- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 026
Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
Tuossa tapauksessa eroaa siinä kohtaa että levyjä ei kitata reunasta yhtenäiseks jolloin vesihöyry pääsee kipsilevyn ohi levyn väärälle puolelle. Tosin voihan sen kipsilevyn toki nauhottaa ja kitata yhtenäiseks pinnaks kauttaaltaan, mutta aika paljon tulisi ylimääräistä työtä. Kyllähän joku vaneri hyvä ratkaisu tuohon tilanteeseen olisi.Et oo sitten ikinä nähnyt kylppärissä kipsikattoa? Ei oo mikään harvinainen näkymä Suomessa...
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.Laittaa erikoiskovaa kipsilevyä kylppäriin, jos haluaa kipsilevyllä tehdä. Se luonnollisesti vesieristetään ja levyn takana on höyrynsulku ja ilmarako. Ei tuossa nähdäkseni sen ihmeempää ongelmaa pitäisi syntyä.
Ehkä luin huonosti, jos oli katosta kyse. Joo kattoa ei vesieristetä.No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
Mikä tuossa 9mm havu vanerissa olisi ongelma, jos se vielä käsitellään tuolla lujamaalilla? Kyseessä on -2kerroksinen talo, jossa kylpyhuoneen yläpuolella on huonelämmintä tilaa. Lisäksi tuo nykyisen alaslasku pääsee tuulettumaa viereiseen khh:n. Eihän tuo yläpinta eroa mitenkään tuosta muusta käsittelemättömästä puutavarasta 2x2 yms.No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Mites meinasit ne rimat kiinnittää noihin tarjottuihin levyvaihtoehtoihin? Käsittelemätöntä havuvaneria käytetään ihan yleisesti tuulensuojalevynä kun tarvitaan parempaa jäykistystä. Jos tuo kestää verhoilun alla ulkoseinässä käsittelemättä, niin eiköhän se kestä kylppärin katossa maalattuna jos tuuletus on vaan kunnossa. Ja rimat saa tosissaan viimeistelynaulaimella näppärästi vanerilevyyn kiinni.No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Vaneri elää aina jonkin verran kosteudesta, mitä kipsi ei tee. En ole koskaan nähnyt vanerista tehtyä kattoa tuollaisissa tiloissa.Mikä tuossa 9mm havu vanerissa olisi ongelma, jos se vielä käsitellään tuolla lujamaalilla? Kyseessä on -2kerroksinen talo, jossa kylpyhuoneen yläpuolella on huonelämmintä tilaa. Lisäksi tuo nykyisen alaslasku pääsee tuulettumaa viereiseen khh:n. Eihän tuo yläpinta eroa mitenkään tuosta muusta käsittelemättömästä puutavarasta 2x2 yms.
Olisi nimittäin mukava naulata nuo rimat suoraan vaneriin.
Vaikken yleensä Ryobin vehkeitä pidä oikeen minään niin Ryobin akkuviimeistelynaulain on vaikuttanut hyvältä vempeleeltä mitä sillä naulaillut. Ite en ole Ryobin akkuja ees hommannu vaan adapterilla käyttäny Makita akuilla sen mitä pari konetta on Ryobia hyllyyn päätyny. Ryobin R18GN18-0 saa Amazonista ~225e kotiin kannettuna.Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.
Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.
Jotenkinhan tuohon on kuplaa muodostunut. Joko sivelytekniikka/sivellin on tuottanut ilmaa maalin alle ja siitä kuplat tai sitten tosiaan lämmenyt ja "kiehunut". Itsellä ei ole kokemusta vesipohjaisista miten käyttäytyvät. Joskus pensselissä/asiassa ollut "vaahto" on tuottanut huonoa jälkeä, jos epähuomiossa sitä on yrittänyt pintaan sutia.Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.
Varteenotettavimmat selitykset ovat mielestäni jonkinlainen kemiallinen kontaminaatio (puupinnassa vanhaa kuivunutta homepesuainetta tjsp), aurinko tai muunlainen liian nopea kuivuminen (kova tuuli?). Yhdistettynä ehkä liian paksuun sivelyyn.
Tosin aurinko kuulostaa oudolta, koska lopettelen viimeistään klo 13 ja aurinko alkaa osua pintaan vasta joskus klo 15. Ja sekin pikkuhiljaa ensin verhouksen alareunaan, missä ei ole korostetusti noita jälkiä. Toisaalta sitten se porottaakin täyttä häkää seinään auringonlaskuun asti.
Hmm, voisiko porotuksen kohteena oleva terassipinta heijastaa lämpöä seinään silloin, kun itse seinä on vielä varjossa?
Tässä on hieman isompiakin koloja kuin arvioimani 0.5-1 mm. Ja näemmä vähän paksummin vedetty kuin muualla keskimäärin.
Edit: Tikkurilan Maalilinja sanoi, että liian paksu maalikerros, liian kuuma pinta ja kova tuuli aiheuttavat. Tosin kuvaa eivät nähneet, mutta kaiketi ymmärsivät, mitä tarkoitin. Kuulemma 2-3 tuntia riittää maalauksen lopettamisen ja auringonpaisteen osumisen väliin, mutta tietenkin mielellään enemmän.
Tuota elämistä ei tullut ajateltua. Rimat tulee kertopuusta, joka ei elä niin sekin voi aiheuttaa tuon vanerin kanssa ongelmia. Kai se on pakko vaan laittaa kättä taskuun ja laitettava märkätilakipsi.Vaneri elää aina jonkin verran kosteudesta, mitä kipsi ei tee. En ole koskaan nähnyt vanerista tehtyä kattoa tuollaisissa tiloissa.
Jos sulla nyt on valmiina tuota levyä, niin voihan sen noinkin tehdä, mutta jos kaupan kautta menet joka tapauksessa niin sitten kipsilevy.
Rimat naulataan levyn läpi niihin samoihin koolauksiin, mihin kipsikin ruuvataan. Se kipsilevykin pitää sitten osata ruuvata oikein sinne kattoon, jotta pysyy.
Suoraan johonkin 9mm havuun naulattuna voisin lyödä vetoa, että rimat lähtee ajan kanssa nitkumaan irti.
Siellä katossa kyllä menee pahimmassa tapauksessa ihan tavallinenkin kipsilevy, mutta laittaisin kosteudenkestävää.
Miks sinne pitää edes laittaa joku levy alle? Maalaa vaan koolauksen ja taustan mustaks ja naulaa normaaleihin koolauksiin kiinni.Tuota elämistä ei tullut ajateltua. Rimat tulee kertopuusta, joka ei elä niin sekin voi aiheuttaa tuon vanerin kanssa ongelmia. Kai se on pakko vaan laittaa kättä taskuun ja laitettava märkätilakipsi.
Pensseli voi olla kyllä syy. Olen pitänyt kätevänä tapana säilöä märkää pensseliä tiiviiksi teipatun pakastepussin sisällä, jotta maalauskertojen välillä pensseliä ei tarvitse pestä. Silmämääräisesti pensseli on pysynyt hyvänä, ei ole muodostunut paakkuja harjaksiin. Ehkä aloittaminen pestyllä pensselillä olisi kuitenkin parempi tapa. Pitää kokeilla.Jotenkinhan tuohon on kuplaa muodostunut. Joko sivelytekniikka/sivellin on tuottanut ilmaa maalin alle ja siitä kuplat tai sitten tosiaan lämmenyt ja "kiehunut". Itsellä ei ole kokemusta vesipohjaisista miten käyttäytyvät. Joskus pensselissä/asiassa ollut "vaahto" on tuottanut huonoa jälkeä, jos epähuomiossa sitä on yrittänyt pintaan sutia.
Tuohon nykyisten ryhmien väliin löisin vielä lisää sinne tänne. Ja nimenomaan löisin, eli tekisin nauloilla. Ruuvit on vähän liian kovia, rakenteet kuitenkin vähän elää ja notkuu, jolloin saattavat sitten katkeilla.En löydä googlesta, mutta tekemässä talliin räystästä ja pitäisi jatkaa kattotuolia vajaa metri (leikattu lyhkäsemmäksi joskus muinoin). Monellako ruuvilla pitää kiinnittää liitokset? Onko väliä onko ruuvit 5 vai 6mm paksuja?
Olisko tällänen riittävä vai paukutetaanko enemmän?
Ajattelin vetää näillä: https://www.k-rauta.fi/tuote/yleisruuvi-prof-uppokanta-c4-eta-t25-5x90-100kpl/6438313590934
Juu ilmanmuuta nauloilla, itse kasasin venekatoksen 2*4sista ruuveilla, nyt myöhemmin hakannut naulat joka ruuvin viereen, kun alkoivat poksumaan poikki, ja koko katos heilumaan.Tuohon nykyisten ryhmien väliin löisin vielä lisää sinne tänne. Ja nimenomaan löisin, eli tekisin nauloilla. Ruuvit on vähän liian kovia, rakenteet kuitenkin vähän elää ja notkuu, jolloin saattavat sitten katkeilla.
Siinä ruuvipaalun kiinnikkeessähän on muutaman sentin toleranssi, kunhan reikä on oikeassa suunnassa. Aikoinaan kun tein 16 paikkaisen autokatoksen noiden nenään niin jälkikäteen voi pitää pienenä ihmeenä kun sain rakennuksen ihan luotisuoraan, keinona oli jokaisen paalun katkaisu oikeaan korkoon, uuden reiän poraaminen säädettävään suuntaan nähden poikittain -> jolloin se kiinnikkeen säätövara riitti.Mikähän olis helpointa tässä vaiheessa kun pitäisi saada asennettua kyllästetty 48*123 suoraan ruuvipaalujen varaan jotka ovat vinossa, eri korossa ja ei täysin linjassa toisiinsa nähden?