteriin odottamaan kevättä/kesää?
Ihan priimaa (tai lähes) se vielä on, kun viimeisiä lautoja maalaili.
Todennäköisesti ei mitään merkitystä, jos pöntössä on 6 litraa ilmaa ja vastaavasti kanisterissa tyyliin litra.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.