Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 867
Pyydän ajatuksia remontin rajaamisen kanssa.

Kohde on omakotitalo, jossa teemme parhaillaan eteiseen ja olohuoneeseen pintaremonttia. Remontin yhteydessä minulla on ajatus laittaa ruiskurapatun kipsilevykaton pintaan panelointi (ohut mdf-paneeli) ja varjolistat kiertämään reunoissa. Haluan paneloida katon, koska talon elämisen myötä katon kipsilevyjen saumat ovat ovat tulleet monin paikoin näkyviin rappauksen läpi.

Työajatuksena on, että hion rappauspinnan kevyesti tasaiseksi, jotta rappauksen isoimmat patit poistuvat ja katosta tulee riittävän tasainen paneeliasennukselle. Kiinnitän paneelin suoraan kipsilevypintaan ilman koolausta, jotta huonetilat eivät juurikaan madaltuisi ja kattorasioiden sekä IV-puhaltajan paikoilleenasentamiseen ei tarvitsis käyttää korokepaloja. Paneloinnin hankaluutena on remontin osittaminen, kun keittiön katto on yhtenäinen eteisen katon kanssa. Keittiöremontti on suunnitteilla tulevaisuudessa, mutta vielä määrittelemättömän ajan päästä. Kuinka toteuttaisin rajakohdan eteisen ja keittiön välillä. Kattoon en välttämättä haluaisi tehdä saumalistaa, jos ei ole aivan välttämätöntä.

Itse näen neljä skenaariota, joista ensimmäinen on itselleni mieluisin ja mahdollisesti vieläpä toteutuskelpoinen:
  • Hion OH+ET katon tasaiseksi nyt ja pyrin tekemään paneloinnin rajapintaan pykällytettynä siten, että pääsen jatkamaan paneelin kanssa keittiöön, kun keittiöremontin aika on. (Katon peneelointi jää kesken, joten se kannustaa keittiöremontin edistämistä. Pystyykö paneeleita asentamaan jälkikäteen toistensa väliin?)
  • Hion OH + ET + K katon tasaiseksi nyt ja teen paneeloinnin valmiiksi koko kattoalalle. Tämä olisi hankalaa, kun keittiö pitäisi tyhjentää mahdollisimman tyhjäksi ja suojata mahdollisuuksien mukaan pölyltä. Hionta keittiön yläkaappien päältä onnistunee tarvittavalla tarkkuudella, mutta kattopaneelien ja varjolistan kiinnitys ei onnistu kyllä mitenkään järjellisesti.
  • Hion OH + ET nyt. Hion ja asennan kattopaneelit koko kattoon vasta keittiöremontin yhteydessä. Tämä lienee typerin toteutustapa-ajatus, sillä tällä toteutustavalla tulee vastaan vasta remontoidun ja jo kalustetun ison tilan mööpelivalssi, kun tavaroita pitää siirtää paneeloinnin edestä. Lisäksi eteisessä, tuulikaapin oven yläpuolella on ILP:n sisäyksikkö, jonka kohdalle paneelointi pitää kuitenkin tehdä ennen kuin sisäyksikkö asennetaan takaisin (poistettu remontin tieltä).
  • Teen katot vaiheissa ja hyväksyn kulkuaukossa vinottain menevän saumalistan.
Kyllä tuon pitäisi pystyä tekemään osissa. Paneloit tuohon keittiön seinälinjaan asti täysillä riveillä. Sen jälkeen aloitat oikeasta reunasta ja porrastat tuon keittiön oviaukon kohdan jolloin paneloinnin jatkaminen keittiöön onnistuu.

Kipsilevyjen tasaisuus ratkaisee voiko paneelit kiinnittää suoraan kipsilevyn läpi koolauksiin.

Ongelmakohtia voi olla isot heitot katossa. Lisäksi joudut etsimään koolaukset jotta tiedät mihin kiinnittää paneelit. Kiinnitykseen käytetään hakasnaulainta ja riittävän pitkiä hakasia että yltää koolauksiin. (Ei liian pitkiä ettei sähköihin osu) Roiskerappauksen saa luultavasti tasaiseksi tasoitelastalla raaputtamalla olettaen ettei kattoa ole maalattu.

Hieman työläshän tuo tapa on, mutta saattaa olla testaamisen arvoinen jos jokainen sentti huonekorkeudessa ratkaisee.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 395
Kyllä tuon pitäisi pystyä tekemään osissa. Paneloit tuohon keittiön seinälinjaan asti täysillä riveillä. Sen jälkeen aloitat oikeasta reunasta ja porrastat tuon keittiön oviaukon kohdan jolloin paneloinnin jatkaminen keittiöön onnistuu.

Kipsilevyjen tasaisuus ratkaisee voiko paneelit kiinnittää suoraan kipsilevyn läpi koolauksiin.

Ongelmakohtia voi olla isot heitot katossa. Lisäksi joudut etsimään koolaukset jotta tiedät mihin kiinnittää paneelit. Kiinnitykseen käytetään hakasnaulainta ja riittävän pitkiä hakasia että yltää koolauksiin. (Ei liian pitkiä ettei sähköihin osu) Roiskerappauksen saa luultavasti tasaiseksi tasoitelastalla raaputtamalla olettaen ettei kattoa ole maalattu.

Hieman työläshän tuo tapa on, mutta saattaa olla testaamisen arvoinen jos jokainen sentti huonekorkeudessa ratkaisee.
Ne koholla olevat roisketasoitepinnat ja laudan pontti pitävät laudan "tasaisena" jotka "roikkuvat" naulojen varassa. Lauta elää kosteuden mukaan, joten se katto ei kuitenkaan täysin tasainen ole. Yleensä kipsilevykatot ovat riittävän tasaisia paneloitaviksi, tarvittaessa voi sitten laittaa jotain kavalevynpalaa yms. väliin
Mutta muuten samaa mieltä, ja halutessaan voinee lastalla pyyhkäistä tasoitteiden huiput pois. N. 2cm huonekorkeudesta pois ei kyllä pitäisi merkitä mitään, yleensä meillä huonekorkeus n. 2400mm.
- ei toi nyt niin hirveän työläs ole ja tosiaan itse jättäisin kipsilevyn, vaikka se "vaatii" sähkörasioihin korotusrenkaat mahdollisesti myös iv-venttiileihin?
=> Parempi palosuojaus ja äänieristys tekemättä juuri mitään.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 867
Ne koholla olevat roisketasoitepinnat ja laudan pontti pitävät laudan "tasaisena" jotka "roikkuvat" naulojen varassa. Lauta elää kosteuden mukaan, joten se katto ei kuitenkaan täysin tasainen ole. Yleensä kipsilevykatot ovat riittävän tasaisia paneloitaviksi, tarvittaessa voi sitten laittaa jotain kavalevynpalaa yms. väliin
Mutta muuten samaa mieltä, ja halutessaan voinee lastalla pyyhkäistä tasoitteiden huiput pois. N. 2cm huonekorkeudesta pois ei kyllä pitäisi merkitä mitään, yleensä meillä huonekorkeus n. 2400mm.
- ei toi nyt niin hirveän työläs ole ja tosiaan itse jättäisin kipsilevyn, vaikka se "vaatii" sähkörasioihin korotusrenkaat mahdollisesti myös iv-venttiileihin?
=> Parempi palosuojaus ja äänieristys tekemättä juuri mitään.
Tuolla oli jo muutenkin mainittu ettei kipsilevyjä voi poistaa kun ne on jäykistävä rakenne...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 395
Tuolla oli jo muutenkin mainittu ettei kipsilevyjä voi poistaa kun ne on jäykistävä rakenne...
Mä luulen, että noissa koolaus (oletan sen olevan kiinni kattotuoleissa) toimii jäykistävänä rakenteena sekä toi paneelikin jäykistää (kiertymistä vastaan) rakennetta kunhan sen kiinnittää kunnolla.
Mutta silti jättäisin ton kipsilevyn purkamattta :)
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 867
Mä luulen, että noissa koolaus (oletan sen olevan kiinni kattotuoleissa) toimii jäykistävänä rakenteena sekä toi paneelikin jäykistää (kiertymistä vastaan) rakennetta kunhan sen kiinnittää kunnolla.
Mutta silti jättäisin ton kipsilevyn purkamattta :)
Eipä tuo ole mikään luulon asia. Se näkyy kyllä ihan rakennekuvista. Kastelli ainakin on käyttänyt tuota rakennetta jossa jäykistys tehdään katon kipsilevyillä.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
308
Kiitoksia kommenteista ja ajatuksista. Tässä vielä muutamia ajatuksia mitä keskustelujen pohjalta tuli mieleeni.

En tosiaan itse näe tarvetta, miksi paneelit pitäisi koolata irti kipsilevypinnasta. Rakenneilmaisimella löydän katosta kipsilevyjen alla olevat koolauslinjat, johon saan paneelin kiinnitettyä. Ritsilangalla saan merkittyä löytämäni koolauslinjat kattoon ja tiedän tasan tarkkaan, mihin voin paneelit kiinnittää. Koolauksen ymmärrän, jos on tarve siirtää kattorasioiden paikkoja, jolloin sähköjohdotus on helppo toteuttaa ristiinkoolatuksen joukossa.

Ruiskutasoituksen, kuten joku oikean termin käytöstä mainitsi, hiominen oli siksi ensimmäisenä mielessäni, että minulla on käytössä seinä- ja kattohiomakone, "kirahvi", jonka kanssa saisin silpaistua tasoitteen huiput pois uskoakseni melko helposti, nopeasti ja toivottavasti pölyttömästi. Vinkki lastan kanssa raaputtamisesta on myös oikein pätevä. Se ei varmasti pölise ihan mahdottomia, mutta tasoitemurua varisee senkin edestä. Pitää kokeilla molempia tapoja pienelle alueelle ja sen jälkeen katsoa, kumpi keinoista olisi parempi.

@ZZRX, onko sinulla kokemusta kattopaneelien kiinnittämisestä? Puhuit hakasnaulaimesta, mutta käykö tavanomainen dyckert-naulain, vai ampuuko dyckert-naulain naulat ohuen mdf-paneelin pontin läpi?

Kipsilevypinnasta alakatossa:
Kuten @tietokonerikki mainitsitkin, kipsilevykatto toimii ääntä eristävänä massana yläpohjassa ja tietysti osaltaan parantaa palosuojausta. Mikään paloluokiteltu rakenne kipsilevykatto ei talossamme kuitenkaan ole, sillä yläpohjan ontelotilan (kattoristikot ja puhallusvillatila) ja huonetilan välille ei ole osoitettu palo-osastoa. Mutta tietysti palomattomat rakenteet (joskin kattorasioiden ja IV-kanavien kohdalta rei'itetyt), hidastavat mahdollisen tulipalon leviämistä.

Monissa puurunkoisissa pientaloissa, kuten meidän talossamme, yläpohjan tasojäykistys tuulikuormia vastaan toteutetaan kipsilevyttämällä kattoristikoiden alapaarretaso kokonaisuudessaan yhtenäiseksi levykentäksi. Tällä levykentällä rakennukseen kohdistuvat tuulikuormat siirretään rakennuksen jäykistäville seinille, joita useimmiten ovat ulkoseinät. Toki tasojäykistykseen löytyy muitakin tapoja, mm. kattoristikon alapaarteen vinolaudoitus, jolloin mahdollinen kipsilevy toimii pelkästään alaslaskuna yhtenäisen kattopinnan luomiseksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 395
Kiitoksia kommenteista ja ajatuksista. Tässä vielä muutamia ajatuksia mitä keskustelujen pohjalta tuli mieleeni.

En tosiaan itse näe tarvetta, miksi paneelit pitäisi koolata irti kipsilevypinnasta. Rakenneilmaisimella löydän katosta kipsilevyjen alla olevat koolauslinjat, johon saan paneelin kiinnitettyä. Ritsilangalla saan merkittyä löytämäni koolauslinjat kattoon ja tiedän tasan tarkkaan, mihin voin paneelit kiinnittää. Koolauksen ymmärrän, jos on tarve siirtää kattorasioiden paikkoja, jolloin sähköjohdotus on helppo toteuttaa ristiinkoolatuksen joukossa.

Ruiskutasoituksen, kuten joku oikean termin käytöstä mainitsi, hiominen oli siksi ensimmäisenä mielessäni, että minulla on käytössä seinä- ja kattohiomakone, "kirahvi", jonka kanssa saisin silpaistua tasoitteen huiput pois uskoakseni melko helposti, nopeasti ja toivottavasti pölyttömästi. Vinkki lastan kanssa raaputtamisesta on myös oikein pätevä. Se ei varmasti pölise ihan mahdottomia, mutta tasoitemurua varisee senkin edestä. Pitää kokeilla molempia tapoja pienelle alueelle ja sen jälkeen katsoa, kumpi keinoista olisi parempi.

@ZZRX, onko sinulla kokemusta kattopaneelien kiinnittämisestä? Puhuit hakasnaulaimesta, mutta käykö tavanomainen dyckert-naulain, vai ampuuko dyckert-naulain naulat ohuen mdf-paneelin pontin läpi?

Kipsilevypinnasta alakatossa:
Kuten @tietokonerikki mainitsitkin, kipsilevykatto toimii ääntä eristävänä massana yläpohjassa ja tietysti osaltaan parantaa palosuojausta. Mikään paloluokiteltu rakenne kipsilevykatto ei talossamme kuitenkaan ole, sillä yläpohjan ontelotilan (kattoristikot ja puhallusvillatila) ja huonetilan välille ei ole osoitettu palo-osastoa. Mutta tietysti palomattomat rakenteet (joskin kattorasioiden ja IV-kanavien kohdalta rei'itetyt), hidastavat mahdollisen tulipalon leviämistä.

Monissa puurunkoisissa pientaloissa, kuten meidän talossamme, yläpohjan tasojäykistys tuulikuormia vastaan toteutetaan kipsilevyttämällä kattoristikoiden alapaarretaso kokonaisuudessaan yhtenäiseksi levykentäksi. Tällä levykentällä rakennukseen kohdistuvat tuulikuormat siirretään rakennuksen jäykistäville seinille, joita useimmiten ovat ulkoseinät. Toki tasojäykistykseen löytyy muitakin tapoja, mm. kattoristikon alapaarteen vinolaudoitus, jolloin mahdollinen kipsilevy toimii pelkästään alaslaskuna yhtenäisen kattopinnan luomiseksi.
Sulla näyttäs olevan asia kohtuu hyvin hallussa. Minäkään en näe mitään järketä koolata paneelin alle, koska siellä levyn alla on se koolaus johon levy on kiinnitetty.
Kun laitetaan paneelaus kiinni toisiinsa ja naultataan koolaukseen, siitä muodostuu "levymäinen rakenne" ja se on vähintään yhtä luja kuin kipsilevy vääntöä vastaan.
Sen voi maalikkokin tarkikistaa laittamalla vaikka 4-paneelia kiinni toisiinsa ja koolaukseen "autotallinsa" lattialla.

OK- talon kattoja ei erikseen paloluokitella (ovat samaa paloaluetta), mutta kipsilevy on paloalevittämätön rakenne ja siten parantaa sitäkin, lähinnä teoreettista, ongelmaa. Kaupungeissa sen kyky parantaa ääneneristystä on jo merkittävämpi asia monelle.

Tosta naulaksesta Dyckert kyllä käy kunhan se on riittävän pitkä eli menee reilusti sen kipsilevyn alla olevan koolingin sisään. Testaat ettei paneeli halkea, ja naulaus pitää,
hakanen ollee siinä suhteessa parempi.
(jos se on pahvia eikä täyttä mdf-materiaalia, sitten se ei olle yhtä lujaa kuin kipsilevy, tässähän sekään ei ole ongelma jos et pura kipsilevyä)
Edit: jos pontti on pahvia, en käyttäisi Dyckert naulaa mennee helposti läpi, huomaa tossa yllä @kajakkivajakki että hakanen pitää olla 13mm pitempi, jos jätät kipsilevyn.

-Kun tässä teoritisoidaan niin, otetaan nyt vielä esiin, että laittamalla kattoon paneelauksen (purkamatta kipsilevyä) lisäät kattotuolien alapaarteelle kuormaa. Jota sinne ei ole suunniteltu, niissä ollee kuintenkin sen verran varmuuskertoimia, että itse uskaltaisin sen jättää purkamatta. Kastellilta voinet asian varmistaa ja mietittinet ettet tarpeettomasti (ylipaksua/-painavaa levyä) laita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Mikä olisi sopiva tuote tehdä kaadot autotallin lattiaan johon lisätään kaivo? Paksuudet siis luokkaa max 30mm ja kaivon lähelle vähemmän/0. Plussaa pitkä työstöaika että alottelija kerkeää härvätä ja sen verran kestävä ettei murene auton alla.
Lisäksi onko kokemuksia bilteman 2k lattiamaalista+lakasta autotallikäytössä. Kestääkö? Lattiamaali FLOOR 2K, vaaleanharmaa

PS. suosittelen 1m x 0,7m öljynerotuskaivon kaivuuta käsipelissä lattian alle helteiden aikaan. Nautinto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 867
@ZZRX, onko sinulla kokemusta kattopaneelien kiinnittämisestä? Puhuit hakasnaulaimesta, mutta käykö tavanomainen dyckert-naulain, vai ampuuko dyckert-naulain naulat ohuen mdf-paneelin pontin läpi?
MDF-paneelien ohjeustuksessa suositellaan hakasien käyttämistä. Leveyden olisi hyvä olla noin 10mm. Pituudeksi luulen että noin 35mm pitäisi olla riittävän pitkä. Hakasia ei myöskään kannata säästellä vaan joka koolaukseen 3 hakasta vierekkäin. Dyckert luultavasti menee paneelin läpi koska kanta on niin pieni ja pontti melkosen hepposta tavaraa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
518
En väitä, että sinulla sama vika, mutta tutulta kuulostaa. Minullakin kanitti salpa runkoon, mutta se johtui siitä, että nivelet ei olleet riittävän notkeat. Eipä nuo paljoa maksa, mutta olikohan mulla vaikeuksia löytää oikeaa kokoa vai olinko sitten laiska tilaamaan/hakemaan kaupasta. En muista.
Eipä tuossa putsauksessa ja rasvauksessa mennyt kuin 5 minsaa.

Nojoo, nyt kerkesi perehtymään, ja totta tosiaan, suihkautus PTFE öljyä salpoihin pääosin ratkaisi ongelman. Tuossa yhdessä tosin ylin salpa on vääntänyt rungon pelliä ulospäin ja se vissiin vähän välillä ahdistaa vieläkin. Mutta ei ollut sittenkään sitä miltä päälleppäin näytti...


Sitten boonuskysymyksenä, millä kannattaa liimata kylppärin (tammi) kynnyksen ao. kuvan kohdassa paikoilleen?
Pysyykö tavan silikonilla vai olisko parempi laittaa jollakin tymäkämmällä liimamassalla tjsp?

Alkuperäinen kynnys oli liimattu ja ajattelin samalla tavalla, mutta mitä liimaa käyttää on kysymysmerkki, alle vaan toki sopivat "speiserit" että tulee oikeaan taasoon lattian kanssa...

1723278816799.png



On tiedossa että ei ehkä mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ei tuosta ainakaan huonompaa saa kuin mitä se oli(kynnys lattian tasossa, karmin ja seinän välejä ei tiivistety millään jne..)
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
308
Sulla näyttäs olevan asia kohtuu hyvin hallussa. Minäkään en näe mitään järketä koolata paneelin alle, koska siellä levyn alla on se koolaus johon levy on kiinnitetty.
Kun laitetaan paneelaus kiinni toisiinsa ja naultataan koolaukseen, siitä muodostuu "levymäinen rakenne" ja se on vähintään yhtä luja kuin kipsilevy vääntöä vastaan.
Sen voi maalikkokin tarkikistaa laittamalla vaikka 4-paneelia kiinni toisiinsa ja koolaukseen "autotallinsa" lattialla.

OK- talon kattoja ei erikseen paloluokitella (ovat samaa paloaluetta), mutta kipsilevy on paloalevittämätön rakenne ja siten parantaa sitäkin, lähinnä teoreettista, ongelmaa. Kaupungeissa sen kyky parantaa ääneneristystä on jo merkittävämpi asia monelle.

Tosta naulaksesta Dyckert kyllä käy kunhan se on riittävän pitkä eli menee reilusti sen kipsilevyn alla olevan koolingin sisään. Testaat ettei paneeli halkea, ja naulaus pitää,
hakanen ollee siinä suhteessa parempi.
(jos se on pahvia eikä täyttä mdf-materiaalia, sitten se ei olle yhtä lujaa kuin kipsilevy, tässähän sekään ei ole ongelma jos et pura kipsilevyä)
Edit: jos pontti on pahvia, en käyttäisi Dyckert naulaa mennee helposti läpi, huomaa tossa yllä @kajakkivajakki että hakanen pitää olla 13mm pitempi, jos jätät kipsilevyn.

-Kun tässä teoritisoidaan niin, otetaan nyt vielä esiin, että laittamalla kattoon paneelauksen (purkamatta kipsilevyä) lisäät kattotuolien alapaarteelle kuormaa. Jota sinne ei ole suunniteltu, niissä ollee kuintenkin sen verran varmuuskertoimia, että itse uskaltaisin sen jättää purkamatta. Kastellilta voinet asian varmistaa ja mietittinet ettet tarpeettomasti (ylipaksua/-painavaa levyä) laita.
Kiitos kehuista!

Tämä on jo hieman sivujuonnetta kattopaneelipohdintoihini, mutta eipä sen niin väliä. Olet oikeassa, että paneelien yhteenliittämisellä saadaan levymäinen rakenne. Käytännössä ainoa tapa, jolla paneeleista saadaan yhtenäinen levyrakenne, on niiden yhteen liimaaminen. Tavanomaisestihan paneelit naulataan naaraspontin pohjasta ja urospontti pääsee elämään vapaasti naaraspontissa. Näitä ei siis kytketä keskenään mitenkään. Sen, mitä olen asiaan tutustunut, niin kipsilevyille on jäykistysmitoitusohjeet seiniin ja kattoihin ainakin tunnetuimmilla levyvalmistajilla: Gyprocilla ja Knaufilla. Rakenteen jäykistysmitoitusta ei varmastikaan voi tehdä hakasliittimillä ja <10 mm:n paksuisella tasoksi liimatulla (tai muutoin yhteen kytketyillä) mdf-paneeleilla. Tietysti kaikilla tällasilla rakenteilla on jonkinlainen rakennuksen jäykkyyttä lisäävä vaikutus, mutta käytännössä nämä jäykkyyslisäykset jäävät huomiotta. Ja kuten sanottu, nyt ajatuksissa oleva paneelikatto ei ole edes toisiinsa kytketty, joten sillä ei ole minkäänlaista jäykkyyttä kokonaiuuden kannalta.

Huomiosi kipsilevyn ääneneristyksestä on kyllä oiva. Kipsilevy voi olla puurakenteisen talon yläpohjan rakenteista kaikkein massiivisin (kg/m²), joten sillä todellakin on merkitystä ääneneristyksessä. Lisäksi yhtenäisenä rakenteena se eristää ulkoa tulevaa ääntä verrattain hyvin. Myös tiilikate massiivisena rakenteena suodattaa ymmärtääkseni erityisesti matalia taajuuksia, mutta sekään ei ole täydellinen rakenne, mikäli ääni pääsee "vuotamaan" vaikkapa puurakenteisen talon päätykolmiosta.

Olen itsekin tullut tulokseen, että oikea kiinnitystapa on hakasten käyttäminen. Lankanaula menee tosiaan aivan varmasti ohuen pontin läpi.

Tiedostin kuormanlisäyksen. Viestisi innoittamana avasin talomme rakennesuunnitelmia ja sieltä löytyi tieto, että kattoristoiden alapaarteet on mitoitettu pysyvälle kuormalle 30 kg/m². Katsoin esimerkinomaisesti, että 10 mm:n paneeli lisää alapaarteen kuormitusta ~7,6 kg/m². Entuudestaan alappaarretta kuormittaa:
  • 350 mm puhallusvilla = arvio: 7 kg/m² (lasivilla ~20 kg/m³)
  • 50x50 mm koolaus k400 = ~2,2 kg/m² (havupuu, 350 kg/m³)
  • 13 kipsilevy (oletan sen olevan normaali laatu) = 8,4 kg/²
  • ruiskutasoitus = ??? kg/m²
  • Yhteensä jo valmiiksi olevat rakenteet kuormittavat alapaarretta karkeasti pyöristäen ~20 kg/m², joten paneelauksen kuormitus ei ole ongelma ristikon alapaarteen mitoitukselle. Lisäksi, kuten sanoit, rakenteissa on varmuuskertoimia.

MDF-paneelien ohjeustuksessa suositellaan hakasien käyttämistä. Leveyden olisi hyvä olla noin 10mm. Pituudeksi luulen että noin 35mm pitäisi olla riittävän pitkä. Hakasia ei myöskään kannata säästellä vaan joka koolaukseen 3 hakasta vierekkäin. Dyckert luultavasti menee paneelin läpi koska kanta on niin pieni ja pontti melkosen hepposta tavaraa.
Tutustuin itsekin sisustuspaneelien asennusohjeisiin. Joku niitä tännekin jo aiemmin laittoi. Kuten yllä jo totesin, niin ymmärrän hakasen olevan ainoa oikea kiinnitysvaihtoehto lankanaulaan verrattuna. Hakasnaula saa tosiaan olla tavanomaista pidempi juurikin kipsilevyn läpäisyn verran, eli vähintään n. 13 mm:ä.

Kiitoksia vielä molemmille hyvistä kommenteista ja auttamisesta asian kanssa!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
682
Mä luulen, että noissa koolaus (oletan sen olevan kiinni kattotuoleissa) toimii jäykistävänä rakenteena sekä toi paneelikin jäykistää (kiertymistä vastaan) rakennetta kunhan sen kiinnittää kunnolla.
Mutta silti jättäisin ton kipsilevyn purkamattta :)
Kipsilevy voi olla jäykistävä, mutta ei kantava rakenne. Kaksi eri asiaa. Kantavaa rakennetta ei kannata lähteä purkamaan ilman lisätuentaa. Harkiten voi purkaa/vaihtaa kipsilevyjä, jos siltä tuntuu. Sama myös seinissä, niin kipsilevy on jäykistävä, ei kantava rakenne.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
682
Nojoo, nyt kerkesi perehtymään, ja totta tosiaan, suihkautus PTFE öljyä salpoihin pääosin ratkaisi ongelman. Tuossa yhdessä tosin ylin salpa on vääntänyt rungon pelliä ulospäin ja se vissiin vähän välillä ahdistaa vieläkin. Mutta ei ollut sittenkään sitä miltä päälleppäin näytti...


Sitten boonuskysymyksenä, millä kannattaa liimata kylppärin (tammi) kynnyksen ao. kuvan kohdassa paikoilleen?
Pysyykö tavan silikonilla vai olisko parempi laittaa jollakin tymäkämmällä liimamassalla tjsp?

Alkuperäinen kynnys oli liimattu ja ajattelin samalla tavalla, mutta mitä liimaa käyttää on kysymysmerkki, alle vaan toki sopivat "speiserit" että tulee oikeaan taasoon lattian kanssa...




On tiedossa että ei ehkä mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ei tuosta ainakaan huonompaa saa kuin mitä se oli(kynnys lattian tasossa, karmin ja seinän välejä ei tiivistety millään jne..)
Mikäli kylpyhuone kyseessä, jossa suihku samassa tilassa, niin älä laita pelkästään perus tammikynnystä tavallisella liimalla. Pitää olla vedeneristekynnys sopivalla liimamassalla (esim. https://www.k-rauta.fi/tuote/liima-ja-tiivistemassa-kiilto-xpu-290ml/6411512441290 ) koko kynnyksen leveydeltä ja sivuille voi myös laittaa. Kynnyksen eteen vielä rst lista liimalla kiinni ja silikonia ympärille. Alla hyvä havainnollistava kuva tapaukseesi.

1723319222729.png


E: Jos karmin väliin haluat jotain laittaa, niin laittaa esim. kosteuden kestävää tiivistysmassaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 505
Viestejä
4 360 363
Jäsenet
72 413
Uusin jäsen
O.v

Hinta.fi

Ylös Bottom